שלום לכולם,
למי שמחפש יעד לטיפוס הרים, במחיר שפוי ובאיכות גבוהה, רצוי שיעיין בדברים הבאים.

את הטיול לאלברוס עשיתי באוגוסט האחרון, לקראת סוף עונת הטיפוס. מדובר בעצם בהר הגבוה ביותר באירופה, והוא מתנשא לגובה של כ-5,640 מטר ( בסמוך אליו ישנה כיפה שגובהה 20 מטר פחות ).
ההר ממוקם בדרום רוסיה, בהרי הקווקז, בגבול עם גאורגיה. העיר המרכזית באזור נמצאת מרחק 3-4 שעות נסיעה ונקראת מינרל-ני-וודי ( בתרגום חופשי - מים מהאדמה ) ומאופיינת בהרבה מרחצאות ומעיינות
חמים, חלקם כך נטען בעלי סגולות רפואיות.
אזור ההר שוכן בעמק רחב הנקרא עמק הבאקסן, ומאופיין בהרבה רכסי הרים מושלגים, נהרות, עצים וצמחייה ירוקים, אתרי רחצה והמון כפרים קטנים ומקומיים. בחורף, האזור הופך לאתר סקי.
כמו בכל אזור של הר שולט וגבוה, מזג האוויר אינו יציב והוא משתנה מדי יום ואפילו מדי מספר שעות.

לידיעתכם, אין צורך בויזה לרוסיה משנת 2009.

להלן הצעת טיול, הכוללת טיול באזור וטיפוס על ההר בקבוצה מאורגנת עם מדריך מנוסה, כ-12 יום:

1. ראשית, יש לבצע הכנה פיזית רצינית כבר שבועות לפני הנסיעה, כושר גופני ומסת שרירים.
2. הטיפוס אמנם אינו מסובך ואינו דורש ידע מקצועי נרחב, אך חשוב להתנסות בהר פחות גבוה לפני לקבל קצת מושג על עצמכם והיכולות שלכם בגובה ובקור.
3. ציוד - חשוב להגיע עם ציוד טוב מהארץ. כיוון שהעמק מכיל רק כפרים מקומיים קטנים, ציוד הטיפוס אינו חדשני, רובו חסר ומה שיש, אינו בהכרח ברמה גבוהה.
4. מומלץ להביא חטיפי אנרגיה טובים מהארץ, שוב מאותןסיבות שציינתי באשר לשכיחות ואיכות המוצרים.
5. חשוב מאוד לבדוק מה המצב הביטחוני באזור, עקב הקרבה לצ'צ'ניה ולקבוצות טרור שיכולות להיות באזור.
* מחלת גבהים - תהיו מודעים וקחו טבליות אם צריך. אל תמשיכו בגובה בשום אופן אם אינכם מרגישים טוב.
* ביטחון אישי - השתדלו לא להסתבך עם החוק ובכלל עם אף אחד. בכל בעיה, תפנו למדריך ובשום מקרה, אל תתנו שוחד או תקחו כסף מאף אחד. תשתדלו לא לשאת אתכם
ציוד צבאי, או כל מה שמזכיר צבא וישראל ותראו שלא שכחתם איזה כדור M16 בתיק מהמילואים האחרונים. אם עצרו אתכם בשדה, בקשו לדבר עם שגרירות ישראל וכמובן אל תחתמו על שום דבר.

6. לאחר מחקר באינטרנט, החלטתי ללכת ולסגור עסקה עם חברה רוסית מקומית שנקראת - Pilgrim tours. המחירים סבירים, תאריכים גמישים ובכל מקרה, אלא אם יהיו בעיות
ביטחוניות, הטיול ייצא לא חשוב מה מספר האנשים בקבוצה ולאתצטרכו לשלם מעבר. האתר שלהם מאוד מפורט, כולל מחירים, תאריכים, מה כלול, ציוד שצריך להביא וכד'.
7. טיסות - ישנן טיסות סדירות למינרל-ני-וודי פעמיים בשבוע מישראל. מחיר הטיסה הוא בערך 500-600 דולר. אופציה נוספת, דרך מוסקבה ואז לקחת טיסה פנימית. אפשר גם לשהות מספר ימים במוסקבה
ולטייל שם קצת לפני.
8. תכנית הטיול היא להלן:

