הטיול המשפחתי תוכנן לכלול נופים ואתרי טבע, מעט ספורט אתגרי, ביקור באתרים היסטוריים ואתרי מורשת תרבותית וחוויות משותפות המתאימות למבוגרים ולנוער. הנחיתה והמראה היו בשדה התעופה מאלפנסה ליד מילאנו. הטיסה לאיטליה היתה בלילה, כך שמצאנו מלון נחמד שכלל ארוחת בוקר במרחק כ-10 דקות משדה התעופה. קיים שאטל למלון. https://www.grand-hotelmilanomalpensa.com/en/home_villa-2/

יום 1: בבוקר נסענו לכיוון Stressa, עיר חוף יפיפיה עם מלונות ומסעדות משובחים. מאיזור הנמל, יש אפשרות לשיט ב-3 איים בורומיאים מקסימים. החלטנו לבחור בשניים מהם: Isola Bella, Isola Madre. מפאת קוצר זמן לקחנו את המעבורת המהירה ונהננו מביקור ב-Villa Palavicino עם סיור מודרך בארמון משפחת בורומיאו, שרכשה את האיים במאה ה-14. לקראת ערב נסענו לעיר Verbania הנהדרת, שם הזמנו את המלון הבא. https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g194944-d1806034-Reviews-La_Contrada_Hotel-Verbania_Lake_Maggiore_Piedmont.html מלון זה נסתר מעין, אך נמצא בלב העיר. יש לחפשו דרך מפות גוגל והחדרים נוחים ושקטים. מיועד למי שמחפש מלונות קרובים וזולים באיזור מרכזי, ולא מחפשים פינוקים במלון.

יום 2: ורבניה היתה טובה אלינו. ממנה נסענו להר ה-Mottarone והגענו לפסגתו. יש אפשרות להגיע בעזרת רכבל מסטרסה, אך אנו בחרנו לצמצם את כמות הרכבלים בטיול, כדי להתקדם למקומות גבוהים, מהם ירדנו ברכבל. בפסגת ההר ישנה רכבת הרים מאתגרת, במחיר של 6 יורו ל-3 סיבובים שהסבה הנאה רבה לבני הנוער שלנו. מהתצפית ניתן לראות – ביום יפה – את שני האגמים המרכזיים (מאג”ורה ואורטה), וניתן לברר זאת מראש בלשכת התיירות בעיירה סטרסה. מומלץ לבצע את בירורי מזג האוויר בכל בוקר מחדש, כי זה מאפשר להתאים את סוג הטיול (במקרה זה את התצפית) לשעות בהן הראות גבוהה. משם נסענו לאגם אורטה סן ג'וליו, וטיילנו בסמטאות הצרות עד לפסגת ההר הקדוש Sacro Monte. בצענו שיט קצר אל האי סן ג'וליו במסלול מעגלי קצר הנקרא “דרך הדממה”. בכל פינת רחוב ישנו שלט קטן המבטא משפט הקשור לשקט ואהבה. מוצלח לאוהבי המדיטציה.

יום 3: לפני שעזבנו את ורבניה, הלכנו לראות את גני וילה טראנטו. מקום מהמם ביופיו ומטופח באופן לא רגיל. קיים מסלול המלווה במפת הסברים, ונעזרנו גם בחומר קריאה על האתר שהוקם בין השנים 1931-1940 ומאז מטופח ונשמר. במרכז הגנים הבוטניים ישנו אתר מנוחה עם ערסלים ענקיים הצופים לנוף וספסלי עץ ענקיים המשתלבים נהדר בנוף הירוק. המשכנו בנסיעה מורבניה צפונה. Cannobio היא עיירה קטנה ונחמדה, בה אפשר לטייל כשעתיים בטיילת ובסמטאות. משם נסענו לערוץ הנחל סנטה אנה. LOrrido di sant Anna. מסלול ההגעה עובר דרך רחובות דו סטריים שיכול לעבור בהם רק רכב אחד. מאתגר אך שווה את ההשקעה. מומלץ לשלב את גוגל ואת ווייז, כדי להגיע למקום הנכון. משם ישנה הליכה רגלית וירידה את ערוץ הנחל היפה. שם ניתן לשהות ולשכשך במים הקרירים. המשכנו לכיוון שוויץ. לא לשכוח לרכוש מדבקה המהווה אגרת מעבר בין שווץ לאיטליה וחזרה. כיון שתכננו להיות בערך 3 ימים באיזור שוייץ, שילמנו את האגרה (כ-90 ש”ח). הקנס על אי תשלום – כ-120 יורו. השוטרים השוויצרים מקפידים על כך. לנו באיזור גורדולה. לא ממליצים על הצימר שבו שהינו – וממליצים להגיע עד לוקרנו, וללון שם.

