מזרח מושלם- טיול 5 ימים המתחיל בניו-יורק 6.5.11-1.5.11 עם חברת : "המטייל"מדריך: שקד פזמתלמד: עירא כתבה: זהבה ברצילם: ניסן בר 1.5.11יום ראשון : צפון ארה"ב וגבול קנדה הבוקר נפגשנו עם קבוצת המטיילים והמדריכים שקד פז , עירא והנהג מיסטר קאהן. עברנו את מדינת ניו-גרסי (שנקראת עיר הגנים) ופנסילבניה לכיוון צפון ארה"ב. חלפנו על פני כפרים קטנים, עיירות, שדות מרעה גדוליםונהר הדלאוור. עצירה ראשונה הייתה בקניוןווטקינס גלן. זהו פארק ציבורי על-שם סמואל ווטקינס. בן המקוםששמר על המקום המיוחד. אפיק נהר הדלאוור חורץ את ההר ויוצר תופעות טבע יפיפיותכמו מפליםוצורות בסלע.ב-1851 נפתח הפארק לציבור.
קניון ווטקינס גלן מבט מהגשר

המשכנו בנסיעה לאורך אגם סנקה- אחד מאגמי האצבעות הגדולים. זהו שם אינדיאני. לפי הסיפור- רוח אינדיאנית נגעה במקום ויצרה 10 אצבעות. הנוף מקסים . ביקרנו באיי שלוש האחיות ובאי העז הממוקם בצד האמריקאי וטיילנו בין אשדות המים הרועשים של מפלי הניאגרה. המראה יפה וניתן היה לחוש היטב את נתזי המים. הגענו לגבול ארה"ב קנדה.ביקרנו בדיוטי-פרי . מביני-דבר התרשמו מהמחירים. לאחר התעכבות של שעה + במעבר הגבול התגלו מפלי הניאגרה ממרחק. הגענו לעיירה ציורית בשם niagra falls התאכסנו במלון quality innבלילה יצאנו לסייר בעיירה החביבה ומלאת אטרקציות לתיירים. כמו: לונה פארק ענק , דמויות מתוך סרטים שמזמינות אותך להיכנס וליהנות, ומסעדות שונות. הכול מסביב מנצנץ בשלל צבעים ואורות. אכלנו ארוחת- ערב במסעדת "קזבלנקה".לקראת 9 בלילה הודלקו האורות במפלים. יצאנו לטיילת לחזות במראה המרהיב , בתצוגת האורות הצבעוניות בצבעי ורוד, צהוב , אדום על המפלים והמים הזורמים. 2.5.11יום שני: מפלי הניאגרה וטורונטו לאחר ארוחת בוקר קלילה במלון , יצאנו לכיוון מפלי – הניאגרה. "מים רועמים" כפי שנקראו בפי האינדיאנים. אכן, רעם המים מתגלגל ומחריש אוזניים. הלכנו לאורך הטיילת.היה גשום , קריר ומעט ערפילי. מה שהקשה בתחילה על הראות. קשה לתאר במילים את העוצמהוזרימת המים.גבהו -58 מטר והשני בגדלו בעולם. ביקרנו במרכז מבקרים . כל אחד קיבל יריעת-ניילון כדי להתעטף בה.ירדנו במעלית לתוך מנהרה מאחורי המפלים כדי לחוש את עצמת המים מקרוב. עזבנו את המפלים ויצאנו לכיוון העיר טורונטו. בדרך ראינו מאגרים גדולים ותחנות –כוחלניצול אנרגית המים ע"י ארה"ב וקנדה.

