למטייל 50 פלוס

נורווגיה ל-50 פלוס: כל מה שצריך לדעת לטיול מדויק ומושלם

טיול בנורווגיה ייקח אתכם דרך טבע ירוק-כחול-לבן עוצר נשימה - הרים מוריקים, קרחונים משוננים, וכמובן, פיורדים מלכותיים. תזכו לטייל, לנסוע ולשוט בתוך תפאורה עוצרת נשימה, שלא תאפשר לכם להניח את המצלמה לרגע. הנה כל מה שצריך לדעת לקראת טיול בנורווגיה
שרה כצנלסון
|
תמונה ראשית עבור: נורווגיה ל-50 פלוס: כל מה שצריך לדעת לטיול מדויק ומושלם
© Depositphotos/Ladiras

סקירה כללית

נורווגיה גובלת בים ממערב, מדרום ומצפון, כאשר בגבולה המזרחי נמצאת שבדיה ובחלק הצפון-מזרחי שלה היא גובלת גם בפינלנד. השטח שלה הוא כ-390,000 קמ"ר (בערך פי 20 מישראל), אך מספר התושבים קטן מזה שאצלנו (כ-5.2 מיליון איש בלבד). רוב האוכלוסייה מרוכזת בערים הגדולות, והמשמעות מבחינת התיירים היא שניתן לנסוע מרחקים ולראות רק כפרים קטנים מדי פעם, או מבלי לפגוש כלל אנשים מקומיים (תיירים אחרים דווקא פוגשים לא מעט...).

טיול בנורווגיה מיועד לאנשים שמעוניינים בעיקר בטיולי טבע ונופים. אמנם אוסלו הבירה היא עיר יפהפייה, וברגן מעניינת, אבל מי שמחפש טיול אורבני, יוכל בוודאי למצוא אותו מבלי לנסוע כל כך רחוק.

והטבע, אוי הטבע. לא בכדי נחשבת נורווגיה לאחת המדינות היפות בעולם, אם לא היפה שבהן. הפיורדים המדהימים (שהם בעצם "עמק" של ים בין הרים גבוהים ותלולים), המפלים המרשימים הקרחונים ועוד.

עונות ומזג אוויר

נורווגיה היא מדינה צפונית (קו רוחב 50 עד 60 בערך). בזכות זרם הגולף החם, הטמפרטורות יותר גבוהות ממה שניתן לצפות, ועדיין – הטמפרטורה הממוצעת בקיץ היא 15 מעלות צלזיוס, ובחורף – 0 מעלות. גשם יורד בכל העונות. החודשים שמתאימים יותר לטיולי טבע, אם כך, הם מיוני ועד ספטמבר, כאשר יולי ואוגוסט הם החודשים העמוסים ביותר בתיירים. כמובן, שבמקומות הגבוהים, במיוחד ככל שמצפינים ומתרחקים מקו החוף, הטמפרטורות עלולות לרדת גם בקיץ.

בחודשי האביב (אפריל-מאי) יש עדיין שלג במקומות רבים, ודרכי-נוף רבות נפתחות רק ביוני. בנוסף, אם מעוניינים לנסוע לטיול בסוף אוגוסט-תחילת ספטמבר – גם זה אפשרי, כי מזג האוויר דומה לזה של שיא הקיץ, אך מספר התיירים קטן בהרבה, שזה יתרון מבחינת הנגישות לאתרים ומסלולי הטיול הפופולאריים. מאידך, בדומה לטיול במהלך האביב, חלק מהמקומות יהיו כבר סגורים (בדרך כלל נסגרים בין ה-15 ל-31 לאוגוסט), וכך גם חלק מהדרכים, ולכן נדרש תכנון מדוקדק יותר של הטיול ובדיקת נושאים אלו לעומק.

צילום: מיקי קרמזין

חמישה דברים שאסור לפספס בנורווגיה

הטיול שמתואר בהמשך הוא מקו אוסלו-ברגן (Oslo-Bergen) בדרום ועד לקו אנדלסנס-אופדל (Andalsnes-Oppdal) בצפון. לפיכך, הרשימה להלן מתייחסת לאזור זה:

1. אוסלו

עיקר האטרקציות של נורווגיה קשורות בטבע, אך אם כבר מגיעים אליה, שווה להקדיש יום לאוסלו (Oslo) הבירה, ללכת בטיילת המדרחוב המרכזית Karl Johans Gata – ובטיילת ליד המרינה – אקר ברידג' (Aker Brygge), לבקר בבית האופרה (מבחוץ), בארמון המלך (כנ"ל), ולשוטט בגן הפסלים של ויגלנד.

בעיר יש כמובן אטרקציות נוספות, אך אלו מיועדות למי שיש לו זמן רב יותר, מאחר שהן רחוקות יותר ממרכז העיר. לדוגמה: מוזיאון קון-טיקי (Kon-Tiki), שבו ניתן לראות סירות עץ יפהפיות שנבנו כדוגמת הסירות ששימשו את הנורווגים בעת העתיקה; מרכז נובל לשלום, המציג את כל זוכי הפרס ותערוכות שונות; מצודת Akershus, אשר נבנתה בשנת 1300 בערך כדי להגן על העיר, ובמלחמת העולם השנייה, צבא הכיבוש הגרמני קבע בה את המפקדה שלו. עם תום המלחמה הקימו הנורווגים במקום מוזיאון המוקדש למחתרת הנורווגית ואנדרטה לזכר קורבנות הנאצים, ועוד.

2. תצפית על מפל וורינגפוסן

יש מסלול הליכה קצר מהחניה שליד מלון Fossli, שמוביל לתצפית על מפל וורינגפוסן (Vøringsfossen). רוב המסלול הוא על גבי גשרים מעל למפל ולמצוקים שמצידיו. המפל בגובה של 182 מ', והוא מורכב מכמה מקטעים. המלון נמצא קרוב לכביש 7 הראשי, במרחק של כארבע שעות נסיעה מאוסלו, לכיוון ברגן. מסלול ההליכה קל מאוד והגישה אליו נוחה. המראה מה"טיילת" של הגשרים לעבר המפל על זוויותיו השונות, מדהים.

3. פיורדסאפרי בפלאם

שייט בסירת זודיאק בפיורד המדהים פלאם (Flam), שנמשך בין שעה וחצי ל-3 שעות (בהתאם לבחירה שלכם), ויש גם אפשרות לשלב אותו עם מסלול הליכה ואז זה לוקח 5.5 שעות. הסירה יכולה להכיל עד 12 איש. המשיט מסביר על ההרים והכפרים שמסביב לפיורד, וזו חוויה שאין כמוה בפיורדים אחרים.

4. הליכה רגלית לקרחון Briksdalsbreen

המסלול מהנה, אם כי לא פשוט לעיתים, כשלאורך הדרך ניתן לראות את זרימת מי השלגים במספר מפלים. הקרחון בקצה הדרך גדול ומרשים, וניתן להגיע קרוב מאוד אליו. מי שמתקשה, יכול להגיע אליו גם באמצעות רכב מיוחד.

בדרך לקרחון Briksdalsbreen. צילום: כצנלסון

5. ביקור בפיורד גריינג'ר

פיורד גריינג'ר (Geiranger) נחשב ליפה בנורווגיה, אם לא בעולם כולו. בדרך אליו (מכיוון דרום) יש תצפית בשם Dalsnibba, ובכיוון השני, צפונה, יש את "דרך הנשרים" (דרך מספר 63), שגם ממנה יש תצפית נהדרת.

