בס"ד
Slovenia Slowenien & Croatia Kroatien
04.06.2008 – 11.06.2008
בחרתי לטוס לליובליאנה ולהתחיל את הטיול בעיר, וממנה להמשיך לקרואטיה ללינה בעיירה שתהייה קרובה לפארק הלאומי פליטוויצה על מנת להיות שם מוקדם בבוקר עת פתיחת הקופות.
את הפארק הזה עדיף לעשות בחודשים מאי או יוני כי לאחר מכן בקושי יש מים, וכל היופי שלו זה כמות המים שבאגמים והמפלים הנשפכים אחד לשני.
את סיבוב הטיול עשינו בכיוון ההפוך בניגוד למה שהרוב עושים, כדי לסיים בבלד שהיא עיירת נופש ומרגוע ונקודת מוצא לטיולים באזור וקרובה לשדה תעופה של ליובליאנה כ- 20 דקות נסיעה.
04.06.08 יום רביעי טיסה מס' IZ 381 בשעה 06:55, הזמנו טיסה עם רכב(טוס וסע, זה יותר זול).
נחיתה ב-Ljubljana Joze Pucnik Airport בשעה 09:45 .
בשדה התעופה לקחנו את הרכב ונסענו לעיר Ljubljana (26 ק"מ).
ראשית חניה, להגיע לכיכר רפובליקה Republike Trg זאת הכיכר הגדולה והמרכזית בעיר החדשה שכל שטחה מוקדש לחניית כלי רכב. או בכיכר הקונגרסים Kongresni trg שגם בה יש חניה.
משם הליכה קצרה לכיוון הכיכר המרכזית והמרשימה ביותר של ליובליאנה Presernovtrg ליד גשר המשולש (שני גשרים להולכי רגל ואחד למכוניות). טיילנו לאורך נהר ה- Ljubljanica, שלאורכו מסעדות בתי קפה חנויות שדרת העמודים והשוק ממול.
בכיכר Kerkov Trg. מצויה תחנת הבסיס של הרכבל המוביל אל עבר המצודה.
הרכבל יוצא בכל 10 דקות. עלייה אל המצודה וטיול של שעה טיול בין החומות, המשקיפים אל העיר ומעבר לה.
כדאי ומומלץ לחזור לליובליאנה גם בערב, את זה עשינו ביום האחרון לפני הטיסה חזרה שהייתה ב- 22:40.
הפיצה הכי שווה בליובליאנה שגם האיטלקים באים אליה לאכול פיצה "Foculus", שהיא אחת מהפיצריות הפופולאריות והטובות בעיר.Gregorziceva 3 Ljubljana. 01-2515643
מליובליאנה נסענו 217 ק"מ לקרואטיה ישר ל- Slunj שעתיים ועשרים דקות.
www.slunj-rastoke.com
נקודה יפה מעניינת ומיוחדת במינה היא העיירה הקטנה סלוני (Slunj) המתגלה כ-20 ק"מ לפני מפלי פליטוויצה. האטרקציה של העיירה היא מפלי המים המרהיבים והנחלים הזורמים כמעט ליד כל בית.
גולת הכותרת בעיירה היא האזור הסמוך לגשר אשר נקרא Rastocke.
כיום הרובע העתיק של סלוני, בתי ראסטוק יושבים ממש על/בין מפלי מים יפים, "מפלי ראסטוק". בין בתי העץ היושבים בצורה כמעט טבעית על המים, ניתן למצוא חדרים להשכרה במחירים סבירים מאוד. שווה ביקור וטיול רגלי בין הבתים.