מפלי הניאגרה מהצד הקנדי
מפלי הניאגרהמהצד הקנדי

קנדההשם מקורו אינדיאני: "קן אתה" שפירושו בפי האינדיאנים "כפר קטן". השנייה בגדלה בעולם בשטחה לאחר רוסיה. 33 מיליון נפש . זוהי מדינה סוציאליסטית . החינוך חינם והכלכלה חזקה.סמלה- עלה של עץ אדר בצבע אדום. זהו עץ קשיח וחזק הקשור להיסטוריה של קנדה. את המייפל מפיקים מעץ האדר. המתיישבים הראשונים שתו את המייפל ושרדו. התושבים הראשונים היו אינדיאנים, עד שבשנת 1534 הגיע מגלה ארצות הצרפתי ג'ק קרטייה. הוא התרשם מהמקום שנראה לו כמו "מקור הציפור"- קוויבק . הארץ המשופעת בדוביםשחורים, איילי- הצפון משך ציידים לצייד פרוות. בשנת 1620 הגיעסמואל דה שמפלן ומחנהו , ונטו דגל על גבעות סנט לורן. במאה ה-18 , לאחר קרב בין צרפת לבריטניה, בריטניה קיבלה את כול קנדה. עד היום קנדה תלויה באימפריה הבריטית. למעט איזור קוויבק שנשאר צרפתי. טורונטוגם שמה מקורו אינדיאני ופירושו נקודת מפגש. זוהי עיר ענקיתהיושבת לחוף אגם אונטריו. זוהי העיר הגדולה ביותר בקנדה. 2.500 מליון תושבים. הסיור כלל ביקור ברוג'ר סנטר.באצטדיון ספורט בייסבולמקורה וענק. המשמש לאימון בימים גשומים. מגדל המתנשא לגובה 553 מטר במרכז העיר, המשמש מרכז תקשורת גדול ומשדר לטווח עצום. ב-1979 הוקם מרכז קניות עצום תת-קרקעי מרכז איטון המכיל חנויות אופנה מעליות זכוכית, מזרקותומסעדות . ביקור בתוך בניין הפרלמנט של מחוז אונטריו. בניין העירייה הישן המשמש היום כבית משפט, ובנייה חדשה של בית העירייה. לפנות ערב הגענו לעיר קינגסטון. בעיר זו נחתמו הסכמים בין צרפת לאנגליהוהתמקמנו במלון la salleללינת לילה.

מרכז טורונטו

מבט מהספינה על אחד מהאיים

מבט מהספינה על אחד מהאיים 3.5.11יום שלישי : שייט באיזור אלף האיים היום יצאנו מזרחה לכיוון נהר סן-לורן . עלינו על גשר מקנזי שהינו גבול בין קנדה לארה"ב. לעיננו התגלואיים בגדלים שונים הפזורים לאורך הנהר וחלקם מיושבים. ז'ק קרטייה ,מגלה הארצות הצרפתי, שסייר בקנדה במאה ה-16 , התלהב וקראבקול שיש כמעט אלף איים . האינדיאנים אהבו לצוד באזור שנקרא בפיהם"גן משחקים של הרוחות". יצאנו לשיט מהנה בן שעה וחלפנו על פני עשרות איים מדהימים שאנשים פרטיים בנו בתי – קיץ. היה מעט קריר וגשם ירד מידי פעם , מה שהפריע לעיתים לראות את הנוף . המעיזים עלו לקומה העליונה של הספינהכדי להצטלם .

לאחר הפסקת צהריים שמנו פעמינו חזרה לגבול ארה"ב . חצינו את מדינת ני-יורק ובמדינת פנסילבניה עצרנו ב- OUTLETSלקניות. TheCrossingsPremiumOutlets1000Route611Tannersville PA במרכז מצאנו חנויות לבגדי-נשים, גברים ממיטב המותגים, מוצרים לבית וקוסמטיקה. עם ערב הגענו למלוןRenaissanceליד שדה-התעופה Newark בניו-ג'רסי. מלון מפואר עם ארוחת-בוקר טובה. נפרדנו ממספר חברים שלא יצטרפו לשלושת הימים הבאים. 4.5.11יום רביעי: וושינגטוןבירת ארה"ב וושינגטון שבמחוז קולומביה D.C נסענו בכביש מהיר מניו-ג'רסי דרומה לכיוון וושינגטון – בירת ארה"ב. נסיעה של 4 שעות וושינגטון נמצאת במפגש שני נהרות: נהר הפוטומאקונהר אנאקוסטיה. זוהי עיר שטוחהובה תעלות ,אגמים ופארקים. שולטים בה הצבע הלבן של השיש ואבני –בניין בהירות . בוושינגטון נמצא מרכז השלטון האמריקאי. בגבעת הקפיטול נמצאים משרדי הממשל :הסנאט , בית- הנבחרים, ספריית הקונגרס ובית המשפט העליון. הבית הלבן- ביתו של הנשיא. בניין הפנטגון – משרד ההגנה האמריקאי. היא עמוסה במבני ממשל גדולים ומרשימים. וושינגטון משופעת במוזיאונים ובאנדרטאות לזכר מנהיגים דגולים של העם האמריקאי ולזכר חייליה. אך לא תמיד הייתה בירת ארה"ב. ב-1776 נוצר צורך בהקמת עיר בירה . העיר פילדלפיה הייתה בירת 13 המושבות הראשונות, ושם הוכרזה העצמאות . במדינות הדרום עסקו בגידולים חקלאיים ובצפון עסקו בתעשייה.היו ביניהן חילוקי –דעות עמוקים לגבי מיקום עיר הבירה.וושינגטון נמצאת במרחק שווה בין מדינות הצפון למדינות הדרום. ואת השטח עליו הוקמה וושינגטון ב-1790 תרמו מדינות מרילנד, ווירג'יניהשויתרו על חלק מסוים משטחן. וושינגטוןנקראה מאז מחוז קולומביה - District ofColumbiaוושינגטון D.C  על שם מגלה הארצות ומגלה אמריקה כריסטופר קולמבוס. ומכאן האותיות D.C. נסענו לאורך שדרות פנסילבניה , המובילה מן הקפיטול לבית-הלבן. ראינו את המצבה לזכר הנשיא ג'פרסון , מחבר מגילת-העצמאות. זהו מבנה מקומר דמוי היכל.