פיורד גריינג'ר הוא רצועת-ים צרה, המתפצלת מפיורד גדול ורחב ממנו. בקצה הפיורד יושבת העיירה גריינג'ר, שאליה ניתן להגיע גם מכיוון הים עם ספינה. ההרים שמסביב תלולים מאוד והשתקפותם במי הפיורד בשעות השונות של היום, מיוחדת מאוד.

אם מצרפים לטיול שייט עצמאי בפיורד, בסירת מנוע שניתן לשכור ליד העיירה, ניתן גם לראות את המפלים היורדים מההר לפיורד.

חמישה דברים נוספים שכדאי

1. טרק ארבעת המפלים

טרק ארבעת המפלים (Husedalen Waterfalls) מומלץ במיוחד עבור חובבי הטיולים המאתגרים. המסלול קרוב מאוד לעיירה Kinsarvik, רובו טיפוס תלול, אך המפלים והנוף שווים את המאמץ. אורך המסלול כ-5 ק"מ, אך הוא כולל עליה של כמה מאות מטרים, מה שהופך אותו לטיפוס לא פשוט. בנוסף, מסלול ההליכה הוא לעיתים על גבי לוחות סלע משופעים וחלקים למדי.

יחד עם זאת, מדובר בהליכה בתוך יער, לצד עמק שבו זורם נהר שוצף, שאליו נשפכים ארבעה מפלים מרשימים.

ניתן להתרשם מהמסלול באתר האינטרנט של המקום »

2. נסיעה בדרך FV-723 אל קרחון Kjenndal Glacier

הדרך צרה מאוד (נתיב לרכב אחד עם הרחבות כל כמה מאות מטרים) ומפותלת, כשבצד אחד יש הר תלול ובצד השני יש מעקה בטיחות, שמעבר לו המשך המצוק התלול היורד לתוך Lovatn Lake. לאגם יש צבע ירוק מיוחד בשל היותו תוצר של שחיקת הקרחונים, והמראה עוצר נשימה של ממש.

3. מסלול הליכה לערוץ אמוטאן

מסלול הליכה של כשעתיים, לערוץ אמוטאן (Åmotan) שב-Sunndal National Park. המסלול הוא בירידה (שאותה יש אחר כך לעלות חזרה, באותו תוואי או בתוואי שונה), אל מפגש של ארבעה נהרות.

המסלול קצר למדי, והוא עובר בתוך יער. ליד מפגש הנהרות יש שטח מישורי עם שולחן פיקניק. מהחניה יוצאים מסלולי הליכה נוספים, חלקם לכיוון ההר שמעליה. אין מדובר במסלול קשה במיוחד, והוא יכול לשמש להתרעננות קלה, ביום שרובו נסיעות ארוכות.

4. כנסיית הלוחות בעיר Lom

זוהי כנסייה עתיקה מאוד ושמורה היטב. היא נבנתה במאה ה-12, חודשה במאה ה-17 ועבודות השימור האחרונות נערכו ב-1933. ניתן לקבל שם אפילו דפי הסבר בעברית.

כנסיית הלוחות בלום. צילום: כצנלסון

5. תצפית ממלון Stalheim

המלון נמצא בדרך בין ווס לפלאם, ומהמרפסת שלו יש תצפית מרהיבה אל העמק שמתחת וההרים הגובלים בו, שניתן לראות בה את הדרך המפותלת היורדת לכיוון פיורד Nærøyfjord ובקצה גם את הפיורד עצמו.

איך מטיילים – עצמאי או מאורגן?

טיול עצמאי

בנורווגיה אין שום בעיה לטייל באופן עצמאי, ואם בחרתם בטיול שכזה – מומלץ לעשות “שיעורי בית” ולבנות לעצמכם את המסלול האופטימלי עבורכם, בהתאם להעדפותיכם. תוכלו להתנייד ברכב, או אפילו בקרוואן (Motor Home), כמו במסלול שמתואר בהמשך.

נראה שהבעיה העיקרית בתכנון טיול שכזה היא מציאת בתי מלון במקומות שבהם האוכלוסייה דלילה. פתרון אפשרי הוא לינה באתרי קמפינג. יש בנורווגיה הרבה אתרים כאלו, וברובם המוחלט יש בקתות שניתן לשכור (עם או בלי מקלחת צמודה). בשיא העונה עדיף להזמין מקומות מראש, אבל אם אתם מטיילים בשולי העונה – לא צריכה להיות לכם בעיה להגיע באותו היום ולהתמקם.

בנוגע לטיול בקרוואן – לנסיעה בקרוואן יש הרבה יתרונות בהיבט של נוחות (אין צורך לפרוק מזוודות כל ערב) והתארגנות עם אוכל. יחד עם זאת, זה בוודאי לא מתאים לכל אחד.

טיול מאורגן

יש אפשרות גם לצאת לטיול מאורגן – על יתרונותיו וחסרונותיו – שבו ידאגו לתכנן עבורכם את הטיול, ימצאו עבורכם מקומות לינה, יוודאו שלא תהיה לכם בעיה עם אוכל, ירכשו עבורכם מראש כרטיסי כניסה לאטרקציות וכמובן שיספקו לכם תחבורה, מדריך ונהג צמוד. במקרה כזה, תוכלו לחסוך לעצמכם את כל שלב המחקר על המקום, ולסמוך על המדריכים שיקחו אתכם לנקודות השיא במדינה. בנורווגיה מן הסתם הטיול יכלול נופים עוצרי נשימה, פיורדים, קרחונים, מפלים וכפרי דייגים.

בתי המלון והנסיעה בין נופים ואתרי טבע בנורווגיה הם הסיבות העיקריות לבחור בטיול מאורגן. המעבר ממקום למקום מחייב נהיגה ארוכה וממושכת בשטחים עצומים. הנהג חייב להתרכז בנהיגה ויכול להפסיד לא מעט מהיופי של נורווגיה. הרבה יותר פשוט להעביר את משימת הנהיגה למי שעבורו הנופים הם דבר שבשגרה ועל הדרך ליהנות מהדרכה צמודה, שמלווה בהסברים על הטבע, הנופים, הפיורדים והקרחונים.

בנוסף – כיוון שחלק גדול מהטיול מתרכז באזורים שאינם עירוניים ויש מעט בתי מלון, אם לא תדאגו לטפל בנושא הלינה מספיק זמן מראש, יתכן ותמצאו את עצמכם בלי מקום להניח בו את הראש. טיול מאורגן – פוטר אתכם מדאגה גם בנושא הזה.

כמובן שטיול מאורגן לא מתאים לכל אחד, אלא רק למי שמעדיף להעביר את השרביט למישהו אחר ואין לו בעיה לטייל בקבוצה של אנשים זרים בהתאם ללו”ז קבוע מראש. בכל מקרה אם זו הבחירה שלכם, שווה לבדוק בין הסוכנויות השונות, להשוות מחירים, תנאים ויעדים.

אוסלו. צילום: כצנלסון

מסלול טיול לדוגמה

התכנון של מסלול הטיול שלהלן נבנה כך שהנסיעה תהיה בדרך חדשה בכל פעם (ככל שניתן). את כל אתרי הלינה כדאי לאתר מראש, כאשר לעיתים ניתן למצוא כמה חלופות שיתאימו להתקדמות באותו היום.

