מדובר בטיול זוגי של 5 ימים (ראשון-חמישי) בשבוע האחרון של מרץ 27-31/3. לתכנון הטיול ובחירת האתרים נעזרנו כמובן בבלוגים השונים, ומידע מאתרים שונים. אני כהרגלי לפני טיול קונה מפה בסטימצקי של חברת BORCH, המפות הצהובות.

חלק מהאתרים מסומן כבר וחלק אני מסמן, מוסיף אי אלו בתי קפה/מסעדות מומלצות, מודד מרחקים בין האתרים השונים, ביניהם לבין המלון, כמובן נעזר ב גוגל Map היגיון בריא ומתכנן מסלול טיול. מתוך נוחות אישית מצלם אח”כ את המפה מוגדלת יותר וזהו מוכנים. להלן המסלול, האתרים, המלצות, עלויות וכמובן תמונות להתרשמות.

יום ראשון 27/3  : טיסת בוקר עם חברת Alitalia – נחיתה ב 13:00 בנמל התעופה Fiomicino (זו כמובן תמונת חזור – טיסת לילה).

ישנן 3 דרכים להגיע בתחבורה ציבורית מנמל התעופה לרומא עצמה:

1. מונית / חברת הסעות – כ 30-50 אירו לנסיעה של עד שעה.

2.רכבת – Leonardo express שמה – כחצי שעה 15 אירו לאדם.

3.http://www.terravision.eu/?adws=EN&gclid=CMCa98Lbk8sCFYMK0wodZZMImA

חברת אוטובוסים בשם טרוויזן שלה סניפים בעוד ערים בעולם, בכתובת הנ”ל בוחרים את העיר יום ושעת עליה רצויה לאוטובוס. (כמובן בהתאם לשעת נחיתה+היציאה משדה התעופה, גם אם יש איחורים יקבלו אתכם), מזמינים כרטיס מראש 4 אירו לאדם מדפיסים וזהו. ביציאה משדה התעופה פיומצינו ברומא פונים ימינה כ 30 מ' הליכה ומגיעים לתחנה, מראים את ההדפסה , נסיעה של שעה, פשוט קל ונוח. (לאוטובוס גם תחנה ליד הקוליסאום). זו הבחירה שלנו.

הערה: כל התחבורה הציבורית משדה התעופה ככלל וברומא בפרט מתנקזת למקום מרכזי אחד והיא תחנת רכבת בשם טרמיני (מעין שדה תעופה קטן לרכבות) שזו תחנה מרכזית גם לאוטובוסים, וממנה גם יוצאות רכבות לכל איטליה ולאירופה הכללית. ככלל איטליה מתנהלת בין הערים השונות ברכבות, המאפיין זה ריבוי תחנות רכבת, ובכל מקום תמיד רואים מישהו עם מזוודה, תמיד שומעים את צליל גלגלי המזוודות במדרכות. (פירוט נרחב בהמשך).

Hotel Diocleziano : הוא המלון שבחרנו להתאכסן בו זאת עקב : המלצות טובות, 4 כוכבים, ממוקם 5 דקות הליכה מטרמיני-ממש מעבר לתחנה ברחוב צדדי חוצים את הכביש ומגיעים אליו. מלון מעולה, חדרים נקיים מאד ואסתטיים, מקלחת נוחה מאד, א.בוקר מצוינת, מחיר סביר בהשוואה לאחרים– בקיצור לדעתנו שווה

התארגנות במלון וקדימה מתחילים בטיול

טיול ברומא ככלל:  כשאני בא לכתוב על הטיול שלנו אני ישר שואל את עצמי במה אני יכול לחדש? הרי הכל כבר נכתב על העיר המדהימה הזו. הבלוגים השונים והאתרים מלאים בתיאור היסטורי ”והיסטרי” של איפה לטייל ברומא : תאורים מלאי השתפכות והתלהבות מהאוכל הקפה והגלידות. אז מה עוד יש לכתוב שעדיין לא נכתב, אני בסה”כ אתאר לכם את הטיול מנקודת מבט שלי פשוטה ועניינית.

