תחבורה והתמצאות באיסטנבול

באיסטנבול שבתורכיה אפשר להתנייד במגוון דרכים. החל ממוניות, רכבות, חשמליות ועד מעבורות ושייט בין אטרקציות שונות. בכתבה לפניכם כל המידע על התחבורה באיסטנבול.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: תחבורה והתמצאות באיסטנבול
© Shutterstock/Turkey Photo

אוטובוסים

רשת האוטובוסים התורכית מרשימה למדי. אפשר להגיע בקלות ממקום למקום. בחזיתו של כל אוטובוס מפורט יעד הנסיעה על גבי שלט, ובצידו מפורטות לעיתים תחנות עיקריות נוספות במסלול נסיעתו. בנוסף, בכל תחנה תוכלו לומר לנהג מהו יעדכם והוא יכוון אתכם. מספרי האוטובוסים בולטים למרחוק. את לוחות הזמנים ותדירות הקוים ניתן למצוא בלשכות התיירות ובתחנות האוטובוסים. ישנם קוים בהם ישנה נגישות טובה לנכים ועל כך כדאי להתעדכן בתחנות האוטובוסים.

מחיר הנסיעה הוא כחצי דולר. את הכרטיסים יש לרכוש מבעוד מועד ב"קיוסקים" לבנים הניצבים ליד תחנות ראשיות. מומלץ להחזיק בארנק מספר כרטיסים עודף, כדי שתוכלו לעלות על אוטובוסים בתחנות בהן אין אשנב למכירת כרטיסים. אם אין ברשותכם כרטיס תוכלו לקנות מידי סוחרים, העומדים ליד התחנה ומוכרים את הכרטיסים במחיר מופקע (תוספת של כמה עשרות סנטים), או לבקש מאחד הנוסעים שימכור לכם כרטיס משלו (לרוב האיסטנבולים הנוסעים באוטובוס יש יותר מכרטיס אחד בארנק). באוטובוסים שצבעם כחול יש לרוב כרטיסן, ואז ניתן לרכוש כרטיס על גבי האוטובוס. בעלותכם לאוטובוס יש לשלשל את הכרטיס לקורא הכרטיסים שלצד הנהג.

מי שמתכנן להשתמש בתחבורה הציבורית רבות במהלך שהותו, יכול לרכוש בתחילת שהותו אקביל (akbil)- מעין מכשיר קטנטן, בגודל מחזיק מפתחות, המשמש ככרטיסיה אלקטרונית. את האקביל ניתן לקנות בקיוסקים לבנים עליהם רשום "akbil", בתחנות האוטובוסים והמעבורות הראשיות (למשל בתחנות האוטובוסים באמינונו, בשיקטש וטקסים). קונים את האקביל תמורת דמי פקדון של כ-4 דולר, ולאחר מכן ניתן לטעון אותו בכל סכום כסף שהוא. המכשיר הקורא כרטיסים בכניסה לאוטובוס, קורא גם את האקביל ומוריד את מחיר הנסיעה מן הסכום שטענתם בו את המכשיר. כלומר, אם אתם זוג נוסעים, תוכלו להעביר את האקביל פעמיים, ויירד לכם מן היתרה מחיר של שתי נסיעות. בתום השהות בעיר ניתן להשיב את האקביל לקיוסק הכרטיסים, ולקבל תמורתו את דמי הפקדון. באקביל ניתן להשתמש גם בעת העליה למעבורות.

רכבות

קוי הרכבות מאוד מוגבלים באיסטנבול ואין זה אמצעי תעבורתי יעיל לתנועה בתוך העיר. הרכבות משמשות בעיקר את תושבי העיר לנסיעה אל הפרברים ואל יעדים מרוחקים יותר בפנים הארץ. בעיר 2 תחנות רכבת ראשיות, אחת מכל צד של הבוספורוס. תחנת Haydarpaşa בצד האסיאתי היא סופו של קו הרכבת המגיע ממזרח תורכיה. הדרך הנוחה ביותר להגיע לכאן או לעבור מכאן לצד האירופי היא באמצעות מעבורות סדירות בין היידרפאשה (Haydarpaşa) לקאראקוי (Karaköy). תחנת סירקג`י (Sirkeci) בצד הארופי היא סופו של קו הרכבות מהצד הארופי של תורכיה. תחנה זו נמצאת מדרום לקרן הזהב, ומכאן ניתן לקחת מונית או לעלות בטראם אל רובע סולטאן אחמט.

