מחוץ לחוף המונטנגרי: כל מה שאפשר לעשות ביום טיול אחד

מונטנגרו ידועה ללא צל ספק בשל רצועות החוף המהממות שלה, אך מוטב לקחת בחשבון שבמדינה הבלקנית נמצא גם טבע פראי ומדהים ביופיו. הנה המקומות הקרובים, המומלצים לביקור ביום בו תרצו לוותר על החוף, ולגלות עוד צדדים במדינה היפה
שירן כצנלסון
תמונה ראשית עבור: מחוץ לחוף המונטנגרי: כל מה שאפשר לעשות ביום טיול אחד
leonid_tit/depositphotos.com ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• הכניסה למונטנגרו אפשרית ללא צורך בבידוד, לאזרחי מספר מדינות, ישראל כלולה בתוכן.
  • יש להציג בכניסה בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות או הוכחה שחוסנתם.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה, אולם לא ניתן לנסוע ממקומות בעלי אחוז גבוהה של נדבקים.
  • מסעדות ובתי קפה פתוחים תחת הגבלות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

קל מאוד להישאר על רצועות החוף המרהיבות שלה על הים האדריאטי, אך מונטנגרו מציעה לנופשים בה, הרבה מעבר לזה. למעשה, היא ביתם של עמקים בלתי נגמרים, אגמים צלולים, קניונים מרהיבים ביופיים והרים של רכס האלפים הדינרים, עוצר הנשימה.

מרשימות לא פחות מהטבע, הן שלל העיירות העתיקות המדהימות שנדמה כאילו הזמן בהן עצר מלכת, ומשום שמדובר במדינה קטנת מימדים, תוכלו לבקר כמעט בכל מוקד משיכה תיירותי מחוץ לאזורי החוף ביג'לה (Bijele) הממוקמת על מפרץ קוטור, בודווה (Budva) ובצ'יצ'י (Bečići). פנו לעצמכם יום בנופש, וצאו להיכרות עם מונטנגרו מעט אחרת.

עיירות עתיקות וציוריות

ברחבי המדינה, שהחלה להיות מיושבת לפני מאות שנים, מפוזרות עיירות עתיקות, שנבנו מאבן ובדרך כלל מוקפות באמצעות חומות. העיירות, רובן ככולן, מכילות סמטאות ציוריות, אנשים לבביים ומסעדות טעימות להפליא.

בביקורכם במדינה הבלקנית, כדאי מאוד לערוך תצפית באי העתיק סבטי סטפן (Sveti Stefan), שנמצא בריביירת בודווה. האי, הממוקם כרבע שעה מהעיירות בודווה ובצ'יצ'י וכשעה וחצי מביג'לה, הוקם במאה ה-15 כמשכן דייג מנומנם ובעל פוטנציאל. הפוטנציאל שלו החל להתממש לאחר שבשנת 1442 נבנתה חומה מסביבו, על מנת להגן עליו מפני פלישה טורקית והחלה בו התיישבות, שכן בתום הבנייה נוצרה תחושה של בטיחות.

אי זה מתחבר אל קו החוף באמצעות שביל קצר, ומאז מעבר התושבים אליו התפתח לו האי הקטנטן, אשר עליו ארבע כנסיות אבן קטנות. כיום מדובר באתר נופש מהמרכזיים במונטנגרו ומהפופולריים על שפת הים האדריאטי. השביל עצמו יוצר שני חופי רחצה סימטריים, ומדובר בלוקיישן מושלם לתמונות משגעות!

אגב, כיום אתר נופש יוקרתי חולש על האי וברזומה שלו אירוח מפורסמים מכל העולם, בהם גם מרלין מונרו.

במרחק של כעשרים דקות נסיעה מביג'לה וכשעה וחצי מרבייירת בודווה, על מפרץ קוטור, ממוקמת לה עיר החוף הרצג-נובי (Herceg Novi). עיר החוף המשגעת הזו נחשבת לגדולה במיוחד בקנה המידה המקומי, והיא הוקמה במאה ה-14 על ידי סטפן טברטקו, מלך בוסניה דאז. אם תגיעו לבקר בעיר, תוכלו לגלות אתרים עתיקים כמו מבצר מאמולה (Mamula), אליו ניתן להגיע בהפלגה מהעיר, ואת מגדל השעון והמצודה שלו, שהוקמה בשנת 1702 ומציעה נוף פנורמי נהדר, ממנו נשקפת העיר לצד הים.

מוקד העניין המרכזי בעיר, הוא העיר העתיקה. האזור העתיק משוחזר, חי ובועט, ובו טיילת ארוכה ויפה, שלל סמטאות ופיאצות, וגם לא מעט ברים ומסעדות, בהן תגלו מטבח מקומי לצד מטבח בינלאומי מודרני.

חברות שיט רבות מציעות לקחת אתכם בהפלגה של כ-40 דקות מהרצג-נובי אל המערה הכחולה (Plava Spilja), הממוקמת לה בצלע הר. האטרקציה המרכזית באתר היא מראה הבריכה במערה, אשר מימיה נעשים כחולים, צלולים ואף זוהרים, כל זאת כתוצאה מחדירת אור טבעי.