רומא ככלל היא עיר מדהימה לטיול :, יופייה, היותה מרכז הנצרות העולמי, הוותיקן שבה, האתרים ההיסטוריים המיוחדים – השילוב המנצח הזה מזמין גודש תיירים, בכל מקום בליל שפות, שקשוק גלגלי מזוודות במדרכות, והאתרים השונים פשוט עמוסים לבלי הכר. מחשיך רק לקראת 20:00 כך שימי הטיול ארוכים מאד.  עיר בירה ככלל היא מעין סופרמרקט של אתרים, רומא בפרט. ישנם עשרות אתרים בתוך העיר ומחוצה לה, נדרש רק לבחור מהו המוצר (אתר) המתאים לכם ככלל ניתן לומר שכל האטרקציות ברומא עצמה מרוכזות במעין צורה הנדסית המזכירה מעין טרפז, המרחקים בין האטרקציות השונות ועד לתחנת טרמיני הם עד 30 דק' הליכה, כשבפועל המרחקים בין האתרים הם לפעמים כ 10 דק' הליכה. יתרה מזאת תוך כדי הליכה תמיד חוזרים ועוברים באותם אתרים. בכל בית מלון מחולקת מפת רומא ע”ג דף ועליו סימון האטרקציות השונות. אפשר לקחת כל פעם דף ומסייעים לכם בשרטוט לאיפה ללכת ביחס למלון. מבחינת ההתנהלות בטיול בין האטרקציות המרכזיות בעיר, כאמור ניתן ללכת ברגל בין האתרים השונים, למעט הוותיקן שהוא רחוק ועדיף במטרו. ישנם שני קווי מטרו A , B , התחנות הראשיות נמצאות ליד האתרים המרכזיים, מרחק נסיעה בין התחנות בעיר עד 5 דק'. מקצה קו לקצה שני כ 45 דקות, מטרו נוח ויעיל, כמובן דחוק ודחוס בשעות העומס השגרתיות של בוקר / ערב, ככלל דחוק מאד בתחנות ההורדה של האטרקציות המרכזיות. קניית הכרטיסים במכונות אפשרית גם במזומן וגם באשראי, בחלק מהתחנות יש אשנבים למכירת כרטיסים, קניית הכרטיס עפ”י זמן הנסיעה. כמו בכל מטרו הבחירה ברציף הנכון היא עפ”י ידע מוקדם של התחנה הנדרשת והתחנה האחרונה, מתבלבלים לא נורא יורדים בתחנה הבאה ועוברים רציף. מכונה לקניית הכרטיסים,(פשוט וקל לבחור זמן נסיעה דקות או ימים)

בבחינת קניות אין מציאות בסה”כ המחירים ברומא די דומים למחירים בארץ, קרי לא לצפות להפתעות. בבחינת אוכל כמובן תלוי בהרבה משתנים של מה אוכלים, האם במסעדות, האם המסעדות ליד האתרים התיירותיים, אבל בסה”כ הכללי ההתרשמות היא שיותר זול מהארץ. חשוב לי לציין שלהבדיל ממה שנכתב בבלוגים אחרים אני חושב שהקפה והגלידות בארץ לא נופלים מהרמה שבאיטליה, ולדעתי אנחנו פה בארץ מזמן עקפנו אותם. לדוגמא בנושא מאפים/עוגות/עוגיות – המבחר בארץ בכל בית קפה עולה פי כמה וכמה מההיצע האיטלקי, הקפה בארץ מעולה, ובתור חובב מושבע של הפוך עם חלב סויה, לאיטלקים יש הרבה מה ללמוד מאיתנו, ואני לא נכנס לגלידות שבכללי לא צריך לנסוע לאיטליה כדי לאכול גלידה – אפשר ליהנות כאן בארץ ובגדול. כמובן שעדיין לחו”ל יש את הטעם שלו ואיטליה ככלל ורומא בפרט “שבו” אותנו והשאירו לנו הרבה טעם של עוד – פשוט מקומות כיפים וזולים. אז להלן הטיול :