פירוט שני הקווים הראשיים:
Sirkeci - Kumkapi - Zeytinburnu - Bakirkoy - Yesilkoy - Kanarya - Halkali
 Haydarpasa - Bostanci - Kartal - Pendik - Tuzla - Gebze Tünel

ה-Tünel ("תעלה")- רכבת תחתית בת שתי תחנות בלבד, המחברת בתלילות בין גשר גלאטה שבקראקוי (Karaköy) לכיכר הטונל שבסמוך לקצהו הדרומי של מדרחוב איסתיקלל. תחתית זו היא השניה שנבנתה באירופה. היא נבנתה על ידי חברה צרפתית ב-1875, כדי להקל על סוחרים ובנקאים ארופים, אז תושבי השכונות שמצפון לקרן הזהב, לעלות את הסמטאות התלולות של גלאטה. הנסיעה בטונל אורכת כ-2 דקות, והיא חוויתית ו... חוסכת אנרגיה. מחיר הנסיעה כחצי דולר, והרכבת יוצאת מדי כמה דקות.

מטרו

מערכת המטרו המודרנית והיעילה הקיימת כיום באיסטנבול מאפשרת נסיעה בשני צירים:

• משדה התעופה לתחנה המרכזית של האוטובוסים הפנים עירוניים בא�ס�נ�ל�ר (Esenler) והלאה לאקסאראי (Aksaray).
  • מכיכר טקסים (taksim) לשכונה הצפונית לבנט (Levent).

הרכבות יוצאות מדי 5-15 דקות, ומחיר הנסיעה כ- 0.6 דולר. בנוסף, מתבצעות עבודות לשיפור ולהרחבת שירותי המטרו. שרותי המטרו אינם קולעים למסלול התיירותי הממוצע, וברוב המקרים יש לשלבם עם אמצעי תחבורה נוסף כדי להגיע ליעדים התיירותיים. עם זאת זהו אמצעי תחבורה נוח, מהיר וזול.

מוניות ודולמוש

מוניות יש לרוב, בכל רחבי איסטנבול. ניתן לזהות אותן על פי הצבע הצהוב וסמל ה"טקסי" Taksi בראש הגג. התשלום הוא על פי מונה ("טקסימטר"), המופעל בראשית הנסיעה. בשעות הלילה (מחצות עד 06:00) תעריף הנסיעה יקר ב- 50% מהתעריף בשעות היום. כמו כן ישנו תשלום נוסף על חציית גשרים. אין צורך להשאיר טיפ, אולם מקובל להשאיר את העודף בידי הנהג. שירות המוניות הינו אדיב ויעיל, אך יש לקחת בחשבון כי מרבית הנהגים אינם יודעים אנגלית. באם רצונכם להגיע ליעד שאינו מוכר במיוחד או לכתובת פרטית, דאגו לרשום על פתק את פרטי היעד, כולל השכונה בה הוא נמצא, דבר שיקל על מציאתו. פירוש המילה דולמוש הוא "מלא".

הדולמוש הינו מונית גדולה, מכונית פרטית, מונית או מיניבוס המסיע נוסעים ממקום למקום. כל שעליכם לעשות הוא לבחור את הדולמוש הנוסע ליעדכם. נהגי הדולמושים יוצאים מהתחנות רק כשהדולמוש מלא. התשלום נעשה בהתאם למרחק הנסיעה. ניתן לרדת ולעלות בכל רגע נתון. זהו אמצעי תחבורה פרקטי מאוד, וזול ביחס למוניות.