בין הרים למפרץ עוצר נשימה, יושבת לה גולת הכותרת של מונטנגרו, הלוא היא העיר קוטור (Kotor). העיר, המובילה ברשימת הערים המומלצות לביקור בדירוג הערים של “לונלי פלאנט” לשנת 2016, נמצאת כ-40 דקות מריביירת בודווה וביג'לה, ומהווה מוקד משיכה עצום עבור מטיילים מכל העולם, והעיר העתיקה שלה מוכרת על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ולא בכדי. העיר מוקפת חומות אבן מסיביות, שבנייתן החלה במאה התשיעית וצפייה בהן בלילה, כאשר הן מוארות היא בגדר חובה. ניתן להיאבד בקלות בסמטאות האבן הציוריות, שאין להן סוף, וזה אף מומלץ! בדרך תגלו כנסיות עתיקות, פינות מוסתרות, חנויות מזכרות, מסעדות, ברים ואולי גם כמה סיפורי אגדות על ההיסטוריה המקומית.

שמורות טבע יפהפיות

מונטנגרו מציעה בנוסף לעיירות ציוריות שפע של שמורות טבע נפלאות. המדינה יושבת על שלוחת האלפים בבלקן, ובשל כך מספר שמורות הטבע במדינה רב, ונדמה שכל שמורה יפה יותר מהאחרות. כשעת נסיעה בלבד מריביירת בודווה, שוכנת שמורת הטבע לובצ'ן (Lovcen), ובמרכזה ההר לובצ'ן, ונופים עוצרי נשימה של קו החוף והמפרצים הרבים. המקום הוא סמלה ההיסטורי, הרוחני והתרבותי של מונטנגרו כולה, ומדוע? על פסגת ההר נהג להתבודד הנסיך-הבישוף נייגוש, מהדמויות המשמעותיות בהיסטוריה המונטנגרית, שבהמשך גם נקבר במקום, ומקום קבורתו נחשב למאוזליאום הגבוה ביותר בעולם. השמורה עצמה מכילה מגוון מסלולי הליכה פסטורלים, חלקם מאתגרים, המובילים אל פסגת ההר, אך אין ספק שהנוף בפסגה שווה כל טיפת זיעה.

בנוסף, אם אתם רוצים לחזור הביתה עם התמונות הכי יפות שיש, מומלץ מאוד לא לפספס ביקור בעיירה נייגושי (Njegusi) מוקפת ההרים. נייגושי מפורסמת בזכות הגבינות המקומיות והנקניקים הנהדרים שלה, בתיה בנויי האבן ומשום היותה מקום מגוריו של אחד משליטי העבר החשובים במונטנגרו - פטרוביץ'.

כשעה נסיעה מריביירת בודווה שוכנת לה שמורת האגם סקדאר, כשמרכז העניין שלה הוא אגם סקאדאר (Skadarsko Jezero), החולש גם על אלבניה השכנה. אם לא די בכך שמדובר באגם הגדול ביותר באזור הבלקן, הרי שבשמורה איים קטנטנים רבים, 30 מעיינות צלולים ו-300 זנים של ציפורים החיות בה, עובדה ההופכת את השמורה לגן עדן של ממש עבור צפרים.

האגם העצום מוקף במנזרים עתיקים בנויי אבן, דונמים של כרמים וייקבים המפיקים יינות באיכות גבוהה, ובסביבתו שפע של מסלולי הליכה קלילים ומפעימים ביופיים. שיט באגם הוא אטרקציה בפני עצמה, והמקומיים כבר הבינו שהביקוש לזה רב, ולכן יש חברות רבות המציעות שיט באגם במחירים משתנים, אך הוגנים למדי.

הכוכבת של שמורות הטבע: דורמיטור

כשלוש נסיעה צפונה מביג'לה, שוכן הפארק הלאומי דורמיטור (Durmitor). אמנם מדובר במרחק לא קצר לטיול של יום, אך מדובר בשמורה הגדולה ביותר במונטנגרו, מהיפות שבהן וגם המפורסמת ביותר. השמורה קיבלה את שמה משום שהיא שוכנת בהרי הדורמיטור, שלוחה של רכס הרי האלפים הדינרים, ובפסגותיה אגמי קרחונים, יערות עבותים ונהרות רבים.

ביקור בשמורה שווה לחלוטין את המאמץ, ולכן כדאי לשכור רכב יום קודם או מוקדם באותו היום או לחילופין להצטרף לטיולים מאורגנים לשמורה המוצעים במלונות. השמורה, שהוכרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 1980, מציעה שפע של פעילויות כמו טיפוס הרים, ראפטינג ומסלולי הליכה ואופניים, וכוללת את עיירת הנופש ז'בליאק (Zablijak), שבה מגוון רב של מסעדות עם מטבח מקומי ומלונות מכל הסוגים.

בנוסף, בשמורה נמצא גם האגם השחור או במונטנגרית: Crno Jezero, והוא מוקף הרים ירוקים בלתי נגמרים ויערות עבותים יפהפיים. הרחצה בחופשת הקיץ היא יותר ממומלצת, וזו חוויה של ממש, רק קחו בחשבון שמי האגם הם למעשה מי שלגים שהופשרו. מצד שני, ביום חם למי באמת אכפת?

אז בקפיצה שלכם למונטנגרו, נסו לגלות גם מעבר לחופים, שזכו לתהילה בזכות ולא בחסד.

והנה טעימה מכל הטוב שיש למונטנגרו להציע בדקה ו-27 שניות:

לעוד כתבות על מונטנגרו – הקליקו >>

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• יש להציג בכניסה בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות או הוכחה שחוסנתם.
  • מסעדות ובתי קפה פתוחים תחת הגבלות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.