רומא

יום ראשון

מזרקת טרווי (Fontana di Trevi): זו כנראה המזרקה המפורסמת ביותר באיטליה. לביקור בשעות הערב מתווספת תאורה שנותנת למקום חן נוסף. המים תכולים והמזרקה מבהיקה בלובנה. במרכזה פסל בדמותו של נפטון אל הים רכוב על מרכבה וסוסי ים מושכים אותה בין סלעים וזרמי מים. בצדדים פסלי אלים מיתולוגיים נוספים. גם פה מומלץ לבקר גם בלילה. בסמוך למזרקה יש גלידריה מפורסמת נוספת: San Crispino.

מזרקת טרווי

הפנתיאון (Pantheon): מבנה ששימש כמקדש לאלים מהמאה השנייה לספירה ושנשתמר בשלמותו. גובהו 47 מטר ופתח עגול בקודקוד הכיפה מספק את התאורה. הכיפה העצומה נבנתה ללא עמודים תומכים והיא נסמכת על קיר עגול ועל קשתות. הכניסה דרך דלתות ארד מקוריות ומגולפות. במקום קבורים מלכי איטליה וגם הצייר רפאל. הפנתיאון נמצא בכיכר רוטנדה שבמרכזה מזרקה וסביבה בתי קפה ובוטיקים. הגלידריה Giolitti היא אחת הגלידריות המפורסמות והטובות ברומא ובכל הטיול שלנו. נמצאת באחת הסמטאות שיוצאות מחזית הפנתיאון.

הפנתיאון

השוק בכיכר קמפו די פיורי (Campo de' Fiori): כל יום, עד שעות הצהריים מתקיים בכיכר שוק ססגוני בו מוכרים פירות וירקות עטופים כל אחד כמו תכשיט, פרחים, בגדים, פסטות וכל מיני מזכרות. במרכז הכיכר ניצב פיסלו של נזיר, שהועלה על המוקד ב- 1600 בגין דברי כפירה, לפיהם כדור הארץ אינו מרכז היקום, ובעבר הרחוק הכיכר אף שימשה כמקום הוצאה להורג. מסביב לכיכר בתי קפה וטראטוריות.

כיכר נבונה (Piazza Navona): כיכר אלגנטית מהמאה הראשונה לספירה עם אומני רחוב וברים, בעלת שלוש מזרקות ומוקפת בארמונות בסגנון הבארוק. בכיכר ציירי פורטרטים, ציירי נוף, רוכלים ובתי קפה רבים. הפיאצה נבנתה על יסודות ההיפודרום למרוצי כרכרות ומכאן צורתה. המזרקה המרכזית היא מזרקת הנהרות מ-1651, יצירתו של ברניני. הפסלים מייצגים את ארבעת הנהרות: נילוס, גנגס, דנובה וריו דלה פלטה. המזרקה בדרום היא "מזרקת המורי" מ-1575 שכוללת את פסל המורי, יצירתו של ברניני. המזרקה השלישית "מזרקת נפטון" מעטרת את צידה הצפוני של הכיכר וכוללת את פסלו של נפטון. בכיכר נמצא גם ארמון פאמפילי מהמאה ה- 17 ועל ידו כנסייה בעלת חזית בסגנון הבארוק, שמעליה צמד מגדלים.

פיאצה דה ספניה (Piazza di Spagna): כיכר מעוצבת מהמאה ה-18, עם מזרקת הספינה, המדרגות הספרדיות המפורסמות וכנסיית טריניטה די מונטי.

פיאצה דה ספניה והמדרגות הספרדיות

פיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo): כיכר מרשימה ומפורסמת שבמרכזה האובליסק העתיק ביותר ברומא וכן מיקומו של שער הכניסה הצפוני לעיר.

יום שני

כיכר ונציה (Piazza Venezia): שם הוקמה האנדרטה לזכרו של ויטוריו אמנואלה, מאחד איטליה וכן קבר החייל האלמוני. בכיכר נמצא גם ארמון ונציה מהמאה ה- 15. המבנה המונומנטלי מרשים באופן בלתי רגיל בגודלו וביופיו, ומאד מומלץ לטפס את כל המדרגות עד למרפסת העליונה ממנה נשקפים הכיפה הכחולה של בזיליקת סנט פטרו בוותיקן.

אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני (Altare della Patria): מקדש ניאו-קלאסי מהודר משיש המוקדש למלך הראשון של איטליה ולחיילי מלחמת העולם הראשונה.

אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני

גבעת הקפיטולין (Campidoglio): כיכר בתכנונו של מיכלאנג'לו, ניצבת בראש גבעה ולאורכה עומדים מוזיאונים שמשקיפים על הפורום הרומי.

קולוסיאום (Colosseo): אמפיתאטרון רומי עצום בן שלוש קומות, שימש בעבר לקרבות גלדיאטורים וכולל אפשרות לסיור מודרך. זהו כנראה האתר המרשים ביותר של רומא העתיקה, שנבנה על ידי אספסיינוס ובנו טיטוס בשנים 72-81 לספירה. הקולוסיאום בעל שלוש הקומות נחשב, ללא ספק, ליצירת מופת ארכיטקטונית. היו בו 50,000 מקומות ישיבה לקהל צמא דם, שבא לצפות בגלדיאטורים, בעבדים הנוצרים וביהודים שנלחמו לחיים ולמוות, מול חיות טרף. איך שהתחלנו לטייל בתוך הקולוסאום, הרגשנו בטיפה אחת, לאחריה עוד אחת, ומתחיל גשם, אז המשכנו לטייל תוך כדי הגשם.

פורום רומאנום (Foro Romano): אזור עצום שנחשף בחפירות וכולל חורבות של כיכרות, בנייני ממשלה ומקדשים רומיים, חלקם מלפני יותר מ-2,000 שנה. במתחם נמצא גם שער טיטוס, שער ניצחון שאביו אספסיינוס בנה לכבודו, עם הקדשות ופסלים לכבוד הניצחונות הצבאיים של הקיסר טיטוס. על השער מונצח סיפור חורבן ירושלים וגלות רומי - תהלוכת שלל האוצרות שנבזזו מבית המקדש בהן מנורת שבעת הקנים.

גבעת הפלטין (Palatin Hill): אתר אגדי שבו נוסדה העיר ושרידים של ארמונות, מקדשים ומרחצאות מהאימפריה הרומית.

יום שלישי

הוותיקן

מוזיאוני הוותיקן הם מתחם של מספר מוזיאוני אמנות וארכאולוגיה בוותיקן, המציגים את אוספי הכנסייה הקתולית. המוזיאון הוקם במאה ה-16 על ידי האפיפיור יוליוס השני. במוזיאון נמצאים גם הקפלה הסיסטינית וחדרי רפאל.

מומלץ להגיע מוקדם למקום ולהתחיל במוזיאונים, התורים ארוכים וצריך הרבה סבלנות.

חוצים את נהר הטיבר על הגשר העתיק סנט אנג`לו, כשלכל אורכו משני צידיו פסלי מלאכים, פרי יצירותיו של ברניני. מהגשר נשקפת טירת סנט אנג`לו שהוקמה במאה השנייה לספירה.

גשר וטירת סנט אנג`לו

לאחר חציית הגשר מגיעים בהליכה קצרה לכיכר סן פטרוס (Piazza San Pietro) הגדולה והיפה, שתוכננה אף היא על ידי ברניני ונבנתה במאה ה- 17. במרכזה אובליסק ממצרים בגובה 25 מטר, שניצב על גבם של ארבע אריות ומשני צידיו שתי מזרקות מרהיבות. הכיכר תחומה בשתי שדרות עמודים ענקיים בצורת חצאי עיגול ומסביב 140 פסלי מלאכים.

מהכיכר משתרך תור ענק של מבקרים הממתינים להיכנס לבזיליקה על שם סן פטרוס. למרות אורכו של התור, זמן ההמתנה קצר ושווה להמתין. זו הבזיליקה הגדולה והמפורסמת בעולם, בנויה על האתר שבו על פי המסורת נצלב השליח פטרוס הקדוש, יד ימינו וממשיכו של ישו.

