טוב, מגיע גיל מסויים שבו מתחילים לעשות חשבון נפש… ברוך השם אנחנו עדיין ממש לא שם laugh, אבל מתישהו מתחילים להבין שהגיל מגביל ויש דברים שכדאי לעשות מוקדם ולא במאוחר. דוגמאות? טיול תרמילאים, באנג'י, עשב מתוק,………….וגם סקי.

סקי הוא ספורט מרתק וממכר אבל בגלל הטכניקה שלו (ויש שם טון של טכניקה) קשה להתחיל ללמוד אותו בגיל מתקדם, ובגלל המהירות והשלג זה ספורט עם הרבה פציעות ובגילאים מתקדמים הגוף הרבה פחות סלחן.

אז כדי לא לפספס את הרכבת החלטנו שני חברים לנסוע לסקי, והצטרפנו לעוד שני חברים שכבר היו בסקי בבנסקו. בגלל שזה נחשב ספורט אתגרי אז חצי מכמות האנשים שבדרך כלל מזנקת על אפשרות של בריחה מהשגרה ומעבר בנתב”ג, ויתרה מראש על הנסיעה. אבל זה דוקא יתרון של הספורט הזה לעומת אחרים או לעומת סתם טיול עם חברים, בסופו של דבר זה אתה גולש לבד…

אז אחרי שנסגרנו על אופי הטיול (שאלת ה-מה?) היה צריך להתחיל לעבוד על ה-איך?

שתי דרכים לצאת לסקי בחו”ל: חבילה מאורגנת וארגון עצמי ולשתיהן יש יתרונות וחסרונות.

חבילה מאורגנת:

יתרונות: ראש שקט, מלווה שעוזר במה שצריך, פחות התלבטויות -הרוב מובנה.

חסרונות: עלות יותר גבוהה, חוסר גמישות כמעט מוחלט, קושי לדתיים ב:אוכל כשר, במציאת מקום לינה עם אפשרות בישול, שבת.

ארגון עצמי:

יתרונות: טיול שתפור לפי רצונך בלבד, מחיר יותר נמוך, גמישות.

חסרונות: אי ודאות, כאב ראש של ארגון של לא מעט דברים, בזבוז זמן על למידת הנושא.

במקרה שלנו בגלל אילוצי זמן נפלנו על השבוע הראשון/שני של פברואר שהינו חופשת החורף בחו”ל ולכן האתרים בד”כ מלאים מאוד (מצ”ב קישור ע”מ לבדוק מראש מתי יוצאות החופשות באירופה). אנחנו שאפנו בהתחלה לחבילה מסודרת של איסתא או פינגווין שתחסוך לנו את הארגון (טיפ: תזמינו חבילה מוקדם ככל האפשר הפער יכול להגיע למאות אירו, ניתן לחסוך יותר דרך מועדוני לקוחות כמו חבר, בהצדעה, הייטק-זון וכו') אבל בגלל העומס במלונות שהתאימו לנו והמחירים שהתייקרו באופן כללי ויתרנו ועברנו לארגן לבד.

כאחד שנהנה לארגן ולדעת מה קורה, מאוד נהנתי מארגון עצמאי של הטיול ובעזרת חברי ל”משלחת” שגם היו בקטע חילקנו את המטלות (מלון, הסעות אל/מנמל התעופה בארץ ושם, ציוד סקי, ביגוד חם, סקי פס, אוכל כשר, ציוד בישול, תקשורת) והכל זרם כמו שצריך.

בגלל שזו פעם ראשונה בסקי הלכנו על האתר האופטימלי למתחילים: בנסקו – בולגריה

בנסקו הינו שילוב של אתר מפותח (למדי, בהתחשב באתרי מזרח אירופה שברומניה, צ'כיה, גיאורגיה וכו'), מחירים זולים, חיי לילה מתקדמים יחסית וקרבה לארץ. היה מעולה ולא צריך יותר מזה לגולש המתחיל. להערכתי גם אחרי שבוע לא ניצלנו חצי מהמסלולים וכמובן שהמסלולים השחורים וכו' יחכו לנו כבר לפעם הבאה. אז לא צריך להתפתות ישר לאתרים של 1000 אירו לטיסה וזהו כשאפשר בקצת יותר מ-600 אירו לקבל חבילה שלמה כולל הדרכה, ציוד והסעות.

ממליץ להתחיל להתארגן מוקדם, כי אצלנו השכרת ביגוד לסקי לא התאפשרה בגלל עומס שהיה בפברואר. מומלץ להזמין כחודש לפני, בד”כ יש מבצעים דרך סקי דיל ב'קולומביה' או ב'מסעות'.