קחו בחשבון שבימים שבהם מתוכנן מסלול הליכה של מספר שעות, עדיף להגיע ערב קודם לחנייה הקרובה לתחילת המסלול. בצורה זו ניתן "למשוך" ככל שרוצים, מבלי להיות מוטרדים מהליכה בשעות הערב, או מההשפעה של אורך הטרק (בזמן) על המשך הטיול ומציאת אתר הלינה הבא. המסלול הבא מתואר עם קרוואן, אך ניתן כמובן לעשות אותו גם ברכב רגיל, ואז יש לחפש מקומות לינה אחרים.

יום 1 – הגעה לאוסלו והתארגנות

יום זה מוקדש בעיקר למעברים. מהארץ לגרמניה (למשל) ומשם לאוסלו; איסוף הקראוון ובדיקתו המדוקדקת; אם מגיעים בשעות הצהריים ואילך, כדאי להגיע ישירות לאתר הלינה הראשון שבקרבת אוסלו ולארגן את הקראוון לימים הבאים. בדרך כדאי גם לעצור לקניות ראשונות באחד מהסופרמרקטים שלאורך הדרך.

אתר שבו ניתן להעביר את הלילה: Onsakervika Camping, הנמצא כשעה נסיעה מאוסלו מערבה. האתר גדול מאוד, נקי למדי, ונמצא על שפת אגם. עלות: 345 NOK

יום 2 – נסיעה לכיוון צפון-מערב על דרך מספר 7

המטרה העיקרית של הנסיעה ביום זה היא להתקדם לכיוון אתרי הטיול שמתוכננים בהמשך. הנסיעה היא כ-200 ק"מ על דרך מספר 7, שהיא דרך ראשית ורחבה, העוברת בנופים מדהימים. בדרך אפשר לעצור בעיירה הונפוס (Hønefoss), לתצפית על מפל שנמצא במרכזה ליד פארק קטן, ובמפלי Føssan, שהגישה אליהם היא בדרך FV 214. בשני המקרים אין מדובר במפלים-שאין-להחמיץ, אלא בעצירה נעימה להתרעננות. את היום ניתן לסיים באחד מאתרי הקמפסייט שלאורך הכביש, בקרבת העיירה Hagafoss (בהתאם להתקדמות שלכם באותו היום).

יום 3 – המשך נסיעה על דרך מספר 7

גם יום זה מורכב בעיקר מנסיעה (200 ק"מ) בדרך מספר 7, עם עצירות קלות לצפייה בנוף. העצירה הראשונה היא בסכר Sysendam על אגם Sysenvatnet. לאחר פנייה קלה מהדרך הראשית (יש שילוט מתאים), מגיעים לחניה מרווחת, ובמרחק הליכה קצר ממנה ניתן לעלות ולטייל על הסכר.

לאחר מכן חוזרים לדרך הראשית וממשיכים לכיוון מלון Fossli. בהליכה קצרה מהחניה של מלון זה, מגיעים לתצפית מרהיבה על מפל Vøringsfossen. במקום יש טיילת הבנויה על גשרים, וממנה ניתן להשקיף על המפל מכמה כיוונים. לא להחמיץ! ניתן גם לצעוד למפל, מנקודה נמוכה יותר, הנמצאת בהמשך הדרך הראשית. הדרך תלולה ובוצית, ולא בטוח שמצדיקה את המאמץ.

משם ממשיכים לכיוון העיר Eidfjord, שממנה יוצאת דרך מס. 103 לכיוון החווה Kjeåsen Mountain Farm. חווה זו נמצאת בראש הר, ונשקף ממנה נוף נפלא של הפיורד Simadalsfjord. כדי להגיע לשם יש לפנות מדרך 103 לפי השילוט, ולהמתין ממש ליד הצומת. העלייה היא בתוך מנהרה. ליד הצומת יש שלט שמסביר מתי מותר לעלות (כל שעה עגולה) ומתי מותר לרדת (בכל מחצית שעה). אמנם אין במקום פיקוח, אך מאחר שהדרך צרה עם נתיב אחד, לא מומלץ להסתכן במפגש חזיתי עם מי שנוסע ממול, אלא לפעול בהתאם להוראות. בקטע שבין Eidfjord לפנייה אל החווה, על כביש 103, נמצאת גם תחנת כח ההידרואלקטרית, Sima Power Plant למי שמעוניין.

עם סיום התצפית יורדים חזרה בהתאם להנחיות. אם רוצים לצאת למחרת לטרק ארבעת המפלים, עדיף להמשיך בנסיעה לכיוון העיירה Kinsarvik שעל דרך מספר 13.

לינה אפשרית: אתר Kinsarvik Camping, שנמצא קרוב למסלול הטיול. האתר גדול, מרווח, נקי ויפה. עלות (בקראוון): 300 NOK .

עמק המפלים. צילום: כצנלסון

יום 4 – טרק ארבעת המפלים, אודה ועמק המפלים

היום מתחיל בצעידה במסלול של טרק ארבעת המפלים (Husedalen Waterfalls). מדובר במסלול אתגרי למדי, אך מאוד יפה. ניתן לחנות במגרש חניה שנמצא כ-1.5 ק"מ לפני המפל הראשון, ולצעוד את המרחק עד למפל, או לנסוע בדרך הצרה, ולחנות ליד המפל הראשון. יש רק לקחת בחשבון שמדובר בחנייה די קטנה (עבור 10 מכוניות בערך), כך שאם לא יהיה בה מקום, יהיה צורך לשוב לחניה הראשונה.

לאחר שמגיעים ומתרשמים מהמפל הראשון, מתחיל טיפוס תלול לעבר המפל השני וממנו לשלישי, לידו ניתן לנוח ולאגור כוחות. רבים מוותרים על המפל הרביעי המרוחק ביותר, וגם כך מדובר בטרק של כ-5 שעות, כולל עצירות (לאדם ממוצע).

בסיום המסלול חוזרים לדרך מס. 13 ונוסעים לאודה (Odda) ולעמק המפלים. מאחר שכיוון ההתקדמות הכללי הוא צפונה, הרי שכאן מדובר על נסיעה הלוך ושוב בקטע של דרך 13 דרומה, ואף חלק מדרך 134 לכיוון דרום-מערב. ליד כל מפל יש חניה (לעיתים מצומצמת). המפלים המרשימים ביותר לאורך הדרך הם מפל Latefossen המורכב מ-2 זרועות (12), ומפל Langfoss שעל דרך 134, שגובהו כ-600 מ' ורוחבו כ-60 מ'. לאחר התרשמות מהמפלים היפים והמגוונים, חוזרים לכיוון העיירה אודה לחיפוש אחר אתר לינה.

אפשרות לינה: Odda Camping. זהו אתר קטן, שמיועד בעיקר לתרמילאים באוהלים, אבל יש בו גם מעט בקתות ומספר מצומצם של חניות לקראוונים. היתרונות בו הם שהוא קרוב למסלול ההליכה לקרחון Buer, וגם שיש אוטובוס שאוסף מטיילים למסלול ההליכה ל-Trolltunga הארוך (22 ק”מ) והקשה. אם אין בכוונתכם לעשות את אחד המסלולים האלה, עדיף למצוא אתר לינה אחר. יש רבים אחרים בסביבה.

יום 5 – נסיעה לברגן

יום זה כולל בעיקר נסיעה לכיוון ברגן (Bergen), עם מספר עצירות בדרך. נוסעים לעיירה Jondal, שם עולים על מעבורת ששטה לצד השני של הפיורד, בקרבת העיירה Tørvikbygd. עלות השייט לקראוון ושני נוסעים: 330 NOK.

