נכון, כבר אין כוח לטפס לפסגות המושלגות ולאגמי הקרחונים הגבוהים, ובכל זאת נהנינו, שני זוגות סביב ה 65, משבוע באזור אחד בקירגיסטאן – אגם איסיקול וסביבתו.
הזמנו שרותי קרקע הכוללים רכב גדול ונהג / מדריך, מלונות וארוחות ערב אצל מישה מ kirigisland קיבלנו תמורה מלאה לכספנו, נהגת / מדריכה נפלאה , רכב גדול (4X4), מלונות (בעיקר בתי אירוח) טובים, והמון גמישות ופתיחות לבקשות שלנו. הכל אורגן והוזמן דרך האינטרנט, ושולם במקום.
יצאנו בטיסה של אירופלוט דרך מוסקבה, אחרי 11 שעות כולל המתנה של שעתיים במוסקבה הגענו ב 15:30 לבישקק. קטיה אדומת השיער בוואן הכתום והמרווח שלה המצויד בהנעה 4X4 והגה בצד ימין (רכב יפאני משומש) המתינה לנו בשדה , חצי שעה נסיעה לעיר, החלפת כספים, התארגנות במלון, ארוחת ערב במסעדה קירגיזית טובה, ולילה טוב.
טיפ מס. 1 – המחירים בקירגיסטן נמוכים, בקבוק בירה במסעדה טובה – 6 ש”ח, ארוחת צהריים לארבעה – 45 ש”ח, ליטר דלק – 2 ש”ח, אז כדאי להמיר מעט כסף..
יום 1 – לשוק המקומי, קצת פיצוחים, פירות יבשים, מאפים ולחם טרי מהמאפייה ולדרך לכיוון האגם.
טיפ מס. 2 – כדאי לותר על לילה בבישקק ולצאת ישר לכיוון האגם. החום באזור בישקק 35+ והעיר די מכוערת.
כדי לשבור את הנסיעה (4 שעות) ל Cholpon Ata עצרנו לטיול רגלי של שעתיים בקניון Komorchek. טיול נעים בקניון יפה, מכיון שעלינו מ 700 מ' ל 1500 מ' מזג האויר כבר משתפר. בChoplon Ata התארחנו בגסט האוז משפחתי, מוקף בגינה נוטפת דובדבנים ומשמשים בשלים. אירוח לבבי. התנאים בסיסיים,
יום 2 - מוזיאון ציורי הסלעים ב Chplon Ata – מאכזב מאד,
שייט באגם – לאוהבי בילוי סתמי ורעשני במיוחד, ויצאנו לKarakol (שעתיים). בדרך נפשנו באתר מעיינות מינרליים וטבלנו יחד עם משפחות מקומיות. מסאז' דגים נחמד סיפק הזדמנות לשיחה עם צמד נערות קירגיזיות חביבות.
טיפ מס. 3 – גם על Choplon Ata הייתי מוותר, אולי כדאי לנסוע על הגדה הדרומית של האגם בלבד?
היעד הבא Karakol Vally, הכניס אותנו לאוירה הנכונה. השילוב של נחל שוצף, מדרונות ירוקים, ופסגות מושלגות באופק ילווה אותנו מעכשיו עד סוף הטיול. טיפסנו ברגל כשעה במעלה הנחל, וחזרנו לרכב. התבשמנו מהנוף ומרעש המיים השוצפים ונסענו ללון בגסט האוז מקומי ב Karakol בזמן כדי לחזות במשחק הגמר של המונדיאל. העיר Karakol כמו שאר הערים בדרך- די עלובה, הכרח לוגיסטי בלבד.
יום 3- וובה (כמו פוטין) בעליו של רכב שטח רוסי, שכמותו פגשנו בשלל הצבא הסורי ב 1973, התייצב עם הוואן שלו כדי להסיע אותנו ליעדנו הבא – Altyn Arshan. יצאנו מהעיר ולאחר כ 30 ק”מ מזרחה, נכנסנו לערוץ סלעי ותלול שבמרכזו שוצף – גועש נחל סואן. שעתיים וחצי של התפתלות בין סלעי ענק, שלוליות בוץ, ושיפועים מאתגרים הבהירו לנו למה רק נהגים מנוסים ברכבי שטח רוסיים קשיחים - מתמודדים עם האתגר.
הלנדקרוזרים, הטויוטות והגיפים המערביים – נשארים למטה. בקצה הדרך, בגובה של 2,550 מ' קבוצה של כארבעה גסט האוס פשוטים המארחים בעיקר מיטיבי לכת היוצאים או מסיימים טרק בהרים.
אחרי ארוחת צהריים אצל המארחים החייכנים שלנו, יצאנו לשוטט במעלה הנחל, יופי ושלווה של נחל, מדרונות ירוקים, שפע של סוסים רועים, ומולנו מגיעים מטיילים ומטיילות עייפים היורדים מההר.בישול משותף של ארוחת ערב בסיסית - תבשיל חם וסלט ירקות, וקפיצה למעיינות החמים, טבילה במיים החמימים בברכת בטון מקורה, אמחייה.. בגסט האוז, השרותים בחוץ, ושכרו של הטיול הלילי לשרותים הוא מפגש עם אוויר הלילה הנקי ומיליון הכוכבים בשמיים.