לא ממליץ לרכוש מעיל ומכנסיים לפני הפעם הראשונה, העלות גבוהה ולא בטוח שתמשיכו עם התחביב. אלטרנטיבה למי שאין דרך להשאיל או לשכור זה לרכוש ציוד לא ממותג של שרון סקי או ב-אלי אקספרס. לדעתי אין תחליף לביגוד מתאים ומי שבונה על חליפת סערה צהובה ופליז מהמילואים קרוב לודאי יסבול מאוד מהרטיבות/שלג/קור.

גם ביגוד תרמי (גופיה,גטקס וגרביים) די חובה, אחרת יש סיכוי סביר לסבול במהלך ימי הגלישה הארוכים מהרטיבות ומהכובד של בגדים רגילים. מאידך, לא צריך להתפרע בכמות ובאיכות וגם 2 זוגות גרבי סקי וחליפה תרמית פשוטה אחת יכולים להספיק, אם מכבסים אותם בסוף יום או אחרי יומיים. ניתן לרכוש את כל הציוד התרמי וגם את שאר הציוד בבנסקו עצמה בהמוני החנויות המקומיות (לאורך הרחוב הראשי של העיר) והמחיר יותר זול מהארץ.

אוכל כשר: צריך להביא כמעט הכל.

רשימה לא כ”כ עדכנית של הקהילה היהודית בסופיה

מצ”ב רשימה של חב”ד בולגריה

כ”כ יש מוצרים כשרים שמופיעים בדף הפייסבוק של חב”ד בולגריה אבל לא ראינו אותם בבנסקו

תכל'ס יש הרבה מה לעשות בעיר, למי שמעוניין יש ספא איכותי בתשלום, קזינו, השכרת אופנועי שלג (בזול יחסית לשאר אירופה), השכרת נגמשי שלג (מבחור יהודי דובר עברית), החלקה על הקרח, יש מעיינות חמים ממש מחוץ לעיר.

אזהרה: מי שעושה ימי סקי שלמים ובמיוחד גולשים מתחילים קרוב לודאי שאתם תחזרו מפורקים לחדר ולא בטוח שיהיה לכם כח לגרד את עצמכם לצאת ממנו לא משנה מה יש בחוץ… :)

יום שני לפנות בוקר: הגענו לנתב”ג לפנות בוקר באמצעות מוניות הדר שהיו הכי זולים (100 ש”ח) כי הם עובדים בתוך נתב”ג והמוניות צריכות לחזור לשם.

הינו קרובים למשקל יתר בגלל האוכל הכשר שהבאנו איתנו. לצערי אין הרבה דברים כשרים בסופרים וגם מה שכשר ברשימות יש אולי בסופיה ולא בבנסקו.

מומלץ לא לקנות אלכוהול בדיוטי בארץ. הדיוטי של סופיה – בולגריה משמעותית יותר זול, גם בכניסה לשם וגם ביציאה. כמעט חצי מחיר בחלק מהמשקאות שבדקנו (וויסקי סינגל מאלט, וודקה ועוד)

שלישי: נחתנו לפנות בוקר בסופיה בטרמינל מפעם, חיכתה לנו הסעה של HHB Travel (אם אתם סגורים על המסלול והימים שווה לשקול להזמין אצלם הלוך וחזור ואז חוסכים קצת), אמור להיות Wifi בהסעה – אל תבנו על זה.

הגענו למלון Elegant Spa שהיה נחמד, קרוב מאוד לגונדולה (5 דקות ברגל עם הציוד ובמגפיים) ולא יקר מידי – עיצוב מזרח אירופי מכוער כמו רוב המלונות (תכלס התרשמתי לטובה רק מקמפינסקי) אבל לפחות היתה לנו דירה ענקית של 3 חדרים ומטבח מאובזר כולל תנור שהכשרנו איך שהגענו ושימש אותנו נאמנה כל השבוע. משם הלכנו להתארגן על ציוד למי שהיה צריך לקנות (קסדה, מעיל וכו').

את ציוד הסקי הזמנו באינטרנט דרך IP בריטי . מסתבר שהבולגרים מקבלים את האנגלים (שנמצאים באלפיהם) בסבר פנים יפות והמחירים שלהם יותר זולים.

נפגשנו בקווין'ס פאב עם בחור שבאתרו הזמנו את הציוד וקיבלנו הסבר ואת הוואוצ'ר לציוד ואת הסקי פס למחר וגם משקה אחד על חשבונו <LIKE.

מעל הפאב הענקי יש סופר גדול מאוד עם ירקות ושתיה וכל מה שצריך (תתכוננו, שקיות הסופר עולות כסף). עוד סופר ענקי וקצת יותר זול מרשת קרפור נמצא ב”קניון” בנסקו (שנראה כמו פסאז' משודרג).

בערב עשינו סיבוב מוקדם של בארים ומועדונים שהיו רובם ריקים בגלל השעה (פרט ל-LION PUB שמלא בתיירים בריטים 24/07) ואח”כ הלכנו לספא של המלון שהיה נחמד ותו לא.

