טרנסילבניה: מסלול לרוד טריפ פסטורלי בין הרי רומניה

חבל הארץ טרנסילבניה שברומניה נחשב לאחד היעדים המרתקים והפחות מוכרים באירופה. קבלו מסלול לרוד טריפ שייקח אתכם בין ההרים הכי ירוקים, אל עיירות קטנות אפופות מסתורין וצאו למסע בין טבע מדהים להיסטוריה מרתקת
דניאלה דוקס
תמונה ראשית עבור: טרנסילבניה: מסלול לרוד טריפ פסטורלי בין הרי רומניה
© דניאלה דוקס

חבל טרנסילבניה (Transylvania) אשר במערב רומניה, היווה לפני שנים את ההשראה ליצירת המופת “דרקולה” וסיפורו של הרוזן הערפד. ואחרי כמה שעות של נהיגה בכבישי האזור, תוכלו להבין מיד למה. במהלך הטיול תגלו כבישים מפותלים העוברים דרך כפרים נסתרים, טירות עתיקות והיערות הכי ירוקים שראיתם אי פעם. ביניהם מפוזרות ערים ימי-ביניימיות שניחנו בעושר היסטורי, ארכיטקטורה ייחודית ומטבח מגוון. אז יאללה, צאו לרוד טריפ קסום אל "הארץ שמבעד ליער" והיא מצידה, מבטיחה שלא לאכזב אתכם. שימו לב, את הטיול מומלץ לעשות באמצעות רכב שכור.

יום 1: קלוז' – עיר היסטורית עם וייב צעיר

המסע שלנו מתחיל בקלוז'-נאפוקה (Cluj-Napoca), או קלוז' בקצרה. לאחר ההתמקמות במלון צאו להיכרות ראשונה עם העיר. קלוז' הינה העיר השנייה בגודלה ברומניה וקיימת מתקופת ימי-הביניים. המבנים שבה משקפים זאת, בייחוד כנסיית מייקל הקדוש (Biserica Sfântul Mihail), המבנה המרשים בעיר עם הסגנון הגותי שנישא למרומים. בוודאי תבחינו גם בפסל המלך מתיאש קורבינוש (Monumentul Matei Corvin) הסמוך, ולידו כיכר אונירי (Piața Unirii) השוקקת. כאן, תוכלו למצוא מגוון בתי קפה פופולאריים לארוחת צהריים.

המשיכו לכיוון Strada Matei Corvin ותתרשמו מהמבנים ומהאווירה המקומית. פנו חזרה כשתגיעו לנהר Someşul Mic החוצה את העיר. למפגש ראשון עם האוכל הרומני המגוון מומלץ לבקר במסעדת Matei Corvin – אל תפספסו את המנה המקומית: כרוב ממולא ופולנטה (sarmale cu mămăligă). כתובת: Matei Corvin 3.

ייתכן וכבר שמתם לב: קלוז' שוקקת חיים, כנראה בשל 12(!) האוניברסיטאות שבה, ההופכות אותה לעיר סטודנטיאלית וצעירה. Strada Universității מהווה מיקום מצוין להיכנס לאווירה. צאו לבילוי לילי בפאב Insomnia שתמיד מלא עד אפס מקום, והמשיכו למועדונים בעיר העתיקה או ב-Flying Circus התת-קרקעי שממול.

בונוס: אם יש לכם זמן, מומלץ לבקר במוזיאון האתנוגרפי של טרנסילבניה (Muzeul Etnografic al) במרכז העיר, המציג פריטי תרבות מרתקים מרחבי האיזור. כתובת: Memorandumului 21, Transilvaniei

יום 2: טיול יום - מסלול הליכה בקניון טורדה ומכרה מלח תת-קרקעי

מתחילים את היום עם ארוחת בוקר טעימה ב-Eggcetera המודרנית. כתובת: Napoca 13. לאחר מכן, סעו מקלוז' במשך 45 דקות לכיוון טורדה (Turda), ותיהנו ממרבדי החמניות והשטחים החקלאיים הנפרסים בפניכם. ביציאה מטורדה, המשיכו לכיוון Cheia עד שתגיעו לנקודת תצפית על קניון טורזי (Cheile Turzii) (בעת הכתיבה החלו לבנות אומגה במקום). פנו שמאלה ורדו בירידה התלולה לפתח הקניון.