Slunj SlunjSlunj

הצימר בו התארחנו לשתי לילות, נימצא ב- Cvitović דקה נסיעה מרסטוק ומומלץ כמובן. הצימר הוזמן חודשיים מראש.
ה מ ל צ ה
Kate Paulić
Cvitović 99, 47240 Slunj
Tel: + 385 (0)47 777 836, + 385 (0)98 1972 580
Address is Cvitović 99, Slunj
Cvitović is small village before Slunj
If you comm from Zagreb - Karlovac before Slunj tourn left to Cetingrad (you have yellow road sign) after 500 m tourn onother left to Cvitović (yellow road sign) and after 500 m is our home (pink house left and right is sign Cvitović)
My phone is 098/ 1972-580
Kristina
אתרים נוספים של צימרים בקרואטיה-
את עיר הבירה של קרואטיה Zagreb פספסנו מחוסר זמן ומכיוון שמספיק בירה אחת בטיול קצר של שבוע וליובליאנה נבחרה כעיר מומלצת ומה גם שהיא יפה יותר.
05.06.2008 יום חמישי
www.np-plitvicka-jezera.hr
פליטוויצה- מפלים– (Jesera Nacionalini (Park Plitvicka
מומלץ בחודש יוני בחודש זה כמות המים היא בשיאה וזה כל היופי. שמעתי כבר על מבקרים שהיו בחודש יולי והיה כמעט יבש וזה לא שווה, אהל כדאי לבדוק לפני כן. המקום כל-כף יפה כך שמומלץ לתכנן את הטיול לחודש יוני.
כ- 30 דקות נסיעה מסלוני. שעות פתיחה- 08:00 – 17:00, כל יום.
שמורה גדולה מאוד שרק 2% ממנה תופסים מפלים ואגמים יפיפיים. השמורה עצמה הוכרזה כפארק לאומי כבר ב- 1949 ואזור האגמים הוכרז כאתר מורשת לאומי של אונסקו ב- 1979.
הפארק מהווה אולי את אתר התיירות מספר אחד של קרואטיה ואחד הפארקים הלאומיים המקסימים שיש ולא מבלי שתהיה לכך סיבה מוצדקת. זהו אינו מקום גדול במיוחד, ואפשר לטייל בו יום שלם מבלי להשתעמם ולו לרגע. הפארק נראה כאילו עוצב באופן מלאכותי מסודר מאד והכול כל כך מושלם! זרימת המפלים מדהימה,, 300 קמ"ר של נוף מדהים, מפלי מים, אגמים צלולים, ההליכה נעשית בשבילים מסוגרים ועל גשרי עץ החוצים את האגמים ותמונות נוף ממציאות כאילו אחרת. חודשים מועדפים לטיול: מאי ויוני. כבר שמעתי שביולי מטיילים התאכזבו, מפני שהיה מאוד חם ובקושי היה מים.
אוטובוסים מיוחדים מובילים את המבקרים הרבים אל נקודות יציאה השונות. 16 אגמים מדהימים בצלילות המים ובצבע הטורקיז העמוק שלהם, מסודרים בגבהים שונים כך שכל אגם נשפך אל האגם שתחתיו, במפלי מים מרהיבים.
כ– 90 מפלים אשר מאופיינים בגבהים שונים, בתצורות נפילת מים שונות ובעוצמתם.
בכל הצטלבות שבילים, שלטים קטנים מכוונים את המבקרים אל האפשרויות השונות הנפתחות מנקודה זו.
ממשיכים על פי השילוט אל סירות מיוחדות (כלול במחיר כרטיס הכניסה), המובילות את המבקרים אל צידו האחר של האגם הגדול, המשך הדרך מוביל אל המפל הגדול והמרשים שגובהו 45 מטר ומשם ליציאה ולתחנת האיסוף.
קיימות 3 אופציות למסלול: A כשעתיים, B כשלוש שעות ו- C כ- 6 שעות.
כדאי לפנות ליום מיוחד זה את כל היום ולעשות את הפארק לאט בכיף ועם הפסקות למנוחה. ההליכה בכלל לא קשה אלה להיפך קלה ומהנה.
כמו כן כדי להצטייד בכובעים, מים לשתייה, טרמוס קפה סנדביצ'ים וכו'.
אנחנו הגענו לפארק מהעיירה סלוני ובחניה הראשונה מס' 1P חנינו את הרכב, בכניסה לחניון קיבלנו מטבע מפלסטיק שבסוף היום נקבע המחיר לפי מס' השעות. משלמים בקופה. (7 קונות שהם 5 שקלים לשעה).
חצינו את הכביש אל הקופות שלמנו 110 קונות לאדם נכנסנו לפארק והתחלנו ישר בהליכה לפי המסלול, יש הכוונה לאורך כל הדרך.
יש לעקוב אחרי המסלול הנבחר אנחנו בחרנו במסלול "C" שהוא המומלץ.
 אם נכנסים בכניסה מס' 2 יש אותיות אחרות לאותם מסלולים: E, F, ו- H.
המלצה(והדעות חלוקות) להתחיל את המסלול מנקודת הכניסה
מס` 1 (הדרומית) – יש בכך מספר יתרונות :
הליכה עם הפנים למפלים – לא צריך להסתובב, רואים את המפלים כל הזמן – והנאה גדולה לאורך כל המסלול. באמצע הדרך חוצים אגם עם סירה וממשיכים במסלול. העליות ברוב המסלול ממש לא קשות.
 בכל מקרה, באמצע המסלול, ליד נקודת העלייה לסירה, יש מסעדות בתי קפה ושירותים נקיים מאוד וכך גם בכל אחת מנקודות הכניסה. שווה להגיע מוקדם, כי לקראת הצהריים המקום עמוס.

