סידני - אטרקציות מרכזיות

סידני היא עיר גדולה ויפהפייה, הבנויה בהתאמה מושלמת למפרצי הים הכחולים. כיף לשוטט ברחובותיה, לספוג את האווירה או סתם להימרח על מדשאה או חוף.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: סידני - אטרקציות מרכזיות
© מאורי הירש

מרכז העיר

סידני היא גם נקודת מוצא מצוינת להתארגנות לפני "כיבוש" היבשת. אפשר לפתוח חשבון בנק, לקנות רכב, למצוא שותפים למסע ובכלל להתרגל להוויה האוסטרלית. אבל לפני הכול - קבלו אותה:

נמל ג`קסון, שהוא הנמל המרכזי של סידני, מחלק את העיר לשני חלקים המחוברים ביניהם בגשר ובמנהרה. מרכז העיר ומרבית המקומות המעניינים נמצאים מדרום לנמל, והם מוקפים בפרוורים כמו הרוקס (The Rocks), שהוא האזור ההיסטורי, וקינגס קרוס (King Cross) שהוא גם האזור המרכזי עבור המטיילים. מצפון לנמל נמצאים הפרוורים האמידים ורצועת החוף המתפארת ב32 חופים יפים .

מרטין פלייס (Martin place) - מרכז העיר משתרע מהתחנה המרכזית שבדרום ועד סירקולאר קיי (Circular Quay) שבצפון. לבה של העיר הוא מדרחוב מרטין פלייס האלגנטי המשמש מקום מפגש ובילוי פופולרי. המדרחוב מחבר בין הרחובות מקווארי (Macquarie) וג`ורג` (George) וניצבים בו בניינים מרשימים של סניפי הבנקים הגדולים ובניין הדואר המרכזי. בימי חול בשעות הצהריים מתקיימים בו אירועי בידור כמו מופעים מוסיקליים, ובחג המולד מציבים בו עץ חג המולד, הגדול בעיר. תחבורה ציבורית: רכבת, אוטובוס - לתחנת מרטין פלייס.

מגדל סידני (Sydney Tower) - במרכז העיר ממוקם מגדל התצפית הגבוה ביותר בחצי הכדור הדרומי - סנטר פוינט טאוור (AMP Centre Point Tower), המתנשא לגובה של 305 מ`. הקומות הראשונות הן מרכז קניות שוקק, ובראשו המוזהב יש תצפית פנורמית על העיר וכן מסעדות מסתובבות. התצפית מהמגדל מצוינת ומכסה למרחק רב ולכל הכיוונים את מרבית שטחה של העיר וסביבותיה. שעות הפתיחה של התצפית: ימים ראשון עד שישי מ9:30 עד 21:30 ובשבת מ9:30 עד 23:30. טלפון: 9229 7444. תחבורה ציבורית: רכבת - לתחנות סנט ג`יימס וטאון הול (Town hall ), אוטובוס - הקווים המגיעים לסנטר פוינט, מונורייל (Monorail) - לתחנת סנטר פוינט.

רחוב מקווארי (Macquarie St) - שוכן בין הרחובות ברידג` (Bridge) להייד פארק (Hyde Park) וניצבים בו בניינים קולוניאליים שהם המבנים הציבוריים ההיסטוריים החשובים של העיר, וביניהם גם בית הפרלמנט. הסיפור העומד מאחורי בנייתם הוא התכנית של המושל לאקלאן מקווארי לפיתוח העיר בשנת 1809, ששמה קץ למבוך הרחובות והסמטאות המפותלות שאפיינו את העיר. המושל הסמיך את האדריכל האסיר גרינוויי (Greenway) להיות אחראי על התכנון. ברחוב נמצאים כנסיית סנט גיי`מס (St. James) משנת 1824, בניין המטבעה (The Mint) משנת 1816, ובניין הייד פארק באראק (Hyde Park Barrack) משנת 1819, ששימש בעבר משכן לאסירים והיום שוכן בו מוזאון (ראו מדור מוזאונים). בקצה הצפוני של בניין המטבעה נמצא בית הפרלמנט, מושב בית המחוקקים של מדינת ניו סאות` וויילס (South Wales New). זהו בניין עתיק שהוקם בשנת 1811 ושימש בעבר בית חולים. בימים שבהם מתכנס הפרלמנט, ניתן לצפות בישיבות מהגלריה הציבורית החל מהשעה 9:30 בבוקר. בימים אחרים נערכים במקום סיורים ללא תשלום, טלפון: 2111 9230. תחבורה: רכבת לתחנת סנט ג`יימס (St. James).