משם ממשיכים עם דרך מספר 7 מערבה, לכיוון ברגן. בדרך כדאי לעצור ליד מפל Steindalsfossen. המפל נצפה בבירור מהדרך, בצד ימין. בצד הכביש יש מגרש חניה מרווח, וממנו מסלול הליכה קצר שאיתו אפשר להגיע אל מאחורי המפל, ברווח שבין המים למצוק. משם ממשיכים לברגן.

למי שמטייל בקראוון, כדאי לשקול האם יש טעם להיכנס איתו לעיר. אמנם יש בעיר קמפסייט, אבל הוא נמצא במרחק של כחצי שעה נסיעה ממרכז העיר באוטובוס. במקום זה, ניתן לחנות בתחנת הרכבת Arna.

תחנה זו היא האחרונה לפני ברגן, ועוברות בה רכבות מכיוונים שונים, כך שתדירות הרכבות לברגן גבוהה מאוד. הרכבת נוסעת במנהרה דרך ההר, ומגיעה לברגן תוך 10 דקות. עלות: 40 NOK לאדם לכיוון. אין כל איסור להעמיד את הרכב במקום ללילה, ויש רבים שעושים זאת.

מי שמגיע ברכב רגיל, יהיה לו כנראה נוח יותר ללון במלון במרכז העיר. כדאי רק לוודא שיש שם חניה. יש לשים לב שכניסה לעיר ברכב עולה כסף (כמו בכבישי אגרה).

ברגן. צילום: כצנלסון

יום 6 – ברגן

בעיר ניתן ורצוי להסתובב ברגל, למרות שלעיתים קרובות תמצאו את עצמכם צועדים בגשם (בברגן יש למעלה מ-200 ימי גשם בשנה). כדאי להתחיל את הסיור בעיר, בעליה ברכבל להר פליין (Floibanen). בשעות הבוקר המוקדמות (9:00) התור לרכבל עדיין קצר, ותוך זמן לא רב מגיעים למעלה. אם מזג האוויר נעים, ניתן לטייל במסלולים שיוצאים מתחנת הרכבל העליונה, לכיוון ההר. הנוף של הפיורד והעיר מרהיב (גם כשסגריר). עם סיום הביקור בהר, יורדים חזרה ברכבל, או בהליכה ברגל.

עיקר העניין בברגן הוא סביב העיר העתיקה, רובע בריגן (Bryggen) ושוק הדגים, הנמצאים קרוב למדי לתחנת הרכבל. בברגן יש הרבה מה לראות, הן תוך כדי הליכה ברחובות רובע בריגן והן בביקור במוזיאונים שונים. למי שמגיע ליום אחד, או פחות, כדאי להסתפק בשיטוט רגלי לצורך התרשמות מהעיר.

עם סיום הטיול בעיר, ניתן לשקול האם להישאר לילה נוסף באזור ולהתחיל בנסיעה למחרת, או להתקדם לכיוון ווס (Voss), המרוחקת כ- 80 ק"מ מ-Arna בדרך מספר E16. בדרך כדאי לעצור ב-Bordalsgjelet Gorge, הנמצא כ-10 ק"מ לפני ווס. במקום יש 2 מסלולי הליכה קצרים ונוחים למדי, ושלט שמסביר את המסלולים. מהכביש הראשי יש פנייה שמאלה ומיד אחריה – חניה בצד ימין.

המסלול הראשון נמצא בהמשך של החניה – הולכים ישר בעלייה נוחה, עוברים שער, ונכנסים לצעידה של כחצי שעה. המסלול השני נמצא בצד השני של הכביש הראשי (זה קרוב, כך שאין צורך להזיז את הרכב). מתקדמים לאורך הכביש בכיוון שממנו מגיעים, ואחרי שעוברים את הגשר רואים כניסה למסלול נוסף, מצד שמאל ליד השדה, שמוביל לתחתית המפל.

לינה אפשרית: Voss Camping, בעלות של 295 NOK. זהו קמפסייט מרווח ונקי הנמצא קרוב לאגם.

יום 7 – נסיעה לכיוון פלאם

נסיעה לכיוון פלאם, על מנת לצאת לשייט בפיורד המרהיב בסירות מסוגים שונים. מומלץ להזמין מקום מראש, דרך אתר האינטרנט שלהם, מאחר שהביקוש מאוד גבוה. שייט של שעתיים ורבע, למשל, בסירת זודייאק, עולה 810 NOK לאדם. בגלל שזו האטרקציה המרכזית של היום, מומלץ לתכנן אותו בהתאם לשעת השייט המוזמנת שלכם.

מתחילים את הנסיעה צפונה על דרך מספר E16, וזמן קצר אחרי שיוצאים מווס, כדאי לעצור במפל Tvindefossen הסמוך לדרך. אגב – גם שם יש קמפסייט, אך הרעש של המים במפל חזק מאוד, ולא בטוח שמאפשר לישון בלילה. במקום יש מגרש חנייה גדול וחנויות-תיירים עם מגוון גדול של מוצרים. לאחר ההליכה הקצרה למפל וחזרה, ממשיכים בנסיעה בכביש המלווה את אגם Oppheimsvatne. יש מספר מקומות לצד האגם עם שולחנות פיקניק, למי שמעונין.

העצירה הבאה היא במלון Stalheim-Hotel, הנמצא בראש הר וצופה על פיורד Nærøyfjord, והדרך המתפתלת למטה. אמנם התצפית היא מהמרפסת של המלון, שבצדו האחורי, אך נראה שהם רגילים לתנועת תיירים שבאים להתרשם מהנוף. בנוסף, מיד כשנכנסים למלון, ניתן לפגוש מספר חנויות-תיירים בהן אפשר לקנות צעצועים, ביגוד, ומזכרות שונות. לאחר התצפית ממשיכים בדרך החד-סטרית למטה. הדרך היא דרך נוף יפה, מפותלת מאוד וצרה.

מיד בתום הירידה התלולה, עוד בטרם מגיעים לחיבור עם הכביש הראשי, ניתן לעצור ולצאת למסלול הליכה חביב ומישורי המוביל אל מרגלות מפל Stalheimsfossen, אותו אפשר גם לראות במהלך הירידה. בסוף הקיץ יש בכל האזור פטל טרי, ולכל אורך מסלול ההליכה יש שיחי פטל עמוסים בפירות. רק לקטוף ולאכול.

לאחר סיום המסלול ממשיכים לכיוון פלאם (Flam). אם יש מספיק זמן עד למועד השייט המוזמן, ניתן לסטות מהדרך הראשית אל דרך מספר FV214, המלווה את הפיורד Nærøyfjord, ומגיעה עד לכפר הקטן Gudvangen. הדרך היא ללא מוצא, והנסיעה בה הלוך ושוב, כ-12 ק"מ סך הכל. לאורך הדרך יש מספר הרחבות הגובלות בפיורד, בהן אפשר לצאת מהרכב וליהנות מהנוף. משם הדרך לפלאם קצרה למדי.

כפי שצוין לעיל, יש מספר אפשרויות לשייט בפיורד – מספינות גדולות יחסית ועד לסירות זודיאק שיכולות להכיל 12 איש. השייט בסירות נקרא Fjordsafari, וגם שם יש מספר אפשרויות לבחירה, באורכי-זמן שונים. לפני תחילת השייט בסירות, מקבלים חליפת-סערה, מגפיים, כובע חם ומשקפי הגנה מנתזי המים. השייט מלווה בהסברים של המשיט, שגם עוצר במקומות שבהם חשוב לדעתו להראות משהו מיוחד (כפר, מפל, בית בודד בראש הצוק, משפחת כלבי ים וכדומה). השייט הוא חוויה שאין להחמיץ, הן בגלל ההנאה שבשייט, הן בגלל הנופים הקסומים והן בגלל ההסברים המעניינים של המשיט.

