טיול לרומניה - על מצודות ומבצרים

האוסף המרשים של הטירות והמבצרים ברומניה ממחיש את המורשת העשירה של המדינה מתקופת ימי הביניים. אפשר למצוא בה כמה וכמה מבצרים וטירות יפהפיים, המסתירים מאחוריהם סיפורים מרתקים ועבר היסטורי מרתק. עם נופים מקסימים וכפרים קטנים ליד, אין ספק שאלה מקומות שאסור לפספס בזמן טיול לרומניה - טיולים עם מסתורין.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: טיול לרומניה - על מצודות ומבצרים
Shutterstock/Mossaab Shuraih

הכנסייה המבוצרת Biertan

הכפר Biertan הוא הראשון המוזכר במסמכים משנת 1283 והוא ביתם של המבצרים הגדולים והמרשימים בטרנסילבניה. הוא מוקף רחובות משונים ויקבים כשבמרכזו, על הגבעה, למעלה גבוה, נישאת לה במרום הדר ופאר כנסיית Biertan המבוצרת. שלוש קומות גבוהות, המקושרות על ידי מגדלים, מסמלות את מורכבות המבנה והפיכתה של הכנסייה לכזו שכמעט בלתי אפשרי לכבוש. עם אדריכלות גותית, הכוללת דלתות כבדות, קירות חיצוניים כפולים, הכנסייה מתגאה בדלתות העץ החזקות ביותר בטרנסילבניה, שהצליחו להגן על האוצרות הקדושים שבה. מזבח הכנסייה נבנה על ידי אמנים מוינה, אוסטריה ומנירנברג, גרמניה בין השנים 1483 ועד 1513. הדלתות, פלא הנדסי אמיתי, בעלות מנגנון נעילה מתוחכם, הכולל 15 ברגים, אותם ניתן לפתוח בו זמנית על ידי מפתח אחד. אורגן הכנסייה כולל 1,290 צינורות והוא נבנה בשנת 1869 על ידי החברה האוסטרית – Hessian. המבקרים במקום ודאי יוכלו להתרשם מהמגדלים המקיפים את הכנסייה: מגדל השעון, מגדל הפעמונים, מגדל השער ומגדל Bacon. משנת 1572 ועד 1867 הכפר Biertan היה מקום מושבם הבישופים האוונגליסטים של טרנסילבניה ואת מצבותיהם ניתן למצוא במגדל הבישופים.

טירת Bran

מוקפת הילה של מסתורין ואגדה, יושבת לה הטירה גבוה ונושאת את המיתוס המפורסם אודות דראקולה. הטירה בנויה על אתר האבירים הטבטונים משנת 1212, כשתועדה לראשונה ב-19 לנובמבר 1377 על ידי לואי הראשון של הונגריה, שאפשר לסקסונים של בראשוב לבנות את המצודה. למרות שסטוקר, הסופר האירי שכתב את "דראקולה", מעולם לא ביקר בטרנסילבניה, הוא הסתמך על מחקר ועל דימיונו הפורה ועל טירתו של Vlad Tepes, שליטה של Walachia. בזכות הקשר של הטירה לסיפורו של דראקולה, היא מצליחה למשוך מבקרים רבים. בשנים 1920 ועד 1957 שימשה הטירה למקום מגורים מלכותי והיתה מתנה של אנשי בראשוב למלכה מארי. כיום משמשת הטירה כמוזיאון פתוח לתיירים, המציג אמנות ורהיטים שנאספו במהלך השנים על ידי המלכה מארי. גרמי מדרגות צרים ומתפתלים מובילים ל-60 חדרים, שרבים מהם קשורים זה לזה באמצעות מעבר תת קרקעי. אלה משמשים כביתם של אוספי ריהוט וכלי נשק מהמאה ה-14 ועד המאה ה-19. הטירה משקיפה על הכפר הציורי Bran, המציע מוזיאון אתנוגרפי פתוח, בו ניתן למצוא רהיטים גם כן, חפצים ביתיים שונים וכן תלבושות מתקופות קודמות.

• כתובת: טרנסילבניה, רומניה, לא רחוק מהעיירה בראשוב.
  • טלפון: 268-237-700 או 237-701
  • אתר אינטרנט: %http://www.Bran-Castle.com|www.Bran-Castle.com|target=_blank%
  • אימייל: %mailto:office@bran-castle.com|office@bran-castle.com%
  • שעות פתיחה: בתאריכים 1/5 ועד 30/9 ביום שני מהשעה 12 בצהריים ועד 4 אחר הצהריים וביום שלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 6 לפנות ערב. בתאריכים 1/10 ועד 30/4 ביום שני מהשעה 12 בצהריים ועד 4 אחר הצהריים, ובימים שלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 4 אחר הצהריים.

