טיול משפחתי בסלובקיה – עוגת צימוקים של טבע ואטרקציות

לאחר בילוי של שבועיים בסלובקיה, אנו מדמים אותה לעוגת צימוקים עשירה, שמרחוק נראית אולי סטנדרטית וללא אופי מיוחד, אך עם כל ביס מתגלה צימוק של פנינת טבע יוצאת דופן, אטרקציה לילדים או עיירה מיוחדת. כמעט בכל יום בטיול היה איזשהו "וואו" – צימוק של חוויה עשירה. לאחר שבועיים של הנאה נוצרה אצלנו תחושה שלמרות שהמדינה קטנה יחסית, היא גדושה באטרקציות מסוגים שונים. הצטרפו לטיול המשפחתי!
דידי פרימור
תמונה ראשית עבור: טיול משפחתי בסלובקיה – עוגת צימוקים של טבע ואטרקציות
© דידי פרימור

למה סלובקיה?

השנה החלטנו לממש את החופשה המשפחתית שלנו בסלובקיה, בזכות חיבתנו ההולכת ומתעצמת למדינות מזרח אירופה שבהן יש אווירה מיוחדת של מדינות מתפתחות עם ניחוחות של פעם. בנוסף, שמענו סיפורים על טבע יוצא דופן, מחירים שפויים ללינה, אוכל ואטרקציות, וקירבה לווינה ולבודפשט, המאפשרת שילוב של בילוי נוסף בעיר אירופאית מהמעלה הראשונה.

אנחנו משפחה הכוללת אבא ואמא שאוהבים לטייל, שלושה ילדים בני 4, 9 ו-12 שאוהבים אטרקציות, אך מוכנים לטייל (ומודים בסוף שהיה כיף). חשוב לציין, שאנחנו יחסית מטיבי לכת ובוחרים טיולים מאתגרים, לכן ניסינו לשלב בטיול בסלובקיה הרבה טיולים רגליים עם פעילויות מהנות לילדים. כל זאת בכפוף כמובן למזג אוויר שהינו שיקול קריטי בהחלטה על הפעילויות היומיות.

תכנון הטיול

טסנו לווינה, שכרנו רכב ונסענו לסלובקיה. בילינו יום אחד בברטיסלבה, אך התמקדנו באזור הצפוני של סלובקיה, ובחרנו שני מקומות לינה עיקריים – באזור הרי הטטרה הגבוהים ובאזור הרי הטטרה הנמוכים – ומשם יצאנו לטיולי כוכב.

הרי הטטרה הגבוהים כוללים רכסים של הרים בגבהים של כ-2,500 מטרים, והעיירות למרגלותיהם הן בסיס מצוין לטיולים ב"גן העדן הסלובקי", בשמורת פניני, הגובלת בפולין וכמובן, בהרי הטטרה הגבוהים עצמם.

ישנו בעיירה קטנה בשם Stary Smokovec הסמוכה לפופראד, העיר הגדולה באזור. התגוררנו במתחם צימרים, הכולל בריכה קטנה, משחקים לילדים ומגרש כדורעף חופים. הצימר היה מרווח וכלל סלון ומטבח קטן בקומת הקרקע ושני חדרים בקומה העליונה (www.aplend.com). בסך הכל היינו מרוצים מאוד.

הרי הטטרה הנמוכים נמצאים מדרום לאגם Liptovska Mara ולעיר המרכזית Liptovska Mikulas. הרכס מגיע לגבהים של כ-2,000 מטרים, ומאפשר טיולי טבע ואטרקציות. עמק Demanovska Dolina  הוא אזור קרסטי ונמצאים בו מערות נטיפים וקרח. בנוסף, אפשר לטייל בעמקים שמצפון לאגם ובהרי הטטרה הקטנים (Mala Fatra), שנמצאים במרחק של כשעה וחצי נסיעה.

ישנו בעיירה קטנה בשם Liptovsky Michal במתחם של ארבע דירות גדולות, מרווחות ומאובזרות, אשר במרכזן דשא עם מתקנים לילדים ומגרש כדורעף (www.vipapartmany.sk).