מצבה לזכר גפרסון
מצבה לזכר ג'פרסון

מצבה לזכר לינקולן

ראינו את המבנה הגבוה ביותר בעיר, לזכרו של גורג וושינגטון –הנשיא הראשון. זהו אובליסק ענק שגובהו למעלה מ-190 מטר, המזדקר כמחט אל מול השמים. לזכרו של ג'ורג' וושינגטון, והקמתו הושלמה בשנת 1884. המשכנו לעבר מצבת הזיכרון ללינקולן.עלינו במדרגות שיש לתוך המבנה דמויי מקדש יווני. זהו מבנה מרשים ביופיו ובגדלו. בתוכו פסל שיש לבן ,ענק ובוהק של אברהם לינקולן, שיושב על כסא שיש לבן . על הקירות חרותים קטעים מנאומיו הידועים. בהביטנו לעבר היציאה , ראינו לפנינו בקו ישר את גבעת הקפיטול ומצבת וושינגטון. קשת ענקית זוהרת בשלל צבעים חצתה את השמים והוסיפה למראה המיוחד.

מבט ממצבת הזיכרון ללינקולן

המשכנו לעבר הבית הלבן, שנקרא כך על שם הצבע הלבן של קירותיו החיצוניים. מסביבו גנים יפים ובמרכז מזרקה ענקית. צפינו על הבית מרחוק .

הבית הלבן

ביקרנו במצבת הזיכרון לחללי מלחמת קוריאה . במרכז הגן נראות דמויות ענקיות של חיילים לוחמים עטופים במעילים. מסורבלים, וכלי נשק בידם. הצבע אפור שולט מסביב. ניתן לראות את מבע פניהם העייפים והכואבים. לידו קיר שחור וצילומים של חיילים. המשכנו לעבר מצבת הזיכרון לחללי מלחמתוייטנאם. זוהי מצבה הבנויה לרוחב. עשויה מקיר גרניט שחור מלוטש, ובו חקוקים שמות הנופלים במלחמה אכזרית. שגבתה מחיר כבד .שמות 58,132 חללים כתובים לפי סדר נפילתם. השביל יורד לאורך הקיר . וככל שיורדים, הקיר גבה ורשימת השמות הולכת וגדלה. זהו אתר הנצחה מרשים ביותר . עד היום עולים לרגל להניח זרים, לכתוב שירים ומכתבים לנופלים.

