מרמריס - כל מה שצריך לדעת

מרמריס נחשבת לאחת מערי הנופש המפותחות ביותר בטורקיה והיא ממוקמת על מפרץ יפהפה בחלקו הדרומי של חוף הים האגאי. מרמריס היא גם אחד מיעדי הנופש האהובים ביותר על הישראלים- זאת, משום צבעוניותיה, החופים מסביבה, האוכל הים תיכוני האהוב וחיי הלילה הסוערים שלה. הנה סקירה על העיר ובייחוד המלצות מה כדאי לעשות מחוץ לעיר דווקא ופעילויות נוספות, מלבד שחייה בבריכת המלון או יום על חוף הים.
איתמר ברק - צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מרמריס - כל מה שצריך לדעת

הקדמה

מרמריס (Marmaris) נחשבת לאחת מערי הנופש המפותחות ביותר בטורקיה. היא ממוקמת על מפרץ יפהפה בחלקו הדרומי של חוף הים האגאי בטורקיה במקום בו ישבה בעבר העיר העתיקה פיקוס (Phykos), כשמסביבה גבעות מכוסות אורנים. משמעות השם מרמריס, היא "תלו את האדריכל" ובטורקית Mimari as, כך על פי האגדה המקומית, הגיב סולימן הגדול למראה הטירה שהייתה במקום כאשר עבר בעיר בדרכו לכבוש את רודוס הסמוכה - כנראה שהעיצוב לא היה לטעמו... מרמריס הינה שילוב מוזר של סגנונות אירופאים ומזרח תיכוניים, המזכירים לישראלים את עכו, אילת ויפו - הרבה צבע, הרבה שמחת חיים והרבה הרבה ים. אלפי התיירים המציפים את העיר מוסיפים לה נופך אנושי מיוחד, המורכב משלל בגדים, תרבויות וצבע, והיא רוחשת פעילות 24 שעות ביממה.

מאז החלה נהירת התיירים הישראלים לטורקיה בשנות ה-90` ביצרה העיר מרמריס את עצמה כאחד היעדים האהובים מאוד על הישראלים. בתחילה, הישראלים נהרו אליה בעיקר בגלל סיבה אחת עיקרית- בתי הקזינו, שהיוו אטרקציה מסחררת עבורם. החגיגה נמשכה מספר שנים עד שיום אחד היה נדמה שהיא נגמרה, עת עבר החוק בפרלמנט הטורקי שהפך את בתי הקזינו לבלתי חוקיים. יחד עם זאת, שמרו הישראלים על נאמנותם לטורקיה ובייחוד לעיר מרמריס , שהיא עדיין אחד מהיעדים האהובים ביותר על התיירים מישראל.

מרכז העיר

מרמריס מציעה לתייר הישראלי הזדמנות מצוינת לחופשה כיפית בשמש עם טעם מאוד קוסמופוליטי- אם חשבתם שחופשה במרמריס תחשוף אתכם לדרך החיים הטורקית, להווי הטורקי ולמורשת העתיקה של טורקיה- מעט יקשה עליכם למצוא את כל אלו כאן. מרמריס הגדולה היא אתר תיירות ונופש אהוב מאוד לא רק על ידי הישראלים, אלא גם על תיירים מכל העולם, בייחוד אלו מבריטניה. מלבד רצועת חוף ארוכה הנמתחת לאורך מפרץ יפה, העיר מתהדרת גם בבתי מלון ברמות פאר ומחירים שונות, מסעדות, בארים, פאבים ובתי קפה והמון חנויות ובתי עסק שונים- כולם מכוונים אל התיירים.