Park PlitvickaPlitvicka Jezera

Plitvicka Paek Plitvicka Park

Plitvicka Jezera Plitvicka Park

Plitvicka Park Plitvicka Park

בסיום הפארק חזרנו לדירתנו בסלוני ללילה נוסף כשבדרך עצרנו במס' עיירות שמזדמנות לקניות וסתם שוטטות.

בערב אחרי שהתקלחנו והתאוששנו קצת ירדנו אל העיירה רסטוק למסעדת פורלים טובה, מומלץ להגיע עד השעה 18:00 מפני שבשעה 20:00 הם סוגרים ומתחילים להלחיץ. שם המסעדה:
Konda "Pod rastokim Krovom" Slunj Rastoke 25b.

06.06.2008 יום שישי
נסיעה בבוקר לחצי האי Istria, ל- Opatija. היציאה מסלוני היא דרך המרכז של העיירה רסטוק. לבאים מהגשר יש לפנות ימינה, לא מיד אחרי הגשר, אלה עוד קצת קדימה עד מן מרכז חנויות לצד הדרך, פונים ימינה לדרך צהובה.
לא מצוין במפה מס' כביש אבל העיירה הראשונה בדרך היא Zecev vards, אז זה הכיוון. הדרך הזאת שהיא הקצרה והמהירה ביותר לאופטיה, בהתחלה משעממת וכאילו מובילה לשום מקום. אני חששתי למשך 20 דקות מפני שלא הייתי בטוח אבל בסוף הכל טוב ובהמשך יש נופים משגעים וירוקים ואני ממליץ. בסופו של דבר צריך להגיע לכביש מס' A6 שהוא כביש מהיר לאופטיה ומשם לרובין או רוביני איך שתרצו.
באופטיה הסתובבנו ברחוב הראשי, חנויות יוקרה, לא יותר מזה. אחרי שהגענו לרוביני הצטערנו שבזבזנו זמן באופטיה מפני שרוביני הרבה יותר מעניינת וצריך לתת לה יום מלא + ערב ולילה.
אופטיה נראית כהכלאה בין אילת לטבריה.
מומלץ לטייל בטיילת החוף. לשכת התיירות נמצאת ברח' Marsala Tita 110 שהוא גם הרחוב הראשי והמסחרי אשר חוצה את העיירה לכל אורכה. חניה לאורך הכביש בתשלום.
Rovinj
ברוביני תהיה בעיה של חניה במיוחד בעונה, לכן אני ממליץ להיכנס לעיירה ולהגיע ישר לדירה שאותה בהמשך אני ימליץ בחום, הבעלים לא דוברים אנגלית ובטח שלא עברית, אין להם אתר אינטרנט ולא e-mail .
כדאי לנסות לעשות את ההזמנה בטלפון אבל הבעיה היא השפה או פשוט להגיע לדירה ולקוות שיש מקום. אנחנו התקשרנו מטלפון ציבורי עוד מאופטיה ואיך שהוא בעל הבית הצליח להבין אותנו והוא שמר לנו את הדירה עד הערב כך שיכולנו למרוח את הזמן בלי לחץ באופטיה ובערב הגענו ולקחנו שתי דירות מקסימות ומאובזרות. רוביני זאת העיירה היחידה שלא הזמנו צימר מראש.