צפונית לבית הפרלמנט שוכן בניין הספרייה הציבורית הגדולה, ובהמשך, קרוב לגנים הבוטניים, בית הקונסרבטוריון למוסיקה של סידני.
סירקולאר קיי ( Circular Quay) - זהו נמל הומה אדם, הממוקם סמוך לסידני קוב (Sydney Cove) ומשמש תחנה מרכזית לספינות הנוסעים ולמעבורות העיר. עקב מיקומו - סמוך לגנים הבוטניים, לגשר הנמל, לאזור הרוקס (Rocks) ולבניין האופרה, הוא תמיד עמוס בתושבים הממהרים לעבודתם ובתיירים, שלהם הוא משמש נקודת תצפית ומוצא לאזור הנמל האטרקטיבי. בנמל יש תנועה ערה של מעבורות וספינות תיור והרציפים השוקקים מלאים בתי אוכל לרווחת כולם. תחבורה ציבורית: רכבת, אוטובוס או מעבורת לתחנת סירקולאר קיי.

אזור הנמל

בית האופרה - אזור הסירקולאר קיי מתגאה גם בבית האופרה המפורסם שבתחומו, שהפך לסמלה הבלתי מעורער של סידני. רבים יתארו את בית האופרה כבניין היפה ביותר של המאה ה20. הבניין, שהוא יצירת אמנות ארכיטקטונית ייחודית, הוא אחד מהיחידים בעולם המזוהים בצורה כה ברורה עם עיר מושבתם. הוא ניצב בצדו המזרחי של סירקולאר קיי בבנלונג פוינט (Bennelong Point) ,והאתר שבו הוא נמצא שימש בעבר נקודת יציאה לחשמליות. במכרז על עיצוב המבנה זכה הארכיטקט הדני יורן אוטזון, אך בשל בעיות טכניות שונות הוא נואש מהבנייה הבלתי נגמרת, עזב את סידני בלי להשלים את הפרויקט ולא שב אליה עוד. בשנת 1973 הסתיימה הבנייה על ידי אדריכלים מקומיים, וזאת אחרי 14 שנים תמימות. עלויות הבנייה היו עצומות והן מומנו מכספי הגרלת הלוטו הלאומית.

הבניין בולט בשל המשולשים הלבנים המזכירים מפרשי ספינות, ולא במקרה הוא ממוקם על שפת המים. פנים המבנה מכיל ארבעה אולמות אודיטוריום שבהם מוצגים מופעי מחול, תאטרון, קונצרטים וסרטים. סיורים מודרכים בתשלום נערכים מדי יום בשעות 18:00-9:15, אך התצפית הטובה ביותר על הבניין נשקפת מהמעבורת המגיעה אל סירקולאר קיי. תחבורה: רכבת - לתחנת סירקולאר קיי. אגב, אם תעיפו מבט בציפורים המצייצות העפות מעל לראשיכם, תגלו שלהקות הציפורים העירוניות אינן דרורים אפורים אלא תוכי לוריקיט וגאלה צבעוניים - שילוב מעניין של חיי בר בעיר הגדולה...