החנו את הרכב והתחילו את המסלול. לאחר הגשר הראשון, תשלמו על הכניסה 4 ליי (3.5 ש”ח). ההליכה בין קירות הקניון יפיפייה, מוצלת בחלקה, וחוצה מספר גשרים קטנים. לעיתים תיעזרו בכבל מתכת כשהשביל צר, והנחל ילווה אתכם עד הפתח המהמם בקצה השני. שימו לב: מדובר בהליכה של כשעתיים וחצי, הלוך-חזור. המסלול תלול ומחליק באזורים מסוימים, ולכן אינו מתאים לבעלי קשיי נגישות.

עם סיום המסלול, סעו חזרה לכיוון טורדה, ומשם המשיכו למכרה המלח טורדה (Salina Turda). בשלב הזה אתם בוודאי רעבים, אז לפני הכניסה למכרה, תאכלו משהו בזול בדוכנים הרבים שבסביבה. בנוסף, קחו איתכם משהו חם כי הטמפרטורה צונחת בתוך המכרה. כרטיס כניסה עולה 30 ליי (27 ש”ח). לאחר שירדתם כ-100 מדרגות, תגיעו למנהרות המכרה הארוכות. המשיכו לרדת במדרגות העץ (או במעלית היכן שניתן) ותגיעו לחלל המרכזי העצום. המקום לעיתים מכונה "דיסנילנד תת-קרקעי"; בתוספת מספר פרוטות, תוכלו לשחק פינג-פונג, לרכב על גלגל ענק ואף לשוט על אגם תת-קרקעי! הנגישות כאן אינה גבוהה – ועל אף שיש מעליות בחלקים מהמכרה, תידרשו לעלות ולרדת לא מעט מדרגות.

מכאן, סעו חזרה לקלוז', ושאו פעמיכם לקפה בולגקוב (Café Bulgakov) לארוחת ערב בהשראת השליטה ההונגרית, כתובת: Inocentiu Micu Klein 17. שווה לשוטט בסמטאות השקטות שליד המסעדה, ולקנח עם ג'לטו מצוין של ביאנקו מילאנו (Bianco Milano). כתובת: Piața Unirii 16.

יום 3: מקלוז' לסיביו הסקסונית

היום נוסעים לסיביו (Sibiu), נסיעה של כשעתיים וחצי. בדרך תראו סביבה כפרית טיפוסית: שדות תירס (מכאן הפולנטה!), כפרים קטנים, ואינספור קשישים מכובדים הצופים בעולם מספסליהם. היזהרו – בורות בכביש, עגלות סוסים והפתעות שונות גם נפוצים בדרכים!

הגיעו למלון קאסה לוקסמבורג (Casa Luxemburg) – מלון אהוד וממוקם בלב העיר.

נצלו את שאר היום לטייל באיזור, בפרט ב-Piața Mare, הכיכר הגדולה של סיביו. מרגישים שמישהו מסתכל עליכם? הביטו מעלה, ותגלו עיני ענק בוהות חזרה מהגגות. מוטיב העיניים חוזר על עצמו ברחבי ה-Old Town והינו שריד מהמאה ה-17. האגדה מספרת שהסקסונים בנו חלונות בצורה זו כדי שהנכבשים ירגישו שתמיד עוקבים אחריהם, וכך יימנע מרד.

העיר אמנם קצת ארכאית, אך סצנת בתי הקפה מלאת אנרגיה. תפסו לכם שולחן ב- Arhiva de Cafea şi Ceai, כתובת: Arhivelor 2. לארוחת ערב, כל מסעדה בכיכר הקטנה Piața Mică, הקרובה למלון, היא אופציה מעולה.

