סלובניה - תשע המסעדות הטובות בטיול

מה אתם יודעים על האוכל בסלובניה? כנראה שלא הרבה וחבל - אפשר ליהנות שם מתענוגות קולינריים אמיתיים. קבלו המלצות לתשע מסעדות טובות באתרי תיירות מובילים במדינה. בתיאבון!
נועם זבולון
תמונה ראשית עבור: סלובניה - תשע המסעדות הטובות בטיול
© מיקי קרמזין

אוכל בסלובניה - משחק מקדים

סלובניה היא פנינה קולינארית. המטבח הסלובני הוא כל מה שהמטבח המזרח אירופאי רוצה להיות, אבל לא תמיד מצליח. מטבח מעודן, מוקפד, עם גלריה רחבה של טעמים, שמקורם במסורת המזרח אירופאית: כיסונים, נקניקים ותבשילי קדירה, תוך שמירה על עידון, קלילות וסטנדרטים גבוהים של איכות החומרים. בין אם במסעדות העילית ובין אם במזללות השכונתיות, המטבח הסלובני מצליח לשאוב השראה מהמסורות הקולינאריות של שכניו, מבלי לאבד את הייחוד המקומי. ההמלצות הבאות מבוססות על רשמים מטיול בן 10 ימים בסלובניה, שהתמקד באיזור Bled ו-Bohinj ועמק ה-Soca (אזור Bovec). כאן תמצאו המלצות למסעדות שנקרו בדרכנו. לעתים בחרנו מסעדות שכבר מופיעות במדריכי הטיולים, אולם נשמח אם נצליח להעביר משהו מהאווירה והאוכל שהוגש בהן.

צילום: יעל מעוז

מסעדת Penzion Mayer, בלד

נמצאת באיזור Bled ו-Bohinj, זו כנראה המסעדה הטובה ביותר בה אכלנו בכל סלובניה. ביקרנו בה פעמיים, וכל מה שהוגש לשולחן זכה לקריאות התפעלות מכל הנוכחים. המסעדה נמצאת באזור מקסים ושליו, מערבית למלון Golf המפלצתי. ניתן לחנות בחנייה של המלון (בחינם) ולרדת ברגל מערבה, אל המסעדה. המסעדה ממוקמת בבניין מטויח מקסים, ולו חצר שלווה עם באר במרכזה. אפשר לשבת בפנים, אך בחצר המקסימה יש אווירה נהדרת, אם כי מומלץ להזמין בה מראש מקום או לבוא מוקדם. זוהי מסעדת שף, המצליחה להציג מנות מסורתיות עם "טוויסט" מודרני. למנות ראשונות אכלנו, בין השאר, קרפצ'יו עדין ונדיב של דג חרב, שהוגש עם רוטב ויניגרט טעים וקערה גדולה של מרק פטריות עשיר מאד. ניתן גם ליהנות מבר סלטים גדול וטעים ברובו. בין העיקריות הצטיינו דג טרוטה, שטוגן והוגש עם רוטב חמאה ושום; סטייק מבשר חזיר בר, ברוטב פירות יער מתוק, שהוגש עם אוסף מרשים של תוספות מקומיות; כופתאות למיניהן; לחם תירס וירקות אפויים. אפילו מנה בנאלית של גולאש, שודרגה כשהוכנה מבשר צבי. היה זה ללא ספק (ותסלח לי אמי) הגולש הטוב ביותר שטעמתי. למקום יש מרתף יינות משלו. המחירים תל אביביים, עם מנת עיקריות בין 12-20 יורו. במקום גם חדרים להשכרה.

• כתובת: Penzion Mayer, Želeška cesta 7, Bled
  • טלפון: 38645765740+
  • אתר אינטרנט: www.mayer-sp.si

מסעדת Gostilna Rikli, בלד

רוב האנשים מגיעים למלון פארק בשל בית הקפה שלו, המגיש את עוגות הקרם המפורסמות. עוד נחזור לעוגות הקרם הללו. בינתיים, ממול מעבר למדרחוב, בקומת הקרקע של המלון, ממוקמת פיצריה חביבה וטעימה, בה אכלנו שתי פיצות גדולות מאד וטעימות. אחת צמחונית עם פרוסות פלפלים, חצילים, אספרגוס וקישואים, ואחת בשרית, שצופתה בכל גודלה בפרוסות נקניק חזיר מעושן (Ham). הפיצות כאן עשוית בסגנון איטלקי מסורתי, כלומר בצק דק וקשה משהו, בדיוק כמו שאנחנו אוהבים. שתי הפיצות היו משביעות מאד וחוסלו במהירות. פיצות משפחתיות עולות בין 7-10 יורו. שוב חצינו את המדרחוב ונכנסנו לבית הקפה הידוע, השייך גם הוא למלון ומוכר את עוגת הקרם המפורסמת "Bled Cream Cake". למרות שזו מסעדה לכל דבר, רוב הסועדים במרפסת הנרחבת המשקיפה אל האגם היו עסוקים בנבירה בפרוסות העוגה האימתניות. העוגה טעימה, לא משהו שהיה מפיל אותנו מהכסא אם היינו אוכלים אותו במסעדה בארץ, וגם השירות נשאר עדיין בתקופה הקומוניסטית, אך הנוף המקסים מהמרפסת מפצה על הכל.