הרוקס (The Rocks) - זהו מקום ציורי בעל משמעות היסטורית. בין הרחובות הצרים והסמטאות, נמצאות העדויות לתחילתו של היישוב האירופי הראשון באוסטרליה ולראשיתה של העיר סידני. בעבר הוא נודע לשמצה בשל בתי הבושת והמסבאות הקולניות שהיו בו, אך ובשנות ה70 של המאה ה20 החלה מלאכת שימור הבניינים העתיקים, נפתחו בתי קפה וחנויות מזכרות לקידום התיירות, והמקום קיבל את אופיו המיוחד. מומלץ לערוך סיור באזור ולהתרשם מהבניינים ההיסטוריים. לצד מרכז המבקרים של הרוקס (כתובת: רחוב ג`ורג` 106, טלפון: 92551788 שיחת חינם: 1800067676) שוכן הקדמנס קוטג` (Cadmans Cottage) שנבנה בשנת 1816 והוא הבית הישן ביותר בסידני. הבית נבנה עבור ג`ון קדמן שהיה מפקח הסירות המלכותי, והיום הוא מרכז המידע של שירות הפארקים הלאומיים וחיות הבר. המקום פתוח מדי יום, טלפון: 92478861. ברחוב ג`ורג` נמצאים גם שני מוזאונים ידועים: ארת` אקסצ`יינג והמוזאון לאמנות מודרנית (ראו מדור מוזאונים). ברחוב ארגייל נמצא ארגייל סנטר (Argyle Centre) שנבנה כשורת מחסנים לנמל בשנת 1840, והיום יש בו חנויות של חפצי אמנות, עבודות יד ומזכרות. במילרס פוינט (Millers ,Point) יש בתים קולוניאליים יפים, וחנויות לתיירים, מסעדות, בתי קפה ופאבים. במקום פועלת לשכת מידע לתיירים (Tourist information office).

מצפה סידני (Sydney Observatory) - ממוקם באזור הרוקס באובזרבטורי היל (Observatory Hill). מצפה הכוכבים הישן שוכן במבנה עתיק משנת 1857, על גבעה הנישאת בלב פארק והמשקיפה על הנמל וסביבתו. שעות הפתיחה: מדי יום מ14:00 עד 17:00. מדי ערב בשעה 20:30 מתקיימת צפייה בטלסקופ בתשלום.
 טלפון: 0485 9217

גשר הנמל (Sydney Harbour Bridge) - מחבר בין מרכז העיר לפרוורים הצפוניים וגם הוא אחד מסמליה של סידני. בנייתו של הגשר, המכונה "Coathanger" בפי המקומיים, הושלמה בשנת 1932, כעבור תשע שנות בנייה. ארבעת עמודי האבן המסיביים הנראים כתומכים משמשים למעשה קישוט בלבד ומשווים לגשר מראה עתיק, וקשת הפלדה הגדולה המחזיקה את הגשר היא הגדולה בעולם. במגדל התמיכה הדרום-מזרחי קיימת תערוכה קבועה המספרת על תהליך בנייתו של הגשר ויש בו מרפסת תצפית אל הנמל (ראו מדור מוזאונים). גובהו המקסימלי של הגשר מגיע ל134 מ`, אורכו מעל לחצי ק"מ וחצייתו ברגל אורכת כ20 דקות. חשוב לציין שהצד המזרחי מיועד להולכי רגל ואילו הצד המערבי לרוכבי לאופניים. תחבורה ציבורית: רכבת, אוטובוס או מעבורת - לתחנת סירקולאר קיי.

