טיול מעגלי בן 13 ימים לבולגריה

הערה חשובה מקדימה - את הטיול תכננתי יחד עם סוכנת הנסיעות המקצועית והלבבית אירן, בעלת סוכנות נסיעות BG Tours.
אירן סייעה בכל - החל מתכנון המסלול, אתרים ומקומות לינה וכלה בהמלצות על מסעדות, מאכלים מקומיים, תקשורת WiFi וחנויות לקניית מתנות לילדים.
לא פחות חשוב מיכולתה של אירן להמליץ על אתרים בעלי עניין בהתאם להכרותה עימנו ועם צרכינו, אירן המליצה לותר על ביקור בכמה אתרים אשר עפ"י התרשמותה לא יעניינו אותנו. בדרך זו חסכנו זמן יקר ותסכולים.
 כתובת האתר: www.bg-tours.co.il

יום 1
נחתנו בסופיה בסביבות 9:00 בבוקר כך שלפנינו יום שלם לטיולים.
 בחרנו לנסוע לבלוגרדצ'יק דרך קניון איסקר- יפה, אך כנראה שבאביב, כשיש הרבה מים, הרבה יותר מרשים.
בדרך עצרנו לטייל במערת לדניקה- מאוד מיוחדת. זכינו לסיור באנגלית ממדריך מקצועי בשם אנטולי. חוויה אינטימית כי האתר לא המוני, והמערה היא כמו מבוך קטן בלב האדמה.
בלילה הראשון לנו במדונה אין - רק המסעדה מומלצת. הלינה לא מומלצת.

יום 2
 סלעי בלוגרדצ'יק
- מקסים! בהחלט שווה את הנסיעה הארוכה. התצפיות מהמבצר לשאר הסלעים מאלפות.
בלוגרדצ'יקעצמה נראית עיירה חביבה ונעימה. אנשים אותנטים שעדיין לא 'נכוו' ממבול של תיירים.

יום 3
 את הנסיעה מבלוגרדצ'יק למונטנהעשינו בכביש הצדדי שנוסע לאורך נחל דרך כפרים קטנים, מה שהתברר כבחירה מאוד מוצלחת.
הדרך בכביש הצפוני ממונטנה לPlevenהיתה מאוד מסקרנת גם כן. זהו אזור עם הרבה חקלאות. כפרים קטנים ונידחים, אנשים שמחים. לא נראה שחסר להם משהו. יש להם מים, אוכל, נופים פתוחים. אפילו ראינו שדה נפט קטן.
מאוד מסקרנת התופעה של 'פילים לבנים' וגם 'פילונים לבנים' - הרבה בניינים, בתים, מפעלים ואפילו בתי ספר נטושים, ריקים ועזובים. מאוחר יותר הבנו שזה בגלל ההגירה ההמונית של מליוני בולגרים מחוץ למדינה.
מפלי קרושונה- נחמד בלבד. לא שווה להתאמץ במיוחד, אלא אם כן נמצאים באזור בלאו הכי.
 מלון Imenietso- יפה מאוד, רגוע ושקט. לא הספקנו להינות משלל האפשרויות שם - סאונה, בריכה וכו'. יכול להיות אידיאלי למשפחות. האוכל טעים וזול והיחס מצויין.

יום 4
קניון Emen- יפה מאוד. לוקח שעתיים כולל עצירה במפל. חשוב לציין שגשר העץ העליון נחסם ויש לרדת למטה בשבילים. אין שילוט למפל וצריך ללכת לפי הרעש . בן זוגי נהנה להתרחץ בבריכה שמתחת למפל.
מבצר צ'אראבץ' ו-Veliko Tarnovo- המבצר והנוף ממנו יפים, אך לא הייתי ממליצה על נסיעה מיוחדת לאנשים שמחפשים בעיקר טבע, כמונו.
מסעדה בעיר - בהתאם להמלצת הסוכנת אירן - האוכל מצוין, אך המלצרית שלנו היתה חסרת סבלנות. כנראה שראתה כבר יותר מידי תיירים.
הכפר Arbanasi- ממש לא התרשמנו. אולי בגלל שזה מחוץ לעונת התיירות. נראה יותר מקום של אוירה תיירותית ברחובות לאנשים שמחפשים זאת. לישון שם יכול להיות יותר נחמד אולי.

יום 5
 Etara
- אחרי שראינו את המוזיאון הפתוח ביער השחור שבגרמניה, לא התרשמנו בכלל. לא היו בעלי מלאכות שיציגו את תהליכי עבודתם, בניגוד למה שקראתי בפרסומים. מיועד ל'אוטובוסים של תיירים' שיבואו לקנות מזכרות.
מעבר שיפקה- נופים יפים וגם המוזיאון במגדל נחמד. רק אם נמצאים באזור בלאו הכי.
הכנסייה הרוסית בשיפקה- לצלם ולהמשיך הלאה.
מסעדת הדגים אחרי Kalofer- אוכל סוף הדרך וגם זכינו למלצרית נחמדה. המלצה מצוינת של סוכנת הנסיעות אירן!
קוסובו- מדהים שאין מילים לתאר. סבטלנה וקריסטו מקסימים. הכפר שקט ויפהפה. האוכל נהדר והדירה שקיבלנו היתה מצוינת. גם זה מקום שיכול להיות אידיאלי למשפחות. הילדים יכולים להנות מלהסתובב בשבילים בכפר ומסביבו. קריסטו מוציא סיורי פטריות. לא עשינו כי קריסטו אמר שאין עדיין. כביש 86 יפהפה.

