הדרך למאצ`ו פיצ`ו

מאצ`ו פיצ`ו לא חיכתה לנו אבל נתנו לה את כל שיכולנו. ויוה פרו. מאי ועדי עוד ישובו אל ההר בטיולן אחרי הצבא. אולי גם אנחנו...
משפחת שפירא
תמונה ראשית עבור: הדרך למאצ`ו פיצ`ו
© איתי אמוזה

בדרך למאצ'ו פיצ'ו

כמה דרכים למאצ`ו פיצ`ו. המפורסמת שבהן היא דרך האינקה. טרק יקר להחריד עבורנו. לסטודנטים יש הנחות משמעותיות גם לטרק וגם במחיר הכניסה לאתר לכן כדאי לברר לפני שמחליטים על חלופה אחרת. בחרנו בטרק הסלקנטאי. טרק חביב שניתן לעשות אותו עצמאית. את חלקו הקשה ניתן לעשות עם חמר וחמור הנושא את המוצ`ילה והטרק מסתיים בנסיעת רכבת קצרה לכפר אגווה קליינטה שלמרגלות האתר.

טרם חלפו ימי ההמתנה להחלמתן של אורית ועדי ומאי ואני הצטרפנו לתזמורת השיעולים. החלטנו לבחור בדרך הקלה ולצאת למאצ`ו פיצ`ו ברכבת. הרכבת היוצאת מקוסקו יקרה מדי לכן, ככל המוצ`ילרים יצאנו בדרך עוקפת. יחד עם עוד ארבעה ישראלים חלקנו מונית סטיישן כשעה וחצי נסיעה לכפר אוייאנטאיטמבו.

ה-tour לעמק הנעלם מגיע גם הוא לכפר וזו הזדמנות מצויינת וזולה לרדת שם מה-tour ולהמשיך ברכבת למאצ`ו פיצ`ו. ברכבת הערב הגענו לאגווה קליינטה והתמקמנו במלון פשוט במחיר עשרה סול. כאן אולי המקום לנפץ את האגדה על מחיריה המופלגים של העיירה הזו. לצד מחירים בדולרים ומלונות ומסעדות יקרים, ניתן למצא הוספדחה זולים, דוכני מזון קטנים, צלחת עם אורז, צ`יפס, פסטה וחתיכת עוף בשלושה סול (פחות מדולר) לצד עגלת המשקאות בחצי סול שעירבוב תכולת הבקבוקים מבטיח חסינות מכאבי בטן וכמובן...גרון. באותה נשימה נוסיף שלפעמים קורה שהמקומות הזולים מתמלאים ויש הנאלצים לישון במלון במחיר המופקע של עשרה דולר במקום עשרה סול.

ברקים יפים האירו את דרכה של רכבת הערב אל הכפר. ברקים? יצאנו עם תרמיל יום קטן, נושאים פירות ומים בלבד. את המעילים השארנו מאחור. קחו הרבה קרם שיזוף והרבה מים אמרו לנו לפני שיצאנו. מסתבר שהדברים נכונים עד סוף ספטמבר. באמצע אוקטובר, נצניה של העונה הרטובה בפתח ומזג האויר הפכפך. הבוקר קיבל את פנינו גשם שוטף.

אורית, שתעשה הכל כדי לקבל קפה בראשיתו של יום יצאה אל הרחוב וחזרה מנצחת עם ארבעה מעילי גשם חד פעמיים. יצאנו לחפש את המנה שלה בבית קפה מקומי. בשעת בוקר מוקדמת כבר מקנחים שם המקומיים צלחת אורז ומנת בשר. בינתיים הפך הגשם לזרזיף קל והענן שהתרומם גילה מצוקי ענק המזדקרים מעל הכפר, צמחיית ג`ונגל מעטרת אותם. ויתרנו על הטיפוס ועלינו על האוטובוס המוביל לאתר.

מאצ'ו פיצ'ו - ההר הנעלם

ההר נעלם. עוד כשהיינו בטרוחיו, סיפרה לנו לאורה על אתרים הסטוריים יפים בהרבה מאתר המאצ`ו פיצ`ו, אבל העיר הזו לקחה לעצמה את המקום והתפאורה היפים ביותר. צרוב במוחינו המראה המפורסם של העיר על רקע שן ההר המתרוממת מעליו, צעדנו מעבר לעיקול שבכניסה ונפלנו על העיר האבודה.

אין הר!!! כמה בתים משוחזרים ומעט טרסות קידמו את פנינו. גם אנשים כמעט ולא ראינו למרות שהיו עטויים כמונו במעילי גשם צבעוניים. טיפסנו לעבר בקתת השומר. אותה נקודת תצפית ממנה ניבט המראה המוכר מאלפי הגלויות שמציעים לנו מידי יום מאז נכנסנו לפרו. ענן לבן עטף אותנו מסיע דרכנו טיפות מים מכאן לשם ללא מטרה.

ישבנו שם, מנסים לחדור את הענן, בוהים אל המקום בו מתנשא ההר. ברגע חסד התנקה הענן וחשף את ההר, מותיר את העיר האבודה למרגלותיו נקיה, מרגשת ומרשימה. פתאום הופיעו בכל מקום קבוצות המעילים הצבעוניים. האתר היה גדוש מבקרים.

נסינו לחבור למדריך דובר אנגלית אך משירד הענן שוב המתנו כמעט שעתיים בכניסה מתעקשים על סיור מודרך באנגלית ומקווים למזג אויר טוב יותר. לבסוף חברנו למדריכה וקומץ תיירים שיצאו מצוחצחים מהלוג` בכניסה לאתר. למרות שקשה מאוד למצוא הדרכה טובה, אל תוותרו עליה. בין מנת גשם אחת לשניה בלינו עוד כשלוש שעות מודרכות במקום קסום. שן מקדש הירח חשפה מידי פעם את פסגתה אך משהוסתרה סופית בענן גשם טורדני ויתרנו על הטיפוס אליה כמו על הירידה אל הכפר וחזרנו באוטובוס עם תחושת החמצה קלה של המקום המופלא הזה.

מצאנו את ארבעת הישראלים שחברו אלינו למונית מתפנקים במיטות מאז הבוקר. הגשם הטורדני לא פסק. בהתחשב בעובדה שבמעלה הכפר נובעים מעיינות חמים, הייתה זו החלטה נבונה להשאר כאן יום נוסף ולעלות אל ההר מחר. בערב התבהרו השמים והופיעו כוכבים.