יום 1 - הגעה למינרל-ני-וודי ואיסוף על ידי מדריך מהחברה, נסיעה של כ-4 שעות לעמק הבאקסן ( כ-2,000 מטר גובה ). הדרך מדהימה, מומלץ להישאר ערים. הגעה למלון - רמה טובה מאוד, כולל ארוחות מקומיות:
בבוקר - שתייה חמה, ביצים, לחם מקומי, ריבה, סלטים מקומיים, ירקות.
צהריים - בשר כבש או עוף בתצורות שונות ומאכלים מקומיים. אורז או חיטה, תפוחי אדמה, סלטי גזר וכרוב, שתייה קלה ומרקים מצויינים.
ערב - כמו בוקר, בדרך כלל עם מנה חמה.
ביציאה לטיולי יום, אוכלים מדי פעם במסעדות מקומיות.
יום 2 - יציאה לטיול יום והגעה לגובה של כ-3,000 מטר. חזרה למלון. אם חוזרים מוקדם, אפשר לשאול על טיולים לאורך הנהר ובעיירה הסמוכה וללכת באופן עצמאי.
יום 3 - יציאה למסלול אחר, והגעה לגובה של כ- 3,700 מטר.
יום 4 - יציאה להר, עלייה ברכבל וטיפוס לגובה של כ-4,000 מטר. חזרה למלון. מומלץ להתחיל להשתמש במשקפי סקי, או משקפיים איכותיות כנגד עיוורון שלגים.
יום 5 - יציאה להר, לטובת שהייה עד לטיפוס לפסגה עצמו. הגעה לגובה של כ-4,200 מטר. שינה בבקתות הבייס-קמפ, בגובה 4,000. הבקתות יחסית נוחות ומכילות 6 מיטות בבקתה.
נוף מדהים, בלילה קר מאוד. לעיתים רוחות חזקות וגשם. אוכל מקומי סביר, אין מקלחות.
יום 6 - התאקלמות לגובה והגעה לכ-4,550 מטר.
יום 7 - יום מנוחה והתאקלמות לגובה.
יום 8 - יציאה לפסגה. הטיפוס אורך כ- 9 שעות לפסגה ועוד כ-5 שעות ירידה ( זמן ממוצע, לחלק יהיה מהר יותר וחלק מהר פחות ). יש אפשרות לרכוב על "חתול-שלג" ולחסוך קצת מהעלייה.
העלות היא בערך - 30$ לאדם. העלייה היא עם תיק קטן, המכיל אוכל שסיפקו לכם, שתייה חמה וקרה, ציוד אישי, גרזן קרח ושאר הציוד הרלוונטי. הפסגה מדהימה !!! רואים את כל
העמק, הפסגה השכנה ואת רכסי ההרים לכיוון גאורגיה. נצלו את הזמן מהר, כיוון שלא ניתן להישאר יותר מדי עקב מזג האוויר. אל תמהרו לשום מקום בעלייה, קחו את הזמן אם צריך ותגיעו בריאים ושלמים.
יום 9 - יום מנוחה למי שצלח, והתארגנות יום טיפוס נוסף למי שלא הצליח. שימו לב, טיפוס נוסף אינו חינם ויש לשלם. למי שנשאר עוד כוח, יכול לטפס לפסגה הסמוכה, כמובן בתשלום.
יום 10 - ירידה מההר למלון. בערב, מסיבה צנועה, הרבה אלכוהול ווודקה, אוכל טוב וחלוקת חולצות ותעודות.
יום 11 - טיול יום בעמק הבאקסן, חלוקת צילומים מזמן הטיפוס למי שמעוניין והתארגנות לעזיבה.
יום 12 - יציאה לשדה התעופה וחזרה הביתה.

דברים נוספים:
* ביטוח נסיעות אקסטרים חובה !!!
* תרופות וציוד רפואי.
* ספר טוב ומוזיקה.
* טיפ למדריך, בערך כ-30$.

לשאלות נוספות אשמח לענות, והכי חשוב, תהנו, תצליחו ושמרו על תיירות ישראלית אחראית והוגנת !!