ראשון 27/3 – (אחה”צ) כאמור אחרי ההתארגנות במלון הולכים לכיוון המדרגות הספרדיות. הליכה דרך ככר ברבריני

ומשם למדרגות הספרדיות שהיו סגורות לרגל שיפוצים,(ישנן מדרגות במקביל כך שניתן להתרשם) זו הכנסיה שמעל המדרגות

משם ל Fontana di trevi – מזרקת המשאלות, מנסים לפלס דרך

חנויות מיוחדות, מי מחפש כפפות ?

וכמובן המזרקה.

שמציבה אתגר לא פשוט כיוון שעפ”י המסורת מי שזורק מטבע יחזור לרומא, הבעיה היא…… לנסות להגיע למצב בכלל של זריקה…..

חושבים שזה עמוס, יש למה לצפות. בהמשך. משם א.ערב במסעדת Larchetto הנמצאת במרחק של 5 דק הליכה מהמזרקה כיוון כללי לפיאצה ונציה

בהמשך טיול ב Via del corso הצמוד.

וסיום בפיאצה ונציה

יום ב' – 28/3 : תחילת היום הליכה רגלית לקוליסאום

זה תור !!!!!, במיוחד ביום גשום. המתנה של שעתים עד 3 שעות לפני ההגעה לביקורת הביטחונית. ככלל היו הרבה מאד עצות באתרים השונים שניתן לרכזם כ: 1. לרכוש כרטיסים מראש. 2. לקנות כרטיס משולב לפורום ולקוליסאום, 3. ראשית להיכנס לפורום ואח”כ לקוליסאום, אני בטוח שכשהעצות נכתבו זה התאים לאותו טיול דאז, לצערי בטיול שלי זה כלל לא התאים. בהגעה למקום היו 2 תורים : התור הארוך היה למי שקנה כרטיס, ואילו מי שלא קנה המתין בתור המקביל כ 20 דק' קנה כרטיס ונכנס (זה ראינו בדיעבד) ואנחנו המסודרים המתנו כשעתיים ובסוף הגענו כמו התור הקצר לאותה בדיקה ביטחונית. ההיגיון אומר שמי שקנה כרטיס חוזר אחורה לתחילת התור שלנו, וממתין כמונו לבדיקה הביטחונית. אבל הגיון איטלקי עובד אחרת, לך תבין. ואז מי שללא כרטיס המתין 20 דק' הגיע לבדיקה הביטחונית עבר אותה הגיע לקופות שאין בהם כלל תור כי כולם קונים מראש כרטיס ונכנס פנימה. בנוסף מסתובבים סביבך גם מאכרים האומרים לך לעקוף את התור וכניסה מיידית בסיור קבוצתי – בפועל קיצור של שעה סה”כ בתור, ותוספת עלות וכמובן נדרש ידע מספק באנגלית. ולכן אין לי המלצה מה עדיף. בסופו של תור כולם מגיעים לאותן 4 עמדות של ביקורת בטחונית. מה שכן נכון לקנות כרטיס משולב לפורום ולקוליסאום, להתחיל את הבוקר בקוליסאום כי שם רוב התור, ואח”כ ללכת לפורום שהוא ממול והתורים שם אינם ארוכים בכלל. ומעבר לזה להצטייד בהרבה סבלנות, וככל שתקדימו בבוקר כך פחות תהיו בתור. מבט מבפנים של הקוליסאום

מבט מבפנים של הפורום

ומשם לפנתיאון, בדרך מצאנו סנדביצ'יה מדהימה, נקייה איכותית ולא יקרה

הפנתיאון מבפנים

ומשם לפיאצה נבונה

חלק שני של היום, אחה”צ , לקניון בשם Euroma 2. הגעה: עם קו B לתחנה בשם Eur Ferni. ביציאה מהתחנה לחצות את הכביש שמשמאלכם, יש מעין בית קפה עוברים אותו ואז יש מדרגות היורדות למטה בעקלתון והמוליכות לרחבה שהיא מעין מיני תחנת אוטובוסים. קו 700 או 709 לתחנה בשם colobo pttantico כשתראו את השלט הבא ו תחנת דלק ממול בצד השני של הכביש לצלצל ולרדת, נסיעה של כ 5-10 דקות

ישנו שביל המוביל ישירות לקניון.

