קוס: המלצות מאי שטוף שמש

כשאומרים חופשה על אי יווני, חושבים בדרך כלל על רודוס וכרתים, אבל גם לאי השלישי בגודלו באיי יוון, האי הנהדר קוס, יש המון מה להציע! עם שילוב נהדר בין בטן-גב ועניין, מזג אוויר מוצלח, חופים יפים ואוכל מצוין - כל מה שצריך לנופש מושלם
איתמר ברק - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: קוס: המלצות מאי שטוף שמש
© איתמר ברק

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, אך תחת התנאים הבאים: מחוסנים ומחלימים יכולים להכנס, ללא צורך בבידוד, לאחר הצגת אישור על כך + בדיקת קורונה מה-72 שעות האחרונות.
  • לא מחוסנים, נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולהכנס לבידוד ל-7 ימים.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • אין לצאת מבית המלון למעט לצורך רכישת מזון או רופא או רכישת תרופות וגם זאת לאחר משלוח SMS למספר 13033 עם ציון הסיבה ליציאתך מהבית.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

נא להכיר: האי קוס

זה זמן רב שנופש באחד מבין שלל איי יוון הוא אחת מאפשרויות הנופש האהובות מאוד על התיירים הישראליים, המעוניינים בשילוב מנצח בין חופשת בטן-גב, מעט היסטוריה ותרבות וגם אוכל טוב וקניות במידה. כרתים ורודוס הם יעדים מוכרים, שנדמה כאילו נכבשו על ידי התייר הישראלי, אבל בשנים האחרונות, האי קוס (Kos), אשר שוכן בדרום מזרח הים האגאי ומהווה חלק מקבוצת איי הדודקנס (Dodecanese), הפך גם הוא ליעד תיירותי בולט.

עיקר פרנסתם של תושבי האי הוא מתיירות, אך ניתן לומר לזכותו של האי הקטן, שהאווירה היא בהחלט נעימה ושקטה. מזג האוויר בקוס הוא אופייני לשאר איי יוון, אך הקיץ שלו נוטה להיות מעט מתון וקל יותר מזה של השאר.

העיר המרכזית של האי היא קוס סיטי (Kos City) או העיר קוס, בה מורגשת השפעתה של תעשיית התיירות, אך בכפרים והיישובים הקטנים שמסביב עדיין נותרה תמימות. לאי קוס חלק חשוב במורשת ההיסטורית של יוון העתיקה, שכן על אדמת האי נולד בשנת 460 לפנה"ס היפוקרטס, אבי עולם הרפואה, אשר גם ייסד בו בית ספר לרפואה.

חופים, שמש ואוכל טוב

112 ק"מ הוא אורכם הכולל של שרשרת חופי קוס היפים, אותם מלטפים מי הים האגאי הצלולים, שהטמפרטורה שלהם היא קרירה באופן יחסי למי הים התיכון - יתרון גדול בימי הקיץ החמים... הנה המומלצים שבהם:

• לאמבי (Lambi): זהו החוף הקרוב ביותר לעיר המרכזית של קוס (4 ק"מ) וככזה הוא בעל אופי תיירותי. אורכו של החוף הוא כקילומטר ומשובצים לאורכו בתי קפה, טברנות וסוכנויות לספורט ימי.
  • טיגאקי (Tigaki): החוף הפופולרי ביותר באי, השוכן במרחק 11 ק"מ מקוס סיטי. גם כאן תמצאו מגוון שירותי תיירות ואוכל. יתרונו הגדול של החוף הוא החול הרך יותר והמים הרדודים, ההופכים אותו אידיאלי למשפחות.
  • מארמארי (Marmari): חוף ארוך ויפה, בצמוד לכפר הנושא את אותו השם.
  • קארדמנה (Kardamena): חוף בצידו הדרומי של האי, מול כפר בעל שם זהה.
  • פרדייז ביץ' (Paradise Beach): החוף הזוכה לשבחים הרבים ביותר מאת מבקרים באי. החוף, התחום בתוך מפרץ במרחק של כ-35 ק"מ מהעיר קוס, מצטיין בחול נקי ונעים, מים צלולים ושירותי חוף מאורגנים.
  • ת'רמה (Therma): כ-10 ק"מ מהעיר קוס נחבא בין סלעים חוף ייחודי זה, אשר בו המים הם חמים (ומכאן השם שפירושו "חם"). החול כאן הוא שחור-וולקני והמים מכילים מינרלים שונים, שאמורים להיות גם בעלי סגולות רפואיות שונות.