הכנסייה המבוצרת Calnic

הכנסייה המבוצרת הזו נבנתה במאה ה-13 על ידי הרוזן Chyl de Kelling והיא אחד המבנים הגותיים המרשימים ביותר בטרנסילבניה. היא הוזכרה לראשונה בשנת 1269, כששימשה כבית אצולת הסקסונים עד 1430, שאז נימכרה לאיכרים במקום. הכנסיה מוקפת בחומות גבוהות עם מגדלים בצפון ובדרום. מערכת הביטחון החזקה שלה הושלמה במאה ה-16 כשכנסייה רומנסקית קטנה ותעלת מים נוספו לה על ידי הקהילה הקלטית. המגדל המבוצר בן חמש הקומות הוא סימן ההיכר של המצודה. במקום גם כן מוזאון לאמנות מתקופת ימי הביניים, המציג ממצאים שונים.

• כתובת: טרנסיבלניה, רומניה, לא רחוק מהעיירה סיביו

טירת Corvinesti

זוהי הטירה הגותית הגדולה ביותר ברומניה, שנבנתה על ידי משפחת Anjou על שטחו של מחנה רומי לשעבר. הטירה שימשה כמצודה עד אמצע המאה ה-14, אז הפכה לביתו של שליט טרנסילבניה Iancu de Hunedoara, שדאג בהמשך "לשדרגה" ולהפיכתה לאחת הטירות היפות ביותר בטרנסילבניה. המבנה של הטירה השתמר היטב במרוצת השנים, כולל היכלי האבירים, החצרות הפנימיים ועשרות החדרים שבה.

• כתובת: Str. Castelului 1, Hunedoara
  • טלפון: 254-711-423
  • אתר אינטרנט: %http://www.CastelulCorvinilor.ro|www.CastelulCorvinilor.ro|target=_blank%
  • אימייל: %mailto:contact@castelulcorvinilor.ro|contact@castelulcorvinilor.ro%
  • שעות פתיחה: ממאי ועד אוגוסט – בשלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 6 לפנות ערב, ביום שני מהשעה 9 בבוקר ועד 3 בצהריים. בחודשים מרץ-אפריל בימים שלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 5 אחר הצהריים, ביום שני מהשעה 9 בבוקר ועד 3 בצהריים, בחודשים ספטמבר ועד פברואר בימים שלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 4 אחר הצהריים וביום שני מהשעה 9 בבוקר ועד 3 בצהריים.

מבצר Fagaras

המבצר המרשים הזה נבנה בשנת 1310 על שטחו של מבצר מהמאה ה-12, שנישרף על ידי הטטרים בשנת 1241. המבצר הורחב בין המאות ה-15 וה-17 ונחשב אחד הביצורים החזקים ביותר בטרנסילבניה. המבצר מוקף על ידי "חפיר" (תעלה מגינה) עמוק, שבעתות מלחמה או תסיסה חברתית, התמלא במים וכך הגן על המבצר. גשר מעל החפיר שימש כנקודת המעבר היחידה אל המבצר. המצודה מתגאה בשלוש קומות וחמישה מגדלים. לאורך השנים שימש המבצר בעיקר למגורים עבור נסיכים שונים ובני משפחותיהם. נסיך טרנסילבניה Gabriel Bethlen, ששימש כנסיך בין השנים 1613 ועד 1629, הושפע עמוקות מהרנסאנס האיטלקי והביא אדריכלים מאיטליה לבנות מחדש את המצודה. במהלך שלטונו של Georg Rákóczi (ששלט במהלך השנים 1630 ועד 1649) הוכפל גודלה של המצודה והחפיר שהקיף אותה הורחב. רשומות מראות כי חלקו הפנימי של המבצר היה זוהר ועשיר, אך מעט מאד מכל זה השתמר. כיום אפשר למצוא בתוך המבצר מוזיאון, המציג ממצאים מהתקופה הרומית, כלי נשק מתקופת ימי הביניים וכלי מאלכה מסורתיים. בנוסף, מארח המוזיאון גם אוסף יפהפה של סמלים שונים, המצויירים על זכוכית.

• כתובת: טרנסיבלניה, רומניה, לא רחוק מהעיירה סיביו ובראשוב.
  • שעות פתיחה: בימים שלישי עד שישי מהשעה 9 בבוקר ועד 4 אחר הצהריים, בשבת וראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 3 בצהריים. ביום ראשון סגור.

