Ollantaytambo

אז אם כבר מגיעים לקוסקו ונשבים באווירה האנדינית הקסומה ,טיול לאוליינטייטמבו הוא כמעט הכרח. זוהי עיירה קטנה הממוקמת בחלקו המערבי של העמק הקדוש כשעתיים וחצי נסיעה מקוסקו ושייכת לקומפלקס נרחב המוגדר כפארק ארכאולוגי לאומי.
גבי בן לביא
תמונה ראשית עבור: Ollantaytambo
© איתי אמוזה

אוליינטייטמבו

עיירה קטנה ומעניינת הממוקמת בחלקו המערבי של העמק הקדוש (valle sagrado), כשעתיים וחצי נסיעה מקוסקו. שייכת לחלק מקומפלקס נרחב המוגדר כפארק ארכאולוגי לאומי הממוקם במחוז בעל אותו שם ושייך לפרובינציית אורובמבה (Urubamba). העיירה שוכנת במרחק 76 ק"מ מקוסקו על אם הדרך בין צ`ינצ`רו (chinchero) לאורובמבה , ברום של 2700 מ` מעל פני הים. שטח הפארק גדול מאוד וחלקו המרכזי הוא העיירה אוליינטייטמבו והאתרים הסובבים אותה.

המגיעים מקוסקו יוכלו להבחין כבר מאיזור Pachar בכמות גדולה של טרסות חקלאיות עזובות שהינן כבר חלק מהפארק. מדהים לחשוב על כמות העבודה העצומה שהושקעה בבנייתן ועצוב לראות את מרביתן עזובות ובמצב רע. המים שהשקו את הגידולים שבהן כבר לא זורמים יותר בתעלות, ואמות המים הבנויות אבן , יצירות מופת הנדסיות, חרבות וכמעט שאינן קיימות.

הסיבה לכך היא שכיום אין איש הדואג לשיקום ושימור ובגלל שבמשך שלוש מאות שנות הכיבוש לא התעניינו הספרדים בחקלאות אלא בעיקר בכריית זהב וכסף.

המילה אוליינטייטמבו מורכבת למעשה משתי מילים בשפת הקצ`ואה ; ollanta- שמו הפרטי של אחד ממפקדי צבאו הבכירים של פאצ`אקוטי אינקה (pachakuteq) ו-tambo , המילה הספרדית ל tanpu, שפירושה מעין תחנת דרכים המציעה איחסון, מזון וטובין לעוברי הדרכים. אם כן- הטמבו של אוליינטה.

העיר היתה עיר מבצר חשובה מאד, נבנתה בתחילה כ tanpu במטרה לשלוט על הדרכים החשובות העוברות סביבה לכיוון הג`ונגל ( antisuyu) ולשמש חלק מרצועת ההגנה של עיר הבירה - קוסקו מפני התקפות האנטיס (antis), מאויביהם המרים ביותר של בני האינקה. העיר נבנתה כעיר מבצר וכללה חומה בעלת מספר פתחים, מספר מאחזים צבאיים ומגדלי שמירה ותצפית במקומות אסטרטגיים.

לאחר תבוסתו של מאנקו אינקה (manco inka) לספרדים במבצר סקסיוואמן (1536) הוא נסוג עם כוחותיו לאוליינטייטמבו; אחיו הצעיר של פרנסיסקו פיזארו כובש פרו - הרננדו, הוביל כוח של 70 פרשים, 30 חיילים רגליים ומספר גדול של איכרים מקומיים במטרה ללכוד את מאנקו אינקה

בצעד חכם הציפו האינקה את המישור הנמוך מתחתם דבר שהקשה על מעבר הסוסים ואז המטירו על הספרדים חיצים וסלעים והם נאלצו לסגת בחפזה. אוליינטייטמבו הפכה להיות המקום היחיד שעמד בהצלחה בפני התקפה ספרדית.

ואולם - ניצחון זה לא ארך זמן רב שכן זמן קצר אחרי תבוסתם הגיעו הספרדים עם כוח גדול פי 4 וכבשו את העיר, מאלצים את מאנקו אינקה לסגת למאחז הג`ונגל שלו בוילקבמבה (vilcabamba) .