רביעי: קמנו מוקדם – תפילה וארוחת בוקר (חביתות, טוסטים בתנור המוכשר וכו') ועשינו סנדביצ'ים לארוחת צהריים ותפסנו את ההסעה של המלון לכיוון הגונדולה, חשוב להקדים במיוחד בשבועות של עומס כי תוך דקות מרגע פתיחת הגונדולה נהיה תור עצום של מאות אנשים.

עלינו להר כשב-10:00 מתבצע מיון ראשוני ע”י המדריכים ואנחנו נשלחנו אחר כבוד לסקי בקבוצת המתחילים. ואז יש שיעור עד 12:00 ואז הפסקה של שעה לארוחת צהריים ומנוחה וממשיכים לתרגול מ13:00 עד 15:00.

אפשר לקבל בחינם/עלות סמלית כוס מים רותחים מחוץ למסעדות ולהכין מנה חמה/מרק למי שרוצה להתחמם.

החסרון בשבוע עמוס שהקבוצות מפוצצות ולכן השיעורים לא כ”כ אפקטיבים. מומלץ לקחת מורה פרטי. איך? או להזמין מראש או לגשת לאחד המדריכים ולבקש שיעור בזמן הפסקת הצהרים . זה יקדם אתכם משמעותית. וממש לא יקר מידי.

בסוף כל יום כולם יורדים מההר בגלישה במסלול 1 הפשוט יחסית (הצלחנו לסיים לגלוש אותו בערך כבר בסוף היום הראשון) ונפגשים לבירות בפאב הענק והחמוד Happy End שמארח הופעה חיה כל יום אחר הצהריים.

חמישי: המשכנו בשגרת ההשכמה המוקדמת, עליה להר, היינו קצת בשיעור סקי והמשכנו לתרגל עצמאית ובאמצעות מדריך פרטי ואח”כ המשכנו בתרגול עצמאי עד הצהרים שיורדים במסלול 1 ומקנחים שוב בישיבה בפאב ה- Happy End .

שישי: גלישה עד הצהרים, כשאז ירדנו מוקדם להתארגן לשבת לבישול.

השארתי בצק לתפוח (עם שמרים והכל) ביום חמישי בלילה ואז ביום שישי אחרי הגלישה יצאו לנו חלות מעולות בתנור בחדר שהכשרנו no.

לשמחתנו התקבצנו מספר קבוצות דתיות והצלחנו לארגן תפילות שבת וארוחה משותפת (אין עירוב ולכן צריך להביא את האוכל מראש).

שבת: תפילות ואוכל (כולל סעודה שלישית wink ) ובמוצ”ש יצאנו לסיבוב מקיף לנצל את מחירי הבירות הנמוכים emoji

לדתיים שווה לעשות חישוב פרטני האם כדאי לרכוש סקי פס למשך כל הימים של השהות כולל שבת או לרכוש אחד לימים לפני שבת ובנפרד לימים שאחרי שבת.

ראשון: יום גלישה מלא.

שני: עשינו יום גלישה כמעט מלא כי הטיסה חזרה היתה רק בלילה. בירידה מההר החזרנו את הציוד בחנות למטה וגם את הסקי פס (כדאי להחזיר את הכרטיס במכונות בחוץ, מקבלים חזרה כמה אירו של הפיקדון)

הגענו למלון להתארגנויות, ארוחה אחרונה, קצת קניות בעיר ואז נסיעה חזור לסופיה בחברת moto roads.

יש קניון/נים בדרך לנמל התעופה, למי שלחוץ על קניות שיתאם מראש כי אחרת הנהג לא יעצור.

אסור להכניס בקבוקים לטרמינל הפנימי (אולם ההמתנה לטיסות) ולדיוטי וגם יש בדיקה אישית מאוד קפדנית, אז אלכוהול תארזו טוב במזוודה וכדאי לסיים לפני שתיה קלה.

למי שתהה, אין אפשרות לעשן בטרמינל הפנימי ובדיוטי, אז מי שצריך שיעשה את זה לפני.

לצרכנים הכבדים של הסלולרי/טאבלט/מחשב נייד יש בטרמינל מחסור בשקעים להטענת המכשירים.

שלישי לפנות בוקר: נחיתה.

לאחר שגילינו שהדיוטי הבולגרי יותר זול (וניצלנו את זה לרכישות נוספות), גילינו דבר נוסף, שאפשר להתחרט ולהחזיר רכישות מהדיוטי הישראלי שעשינו בהלוך, בנקודת איסוף הקניות של הדיוטי לאחר הנחיתה.

לסיכום: היה מעולה, הסקי מומלץ מאוד לכולם, גם המקום - בנסקו עיירה סבבה, גם האתר מעולה ובמיוחד למתחילים וגם בולגריה ככלל נחמדה לתיירים.