להלן הדירה:
Franelic Giovanni Zorzetti 5 Rovinj
Tel – 385-52-817-163 385-91-580-1442
אני ממליץ להתמקם בדירה ולרדת לכיוון הנמל שם נימצא גם כל המדרחובים והסמטאות, פשוט צריך ללכת שם לאיבוד.
העיירה רוביני בת כ- 14,000 תושבים היא אחת העיירות היפות באיסטרה. עיירה יפהפייה ועתיקהסמטאות צרות, מבטים מקסימים אל הים עם האיים הקטנטנים שבו. סמטאות מרוצפות, מתפתלות ועולות, ללא מכוניות. משוטטים עוד ועוד, מגיעים לסמטאות הנושקות לים, ושוב חוזרים לתוך המבוך המקסים. להתרכז ברובע העתיק.
דירה נוספת מומלצת ב- Rovinj במקרה שאין מקום אחר : (ממליצים עליה לא הייתי בה)
ELVIRA BOSHIAK ZAGREBACKA 23 Rovini
Tel: 00-385-52-813928
07.06.2008 יום שבת
בבוקר עדיין הסתובבנו ברוביני, עשינו את השייט של שעה בערך מסביב לאיים והמשכנו אל העיירה Novigrad , עיירה דווקא מאוד נחמדה על הדרך לסלובניה.
טיילנו במרכז שלה ואכלנו צהריים במסעדה שאני רוצה גם להמליץ:
Gostiona Kod Marice vl. Slavica Miani Murvi 3, 52466 Novigrad
לסיכום חצי האי איסטרה מדהים, יש בו עוד המון עיירות קטנות כשלכל אחת מהן הייחוד שלה והנוף פשוט משכר. אל תוותרו, להפך, תבלו כאן יותר זמן.
תדלקנו בקרואטיה והתפטרנו מהקונות.
חצינו את הגבול בחזרה לסלובניה אל העיירה-  Prestranek(Map F-8) שם גם לנו. (לצערי הצימר היה מאוד גרוע, איך אומרים? אכלנו אותה) הזמנו אותו מהארץ חודשיים מראש.
ל א מ ו מ ל ץ
לינה אצל:
Marija Korosec Reska cesta 3 sl 6258 Prestranek(Map F-8) Slovenia Tel: 386 (0) 5 754 22 97
לחפש דירה אחרת לליה אחד על מנת שמחר בבוקר ניתן להיות בשעה 09:00 במערה- Postojna Postojnska – Jama.
בקרואטיה ובסלובניה יש כבישי אגרה שהתשלום אליהם הוא בכניסה לכביש האגרה, הכביש מתפצל לכמה נתיבים ולכל נתיב יש קופה.
יש להיכנס לנתיב שבו יש רמזור ירוק. אין ולא קיים מדבקה לכבישי אגרה בקרואטיה וסלובניה. (נכון ל-2008)
Sloveni
08.06.2008 יום ראשון
מ ו ק ד ם ב ב ו ק ר
Postojna Postojnska – Jama
שעות פתיחה – כל יום 09:00 – 17:00. לקחת מעיל, קצת קריר במערות
מומלץ להגיע מוקדם על מנת להימנע מהעומס והדוחק.
מערת Postojnska jama(Map F-8)המתויירת ביותר באזור קארסט רכבת מורידה את המטיילים לבטן האדמה, ושם יורדים והולכים לטיול מודרך בן שעה וחצי בקבוצה בשבילי המערה, ויוצאים גם ברכבת.
בכל סיור נכנסים כ-60 תיירים.
מערת –Skocjanske Jame(Map D-9)
שעות סיורים: בחודשי הקיץ מתקיימים שמונה סיורים: החל מהשעה 10:00 בכל שעה עגולה, עד לשעה 17:00. מחיר- 11יורו
 אחת המיוחדות והיפות שבמערות סלובניה, הכוללת מערכת של 11 אולמות תת-קרקעיים באורך כולל של 15 ק"מ, המקושרות ביניהן באמצעות מעברים, וגשרים טבעיים.