הטירה Peles

על מורדות הרי Bucegi עם תצפית מרשימה על העיירה הציורית סיניה, שוכנת לה טירת Peles, נחשבת ליצירת מופת של הארכיטקטורה הגרמנית ואחת הטירות המדהימות ביותר באירופה. הטירה הוזמנה על ידי המלך קרול הראשון בשנת 1873 ובנייתה הושלמה בשנת 1883 ושימשה למגורי הקיץ של בית המלוכה במשך קייצים רבים עד שנת 1947. 160 החדרים שבה, הם דוגמא מצויינת לאמנות האירופאית, שנדלירים מקריסטל, חלונות מעוצבים בסגנון גרמני ועיטורי קירות. הרהיטים בחדר המוסיקה עשויים מעץ טיק (מתנה מהמלך קארול הראשון מהודו) ועבודות יד, עשויות משי, מעטרות את הקירות בסלון הטורקי. התקרה בהיכל התיאטרון צבועה בציורים דקורטיבים והיא פרי עיצובם של אומנים האוסטרים. במקום מוצגים למעלה מ-4,000 יצירות ודברי אמנות שונים ממזרח אירופה מהמאה ה-15 ועד המאה ה-19.

• כתובת: Str Pelesilui 2, Sinaia
  • טלפון: 244-310-918
  • אתר אינטרנט: %http://www.peles.ro|www.peles.ro|target=_blank%
  • אימייל: %mailto:peles.ro@gmail.com|peles.ro@gmail.com%
  • שעות פתיחה: בחודשים ספטמבר ועד מאי ביום רביעי מהשעה 11 בבוקר ועד 5 אחר הצהריים, בימים חמישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 4 אחר הצהריים. סגור בשני ושלישי. בחודשים מאי עד ספטמבר בימים שלישי עד ראשון מהשעה 9 בבוקר ועד 5 אחר הצהריים. סגור בימי שני. במהלך חודש נובמבר סגורה הטירה למבקרים.

הכנסייה המבוצרת Prejmer

זוהי הכנסייה המבוצרת הגדולה ביותר בחלקה הדרום מזרחי של אירופה. היא נבנתה בשנים 1212-1213 על ידי האבירים הטבטונים. הקירות שסביבה עבים וחזקים: גובהם יותר מעשרה מטרים ועוביים קצת יותר מארבעה מטרים. על פי רישומים היסטוריים, במהלך 500 השנים לקיומה, היא היתה במצור 50 פעם, אך ניכבשה רק פעם אחת, ב-1611 על ידי הנסיך מטרנסילבניה Gabriel Báthori. אספקת המזון, בעיתות מצוקה, הועברה דרך מעברים תת קרקעיים. אחד המתקנים הידועים של הכנסייה היה "מכונת ההשמדה", שהיתה מכלול של כלי נשק שיכלו לירות בו זמנית ובעקבות כך גרמו לאבידות רבות. בנייתה של הכנסייה הושלמה ב-1225 ומאוחר יותר הותאמה לסגנון הנצרות.

• כתובת: טרנסילבניה, מרכז רומניה. לא רחוק מבראשוב.

המבצר Rasnov

הכפר ראשנוב (הנקרא בגרמנית Rosenau) ממוקם על ראש גבעה סלעית של הרי הקרפטים, כמעט 200 מטרים מעל העיירה בראשוב. הוא הוזכר לראשונה במסמכים רישמיים בשנת 1331 והוא נבנה על ידי האבירים הטטונים, כהגנה מפני פלישת הטטרים. מאוחר יותר הורחב על ידי הסקסונים. הכפר ממוקם במקום אסטרטגי וחשוב, ציר מסחרי, המקשר בין טרנסילבניה ו – Walachia. עיצובו של הכפר שונה מזה של מבצרים אחרים, בכך שתוכנן כמקום מפלט לתקופות ארוכות. וככזה, יש בו 30 בתים, בית ספר, אולם תפילה ומבנים נוספים, המקושרים לכפר. מערכת ההגנה של הכפר כללה תשעה מגדלים, שתי מצודות וגשר מתרומם. הכפר נאלץ להיכנע פעם אחת בלבד בשנת 1612, כשפולשים הצליחו למצוא את המעברים הסודיים אליו. המצור האחרון על הכפר אירע בשנת 1690 במהלך הפלישה העות'מאנית לטרנסילבניה. הכפר נפגע בשנת 1718 בעקבות שריפה ושוקם לאחר מכן. הפגיעה המשמעותית הנוספת בו אירעה במהלך רעידת אדמה בשנת 1802. הפעם האחרונה ששימש כמבצר היתה במהלך המהפיכה בשנת 1848, שלאחריה ננטש. לאחרונה שוקם שוב כדי להחזיר לו את תפארתו משכבר הימים. אפשר למצוא בו מוזיאון, המתחבא מאחורי הקירות העתיקים.

• כתובת: טרנסילבניה, מרכז רומניה, לא רחוק מבראשוב.