אוכל ומסעדות בכרתים: על הסלט היווני ושלל חבריו הטעימים

רבות נאמר על האוכל היווני וגם על האירוח הלבבי שהכרתים יודעים לספק. על אף שקשה ליצור רשימה של מסעדות באי כרתים, קיבצנו עבורכם את המיטב לבעלי טעמים ותקציבים שונים בארבעת המחוזות באי. גלו את הפינה הקסומה והטעימה שלכם. בתאבון!
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אוכל ומסעדות בכרתים: על הסלט היווני ושלל חבריו הטעימים
© עמית להב

אוכל בכרתים על קצה המזלג

מאז תקופות עתיקות, תושבי כרתים ביססו את התזונה שלהם על מרכיבים כירקות, דגים, בשר, גבינות, יין ודבש, תוך יצירת קומבינציות מעניינות עם הרבה דמיון. לרבים מן התבלינים המקומיים יש ארומה מתוקה וייחודית, אליה תושבי כרתים מתייחסים כמתנה מן האלים. מחקרים בריאותיים מצאו את התזונה הכרתית כתזונה מזינה ביותר, המשפרת איכות ואריכות חיים, והרשות המוניציפלית של כרתים מנסה לקדם את ההרגלי האכילה של תושבי האי באמצעים שונים.

סיבה טובה לכך שהאוכל בכרתים מאוד בריא הוא פשטות וטריות המרכיבים שלו. דגים טריים נאפים בגריל, או בתנור ולעיתים יוגשו ברוטב לימון פשוט. הבשר הנפוץ ביותר, טלה אפוי, או מבושל בקדרה ומתובל במעט פלפל ותבלינים מקומיים. הבישול הכרתי המסורתי משתמש לרוב בירקות טריים, שזה עתה נקטפו מן הגינה וגידולי האי מאפשרים גיוון רב. כמעט בכל בית ניתן למצוא על השולחן דגים מבושלים עם במיה או טלה על עלי חסה ושומר. מן השולחן הכרתי לעולם לא יחסר שמן זית איכותי (יוון היא יצרנית שמן הזית הגדולה באירופה), יין מקומי ודגן (לרוב חיטה), המכונה דאקוס. לעומת ארוחות הערב, שמוגשות כיד המלך ונמשכות כחגיגות אל תוך הלילה, ארוחות הבוקר אינן גדולות וצנועות, יחסית.

מכיוון שהמאכל הנפוץ ביותר בכרתים הוא דגים ומסעדות רבות מציגות את היצע הדגים שלהם בכניסה למקום, ניתן לבדוק את טריות הדג על ידי לחיצה על עורו בעודו נא (העור צריך לנוע בחזרה למקומו הקודם) או בחינת צלילות עין הדג.

סוגי מסעדות בכרתים:
 המסעדות בכרתים (וביוון בכלל) נחלקות לחמישה סוגים עיקריים, למרות שבמקומות תיירותיים, לרוב כולן מקבלות את הכינוי "טברנה":

1. אוזריה (Ouzeria) - המסעדות הפחות יקרות ויותר קטנות, עממיות ומקומיות. מקור שמן הוא אוזו וראקי, ברנדי מחוזק שהוא משקה מפורסם שמקורו ביוון.
  2. מזדופוליאו (Mezedopolio) - במקומות אלו נפוצים המזטים (נקראים מזדס ביוונית), מנות קטנות ויצירתיות של סלטים, דגים ועוד.
  3. מאייריאו (Mayireio) - מסעדות לאוכל מוכן, שמתמקד לרוב במאפים ותבשילים.
  4. אסטירטוריו (Estiatorio) - מסעדות גדולות ויקרות יותר. כיום הכוונה למסעדות מפוארות עם מטבח בינלאומי.
  5. בתי גריל (Psistaria) - מציעים בשרים מגוונים, וביניהם מנות מסורתיות.

מנות מסורתיות ביוון ובכרתים בפרט:
 ממולאים (Gemistes), סופלקי (מעין לאפה יוונית עם בשר בקר או טלה ויוגורט), בקרי מזס (Bekri Mezes) - נתחי בשר בעגבניות ויין אדום, דולמאדס ואנתי (Anthoi dolmades) - עלי גפן ממולאים באורז ועשבי תיבול, מוסקה ועוד.

לסקרנים האמיצים:
 ארנב צלוי (Kouneli), יונים צלויות (Pistounia), חזיר בר על האש (Agriochiro), אכינוסלטה (Achinosalata) - ביצי קיפודי ים בלימון, חוחילאי בורבוריסטוי (Holili Boubouristoi) - מנת החלזונות המפורסמת של כרתים ועוד.

דרישות מיוחדות:

• למטיילים עם ילדים - ברוב המסעדות בכרתים אין תפריטים מיוחדים לילדים, אך בעלי המסעדות אינם נוקשים כלפי ילדים מסתובבים או מרעישים.
  • צמחונים או טבעונים ימצאו גם מנות רבות נטולות בשר. במקרים בהם הן אינן בתפריט, כדאי לשאול את עובדי המקום אם יש מנות שאפשר להכין ללא בשר.