מרבית מוקדי העניין לתייר הממוצע נמצאים מזרחית ל-Ulusal Egemenlik Bulvari שחוצה את העיר לשניים- זהו אזור של רחובות צרים וצפופים שבו ניתן למצוא את השוק המקומי שהפך לתיירותי ביותר במרוצת השנים בהן מרמריס הפכה לעיר תיירות. מרכזה של העיר נמצא סביב המצודה, הבאזאר והמרינה, הנמצאים כולם בסמיכות זה לזה. המצודה העתיקה של מרמריס היא המבנה ההיסטורי החשוב ביותר באיזור מרמריס. היא נבנתה בשנת 1522 על ידי העותומאנים אך נפגעה במהלך מלחמת העולם הראשונה. במהלך השנים המצודה שופצה וכיום היא משמשת כמוזיאון היסטורי. הנוף היפה הנשקף מהמצודה הוא העניין העיקרי שאפשר למצוא בביקור בה.

קניות

הרחובות המקבילים לחוף הים, קמאל אלגין (Kemal Elgin) ושדרות קנאן אוורן (Kenan Evren bulvari), שופעים חנויות וסוחרים מכל הסוגים. מעילי עור, בגדים, נעליים, משקפי שמש, שעונים ותכשיטים ועוד בתי עסק מכל הסוגים ממתינים לתיירים בחנויות לאורך הרחובות. די במבט חטוף שלכם לעבר הסחורה כדי שמוכרי החנויות יגשו אליכם מיד ויציעו לכם ממרכולתם. ממש בסמוך למצודה נמצא הבאזאר של מרמריס. הבאזאר הוא למעשה עוד אתר היסטורי של העיר אך כיום לא תמצאו בו עקבות לאותם ימים אך הוא בהחלט מותאם לגל התיירים הפוקד העיר. כמו ברחובות העיר, תמצאו כאן חנויות מכל הסוגים והמינים. מי שביקר באיסטנבול יחוש כאילו זוהי גרסה צנועה ומוקטנת של הבאזאר הגדול שם.

אפשרות אחרת לשופינג כאן באיזור תוכלו למצוא באחד מהשווקים המתקיימים באיזור מרמריס, בימים מתחלפים. השוק של מרמריס מתקיים בימי חמישי. הסחורה הנמכרת בשוק זה היא בעיקר ירקות, פירות ובגדים, כך שלא מדובר בהזדמנות לשופינג חסר מעצורים, אך זו בהחלט יכולה להיות חוויה צבעונית ומעניינת. השוק נערך בתוך מבנה מסודר, הממוקם באיזור פינת הרחובות הסאן איצ`יק (Hasan Içik) ומולאלי (Muğlali). גם באיצ`מלר (Içmeler) מתקיים שוק דומה, בימי רביעי, באיזור פינת הרחובות ברבארוס (Barbaros) ו-נאמיק קמאל (Namik Kemal).

אופציה נוספת לקניות היא מרכז הקניות טאנסאש (Tansaş)- אליו מגיעים דולמושים באופן תדיר ממרכז העיר. כתובת: פינת הרחובות אולוסאל אגמנליק (Ulusal Egemenlik) ומולאלי.

אם הגעתם למרמריס כחלק מהפלגת נופש או טיול מאורגן, תזכו בחוויית קניות שונה. חלק מתכנית הטיולים המאורגנים האלה כולל ביקור במפעלים שונים לייצור סחורות אופייניות לאיזור- מפעל לייצור ממתקי לוקום, מפעל לייצור מעילי עור, בית מלאכה לייצור תכשיטים ועוד. שימו לב כי ה`מפעלים` הללו הם תיירותיים ומסחריים (בלשון המעטה) כך שלא כדאי לפתח ציפיות שממש תזכו לחזות בתהליכי ייצור אמיתיים. יחד עם זאת, ראוי לציין את חנות התכשיטים Vogue Diamond ברחוב קמאל אלגין מס` 62. בחנות זו, שחלקה בבעלות בריטית, תוכלו ממש לחזות בצורפים העובדים מאחורי שמשות זכוכית, לצפות בתהליכי הצורפות השונים ואף ליהנות מכוס מיץ או תה טורקי, כמיטב מסורת האירוח בטורקיה (כתובת האינטרנט: www.voguediamond.co.uk) .