יחד עם זאת, למי שיש בעיות גב, כדאי שישקול שוב מאחר שבכל פעם שעוברת ספינה בפיורד היא מרימה גלים גבוהים, וכאשר הם מגיעים לסירת הזודיאק הקטנה יחסית, זה מתבטא בהטחה של הסירה על המים, במכה.

אפשרות לינה: Flåm Camping, הממוקם על צלע ההר. האתר גדול מאוד, וגם בסוף הקיץ יש בו טיילים רבים. מעגן הסירות נמצא במרחק של כ-5 דקות הליכה מהקמפסייט.

צילום: מיקי קרמזין

יום 8 – דרך נוף ל-Lærdal והקרחונים

את הבוקר אפשר להתחיל בסיבוב קצר באזור הרציף של פלאם. במקום יש מספר חנויות גדולות (למזכרות, כמובן), ולצידן מוקמים בכל בוקר דוכנים שונים בהם ניתן לקנות בעיקר ביגוד ואוכל מוכן. לאחר הסיבוב ממשיכים בנסיעה לכיוון צפון, על הכביש הראשי (E16) לכיוון Aurland. אחרי כ-10 ק"מ יש שילוט המראה את הפנייה לדרך הנופית מס. FV243, הנקראת גם Aurlandsvegen, ולתצפית הנוף Stegastein. מומלץ לנסוע בדרך זו הן בשל התצפית שבדרך, והן משום שבדרך כלל דרכים נופיות עוברות באזורים יותר יפים מהדרכים הראשיות.

בדרך זו, וברבות נוספות, יש לשים לב לכבשים, שלעיתים פוסעות עליה לאיטן או אפילו שוכבות ונחות. הדרכים להזיז אותן מגוונות (צפירה, ירידה מהרכב תוך נפנוף ידיים וכדומה, ככל העולה על רוחכם. זה בדרך כלל לא משפיע עליהן, אך תמיד אפשר לנסות). בדרך כלל פשוט ממתינים עד שהן מחליטות להמשיך בדרך.

התצפית היא בעצם מרפסת של מתכת ועץ הבולטת אל מעל לפיורד ומאפשרת מבט פנורמי מכיוון זה. ביום בהיר, אפשר לראות את הספינות הנכנסות לפלאם ויוצאות ממנה ואת ההרים, שביום הקודם המבט אליהם היה מלמטה.

ממשיכים בדרך הנופית עד Lærdal. יש לשים לב שאם משתמשים בתוכנת ניווט (Igo, Waze ודומיהן), דרך זו אינה הבחירה הראשונה, אם בכלל. למי שרוצה להתרשם מהנופים, ועיתותיו בידו, מומלץ לנסוע בדרך זו, אך למי שממהר – יש גם חלופות מהירות יותר. לאורך הדרך ניתן לראות, גם בסוף אוגוסט, שלג בצדדים. ניתן לעצור בשתי נקודות עצירה מוסדרות ומשולטות (לא ממש חובה...) או סתם ליד אגם זה או אחר. Lærdal היא עיירה גדולה למדי, ומקום טוב לעצור בו לקניית מצרכים.

משם ממשיכים במנהרה אל המעבורת בקו Fødnes-Mannheller, ששטה לכיוון צפון-מערב והעיירה Kaupanger. עלות ההפלגה – 114 NOK. כשמטרת הנסיעה היא להגיע לאזור הקרחונים. בדרך אפשר לעצור במוזיאון הקרחונים (125 NOK לאדם).

הקרחון הראשון אליו מגיעים הוא Supphellebreen. הנסיעה היא בכביש המסתעף מהדרך הראשית (מספר RV5), והשילוט בדרך זו ברור מאוד. אחרי 5 ק"מ מגיעים לשילוט נוסף לכיוון דרך עפר המובילה לחניון קטן, שממנו יש הליכה קצרה מאוד לקרחון. קרחון זה הוא הנמוך ביותר מבין הקרחונים שבחלק הדרומי של נורווגיה (60 מ' מעל פני הים), והוא גם ממש קרוב לקרקע. יש לשים לב לשלטי האזהרה מפני התמוטטות חלקים של הקרחון, והסימון שמעבר לו אין להתקדם.

כדי להגיע לקרחון הבא, יש לחזור לדרך הראשית ולנסוע בה כ-5 ק"מ נוספים, לקרחון Bøyabreen. גם כאן יש מסלול הליכה נוח מהחניה, עד לאגם שמעליו מתנוסס הקרחון. בשלב זה של היום כדאי להתחיל לחפש אתר לינה, כגון Byrkjelo Camping, שהוא זול יחסית (225 NOK) וגם מאוד נעים.

הערה: למי שמגיע בחודשים יוני-אוגוסט, יש אפשרות ללכת על גבי קרחון זה או אחר, בקבוצות מודרכות. מי שמעוניין, כדאי שיברר מראש היכן נערכים סיורים אלו.

יום 9 – קרחון Briksdalsbreen וקרחון Kjenndal

ממשיכים בנסיעה צפונה בכביש 60, לכיוון Styrn. בדרך כדאי לעצור ליד מפל Eidsfossen המרשים, הנמצא במרחק נסיעה קצר מהדרך הראשית (יש שילוט), ובהמשך בתצפית הנוף Karistova המשקיפה על ה-Nordfjord. בתחילת ספטמבר, המלון הצמוד לתצפית כבר סגור, אך אפשר ללכת מסביב אל נקודות התצפית שמול הנוף.

גולת הכותרת של יום זה, היא קרחון Briksdalsbreen. כאן החניה היא בתשלום (50 NOK ליום, בכרטיס אשראי בלבד), כאשר יש שני מגרשי חניה. האחד מיד כשמגיעים והשני מעט גבוה יותר בהמשך כביש הגישה (מה שחוסך הליכה של כמה דקות בעליה...). מאחר שמדובר בקרחון המרוחק מאזור חניית המכוניות, ניתן לבחור האם להגיע אליו ברגל (צעידה של כשעתיים, הלוך ושוב) או ברכב-ריינג'ר המופעל ע"י מנהלי האתר, הנקרא Ice-Troll. המסלול מוסדר, תלול אך לא קשה מדי, ולצידיו ניתן לראות את זרימת המים והמפלים.

הקרחון גדול ומרשים, וכשמתקרבים אליו ניתן לראות שלטים שמבהירים להיכן הגיע הקרחון רק כמה עשרות שנים קודם לכן. למרגלות הקרחון יש אגם קטן ושטח מישורי לצידו, המגיע כמעט עד אליו. לאחר מנוחה, התרשמות וצילומים צועדים חזרה באותה הדרך.

לאחר הביקור בקרחון, ממשיכים לכיוון דרך מספר FV-723 המובילה אל הקרחון הבא – Kjenndal Glacier. הקרחון עצמו דומה לקודמיו, אך הדרך אליו מאוד יפה. מדובר בדרך צרה מאוד (נתיב לכיוון, עם מפרצי עצירה, כמו לא-מעט דרכי נוף בנורווגיה), המלווה את אגם Lovatn, שצבעו ירוק מדהים. לאחר הביקור בקרחון, כדאי להתחיל לחפש אתר לינה, כגון: Strynsvatn Camping – עלות 260 NOK ונוף נפלא לאגם.