בחלל הבזיליקה אוצרות אמנות רבים והידועה מכולם היא ה"פייטה" של מיכלאנג`לו, שנמצאת מימין לאחר הכניסה. פסל זה משקף את העצב והקינה על ישו לאחר הורדתו מהצלב.

סמוך למזבח ישוב פטרוס בכיסא שיש, ראשו מוקף הילה וכף רגלו שחוקה מנשיקות מאמינים. מומלץ להגיע אל מרומי הכיפה כדי לראות את הנוף של הוותיקן, הגנים שמסביב ושל העיר כולה.

הקפלה הסיסטינית
חדרי רפאל

טוסקנה

בחרנו ללון בחווה החקלאית Agriturismo Borgo Stella בעיירה Montespertoli, ומשם טיול כוכב בטוסקנה.

יום רביעי

איסוף הרכב מחב' ההשכרה ברומא ויציאה לדרך צפונה לטוסקנה על אוטוסטראדה A1 לכיוון פירנצה.

מונטפולצ'אנו (Montepulciano)

נסיעה רצופה של כשעתיים וחצי מרומא, כ-190 ק"מ והגענו ליעדנו הראשון בטוסקנה הקסומה, מונטפולצ'אנו (Montepulciano). זו עיירה נחמדה ועתיקה מוקפת חומה, היושבת על פסגת הר געש כבוי, שנשקפים ממנה נופים מרהיבים של הסביבה. אפשר לתפוס את האוטובוס הקטן שיוצא מקרבת לשכת התיירות בכניסה לעיירה, ולהגיע אתו עד לפסגת העיירה ואת הדרך חזרה לטייל ברגל. אנחנו בחרנו לעלות ברגל. הנוף הנשקף מהעיירה מקסים ומשכר. השיטוט ברחובות עם כניסה לחנויות יין כולל טעימות יין מאד מהנה. זוהי עיר קסומה ושיטוט בין סמטאותיה העקלקלות וכיכרותיה הציוריות הוא חוויה. משך הביקור: כשלוש וחצי שעות, כולל ארוחת צוהריים.

מסלול למטיילים ברגל: מתחילים בשער העיר פורטה אל פארטו (Porta al Prato), שמעוטר בסמלי טוסקנה. ממשיכים ללכת ומגיעים לרחוב Via di Gracciano nel Corso ואיתו ממשיכים עד למעלה העיירה. לכל אורך הדרך מצויים ארמונות, כנסיות ומבנים עתיקים ויפים. מעט אחרי השער, בצד ימין, נמצא Palazzo Avignonesi מהמאה ה-16. מעל הדלת יש ראשי אריות - הסמל של פירנצה. בסוף הדרך מגיעים לכיכר גרנדה (Piazza Granada). הכיכר המהווה בעצם את מרכז העיר, מוקפת במבנים בסגנונות שונים כמו בית העירייה  Palazzo Comunale- מבנה גותי מהמאה ה- 13. Palazzo Nobili Tarugi הוא ארמון רנסנסי מפואר. ליד הארמון יש באר מעוטרת בפסל של אריות המחזיקים את סמל בית מדיצ`י. מכאן בעצם אפשר לבחור כל אחת מהסמטאות שיורדות ולהתחבר חזרה לרחוב הראשי וממנו חזרה לכניסה לעיר.

מונטפולצ'אנו

יום חמישי

פיזה (Pisa)

משך הביקור בעיר כשעה וחצי-שעתיים. פיזה היא עיר בת כ- 100,000 תושבים. יושבת על נהר הארנו ונוסדה ב- 130 לפנה"ס. בני העיר טיפחו בעיר את המדע וגלילאו הוא בן העיר המפורסם ביותר.