מקומות בילוי

בגלל היותה של מרמריס אתר תיירות אהוב על תיירים מלאומים שונים, כל הברים והפאבים הפונים לתיירים (בעיקר הבריטים שבהם) עושים כמיטב יכולתם לקלוע לטעמם. לכן, רוב ככולם מציעים הווי ואווירה אירופאית שמחה. כשתיכנסו אליהם בערב תחושו מיד כאילו נכנסתם למסיבה של בריטים מבושמים (שלא לומר שיכורים). בחלק מהמקומות מוקרנים אף משחקי כדורגל ורוגבי מאנגליה.

הדרך נחמדה לבלות את הערב במרמריס היא פשוט להלך על הרחובות המקבילים לחוף הים- Kenan Evren Bulvari ו-Kemal Elgin Bulvari. הרחובות הללו שופעי חנויות ובתי עסק רוחשי פעילות, הפעילים עד השעות הקטנות של הלילה. מרחובות אלו תוכלו תמיד לפנות דרומה לכיוון הים, באחת הפניות, ולהלך על רצועת החוף מלאת הברים והפאבים. המוזיקה הרמה נשמעת מכל בר. כאמור, מקומות הבילוי קורצים מאוד לבליינים מאירופה, לכן המוזיקה היא מערבית ועדכנית ביותר. רחוב 39 (או האג` מוסטפה), הנמצא ממזרח לטירה, קרוב מאוד לקו המים, מכונה "רחוב הברים", כשתגיעו לשם תיווכחו בסיבה מדוע הוא מכונה כך. האוכל בתפריטי המסעדות הוא שילוב של אוכל מקומי עם מערבי- קבב לצד פיצה, שישליק לצד פיש אנד צ`יפס. אם תהלכו על רחוב Kemal Elgin לכיוון מזרח הוא יסתיים בכיכר רחבה ויתחבר לטיילת המקיפה את המרינה ואת מצודת מרמריס. גם המרינה כמובן שופעת מסעדות, בארים ובתי קפה נחמדים בהם תוכלו לבלות בשעות הערב.

אם אתם במצב רוח טורקי או ים תיכוני תוכלו לצאת לארוחת ערב אותנטית (אותנטית לתיירים כמובן) באחד ממסעדות ה"ערב הטורקי" במרמריס. כאן תוכלו ליהנות מאוכל מקומי בשילוב עם מופעי מוזיקה טורקית מסורתית, מופעי מחול וכמובן מופעי ריקודי הבטן הבלתי נמנעים.

מחוץ למרמריס

אם הגעתם למרמריס, סיכוי סביר שעשיתם זאת כחלק מחבילת נופש הכוללת טיסה ומלון, שייתכן והוא אף קלאב שבו הכל כלול במחיר. חבילות הנופש לתיירים מישראל מציעות לכם מספר ימים של רביצה בשמש בבריכת המלון או על חוף הים של מרמריס. כך, שאם באתם הנה על מנת לשטוף את הראש מטרדות שגרת היומיום שלכם- הגעתם למקום הנכון. רוב התיירים נשארים בדרך כלל בגבולותיה של מרמריס (שלא לומר גבולות המלון). אם מתחשק לכם להגיח לכמה שעות מהעיר או שאם במקרה מרמריס היא רק תחנה בטיול שאתם עורכים באיזור זה של טורקיה, הנה כמה כפרים וחופים יפים מחוץ לעיר ועוד אטרקציות בסביבת מרמריס:

חופים וכפרים נוספים
איצ`מלר (İçmeler): רצועת חוף מקסימה הנמצאת במרחק כ-8 ק"מ דרומית למרמריס העיר. איזור זה תוכנן מראש כאתר תיירות על כן איזור המלונות תוכנן מראש להיבנות על קו המים, בנפרד מאיזור מגורי התושבים, הנמצא מאחור. גם פה תמצאו חוף יפה זרוע שמשיות, מסעדות תיירים למכביר, בארים ובתי קפה, בדומה למרמריס. ההבדל בין איצ`מלר ובין מרמריס הוא פשוט בקצב החיים שלה. בעוד שמרמריס שוקקת חיים ומלאת אנרגיות משלה, לאיזור איצ`מלר יש קצב משלו. היא יכולה להוות עבורכם מקום מפלט אם מתחשק לכם יום שקט, הרחק מההמולה במרמריס. אם הגעתם לאיזור זה, שלא כחלק מחבילת נופש, כדאי אפילו לשקול לינה באיצ`מלר. היתרון- באיצמ`לר הותקן חוק עזר עירוני הקובע כי אין להשמיע מוזיקה בקול רם בשעות הלילה. אם תלונו באחד משלל בתי המלון באיצ`מלר, תוכלו ליהנות מחיי הלילה שיש למרמריס להציע, במרחק נסיעה קצרצרה (באמצעות רכב או גם אחד הדולמושים המחבר בין איצ`מלר ומרמריס). אחרי הבילוי הלילי, תוכלו לחזור לאיצ`מלר לשנת לילה ערבה ושקטה.

אקייאקה (Akyaka): במרחק של כ-20 ק"מ מצפון למרמריס, על הכביש הראשי, נמצא הכפר המקסים אקייאקה לא הרחק מגוקובה (Gökova). כשתגיעו לכפר הקטן תבחינו מיד במראה הכל כך ציורי שלו- חוף ים יפהפה הנמתח מסביב למפרץ ים כחול. בקצהו האחד של החוף תבחינו ביער עבות הנראה כיער טרופי לכל דבר. מאחורי החוף והכפר מתנשאת שרשרת הרים מרשימה המשמשת כרקע עוצר נשימה לבתי הכפר. הבתים עצמם, בנויים בסגנון המסורתי האופייני לאיזור זה של מחוז מולה. הבתים בנויים בחלקם מעץ אורן, בתים לבנים עם מרפסות עץ. חוקי עזר עירוניים המחייבים בניה מסורתית שכזו מסייעים לשמור על צביונה הכפרי של אקייאקה ועל המראה הציורי שלה, להנאתכם. אם אתם מטיילים עם רכב שכור ועוברים באיזור גוקובה, כדאי לקפוץ לכאן. בלו בחוף הים המקסים של הכפר, באחת מהמסעדות על קו המים ושוטטו מעט בין הרחובות הצרים של הכפר. אם אתם מטיילים עם ילדים, זהו חוף מומלץ עבורכם, שכן המפרץ מוגן ושקט והמים רדודים.

באפשרותכם גם להעביר פה את הלילה- באקייאקה יש מבחר צימרים ופנסיונים (אל תצפו לרמות פאר כמו מרמריס ואתרי התיירות הגדולים, אך הרמה בהחלט מספקת לעצירה של לילה). אם החלטתם להישאר ולבלות לילה באקייאקה, יהיה בידיכם זמן מספיק לעלות לשיט היוצא מהמזח של הכפר. השיט עובר לאורך חופיו היפים של איזור המפרץ והאיים הקטנים המשובצים במימיו. ההפלגות השונות כוללות כמובן עצירות לשחייה בים וגם ארוחת צהריים על סיפונן של הסירות. תוכלו למצוא בקלות את מפעילי ההפלגות לאורך החוף והמזח.