יום 4: סיביו – עיניים פקוחות לרווחה

היום מתחיל מחצייה של גשר השקרים (Bridge of Lies) הצמוד למלון. נצלו את אור היום כדי לטפס במעלה המדרגות התלולות והצרות (כן, שוב) של מגדל הכנסייה האוונגלית מריה הקדושה (Catedrala Evanghelică Sfănta Maria). הנוף מהמגדל מצדיק את ההתנשפויות בדרך, ואי אפשר שלא להתפעל מהארכיטקטורה האקלקטית של סיביו, כדוגמת אריחי הקרמיקה הצבעוניים של הכנסייה.

מכאן, צאו חזרה ל-Piața Mică, ועברו מתחת למגדל הקונסוליה (Turnul Sfatului) כדי להתפעל בשנית מה-Piața Mare. בקרו בכנסייה הרומאית-קתולית ע"ש השילוש הקדוש (Biserica Romano-Catolică Sfănta Treime) והתרשמו מעמודי השיש הוורודים ואיורי הקיר הרנסאנסיים, עיצוב החריג בנוף הרומני-אורתודוכסי. מכאן, לכו במורד מדרחוב Nicolae Bălcescu הפופולרי, בו תוכלו בין היתר לעשות שופינג כאוות נפשכם.

מתחשק לכם לחקור סביבה שקטה יותר? לכו לכיוון מגדל השער (Turnul de Poartă) ורדו במדרגות עם הלבנים האדומות. לפתע תגלו סמטאות רגועות מימי-הביניים בהן ניתן לשוטט במשך שעות ארוכות. המשיכו ל-Passage of Stairs ועצרו בבית הקפה החמוד על המדרגות, Kleines Café Sibiu, כתובת: Piața Albert Huet 3. לחילופין, שמרו את התיאבון לארוחת ערב סקסונית מצוינת ב-Weinkeller, הממוקם בכוך חמוד, בתוך מרתף יינות (ומכאן השם). כתובת: Turnului 2.

יום 5: מסיביו לבראשוב, פלוס נהיגה אמיצה בכביש מפורסם

הנסיעה לבראשוב (Braşov) מסיביו אורכת כשעתיים וחצי, אך יש לנו נקודת עצירה שונה ומיוחדת בדרך, לכן כדאי להקדים ביציאה. הנוף החקלאי השטוח מתחלף ובאופק נראה רכס ההרים הקרפטיים, ובפרט הרי הפאגאראש (Făgărăş).

לאחר נסיעה של כ-45 דקות, פנו ימינה לכביש Transfăgărăşan המפורסם שנבנה בהוראת הדיקטטור צ'אושסקו כנתיב אסטרטגי. הכביש מתואר כ-"הכי כיפי בעולם", והגרסה הקצרה (50 דקות) בה תיסעו היום מטפסת לאגם בליאה (Lac Bălea) האלפיני. הכביש צר ומתעקל על מצוקים, הנוף פנטסטי והריגוש בהחלט שם. הערה: הכביש פתוח בחודשי הקיץ בלבד.

באגם תמצאו שלל דוכני פיצ'יפקעס ואוכל; ההשפעה ההונגרית ניכרת – מאפי הקיורטוש והלאנגוש נמכרים כאן טריים וחמים. השקיפו על האגם והיכונו לירידה דרמטית באותה המידה והמשך נסיעה לבראשוב.

בבראשוב, נצלו את הצהריים לשיטוט קל, החל מבית כנסת בית ישראל היפה, ששימש את יהודי האיזור לפני מלחמת העולם השנייה, כתובת: Poarta Schei 29. המשיכו לאתר הדתי הבא, הכנסייה השחורה (Biserica Neagră), מבנה גותי עצום שקיבל את שמו לאחר ששרד שריפה גדולה ב-1689. כתובת: Curtea Honterus 2.