מה לראות: סיור בפיזה מתחיל באזור ה- Campo dei Miracoli- כיכר הניסים, כיכר גדולה מכוסה דשא, מסביבה כל המבנים היפים כולל המגדל הנטוי של פיזה (Torre Pendenta) שהחל להיבנות בשנת 1173, וכבר כשבנו את הקומה השלישית נעה האדמה מתחתיו וזווית מטרידה החלה להיווצר. משך עשרות שנים אחר כך ניסו לתקן את הנטייה הזו ללא הצלחה. בצמוד למגדל נמצא הדואומו – Duomo, המצופה שיש לבן. לדואומו דלתות ארד מגולפות ולצידן עמודי שיש בצורת קשתות. מול הדואמו נמצא הבפטיסטריום - בית הטבילה - מבנה עגול בעל כיפה בקוטר 35 מטר. לבנין 4 דלתות מעוטרות בתגליפים מאד יפים. הכניסה לדואומו ולבית הטבילה בתשלום.

מגדל פיזה

יום שישי

פירנצה (Firenze)

בירת טוסקנה הידועה גם כאחת מהערים הקסומות ביותר באיטליה כולה – פירנצה (Firenze). בפירנצה החנייה בתחומי העיר מיועדת לתושבי העיר בלבד והחניונים המקומיים יקרים למדי, כך שמומלץ להשאיר את הרכב בחוץ ולצלוח את העיר באמצעות הרכבת.

ניתן גם להגיע ברכב ולחנות בחניון בפיאצלה מיכלאנג'לו בכתובת: Viale Michelangiolo, 59, 50125 Firenze עדיף להגיע מוקדם בסביבות 9:00 בכדי לתפוס מקום חניה פנוי.

ארמון פיטי בעיר הוא אתר שאסור להחמיץ. הארמון המרשים תוכנן במקור עבור בני משפחת פיטי בסוף המאה ה-15, אך במאה ה-16 רכשה את הארמון משפחת מדיצ'י, יריבה ותיקה של משפחת פיטי. תחת שליטתה, הורחב הארמון וזכה לתוספת מרהיבה בדמות גני בובולי המדהימים הממוקמים מאחוריו. בארמון מספר מוזיאונים מרשימים המציגים יצירות אומנות מתקופות שונות.

אתר חובה נוסף הוא הגשר הישן (Ponte Vecchio) המפורסם, החוצה את נהר הארנו ועומד על תילו מאז שנת 1345. הגשר ידוע כגשר היחיד בעיר אשר שרד את הפצצות מלחמת העולם ה-2, וכיום הוא עמוס בצורפים ובחנויות תכשיטים שאם תצליחו להתעלם מהם, תיהנו מתצפית נוף מרהיבה במיוחד של שתי גדות הנהר. נקודת חן נוספת שלא מומלץ להחמיץ הוא שוק הקש Mercato Nuovo ששרד מאז המאה ה-16, והיום הוא מקום מומלץ לרכוש בו מזכרות.

Mercato Nuovo (יותר נכון - שוק העור)
הגשר הישן Ponte Vecchio

ולסיום – אל תחמיצו את כיכר הרפובליקה (Piazza della Repubblica). כאן ממש היה ממוקם הפורום הרומאי של העיר פירנצה העתיקה, ולאחר מכן, משלהי המאה ה-16 עד לשלהי המאה ה-19, שימש האזור כגטו היהודי של העיר. כיום, האזור הומה בתיירים, בחנויות ובבתי קפה ויהיה עליכם לגייס את כל כושר הדמיון והיצירתיות שלכם במטרה לדמיין את המקום שוקק החיים שמולכם כגטו חשוך ובלתי סימפטי.

יום שבת

מונטלצ'ינו (Montalcino)

20 ק"מ ממערב לפיאנצה תמצאו עוד עיירה עתיקה מוקפת חומה, על פסגת הר. חיפשתם את הקלאסיקה של הקלאסיקה בטוסקנה? הכירו את מונטלצ'ינו. מעל העמק הטוסקני, ניצבת העיירה שלא השתנתה במשך דורות רבים, ובמרכזה תמצאו סמטאות שכדאי ללכת בהן לאיבוד וגן ציבורי של עצי אלון עתיקים ובכלל, הנוף הנשקף ממנה מרהיב לא פחות מהרחובות הצרים.