יום 1 – ברטיסלבה

ברטיסלבה, בירת סלובקיה והעיר הגדולה במדינה, ממוקמת בפינה הדרום-מערבית של המדינה על נהר הדנובה וגובלת באוסטריה ובהונגריה. נופה מאופיין על ידי צריחים מתקופת ימי הביניים וכן על ידי מבנים מודרניים מהמאה ה-20.

אנחנו בחרנו מלון מומלץ מאוד, שנמצא בקרבת העיר העתיקה בשם LOFT Hotel Bratislava וסיפק לנו בופה עשיר לארוחת בוקר. העיר העתיקה מרוצפת בסמטאות חמודות ומדרחוב מרכזי. שער מיכאל (Michalská brána) הוא השער היחיד שנותר מחומות העיר המקוריות מימי הביניים והוא אחד מהמבנים העתיקים בעיר. חנויות קטנות למזכרות, לגלידה ולדברים טובים אחרים פזורות ברחבי העיר העתיקה והשוטטות שם היא כיפית לכל המשפחה. יש גם טיילת נחמדה לגדות הדנובה.

התכנון המקורי היה לעלות לטירת ברטיסלאבה (Bratislavsky Hrad) הנמצאת בגובה 85 מטרים מעל לדנובה, וצופה על ברטיסלבה כולה. הטירה היא המבנה הבולט ביותר בעיר ומופיעה בסמל העיר. לצערי, הילדים היו עייפים מדי אז נאלצנו לוותר.

בסוף היום יצאנו לשוטטות נוספת במטרה להגיע למסעדה מומלצת בשם Bratislava Flag Ship Restaurant. המסעדה ממוקמת במבנה בארוקי היסטורי שהיה חלק ממתחם בית החולים שבנו נזירים שהגיעו לברטיסלבה לפני כארבע מאות שנה. המסעדה הנהדרת מגישה מאכלים קלאסיים ומסורתיים.

אני חייב לציין שבדיעבד הצטערנו לעזוב את ברטיסלבה לאחר יום אחד בלבד.

יום 2 – בדרך להרי הטטרה הגבוהים -  Cerny Balog

בדרך לצימר בהרי הטטרה הגבוהים החלטנו לעבור בעיירה Cerny Balog, שבה נמצאת רכבת תיירים שנוסעת כשבעה ק"מ לתוך מעבה היער. זוהי רכבת קיטור, שמהווה אטרקציה בפני עצמה לילדים קטנים. אנחנו ירדנו בתחנה הראשונה של הרכבת וטיילנו עד לתחנה השנייה, ומשם חזרנו עם הרכבת לנקודת ההתחלה.

המסלול עובר ביער ולאורך נחל באופן ברור ומסודר, ולאורכו יש פסלים סביבתיים מעץ עם הסברים באנגלית. המסלול נחמד מאוד ואורך בין שעה לשעתיים. למעשה, אלו שאינם מעוניינים לנסוע ברכבת יכולים להמשיך במכונית מהעיירה לאורך הנחל לתחנה הראשונה, להחנות את הרכב ולבצע מסלול מעגלי שאורך כשעתיים.

יום 3 – האגם Strbske Pleso בהרי הטטרה הגבוהים

יום זה היה חם יחסית (כשלושים מעלות) והחלטנו לעלות להרים וליהנות ממזג אוויר קריר יותר. נסענו קצת מערבה לעיירה Strbske Pleso, שהיא תיירותית מאוד וכוללת מספר רב של בתי מלון ומסעדות סביב אגם בעל אותו השם. בחרנו ברכבל שנמצא בקצה המזרחי של האגם ועלינו איתו לגובה של 1,870 מטרים. משם ירדנו עד לאגם חזרה דרך עמק Furkotska Dolina. תחילת המסלול בשביל הכחול שיורד בתלילות ודורש הליכה על סלעים. השביל מגיע אל עמק פתוח שבמרכזו זורם נחל, שבו חלקים רדודים שמאפשרים לילדים לשחק במים.

משם יורד השביל הצהוב אל האגם (מטיבי לכת יכולים לעלות עם השביל הצהוב ולעשות מסלול מעגלי ארוך של כמה שעות, שעובר דרך מספר אגמים בגבהים של למעלה מ-2,000 מטרים). המסלול כולו, על פי המפה, אמור לקחת כשעה וחצי. בפועל, עם ילדים צריך לקחת בחשבון לפחות 50% יותר ללא עצירות.