סלימייה (Selimiye) אורהנייה (Orhaniye): במרחק של כ-25 ק"מ ממרמריס, על חצי האי מדרום מערב, שוכנים סלימייה והכפר אורהנייה . סלימייה הוא כפר דייגים קטנטן ונחמד הכולל כל מה שאתם מחפשים במקום פסטורלי- חוף שקט, מסעדות קטנות על קו המים השלווים, ופנסיונים (צנועים). בסביבתה של סלימייה תוכלו למצוא גם אתרים ארכיאולוגיים כמו שרידיהן של שלוש טירות עתיקות של העיר ההיסטורית הידאס (Hydas). אין ספק אבל שהמקום הנחמד ביותר באיזור זה הוא חוף קיזקומו (Kızkumu) שבאורהנייה. כשתתקרבו אל החוף תבחינו מיד בתופעה שמייחדת אותו- אנשים מהלכים על המים. רצועת קרקעית ים מוגבהת (באופן טבעי) הנמתחת מקו החוף אל תוך מי הים מאפשרת למתרחצים להלך על פני המים ולהגיע בהליכה למרחק גדול מקו החוף. המים הכחולים והשקטים של חוף זה, היערות על צלעות ההרים והגבעות שמסביב ומסעדה נחמדה ומוצלת- כל אלו הופכים את החוף היפהפה הזה לתחנה נחמדה מאוד לעצירה, מנוחה ושחייה.

חצי האי דאטצ`ה (Datça): נמצא כ-75 ק"מ מערבית למרמריס, משמש כקו גבול טבעי בין הים האגאי לים התיכון ומהווה אלטרנטיבה שקטה להמולת התיירות שבבודרום (Bodrum) ובמרמריס. חצי האי מורכב מתלולית ומיצר שיוצרים שני מפרצים- גוקובה בצפון והיסארונו (Hisarönü) בדרום, וביניהם עיירה בת רחוב בודד. למעט קניית שטיחים, שהיא עסק משתלם במקום בייחוד בהשוואה למקומות אחרים בתורכיה, דאטצ`ה מציעה לתייר נופש טיפוסי לחוף הים- שחייה ושיזוף באחד משני החופים של המקום. בחוף המערבי, שחלקו חול וחלקו חלוקי אבן, מומלץ להתרחק מהיאכטות ככל האפשר. החוף המזרחי החולי Seventy-Five Mile Beach הוא השקט יותר מבין השניים למרות בתי הקפה שעל רציף הבטון שבו.

באייר (Bayır): זהו כפר קטן ושליו אליו מגיעים בדרך כלל באמצעות אחד מטיולי הג`יפים (ראו בהמשך) באיזור מרמריס. אם הגעתם אל הכפר, עיצרו במרכזו, שם תבחינו בעץ ענק הנטוע ממש בכיכר הקטנה, ליד המסגד. תושבי הכפר מאמינים (וכך גם מציינים על לוח קטן המוצב במקום) כי כל מי שיבצע הקפה סביב העץ יזכה לאריכות ימים. לאחר שהקפתם את העץ, היכנסו לבית הקפה-מסעדה הצמוד אליו. בחלקו האחורי ישנה מרפסת הפונה אל נוף העמק היפה, הטובע בירוק. שבו על המרפסת ושתו תה טורקי כמיטב המסורת.

שיט לרודוס

אם הגעתם עד טורקיה, למה שלא תקפצו גם ליוון? ביקור במרמריס מציע לכם גם הזדמנות לקפוץ לאי היווני השכן, רודוס (Rhodes). כיום, פועלות רודוס ומרמריס בשיתוף פעולה מצוין על מנת לתת לתיירים המגיעים אל מרמריס את האפשרויות הנוחות ביותר ברודוס, זאת על מנת להציע אלטרנטיבה נוספת. חלק מהשיפורים העיקריים של השנים האחרונות הוא הפעלתן של מעבורות מהירות הרבה יותר מאלו שנעשה בהן שימוש בעבר. כך, אורך הפלגה בין מרמריס ורודוס הוא כשעה-שעה וחצי (במקום כ-3 וחצי שעות בעבר). קפיצה קטנה כזו לרודוס בבוקר תאפשר לכם לבלות יום שלם באי היווני ולחזור בדיוק בזמן לארוחת הערב במרמריס.