יום 4: בגורדולה יש פארק חבלים מומלץ, אולם בגלל מזג אוויר גשום וסגרירי, העדפנו להגיע לעמק Verzasca היפיפה עד שהגענו אל הסכר הענק, מהגבוהים בעולם, בו ניתן לבצע קפיצת באנג'י כמו בסרט ג'יימס בונד. עלות הקפיצה כ-1000 ש”ח ומאד מפחידה. ויתרנו על ה”תענוג” אבל התצפית לאגם המלאכותי Vogorno היה שווה את המסע. קיימים מסלולי הליכה ואופניים באיזור, אך בשל מזג האוויר, נסענו ברכב לאורך האגם והמשכנו לכיוון אגם קומו. טיילנו בעיירה, אכלנו צהרים ועלינו ברכבל אל התצפית הגבוהה ביותר באיזור. רכבל זה הינו עתיק במיוחד ומאד לא מומלץ לעלות בו – עדיף לנסוע ברכב אל פסגת ההר ומשם ניתן לרדת בכיוון אחד ברכבל. זמן ההמתנה (בתקופת המוני התיירים) היה כשעה וחצי לכל כיוון (עליה וירידה) וממש לא מצדיק את התצפית לכיוון מעלה. בתקופה בה טיילנו – באוגוסט, היה גשום באיזור האגם, לכן ויתרנו על שיט לבלאג'יו והמשכנו ישירות לברגאמו. המלון בו שהינו מומלץ גם לאוהבי הפינוקים במלון: מרכזי, מאובזר והשירות מעולה. https://best-western-bergamo.hotel-rez.com/index.htm?lbl=ggl-en&gclid=Cj0KCQjwrfvsBRD7ARIsAKuDvMMgI1K5Gk8gnjX7e_gEaHMUWQM-4j4OLrzndpx_sfmXdPc_yNZAEkIaAuY4EALw_wcB

יום 5: בברגאמו בילינו בטיול לאיזור העיר העתיקה היפיפיה.עלינו ברגל והחלטנו להוסיף מספר תחנות באוטובוס מקומי. היתה חוויה נחמדה. העיר העתיקה בעיר העילית כוללת ביקור במצודה La Rocca המוקפת חומה עתיקה, תצפית נהדרת על הנוף סביב, ועצים רחבי ענפים באיזור זה. הכיכר המרכזית שנבנתה במאה ה-15, שמורה היטב, וניתן לעלות למרפסת בית העירייה. בקרנו גם בכנסיות (באזיליקה סי סנטה מריה מאג'ורה וקאפלה קולאוני הכוללות יצירות אמנות מרהיבות. אכלנו גלידה ב – Caffe del Tasso שהצדיקה את המוניטין שצברו הגלידות האיטלקיות.