מונטלצ'ינו מפורסמת בזכות יין הברונלו שלה, אחד היינות איטלקיים הטובים ביותר בעולם, כמו גם המוערכים, מאז המאה ה-15. זאת הסיבה שבלא מעט מקומות יציעו לכם לטעום ממנו. למשל במצודה העתיקה (הרוקה) שנשמרה כמעט בכללותה מאז ימי הביניים והיא גם אחד האתרים הבולטים בעיר, יש מזנון בכניסה שבו ניתן לקנות כוס יין ברונלו מקומי ועוד מתוצרת האזור: פרוסות פרושוטו וגבינת צאן פקורינו טרייה או מיושנת בצבע חום-כהה, "פקורינו סטאג'ונאטה" לאניני הטעם. למי שמגיע בחודשי הקיץ לאזור כדאי לבדוק בדבר קונצרטים שמתקיימים במקום. עוד ציון דרך שכדאי לפקוד הוא מגדל השעון בבית העירייה, וכן את פיאצה דל פופולו עם האכסדרה הגותית המרשימה. בקיצור, שילוב של מוזיאונים, רחובות אבן ולא מעט מסעדות וברים לשתות בהם יין, הופכים את העיירה מונטלצ'ינו לתחנת חובה.

פיאנצה (Pienza)

הידועה אף היא כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ומפורסמת בעיקר הודות להיותה ערש הולדתו של האפיפיור פיוס ה -2. סיבה טובה נוספת לגיחה לעיר, היא היותה יצרנית גבינת האיכות פקורינו. בחלק העתיק של העיירה תמצאו שלל חנויות ציוריות לממכר תבלינים, תוצרים מקומיים וטעימות מגבינת פיקורינו עטורת ההילה. במרחק קצר מהעיר תמצאו חוות העוסקות בייצור הגבינה ובשיווקה.

הסגנון הארכיטקטוני של העיר משקף נאמנה את הלך הרוח של אדריכלי תקופת הרנסנס שראו בעיר את חזון האורבניות של אותם הימים. בניית העיר החלה בשנת 1459 והיא מורכבת, כמה צפוי, מכיכר מרכזית, ממבנים עתיקים ומרשימים וארמונות מפוארים. אז מה כל כך מיוחד בפיינצה, שהופך אותה לתחנת חובה לכל המבקרים בטוסקנה? השילוב המרהיב בין ארמונות מרשימים, המסודרים סביב הכיכר המרכזית של העיר, ומעוטרים ב"סגרפיטו" – טכניקה מיוחדת של ציורים על גבי קירות חיצוניים אם תרצו, זוהי אמנות הרחוב של המאה ה 15. בין המבנים שאסור להחמיצם תמצאו את ארמון פיקולומיני Palazzo Piccolomini, הנישא לגובה של שלוש קומות ומאחוריו מתחבאת גינת רנסנס קסומה במיוחד, וארמון פובליקו Palazzo Pubblico, ששימש בעבר את ראשי העיר, וקירותיו מעוטרים בפרסקאות ציורי קיר מרשימים.

מה לא להחמיץ: לאכול ולקנות גבינת פקורינו מקומית, אחותה הטעימה של גבינת הפרמזן המפורסמת. פיאנצהנחשבת לאחד מהעיירות הנחשבות בייצורה של אותה גבינה משובחת, העשויה מחלב עיזים. עצרו באחת המסעדותהמקומיות המומלצות, כמו Osteria Baccus לטעום את מנת הדגל של האזור – פסטה קצ'יו די פפה – פסטה טריה שמכינים במקום, עם גבינת פקורינו, פלפל שחור וזהו! מעדן. כתובת: Corso il Rossellino, 70, Pienza.

יום ראשון

סיינה (Siena)

סיינה מהווה אף היא שריד אותנטי לימות הביניים, וגם בה תמצאו חומה עתיקה, כיכרות הומות, סמטאות קסומות, מבנים היסטוריים והרבה שלווה שכישראלים, אולי לא האמנתם שקיימת.

תמונת הנוף של סיינה מורכבת משלוש גבעות כרסתניות המעוטרות בגגות אדומים ציוריים. מהעיר, תוכלו להשקיף אל שני עמקים פוריים המנוקדים בעצי זית, בגפנים ובשדות מוריקים. העיר סיינה נחשבה לאחת הערים העשירות והמרשימות באירופה של ימי הביניים וחלקה העתיק אף הוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. העיר העתיקה מפולחת לשלושה חלקים מרכזיים ומציעה טעימה תמציתית ואותנטית במיוחד של תרבות העבר.