את ההפלגה בין מרמריס ורודוס ובחזרה, ניתן לעשות באחת משתי הדרכים: לעלות על מעבורת היוצאת כדרך קבע או להצטרף לאחת מההפלגות, עליהן ניתן לקבל מידע באחת מסוכנויות הנסיעות הרבות הפזורות במרמריס. בחודשי הקיץ (מאי-אוקטובר) יוצאת מעבורת קבועה מהמרינה של מרמריס בכל יום לכיוון רודוס, החל מהשעה 10 בבוקר. לרודוס יש המון מה להציע וביקור באי, שמזכיר את מרמריס, יכול להיות לכם שינוי מרענן. גם אם יש ברשותכם רק שעות בודדות לשוטט באי, במרחק הליכה קצר מהנמל בו תעגנו תוכלו לראות די הרבה. העיר העתיקה של רודוס נמצאת במרחק הליכה קצר מהנמל. המקדש של אפרודיטה, מוזיאון הארכיאולוגיה, ארמון ועוד אטרקציות ממתינות לכם שם. היכנסו למדריך של אתר למטייל על רודוס למידע נוסף לפני ביקורכם באי.

טיולי ג`יפים

אז רבצתם לכם סביב הבריכה במלון, השתזפתם בים ותפסתם צבע שכולם בבית יתקנאו בו. מה עוד? אם לאחר כל אלה אתם מחפשים מעט ריגושים בזמן חופשתכם, למה לא לגלות את איזור מרמריס בדרך מעט שונה: טיול ג`יפים! מסלולי הטיולים (המכונים בטורקיה Jeep Safari) עוברים דרך כפרים קטנים שנראים קצת כאילו הזמן עצר בהם מלכת אך הם ערוכים לקבלת תיירים ומבקרים, בייחוד כתחנה בטיולי הג`יפים. בין הכפרים והחופים עוברים המסלולים השונים, בין השאר, בבאייר, אקייאקה, אורהאנייה, בוזבורון ועוד. מלבד ביקור בכפרים וחופים, המסלולים עוברים בין יערות, נחלים ומפרצי ים קטנים. במהלך הטיול תוכלו לעצור לשחייה בים או במי המעיינות הצוננים. טיולי הג`יפים כוללים גם בדרך כלל ארוחת צהריים, כך שמזומנת לכם חוויה נחמדה ליום שלם ומלא התרגשות. בוגרי טיולי הג`יפים בארץ ודאי ידעו למה לצפות מבחינת התנאים הפיזיים של הטיול, אך הנופים היפים, הכפרים המקסימים והאוכל הטעים הופכים את טיול הג`יפים כאן לשונה לגמרי.

פסטיבלי היאכטות

פעמיים בשנה נמלאת המרינה של מרמריס ביאכטות וסירות מסוגים שונים, שבעליהן נקבצים ובאים לשני אירועים מובילים וחשובים בעולם הימאות בטורקיה. בין התאריכים 8-14 במאי בכל שנה נערך במרמריס פסטיבל היאכטות השנתי, המתקיים בכל שנה מזה למעלה מ-20 שנה. לבד מאירועים ייחודיים לימאים המשתתפים בפסטיבל, מתהדרת העיר מרמריס בתקופה זו באווירת חג ומתקיימים בה שלל אירועים שונים לקהל הרחב. בתחילת נובמבר מתקיים בדרך כלל מירוץ הסירות והיאכטות של מרמריס, שהוא עילה נוספת להתקבצותן של הסירות במרינה של העיר. בכל ערב מוכרז שמו המנצח במירוץ היום ובסיום אירועי פסטיבל זה מוכרז המנצח הגדול, בטקס מרשים. למידע נוסף: אתר מועדון היאכטות של מרמריס www.miyc.org