גריינג'ר. צילום: כצנלסון

יום 10 – נסיעה לגריינג'ר

מטרת הנסיעה היום היא להגיע לגריינג'ר ( Geiranger), הנחשב לפיורד היפה בנורווגיה אם לא בעולם כולו. אם רוצים לצאת לשייט עצמאי בפיורד, כדאי להגיע מוקדם יחסית (עד הצהריים), בעיקר בגלל שפחות קר מאשר בבוקר או אחר הצהריים. את הסירות ניתן לשכור באתרי הקמפינג הממוקמים מעט אחרי העיירה, ליד המים, כגון Grande Hytteutleige og Camping.

הנסיעה היא בדרך הנוף מס. 258 (שנקראת גם Gamle Strynefjellsvegen). הדרך עוברת בין אגמים קטנים ושאריות שלג בגדותיהם. בדרך אפשר לעצור לצפייה במפל Øvstefoss, הסמוך לכביש. בסיום הדרך הנופית יש לפנות לדרך מס. 63 לכיוון צפון. קצת לפני שמתחילים את הירידה לכיוון גריינג'ר, מומלץ להיכנס לכביש פרטי המוביל לתצפית Dalsnibba. מיד בפנייה יש שומר שגובה כסף – 130 NOK. בקצה הדרך המפותלת יש מגרש חניה ובצמוד אליו – תצפית אל עבר הפיורד וסביבותיו – 360 מעלות של נוף מרהיב. משם נוסעים ישירות לגריינג'ר.

העיירה עצמה קטנה למדי, אך יש בה נמל ומגיעות אליה ספינות תיירים. ניתן לשוט בפיורד עם ספינת תיירים היוצאת מהעיירה (ferry cruise), בשייט במלווה בהסברים בשפות שונות, או בסירת מנוע, לשייט עצמאי, שניתן לשכור בהמשך הדרך כמוסבר למעלה. מומלץ לבחור מקום לינה ליד המים. המראה נפלא.

יום 11 – כביש הנשרים ודרך הטרולים

גם היום כיוון הנסיעה הוא צפונה, על דרך מספר 63 בכיוון Åndalsnes . הקטע הראשון, שהוא העליה מגריינג'ר, נקרא "כביש הנשרים". הכביש מפותל מאוד ובקצהו העליון יש תצפית הנותנת מבט לפיורד מהכיוון ההפוך לזה של היום הקודם. נקודת התצפית משמשת גם כנקודת יציאה למסלולי הליכה רגליים, למי שמעוניין.

משם ממשיכים לכיוון "דרך הטרולים" (Trollstigen). בדרך עוברים ב-Eisdal, שם עולים על המעבורת ל-Linge שמצידו השני של הפיורד. העלות 247 NOK. כדאי לעצור ליד המרינה בעיירה היפה Valldal, וספינת הוויקינגים שבמים. העצירה הבאה היא בקניון Gudbrandsjuvet. בצמוד לכביש יש חניות ומהן מוביל מסלול הליכה הבנוי מעל סדרה של מפלים. ליד הכניסה ניתן למצוא בעונה דוכן שבו מוכרים פטל ואוכמניות טריים.

לאחר סיבוב קצר במקום, ממשיכים אל עבר מרכז המבקרים של "דרך הטרולים". מרכז המבקרים גדול מאוד, עם מסעדה, חנויות למזכרות ומסלול הליכה שמשקיף על דרך הטרולים המפותלת שבהמשך. ניתן גם לעלות במספר מסלולי הליכה על ההר שממול למרכז המבקרים (מצידו השני של הכביש). מדובר במסלולי הליכה תלולים ומאתגרים. הפרש הגבהים בין מרכז המבקרים למטה, לאגם Bispevatner למעלה, הוא כ-300 מ'. בתחילת הקיץ, יש עוד הרבה שלג על ההר, והחוויה כנראה מצדיקה את המאמץ ואת שלוש השעות שמוקדשות לכך.

אם מטיילים בסוף הקיץ, פוגשים מעט שלג, וגם זה בקרבת האגם. עם סיום הביקור במרכז המבקרים והמסלול, חוזרים לרכב ומתחילים לרדת בדרך הטרולים. הדרך תלולה (9% שיפוע) ומפותלת מאוד, מה שמצריך נסיעה איטית וזהירה. משמגיעים למטה, מתחברת הדרך לדרך הראשית לכיוון Åndalsnes. עוברים את העיר ומתחילים לחפש אתר לינה.

אפשרות מומלצת: לנסוע לאורך כביש 660 הצמוד ל-Langfjorden, וממנו להתחבר לדרך מספר 62 לכיוון מזרח. בעזרת השילוט שבדרך מגיעים לאתר חביב בשם Saetran Camping.

קרחון Bøyabreen. צילום: כצנלסון

יום 12 – הגנים הלאומיים Sunndal ו-Dovrefjell

מכאן בעצם מתחיל המסע חזרה. היום מתחיל בנסיעה קצרה על כביש 60, ממנו פונים אל דרך מספר FV-314 אל Sunndal National Park, לטיול בערוץ Åmotan. הדרך מובילה לחווה שממנה יוצאים מספר מסלולי הליכה. חלקם למעלה, לכיוון ההר שמעל לחניה וחלקם למטה, לכיוון הערוץ. לפני החווה יש מגרש חניה קטן ומתקן לתשלום עבור החניה (30 NOK ליום, בכרטיס אשראי בלבד).

בחירה במסלול הצהוב, מובילה למסלול היורד לערוץ בתוואי אחד, ועולה חזרה למעלה בתוואי שונה, המתאחד עם המסלול הירוק. בערוץ יש מפגש של ארבעה נהרות שוצפים ומפלים. בתחתית המסלול, בקטע המישורי, יש גם שולחן עץ ומושבים ("שולחן קק"ל”). ניתן לשבת, לאכול משהו וליהנות מהנוף והשקט. הטיול נחמד, לא קשה מדי ולוקח כשעתיים. התרעננות נעימה לקראת יום ארוך של נסיעה.

לאחר הליכת הבוקר, מתחילים בנסיעה לכיוון Oppdal (על כביש 70) ו-Dombås (על כביש E6). בין שתי הערים, אפשר לעצור לטיול קצר בשמורת Dovrefjell National Park, בשביל המוביל לתצפית על עדרי Musk Ox. תחילת הדרך היא בדרך עפר לרכב המסתיימת בחניה מרווחת ושלטים גדולים המסבירים על האזור והחיות. ההמשך הוא בהליכה רגלית. מי שמעוניין לראות את בעלי החיים, עדיף שיצטרף לטיולי-ספארי שמאורגנים ע"י הפקחים בשמורה, מאחר שמהשביל ומהתצפית קשה להבחין בהם.

אפשרות לינה: Dombås, Toftemo-Turiststasjon. עלות: 220 NOK. באתר זה יש אפילו בריכת שחיה מחוממת (עד ה-31.8). האתר מאוד גדול, נקי ומרווח. בצמוד אליו יש גם בית מלון קטן.