מעבורות

אחד מאמצעי התחבורה הציבוריים באיסטנבול הוא מעבורות הנעות במימי הבוספרוס. המעבורות משמשות לתנועה ומעבר בין היבשות וכן בין תחנות שונות על אותה גדה. אפשר לחצות את המיצר במהירות (15-30 דקות) ובזול וכך לחסוך עלויות וזמן נסיעה ממושכים על הגשרים ובתוך העיר, בה יש שעות בהן התנועה כבדה. הסיבה לפופולריות הרבה כל כך של המעבורות היא שמרבית תושבי איסטנבול עובדים, לומדים או יוצאים לבלות בצידה האחד של העיר בעוד הם מתגוררים בצידה האחר. מלבד שני הגשרים מעל הבוספורוס, מעבורות הן אמצעי התחבורה הנוח ביותר המחבר בין שני חלקי העיר. מעגני המעבורות המרכזיים בגדה הארופית הם אלו של אמינונו (Eminönü)ובשיקטש (Beşitaş), ובצד האסיאתי - אוסקודר (Üsküdar) וקאדיקוי (Kadıköy).

מדי מספר חודשים מתפרסם לוח זמנים מעודכן למעבורות, אותו ניתן להשיג בדלפקי הכרטיסים. מחיר הנסיעה לכל יעד זהה ועומד על מעט פחות מדולר. יש לשלם בקופות הכרטיסים. תמורת התשלום תקבלו אסימון, באמצעותו נכנסים אל הרציף. ניתן לשלם גם באמצעות אקביל.

להלן מעט מידע על קוי המעבורות השימושיים. בכל מקרה, קיימים עוד קוים רבים ושונים. מומלץ לוודא לפני השייט את לוחות הזמנים ויעדי הנסיעה בלוחות הזמנים המעודכנים, ולא להסתמך על המידע שלהלן לבדו: מהרציפים באמינונו יוצאות מדי 15-30 דקות מעבורות הלוך וחזור לאוסקודר (רציף 1) וקאדיקוי (רציף 2) שבצד האסיאתי, בין השעות 06:30 - 22:00 (ויותר מאוחר בסופי שבוע - מומלץ לוודא בעזרת לוחות הזמנים המעודכנים). מאמינונו יוצאות מעבורות במעלה הבוספורוס, לתחנות השונות בצד האירופי והאסיאתי. מומלץ להתעדכן בלוחות הזמנים. מעבורות לאיי הנסיכים יוצאות כמעט מדי שעה מרציף 5 באמינונו, שעליו הכיתוב Adalar ("איים"). המעבורות עוצרות בארבעת האיים המתוירים, ומעבורת אחרונה חוזרת מבויוקאדה ב- 21:30.

שייט

שהייה באיסטנבול לא תהיה מושלמת ללא חווית השייט במימי הבוספורוס. מבט לגדות המיצר יאפשר הנאה משילוב בין עבר להווה (מלונות מודרניים לצד ארמונות ומבצרים) ומנופים יפהפיים הכוללים כפרי דייגים קטנים. התחילו את השיט ב- Eminönü ועצרו חליפות בין הצד האסיאתי לצד האירופאי. ההפלגה בדרך כלל אינה יקרה ואורכת שש שעות. יש אפשרות לקיים הפלגה פרטית. בררו פרטים בסוכנויות העיר. הדרך הטובה ביותר לראות את המיצר היא להצטרף להפלגה של אחת מספינות הנוסעים המשייטות בזיג זג לאורך גדות המיצר. בדרך תוכלו להשקיף על ארמון Dolmabahce , ולאחריו יופיעו הגנים הירוקים והפביליון המלכותי של ארמון Yildiz. בקצה הפארק מתרומם ארמון Ciragan (כיום הגראנד הוטל).