דארלינג הארבור (Darling Harbour) - כחצי ק"מ מערבית למרכז העיר משתרעת הלשון הצרה של דארלינג הארבור, סביב מפרץ מים. מאז שנות ה80 של המאה הקודמת היא הפכה למתחם תיירותי ענק עם אתרי בילוי שונים. היום הגישה ממרכז העיר לאזור היא מקצה רחוב מרקט (Market) דרך גשר פירמונט (Pyrmont), או באמצעות רכבת המונורייל (Monorail) המקיפה את דארלינג הארבור. במרכז דארלינג הארבור ניצב הארבורסייד פסטיבל מרקטפלייס (Harbourside Festival Marketplace), מתחם ענק המכיל כ200 חנויות, מסעדות וברים. המקום שוקק חיים ומתקיימים בו מופעי רחוב שונים. בקצה המזרחי של גשר פירמונט נמצאים האקווריום של סידני, שנחשב לגדול ביותר בחצי הכדור הדרומי, והמוזאון הימי (ראו מדור מוזאונים). מלבד זאת יש במקום שווקים, פארק ומתקני שעשועים לילדים, בית קולנוע איימקס (Imax) בעל מסך ענק, מרכזי תערוכות וירידים ובתי קפה, ושם גם נמצא פארק המשחקים הדיגיטלי וורלד סגה (Sega World).
 טלפון: 92860111, תחבורה ציבורית: רכבת ואוטובוס - לתחנת טאון הול (משם רגלית ברחוב מרקט), מעבורת ומונורייל - לתחנת האקווריום, דארלינג הארבור.

הפרוורים

קינגס קרוס (Kings Cross) - הפרוור הידוע ביותר באוסטרליה נמצא מזרחית למרכז העיר, והוא מוכר גם כאזור האורות האדומים. הפרוור מפורסם בשל מקומות הבילוי המפוקפקים שבו: חנויות פורנו, מופעי סטריפטיז ומועדוני לילה, והוא מושך אליו קהל מכל העולם. באזור קיים גם הריכוז הגדול של מקומות לינה ובעיקר אכסניות זולות, שהפכו אותו למרכז המטיילים התרמילאים, וביניהם גם הישראלים. זהו אזור מצוין מבחינת המיקום ואפשרויות המפגש עם תרמילאים אחרים. תחבורה ציבורית: רכבת ואוטובוסים - לתחנת קינגס קרוס.

פדינגטון (Paddington) ורחוב אוקספורד (Oxford) - רחוב אוקספורד עובר דרך הפרוורים דארלינגהרסט וסארי הילס (Surry Hills) ומזרחה אל פדינגטון, יש בו מסעדות, בתי קפה, מועדוני לילה מכל הסוגים, בתי קולנוע ובוטיקים אופנתיים, וחיי הלילה בו שוקקים. הרחוב הוא האזור הרשמי של קהילת ההומוסקסואלים והלסביות של סידני. מומלץ לבקר בבית הממשל הישן (טלפון: 0296358149) ובחוות אליזבט, הבית העתיק ביותר באוסטרליה. כתובת: רחוב Alice 70, שעות פתיחה: ימים שלישי עד ראשון מ10:00 עד 16:30. טלפון: 96359488. במעלה הרחוב נמצאות השכונות פדינגטון ווולארה (Woollahra) המסוגננות והבוהמיות, שבהן יש רחובות צרים ויפים, בתים קולוניאליים ישנים ומגוון של גלריות לאמנות, חנויות לריהוט עתיק, בתי קפה ומסעדות. בימי שבת מתקיים בחצר בית הספר השכונתי שעל רחוב אוקספורד שוק ססגוני הכולל חפצי אמנות ומזכרות, ביגוד, מאכלים אתניים וכו` (ראו כתבת קניות). תחבורה ציבורית: אוטובוסים - לתחנת רחוב אוקספורד.

הומבוש ביי (Homebush Bay) - בין מרכז העיר לפאראמאטה נמצא המקום שבו התקיימו המשחקים האולימפיים של שנת 2000. באתר יש אצטדיונים, אולמות, בריכות שחייה ועוד. סיורים מודרכים בתשלום יוצאים מהצד הצפוני של תחנת הרכבת סטרת`פילד (Strathfield) בימים שני עד שישי. תחבורה ציבורית: רכבת, מעבורת - לתחנת הומבוש ביי.