הקדמה
את ההכנות לטיול ליפן התחלנו חצי שנה מראש. ראשית בקריאת חומר מכל מקורות המידע האפשרויות, תוך הצלבת מידע ורישום המלצות בעלות ענין לנו. כאן המקום להודות ל-״יפנית״: אתר מרכזי ומפורט, מצויין ויסודי שנעזרנו בו כבסיס להבנת יפן ולבחירת מסלול
החלטנו על טיול רכבות ביפן )ללא השכרת רכב( בתקופת השלכת. הסתפקנו באי המרכזי של יפן בלבד חצי שנה מראש הוזמנו כרטיסי טיסה, לינות וכרטיסים למקומות
בחרנו בנובמבר שיש בו ממוצע של 100 מ״מ גשם בחודש ואכן היה לנו מזג אויר נפלא עם שמוש בכובעים נגד שמש וחולצות קצרות )מתלבשים בשכבות - כי בערב קר(. למעט במקומות הגבוהים כמו טאקאיאמה, או קויא סאן - מעיל טוב ולא כבד הכרחי וכן מעיל גשם חד פעמי או מעיל נגד גשם שמתכווץ לשקית קטנה בתיק, למקרה של גשם
טיפים
רכבות
טיול רכבות ביפן מתאפשר בגלל כרטיס ה-JR pass המאפשר נסיעות חד, דו או תלת שבועית חופשיות בכל הרכבות של חברת Japan Railways, כולל דמי שמירת מושב, רכבות
מהירות: Shinkansen וגם Express, ללא תוספת מחיר כל עת שלא נוסעים בפסי רכבת של
חברה אחרת. תוספת מחיר נדרשת עבור קרונות שינה, נסיעה ברכבות המהירות מהשינקנסן )״ NOZOMI״ או ״MIZUHO״(. כמובן שרכבות השייכות לחברות פרטיות או חברות לא מסונפות לחברת JR לא כלולות בכרטיס ה-JR pass
" בנוסף יש גם קוי אוטובוסים ומעבורות השייכות גם הם לחברת JR
" כרטיס ה-JR pass משיגים בשני שלבים. תחילה חייבים לרכוש שובר לפני שמגיעים ליפן, כשמגיעים ליפן מחליפים את השובר ב כרטיס ה-JR pass, וכשרוצים להתחיל בנסיעות יש להחתים תאריך התחלה של הנסיעות
 " הסבר על התהליך נמצא באתר זה http://www.japanrailpass.net/en/about_jrp.html " רכישת השובר ניתן לבצע בארץ בחברות שהדף לעיל מפנה אליהם לאחר שמקליקים על Middle
East
 " כמו כן אפשר לרכוש באינטרנט. הנה האפשרות שאני בחרתי בה https://www.japan-rail-pass.com השוברים הועברו אלינו באמצעות שליח בעלות של $18 )סכום קבוע שאינו תלוי בכמות השוברים הנרכשים(
" משדות התעופה של טוריו, הניידה ונריטה, ניתן להגיע לתחנה המרכזית של טוקיו תוך שימוש ב JR pass. אנחנו נסענו עם ה-Tokyo Monorail והחלפנו לרכבת
" אם מתכוונים להשתמש בכרטיס ה-JR pass מיד עם העזיבה של שדה התעופה אז צריך להגיע למשרד של החברה שבשדה התעופה. בהניידה זה ליד תחנת המונורייל משדה התעופה לעיר טוקיו Tokyo Monorail -
" בדרך כלל לכל רכבות JR יש 3 סוגי קרונות: מחלקה ראשונה, קרון בודד שנקרא Green Car עם מקומות שמורים בלבד )לא כלול בכרטיס ה-JR pass(, כ-2 או 3 קרונות עם כסאות לא שמורים
Non reserved car, וכל השאר הם קרונות עם כסאות שמורים Reserved car עבור נוסעים עם כרטיס ה-JR pass שהזמינו מקומות שמורים או נוסעים שרכשו כרטיסים במקומות שמורים. ניסיון שלנו מלמד שלא ניתן לסמוך על קרונות ללא כסאות שמורים ומומלץ מאוד להזמין מקומות מראש