בנוסף לחופים הנפלאים של האי, אפשר ונחמד גם לסייר לאורך המרינה של קוס. אזור העגינה הזה של סירות ויאכטות מפוארות מכל העולם הוא גם מקום נחמד ושליו לסיור. מומלץ לשלב בו ארוחה במסעדה טובה, למשל במסעדת “Lemon and Origan" (לימון ואורגנו). בניגוד להרבה מסעדות תיירותיות ברחבי האי ובעיר המרכזית, שהן בעיקר מלכודות תיירים, כאן הרמה באמת גבוהה, האוכל אותנטי וטעים ביותר ובכל זאת זוהי מסעדה עממית. המקום מצטיין בסלטים ומנות ראשונות נפלאות, כגון: מאפים דמויי בורקס גבינה קטנים ופריכים, עלי גפן מסורתיים נהדרים, סלט חצילים מצוין ועוד. המנות העיקריות אינן מתוחכמות מיוחד: הסופלאקי היווני המוכר (שיפודי בשר) מככב כאן, אך הוא עסיסי וטעים. הקינוחים זולים ומחיר היינות סביר בהחלט. מומלץ בחום ואין צורך להזמין מקום. המסעדה פעילה בעונת התיירות, מסוף חודש אפריל ועד לסוף חודש אוקטובר בשנה.

• כתובת: G. Papandreou, Marina, בכניסה המזרחית למרינה של קוס
  • שעות פעילות: שני-שישי 17:00-2:00, שבת וראשון 12:00-2:00
  • אתר אינטרנט: www.lemoni-rigani.gr

אטרקציות בעיר קוס

נעים לטייל ולשוטט ברחובות העיר העתיקה של קוס. בין הסמטאות תמצאו שלל חנויות מזכרות ומתנות, מסעדות ובתי קפה. גם אם אינכם זקוקים לכובע, ספוג או משקפי שמש, שהם הפריטים הנמכרים ביותר, יהיה לכם נעים לטייל לשעה קלה ברחובות הצפופים. לחילופין, תוכלו לטייל ברחובות החדשים יותר באזור קריטיקה (Kritika), שמצפון-מזרח לנמל. ברחוב קנארי (Kanari) תוכלו לשוטט בין חנויות הבגדים והמזכרות. האתרים המעניינים במרכז העיר:

מבצר עץ ההדר או טירת נראטסיה (Neratzia): מבצר מרשים, אשר נבנה על ידי הצלבנים במאה ה-14, בכניסה לנמל קוס. המבצר, אליו נכנסים בצעידה על גשר עתיק, הוא מופת ועדות לפאר הארכיטקטוני של תקופת הצלבנים.

עץ הדולב של היפוקרטס: במרכזה של העיר קוס עומד עץ דולב, שגילו שנוי במחלוקת. החוקרים טוענים כי גילו לא עולה על 500 שנים ואילו תושבי העיר מוכנים להישבע שהעץ בן כ-2,400 שנים וממש מתחתיו ישב היפוקרטס ולימד את תלמידיו רפואה. כך או כך, מדובר באחד האתרים החשובים באי, לפחות בעיני תושביו (כתובת: Platía Platanou, צמוד למסגד גאזי חסן פאשה).

מסגד גאזי חסן פאשה (Mosque of Gazi Hassan Pasha): השליט העות'מאני גאזי חסן פאשה בנה את המסגד בשנת 1786. כיום, המקום אינו משמש לתפילה אך המיעוט הטורקי בעיר מקיים שם מפגשי קהילה.

שרידי השוק העתיק (Ancient Agora): אחד האתרים הארכאולוגיים הגדולים ביותר באי. באתר, הסמוך לנמל העיר, נמצאים שרידי מבנים שונים, מהתקופה ההלניסטית ועד ימי הביניים, ששימשו כאזור מסחר. הכניסה חופשית.

המוזיאון הארכאולוגי של קוס (Archaeological Museum of Kos): בתוך מבנה קומותיים יפה שוכן מוזיאון זה, בו תמצאו אוספי פסלים מן התקופות ההלניסטית והרומאית, פסיפסים יפים ועוד. מיקום: הכיכר העיר המרכזית (Plateia Eleftherias).

השוק העירוני המקורה (Indoor Market): שוק קטן, אשר נבנה בכיכר המרכזית של העיר בשנת 1935 בסגנון עראבסק-איטלקי. השוק משמש עד היום לממכר פירות, ירקות, תבלינים, שמנים, סבונים, ספוגים, אוזו, יינות ועוד. המקום אינו גדול, אולם מומלץ להיכנס וליהנות מבליל הריחות. תוכלו אולי גם למצוא כאן מזכרת נחמדה להביא לאנשים בבית.

כנסיית איה פאראסקבי (Agia Paraskevi): כנסייה יוונית-אורתודוכסית יפה, שנבנתה בסגנון ביזנטי בשנת 1932. כדאי להציץ פנימה ולהתרשם מיופייה של הכנסייה, השוכנת ממש בדלת האחורית של השוק המקורה.

