טיול בסלובקיה - להתמכר לירוק של הטבע

דמיינו גוונים של ירוק עוטפים אתכם מכל עבר, פסגות הרים, עיירות צבעוניות ואנשים מקומיים וחמים. אין צורך רק לדמיין - ברוכים הבאים לגן העדן הסלובקי. טיול אחד שכולל חוויות רבות, במרחקים קצרים, בליווי נופים קסומים באדיבות הרי הטטרה הגבוהים. אהוי לסלובקיה!
ליאור כהן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: טיול בסלובקיה - להתמכר לירוק של הטבע

כשסיפרתי לחברים שאני נוסעת לטיול בסלובקיה, התגובות העיקריות היו בסגנון "וואו, בטח ממש יפה שם!". כששבתי לארץ, שאלו אותי איך היה בסלובניה... נראה שסלובקיה פחות מתויירת על ידי ישראלים ואיכשהו רבים לא ממש בטוחים היכן היא ממוקמת.

סלובקיה, אשר רובה הררית, גובלת בפולין בצפון, בצ'כיה בצפון-מערב, בהונגריה בדרום, באוקראינה במזרח ובאוסטריה בדרום-מערב. לאחר פירוקה של צ'כוסלובקיה ב-1993, הפכה סלובקיה לעצמאית, בעקבות חיכוכים אתניים ודתיים עם שכנתה צ'כיה, אך כמו בשיר של שלמה ארצי "פרידות גם הן אינן פתורות" - זהותה הלאומית והאתנית של סלובקיה נותרה מעט חלוקה: 5.4 מליון תושבים חיים כאן והם נחלקים ביניהם לרוב סלובקי ומיעוט הונגרי. בעת הטיול ברחובות הערים, לא ניתן שלא להבחין פה ושם בדואליות הזו, כאשר השפה ההונגרית נשמעת לעיתים קרובות.

קושיצה - עיר ללא הפסקה

יצאנו לטיול ג'יפים בסלובקיה, אשר החל בקושיצה (Košice), העיר השנייה בגודלה במדינה. סיור בקושיצה מגלה צומת דרכים, בו מזרח ומערב נפגשים: כאשר מתהלכים ברחובותיה, מבחינים במבנים, שמצד אחד, השנים ניכרות עליהם ומצד שני, ניבטת קידמה תרבותית, בדמות שלל אירועי תרבות מרתקים. הוסיפו על זה שלוש אוניברסיטאות מקומיות, בהן לומדים סטודנטים צעירים מכל העולם (ישראלים רבים בוחרים ללמוד כאן וטרינריה ורפואה), ותקבלו עיר תוססת ומבטיחה - אין זה פלא שקושיצה נבחרה כבירת התרבות האירופאית לשנת 2013. דפי ההיסטוריה של קושיצה עשירים במאורעות ובתוך כך גם נודעה כבעלת קהילה יהודית ענפה - היתה זו אחת הגדולות באירופה, עד מלחמת העולם השנייה כמובן. כיום, קיימים בקושיצה שלושה בתי כנסת, המשרתים כ-300 יהודים המתגוררים בה. שבעים אחוזים מהאוכלוסייה כאן הם סלובקים והיתר מיעוטים.

שיטוט בעיר יגלה לכם סוגי ארכיטקטורה שונים, מגותיקה ועד סגנון מודרני. המבנים לאורך רחוב הרנצ'יארסקה (Hrnčiarska) הם בעלי מראה וסגנון ימי-ביניימי והדבר לא מסתכם רק בהם - כאן תוכלו לרכוש לעצמכם ולמשפחה מזכרות תואמות ומיוחדות. כדי להשלים את אווירת ימי הביניים, קושיצה מתהדרת בקתדרלה הגותית סנט אליזבת' (Dóm Svätej Alžbety), שהיא לא פחות מאשר הכנסייה הגדולה ביותר בסלובקיה.

העיר קושיצה. צילום: KOSICE Tourismהעיר קושיצה. צילום: KOSICE Tourism

לוח השנה התרבותי של קושיצה עמוס אירועים, בכל עונות השנה. אנדי וורהול, אחד מחלוצי תנועת הפופ-ארט האמריקאית, זוכה כאן לעדנה, בזכות היותו ממוצא סלובקי. פסטיבל אנדי וורהול (Andy Warhol in the Streets of Košice), נערך בעיר בכל חודש אוגוסט ומוקדש לו ולעבודתו. גם התרבות היהודית זוכה בעיר לתשומת לב, בדמותו של פסטיבל התרבות היהודית "!MAZAL TOV", השנתי. אם זה לא מספיק, אז תוכלו לבלות כאן גם בפסטיבל יין, פסטיבל אוכל, פסטיבל קולנוע, פסטיבל ג'אז והרשימה עוד ארוכה. אירוע הספורט המרכזי כאן הוא גם הוותיק ביותר באירופה - מרתון קושיצה, אשר מתקייים בעיר מדי שנה, מאז 1924.