כיום ממוקמת העיירה באותו המקום בו שכן בזמן האינקה האיזור העירוני-אזרחי של העיר. המעניין הוא, שזהו האתר היחיד בפרו בו ניתן למצוא אנשים החיים כיום באותם בתים ששימשו את בני האצולה האינקאית בזמן האימפריה. בחלק מהרחובות הצרים עדיין זורמים מים נקיים בתעלות ,המשמשים את תושבי המקום לצרכיהם ובנוסף, גם חלק משמות הרחובות נקראים כפי שנקראו בזמן האינקה.

על אף החיבור לחשמל ולמערכת מים מודרנית וכמו כןגגות הרעפים האדומים שהחליפו את הגגות מתקופת האינקה, עדיין ניתן לטעום ולחוש היטב באווירה האינקאית השוררת בעיירה. לפני מספר עשורים נערך במקום "מפגש פסגה" עולמי של נציגים אינדיאניים ובסיומו הוכרזה העיירה "בירת האינדיאניות העולמית" ונעשו מאמצים לשמר את המבנים המקוריים בה; כיום ניתן להיווכח שניסיונות אלו צלחו רק בחלקם ורבים מן המבנים הולכים ונהרסים עם הזמן מחוסר טיפול ושימור ראויים.

מקדש השמש

מזרחית לעיירה ניצבת גבעת Pinkuylluna (כלי נשיפה, חליל אנדיני) שם ניצב בנין גדול ומרשים שעל פי מאפייניו האינקאיים שימש כ qollqa או כ-pirwa: מחסן מזון, ביגוד וכלי נשק לצבא המקומי.

למבנה פתחים רבים המאפשרים איוורור המצרכים שבו. מסביבו מפוזרים עוד מספר בנינים קטנים יותר ששימשו כמגדלי שמירה ותצפית לשליטה על תנועת אנשים בעמק .

בחלקה המערבי של העיירה נמצאת הכיכר הגדולה mañay raqay המוקפת בנינים הבנויים לבנים עשויים בוץ יבש. בצדה המערבי של הכיכר נמצאת הכניסה לאזור הדתי; בחלק התחתון טרסות שנבנו לשתי מטרות:

שימוש ראשון- כטרסות לגידולים חקלאיים ושימוש שני כתעלות ניקוז לסחף מהאזורים העליונים במטרה להגן על המקדשים החשובים ביותר.

עליה בגרם המדרגות שבין הטרסות תביא אותנו למקדש 10 החלונות הקרוי על שם 10 הפתחים בצורת טרפז הקיימים בקיר האחורי. שימושו של מקדש זה אינו ידוע כיום.

מעט גבוה יותר ממוקם המקדש החשוב ביותר - מקדש השמש. ממקדש השמש נותרו מספר קירות היקפיים והקיר הראשי הקלאסי הכולל 6 אבנים ענקיות - מונוליטים שמשקלם הממוצע הוא כ 90 טון. הקיר נראה כפרוייקט של אדריכלי טיאוואנקו או לפחות של אדריכלים שהובאו מאזור אגם טיטיקקה בשל צורתו הלא אופיינית לאדריכלות האינקאית , אך עבודת הליטוש הסופי נעשתה בידי בנאים אינקאיים.

במשטח החיצוני של האבן הרביעית (אם מתחילים לספור מדרום) ניתן לראות שלוש מדרגות סימבוליות המייצגות את שלושת העולמות על פי האמונה האנדינית: העולם העליון- השמים (hanan pacha), העולם הזה-פני האדמה (kay pacha), והעולם התחתון- התת קרקעי (ukhu pacha). שאר הבליטות מייצגות אלים שונים מהמיתולוגיה האנדינית.

כניסה לעתיקות- כרטיס "boleto turistico", ניתן לרכוש בקוסקו.

הגעה- ניתן להגיע באוטובוס או ברכבת מקוסקו (בקו קוסקו- מאצו` פיצ`ו) או בסיור מאורגן של אחד ממשרדי הנסיעות בקוסקו.

נכתב ע"י: גבי בן לביא- סטודנט ללימודים ספרדיים ולטינו אמריקאים באוניברסיטה העברית. עורך מחקר אודות אימפריית האינקה.