זרקור על הירושימה

אחת משתי פצצות אטום שהוטלו על יפן הוטלה על הירושימה (Hiroshima). זה היה בשישה באוגוסט 1945, בשעה 8:15 בבוקר. זו גם הסיבה המרכזית שאנשים מבקרים בעיר, למרות שאני מצאתי שזו עיר תוססת ומקסימה. התחושה שלי היתה שאנשי הירושימה מכבדים את העבר אבל יחד עם זאת חיים את ההווה.
דגית ויסמן
תמונה ראשית עבור: זרקור על הירושימה
Depositphoto/Anuja Kjaimook

העיר שלאחר הפצצה

המוזיאון לזכר המלחמה (Hiroshima peace memorial museum) נמצא בפארק גדול (Peace park). הפארק נמצא במקום שבו נפלה הפצצה. ברחבי הפארק יש המון אנדרטאות ופסלי זכרון לזכר קורבנות הפצצה, למשל, אנדרטה לזכר הילדים, המורים, פועלי הכפיה הקוריאנים וכו`. בקו ישר לאורך הפארק אפשר לראות את אש התמיד, את המוזיאון ואת הבנין היחיד שנותר על תילו, מרחק מטרים בודדים ממרכז הטלת הפצצה (A bomb Dome). ליד כל אנדרטה לא מקובל להניח פרחים, אלא מניחים שרשראות ארוכות של עגורי נייר מקופלים באוריגמי. בסתיו, כאשר מתחיל לטפטף, מניחים את עגורי הנייר בתאים מיוחדים כדי שלא ירטבו. גם בפארק וגם במקומות מסויימים בעיר אפשר לראות עצים ששרדו את הפצצה.

בדרך כלל הם עצים שענפיהם עקומים ומעוותים במיוחד. אני גם ראיתי עץ שכל ליבתו שרופה וענפיו מעוקמים, אבל הוא ממשיך לצמוח. גם על העצים הללו אנשים משאירים שרשראות של עגורי נייר. הכניסה למוזיאון כרוכה בתשלום סמלי בלבד (50 ין). אפשר לשכור אוזניות לדברי הסבר באנגלית, אבל בסך הכל התצוגה מאוד מפורטת ויש שילוט באנגלית, כך שאפשר להסתדר גם בלי. המוזיאון הזה מאוד מרשים וקודר ומתאר את מוראות הטלת הפצצה מכל אספקט אפשרי. במקומות מסויימים רמת הפירוט ממש מזעזעת (מוצגים של ציפורניים שנתלשו או שרידי מדי בית ספר של ילדים שלא שרדו). חווית הביקור במקום מטלטלת. באחת מפינות הפארק יש גם משרד של טוריסט אינפורמיישן ואפשר לעשות משם הזמנה ללינה במיאג`ימה הסמוכה, שנמצאת מרחק נסיעה קצרה מהירושימה.

מסתבר שבהירושימה יש מודעות רבה לאומנות. ביקרתי בשלושה מוזיאון טובים. האחד, מוזיאון לאמנות בת זממנו (Hiroshima city museum of contemporary art). המוזיאון נמצא בגן שבו נמצאת גם ספריית מנגה (קומיקס יפני). לתשומת לב המבקרים, מדובר ממש בספריה ולא במוזיאון, כמו שאפשר לחשוב משלטי ההכוונה או מספרים מסויימים. אפשר להכנס לספריה ולדפדף במשך שעות, למי שמתעניין.

במוזיאון נוסף-; Hiroshima Prefectural Art Museuum (לא רחוק מטירת הירושימה) אפשר לראות את יצירתו של סלבדור דאלי-; חלומה של ונוס ומספר יצירות של פיקאסו. בזמן שאני הייתי במוזיאון היתה גם תערוכה שמציגה אוסף אמנות יפני של אספנית אמריקאית. כדאי לברר מהן התערוכות המתחלפות. צמוד למוזיאון ישנו גן יפני (Shukeien garden). בין הגן והמוזיאון מפריד קיר זכוכית ענק, שמשווה מראה מיוחד ללובי של המוזיאון. הגן עצמו נחמד ביותר והוא מפלט נעים מהעיר הסואנת. בסוף השבוע אפשר לראות בגן זוגות שזה עתה נישאו, באים להצטלם בבגדי החתונה המסורתיים.

המוזיאון השלישי הוא המוזיאון העירוני (Hiroshima museum of art). הוא נמצא לא רחוק מטירת הירושימה (על הרחוב הראשי שמוביל לטירה מכיוון פארק השלום). יש בו תצוגה לא רעה של אומנות מודרנית, אימפרסיוניסטים ואפילו סוטין ושאגאל. בזמן שאני הייתי במקום היתה תערוכה זמנית טובה מאוד של יצירות אימפרסיוניסטיות.

מה עוד בעיר

לחובבי קניות, או לפחות window shopping, חוץ מבתי הכלבו הרגילים (takashimaya,ysaten, sogo וכו`) יש בהירושימה מרכז קניות תת קרקעי- shareo. אם יורד גשם, ונמאס לכם ממוזיאונים, זו אפשרות לא רעה. בגדול, כמו ברוב יפן, המחירים בחנויות ובקניונים הם "אלא לראותם בלבד".

טירת הירושימה (Hiroshima jo)-; טירת הירושימה לא מרשימה במיוחד אבל ממרומי הטירה אפשר לראות את כל העיר וזה מחזה נחמד. מסביב לטירה יש חפיר ובסוף השבוע שבו הייתי בהירושימה, היה מסביב לחפיר שוק אוכל ענק, עם המון דוכנים, טעימות חינם ובמות בידור.

אפשר לבקר במפעל של מזדה ושמעתי שזו חוויה. אם רוצים לבקר במפעל של מזדה, כדאי לא להגיע בסוף השבוע להירושימה, כי המפעל סגור (זה מה שקרה לי).