בעת הביקור בעיר, מומלץ לשבת באחד מבתי הקפה או הברים במרכז העיר, להתהלך ברחובות וליהנות מהאווירה המקומית הייחודית. ניתן להגיע לקושיצה בטיסה מפראג, וינה או ברטיסלבה (הבירה) או בנסיעה בת חמש שעות ברכבת, מהאחרונה. בנוסף, ניתן לטוס לבודפשט, הונגריה, ומשם להמשיך בנסיעה בת שלוש וחצי שעות לקושיצה.

יוצאים לדרך! צילום: ליאור כהןיוצאים לדרך! צילום: ליאור כהן

האזור הקרסטי - לא תופעה חולפת

לאחר שטעמנו "אוויר ערים", הגיע הזמן לחוש מעט אוויר הרים - ממשיכים הלאה כדי לנגוס ממש בטבע של סלובקיה. מקום נהדר להתחיל בו הוא מערת הקרח דובינסקה (Dobšinská I'adová Jaskyňa) במזרח סלובקיה, אשר הוכרה בשנת 2000 כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו. חוויה ייחודית מחכה לכם במקום המדהים הזה, אחת ממערות הקרח הגדולות באירופה. המערה התגלתה עוד בשנת 1870 ואורכה הוא 1,232 מטר והיא ביתם של כ-350 עטלפים, חלקם משתייכים לתשעה סוגים נדירים של עטלפים. עיקר העניין במערה זו הם נטיפי הקרח, המרהיבים בצורותיהם השונות. לפני היציאה יש להצטייד בלבוש חם, שיהיה לכם לעזר בתוך המערה, שם שוררות שתי מעלות מתחת לאפס. על מנת להגיע למערה, יש לטפס כחצי שעה במעלה יער ירוק ועבות, עשיר בצמחים ובאוויר טוב. כאשר תגיעו לפתח המערה, לבשו את הביגוד החם והיכנסו אל תוך החוויה (מזל שלמדריך של Medraft, ויגי, היה כובע גרב וכפפות עבורי, אחרת ייתכן והייתי הופכת לנטיף קרח ייחודי).

מערת הקרח Dobsinska. צילום: Ing. Michal Rengevicמערת הקרח Dobsinska. צילום: Ing. Michal Rengevic

בעת הסיור, שאורך כחצי שעה, מהלכים מעל נהר קפוא ורחב, על גשרים ארוכים. אלו נבנו תוך הקפדה יתרה, לשם השמירה על מבנה המערה ופגיעה קטנה ככל הניתן בקרח. החוויה במערה היא מסתורית - קיפאון, סביבכם חשיכה ומכל פינה מבחינים בנטיפים המוזרים (למשל, צורת מדוזה), שצורותיהם משתנות עם הזמן. ייתכן וביקור במערה בעוד שנה, ייראה אחרת מהביקור בו כעת. הקרח כאן שורד הודות לצורת המערה, הדומה לשק. המערה עצמה ממוקמת בגובה נמוך יותר מהכניסה שלה וכך נשמר האוויר הקר בתחתיתה - הטמפרטורה לעולם לא עולה מעל האפס. ללא ספק, היה שווה לקפוא עבורה.

• מחיר כניסה: 7 יורו למבוגר, 6 יורו לסטודנט, 3.5 יורו לילדים. קיימת הדרכה קולית בעברית.
  • הגעה: נסיעה בת כשעתיים מקושיצה.
  • אתר אינטרנט: www.ssj.sk/jaskyne/spristupnene

לגעת בפולין

מהמערה הקפואה המשכנו בנסיעה, בת שעה וחצי, לאזור פייניני (Pieniny), הקרוב לגבול עם פולין. שמורת פייניני (Pieninský Národný Park) הוא הפארק הלאומי הקטן ביותר בסלובקיה, אך זהו הפארק השני הוותיק ביותר במדינה. האטרקציה הפופולארית כאן היא ראפטינג בנהר דונאייץ (Dunajec), השליו יחסית, מלבד מספר מפלונים קטנטנים. כל משתתף מקבל חליפה, קסדה ואפוד. לאחר התארגנות, כאשר כולם מדוגמים וערוכים לכל טיפה מאיימת, יוצאים עם נווט מקומי לחתירה משותפת. במהלך כל החוויה הנחמדה, שאורכה שמונה ק"מ, שטים על פני המים, בתווך שבין אדמת פולין בגדה האחת והצד הסלובקי, בגדה שממולה. החיים נראים שלווים במיוחד בקו התפר הזה, בניגוד למה שאנחנו מכירים מהשכונה שלנו בישראל. הלב יוצא מרוב האידיליה הזו, שבין שתי המדינות השכנות, שלא לדבר על הנופים המרהיבים המקיפים את היושבים בסירה. אטרקציה זו בהחלט מתאימה לילדים, מה עוד שבסיומה ניתן לרכוב על אופניים או להגיע בהליכה קצרה למסעדה מסורתית וליהנות מארוחה, המלווה במוסיקה עממית. סיימנו יום גדוש בנופים וחוויות, עם לינה במלון Grandhotel Starý Smokovec בהרי הטטרה הגבוהים.