בחזרה, השביל עובר מתחת לכביש ובעליה נמצאת התחנה בחזרה לתחנת האוטובוס. הערה: בתחנה זו אין מכשיר לרכישת כרטיסים, כך שעדיף לרכוש לפני כרטיס להלוך + לחזור. הקניון עצמו: קניון אירופאי לכל דבר, אינו שונה משום קניון בארץ, אין הפתעות במחירים, שיטוט שגרתי כמובן אוכל בקומת האוכל, לשיקול אישי של כל אחד.

יום ג' – 29/3 וותיקן,

אתר חובה וכל מילה מיותרת , פשוט חובה להגיע ולהתרשם. המלצתי להגיע ברכבת התחתית. חובה חובה ושוב חובה לרכוש כרטיסים מראש – התור למי שלא רכש כרטיסים מראש הוא בלתי נתפס – יכול להגיע ל כ 3-4 שעות המתנה. ביציאה מהרכבת ישנה הכוונה מסודרת למי שיש כרטיס ולמי שאין. אנחנו כמובן הזמנו מראש כרטיסים. ישנן מס' אופציות בהזמנת הכרטיסים כגון : סיור מודרך עם או בלי סיור בגני הוותיקן, תוספת שמע וכד'. צריך להיכנס לאתר הוותיקן ולבחור. אנחנו בחרנו רק בתוספת של סיור שמע – מומלץ, כמו כן מומלץ להביא אוזניות אישיות המתחברות למכשיר השמע וכך מופרדים מרעשי הרקע. גם אם לא מבינים את הדקויות הקטנות של האנגלית יש את ההבנה הכללית על המיקום. ככלל לנו למזמיני הכרטיסים לקח כ 25 דק' להיכנס כשמדובר בתהליך שזורם. ההליכה בתוך הוותיקן עצמו היא הליכה באולמות כשכל אולם מציג את מורשת הנצרות והאומנות של התקופה.

כמובן שאת גולת הכותרת תופס האולם האחרון, הקפלה הסיסטינית

מבלי להיכנס לפירוט יתר באמת מדובר במקום מדהים במיוחד כשמבינים שמיכאל אנג'לו צייר את התקרה (סיפורי התנ”ך) במשך 4 שנים ע”ג פיגום כשהוא לבד תכנן אותו. בסיום ישנן 2 אופציות שמאלה ומגיעים ישירות לכנסיה של הוותיקן, או ימינה ואז יוצאים לרחבה ממנה ניתן לרכוש כרטיס ולעלות לבזיליקה או לרדת לכיוון קברי האפיפיורים. כרגיל שוב תורים, תור של שעתיים להמתנה לקניית כרטיס לעליה לבזיליקה שכנע אותנו לרדת ישירות למקום קבורתם של האפיפיורים,

ביציאה ישירות לכנסיית סאן פטרוס ומשם לרחבה הגדולה של חזית הוותיקן ככר פטרוס.

וביציאה כאמור התמונה המוכרת לכולנו של ככר סאן פטרוס.

משם דרך גשר המלאכים המשכנו ישירות לשכונת Tratsvera,

שכונת Tratsvera, – הטיול בחלקו השני של היום. הליכה של כ 20 דק' ונכנסים לסמטאות השכונה. מהוותיקן הרחוב שמוביל לשכונה הנו via del lungare . השכונה היא שכונת סמטאות מדהימה ביופייה, ציורית מאד. ברחובות חנויות אומנים, מסעדות, פיצריות, וגלידריות, שיטוט מהנה, איפה שלא עוצרים לאכול בתוך השכונה נהנים.