בית הכנסת של קוס (Synagogue): על פי כתביו של ההיסטוריון יוסף בן מתיתיהו (או בשמו היווני יוספוס פלביוס), באי קוס חיה קהילה יהודית, עוד מימי בית שני. בתקופת הצלבנים גורשו היהודים מן האי, אולם הם שבו אליו בשנת 1522, עת כבשו אותו העות'מאנים. אז החלה פורחת הקהילה היהודית המקומית, אשר משלח ידה העיקרי היה במסחר בדים, גפנים ויינות. בשנת 1747 הוקם בית הכנסת, אך הוא חרב ברעידת האדמה הגדולה, שפקדה את האי בשנת 1933. על חורבותיו של בית הכנסת הוקם עד מהרה בית כנסת חדש, העומד על תילו עד היום. יהודי קוס גורשו לאושוויץ על ידי הנאצים, כך שכיום אין בעיר קהילה יהודית. יחד עם זאת, עיריית קוס משמרת את בית הכנסת היפה והוא משמש לקיום אירועי תרבות שונים. מיקום: בצמוד לכיכר העיר המרכזית.

אטרקציות ברחבי האי

אסקלפיון (Asklepeion): האתר הארכאולוגי החשוב ביותר באי קוס, משום שהיווה את אחד המרכזים הרפואיים החשובים, עוד מתקופת היוונים הקדמונים. לבד מהממצאים הארכאולוגיים באתר, נשקף מכאן גם נוף מרהיב של העיר קוס.

הכפר זיה (Zia): זהו אמנם כפר תיירותי המורגל למבקרים, אך עדיין נחמד לבקר ולשוטט בין הרחובות והסמטאות הציוריות. בכפר מתקיימים גם ערבי פולקלור - אולי האוכל לא מצטיין בהם, אבל תוכלו בהחלט ליהנות ממוזיקה וריקוד יווניים מסורתיים. האטרקציה המרכזית של הכפר היא דווקא נופי השקיעה המרהיבים הנשקפים מפסגת הרכס.

מלונות בקוס

Helona Resort: מעוניינים לדעת נופש יוקרתי מהו? הגיעו לכאן. מלון מפואר זה, שוכן בחוף הלונה (Helona) המבודד, צמוד לכפר קרדמנה, שבדרום האי קוס.

יחידות הלינה של המלון מעוצבות לעילא ולעילא והן מפנקות ומאובזרות למשעי. מרפסות החדרים פונות אל נוף גינה או הים, אך גולת הכותרת של בית המלון הזה, הוא העיצוב הנקי והאלגנטי של המתחם, בו משתלבות שלל בריכות מים צלולים, בכל רחבי המלון. חלק מן הבריכות צמודות ליחידות מגורים, כך שניתן ממש לקפוץ למים ממרפסת החדר.

הבריכה המרכזית של המלון צופה אל נוף הים השליו והאווירה היא פסטורלית ומרגיעה. חוף הים, הצמוד למלון, נמצא במרחק הליכה קצרצר ממבנה הלובי. תשכחו ממה שאתם יודעים על אוכל במלונות - האוכל כאן הוא מצוין וברמה גבוהה ביותר. מומלץ לסעוד את הארוחות על מרפסת חדר האוכל הנעימה, המשקיפה אל הים. השורה התחתונה - מלון אקסקלוסיבי, בעיקר לנופש רומנטי ושליו.

לקיטירה (Lakitira Resort Hotel and Village): מלון בן ארבעה כוכבים, השוכן גם הוא על חוף הלונה. יחידות האירוח של המלון נחלקות בין מבנה בית מלון ובתי אירוח לבנים, כמו בכפר יווני. האורחים בשני חלקי המתחם נהנים מאותם השירותים והמתקנים - בריכות, מתקני ספורט (מגרשי טניס טובים למעוניינים), מסעדות ועוד. מן המלון יש גישה קלה ונוחה לחוף הים הנפלא.

יתרונו של מלון זה הוא התאמתו היתרה למשפחות וילדים, בזכות ההפעלות והחוגים, הבריכות הידידותיות, אפשרויות הספורט הימי וכמובן אפשרויות הלינה בחדרים מרווחים.

מיתסיס נורידה ביץ' (Mitsis Norida Beach) מלון רחב ידיים זה שייך לרשת בתי המלון היוונית Mitsis, לה בתי מלון בכל רחבי יוון. חמישה כוכבים דרגתו של מלון זה, אשר שוכן בחוף הדרומי והאווירה בו שוקקת, פעלתנית ומתאימה למשפחות. הגישה לחוף הים היא נוחה וקלה.

• כתובת: Kardamena - Nisiros, Kardamena 853 02

רמירה ביץ' (Ramira Beach): מלון נוסף של רשת Mitsis בקוס ואחד היפים שבהם - מדובר במלון למשפחות, אך מעט יותר אקסלוסיבי ומעודן, עם בריכות שונות ויחידות לינה בסגנונות שונים. בית המלון מצטיין באוכל ברמה גבוהה.

• כתובת: psalidi, Kos

הכותב היה אורח חברת קווי חופשה - משווקת חופשות ובתי המלון בקוס

מתכננים חופשה ביוון? הנה עוד כמה כתבות במיוחד עבורכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.