יום 4 – שייט בפארק פניני בנהר  Dunajec

מתוך מחשבה שמסלולי השייט המסורתיים על גבי הרפסודות ארוכים מדי ומשעממים לילדים, החלטנו לעשות רפטינג במורד הנהר. תיאמנו זאת יום קודם עם חברה מצוינת בשם Rafting Pieniny, הממוקמת בעיירה Cerveny Klastor. השייט אורך כשעה ורבע (מהיר יותר משייט על הרפסודות) ודורש חתירה מדי פעם. הרפטינג מתאים גם לילדים קטנים (מעל גיל 3) והזרימה בנהר יחסית חלשה. יש נוף מדהים במהלך השייט: צוקים מזדקרים לאורך גדות הנהר, כאשר מצד אחד סלובקיה ומהצד השני פולין. הנהר מתעקל, תוך מעבר באזורים צרים ורחבים, כאשר היערות מסביב נותנים הרגשה של מסע בתוך קניון. לאחר השייט השתעשענו במים בנקודת הסיום.

משם עלינו כ-15 דקות למתחם מסעדות, שממנו ניתן לחזור באוטובוס או באופניים. אנחנו בחרנו באופציה השנייה ושכרנו ארבעה זוגות אופניים (הקטנה ישבה בכיסא אופניים איתי). בדיעבד, היינו יכולים להזמין אופניים מראש מחברת הרפטינג ולהבטיח זוגות אופניים טובים יותר. ביום עמוס ישנה סכנה שלא יישארו זוגות אופניים אם לא מזמינים מראש. החזרה עם האופניים ברכיבה קלה של כשעה בנוף מקסים שקשה להיפרד ממנו. את האופניים מחזירים בעיירה שממנה יצאנו לשייט.

יום 5 – טיול רגלי מהעיירה Tatranska Lomnica

יצאנו בבוקר לעיירהTatranska Lomnica. מלכתחילה, תכננו שלא לעלות לנקודה הגבוהה ביותר Lomnicky Stit, שנמצאת בגובה של 2,634 מטרים, גם בגלל המחיר וגם בגלל הצורך בהזמנה מראש או הגעה מוקדמת מאוד לאתר. אנחנו ירדנו בתחנה השנייה באגם Skalnate Pleso  הקטן יחסית, שמאפשר הליכה קצרה לאורכו. מהאגם קיימים מספר רב של מסלולים ואף רכבל קטן שמגיע לגובה 2,190 מטרים במחיר סביר.

אנחנו הסתפקנו בגובה של 1,751 מטרים וירדנו בשביל האדום לעבר מפלי Hrebienok. הדרך יורדת כשעה וקצת באופן תלול יחסית ועל גבי סלעים לבקתת הרים שסיפקה במקרה שלנו מרק חם לכולם. בניגוד לתחזית, החל לרדת גשם חזק בדיוק כשהגענו לבקתה. היינו היחידים מהמטיילים שלא היו מצוידים בבגדים חמים ונגד גשם, אז רכשנו במחיר מופקע מספר שכמיות גשם, ולאחר חצי שעה כשהגשם נחלש, המשכנו בדרך שנתגלתה כבוצית ומחליקה.

המשכנו בשביל האדום ישירות ל-Hrebienok למרות שניתן לקחת את השביל הירוק ולראות עוד כמה מפלים בדרך. ב-Hrebienok ישנה מסעדה ומסלול אבובים יבש (שבמקרה שלנו היה רטוב בהחלט ולכן סגור). משם, ירדנו ברכבת הרים איטית לעיירה Stary Smokovec ומשם עלינו על רכבת שהחזירה אותנו באופן קל ומהנה לעיירה Tatranska Lomnica. הטיול עצמו כולל נופים נפלאים והליכה מהנה, למרות שהירידה אינה פשוטה לילדים קטנים. ניתן להגיע גם ישירות ל-Stary Smokovec ולצאת למסלול מעגלי במפלי Hrebienok. בדרך חזרה עצרנו באתר מגלשה אלפינית בשם Tatrabob הנמצאת בפאתי Tatranska Lomnica. כל ילד זכה לשני סיבובים, צעקות וצווחות של הנאה, ואכזבה שהבילוי נגמר כל כך מהר.