יום 4 – בבוקר נפרדנו מכל המטפסים והמטפסות, ביקשנו מוובה הנהג להמתין שעתיים במקום והתחלנו לצעוד בדרך בה עלינו אתמול. הטיול הרגלי מאפשר גישה לכל פרח, צילומים בלי סוף, עצירה בכל פינת נוף, והחלפת חיוך או כמה משפטים עם מטיילים העולים בנחל. אחרי שעתיים מהנות ביקשנו מוובה שהגיע שימתין לנו במורד הדרך והוספנו עוד שעה של הליכה נינוחה בנוף הנהדר הזה.
הנחל מזרים לפי חישוב שעשינו במקום כ 300 מליון קוב מים בשנה, משהו כמו רבע מאספקת המים השפירים בארץ.. ניפגשנו עם הרכב, חזרנו ל Karakol נפרדנו מוובה וה VAS הרוסי שלו ושעטנו עם קטיה ליעדנו הבא – Djety-Oguz gorge
טיפ מס. 4 – שיעור בתרמודינמיקה – עדיפה הליכה עם הגרוויטציה. עולים ברכב לחלקו הגבוה של העמק / נחל, מבקשים מהנהג להמתין כמה שעות, ומתחילים לצעוד בנחת במורד הנחל בדרך חזרה. בדרך זו ניתן לעשות מסלול קווי נוח בכיוון הנכון..
הנסיעה ל Djety-Oguz gorge לאורך הנחל נוחה לכל רכב. אחרי שטיפסנו חזרה לגובה של 2,200 מ' הגענו לעמק רחב וירוק המוקף בפסגות משולגות. הנוף רך ומתון בהשוואה לעמק הקודם, ומעוטר במקבצי יורטות לבנבנות לשימושם של תיירים כמונו. שילוב של מקומיים הבאים לבלות עם תיירים מכל העולם.
יותר מסחרי ונוח. הלינה ביורטה, במיטות, נוחה ונעימה. אנחנו התעקשנו על פרטיות, והזמנו יורטה פרטית בתוספת מחיר של 120 ש”ח ללילה..
ארוחת ערב בסיסית, גיחת שרותים בשילוב תצפית כוכבים,
יום 5 – ארוחת בוקר פרידה מקטיה והרכב, ואנחנו מתחילים לצעוד במורד הנחל. אחרי שעתיים של צעידה מזמינה אותנו משפחה מקומית להצטרף לפיקניק שהם עורכים בשדה. המון אוכל, חיוכים וברכות, תמונות משותפות, וממשיכים הלאה..
חוברים לקטיה בסוף המסלול ונוסעים לקניון Barskkon valley . ויתרנו על הביקור במפל ובחרנו בדרך כורכר מעולה מובילה למכרה זהב במרום ההרים. הפעלנו קצת לחץ וחיוכים על קטיה והתחלנו לטפס בדרך לגובה של 3,880 מ'! הנוף מדהים, ובפסגה אגם קטן מוקף קרחונים.
גלשנו חזרה בנסיעה (איזור מוגבל למטיילים) ומשם ל Tamga שלחוף האגם. בכניסה לעיירה מתקן נופש ישן של הצבא הרוסי המאפשר צעידה נעימה מראש הגבעה לחוף האגם. נפרדנו מקטיה בראש הגבעה וניפגשנו בסוף הדרך, השיטה עובדת היטב.. בית ההארחה המקומי שוכן בלב גינה פורחת, חדרים מרווחים ומצוידים כנדרש, ארוחת ערב טעימה ולילה טוב.
יום 6 – מתחילים לחזור. בדרך עוצרים לטיול קצר ב Fairy Tale canyon . קניון קצר באבן חול.
צורות דומות ומוכרות מהנגב משולבות בצמחייה ירוקה ופורחת, פסגות מושלגות, ואגם כחול ונהדר. מתחנו רגליים בקניון והזדרזנו לטבול באגם – אמחייה! מיים קרירים וצלולים, חוף בתולי, והמון שמש.
טיפ מס. 5 – מזג האויר. הגשם צפוי בכל יום וסביר כי תיתקלו בו במהלך חופשה של שבוע ויותר. הגשם האופייני אורך עד שעה ולכן כדאי להכיל אותו ולא לשנות תכניות בגללו בטיול רגלי מספיק להסתתר בין העצים או לפתוח שכמיה / מטריה. יום שמשי נטול עננים נדיר יותר וכדאי לנצלו לטיפוס רכוב לפסגות הגבוהות או לרחצה באגם. מכאן, שאם ניתן, מומלץ לשמור על גמישות בלוח הזמנים.
אחרי שעצרנו לצהרים בפונדק דרכים משעמם, חזרנו לבישקק הזדחלנו בכביש בשעות העומס, למלון, ארוחת ערב מצוינת ולישון.
יום 7 – השכמה ב 3, בדרך לשדה התעופה החלפת יתרת ה”סומים” (המטבע המקומי) לדולרים, פגישה עם מטיילי הקבוצות החשראליות ויאללה הבייתה!
טיפ מס 7 – עוצרים במוסקבה – אז למה למהר? לרוב ניתן לבחור טיסה הכוללת הפסקה של 8-10 שעות במוסקבה. כדאי לצאת לעיר, לבקר בכיכר האדומה, או אפילו להזמין מדריך מקומי לטיול של כמה שעות ברכבת התחתית...מומלץ מאד!