• כתובת: Gostlina Rikli, Cesta Svobode 15, Bled
  • שעות פתיחה: 12:00-22:00
  • טלפון: 38645791800+
  • אתר אינטרנט: www.hotelibled.com

מסעדת Gostilna Lectar, ראדלוביצה

מסעדה ידועה, הנמצאת במרכז ההיסטורי המקסים של העיירה Radovlica, כחצי שעת נסיעה מ-Bled. למסעדה מרפסת אחורית גדולה בה סעדנו, על רקע תפאורה מסורתית של כלים ושטיחים מקומיים. המסעדה מתגאה במאכלים מסורתיים. אכלנו בה אסקלופ של חזיר ברוטב קטיפתי וסטייק חזיר, שהוכן על האש ושתי המנות היו טובות מאד. לסיום הארוחה אף הגישו לנו ,על חשבון הבית, יין קינוח מקומי מעולה. המסעדה גם מאוד ידידותית לילדים, שמקבלים שם ניירות וצבעים. המנות העיקריות מתומחרות בין 10-14 יורו.

• כתובת: Gostlina Lectar, Linhartov trg 2, Radovlica
  • טלפון: 38645374800+
  • אתר אינטרנט: www.lectar.com

מסעדת Gostilna Rupa, בוהיני

מסעדה גדולה וידועה מאד, הנמצאת בכפר Srednja Vas הסמוך לאגם Bohinj. המסעדה מתגאה בבישול מסורתי, עם מנות גדולות. החלל בבקתה הכפרית מחופה בעץ ומלא תמונות ישנות וכל מיני פריטים עתיקים המשרים אווירה ביתית חביבה וחמימה. למרות גודלו של החלל הפנימי הוא מחולק לפינות ישיבה המאפשרות גם אווירה אינטימית. כמו-כן, יש אפשרות לצאת ולשבת במרפסת המקסימה שלהם. האוכל הוא לא פחות ממעולה. פתחנו בשני מרקים, פטריות ובשר, שהיו עשירים בטעם. אלו הוגשו עם סלסלת לחם גדולה שהכילה שלושה סוגי לחמים שונים, כולם טריים ומצוינים. למנה העיקרית הזמנו נקניקיות שבושלו מבשר חזיר ופרה והצטיינו בטעם בשרי חזק עם טיפול מינימאלי של פלפל ומלח. הן היו מצוינות, אך שודרגו אף יותר בעזרת ממרח חזרת ומיונז שהוגש לצידן והיה חריף במידה. בנוסף הזמנו ורסיה מקומית ל-Cordon Blue, כתיתת עגל שצופתה בפרורי לחם, מולאה ב-ham והיתה נהדרת. את התוספות מזמינים פה בנפרד, והן נדיבות מאד, תוספת אחת מספקת בקלות שני סועדים. גם את סלסלת הלחם ישמחו למלא שוב ללא תשלום. המנות אינן יקרות ונעות בין 8-14 יורו למנה עיקרית.

• כתובת: Gostlina Rupa, Srednja Vas 87, Srednja Vas
  • שעות פתיחה: 10:00-24:00
  • טלפון: 38645723401+
  • אתר אינטרנט: www.apartmajikatrnjek.com

מסעדת Letni Vrt, בובץ

נמצאת בעמק ה-Soca. זו מסעדה השוכנת בבניין גדול ומכוער במרכז העירה Bovec. פנים המסעדה חסר ייחוד, אולם המרפסת הגדולה נעימה לישיבה. המסעדה נראית מאד תיירותית ומציעה תפריט ענק – לא נראה או לא סביר שקיימת מנה במטבח הסלובני שלא מיוצגת שם – מה שעורר בנו חששות לגבי ההמשך. אולם כל חששותינו התבדו כשמצעד של מנות מצויינות הגיע לשולחן. מנה ראשונה של קרפצ'יו חוסלה במהירות. חתיכות הבשר נחתכו לפרוסות עבות יחסית והוגשו עם ארוגולה וגבינת כבשים מצוינת. גם פיצה בשרית וגולש לא הכזיבו ואפילו מצאנו מלצר שמדבר עברית. מחירי רוב המנות העיקריות נעים בין 10-15 יורו למנה.