אנדרטה לזכר חללי מלחמת וייטנאם

מול המוזיאונים זוהי שדרה ארוכה ורחבה בין גבעת הקפיטול לבין מצבת לינקולן. ארכה כ-3.5 ק'מ. לארכה נמצאים מוזיאונים נהדרים . כמו: מוזיאון לאמנות אפריקה, המוזיאון הלאומי להיסטוריה אמריקאית , מוזיאונים לאמנויות וגלריות . ביקרנו במוזיאון התעופה והחלל ובמוזיאון השואה. זהו מוזיאון ענק, המוקדש כולו לתעופה והחלל ותצוגות של מטוסים. החל ממטוסים שהשתתפובמלחמות העולם, מטוסי נוסעים , טילים וחלליות. ניתן ללמוד עלההיסטוריה של התעופה מימיה הראשונים.מהאחים רייט ומטוסם הראשון משנת 1903 , ועד החלליות המתקדמות ביותר. ראינו את המטוס הראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי, והמטוס הראשון שחצה את מהירות הקול . כמו-כן קיבלנו הסבר מפורט מאחד המטיילים על מזל"טים .ביקרנו בחדר הנצחה לאסטרונאוטים של מעבורת חלל "קולומביה". שהתרסקה בפברואר 2003 שמו של אילן רמון מוזכר. כמו גם שמותיהם של טייסים מפורסמים. בכניסה ישנו סלע שהובא מן הירח. מוזיאון השואה הכניסה למוזיאון השואה
הכניסה למוזיאון השואה