 הביקור במערה מתחיל במרכז מבקרים. יוצאים בקבוצות מודרכות וצועדים בירידה תלולה מאד כמה מאות מטרים עד לפתח המערה. במערה המודרכת שני חלקים: החלק הראשון מכונה "מערת השקט" – ערוץ יבש של קניון תת קרקעי המשתרע לאורך חצי קילומטר. הקטע הראשון שאליו נכנסים, הנקרא "גן עדן", מלא בנטיפים ובזקיפים ובאבני סחף. הקטע השני נקרא "הדרך אל הצלב" (Calvary), והיה פעם קרקעית הנהר. מערת השקט מסתיימת במערה גדולה הנקראת "העולם הגדול" (ג'ונגל של נטיפים ומרבצים שאורכו 120 מטר וגובהו 30 מטר). מנהרה מלאכותית מחברת את "מערת השקט" לחלק השני, שהוא הרבה יותר דרמטי ומרשים, וכמעט לא יאומן: בתוך המערה הזאת זורם נהר Velka, נהר קרסטי שאחד המאפיינים שלו הוא יציאה אל פני האדמה והיעלמות לתוך האדמה לפרקים. הנהר הזה עצבני אשר זורם בגעש ורעש בתוך קניון מצוקי אדיר ממדים, בסדרה של מפלים מרהיבי עין.
הרבה שואלים איזה מערה לעשות קודם או איזה אחת מהשתיים?
ובכן הנה התשובה: המערה שכדאי לעשות ראשונה היא הראשונה שכתובה כאן Postojnska מכיוון שהיא נפתחת ראשונה בשעה 09:00 ואז מספיקים לשנייה. והמערה המומלצת משתי המערות היא שתיהן כמובן, שתיהן יפות מאוד ושונות זו מזו. לא לפספס אף אחת מהן.
 סיימנו את שני המערות בשעה 15:00 בערך עזבנו את האזור והמשכנו לעיירה Bled דרך – Skofja Loka(Map F-6)– עיר שהייתה מאוד עשירה ונבנתה במאות 15-16, לאחר שחרבה בשל מלחמות, רעידת אדמה ושריפות.
בעיר כיכר מקסימה, שנראית כרחוב ארוך וסביבה בתים יפים מאוד ומעוטרים. על העיר חולשת מצודה.
כיכר Mestni trg מאוד יפה, אם כי הבתים זקוקים לטיפוח ושיפוץ
נמשיך בדרך"צהובה" אל- Kropa(Map F-5)הנסיעה דרך Zelezniki(Map F-5). הדרך מהממת אחת הדרכים היפות באירופה, ומשום מה אינה מצוינת בספרים. נוסעים בתוך העמק המוקף בהרים ואז מתחילים לטפס בדרך מאוד צרה לראש ההר, כשהעיניים לא שבעות מהמראות ומלמעלה ניבט העמק הצר, והמראה פשוט יפהפה. לאחר שמגיעים לראש ההר מתחילה ירידה לצידו השני. הפעם הדרך עוברת כולה בתוך יער – מקסים!
 מגיעים ל- Kropa. הכפר יפה – מפלוני מים זורמים ליד הבתים (ששימשו בעבר לטחנות עבור עבודת הברזל).
משם בשמחה ממשיכים כמובן ל- B l e d.
ה מ ל צ ה
לינה בבלד אצל : Cankarjeva 30, 4260 BledMarjan and Polona.
Tel: 00-386-4-574-3556
Salf phone: 00-386-41-629-030
מומלץ מאוד, הדירה מתאימה ל- 4 נפשות, או לשתי זוגות.
יש שני חדרי שינה עם שירותים ומקלחת צמודים לכל חדר, סלון טלוויזיה מטבח מאובזר כולל כריים כרמיות, מיקרו, מדיח כלים, מכונת כביסה/מייבש, כל הכלים הנחוצים וכו'. חניה צמודה מקורה, ומה לא?
אתר של צימרים נוספים בסלובניה:
צימר נוסף:
פארק מים ב- Bohinjska Bistrica מתאים לילדים
09.06.2008 יום שני
לסלובניה יש רק אי אחד, אך הייחודיות שלו הופכים אותו ליפה ומעניין.
מדובר באי שבמרכז אגם בלד נמצא בלב האזור ההררי של האלפים היוליאניים.
הוא שוכן בדיוק בין האלפים היוליאניים לבין אגן ליובליאנה, אגם אלפיני יפהפה המוקף בהרים ציוריים. העיירה בלד ידועה עוד מתחילת המאה ה-20 כמרכז המרפא היפה ביותר באימפריה האוסטרית לשעבר, ומשכה את האריסטוקרטיה האירופאית.
כיום תמצאו בה מנוחה ומרגוע, מסלולי טיול ורכיבה על אופניים, גם טירות עתיקות וקזינו חדיש. מהפעילויות שניתן לעשות בבלד: צייד, דייג, סקי (בהרים הסמוכים), גולף, שייט – וזו רק ההתחלה.