משם שיטוט ברחובות רומא – הליכה רגלית לטרמיני (כשעה). למעשה התכנון היה להגיע מוקדם למלון, לנוח, כיוון שיום למחרת (רביעי) נסענו לפירנצה ופיזה. ראשית תכננו לעבור בתחנת הרכבת טרמיני ללמוד איך המקום עובד כדי שלמחרת בטעות לא נפספס את הרכבת (טוב שעשינו כך, זה בגדר חובה) וכללית להכיר את התחנה. א.ערב קנינו בסופר – סלט ירקות, זיתים, לחם, ואכלנו בחדר במלון – מעולה.

טרמיני :

תחנת הרכבת טרמיני מהווה מסוף התחבורה המרכזי ברומא. מדובר במעין שדה תעופה קטן לרכבות אוטובוסים ומוניות. זו תחנה עיקרית המנקזת את כל התחבורה הציבורית לרומא וממנה. וכמו כל שדה תעופה נדרש לדעת מראש לאיפה נדרש להגיע ואיך המקום עובד ככלל. אז ראשית מדובר גם במיני קניון של 3 קומות, מחירים יקרים חבל על השיטוט בתחנה. מחוץ לתחנה ישנה תחנה של הרכבת התחתית זו המחברת גם בין הקווים, עשרות מוניות, וכאמור מסוף אוטובוסים. איטליה ככלל היא מדינה שנוסעת ברכבות, בתחנת טרמיני יש כ 30 מסלולי רכבות, חלקם בחלוקה לקומות קרי ישנן רכבות שיוצאות מקומה 2 וישנן מקומה 3. ולכן החשיבות של הבנה לפני איך המקום עובד. ככלל באישור הזמנה של הנסיעה ברכבת (הסבר בהמשך) רשום ע”ג האישור את מס' הרכבת. בד”כ כחצי שעה עד 45 דקות לפני יציאת הרכבת יש פרסום של יעד הרכבת+מס' רכבת+מס' המסילה. הפרסום ע”ג לוחות אלקטרוניים צמודים המפוזרים בתחנה, שמאלי רכבות מגיעות, ימני רכבות יוצאות, מרגע שמבינים זאת ניגשים לקומה הרלוונטית, ולשער ממנו יוצאים לרציף הרלוונטי, מראים את שובר הנסיעה ועולים לרכבת, נשמע מסובך בפועל ממש לא.

יום ד' 30/3 – פירנצה + פיזה - אז לפני התיאור של הטיול, מעט פרטים טכניים מתבקשים. החשיבה על פירנצה ופיזה מקורה במטרה לשבור יום אחד את הטיול השגרתי ברומא. (3-4 ימים ברומא מספקים) וכפי שכבר כתבתי בהתחלה הרי מדובר בסל אתרים של רומא וסביבתה, כל אחד בוחר את המתאים לו. לנו קסמה הנסיעה ברכבת וכמובן האפשרות לחוות את שני הערים ביום אחד. כל יודעי ומביני איטליה הזהירו שזו טעות, צפוף ולא נספיק לראות כלום. טעו ובגדול – אנחנו  לא טעינו. לפעמים אינטואיציה הגיון בריא וידע עושים את ההבדל. זה מתחיל ראשית בכניסה לאתר של הרכבות באיטליה. https://www.italiarail.com/italian-high-speed-trains