יום 6 – גן העדן הסלובקי ופארק המים בפופראד

בבוקר החלטנו לצאת מוקדם בבוקר בהרכב מצומצם - אבא ושני הילדים הגדולים (9, 12) לשמורת גן העדן הסלובקי ושם לעשות את המסלול המפורסם של הסוחה בלה(Sucha Bela) . הגענו בסביבות שמונה למסלול ביום קריר עם איום לטפטוף מקומי. המסלול עובר בתוואי הנחל דרך מפלים, וגדוש במעברים על גבי קורות, סולמות ועוד מיני מעברים מאתגרים. את המפה למסלול רכשנו בחנייה (שגם עליה צריך לשלם). המסלול לוקח ארבע שעות הלוך וחזור עבור מטיבי לכת (אנחנו סיימנו תוך שלוש וחצי שעות, כמעט ללא עצירות). למרות שפגשנו משפחה שעשתה את המסלול עם ילדים בני שש, אני חושב שהמסלול אינו מתאים לילדים קטנים.

אחרי המסלול חזרנו להרכב מלא ויצאנו לפארק המים המקומי  Aquacity בפופראד. רכשנו כרטיס משפחתי מוזל באמצעות הכרטיס של בעלי הצימרים שלנו. הפארק כולל מגלשות רבות ובריכות תרמיות. הוא אינו גדול, בהשוואה לפארקים באזור הרי הטטרה הנמוכים, אך הוא מהנה ויש בו יותר אפשרויות גלישה לילדים שגובהם פחות מ-120 סנטימטרים.

יום 7 – אטרקציות בגן העדן הסלובקי

היופי והאתגר בפארק גן העדן הסלובקי הביא אותנו לבחור לחזור לשם שוב למחרת. אני טיילתי עם בתי הקטנה לחופי אגם Dedniky בעוד שאשתי ושני הגדולים יצאו למסלול אתגרי, "מיני סוחו בלה" שיוצא מהעיירה Biele Vody, כחמש דקות נסיעה מהאגם. המסלול הקרוי Zejmarska Roklinda כולל עליה אתגרית של שעה בשביל כחול ויורד בשביל ירוק לכוון האגם במתווה של הרכבל שאיננו עובד עוד. בסך הכל שעתיים למיטיבי לכת. המסלול כולל סולמות וגשרים ואיננו מתאים לילדים קטנים. בגלל מזג אוויר סגרירי, בעלי הסירות באגם החליטו לא להגיע לעבודה, ואני ובתי הסתפקנו בהליכה לאורך האגם היפה. מ-Dedniky נסענו למערת הקרח הסמוכה Dobsinska Ladova Jaskyna. העלייה למערה תלולה ונמשכה כמעט חצי שעה. הטמפרטורה במערה נמוכה מאוד ודורשת ביגוד בהתאם. במערה יש משטחי קרח שונים ומספר זקיפים ונטיפים מקרח. המערה בסך הכול סבירה, אך כבוגרי מערות מרשימות יותר באירופה הגענו למסקנה שהמערה הזו הספיקה לנו ואנו מוותרים על שאר המערות בסלובקיה.

יום 8 – זקופנה בפולין

לאור המלצות חמות על העיירה זקופנה (Zakopane) החלטנו לנסוע לשם בדרך להרי הטטרה הנמוכים. הדרך מפופראד לזקופנה אורכת כשעה וחצי והחזרה משם לכוון הטטרה הנמוכים אורכת כשעתיים. בדרך לשם עברנו בעיירה Zdiar. למרות שלא עצרנו שם התרשמנו מהכפר וממיקומו הפסטורלי למרגלות ההרים, והסכמנו שלו היינו מזמינים שוב מקום לינה בסביבות הרי הטטרה הגבוהים, היינו בוחרים אותה כבסיס לטיולים.