Bled על גדות אגם בלד

זהו אגם שנוצר על ידי קרחון שנכלא בין ההרים, ובחורף הוא קפוא ואפשר להחליק עליו. במרכז האגם אי ועליו כנסייה.
אפשר למצוא כאן שיט באגם בסירת משוטים, מסלולי הליכה ואופניים של הקפת האגם כ-6 ק"מ ומשחקי מיני גולף. אורכו בערך שני ק"מ ורוחבו 1,300 מטרים, עומקו המרבי 30 מטרים, וטמפרטורת המים היא 19 מעלות ביולי
ו- (2-) בינואר. למרות קוטנו הוא נחשב לאטרקציה התיירותית הראשונה במעלה בסלובניה, וממנו מתחיל פארק הלאומי טריגלאב.

האי בלד – יש כמה דרכים להגיע אל האי. המיוחדת שבהן היא באמצעות סירות מעניינות דמויות גונדולות, המופעלות על ידי מקומיים או להשכיר תמורת 10 יורו לשעה סירת משוטים. באי ניתן להיכנס לכנסייה ולמשוך בחבל המפעיל את הפעמון. אטרקציה מעניינת נינוחה והמראות יפים מכל נקודה מסביב.
טירת בלד -Blejski Gradטירה קסומה הממוקמת על צוק מעל לאגם בלד. הטירה מוזכרת לראשונה ב-1011, כאשר השליט הגרמני הנריק השני מסר אותה לבישוף של בריקסן. כיום הטירה מאורגנת כחלל תצוגה, וניתן להתרשם בה מההיסטוריה של בלד. בלילות הקיץ נערכים במקום קונצרטים והופעות. מהאגם אפשר לעלות לתצפיות ממצודת בלד, טירה העומדת על צוק תלול, ומשקיפה על האזור כולו. הנוף הנשקף מהטירה מדהים, קשה לנתק את העין מהנופים של ההרים מסביב והאגם. ניתן להגיע לטירה ברכב או ברגל.
משך זמן – חצי שעה. כניסה לטירה – 7 יורו לאדם.

טירת בלד - Blejski Grad

קניון  Blejski vintgar – מקסים, נעים וקל עד שעתיים. מצ"ב אתר האינטרנט- http://td-gorje.s5.net
ערוץ Vintgar 4 ק"מ מבלד: הינו אחד מתופעות הטבע היפות והייחודיות בסלובניה, קניון מצוקי שיצר נחל רדובנה (Radovna).
מבלד המסלול יוצא צפון מערב לעבר הכפר Gorje וממנה אל Podhomהסמוכה(Map E-4). והלאה לפי השילוט המכוון אל הכניסה לערוץ. לאורך הדרך ניתן להבחין בערוץ בבירור, עד שמגיעים ממש אליו. האתר הוכשר לביקור תיירים כבר לפני 100 שנה וכולל מסלולי הליכה נוחים, גשרים וגלריות לתצפית. המסלול נמתח לאורך 1.6 ק"מ, הוא שביל עץ צר תלוי וצמוד לקירותיו הזקופים של הקניון, שחוצה את הנחל מפעם לפעם. הכול ירוק, מטפטף ומרהיב מאוד. החלק הראשון של הקניון הוא גם היפה יותר: קניון צר מאוד שקירותיו זקופים ומלאים בצמחיה סבוכה.

Blejski vintgar

Blejski vintgar224.JPG

במיוחד אחרי החורף ניתן לחזות בזרימה החזקה של הנהר בשלוש נקודות (מפלים) מרכזיות. המתקשים בהליכה יכולים להסתפק במחצית הראשונה ולחזור כלעומת שבאו. אלה שרוצים להגיע עד הסוף ימשיכו בקניון רחב ופתוח, עד שיגיעו למפל שום (Sum) הגבוה ביותר בסלובניה שהוא סוף הדרך, ויצפו עליו, ומשם – כל הדרך חזרה. זמן הליכה משוער – כשעתיים הלוך חזור. לאלה המגיעים למפל Sum , המסלול מסתיים לכאורה ממש מעל המפל.
מימין לקיוסק הנמצא בנקודה זו ישנן מדרגות המובילות לתצפית יפה על המפל מלמטה שווה. מחיר – 3 יורו לאדם.
Bohinjska Bistrica אתר חובה, האגם ניראה יותר טבעי מאגם בלד, בחלקו הצמוד להר אין שבילים ולכן לא ניתן להקיף את כולו.
נסיעה לאגם בוהיני ועצירה ב- Bohinska Bistrica והמשך להר Vogel, ׁ(גובהו 1,540 מ') H. Vogel (הר ווגל) (Map D-5) כדאי מאוד רק ביום בהיר.
התחנה התחתונה של הרכבל לעלייה לתצפית נמצאת מעל אתר הקמפינג בקצה המערבי של אגם בוהיני. 1,535 מ' עלייה.
אנחנו עלינו ברכבל למעלה לתצפית, היה יום בהיר יפה ושמש זורחת. כשהגענו לפסגת ההר, מזג האוויר התהפך ולא ראינו כלום. לפחות נהנינו שם ממרק גולש טעים.
10.06.2008 יום שלישי
עמק הסוצ`ה ומעבר ההרים ורשיץ