יום 13 – העיירה לום והתצפיות שאחריה

היום ממשיכים לנסוע דרומה ולגמוע מרחקים. תחילה נוסעים לעיירה Lom, דרך כביש FV-438 (לכיוון Vega), וממנו לדרך מספר 15. יש לשים לב לשילוט. Lom אמנם יושבת על הכביש הראשי, אך השלטים שמעידים על כך לא רבים. עיקר העניין בעיר הוא ביקור בכנסיית הלוחות. יש מספר כנסיות כאלה בנורווגיה, עתיקות מאוד, מלוחות עץ. כאן מדובר בכנסייה גדולה ושמורה או משופצת היטב. משלמים 70 NOK לאדם, מקבלים דפי הסבר בעברית (שאותם יש להחזיר בתום הביקור) ונכנסים פנימה.

מלבד מבנה הכנסייה העתיק, יש במקום גם תמונות רבות המתארות את חיי התושבים באזור, בעבר. לא רחוק מהכנסייה, בקרבת הצומת, יש מאפייה של לחמים ועוגות טריים. משם ממשיכים בנסיעה על דרך התיירות RV-55. בדרך אפשר לעצור ליד אתר Elvester, המציג את ההיסטוריה של נורווגיה חרוטה על גבי עמוד גבוה (מעין "טוטם"). העמוד קרוב מאוד לכביש, וקשה לפספס אותו.

בשלב זה הדרך מתחילה לטפס לגובה. ניתן לעצור במספר תצפיות נוף: ב-Jotundheim Fjelstue, שם יש מדרגות המובילות לרמפה, שממנה ניתן לצפות על הנוף; ליד השלט המציין את הנקודה הגבוהה ביותר בדרך (1434 מ' מעל פני הים); ובתצפית Mefjellet עם קוביית האבן החלולה, שרבים מצטלמים בתוכה. המקום משמש גם כנקודת יציאה למספר מסלולי הליכה. ממשיכים בדרך לכיוון Sogndal, וממנה בדרך מספר 5 ל-Lærdal. במזג אוויר נעים, כדאי לשקול את האפשרות לפנות מRV-55 לדרך הנוף שמובילה ל-Øvre Årda, במקום להגיע עד Sogndal. אם אתם בקראוון – הדרך הזו פחות מומלצת בשל העיקולים החדים בשיפוע חזק. בכל מקרה, זה הזמן לחפש אתר לינה.

Gamle Strynefjellsvegen (דרך מס' 258). צילום: כצנלסון

יום 14 – נסיעה לאוסלו

היום הוא יום נסיעה ברובו, בחזרה לאוסלו, כדי שניתן יהיה להחזיר את הקראוון או הרכב למחרת על הבוקר. לאורך הדרך אין נקודות עצירה מיוחדות, אך מאחר שמדובר בנסיעה ארוכה מומלץ לעצור מדי פעם על שפת אגם זה או אחר. יחד עם זאת, ניתן לנסוע בדרך שונה (E16) מזו שבה היתה הנסיעה צפונה (מספר 7). אחרי נסיעה של כ-300 ק"מ, מגיעים לאוסלו. לקראוונים יש אפשרות לחניית לילה בתוך העיר, באתר שנקרא Bogstad Camp & Turistsenter. יש לשים לב שגם כאן, כניסה לעיר ברכב עולה כסף (כמו בכבישי אגרה).

יום 15 – אוסלו

היום יש להחזיר את הקראוון או הרכב השכור. כדאי לשקול להשאיר את המזוודות בשדה התעופה. ב-Gardermoen ניתן להשאיר אותן בדלפק של "אבידות ומציאות" (בתשלום). משדה התעופה יש תחבורה יעילה ונוחה למרכז אוסלו, שהטובה שבהן היא הרכבת המהירה Flytoget. אמנם המחיר גבוה (160 NOK לאדם לכיוון), אך התדירות שלה גבוהה (כל 10 דקות), היא גומעת 45 ק"מ ב-20 דקות ומגיעה למרכז העיר. למי שיש מספר שעות לטייל בעיר, עד לטיסה חזרה, יש בשימוש ברכבת זו חיסכון ניכר של זמן, מה שמשאיר יותר זמן לסיבוב בעיר.

באוסלו יש הרבה מה לראות. ביום יפה כדאי ללכת לבניין האופרה המרשים שליד תחנת הרכבת, לצעוד ברחוב-הטיילת הראשי Karl-Johans Gata, המוביל אל ארמון המלך ובמרינה. מקום נוסף שכדאי להגיע אליו (הפעם בנסיעה בטראם או ברכבת התחתית) הוא גן הפסלים של ויגלנד (The Videland park). במקום יש יותר מ-200 פסלים, שכולם מעשה ידיו של אמן אחד, הממוקמים בפארק מטופח ורחב ידיים. את הדרך חזרה מהפארק למרכז העיר, ניתן לעשות גם בהליכה, מאחר שמדובר במרחק לא רב ובירידה. עם סיום הסיור בעיר חוזרים לשדה התעופה, אוספים את המזוודות ונפרדים לשלום מנורווגיה.

הערה: מי שמעוניין לבקר בעיר זמו רב יותר, יכול לבקר במוזיאונים ובטירה כמפורט בסעיף "5 דברים שאסור לפספס במדינה", לעיל.

אופציה להארכת הטיול

ניתן להתחיל בנסיעה מאוסלו לכיוון סטאבנגר (Stavanger), ומשם לאודה ולברגן. כדאי לשקול האם זה מתאים לכם, בנוסף לשבועיים של נהיגה מאומצת וגמיעת מרחקים גדולים בטיול המתואר לעיל.

הגעה למדינה

עד כה אין טיסות ישירות בין ישראל לנורווגיה. ניתן להגיע בטיסה עם קונקשן אחד (בגרמניה, הולנד, שוויץ, מוסקבה ועוד), או במספר קונקשנים. יש גם אפשרות לשייט (טיול מאורגן) מהמבורג.

תחבורת פנים ושירותי תיירות נוספים

ניתן לטייל בנורווגיה בתחבורה ציבורית – אוטובוסים ורכבות, אך אלו מגיעים בעיקר לערים הגדולות ולמסלולי הטיול המפורסמים. גם נסיעה בטרמפים מומלצת רק למי שיש לו זמן רב, מאחר שבדרך כלל המקומיים נוסעים ברכב למרחקים קצרים בלבד.

לפיכך, נראה שמי שמעוניין בטיול של שבועיים-שלושה, עדיף שיעשה זאת ברכב שכור. הדרכים הראשיות רחבות, חלקן אף עם שני מסלולים נפרדים, ושני נתיבים לפחות בכל אחד מהם. הדרכים בחלק הצפוני של נורווגיה, הן דו-נתיביות בדרך כלל (נתיב אחד לכל לכיוון). בחלק מדרכי הנוף יש נתיב אחד בלבד (לשני הכיוונים), בתוספת מפרצי עצירה כל כמה מאות מטרים, כדי שניתן יהיה לקיים במקום תנועה דו-סטרית.

מהירות הנסיעה בדרכים איננה גבוהה (כ-60 קמ"ש), למעט בדרכים הראשיות והרחבות. כדאי לשים לב שבעונת השיא, יש הרבה תנועה בדרכים, בעיקר בדרכי הנוף.

חברות השכרה מומלצות הן Sixt ו-Budget, אבל כדאי גם לבדוק חברות השוואת מחירים גדולות וגם מקומיות כמו autoeurope, cartrawler, Rentalcars ו-Economy Car Rentals.

מתכננים לשכור אוטו ולנהוג ברחבי נורווגיה? הנה כל הטיפים של הגולשים בלמטייל »

למי שמעוניין, ניתן לשכור קראוון דרך אחת הסוכנויות בארץ (מוטורהום, בנדנה, ראלי קראוונים ועוד). ניתן גם לעשות זאת ישירות דרך סוכן נורווגי כגון McRent, שנמצא קרוב לשדה התעופה של אוסלו.