יום 6
 הגשרים המופלאים
- אתר יפה ומרשים מאוד, ויחד עם זאת לא המוני.
קניון המפלים- מקסים! הדרך לא קלה וארוכה, אך שווה את המאמץ. סבטלנה הסבירה בפירוט רב שהמסלול הוא מעגלי ורק ע"ס זאת התעקשנו להמשיך למעבה היער ולתצפיות המדהימות שאחרי המפלים. בכל זאת חששתי שנלך לאיבוד, כי השילוט לא טוב. עד עכשיו אני לא יודעת למה שמו תמונות של דובים בתחילת המסלול, כי אף אחד לא הזהיר לגביהם במקום אחר.

יום 7
 מערת גרון השטן
- למרות אוירת התיירות ההמונית (אם כי היינו רק שנינו בסיור) זו היתה חויה מיוחדת. אתר מאוד ייחודי. הטיפוס במדרגות התלולות לכיוון היציאה לא פשוט. מול הכניסה למערה יש אומגה נחמדה שיכולה להיות חוויתית לילדים ולמבוגרים.
מערת יאגודינה- נפלנו על מדריכה אנטיפתית עצבנית וחסרת מעוף. רצתה לסיים וללכת הביתה. לא קיבלנו הסברים מינימליים באנגלית, להבדיל מהמדריך המצוין במערת לדניקה. באנו רק בשביל לראות את פניני המערה. יחד עם זאת אין מה לומר - המערה יפה ומרשימה באורכה. הכביש בקניון שמוביל למערה מרשים גם הוא.
דוספאט- המון פוטנציאל מוחמץ לעיירה שקטה על שפת אגם.
מלון Tihia Kut- מיושן אך נקי, נעים וידידותי. על ארוחת הערב במלון אפשר לוותר ולחפש מקומות מוצלחים יותר.

יום 8
 הכפרים Dolen, Leshten Kovachevista
- יפהפהיים. מקובאצ'ביסטה ניתן לצאת לסיורים על סוסים - חוויה ששווה בדיקה. המסעדה ב-Leshten היתה חוויה מיוחדת. אוכל מדהים והבעלים/מלצר היה עצבני ונחמד בעת ובעונה אחת. צחקנו ונהננו. שווה לבדוק גם אפשרויות לינה בכפרים. בין Leshten ו-Kovachevista ישנו כפר בשם Gorno Dryarovo שנראה לנו מאוד תוסס מחיים כפריים אמיתיים ושמחים. אולי בגלל ובזכות שהוא לא תיירותי.
בדרך לבנסקו, על הכביש הראשי בין העיירה גוצ'ה דלצ'ה לדוברינישטה ראינו שלט קטן בדבר חוות חלזונות (Snail Farm). נכנסנו וצילמנו הרבה תמונות...יש שם שדה עם הרבה מחסי עץ קטנים שמתחתם וסביבם גדלים החלזונות. הם משקים את השדה ע"מ לשמור על לחות בשביל החלזונות. חוויה!
מלון Lucky בבנסקו- מדהים!!! שווה יותר מ-4 כוכבים. גם אחרי אי נעימות מסימת בנוגע לאי הבנה בדבר ארוחות הערב, זכינו לפיצוי נחמד של בקבוק יין שמראה על הכוונות הטובות. יחס אדיב ואישי. אוכל מצוין!!! מומלץ ביותר.

יום 9
 פסגת בזבוג וההליכה לאגם פופובו
- העליה ברכבל הדהימה אותנו באורכה ובנופים היפים. מאוד מיוחד גם שמחליפים רכבל באמצע הדרך. האגם הראשון הסמוך לרכבל מדהים ומאוד פוטוגני. טיול שמתאים מאוד גם למשפחות. יש להקציב להליכה לאגם פופובו 4.5 שעות. זוהי גם הליכה שכרוכה בטיפוס על סלעים. לא מתאים לילדים. למרות שנאלצנו לחזור על עקבינו 15 דקות לפני שהגענו לאגם ע"מ להספיק לרכבל האחרון (15:00!!!), נהננו מאוד מההליכה בנופים המשגעים.
מסעדת הדגים בין בקתת גוצ'ה דלצ'ה לדוברינישטה- דגנו דגים ואכלנו אותם. חוויה נעימה וטעימה מאוד. מתאים גם למשפחות.