הארמון שנבנה בשנת 1874 ע"י הסולטן Abdulaziz משתרע לאורך 300 מטרים לאורך מיצר הבוספרוס.ב- Ortakoy , התחנה הבאה, תוכלו לראות אומנים המתקבצים יחדיו בימי ראשון להציג עבודות פרי ידם. לאחר מכן תוכלו להבחין בגשר הבוספרוס, אחד מהגדולים בעולם. ארמון Beylerbeyi היפהפה נמצא ממש מעבר לגשר בצד האסיאתי. מאחורי הארמון מתרוממת גבעת צ`מיליג`ה- הנקודה הגבוהה ביותר באיסטנבול. אפשר לטפס עליה ולהנות מתצפית נהדרת על כל הסובב אתכם. מן העבר השני של הגדה, נפרשות ווילות עשויות עץ של Arnavutköy. מספר קילומטרים הלאה מתגלה מבצר Rümeli Hisari ו- Anadolu Hisari . ארמון Goksu (הידוע גם בשם Kucuksu Palace) מכבד את הגדה האסיאתית בנוכחותו, ממש לצד Anadolu Hisari.מגבעת Duatepe , בצד הארופאי אפשר להעריך את הנוף המרהיב של המיצר והגשר. מתחת לגבעה נפרש פארק אמירגן עם בו ביתנים למנוחה ופריחה מרהיבה באביב.

מנגד, בגדה האסיאתית ישנו כפר דייגים בשם Kanlica המשמש כפר נופש לעשירי העיר. מעט הלאה, ב- Cubuklu ישנו ארמון Hidiv המתגלה בין עצי החורשה. מעבר לארמון (המשמש כיום כמלון) תראו את בקתות העץ של Beykoz Korusu המשמשות גם כן ככפר נופש בו בתי קפה לרוב ומסעדות. בצד האירופאי מעגן היאכטות של מפרץ Tarabya. קו החוף מהמפרץ מלא בטברנות ומסעדות דגים עד לכפרים ot Buyukdere ו- Sariyer. מעט בהמשך הקטע הצר של המיצר הולך ונעלם עד שנכנסים לים השחור.

חשמלית

באיסטנבול 2 קווי חשמלית: אחד מהם נבנה במאה ה-19, ומסלולו נע בין כיכר טקסים לטונל, לאורך רחוב איסתיקלל. הקרונות האדומים יוצאים מדי 15 דקות, ניתן לקנות אסימון לעליה בכל אחת מתחנות הקצה, או לשלם באמצעות אקביל. מסלולו של הקו השני נע בין אמינונו לזייטינבורנו, ועובר בדרך בסולטאן אחמט ובאקסאראי. חשמלית זו פועלת בין השעות 05:00-24:00, ויוצאת מדי 5 דקות. נסיעה בה עשויה לחסוך את העליה (או הירידה) שבין סולטאן אחמט לאמינונו, או להביאכם אל השכונות שמעבר לבזאר המקורה (Laleli ו- Aksaray).יש לקנות אסימון לפני הנסיעה, ולשלשלו למחסום בכדי לעלות לרציף הנסיעה. גם כאן ניתן להשתמש באקביל. פירוט מסלול הנסיעה בקו זה: Eminonu - Gulhane - Beyazit - Yusufpasa- Topkapi - Zeytinburnu

השכרת רכב

• כתובת סניף נוסף: Cumhuriyet Cad.No :295
  • טלפון: 2122415323

שדה התעופה

שדה התעופה נקרא על שם אתאתורכ ונמצא 23 ק"מ ממערב לעיר, בצד המערבי של איסטנבול. שדה התעופה גדול ומסודר, ונחלק לטרמינל לטיסות בינלאומיות וטרמינל לטיסות פנימיות.

מחלקת האבידות
 מחלקת האבידות נמצאת בטרמינל היוצאים בקומה הראשונה.

שירותים ומתן סיוע
מודיעין ישנו בשני הטרמינלים. סניף של לשכת התיירות התורכית גם כן ישנו בטרמינל הבינלאומי. הצוות במקום יכול להמליץ בפניכם על פעילויות, מלון וכן לסייע במעבר ממקום למקום עם ילדים קטנים.

אוטובוסים נוסעים הלוך ושוב בין הטרמינלים (המקומי והבינלאומי) של שדה התעופה. ניתן גם לתפוס מונית.

בשדה התעופה פועלים שלושה בנקים, וכן יש משרדי החלפת כסף ומכונות אוטומטיות למשיכת כסף.ציש סניף דואר בשני הטרמינלים (המקומי והבילנאומי).

