מתי ייפתחו השמיים ונוכל באמת להרגיש שחזרנו לשגרה? נדמה כי זאת השאלה שבוערת יותר מכל לישראלים בתקופה האחרונה. מה שבטוח, עולם הנסיעות והתעופה הולך להראות אחרת, ממה שהכרנו לפני מגפת הקורונה. מאמר דעה.

מאת: לירון בונאנו שטרן, מערכת אתר למטייל

כל המידע בכתבה נכון ל-28/7/2020

הכל מתחיל ונגמר בנתב"ג

על פי פרסומים במקורות עיתונאיים בחו”ל, ישראל בשלב זה איננה מוגדרת יותר כמדינה ירוקה, על ידי האיחוד האירופי. המשמעות היא שאזרחי ישראל לא יוכלו בשלב זה להיכנס למדינות אירופה, אשר יפתחו את גבולותיהן לאזרחים זרים, ב-1 ביולי 2020.

כעת נבדקת האופציה להגיע להסכמים פרטניים, עם מדינות דוגמת יוון, קפריסין ועוד, אולם מדובר בסימן שאלה גדול ועל כן ברור כי בשלב זה, הטיסות הסדירות לחו”ל, לא יחזרו בעתיד הנראה לעין.

ב-16/6/2020 הודיעה ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פתיחת השמיים ליעדים יוון וקפריסין, ב-1 לאוגוסט 2020, זאת כמובן בכפוף למצב התחלואה בישראל. כעת עם התגברות התחלואה והוצאת ישראל מרשימת המדינות הירוקות, תאריך זה מוטל בספק וככל הנראה לא ייצא לפועל.

לאחרונה אנחנו מוצפים בידיעות ובשמועות מחברות תעופה ותיירות שונות, המבשרות לנו על החזרת הטיסות לישראל. אבל נכון להיום, המצב עדיין מעורפל. על אף הפרסומים השונים ויחסי הציבור, אף אחד לא באמת יודע מתי נוכל לחזור לשגרת הטיסות ולהזמין את החופשה הבאה.

אם נתקלתם בהצעה מפתה לחופשה בעתיד הקרוב במחיר מוזל, כדאי מאוד לקרוא קודם את הכתבה, להבין את המצב ולבדוק טוב טוב את תנאי העסקה, כי יש סיכוי לא קטן, שהחופשה תידחה או לא תצא לפועל.

התשובה לשאלת מיליון הדולר, מתי יחזרו קווי הטיסה לפעול כסדרם וייפתחו השמיים, תלויה בהחלטת משרד הבריאות והממשלה. חברות התעופה הזרות וגם הישראליות, מאוד מעוניינות מצידן לחזור לפעילות ולהחזיר את הקווים לפעולה. אולם מדיניות ממשלת ישראל כיום, היא שעדיין אסורה כניסת אזרחים זרים לישראל ותוקף ההחלטה הוארך עד ל-31 באוגוסט.

מבחינת מדיניות החזרה לישראל, עדיין קיימת חובת בידוד עבור כל אזרח ישראלי שחוזר לארץ. התקנות קובעות כי על כל אזרח להיכנס לבידוד ביתי של 14 יום, ואם אין באפשרותו לבצע בידוד ביתי, הוא יועבר למלונית. משטרת ישראל ורשות האוכלוסין ממשיכות לאכוף את התקנות ואם נכנסתם לבידוד ביתי, אל תתפלאו אם תקבלו ביקור ידידותי מהמשטרה באחד הימים. חובת הבידוד הוארכה על ידי הממשלה, עד לתאריך 21 באגוסט.

כיום נוחתות וממריאות מנתב"ג מספר חברות תעופה:

ישראייר, שמפעילה בעיקר טיסות חילוץ, יונייטד ודלתא שמפעילות טיסות ישירות לניו יורק (כניסת ישראלים לארה"ב מותרת והם לא חייבים בבידוד, כלומר, נושאי דרכון ישראלי מורשים להיכנס לארה"ב, אולם הם עדיין חייבים בבידוד בשובם לישראל). ב-10 ביולי צפויה חברת יונייטד להחזיר לפעולה את הקו הישיר לסן פרנסיסקו, עם 3 טיסות שבועיות.

ב-3/6 חידשה חברת לופטהנזה הגרמנית את פעילותה לישראל בקווים לפרנקפורט ולמינכן. כעת מפעילה החברה 6 טיסות שבועיות אל ומישראל. בנוסף, חידשו את פעילותן גם החברות אייר קנדה וחברת הלואו קוסט וויז אייר, אשר מפעילה טיסות למספר יעדים באירופה (בודפשט, וינה, סופיה ולונדון). בשלב זה הטיסות ריקות או לחילופין מופעלות עם מספר מינימלי של נוסעים.

החל מה-1/7 תחדש חברת התעופה אייר פראנס את טיסותיה הסדירות בקו תל אביב-פריז. החברה תפעיל בשלב הראשון חמש טיסות שבועיות.

בנוסף, הודיעה חברת אל-על, כי היא דוחה את המשך הפעלת הטיסות שלה, עד לסוף חודש אוגוסט לפחות.

לאן נוכל לטוס?

מדינות האיחוד האירופי חתומות על אמנה שנקראת "שנגן" ומאפשרות לאזרחי האיחוד לנוע בחופשיות בין המדינות השונות באירופה. בתחילת חודש מרץ ועם התגברות המגיפה, סגרו רוב המדינות את גבולותיהן לאזרחים זרים, גם ממדינות שכנות.