מסעדות מומלצות במחוז הרקליון

במחוז הרקליון יש מבחר רב של מסעדות, ברמות ותקציב שונה: יש מסעדות אותנטיות של המטבח הכרתי בכלל והיווני בפרט, מסעדות לתיירים ומקומות אופנתיים למקומיים. רוב בתי המלון של הנופשונים נמצאים בעיר חרסוניסוס או במליה (כ-20 דקות נסיעה מהרקליון הבירה) ובהן רוב המסעדות התיירותיות שוכנות בטיילת הנמל. ככלל, בעיירות או בכפרים רוב המסעדות נמצאות על קו החוף וניתן למצוא מסעדות מסורתיות או ייחודיות יותר בפנים הערים, בעיקר בחלק העתיק של העיר. יש לזכור כי מסעדות רבות סגורות ביום ראשון.

בעיר הרקליון (Heraklion)
Villa Mercedes Club Restaurant – מסעדת דגים טובה ולא יקרה, שגם המקומיים באים לאכול בה את ארוחותיהם, הודות לבישול המוצלח ולטריות הדגים (שניתן לראות לפני שמזמינים!). המסעדה מתאימה גם למשפחות עם ילדים ונקודה מוצלחת מאוד בה היא שהקינוחים הם על חשבון הבית.

Peri Orexeos - ממוקמת במדרחוב קוראי (Korai) העמוס בחנויות ומסעדות. למסעדה הלא יקרה מנות יצירתיות של אוכל יווני מודרני וסלטים ענקיים. כדאי להשאיר גם מקום לקינוח השוקולד המפורסם של המקום.

חרסוניסוס (Hersonissos):
 כאמור, היצע המסעדות הרב של חרסוניסוס נמצאות לאורך הטיילת הארוכה של הנמל וניתן למצוא שם הכל מטברנות, ברים, בתי קפה וגלידריות. בנוסף לטיילת, ניתן למצוא גם כמה טברנות טובות וזולות יותר מחוץ לקו הראשון של החוף.

Argo – מסעדה טובה, שנמצאת ממש על קו המים בנמל, וחלונותיה הגדולים צופים אל המים. השילוב בין האוכל היווני הטעים המוגש במקום והשירות הלבבי של בעלת המקום, גורם לתיירים לחזור לארגו פעם אחר פעם ואפילו יום אחרי יום.

Mythos – מסעדה מומלצת במיוחד, המציעה אוכל מקומי מצוין, במנות גדולות ובמחיר נוח. המקום נמצא מעט מחוץ למרכז, אך האווירה הנהדרת שבו, השירות הטוב והאוכל מהווים מוקד משיכה לכל באי האזור, אז מומלץ להזמין מקומות מראש.

• כתובת: Sanoudaki 19
  • טלפון: 30-289-702-2223+

Tavern Elisavet - ממוקמת בכפר ציורי המרוחק כ-2 ק"מ מחרסוניסוס. מבנה האבן המסורתי בו ממוקמת המסעדה בנוי משתי קומות, בר חיצוני ונוף פנורמי של מפרץ חרסוניסוס. המטבח משלב בין מנות כרתיות מסורתיות ומטבח בינלאומי.

• כתובת: כפר פיסקופיאנו (Piskopiano)

מאטאלה (Matala):
Gianni`s House- טברנה מסורתית, המגישה מנות בשריות על האש - הפלטה המעורבת של סוגי בשרים בתוספת סלט ותפוחי אדמה מאוד פופולארית.

• כתובת: סוף הרחוב הראשי של מאטאלה
  • טלפון: 30-6983-619-233+

* בעיירה מאטאלה יש מספר מסעדות טובות ולא יקרות ב Waves שעל החוף וברחוב קורלי (Corali), מול המזרקה.

כפר זארוס (Zaros):
Vegera Cafe Taverna פינה של אותנטיות בכפר מקסים בגבעות הרקליון, המנוהלת על ידי אם ובת הנחשבות לבשלניות מוצלחות של המטבח הכרתי בכלל והיווני בפרט, ומשתמשות במוצרים טריים בלבד מן התוצרת של הכפר. יש ארוחות בוקר וערב והמקום צבעוני, חמים ושמח.

Sinantisi – המסעדה, המגישה אוכל יווני מסורתי מעולה, ידועה בעיקר בגלל השירות יוצא הדופן של עובדי המקום ובעליו, שגורמים לכל מבקר במסעדה לחוש כאילו הוא אורחם היחיד והחשוב ביותר.