לכו לכיכר העירייה (Piața Sfatului) המוקפת בנייני בארוק צבעוניים ומתפוררים, ממנה תראו שלט הוליוודי שיזכיר היכן אתם נמצאים. במדרחוב היוצא מהכיכר תמצאו שלל חנויות ומסעדות. סמטת Michael Weiss בפרט מכילה מספר מסעדות מעולות.

יום 6: טיול יום מהאגדות

היום תיסעו לאטרקציה הפופולרית ביותר ברומניה, עם כמה עצירות שוות לא פחות. סעו על הכביש הפסטורלי העובר ביערות-עד ירוקים ומגיע לכפר הסקי Poiana Braşov. מכאן, המשיכו במשך 20 דקות ותגיעו לחניון מבצר רז'נוב (Cetatea Răşnov). החנו את הרכב ועלו לכיוון המבצר (10 דקות הליכה), או קחו שאטל מאולתר שיסחב אתכם במעלה הגבעה.

בונוס למשפחות: עצירה אחת לפני המבצר הינה ה-Dino Parc, המאכלס דמויות דינוזאורים בגודל אמיתי בסביבה המיוערת, קולנוע 9-D ופארק טיפוס. אולם גם במבצר לא ישעמם לכם. המבצר מזכיר את אגדות המלך ארתור, הנוף שוב יפהפה, ומוצעות פעילויות תיירותיות לקטנים (כמו האפשרות לזרוק גרזנים קטנים כטובי האבירים).

מהמבצר, סעו לכיוון Bran במשך חצי שעה. לא תראו את הטירה בתחילה, אך תזהו שהגעתם לאיזור בשל המסעדות והחנויות התיירותיות הנושאות את שמו של הרוזן. טירת בראן (Castelul Bran) בנויה בסלע, נישאת למרומים, ובהתחשב בהיסטוריה שלה – די מרתקת.

הקשר לדרקולה יחסית מקרי – אך בחירתו של הסופר בראם סטוקר בטירה כמשכן הרוזן, סיפורי פולקלור רומניים על ערפדים, ועלילות נסיך מקומי שנהנה לשפד את אויביו (ע"ע Vlad the Impaler) הוסיפו אש למדורה; טרנסילבניה הפכה למסתורית ואגדתית בן לילה. טיפ: בקיץ ובסופי שבוע כדאי לרכוש כרטיסים מראש ולהימנע מהתורים בכניסה. הסיור המודרך מומלץ ומדווח כמעשיר חווייתית.

סעו חזרה לבראשוב, וסיימו את ההרפתקה הטרנסילבנית שלכם בארוחת ערב מעולה ב-Pilvax. כתובת: Michael Weiss 16

טיפים

• הרוד טריפ הנוכחי ישים בכל העונות מלבד החורף, מאחר ויורד שלג באיזור והכבישים נעשים מסוכנים.
  • המקומיים אוהבים להיעזר באפליקציית הניווט Waze, כך שמומלץ להשתמש בה לנסיעות.
  • שימו לב לכלבים המשוטטים הרבים – אל תלטפו אותם. בנוסף, הם נוטים להתמקם באמצע הכביש, שימו לב לדבר בזמן נהיגה.
  • אם הזמן מאפשר זאת, שווה להשלים את הנסיעה על כביש טרנספאגאראשאן עד מבצר פוינארי (Cetatea Poenari). הנסיעה מתפתלת בגבהים, במנהרות פנים-הרריות, ביערות ולאורך אגמים, ובמבצר תקנחו בתצפית דרמטית ביותר. הנסיעה מתחילת הכביש ועד למבצר תיקח כ-4.5 שעות הלוך-חזור, בלי הפסקות.
  • לא הספקנו: בדרך לסיביו, ניתן לעצור ב-Alba Iulia ולבקר במבצר הגדול ברומניה שנבנה בצורת כוכב, Cetatea Alba Carolina. מומלץ להגיע להחלפת המשמר ב-12:00.