יש אתר ישראלי של הזמנת כרטיסים בעברית, וישנו אתר נוסף בשם europe railways . בהשוואה לשני האתרים הנ”ל האתר של Italiarail היה יותר נוח לתפעול לטעמי, שנית יצא יותר זול מהשניים האחרים. אז ככה נכנסים בוחרים עיר יציאה ועיר יעד, ואז נפרשים זמני היציאה של הרכבות, לפי הזמנים מבינים באם מדובר ברכבת ישירה או מאספת, בוחרים באיזו מחלקה מעוניינים (ההבדל במחיר) מס' אנשים, אישור פרטים, תשלום , ומקבלים אישור של מס רכבת, מס קרון, ומקום ישיבה.(מפורט בצילום קרון כמו במטוס), (בחלק מההזמנה ניתן לבד לבחור מקום ישיבה). וזהו, האישור נשלח למייל, מדפיסים אותו ומראים אותו כדי להיכנס לרציף, ולכרטיסן בביקורת. (אפשר גם להראות בטלפון הסלולרי את קוד ההזמנה). כאמור נשאר רק להגיע כחצי שעה לפני יציאת הרכבת, לאתר את מס הרציף לעלות לרכבת למצוא את מקום הנסיעה וליהנות. ככלל הרכבות דומות לאילו שבארץ, אולי מעט מפוארות יותר אבל על אותו עיקרון. באישור המודפס גם רשומות כל ההנחיות כגון בנוסף לפרטים הטכניים של מקום ישיבה ומקום קרון, האם יש צורך לגשת לקופה ולהמיר את האישור בכרטיס (בפירנצה) או האישור עצמו מספק, נשמע מעט מסובך והרבה פרטים אבל זה באמת פשוט, קריא, ברור ונגיש. אנחנו בחרנו את הרכבות הבאות

מרומא טרמיני : יציאה 07:20 – הגעה לפירנצה : 08:51.

מפירנצה : יציאה 16:28 – הגעה לפיזה 17:28

מפיזה : יציאה 20:51 – הגעה לרומא טרמיני : 22:59 (ולכן החשיבות למלון הקרוב לטרמיני).

הערה : כשמסתכלים בזמני יציאה והגעה להשוות בין זמני הרכבות השונות, למשל הרכבת שלקחתי מפיזה לרומא בחזרה היא האחרונה באותו יום, כמובן כדי למקסם את פיזה. ישנה רכבת שיוצאת מפיזה לפני 20:51 אבל היא מאספת ומגיעה לרומא כ 15 דק' לפני הרכבת שאני בחרתי, אולם זמן הנסיעה בה כ 3 שעות וחצי. (לשיקולכם) . כמו כן כשהזמנתי כרטיס מפיזה לטרמיני נשארו רק 2 כרטיסים להזמנה ושניהם במחלקה ראשונה בלבד, לא היתה ברירה אז הזמנתי, בפועל הקרון היה ריק, לא מובן. בכל מקרה ההפרש הכספי הוא לא כזה משמעותי וגם ההבדל בנוחות הנסיעה לא ממש קריטי, ההבדל הוא בריווח המושבים, מקום לרגליים, וקרון האוכל הצמוד. ניתן בהחלט להסתפק בקרון הבסיסי. זהו, מספיק פרטים טכניים קדימה לנסיעה. הנסיעה נוחה מאד, יפה, מתחילה בנוף עירוני ומאד מהר עוברת לכפרי

פירנצה : בבוקר עוד מספיקים קפה קטן, מקבלים ארוזית א.בוקר מהמלון, משדרגים אותה מעט עם עוד מוצרים, 5 דק' הליכה, 5 דק' הבנה איזה רציף עולים לקרון שלנו ברכבת ומתיישבים במקומות. נסיעה נוחה ונעימה 08:50 מגיעים לפירנצה. בירידה מהרכבת מתיישבים בגן ציבורי נהנים מהאוויר והנוף ואוכלים את ארוחת הבוקר, לאחר מכן מקנחים בבית קפה ציורי שמצאנו באחת הסמטאות וקדימה לטיול.