למי שבכל זאת מעדיף לטייל באמצעות תחבורה ציבורית, כדאי לדעת שחברת האוטובוסים הלאומית היא Nor-Way ויש באתר שלה מידע רב, הכולל מפות מסלולים, חיפוש קווים ומחירים. בנוסף, קיימת גם חברת Nettbus, שמפוארת יותר, אך קוויה מצומצמים. אם אתם מחפשים תחבורה ציבורית באוסלו, כדאי להיעזר באתר Ruter, שמאגד את כל אמצעי התחבורה שתזדקקו להם, בדומה ל-Skyss בברגן. וכדי להגיע משדות התעופה אל הערים ובחזרה, מומלץ לבדוק באתר Fly Bussen.

לגבי רכבות, כדאי לבדוק מסלולים ומחירים, וגם להזמין כרטיסים באתרים האלה: NSB, Eurail ו-RailEurope.

עלויות, יוקר, תקציב משוער

נורווגיה היא מדינה יקרה. כמעט כל דבר עולה בערך פי שניים מאשר בארץ. התקציב, כמובן, תלוי באורח החיים: האם אתם אנשים של מסעדות או שגם אוכל בסופר מספק (כאשר בחלק מהסופרמרקטים ניתן גם לקנות אוכל מבושל, חם). NOK אחד שווה 45 אגורות (נכון לפברואר 2018).

מחירים לדוגמה:

  • ארוחת צהריים במסעדה "פשוטה" עולה כ-250 NOK לזוג
  • חפיסת שוקולד רגיל בסופרמרקט – 40 NOK
  • כניסה לאתרי קמפינג עם הקראוון – 250-350 NOK ללילה, כשמדובר בבקתה זה בערך 500-600 NOK ללילה.
  • אתרי התיירות אינם עולים כסף, אך לעיתים יש לשלם על חניה (כ-50 NOK ליום).
  • שכירת קראוון שמתאים ל-4 אנשים ל-15 יום (בקראוון, להבדיל מרכב רגיל, מחשיבים גם את יום האיסוף וגם את יום ההחזר, ללא קשר לשעת האיסוף/החזרה): 26,000 NOK
    דלק לנסיעה (כ-2500 ק"מ) : 3,300 NOK
  • שימו לב: כבישים רבים בנורווגיה הם כבישי אגרה. בחלק מכלי הרכב השכורים, יש מכשיר שמזוהה ע"י המצלמות בכביש בכל פעם שנדרש. בקראוון יש בדרך כלל מכשיר כזה כאשר עלות הנסיעה בכבישים אלו כבר כלולה במחיר ההשכרה (חשוב לוודא זאת כשאוספים את הרכב בתחנת ההשכרה).
  • חלק מהכבישים נגמרים בים ונדרשת מעבורת כדי להגיע להמשך שלהם. עלות הנסיעה במעבורת נגזרת מאורך הרכב, למרות שבכל קו יש תעריף שונה. לקראוון שאורכו היה יותר מ-6 מ', שילמנו בממוצע 250 NOK לנסיעה כזו, שנמשכה כ-10 דקות.

התנהלות עם הכסף

לא תמיד קל למצוא בנורווגיה מכשירים להוצאת כסף (ATM), בעיקר באזורים הדלילים יחסית מאוכלוסיה. לכן, כדאי לשקול לטייל כך: את הדלק לשלם בכרטיס אשראי ואת השאר במזומן שמביאים מהארץ. ניתן להזמין דרך הבנק NOK שימתין לכם בסניף הבנק שבנתב"ג, ושם גם אפשר להמיר את היתרה כשחוזרים.

יש גם לשים לב שתחנות הדלק לעיתים אינן מאוישות. במקרה, כזה ניתן לשלם בכרטיס אשראי בלבד. גם במקומות המעטים, שבהם נדרש לשלם על חניה, זה נעשה במכונה, בכרטיס אשראי בלבד.

צילום: מיקי קרמזין

קניות ושווקים

בנורווגיה יש כמעט בכל אתר תיירותי חנויות שבהן מוכרים ציוד וביגוד לימים קרים (צעיפים, סוודרים, מגפיים וכו'). התוצרת המקומית היא בדרך כלל מצמר. יש גם מוצרי עור ופרוות של אייל הצפון. בערים יש לעיתים שווקים של תוצרת חקלאית טרייה, ולאורך הדרכים ניתן לראות דוכנים של תושבים מקומיים, המוכרים פירות שהם מגדלים, וריבה תוצרת בית.

בטיחות ובריאות

מי הברז טעימים וראויים לשתיה. אין צורך בחיסונים מיוחדים. ההגיינה גבוהה למדי (למרות שבמקלחות שבחלק מאתרי הקמפינג, ממש לא מומלץ להיכנס ללא כפכפים...). גם הבטיחות האישית גבוהה.

קהילה יהודית

בנורווגיה חיים כ-1,500 יהודים, רובם באוסלו הבירה ומיעוטם בטרונדהיים הצפונית. בשתי הערים יש בתי כנסת. באוסלו יש גם בית חב"ד במדרחוב Karl Johans Gata (טלפון: 47-22-599-463+). מאחר שעד המאה ה-19 נאסרה כניסה של יהודים לסקנדינביה, הרי שלמיטב ידיעתי אין בה בתי כנסת עתיקים.

הבלוגים של למטייל

קריאה בבלוגים היא דרך נהדרת לקבל מידע בלתי אמצעי ממטיילים מנוסים, שכבר ראו עולם, ורוצים לחלוק מסלולים, טיפים, חוויות ומסקנות – כדי להפוך את הטיול שלכם לטוב יותר.

מכירים את הבלוגים שלנו? רבים מהם נכתבו על ידי מטיילים ותיקים כמוכם – וחלקם אפילו כתבו את המדור הזה! כדאי מאוד להציץ גם בהם, ללמוד מניסיונם ולשאוב מהם השראה, כך שתוכלו לתכנן את הטיול שלכם בצורה הטובה ביותר! הנה כל מה שגולשי למטייל” מספרים על נורווגיה »

אגב, כשתחזרו, תוכלו גם אתם לכתוב את סיפור הטיול שלכם, בדיוק בצורה שתבחרו, במילים שלכם, וכמובן, עם התמונות שלכם – כדי שחוויותיכם יוכלו לעזור גם למטיילים אחריכם.

הטבות לפנסיונרים ולגיל השלישי

אתרי הטבע הם בחינם לכולם. נסיעה ברכבת NSB מקנה הנחה של 50% למי שגילו מעל 67.

טיפים להתנהלות במדינה

נורווגיה היא מדינה אירופאית. אנשים מתנהלים בשקט וברוגע, וכשקובעים עם מישהו פגישה כולם מגיעים בזמן. גם כשיש שלט שמבהיר שבדרך כלשהי העליה היא בשעות מסוימות (שעה עגולה, נניח) והירידה בשעות אחרות (כל מחצית השעה), אנשים מחנים את הכלי הרכב וממתינים לשעה היעודה, ללא מחסום או שומר בכניסה.

לתחילת הכתבה

רוצים לקרוא עוד על הטיול של שרה כצנלסון בנורווגיה ובמדינות אחרות? היכנסו לבלוג שלה »

לא רק פיורדים בנורבגיה, צילום: עמית פלד

יעדי הכתבה

סגור
×