יום טיול מדהים המתחיל ברכבת המכוניות בעיירה- Bohinjska Bistrica(Map D-5) ומסתיים בעיירה- Kranjska Gora(Map C-4)הנקודה האחרונה אחרי מעבר ההרים. הדרך עמוסה בנופים – כבישים צרים ומצוקי הטריגלב. הנסיעה כולה לאורך נהר ה- Soca הכחלחל המדהים, מפלים והרבה ירוק לאורך כל הדרך! מזג האוויר המעונן כמעט ולא מפריע לאורך כל הדרך ובפסגת מעבר ההרים להתרשם מהנוף והעוצמה.
את המסלול מתחילים בכפר Bohinjska Bistrica הנמצא כ- 20 דקות נסיעה מבלד, לכיוון בוהיני, שם עולים על רכבת המכוניות בשעה 08:35 בדיוק (עלות- 11 יורו) שמובילה במשך 45 דקות לתחילת המסלול בעיירה-
Most Na Soci(Map C-6). ומגיעה ליעד ב – 9:20. הדרך ציורית ויפה והעיקר – חוסכת זמן רב!
להלן לוח זמנים של הרכבת מ-
Bohinjskaya Bistrica - to - Most Na Soci
רכבת ראשונה יוצאת בשעה- 08:35, וכדאי להיות ראשונים לפחות חצי שעה לפני הזמן מפני שמעלים רק 9 מכוניות. רכבת שנייה ב- 16:48.
(ישנה אפשרות לקחת את הרכבת ל- Podbrdo שזה תחנה אחת לפני- Most Na Soci. שעות יציאה: 07:15, 08:35, 11:35, 14:10, 16:48. )

רכבת המכוניות

על הרכבת

בירידה מהרכבת בעיירה הראשונה ממשיכים אל עיירה-Kobarid(Map B-5) במקביל לנהר סוצ'ה. 6 ק"מ לפני קובאריד ישנו בית קפה נחמד העטוף בנוף יפהפה וזאת נקודת העצירה הראשונה,ניתן לקבל מפה ובה מסלול טיול, מומלץ לעשות את נקודות העניין באזור העיירה:
1. נקודת תצפית מהכנסייה הנמצאת מעל העיירה (הגעה ברכב עד מגרש החניה).
 2. מפל קוזאק – מסלול מדהים שאסור לפספס בשום אופן הוא- מפל kozjak דרך יפהפייה מובילה אל מפל נסתר, מיוחד מאוד! ההליכה לא קשה יציאה מהקמפינג הנמצא ליד העיירה בכניסה ל- Kobarid יש שילוט לפניה חדה ימינה אלkamp koren , ובדרך למחנה רואים את השילוט למפל. אפשר להיכנס בדרך עפר עד הכניסה למסלול ההליכה, ושם להחנות את הרכב, ויש כניסה סמוכה גם מתוך הקמפינג, שכן יש גשר תלוי ארוך בין גדות הנחל, סמוך לתחילת המסלול).
 דרך נוף יפהפייה, גשר תלוי מעל הסוצ`ה, הליכה לאורך ערוץ הנחל, גשרי עץ ומפל מיוחד מאוד והיפה ביותר בסלובניה וקרואטיה. משך זמן – כשעה.
 כאן המים זורמים בזרם טוב יותר, ורואים את הנחל הירקרק והיפה בתחתית הערוץ שבו הולכים. בהמשך מגיעים למפל גדול שנשפך לתוך בור עמוק, אך השילוט מורה שזה לא סוף המסלול. יורדים לתוך ערוץ הנחל, קירות הקניון גבוהים, ובעשרות המטרים האחרונים הולכים על גשרים וגם ממש ליד המים. לאט לאט מתחילים לשמוע את נהמת המים. מגיעים למעין מערה גבוהה מאוד – 50 מטר או יותר – שבראשה חריץ צר מאוד, שנראה כאילו נפער ברעידת אדמה. משם פורץ מפל אדיר. המראה מהמם ממש. קירות המערה ממש סוגרים, מעט אור שמש נכנס ומאיר נקודות אור בתוך הבריכה שנוצרת ליד המפל. פשוט אי אפשר להתנתק מהיופי המדהים הזה. המפל אינו מוזכר במדריכי התיירות בעברית, אבל הביקור בו הוא בהחלט אחד משיאי הטיול, ומאוד מאוד מומלץ.