זהו מוזיאון חשוב ומרשים ביותר בעולם להנצחת השואה. הקירות מבפנים עשויים לבנים אדומות,והמרחב הגדול נראה כמו כבשן. כל מבקר קיבל תעודת-זהות וסיפור חייו של קרבן השואה. עוד דרך להנציח – לזכור ולא לשכוח . עלינו במעלית לקומה רביעית ועשינו דרכנו למטה לאורך מספר אולמות, הסוקרות את ההיסטוריה הכרונולוגית של השואה. מעליית הנאציזם לשלטון בגרמניה ועד תום המלחמה בשנת 1945. השואה מומחשת בכול צורה אפשרית. מאלפי פריטים שנאספו באירופה. תמונות אותנטיות ,מסמכים , צילומים וסרטים. קולותרקע , צבעים ואורות. מיצגים מצמררים כמו קרון רכבת אמיתי שבו הובילו את היהודים להשמדה. ערימות של נעליים. חדר שמקריאים את שמות הנספים ונר זיכרון דולק. ירדנו לקומה הראשונה ונכנסנו ל"ביתו של דניאל". דניאל, ילד יהודי, חווה את השואה. בבית -חדרים ורהיטים שונים. תמונות של משפחתו, ציורים שצייר, מחברות ופתקים על חפצים. כמו-כן שומעים קולות של ילדים ברקע. ומה המלחמה עוללה לו ולמשפחתו. בזמן ששהינו במוזיאון הגיעו קבוצות של תלמידים ותיירים רבים. מה שמראה עלהתעניינות עצומה של כל מגזרי האוכלוסייה. זהו ביקור חובה לכל מבקר בוושינגטון. 5.5.11יום חמישי -פנסילבניה לקראת 8 בלילה הגענו למלון חמוד בשםCOUNTRYINNבגטיסבורג. פנסילבניה. לינקולן קידם את פנינו .עוגיות ותפוחים במבואה. ומה שחשוב- אינטרנט חופשי. בבוקר הוצע לנו וופל אמריקאי ע"י קשישה חביבה שבדקה היטב את התור למאפה ואותו הכינה במומחיות רבה. גטיסבבורג -נזכרת בהיסטוריה של ארה"ב, כמקום אסטרטגי וכנקודת מפנה במלחמת האזרחים. ובנאום המפורסם של לינקולן. במקום זה התרחש ביולי 1863 קרב עקוב מדם שגבה קרבנות רבים משני הצדדים. יצאנו בנסיעה לכיוון שדה הקרב המשוחזר. זהו שטח עצום בו רואים תותחים ,חיילים ברקידות. גטיסבורג הינה עיר היסטורית תיירותית ואתר שימור מהמאה ה-19 ששומרת על הווי התקופה. הבתים נשארו כמו אז. כמו תחנת הרכבת והמבנים מסביב. המשכנו בביקור מתוק במפעל לשוקולד HERSHTS על שמו של מילטון הרשי ,שהקים במו ידיו את מפעל השוקולד בשנת 1896. יצאנו לסיור מהנה ומתקתק בסגנון וולט דיסני ,המתאר את תהליך הכנת השוקולד מהקקאו ועד המכונות המודרניות המייצרות את השוקולד . ישבנו בקרונית שוקולד שהסיעה אותנו לאורך מסלול . פרות עליזות וצבעוניות שרו לנו את שיר השוקולד . ביציאה קיבלנו כיבוד שוקולדי, ומצאנו עצמנו בחנות המפעל של הרשי. ניתן לקנות מזכרות מיוחדות ומוצרים מעוצבים משוקולד. נכנסנו למרכז בו סופר סיפור חייו של הרשי מלווה בתמונות . וסיפורו של המפעל הכפרי הקטן עד להפיכתו לשוקולד האהוב והמפורסם בארה"ב. הרשי דאג לעובדיו . הקים להם בתי-מגורים , בתי-ספר ואוניברסיטה לילדי העובדים ולילדים יתומים שהוא ואשתו אימצו. כיום זוהי עיירת –שוקולד. הפנסים בצורת KISSESנשיקות שוקולד. הרחובות הראשיים נקראים כנדרש: שדרות הקקאו, שדרות השוקולד. במלחמות העולם ובמלחמת וייטנאם החיילים האמריקאיםקיבלו כמנות קרב את השוקולד, כדילעודד ולעורר אותם בשדה הקרב.כיום ישנם מפעלים בכל העולם באפריקה, קליפורניה דרום אמריקה ועוד. המשכנו בנסיעה בעמק רחב ידיים. הגוון הירוק שולט מסביב. זהו מחוז לנקסטר במזרח פנסילבניה , הנחשב לביתם של קהילת בני האיימיש מרחוק ראינו את השדות החרושים והבתים הפרטיים והרחבים. ניתן היה לראות כביסה מתנופפת ברוח, איכר חורש שדותיו , מבנה בית-ספר, וילדים משחקים בחצר. הגענו לביתם של האיימישים. הם חיים בשקט ושלווה ומבקשים מהאורחים לא לצלם ולא להטרידם. כיבדנו את רצונם. נכנסנו לחנות מוצרים שהם מכינים במו ידם. כמו: מוצרי מאפה ,עוגות.פרטצל -הבייגלה הגדול האפוי, הקשה והמלוח. ריבות וירקות כבושים. ליד החנות נמצאת מתפרה- נשים תופרות סינרים, כובעים, שביסים , מפות רקומות ושמיכות טלאים צבעוניות. יש נגריה צמודה לחנות.הגברים עוסקים בעבודת-יד מעץ ומכינים נדנדות. הם ידועים בחריצותם הרבה. כת האיימיש איימיש היא שמה של כת נוצרית פרוטסטנטית. מקורה במאה ה-17 בשוויץ וגרמניה. איימיש- על שם מנהיגם יעקב אמאן.ובגרמנית – חברות. הם נרדפו באירופה בשל אמונתם ונאלצו לברוח למקום שקט ומרוחק. ויליאם פן , שהגן על חלשים ונדכאים, הציע להם לבוא ולהתיישב בפנסילבניה. הם פזורים ב-22 מדינות ברחבי ארה"ב בעיקר בפנסילבניה, ובחבל אונטריו בקנדה. מתפללים בשפה הגרמנית, דוברי אנגליתבביה"ס . ומדברים ביניהם בשפה הפופולארית שלהם- Pennsylvania Dutch ערוב של הולנדית, גרמנית ואנגלית. האיימישיםקוראים לעצמם "אנשים פשוטים". הם קרובים לאדמה. רובם איכרים החורשים אדמתם בעזרת בעלי-חיים וללא מכונות. הם דוגלים בפשטות מרבית. לא משתמשים ברכב ממונע אלא בעגלות וסוסים. אינם משתמשים בחשמל, טלפון ואמצעי תקשורת, וחיים בהרמוניה עם הטבע. כי האל נתן אויר, מים ואדמה. ויש לשמור על כך. לבושם צנוע בצבעים של שחור- מכובד. לבן-טהור. ירוק-צבע הקרקע וכחול-צבע השמים. הבנות לבושות שמלות ארוכות, סינר על השמלהושביס על ראשן. הבנים הנשואים חובשים מגבעות ומגדלים זקנים. הם שומרים בקנאות על ייחודם ואין ביניהם נישואי תערובת.

איכר חורש שדותיו

היעד הבאפילדלפיה-הבירה ההיסטורית של ארה"ב. פנסילבניה- על שמו של ויליאם פן. מייסדה של המושבה האמריקאית פנסילבניה, והיה ממקימי פילדלפיה, הבירה הראשונה של ארה"ב. נולד ב-1644 בלונדון והיה חבר בקהילה דתית שנוסדה באנגליה במהלך המאה ה-17ונקראת"קווייקרים". הם נודעו כקהילה רודפת שלום ואי אלימות. מקור השם "הרועדים". הם היו רועדים מהתרגשות דתית בזמן אספותיהם, וסבלו מרדיפות דתיות . הוא שאף להקים עיר או אזור שבני כל הדתות יוכלו ליהנות מחופש דת בלי כל חשש. פן הקים בשנת 1682את פילדלפיה וקרא להעיר "אהבת האדם" ביוונית.