כדאי להחנות את הרכב ליד Porta Ovile. משמאל לשער מול תחנת הדלק יש מדרגות נעות שלוקחות אתכם היישר למעלה וחוסכות את הטיפוס.

מגדל הפעמונים, המזוהה יותר מכל עם סיינה ונחשב לגבוה ביותר בכל רחבי איטליה, נבנה בשנת 1348 ומציע תצפית נוף מדהימה ומסחררת. אל נקודת התצפית מובילות למעלה מחמש מאות מדרגות, כך שאם הכושר שלכם לא במיטבו, מומלץ לחשוב פעמיים…

ליבה הפועם של העיר היא הכיכר הענקית פיאצה דל-קמפו אשר רוצפה לראשונה אי אז בשנת 1349 ומציעה תצרף מרהיב של עבר, מורשת ותרבות, עם ארמונות פאר ויצירות אומנות מרהיבות. פיאצה דל-קמפו הבנויה בצורת צדפה ובקצה Caffè Fonte Gaia הכי כייף לשבת באחד מבתי הקפה סביב הכיכר, או לאכול גלידה ולשבת על המרצפות בכיכר כמו מאות תיירים אחרים ופשוט להרגיש את אווירת המקום. בסיינה יש הרבה אתרים יפים, אבל אסור להחמיץ את הקתדרלה של סיינה שהיא בין היפות באיטליה ומאחוריה הבטיסטרו. ובכלל לשוטט בסימטאות ולגלות חצרות יפות וארמונות עתיקים.

לאחר שתמצו את חווית פיאצה דל-קמפו, תוכלו להמשיך אל רחוב Via di Citta הנמתח לאורך הרובע העתיק ומעוטר בארמונות עתיקים שהיו מאוכלסים בעבר הרחוק באצולת העיר.

יום שני

סן ג'מיניאנו (San Gimignano)

מומלץ להחנות את הרכב  בכניסה לעיר ולהשתמש בשירותי ההסעות שמציעים הסעה ישירה עד לעיר העתיקה. לחלופין, אפשר לאתר חנייה באחד החניונים בעיר-חניון מומלץ Parcheggio P3 Bagnaia Superiore. לאחר שתיפרדו מהרכב, תוכלו לצאת לדרך ולשוטט בכיף בעיר העתיקה שתשאב אתכם כמה מאות שנים לאחור.

חלקה העתיק של סן ג'מיניאנו מוקף חומה ואת קו הנוף שלה מנקדים מגדלים גבוהים ומרשימים. המגדלים, אשר מהווים שריד לכשבעים מגדלים שהתנוססו בעיירה בעבר, הם מזכרת אותנטית לתחרות יוקרה שהתנהלה בין משפחות האצולה שהתגוררו בעיירה בימי הביניים, והיו טרודות במרדף אחר המגדל הגבוה ביותר שינציח אותן כמשפחה המצליחה ביותר בעיירה.

המגדל הבודד שנותר פתוח לקהל הרחב הוא טורה גרוסה (Torre Grossa). למרבה המזל, זהו המגדל הגבוה ביותר מבין המגדלים, מה שמאפשר ליהנות מתצפית מופלאה על טוסקנה הכפרית והפסטורלית. מעבר לכך, הדרך הטובה ביותר לחוות את העיר העתיקה של סן ג'מיניאנו היא פשוט להניח לרגליים להוביל אתכם. הכיכר המרכזית, החנויות הזעירות, השוק הססגוני שמתקיים בכל יום חמישי בשבוע, השערים הצרים והציוריים ששרדו מאז ימי הביניים והיין המשובח בכל פינה יעשו לכם את זה, ובגדול.

יום שלישי

ביקור ב  Valdichiana Outlet Village

נסיעה חזרה לשדה התעופה דה-וינצ'י ברומא להחזרת הרכב וטיסה חזרה הביתה.