" כשהגענו לשדה התעופה המרנו את השוברים בכרטיס ה-JR pass וגם קבענו שמתחילים נסיעה מיידית בכדי להגיע לתחנת טוקיו וממנה להמשיך ליעד הראשון. בכדי לשריין כרטיסי הרכבת והמקומות השמורים כדאי להכין מראש את כל הנסיעות של הטיול ברשימה מודפסת ובאנגלית שתכלול תאריך, שעה, כל התחנות של הנסיעה של אותו יום וגם הרציפים. את הרשימה מוסרים במשרדי הכרטיסים או שבשדה התעופה או בתחנה ראשית ראשונה שתגיעו אליה )צפו לתורים(. להכניס את הכרטיסים למעטפות נפרדות שהכנתם מראש עם רישום זמנים ויעדים בחזית המעטפה

 " בכדי להכין רשימת הנסיעות צריך להשתמש באתר המאפשר קביעת סוגי הרכבת ולא רק יעדים וזמנים, יש להקפיד לא לכלול הרכבות “NOZOMI” או “MIZUHO” רכבות קרונות שינה או רכבות שאינם של JR. יש אתר נהדר לביצוע חיפוש של הרכבות בשם HyperDia http://www.hyperdia.com
 כשתגיעו לאתר תמצאו בצד שמאל למעלה תיבת חיפוש רכבות ולו״ז אך לפני שתתחילו הקליקו על המשפט More options ואז לבטל את האופציות: Airplane, Airport Shuttle Bus, NOZOMI / MIZUHO / HAYABUSA, Liner, Walk, Sleeper Limited Express, Sleeper Express, Private Railway
אין צורך בהזמנה מראש לרכבות מקומיות, ל-Tokyo Monorail, או למעבורות של JR
כשמחכים לרכבת יש להמתין לקרון שאנחנו מיועדים לו על פי המספר הרשום בכרטיס )במקרה של כסא שמור( או לקרון הלא שמור. מספרי הקרון מופיעים למטה על הרצפה, או למעלה במקרה שיש לוח אלקטרוני. אם יש יותר מסוג אחד של רכבת המשתמש ברציף שלכם יהיו מספרים מבלבלים - יש לחפש את השלט שמתאים לרכבת שלך. במקרה שאין כסא שמור - יש לברר באיזה מספר קרון יש כסאות לא שמורים.
הרכבות עומדים בלוח זמנים מדוייק והם מתחלפים על הרציפים במהירות, לפעמים 3 דקות מפרידות מרכבת לרכבת כשמדובר בשינקנסן, במיוחד שמדובר בתחנת ביניים. זה מחייב:
לדעת את שם ומספר הרכבת לדעת את יעדו הסופי להיות ערני ללוח המודעות לדייק בזמנים וברציפים
כשיורדים בתחנת ביניים, יש להתכונן מראש לעזיבת הרכבת - תדעו כשכולם קמים ונעמדים בתור לדלת היציאה. אם תדחו את ההכנה אתם עלולים למצוא את עצמכם עדיין על הרכבת בדרככם לתחנה הבאה!
" "
"
◦ ◦ ◦ ◦ ◦
"
"
הפעם היחידה שהרכבת אחרה בהגעה ליעד )בכמעט שעה וחצי(, הייתה כשהיינו ברכבת אקספרס מנאגיסו לנאגויה - הרכבת עצרה מידי פעם )שיבוש בלוח הזמנים של הרכבות - לא ניתן הסבר באנגלית וחוסר הידיעה היה מתסכל( יפן גדולה מאוד ויש לבחור את מסלול הטיול תוך כדי שימוש מרבי ברכבות ה-Shinkansen שנוסעות במהירות 320 קמ״ש לעומת ה-Express שנוסע לכל היותר ב-100 קמ״ש.