פילדלפיה

היכל העצמאות

פילדלפיה- עיר הולדתה של האומה האמריקאית. ראינו את מבנה "היכל העצמאות", מוזיאון פתוח וממצאים ארכיאולוגייםמביתו של וושינגטון. זו העיר החמישית בגדלהבארה"ב בת4.5 מליון תושבים. נהר הסקוקיל חוצה אותה. בעיר זוכתבו ג'פרסון ובניג'מין פרנקלין את מגילת העצמאות של ארה"ב. ובעיר העתיקה של פילדלפיה הוכרזה עצמאותה של ארצות הברית בשנת 1776 על ידי ג'ורג' וושינגטון ב"היכל העצמאות". עלינו במדרגות הרבות של מוזיאון האמנות, שדומה למקדש יווני, והשקפנו על העיר היפה. בגן הצמוד למוזיאון ישנו פסל של השחקן סילבסטר סטלונה, יליד פילדלפיה. בדמות המתאגרףרוקי. המשכנו לכיוון מרכז העיר בו נמצאים בניין העירייה המרשים והמפואר. פעמון החירות המפורסםלראשונה צלצלו בפעמון כאשר קראו את מגילת העצמאות. הפעמון נסדק ברבות השנים, והינו סמל לחירות וחופש של האומה האמריקאית.

פעמון החירות

טיילנו בפארק העצמאות והגענו לבית-הכנסת שהוקם ב-1740 ובתוכו מוזיאון. נכנסנו פנימה לסיבוב קצרצר וראינו תשמישי קדושה ומסמכים המעידים על עזרתם של היהודים ותרומתם החשובה להתפתחות ארה"ב. כמו סיפורו של חיים סלומון, מן האישים הבולטים של מלחמת העצמאות האמריקאית. חיים גייס כספים ותרומות מיהודי - אירופה וארה"בשיעזרו למדינה החדשה. בכניסה לבית-הכנסת הוקםלוח זיכרון לזכרו של חיים סלומון.

קהל קדוש מקווה ישראל

בפתח המוזיאון מצבת אבן לזכרו של יוני נתניהו שנהרג ב"מבצע אנטבה" ב-4 ביולי 1976 ביום העצמאות ה- 200 של ארה"ב. לידו נמצא בית- הקברות הישן שבו קבורים בין השאר בנג'מין פרנקלין ואחרים מן החתומים על מגילת העצמאות. כך הסתיים לו יום ארוך , עמוס וחוויתי. נסענו למלון Renaissance המוכר בניו-ג'רסי. 6.5.11יום שישי - סובב מנהטן היום האחרון של הטיול החל בנסיעה למרכז מנהטן. מקור המילה בשפת האינדיאנים המקומיים ופירושה "האי מרובה הגבעות . גובלת במזרח בנהר איסט , במערבבנהר ההאדסון , ובצפון בנהר הארלם. מנהטן הינה אחת מחמשת הרבעים של ניו-יורק סיטי והם:רובע ברונקס, רובע קווניס , ברוקלין והאי סטטין איילנד. מנהטן - המרכזית ברובעי העיר ניו יורק . בה נמצאים מרכזי העסקים התרבות והבידור הגדולים בעולם. ברובע נמצאת הבורסה לניירות הערך של ניו-יורק וול- סטריט ,שהיא הבורסה הגדולה בעולם. כמו-כן רבים ממרכזי חברות התקשורת האלקטרונית והכתובה והמרכז העולמי ה"אומות המאוחדות". קל מאד להתמצא במנהטן. היא מרושתת בשדרות ורחובות. השדרה החמישית מפורסמת ומהודרת. שדרת ברודווי רחבה וארוכה, החוצה את כל השדרות בעיר. מנהטן ידועה במספר הרב של גורדי -שחקים בעולם. היא מאופיינת בבניה לגובה ויש בה כ-52 בניינים בעלי גובה של מעל 200 מטר. המפורסם הוא אמפייר סטייט בילדינג בנייתו הושלמה ב-1931 . בעל 102 קומות,שנחשב עד שנת 1970 כמגדל הגבוה ביותר בעולם. איפה ביקרנו? הסיור התחיל בנסיעה ליד לינקולן סנטר המרכז לאמנויות הבמה ביה"ס ג'וליארד, ששימש השראה לסרט "תהילה" . בעבר הייתה שכונהנחשלת שעברה שינוי.לראייה הסרט"סיפור הפרברים "על שכונת העוני של ניו יורק בשנות ה-50 בית הדקוטה בו התגורר ג'ון לנון ולפתחו נרצח הזמר ב־8 בדצמבר1980, על-ידי מרק דייוויד צ'פמן בחמש יריות אקדח. קרוב מאוד לזירת הרצח, בסמוך לכניסה לסנטרל פארק בניו יורק, הוקם מעגל משובץ אבנים לזכרו של לנון ובמרכזו המילה "Imagine". האתר בסנטרל פארק נקרא Strawberry Fields. הוא נחנך ביום הולדתו של לנון, ב-9 באוקטובר1985, על ידי יוקו אונו שתכננה את המקום ותרמה מיליון דולר להקמתו.