זקופנה היתה הפתעה גדולה עבורנו. העיירה תוססת ומהווה מקום נופש הומה אדם, המדרחוב שוקק חיים וגדוש בחנויות מסוגים שונים ומסעדות לרוב. למרות התכנון המקורי לעלות ברכבל מהעיירה ולטייל קצת, התמכרנו לקסם שלה ושוטטנו במדרחוב בין החנויות. הילדים ראו איך מכינים סוכריות בחנות מיוחדת ובחרו לאכול גלידות שונות ומשונות. ההורים פינקו את עצמם בקפוצ'ינו אמיתי. בדרך הצטיידנו בנעלי ספורט באחת מעשרות חנויות הספורט והטיולים ברחובות. העיר זקופנה עשתה חשק לטיול בדרום פולין, אך לאחר ההתמכרות שלנו ליופי הפולני המשכנו למקום הבא בסביבות הרי הטטרה הנמוכים.

יום 9 - פארק לאומי ג'סנה והר צ'ופוק

לאחר נסיעה ארוכה יחסית לטטרה הנמוכים הגענו לתחנת הרכבל של הר הצ'ופוק בפארק הלאומי ג'סנה בשעה מאוחרת. בגלל שזכינו ביום בהיר עם ראות נפלאה, ציפה לנו תור ארוך לקופות ובעקבותיו תור ארוך לרכבלים. העלייה להר כוללת מסע של שלושה רכבלים, וכרטיס הלוך וחזור מאפשר גם ירידה ועליה מהצד השני של ההר. ילדים מעל גיל 12 יכולים לרדת מההר עם רכב קרטינג (במידה ומגיעים מספיק מוקדם בבוקר ונשארים רכבים).

מהרכבל ניתן לטפס כ-15 דקות ולהגיע לפסגת ההר, בגובה של 2,024 מטרים. מתחנת הרכבל אפשר לרדת לצד השני של ההר ברכבל אחר או לטייל במסלולים רגליים המסומנים בצורה ברורה במפה שמקבלים בקופות. אנחנו בחרנו מסלול של כארבע שעות מפסגת הר הצ'ופוק לפסגת הר הדמבייר, ההר הגבוה ביותר בהרי הטטרה הנמוכים, בגובה של 2,046 מטרים. המסלול יורד ועולה ברכס והנופים מהדרך ומהפסגות מעוררי השתאות. בדרך חזרה גיוונו וחזרנו לתחנת הרכבל האמצעית מהצד השני של ההר. הדרך הייתה ארוכה בגלל עומס שיחי האוכמניות והילדים שדרשו לאכול עוד ועוד.

בדרך חזרה, כעשרה קילומטרים בכביש היורד מתחנת הרכבל, עצרנו במסעדת River Side שנמצאת סמוך לחנייה של מערת הקרח. פגש אותנו שם רז טלמור, הבעלים הישראלי של המסעדה ובית הדירות החדיש במקום. רז הסביר לנו על המקום, הציע מסלולי סיור באזור ופינק אותנו בשוקו חם. ארוחת הצהריים שאכלנו שם זכורה לנו כאחת הטובות ביותר בסביבות הרי הטטרה הנמוכים.

יום 10 – יום שלם בפארק המים טטרלנדיה

בחרנו לבלות יום שלם בפארק המים טטרלנדיה שנחשב למוביל בסלובקיה. בפארק 26 מגלשות מסוגים שונים. המגלשות האטרקטיביות מיועדות לילדים מעל גובה 120 סנטימטרים. ישנן מספר מגלשות מפחידות במיוחד לילדים מעל גובה 140 סנטימטרים. בפארק יש 14 בריכות בטמפרטורות שונות המאפשרות רחצה גם ביום קריר או גשום. קיימות גם פעילויות אירובי במים בבריכות החיצוניות, שמצליחות לגרום לכל המתרחצים בבריכה לשתף פעולה. לקטנה בת הארבע היו פחות מגלשות מותרות, יחסית לציפיות שלנו ולאפשרויות בפארק בפופראד. חשוב להצטייד במגבות, שכן המקום לא מספקן.