כדאי לדעת כי על פי החוק התורכי חנויות דיוטי פרי רשאיות לפעול גם בטרמינל הנכנסים. כיום ישנן בטרמינל מספר חנויות דיוטי פרי המציעות מגוון רחב של מוצרים.

חנויות הדיוטי פרי ליוצאים מאיסטנבול נמצאות ממש לפני שערי העלייה למטוס. שדרת החנויות מזכירה את רחוב איסתיקלאל בעיר וניתן למצוא בהן שטיחים, חפצי נוי, תכשיטי זהב, בגדי עור, פריטי כסף, פורצלנים, כלי בית וחרסינה, דברי מזון (כמובן שגם רחת לוקום, קפה תורכי ותבלינים), גלויות ועוד. בחנות הדיוטי פרי הראשית בקומה הראשונה תוכלו לרכוש סיגריות, בשמים, מוצרי קוסמטיקה, שוקולדים, ופריטים רבים אחרים. מסעדות, בארים, בתי קפה ודוכני אוכל פועלים 24 שעות ביממה.

הניידות בשדה התעופה מתאימה גם לנכים היושבים בכסא גלגלים, וכך גם בכניסה לשירותים ובאולמות הטרמינל. מומלץ ליידע את חברת התעופה מבעוד מועד על מגבלת נגישות, כדי שבהגיעכם לשדה התעופה יארגנו עבורכם את כל הציוד הנדרש למעבר קל ונוח. ניתן גם לשכור כיסא גלגלים בשדה התעופה עצמו, אך יש להזמין מבעוד מועד דרך סוכנות הנסיעות או חברת התעופה.

חנייה
ניתן להחנות מכוניות בכל אחד מהטרמינלים במגרש חניה מקורה ומגרש חניה פתוח. התשלום נעשה באמצעות מכונות אוטומטיות.

קונקשן לטיסות פנימיות בתורכיה
מי שנוחת באיסטנבול וממשיך בטיסה פנימית ליעד אחר בתורכיה, יכול לעבור בהליכה בתוך שדה התעופה לטרמינל הטיסות הפנימיות. אין צורך לצאת משדה התעופה הבינלאומי בכדי לעבור לשדה התעופה הפנימי.

השכרת רכב בשדה התעופה
לחברות כמו: אוויס, בדג`ט, יורוקאר והרץ יש נציגויות בשדה התעופה. דוכניהן נמצאים בטרמינל הנוסעים הנכנסים הבינלאומי בצמוד למקום איסוף המזוודות.
להלן מספרי טלפון של חברות להשכרת רכב:
Ülger: 6622240
 National Car: 6637119

יציאה משדה התעופה

ברכב: משדה התעופה עלו על הכביש המהיר E-5 או על or O-1/O-2 וסעו עד מרכז העיר.

מוניות ודולמושים
: ניתן בקלות למצוא מוניות ודולמושים משדה התעופה העירה וחזרה.

אוטובוסים
: חברת האוטובוסים האוואש, Havaş, מפעילה קוי אוטובוסים ומוניות שירות משדה התעופה לכיכר טקסים מדי חצי שעה בין 06:00-23:00, עם עצירה ב- Aksaray. משך הנסיעה 30 דקות בממוצע. מדי שעה בין 07:00 ל- 21:00 יוצא אוטובוס לשכונה הצפונית Etiler (תחנה סופית- קניון Akmerkez).

רכבת קלה
: ניתן להגיע לשדה התעופה ברכבת הקלה. יש לרדת ב- Yenibosna (התחנה האחרונה של הקו, שפועל כרגע בין Aksaray ל- Yenibosna). עד שנת 2002 מתכננים להמשיך את המסילה עד לשדה התעופה עצמו. כיום הרכבת חולפת ב- 17 תחנות: Aksaray, Emniyet, Ulubatli (Topkapi), Bayrampasa, Sagmalcilar, Kartaltepe, Bus Terminal, Esenler, Terazidere, Davutpasa, Merter, Zeytinburnu , Bakirkoy, Bahcelievler, Atakoy ו- Yenibosna