מפל בוקהSlap Boka (Map A-5)– צפונית ל- Kobarid, קצת לפני Bovec(Map B-4) , ניתן לראות את המפל גם ממגרש החניה שליד הכביש. נכנסים אל החניה ומביטים שמאלה למעלה אל ההרים ושם מתגלה המפל האדיר. את הפניה למפל בוקה ממש קשה לראות מהדרך, וצריך לשים לב לשילוט הזעיר המפנה אליו. כמו כל הנחל, גם במפל העסק די חרב. המפל עצמו גבוה ומרשים, אך בהמשך שלו, שנראה כמשהו שעשוי להיות עתיר מים – פשוט רואים אבנים, ורק שומעים מעט את רחש המים. אין צורך לעלות למפל – הוא נראה ממש אותו הדבר מהכביש או מעליה של חלק קטן מהדרך אליו. שאר הדרך – בתוך חורש טבעי יפה, אך הדרך מעט קשה. יתכן ששווה לעשותה באביב כשהמפל אולי מרשים הנופל מגובה רב. ניתן להתקרב ממש עד למפל, מסלול בן 3 שעות לשני הכיוונים. (אנחנו לא עשינו אותו. 3 שעות?).
העיירה Bovec בה כל הרחובות מלאים בפרחים. לוותר על העלייה ברכבל, נוף מאכזב למעלה. אחרי העיירה בובץ נגיע למזלג כבישים ונמשיך בכביש הימיני, שילוט Trenta בכיוון מעבר הרים Vrsic. נעבור את העיירות Kal KoritnicaSoca, Trenta, (Map C-4) אשר מימינו מלך ההרים, ההר הגבוה ביותר בסלובניה – Triglav (שלשת הראשים)2864 מ'.
מעבר ההרים ורשיץ – מעבר ההרים ורשיץ והפיתולים הרבים המובילים לפסגתו בגובהי האלפים (1611 מ') בתוך פארק לאומי היחיד הקיים בסלובניה פארק Triglav. בדרך עוברים 44 עיקולים מסומנים.

עיקול 43

מכאן ממשיכים עד עיירה סקי אלפינית קטנה ויפה עם מדרחובים נקיים אתר נופש וספורט אלפיני בתי מלון, מסעדות וקזינו.
Kranjska Gora(Map C-4), ומשם נחזור ל- Bled. נסיעה של 20 דקות.
המלצות בבלד
מסעדה סינית בבלד:Ulica narodnih, Herojev 3 4260 Bled
בית קפה: ספציפית אני ממליץ על Panorama, מסעדה/בית-קפה על שפת הנהר. אוכל טוב, אחלה נוף ויש מדי פעם להקה.
המסעדהGostilna Pri Planincu
בצהרים מתפקדת כפיצרייה ממש נהדרת ובערב מסעדה עם תפריט עשיר.
רח' Cesta svobode מרכזה הסואן של בלד. שהוא למעשה מדרחוב להולכי רגל בלבד העמוס בחנויות אלגנטיות מועדוני לילה מסעדות ובתי קפה.
מלון Park נימצא ברח' Cesta svobode 15 ומולו מצדו הנגדי של המדרחוב נמצא קפה פארק השייך למלון, אחד מבתי הקפה הגדולים והיפים בעיירה עם הקרמשניק הכי טובה בבלד. משתרע לאורך עשרות מטרים במרפסת נוף שממנה נשקף האגם.
גם מומלץ מאוד ובו גם ניתן למצוא את ה- Gibanica "גיבניצה".
שכבותשל בצק שמרים עם מלוי מגוון תפוחי עץ, גבינה, אגוזים, פרג, ובצק עלים חם מסודרים בשכבות דקות אשר יוצרים מעדן מתוק ונפלא. טעים.
11.06.2008 יום רביעי
סידורים אחרונים בבלד ומה שלא הספקנו, אולי שייט או רחצה באגם וכו'.
לקראת הצהריים נסענו לליובליאנה לשוטטות בעיר עד הערב אשר שונה מאוד מאשר ביום ויפה יותר בלילה.
משם לשדה תעופה...
1.Slowenien slovenia 1:185,000
2.Kroatien 1:300,000 / 700,000
של : REISE Know-How
ניתן למצוא ברשת- "למטייל"