פירנצה או בשמה הלטיני Florence היא עיר שיש לה 3 מאפיינים עיקריים :

יפיפייה, הטיול בעיר בסמטאות ובין האתרים השונים אפשרי ברגל-הכל קרוב. האזור התיירותי של העיר המכיל את מוזיאון האקדמיה, כיכר הדואומו על אתרי הנצרות שבה, פיאצה דלה סניורה, הגשר העתיק-פונטנה וואציו, גלריית אופיצי, ושוק סאן לורנצו -מסביבם ישנם בזארים בלי סוף. כל האזור הנ”ל הוא בזאר אחד גדול של מוצרי עור. (לא לצפות להפתעות – כולם מוכרים את אותם דברים באותו מחיר). אנחנו בחרנו להתחיל את הטיול במוזיאון האקדמיה כדי לראות את פסל דוד של מיכלאנג'לו, אבל עקב תורים של המתנה של כשעתיים החלטנו לוותר.

משם הליכה לכיכר הדואומו על מבני הנצרות השונים שבה

ומשם לכיוון הגשר העתיק – פונטה וואציו

זו פירנצה

הגשר העתיק מסמלי העיר. מדובר בגשר מדרחוב עם חנויות יוקרתיות.

משם לאכול צהריים במסעדה בשם מריו (עליה קראתי באתר למטייל) הנמצאת לד שוק סאן לורנצו . ובדרך הפתעה

מסעדת מריו היא מסעדה הנמצאת כאמור באזור שוק סאן לורנצו, סביבה עוד הרבה מסעדות וכמובן חנויות שונות. המיוחד במסעדה שהתפריט נרשם על לוח בחוץ, עובדים בצהריים בלבד (יש להם אתר), מגיעים נרשמים בפנים, אחרי כ 45 דקות בממוצע קוראים בשמך ומושיבים אותך בשולחן עם עוד אנשים. מנות פשוטת של פסטה מרק, סלט ובשר – זול מאד וכיפי. מיקום המסעדה ברחוב Rosina

המסעדה נמצאת מול השלט, מהעבר השני

מבט פנים

בחרנו לסיים את היום בפירנצה באזור זה כי מעבר לארוחת הצהריים והשיטוט בחנויות מסביב ובשוק עצמו המכיל קומת חנויות + קומה עליונה קומת אוכל

המרחק לתחנת הרכבת בחזרה הוא כ עד 10 דק' הליכה, ויש רכבת לתפוס לפיזה ב 16:28.

מבט צד של תחנת הרכבת

הכניסה לתחנה

נסיעה של שעה ולקראת 17:30 הגעה לפיזה

תחנת הרכבת בפיזה

כעיקרון ביציאה מתחנת הרכבת הולכים ישר דרך מדרחוב תיירותי עם חנויות , בסופו פונים שמאלה ומגיעים למגדל פיזה, הליכה של כ 20-25 דקות ומגיעים. כ 120 ש”ח לזוג ועולים למגדל. אולי כיוון שבאנו בשעות אחה”צ להפתעתנו התור הפעם היה ממש קצר הן לקניית הכרטיס (הערה : בחדר ליד הקופה משאירים את התיק בארונית נעולה – לא עולים עם תיקים) והן בכניסה למגדל עצמו, 3 דקות במקסימום לכל תור (והגזמתי) . עליה במגדל היא מן הסתם במדרגות בשיפוע, נחמד לצורך החוויה.

הנוף מהמגדל

ובסיום היום רכבת בחזרה לרומא טרמיני. יש לקחת בחשבון שלקראת 19:30-20:00 חנויות המדרחוב מתחילות לסגור. הגעה לטרמיני לקראת 23:00, וכמובן 5 דקות ואנחנו כבר בחדר.

יום ה' 31/3  זהו יום הטיסה חזרה לארץ, ולכן לאחר א.בוקר החזרת החדר מאחסנים את המזוודות במלון והפעם הכיוון הוא לשוק בשם Testacio food market, שהומלץ ע”י גולשי האתר. הליכת בוקר של כ 75 דקות ואנחנו בשוק.

מדובר בשוק שכונתי, קטן וחביב, יחסית מעט אוכל והרבה מוצרים, לא גילינו הפתעות לא במחיר ולא במוצרים הערה: גילינו שהבעלים של הדוכן השמאלי הוא יהודי דובר עברית).