יום 10
 העץ הזקן 'באקושבה מורה'
- מרשים! חשוב לציין שניתן לחנות ממש בסמוך אליו, לפחות מחוץ לעונת התיירות, וכך חוסכים זמן. השילוט אליו ולבקתת Vihren גרוע.
אגם אוקוטו- טיול נחמד מאוד וקליל. מתאים גם למשפחות. אין שילוט למסלול לאגם. צריך ללכת לאורך שביל ארוך מאוד (כמה שעות הליכה) בצבע כחול וצהוב אך לצאת ממנו אחרי כמה דקות הליכה לכיוון האגם ברגע שרואים את השלט הקטן שמצביע לכיוון שלו. השלט הקטן נמצא ישר אחרי גשרון עץ שעובר מעל לנחל.
הפירמידות של מלניק- בתמונות נראות הרבה יותר מרשימות. האזור חם והנסיעה לשם לא שווה את המאמץ. רק אם יש מספיק זמן, כמו שהיה לנו . קשה למצוא את המוזיאון עם מרתף היין העתיק, אך היה מאוד מעניין שם. מלניק נראית כמו מקום נחמד ללון בו אם נמצאים באזור בערב.

יום 11
 מנזר רילה
- מצועצע ויפה. אתר תיירות המוני, אך ניתן להבין מדוע. ישנן הרבה מסעדות דגים בדרך אליו. ישבנו באחת מהן והיה טעים ונעים. ישנה גם לפחות מסעדה אחת עם בקתות נופש יפות סביבה, מה שיכול להיות אידיאלי למשפחות עם ילדים.
קיני החסידות בכפרים בדרך למנזר- קיבלנו מידע חשוב ביותר ע"י טיפ מצוין מסוכנת הנסיעות בדבר קינון חסידות. לא רואים את הקינים מהכביש, אך כשנכנסנו לדרכים צדדיות מצאנו כמה. אמור להיות מאוד מעניין בתקופת הקינון.
הגייזר ב-Sapareva Banya- אטרקציה לילדים בלבד ולמבוגרים שלא ראו גייזר מעולם.
מלון Temenuga ב-Panichishte- לא מומלץ! פער גדול בין אתר האינטרנט למציאות. המלון היחיד בו לא היה WiFi, בניגוד לפירסומים. קיבלנו חדר קטן, עם מיטה "זוגית" שמורכבת משתי מיטות יחידות, כך שלא נעים לישון באמצע. מקלחת גבוהה בלי מקלחון אלא רק עם וילון. הברז בניאגרה של השירותים לע נעצר כך שיש לסגור אותו ידנית אם רוצים לישון בלי צלילי מים של שירותים. הוילונות בחלונות לא אטומים. לדלת השקופה שמובילה למרפסת אין וילון בכלל. טלויזיה ישנה עם קליטה לא טובה, והשיא - בזמן הצ'ק אין קיבלתי, יחד עם המפתח לחדר והכרטיס לחשמל, גם את השלט לטלוויזיה. במסעדה היו חסרים הרבה מאכלים. למשל - מרק... בארוחת הבוקר לא כלול קפה! אפילו כשביקשתי כוס מים קיבלתי את התשובה ששמענו הרבה פעמים 'Don't have this moment'.

יום 12
 שבעת האגמים
- גולת הכותרת של הטיול! טיול לא קל אך מדהים ביופיו. הלכנו בכיוון ההפוך בעקבות 4 בולגרים שנראו לנו מביני עניין, מה שהתגלה כבחירה מוצלחת ביותר.אמנם מתחילים בטיפוס קשה ומפרך לכיוון האגם החמישי וממשיכים לשישי ולשביעי. אך כך מגיעים לפסגה לפני המוני התיירים והדרך הארוכה חזרה קלילה. נופים מרשימים ביותר. ברחנו מהפסגה כאשר התחילה ה'טיילת' אליה. לילדים, העלייה ברכבל היא חוויה בפני עצמה, וניתן גם להסתפק בהליכה עד האגם הראשון או השני. בסוף הטיול אכלנו ב'חדר האוכל' בשירות עצמי שבבקתה הראשונה, והיה טעים ולא יקר.

יום 13
 סופיה
- אין מה לעשות, זאת עיר ואנחנו לא אוהבים ערים. יחד עם זאת העיר לא מאיימת. אולי בגלל שסיירנו בה בסופ"ש, יום א' הרגוע. בשוק הסיני יש הרבה זבל, אך אם יש סבלנות אפשר למצוא מציאות. חנות הצעצועים ג'מבו נהדרת. אמנם אין בה מותגים כמו לגו, פליימוביל וכדומה, אך יש בה חיקויים מוצלחים של משחקי קופסא, דמויות מקוריות של 'גיבורים' לילדים קטנים, ושלל מציאות אחרות. קניון TheMall מערבי לכל דבר. נראה כאילו כל העיר נמצאת בו. מצוין למי שצריך לעשות שופינג של מותגים. הרגשתי בו כאילו אני נמצאת בארץ.