יום 11 – מסלול לאורך ערוץ ה-Jánošíkove Diery

אזור הרי הטטרה הקטנים (Mala Fatra) נמצא צפונית מערבית לאגם Liptovska Mara וכולל אפשרויות לטיולי טבע רבים. הערוץ Jánošíkove Diery שנמצא מאחורי מלון Diery בכניסה לעיירה Terchova נחשב לאחר ממסלולי הטיולים היפים ביותר בסלובקיה. לדעתי, הוא לא פחות יפה מהערוצים באזור גן העדן הסלובקי. ערוץ זה כולל גם הוא עלייה בסולמות ארוכים וגבוהים ומעברים צרים וקשה לילדים קטנים. המסלול הקצר (והאתגרי) אורך כשעתיים וכולל הליכה בשביל הכחול ובדרך פיצול לשביל צהוב, שפוגש שוב את הכחול בבקתה שבה ניתן לקנות חטיפים לקטנים ובירה לגדולים. אנו המשכנו משם עוד כשעה וחצי במסלול אתגרי עוד יותר לאורך הערוץ בשביל הכחול, וחזרנו לבקתה דרך השביל הירוק. את המפה למסלול מחלקים במלון או בחנייה. המסלול היה מהנה מאוד והיווה את אחד השיאים של הטיול שלנו.

בדרך חזרה לדירה, עצרנו בכפר המשומר Vlkolinec, שנמצא בסמוך לעיר Ruzomberoc, שכולל מבנים מעץ מהמאות ה-18 וה-19. הכפר, שהוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שומר על אותנטיות ונחמד לסיור קצר, אך המיצגים שממחישים את החיים בו מעטים מאוד. לאחר חצי שעה של סיור, מאוכזבים קצת, חזרנו למכונית.

יום 12 – מסלול קצר לאורך Demanovska Dolina ופארק טרזניה

כל הטיול ידענו שלא נוכל להתחמק מפארק חבלים. בחרנו את פארק טרזניה, שנמצא ליד הרכבל העולה להר הצ'ופוק בפארק הלאומי ג'סנה. לפני הבילוי בפארק עשינו מסלול רגלי קצר לאורך הנחל, שיוצא מהחצר האחורית של מסעדת River Side. המסלולים בפארק החבלים מאתגרים מאוד גם למבוגרים (ואולי במיוחד מבוגרים). שני הגדולים ואנוכי ביצענו את המסלול הארוך, בעוד הקטנה התנסתה בטיפוס על מתקנים המתאימים לגילה בליווי צמוד של אימא. הבילוי בפארק הינו חוויה בלתי רגילה.

יום 13 – המוזאון הפתוח של Liptovskej Dediny

ביום זה שהיה גשום במקצת החלטנו לסייר במוזאון הפתוח של Liptovskej Dediny. המוזאון בנוי למעשה ככפר סלובקי עתיק, שבו בתים רבים פתוחים המדגימים את אורח החיים בכפר טיפוסי. חלק גדול מהבתים הובא מכפרים אחרים, ובמקום יש כנסייה מעניינת, בית אצולה הבנוי כטירה, בית ספר, בתים של אנשים פשוטים לצד בתים של אנשים עמידים. מומלץ להצטרף לסיור מאורגן ללא תוספת תשלום שיוצא פעם בשעה. אנחנו קיבלנו הסברים מעניינים באנגלית.

לאחר הביקור במוזאון חזרנו לפארק לאומי ג'סנה, והפעם למספר סיבובים ברכבת האלפינית הנהדרת הנמצאת בתחילת הפארק.

יום 14 – טיול לתחנת הקמח ההידראולית ב-Kvacianska Dolina

ביום האחרון שלנו בצימר, ולפני הנסיעה חזרה לווינה, קינחנו בטיול באחד העמקים היפים מצפון לאגם Liptovska Mara. משך הטיול כשלוש שעות והוא יוצא מפאתי העיר Kvacany ממגרש חניה (בתשלום), ששם גם אפשר לקבל מפה של המסלול. תחילת המסלול בשביל האדום שעולה כמאתיים מטרים בגובה לאורך שביל עפר רחב לנקודת תצפית נהדרת על העמק. קצה המסלול בתחנת קמח הידראולית שמהווה מוזאון המדגים את הפיכת אנרגיית המים לאנרגיה מכנית דרך גלגלי שיניים מסוגים שונים. טחנת הקמח נמצאת על הנחל במקום קסום שהינו פנינת טבע נפלאה (Mlyny Oblazy). על המקום שומרים צעירים סלובקים במשמרות, האחראים גם על העזים והתרנגולות המסתובבים בעמק. חוזרים באותה דרך, הפעם במגמת ירידה.