כאמור שוק נחמד רחוק יחסית בהליכה רגלית, לשיקול אישי אל מול שאר השווקים ברומא. משם רכבת תחתית לטרמיני וחזרה למלון, סידור סופי של המזוודות עם הקניות האחרונות וקדימה לשדה התעופה. העניין הוא שעדיין צהריים, הטיסה לקראת 22:00 קרי הגעה לשדה תעופה לקראת 19:00, מה עושים בינתיים? איטליה ייצרה לנו את פארו לאונרדו שהוא קניון שדה התעופה. הגעה אליו פשוטה ביותר : 1. מטרמיני קו B לתחנה בשם Tiburtina, נסיעה של 4 תחנות. בטיבורטינה עולים קומה ניגשים לקופה וקונים כרטיס לפארקו לאונרדו. נסיעה של שעה ומגיעים, בחזרה ניגשים לאותה תחנה ממוקמת ביציאה מהקניון, 5 דקות נסיעה ומגיעים לשדה התעופה. (כל 20 דק' עוברת רכבת).

הגעה לפארקו לאונרדו

חזית הקניון ביציאה מהרכבת

הקניון מבפנים

מדובר בקניון נחמד, גדול מאד, ממש בכניסה בקומה שנייה מרוכז האוכל, בסיום המדרגות הנעות ישנה מסעדה בצד שמאל בה אנו אכלנו, נוח מאד לוקחים מה שרוצים ומשלמים בקופה. בשאר הקניון מפוזרים בתי קפה. בסך הכול זהו קניון שוטטות להעברת זמן עד הטיסה ותו לא. ישנן חנויות מכל הסוגים, שוב אין הפתעות במוצרים ובמחירים, מה שכן בקומה התחתונה ישנו סופר ענק וזול מאד – להשלמות כאלו ואחרות. אפילו מצות יש שם

וזהו, כפי שכתבתי ביציאה מהקניון חוצים את הכביש ומיד נכנסים לתחנה. הרציף המקדם אותנו הוא זה שבו ממתינים עד להגעת הרכבת, 5 דקות נסיעה והגענו לשדה התעופה.

להתראות איטליה עד לביקור הבא.

פרט טכני על שדה התעופה:  לאחר מסירת המזוודות ואישור בדלפק חברת הטיסה עולים כלפי מעלה ונכנסים לטרמינל היוצאים. מעבר לחנויות הדיוטי פרי יש כמובן מתחם אוכל. אנחנו לאחר השיטוט השגרתי בדיוטי פרי ישבנו שוב לאכול (אלא מה). וכשנשארה כחצי שעה לעליה למטוס התקדמנו לכיוון שער היציאה. אולם אז חיכתה הפתעה בדמות ביקורת דרכונים ותור שגם הקולוסיאום לא היה מתבייש בו. לחץ, מדובר בתקלה שלהם שכדי להתגבר עליה הם העבירו ראשית את האנשים עפ”י קדימות טיסה. פשוט קראו לאנשים לפי טיסה ואלו היו ראשונים בתור, לאחר הביקורת נכנסנו לאולם שהיה בו מתחם דיוטי פרי ענק, ומתחם אוכל נוסף, עברנו שער נוסף ושוב הגענו למתחם אוכל ומתחם דיוטי פרי, ומשם הגענו לשער היציאה אלא שמשם נוסעים באוטובוס עוד כ 10 – 20 דק' ורק אז מגיעים למטוס. מסקנה לא להיות שאננים. לעבור את ביקורת הדרכונים ורק אז דיוטי ואוכל, או לחשב זמנים.

עלויות הטיול :  זוג כרטיסים : 1800 ש”ח, מלון 3000 ש”ח, נסיעות ברכבת לפירנצה ופיזה כ 500 ש”ח. כל השאר קרי אוכל, ונהנתנות אישית כ 2000 ש”ח. סה”כ עלות הטיול כ7300 ש”ח.