כעת, כאשר לאט לאט מתחילות הקלות בסגר ומספר הנדבקים באירופה נמצא בירידה, מתחילות חלק מהמדינות, לפתוח את גבולותיהם לאזרחים ממדינות שכנות.

בשלב הראשון, ייפתחו מדינות אירופה את שעריהן לאזרחים אירופאים בלבד. בשלב השני, ולפי התקדמות התחלואה, יוחלט האם להרשות גם לאזרחים ממדינות נוספות, להיכנס אל המדינות. על כן, ייקח עוד קצת זמן עד שנוכל לטוס לערים האהובות עלינו ברחבי אירופה.

מדינות שיפתחו את שעריהן לתיירים, יעשו זאת בעזרת מדדים שונים שייקבעו בשיתוף עם ארגון הבריאות העולמי. לדוגמה, מתי לאחרונה נתגלו חולים במדינה, כמה זמן עבר מאז, מה מספר המונשמים והחולים קשה? ומה רמת התחלואה במדינות, שמהן יורשו תיירים להיכנס.

מדינת ישראל כידוע, אינה נמצאת ביחסי שכנות טובה עם המדינות שגובלות בה, הדרך הכמעט יחידה לצאת מהארץ היא דרך האוויר. על מנת לנסות ולאושש את תעשיית התיירות האיזורית, שחטפה מכה אנושה מהקורונה, עלה הרעיון להקים "בועות אזוריות", שיאפשרו לאזרחים ממדינות שכנות, לנוע בחופשיות הלוך-חזור. אולם בפועל, עם התפרצות הגל השני, גם בישראל וגם כעת באירופה, לא יצאו בועות אזוריות אלו לפועל.

לגבי ארצות הברית, נכון להיום, אזרחים בעלי דרכון ישראלי ו-ויזה תקפה לארה”ב, יכולים להיכנס מבלי בעיה ואינם מחויבים בבידוד. אולם בשל ההתפשטות הגבוהה ומספר החולים הרב, נדמה שבתקופה הקרובה לפחות, ארה”ב לא תהיה היעד הראשון אליו נבחר לטוס. מי שכן חייב לטוס, חשוב שיידע כי חברת התעופה יונייטד ממשיכה בכל עת לטוס ב-3 טיסות שבועיות ישירות לניו יורק.

ב-27/7 הודיעה ממשלת בולגריה כי תאפשר כניסת אזרחים ישראלים לשטחה, בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית שנערכה 72 שעות לפני מועד הטיסה. כיום ישנה רק טיסה שבועית אחת מנתב”ג לסופיה בירת בולגריה, אותה מפעילה חברת ריינאייר.

חשוב לדעת: אמצעי זהירות ומניעה לטסים

אז כיצד ייראו הטיסות העתידיות שלנו? הנה רשימה ראשונית של ההגבלות והתנאים השונים לטיסות בעתיד הקרוב:

• בדיקות חום – חובה לפני היציאה מהבית ולפני הכניסה לטרמינל והעלייה למטוס.
  • הצהרות בריאות – לא ניתן יהיה לטוס מבלי לחתום על הצהרת בריאות.
  • להגיע 4 שעות לפני – בשל הבדיקות הרבות, נאלץ מעתה והלאה לצאת הרבה יותר מוקדם לשדה התעופה. נוסעים שיגיעו באיחור, לא יורשו להיכנס לטרמינל.
  • דיוטי פרי מצומצם – החנויות השונות בדיוטי פרי ייפתחו לאט ובזהירות, מתוך שמירה על כללי הריחוק הנהוגים והמיגון.
  • תהליך הבידוק יהפוך להיות און ליין עבור כולם. ניתן להגיע לשדה רק לאחר שביצעתם צ'ק אין אונליין וקיבלתם את כרטיס העלייה למטוס. לא יהיה שימוש בכרטיסים פיזיים על מנת לצמצם כל מגע יד אדם.
  • חובה על כל הנוסעים והצוות לעטות מסכה לכל אורך הטיסה והשהות בטרמינל.
  • האוכל והשתיה בטיסות יוגשו באריזות סגורות וחתומות ויהיו זמינים אך ורק בטיסות ארוכות.
  • חברות התעופה דאגו להחלפת מסנני האוויר במטוסים השונים.
  • חברות התעופה יידאגו לחיטוי המטוסים אחרי כל טיסה ויש לקחת בחשבון איחורים ועיכובים במועדי הטיסות.
  • גם בתאי השירותים הותקנו אמצעי היגיינה אוטומטיים, על מנת לצמצם מגע יד אדם ולמנוע הידבקויות.
  • צוות הטיסה – דיילים, צוות קרקע וטייסים – ילבשו מיגון מיוחד לאורך כל הטיסה.

כפי שלמדנו כולנו בחודשי הקורונה, המצב והמידע בנושא מתעדכנים כל הזמן. הגרפים השונים שלמדנו להכיר מקרוב, יורדים לאחרונה אבל לפעמים גם עולים ועל כן חשוב כל הזמן לקרוא ולהתעדכן במצב הנוכחי. נכון להיום, לכל מדינה בעולם יש מדיניות הסגר וטיפול משלה במחלה וגם זה משתנה על בסיס יומי.

כל המידע בכתבה נכון ל-28/7/2020

לעוד עדכונים, הרשמו עכשיו לבלוג החדשות שלנו ונמשיך לעדכן אתכם, עד לטיסה הבאה!