מפת מסלול זמינה
יש לשמור בכל טלפון חכם שלכם את מפת המסלול בהנחה שיש לכם מחשב בבית, טלפונים חכמים עם אנדרויד, וחשבון בגוגל - השיטה המומלצת:
לוודא שיש לכם במחשב קישור לאתר My Maps של גוגל ולהתקין את האפליקציה My Maps על הטלפון החכם שלכם. כך כל מפה מיוצרת על ידכם במחשב תופיע גם בטלפון
להתחיל בסימון שדה התעופה שאתם נוחתים ומשם להמשיך לפי הסדר:
עיר, תחנת רכבת שמגיעים אליה )שימו לב שהתחנה הראשית בכל עיר אינה בהכרח תחנת שינקנסן - למשל העיר אוסקה(, המלון שלכם, ואחר כך כל נקודות העניין ולהמשיך לעיר הבאה
לסיים עם שדה התעופה שחוזרים ממנו
אנחנו הכנו 3 מפות, יפן כוללת בה הופיעו כל הנקודות של הטיול לפי סדר אך רק עם סימון הערים טוקיו וקיוטו. שתי מפות נפרדות לכל אחת מערים אלה בגלל ריבוי נקודות העניין
בצעו שיתוף של המפות שלכם עם השוטפים לטיול
"
" ◦
◦ ◦

אתם מוזמנים לנצל את מפת המסלול שלנו, לא בטוח שסדר הערים במסלול שלנו הנו המהיר ביותר מבחינת זמן הבילוי ברכבות
לדוגמא בחרנו להגיע לטאקאיאמה מקיוטו ומשם להמשיך לנגויה. שתי נסיעות אלה גזלו 6 שעות נסיעה לעומת 50 דקות מקיוטו לנאגויה. אם היינו נוסעים מקאנרזאווה לטאקטיאמה הנסיעה הייתה רק שעתיים ומשם להמשיך להירושימה היה לוקח אותו זמן כמו מקנאזאווה עד הירושימה, מסקנה היינו חוסכים 3 שעות ברכבת אם היינו מכניסים טאקאיאמה בין קאנאזאווה להירושימה במקום בין קיוטו לנאגויה. בקיצור לנסוע
כמה שיותר בשינקנסן להלן הקישורים לשלושת המפות
 " JAPAN https://drive.google.com/open?id=17CeXZWc92TulGHd153Gn- oNSZuOex6b6&usp=sharing
 " TOKYO
https://drive.google.com/open? id=19OKvscrJOq9e3xQ2CeEfxbyJEpw76qYw&usp=sharing
 " KYOTO
https://drive.google.com/open? id=19OKvscrJOq9e3xQ2CeEfxbyJEpw76qYw&usp=sharing
נסיעה בתוך ערים:
" צריך לבדוק אם יש קוי תיירים שהם Hop On Hop Off, אם יהיו לכם הרבה נסיעות אטובוס אז כדאי כרטיס יומי של אוטובוסים כאלה, פחות עמוסים ומגיעים לנקודות המתאימות. בקאנאזאווה
ובהירושימה הם מאוד שימושיים. בשאר המקומות השתמשנו בתחבורה ציבורית רגילה )אוטובוס או
מטרו תוך שימוש בכרטיס SUICA( השאלה הייתה האם לרכוש כרטיס יומי )התאים לקיוטו( או לשלם לכל נסיעה בנפרד )התאים לטוקיו בגלל ריבוי קוי רכבת של ג׳י אר(
מזוודות
" בשום אופן לא לקחת מזוודה גדולה ואם אפשר להסתפק באחת קטנה לזוג ושני תיקי גב בינוניים )גודל 30 או 24( שאפשר לקחת בהם ציוד ליום, יומיים.
" יש אפשרות לשלוח מזוודות, ליעד הבא שתהיו בו. זה שרות בתשלום, שנעשה בדלפקי המלון. יש לתת את שם עושה ההזמנה במלון הבא והם עושים את התאום עם המלון שהזמנתם. אנחנו שלחנו מזוודה מקיוטו לטוקיו והיא חיכתה לנו כשישה ימים )לציין את זמן ההגעה שלכם למקום(. השרות
הזה עושה את הנסיעה ברכבות נוחה יותר ואין צורך להיטלטל עם מלוא הכבודה בכל המקומות. נוח במיוחד שעוצרים בדרך לכמה שעות בעיר מסויימת וממשיכים לאחרת ללינה.
" בבתי המלון יש מכונת כביסה ואם הולכים עם בגדים קלים, אפשר גם בעת הצורך לכבס ביד ועד הבוקר הם יתייבשו. תמיד אפשר לקנות ביוניקלו בגדים תחתונים להשלמה - בקיצור לקחת את מינימום הבגדים שצריך.