סנטרל פארק
בית הדקולטה

סנטרל פארק- פנינת חמד בלב העיר הסואנת. נקראת "הריאה הירוקה של ניו-יורק".זהו אחד הפארקים הענקיים והיפים בעולם.ב- 1876 נחנך הפארק. ארכו כ- 4 ק"מ ויש בו 7אגמים , 26.000 עצים 170 פסלים, גן-חיות ושעשועים ללא גבול.ליד הפארק שדרת המוזיאונים . מוזיאון מטרופוליטן, מוזיאון טבע המשכנו לשדרה החמישית ושלל חנויות היוקרה. בדרךנכנסנו ללובי המפוארשל מגדל טראמפ. המגדל, שכולו בנוי זכוכית, נבנה ב- 1983 ולו כ-70 קומות.המדרגות הנעות נראותכגולשות לצד מפל המיםהפנימי. ביקרנו במרכז רוקפלר סנטר בין רחובות 48 -52 זהו מרכז עסקים שנבנה בשנות ה-שלושים של המאה הקודמת על שמו של ג'ון רוקפלר . מתחם ענק זה כולל את רדיו סיטי מיוזיק הול,בניין ג'נרל אלקטריק - גבהו 259 מטר, 70 קומות. שבו ממוקמים אולפני תחנת הטלוויזיה NBCוניתן לעשות תצפית מ"ראש הסלע" . בלב המרכז שדרת ערוגות פרחים, מזרקות, ספסלים ופסלים של אטלס, הנושא על גבו את כדור- הארץ, פסל מוזהב של פרומתאוס מביא אש לאנושות. ישנה רחבה שקועה המשמשת בקיץ כבית-קפה ובחורף כרחבה להחלקה על הקרח לצלילי מוסיקה.

מרכז רוקפלר

מעבר לרחובניצבת קתדרלה " סט. פאטריק" זוהי כנסיה קתולית שנבנתה לפני מאה שנה בסגנון גותי, והייתה השנייה בחשיבותה אחרי הוותיקן. נכנסנו פנימה וראינו את הפאר והיופי שלה. החלונות מוארים , עבודות פסיפס מכל עבר. התקרה גבוהה ועוגב ניצב לאורך הקיר. חלפנו על פני כיכר הטיימס סקוור ההמוני והססגוני.בדרכנו לדרום מנהטן. בהמשך טיולנו נסענו לאזור ה"סוהו" בעבר הייתה שכונה של סנדלרים ונפחים , עד שהפכה להיות שכונת אמנים . בהמשך " ציינה טאון" הרובע הסיני הצפוף והמאוכלס ביותר . הסינים הגיעו למקום ב- 1870כעובדים זולים בבנייה , במכרות. עברנו דרך שוק ירקות, פירות ובשר ההומה בקונים במיוחד סינים. איטליה הקטנה- ראשוני מהגרים איטלקיים הגיעו באמצע המאה ה-19 מפירנצה, ונציה ומילאנו.הם חשבו לעשות כסף ולחזור לעיר הולדתם. כיום נשארו מעט מההגירה האיטלקית. מרכז יהודי בייליז. היהודים הגיעו מליטא , רוסיה ופולין בסוף המאה ה-19 . בשנות ה-40 ו-50 של המאה ה-20 הגיעו ניצולי שואה רבים, שגרו בצפיפות ודיברו ביניהם אידיש. יש במקום בית ספר יהודי, בית-כנסת וסופרמרקט כשר. דרום מנהטן יצאנו להפלגה בת שעה במעבורת לאי סטטן איילנד. המעבורת משמשת את תושבי האי ותיירים. השיט לאי בחינם. זהו הרובע החמישי של ניו-יורק והקטן מבחינת מספר התושבים, והוא שוכן דרומית לכניסה לנמל ניו-יורק. על החוף אנדרטה מרשימה לאנשי סטטן איילנד : שוטרים וכבאים שנהרגו באסון התאומים ב-11 בספטמבר 2001 . האנדרטה עשויה משיש לבן, המתנשאת לגובה בצורה של מעטפה וכנפיים של מטוס. בקיר הפנימי פרופיל פניהם של ההרוגים . על כל אחד מהם חקוק שמו, תאריך לידה ומקצועו. אם מביטים לאופק ניתן לראות את קו הרקיע של מנהטן ואת המקום שהיו מגדלי התאומים.