• כתובת: Letni Vrt, Trg golobarskih zrtev 1, Bovec
  • שעות פעילות: 11:00-22:00
  • אתר אינטרנט: eng.letni-vrt.com

מסעדת Topli Val, קובריד

מסעדה מפורסמת, השוכנת בקומת הקרקע של מלון בשם זהה, הנמצא בכיכר המרכזית של העיירה קובריד. מדריך "לונלי פלנט" טוען שהמסעדה צריכה לקבל כוכב מישלן וזה האיץ בנו לבלות בה את ארוחת הערב שלנו. מדובר במסעדת יוקרה, עם שירות מוקפד, מנות יצירתיות ומעט פלצניות, המתמחה בפרשנות מודרנית למאכלים מסורתיים. לפתיחה הוגש לנו לחם טעים, אליו נלוותה תערובת של שומן עוף ובצל מטוגן, בדומה ל "שמאלץ" המוכר מהמטבח הרוסי. לממרח המקומי היה טעם מעושן חזק והוא העשיר מאוד את טעמו של הלחם. חלקנו מנה ראשונה של דג טרוטה מומלח, שהיה טעים גם בשל ששודרג בעזרת ממרח חזרת ומיונז נהדר. בין המנה הראשונה לעיקרית הוגש (על חשבון הבית) פטה כבדי עוף נהדר שלווה בטוסטים קטנים וריבת פירות יער. המנות העיקריות הבהירו על מה יצא שמה של המסעדה למרחוק: אומצה של בשר צבי ברוטב פירות יער, שהוכן לדרגת מדיום אשר לצידו הוגשו שלל תוספות מסורתיות כירקות צלויים, פולנטה וכופתאות. לא ברור כיצד מחיה שרירית כל כך מופק בשר רך כל כך. המנה השנייה הייתה פסטה ברוטב שמנת, עגבניות ויין עם חסילונים. השרצים הוגשו שלמים ולצורך פירוקם צוידנו בסינור מגוחך למראה. הרוטב היה מושלם, החסילונים רכים ומלאי טעם. ללא ספק, אחת ממנות פירות הים הטובות שטעמנו. לקינוח הזמנו את ה"גיבניצה", שהיא קינוח לאומי סלובני (להבדיל ממאפה מתוק מבצק שמרים וגבינה בעל שם זהה המוגש בחלקים אחרים של המדינה, כמו באזור לובליאנה למשל). פרוסת העוגה העצומה שנחתה על שולחננו הורכבה משכבות של דפי פילו, גבינה, תפוחים ופרג, עליהן נבזקה אבקת סוכר, והוגשה על רוטב וניל מתקתק. אכן קינוח מיוחד מאוד וטעים שהיווה סיום ראוי לארוחה מפוארת. הופתענו שמחירי רוב המנות העיקריות במסעדה הם בין 13-18 יורו, ושמאפשרים בזאת לדגום מהעלית הקולינארית של סלובניה מבלי לשבור תכנית חסכון. אינני יודע אם היא ראויה לכוכב מישלן, אך היא ללא ספק תחנת חובה למבקרים באזור.

• כתובת: Topli Val, Trg svobode 1, Kobarid
  • טלפון: 38653899300+
  • אתר אינטרנט: www.topli-val-sp.si

מסעדת Vancar, בובץ

מזללה מקומית פופולארית, מאד ששוכנת במרכז הכפר Cezsoca המרוחק מ-Bovec כ-5 דקות נסיעה בלבד, מהצד השני של נהר ה-Soca. המנות כאן גדולות ופשוטות. הרבה חזיר, מרקים ובר סלטים. האוכל בסיסי, אבל טעים מאוד. שני מרקים שאכלנו, מרק בשר ומרק פטריות - היו עשירים בטעם. בר הסלטים הפתיע לטובה. כתיתת חזיר ענקית ודג טרוטה צלוי היו משביעים וטעימים. המחירים לא יקרים-9-12 יורו למנה עיקרית, ולמסעדה גינה נעימה עם מתקני משחקים וכיף לבלות בה ערב רגוע ביחד עם המקומיים הרבים שבאים לאכול בה.

• כתובת: Vancar, Cezsoca 43, Cezsoca
  • טלפון: 38653896076+

ולקינוח, מאפים!

היה זה ניסיון להעביר ולו במעט את החוויות הנעימות לחיך שהיו לנו בסלובניה. להשלמת החגיגה הקולינארית מומלץ לערוך ביקור יומי במאפיות המצוינות, בהן ניתן למצוא לחמים נהדרים ושלל מאפים מתוקים, לאכול מהנקניקים המצוינים הנמכרים בכל מרכול ולקנח בבירות המקומיות. תבלו.