יום 6: ביום זה טיילנו לכיוון סירמיונה. עיירה הנמצאת בחצי אי בתוך אגם גארדה. ההגעה לשם דורשת חניה רחוקה כ-3 ק”מ מהעיירה עצמה, אבל ההליכה בהחלט מצדיקה את החוויה. בסירמיונה אפשר לבלות יום שלם. לקחנו מפות מלשכת התיירות והסברים (אפילו בעברית) וארגנו פיקניק ארוחת בוקר בטיילת לכיוון העיירה. לקחנו כובעים, בגדי ים ובגדים להחלפה ונכנסנו לשער העיר העתיקה. הכיכר הראשית היא פיאצה קסטלו, הנמצאת ליד המצודה הגבוהה עם אותו השם. המשכנו לטייל בסמטאות והחלטנו לעלות גם למצודה Rocca Scaligera שהוקמה על ידי משפחה עשירה ששלטה באיזור (1200-1400). קיבלנו חוברת הדרכה בעברית והתחלנו לטפס. במצודה יש כ-170 מדרגות תלולות והתצפית במרפסת העליונה פשוט מרהיבה. המשכנו למערות קאטולו שהיו סגורות לרגל שיפוצים, אך בפיסת החוף הקטנטנה ניתן היה לשחות או לשכשך רגלים במים עם עשרות התיירים שחשבו על אותו הרעיון. קיים שם גם ספא עם מעיינות חמים, אולם הנוער סירב לרעיון של מים חמים באוגוסט, ולכן ויתרנו על פעילות זו. נסענו לכיוון הצימר גארדה גסט האוס וקיבלנו סוויטה משפחתית מפנקת. למעוניינים, אשמח להעביר פרטי קשר כולל טלפון נייד.

יום 7: נסענו לשתי עיירות מקסימות ועתיקות. התחלנו בעיירה Peschiera. העיר העתיקה נבנתה בתקופה הרומית ומוכרת כאתר שימור של אונסקו ומומלץ לטייל בסמטאות הצרות של העיירה ואפילו לשכור אופניים לטיולל על שפת האגם. אנחנו בחרנו בשיט לכיוון העיירה השניה – Cola di Lazise. השיט עצמו היה נהדר, והעיירה, למרות שלא הופיעה ברוב אתרי התיירות או בספרי התיירות, הוכיחה עצמה כמקום נהדר לטיול רגלי קצר, לשיט ולארוחה מהמשובחות שאכלנו בטיול. באופן כללי, איטליה אכזבה אותנו בנושא האוכל. הפסטה בישראל היתה טעימה יותר, הסלטים בישראל עשירים וטעימים יותר, ובכלל, המגוון בתפריט המסעדות האיטלקיות – לא התאים לחיכנו. הדגים היו טעימים, אבל המסעדות הטובות ביותר היו אלו שנוהלו ע”י בני משפחה, בכפרים או בעיירות קטנות ופחות מתויירות. אני בטוחה שיהיו אנשים שיחלקו על קביעה זו, אבל זו היתה התרשמותנו.

יום 8: גארדהלנד. התלבטנו האם להיכנס לפארק שעשועים זה לאחר עשרות ביקורים בפארקים דומים, אבל הנוער בחר והחליט, ואנו שמחים ששמענו בקולם. המקום מקסים. מטופח, נעים, מושקע, מסעדות זולות ונחמדות, מתקנים נהדרים לכל גיל, אתרי מנוחה לפיקניק והתבוננות על הנוף, פשוט תענוג. לנוער רכשנו כרטיסים לכניסה מהירה Garda express שהוכיחו את הכדאיות שלהם בכל שלב.

יום 9: קיבלנו כרטיסים בחינם לSea of Life ולאקווריום הענק, אך בניגוד לגישה הישראלית, החלטנו על יום מנוחה ושחיה באגם, והכנה לחזרה ארצה.

רכב: ממש ממליצים לשכור רכב בסוכנות המקומית Locauto השייכת לרשת ALAMO וEenterprise. ממש דיס המלצה על אופרן הישראלית ועל ממסי שדרכם הזמנו וקיבלנו רכב לא מתאים וגם חוסר תחליף לרכב לאחר ההגעה לשדה התעופה.