קניית כרטיס טיסה
" שילמנו 800 דולר על כרטיס משולב: אל על למינכן וממינכן ליפן ישיר עם חברת ANA - נסיעה שארכה יום שלם עם המתנה ארוכה )כי לא רצינו לקחת סיכון וחשבנו שהמנוחה תהיה נכונה לנו( לטיסה ליפן. מעייף וקשה. אם מוצאים עדיף לשלם יותר לטיסה ישירה )אם יהיו כאלה( או לפחות לתחנות ביניים שבדרך ליפן כמו בייג׳ינג, שנגחאי, הונג קונג, סיאול או דומה, לא ל״התקמצן״. הבעיה שלא תמיד מוצאים כרטיסים כי הטיסות כאלה נרכשות על ידי חברות של טיולים מאורגנים. בכל מקרה לא להסתכן במעברים קצרים בזמן בין טיסות, שעתיים וחצי אפשר אולי לטיסה היוצאת מיפן לישראל אך לא מישראל ליפן. בחזרה חזרנו דרך מוסקבה וזו היתה טיסה הרבה יותר נוחה מאשר בהגעה.
" בטוקיו לידיעתכם, שדה התעופה האניידה קרוב הרבה יותר למרכז טוקיו מנמל תעופה נריטה. משני שדות התעופה אפשר להגיע לעיר עם כרטיס JR pass.
מלונות

" הוזמנו חצי שנה מראש - יש להקפיד על כאלה שיש אפשרות לבטל ללא קנס עד שבוע לפני ההגעה. אנחנו בחרנו מלונות קרובים לתחנת הרכבת וזו היתה החלטה נבונה. לעומת זאת בטוקיו בחרנו לגור באזור שינג׳וקו. בית המלון היה מרוחק 1 קמ מתחנת ג׳י אר וזו היתה החלטה שגויה. בסוף יום שיטוטים, הליכה נוספת של 20 דק׳ עד חצי שעה, מתחנת הרכבת לכיוון המלון, קשה. עדיף לבחור בטוקיו במקום קרוב לתחנת רכבת טוקיו, תחנה מרכזית לכל הכיוונים לרכבות ג׳י אר, נמצאת על המסלול רכבת ג׳י אר המעגלית של טוקיו )קו היאמינוטה(, וגם תחנת מטרו.
תקשורת ואינטרנט
היינו 2 זוגות ובכדי לאפשר לכולם תקשורת ואינטרנט השכרנו וואי פי כיס Pocket WiFi בנוסף סים תקשורת נתונים לאחד הטלפונים של הזוג השני
" סים, או וואי פי כיס מתאים ל 5 מכשירים, בהתאם לצורך, רכישה דרך האינטרנט ואיסוף בשדה התעופה. החזרה בכל תיבת הדואר רשמית
" יש מספר חברות המספקות את השירות הזה, חפשו באינטרנט תשלומים ביפן
" לקנות כרטיס סוייקה )אנחנו עשינו זאת בשדי התעופה באותו משרד שהחלפנו את השטבר של ה- JR בכרטיס JR pass ולהטעין אותו.
" שימושי מאד: " מכובד בחנויות הקטנות שסביב התחנה וברציפים. " מתקבל לתשלום בתחבורה ציבורית
" נטען ממכונות אוטומטיות שתמצא בכל תחנת רכבת
" פותר אותכם מהצורך להסחב עם כסף בכיס " בחלק מבתי הקפה בעיר הוא מתקבל כתשלום
מקומות שקשה להשיג להם כרטיסים
" למוזיאון של יאיאוי קוסמא בטוקיו צריך להזמין כרטיסים חודשיים מראש – הביקוש רב והם אוזלים מהר. אין קופת כרטיסים במקום, וכל הכרטיסים נמכרים באינטרנט. המכירה תמיד תופיע עבור ביקור במקבץ של חודשיים ימיים. כמו כן תהיה הודעה מתי תתחיל מכירה של החודשיים שלאחר מכן. מספר הסיורים ביום מוגבל ולכן חובה להזמין מיד עם פתיחת מקבץ של חודשיים בכדי להשיג בתאריך הרצוי. להזמנת הכרטיסים הפעלתי תזכורת קולית בטלפון שלי לפי שעת פתיחת המכירה המקוונת )לפי שעון יפן( ביום הראשון של מקבץ הכרטיסים הרצוי. שימו לב, לי לקח שעה מהרגע פתיחת המכירה של המקבץ עד שהגעתי לביצוע ההזמנה, ולמרות שהזמנתי לאמצע החודש הראשון של המקבץ נותרו רק מחצית הכרטיסים לסיור שבחרנו