הטטרה - גאוותה של סלובקיה

רכס הטטרה הוא גאוות העם הסלובקי ומי שמגיע עד לכאן, לא מפספס ביקור בפסגות ההרים המפורסמים. הישר מהמלון עלינו על רכבל, עד לתחנת הרבינוק (Hrebienok), אשר ניצבת בגובה של 1,236 מטרים. מכאן, יצאנו למסלול הליכה בן שעתיים, בשבילים בין ההרים הגבוהים, כשלעינינו נשקפים נופים נהדרים של מים שוצפים, יערות אורן וצמחייה נפלאה. שמורת הטבע של הרי הטטרה הגבוהים (Vysoké Tatranský Národný Park) מספקת רגעים קסומים של חיבור אמיתי לטבע, החושים מתעוררים לחיים עם כל פסיעה על השביל - ניחוחות אורניים, ציוץ ציפורים, הירוק העז בצמחיה סביב ועל המדרונות. מצער היה לשמוע כי לפני שבע שנים התחוללה סופה אדירה בשמורה, אשר כילתה כשמונים אחוזים מעצי השמורה. אל תתפלאו אם תבחינו עדיין בעצים רבים, המוטלים על האדמה. לעומת זאת, עבודתה של אמא אדמה אינה פוסקת, כך שניתן בקלות להבחין בחורש, המתחדש אט-אט. אתר אינטרנט: www.slovakia.travel.

שמורת הטבע של הרי הטטרה הגבוהים. צילום: ליאור כהןשמורת הטבע של הרי הטטרה הגבוהים. צילום: ליאור כהן

המשכנו בנסיעה קצרה עם הג'יפים, לעבר הרי הטטרה הגבוהים והתגלה לנו נוף מרהיב של אגם אלפיני, כאילו חנינו בתוך גלויה. האזור המיוער הזה נקרא טטראנסקה פוליאנקה (Tatranská Polianka), הגולש על פני המדרון וצובע אותו בצבעי ירוק עזים. אפשר לעצור כאן לארוחת צהריים, במסעדת מלון Horsky Hotel Sliezsky Dom. המסעדה צופה אל עבר נופי ההרים, מה שהפך כמובן את האוכל לטעים הרבה יותר ממה שהוא. אגב, שעת צהריים אינה מוקדמת מדי בכדי ליהנות מהמשקה האלכוהולי המקומי, שיגרום לכם לחוש את קצב החיים והאווירה השמחה של הסלובקים. מניסיון.

• כתובת: Mountain hotel Sliezsky house under Gerlachom 059 82 Tatranská Polianka
  • אתר אינטרנט: www.sliezskydom.sk/sk

אגם אלפיני ב-Tatranská Polianka. צילום: ליאור כהןאגם אלפיני ב-Tatranská Polianka. צילום: ליאור כהן

פרחים בקנה וסלובקים בצריח

ממשיכים לעבר טירת ספיס (Spis), אשר שוכנת מעל העיירה ספיסקה פודהארדי (Spisske Podhradie) והכפר זרה (Zehra), במזרח סלובקיה. תולדותיה של הטירה עשירים והם מוליכים עד המאה ה-12 לספירה, אז נבנתה כדי לשמש מרכז פוליטי, כלכלי ותרבותי חשוב, עבור חלק זה של הממלכה ההונגרית. ב-1993 הוכרזו שרידיה של הטירה על ידי אונסק"ו, כאתר שימור מורשת עולמית. האתר שייך לממשלת סלובקיה ומופעל על ידה ולא לחינם - הטירה, ששטחה הוא הגדול ביותר מכל טירות אירופה, נחשב כאתר תיירותי פופולארי, בעיקר בזכות הנוף עוצר הנשימה, שנשקף מחומותיה, שכן היא חולשת על אזור רחב ויפהפה. ואכן, מומלץ שלא להחמיץ ביקור במצודה מרשימה זו ואם כבר העפלתם אליה, המשיכו בסיור המלא ואל תחמיצו את הטיפוס לעבר הצריח. במידה ואתם מחפשים אבק כוכבים, דעו שסרט ההרפתקאות "לב הדרקון" (Dragonheart), צולם ממש כאן בשנת 1996.

טירת Spis. צילום: ליאור כהןטירת Spis. צילום: ליאור כהן

הפרטים הקטנים והחשובים

מתי כדאי לטייל: החל מאפריל-מאי ועד חודש אוקטובר.
הצעות לאטרקציות נוספות למשפחות: פארק המים Tatralandia Holiday Resort, פארק המים Aquacityresort, פארק המים Ginoparadise, פארק חבלים בעיר קושיצה ועוד.
השורה תחתונה: יתרונה של סלובקיה עבור משפחות, מול מדינות אחרות באירופה, הוא ריכוז החוויות האתגריות במרחקים קצרים מאוד והאפשרות לטיולי כוכב בלתי נשכחים. זהו טיול המשלב טבע, תרבות, הרפתקאות וכמובן - נסיעת שטח בג'יפ, המאפשרת להיחשף לנוף, לחוש את הטבע האלפיני ולטעום מתרבות עשירה.

הכותבת הייתה אורחת של חברת MEDRAFT.