אנדרטה לזכר הרוגי אסון התאומיםאנדרטה לזכר הרוגי אסון התאומים
אנדרטה לזכר הרוגי אסון התאומים

תוך כדי השיט ניתן לראות מספר איים כמו: אליס איילנד ואי החירות. בשנת 1892 נפתחה באי אליס איילנד תחנת קליטת מהגרים. דרכה עברו למעלה מ-12 מליון מהגרים במהלך השנים. איהחירות ובו פסל החירות . הפסל ניתן לאמריקאים כמתנה מצרפת, ונחנך בשנת 1886.הפסל נישא לגובה של כ- 45 מטר ועומד על במה. הוא מסמל את אופייה של ארצות-הברית כחברת מהגרים אליה הגיעו אנשים מכל רחבי העולם. הפסל מסמל ערכים דמוקרטיים כחירות, חופש הביטוי ושוויון. הפסל בדמות אישה לבושה בגלימה רומאית ונושאת לראשה כתר בעל 7 חודים המייצגים את החירות לשבע יבשות תבל. ידה הימנית מורמת ואוחזת לפיד, המאירה את הדרך לבאים . לאחר השיט המהנה סיירנו בדאון טאון של מנהטן. עברנו ליד מוזיאון לתולדות האינדיאנים,ופסענו לכיוון מרכז הפיננסים החשוב של העיר ניו-יורק. רחוב וול סטריט- מקום הבורסה לניירות ערך בניו-יורק. זו סמטה צרה ששימשה במאה ה-17 גבול צפוני של המושבה ההולנדית ניו-אמסטרדם. שם הוקמה חומה מעץ כדי להגן על התושבים מפני אינדיאנים , בריטים או מתיישבים אחרים. לאחר שנכבשה העיר על-ידי הבריטים , פורקה החומה. על המדרכה רואים שרידים של עץ מהחומה. המשכנו בטיולינו לעבר "גראונד זירו"-הכינוי ניתן עד 2001 למקום נפילת הפצצות האטומיות בערים היפניות. ומבטא חורבן והרס."מרכז הסחר העולמי" נבנה בשנים 1966-1971 . מגדלי התאומים היו המגדלים הגבוהים ביותר בניו-יורק, ובהם שכנו משרדים של חברות , בנקים הגדולים בעולם. הגענו לקניון המשקיף על האזור והיבטנו מחלון זכוכית .ליד המבנים מתנשא מגדל גבוה ואתר הנצחה לזכר ההרוגים במתקפת הטרור. גראונד זירו
גראונד זירו בדרכנו חזרה למרכז מנהטן, עברנו ליד בניין האו"ם, ושלושת הגשרים על הנהר המזרחיeast river)) :גשר ברוקלין .גשר ויליאמסבורג וגשר מנהטן. כך הסתיים לו טיול חוויתי ומהנה שבו שולבו אתרים מפורסמים ונופי –טבע. ביקרנו בערים חשובות בהיסטוריה של ארה"ב כפלורידה, וושינגטון וניו-יורק. חווינו נופים עוצרי נשימה כמפלי – הניאגרה ואלף האיים. הטיול לווה בהסברים מפורטים ומעניינים על כל מקום.הקבוצה הייתה נפלאה, והאווירה טובה ומפרגנת. אכן..מזרח מושלם. זהבה בר