• כתובת: הרחוב הראשי בזארוס
  • פייסבוק: www.facebook.com

מסעדות מומלצות במחוז רתימנו

בעיר הראשית של מחוז רתימנו (גם רתימנון), כבכל עיר כרתית על החוף ובנמל הונציאני יש אינספור מסעדות לתיירים. ניתן למצוא גם מסעדות מוצלחות כאשר מתרחקים מן הנמל. בעיר רתימנו יש מסעדות בכל רמה ומחיר. בנוסף, יש מסעדות מוצלחות בעיירות פלאקיאס, אגיה גליני ועוד.

בעיר רתימנו (Rethymno):

Avli ("גינה") – מסעדה יקרה ויוקרתית, המציעה ממיטב המטבח הים התיכוני, המורכב מתוצרי האזור. המסעדה ממוקמת בתוך וילה יפהפייה, המעוצבת בסגנון מזרח תיכוני בשילוב עם נגיעות איטלקיות. בימים יפים, מומלץ לשבת בגינה המטופחת שבחוץ.

• כתובת: Xanthoudidou 22, Rethymnon
  • טלפון: 30-2831-0582-50/26213+
  • אתר: www.avli.gr

Pigadi Restaurant – מסעדה רומנטית ומקסימה הממוקמת בחצר בית עשוי אבן בלב העיר העתיקה של רתימנו. מעבר לאווירה הייחודית, בעיקר בערב, גם האוכל כאן פשוט נפלא וכולו על טהרת המטבח המקומי. לא לפספס!

Zefyros – טברנת דגים מומלצת במיוחד, המנוהלת על ידי משפחה נחמדה וחייכנית. תוכלו לאכול מהאוכל האיכותי המוצע במקום, תוך כדי שתשקיפו על הנמל העתיק, שנפרש מולכם.

• כתובת: Nearhou 41
  • טלפון: 30-2831-028-206+
  • פייסבוק: www.facebook.com

Castelvecchio – מסעדה יפהפייה, המשקיפה על הנוף המהמם של העיר רתימנו והאזור. המסעדה מציעה תפריט מגוון, אך המומחיות שלה היא, כמובן, מטבח כרתי טיפוסי, הכולל בשר טלה וארנב. בתום הארוחה, המשפחה החביבה המנהלת את המקום תיתן לכם קינוח על חשבון הבית.

בפלאקיאס (Plakias):

Sirocco Taverna – מסעדה נעימה, שמציעה אוכל מגוון ומיוחד במנות גדולות במיוחד. מומלץ במיוחד להגיע בסביבות שעת השקיעה, כי אז הנוף היפהפה גם ככה נצבע בצבעים מרהיבים עם השמש השוקעת.

אגיה גליני (Agia Galini):

Pantheon Restaurant - מסעדה הפרושה על פני שלוש קומות, כאשר גינת הגג שבה, מאפשרת תצפית נהדרת על כל האזור. האוכל היווני המסורתי מוכן מחומרי גלם טריים ואיכותיים, שמקורם בעיירה ממש. המסעדה הענקית קורצת במיוחד לקבוצות גדולות של סועדים או למשפחות עם ילדים.

Taverna Onar – מסעדה נחמדה, המעוטרת בציורי קיר ופונה אל המפרץ. האוכל בה טעים להפליא, בעיקר מנות הדגים והסטייק והשירות מצוין.

• כתובת: ליד המפרץ באגיה גליני.
  • טלפון: 30-2832-091-288+

מסעדות מומלצות במחוז חאניה

העיר חאניה, בירת המחוז, ידועה בשל מסעדותיה הרבות ובשל שוק האוכל המפורסם שלה. מסעדות רבות נמצאות אחת אחרי השניה בנמל וברחוב אלידון (Halidon St) ובכניסה לכל אחת עומדים מארחים, שמזמינים אותך להיכנס תוך הצגת מרכולת הדגים שלהם. בסמטאות העיר העתיקה נמצאות טברנות רבות.

בשוק העיר ניתן למצוא מקומות קטנים נוספים המגישים מנות עממיות ולא יקרות. מחוץ לעיר המרכזית, יש לא מעט מקומות נוספים עם מסעדות מוצלחות: כל הדרך לעיירה פלטניאס (Platanias) ובעיירה עצמה, ובכפרים נוספים כדוגמת הכפר טריסוס (Therissos).

השוק המרכזי של חאניה (Agora Marketplace): השוק נקרא גם אגורה (Agora) ומומלץ מאוד לבקר בו. השוק מקורה ונעים להסתובב בו, ואם אתם רעבים - אין עוד מקום כזה בעיר! בשוק מגוון מסעדות מצוינות וזולות וזוהי דרך נפלאה להכיר את האוכל המקומי. השוק ממוקם במבנה יפהפה וייחודי. זהו מקום נהדר לקניית אוכל לימי הביקור בחאניה, וגם לקחת עמכם את הטעם האותנטי של כרתים הביתה (יש המון מעבר לאוכל!)

• כתובת: השוק נמצא בין הרחובות Nikiforou ו-Foka, בחלק הדרומי של העיר העתיקה.

Ta Chalkina – מסעדה שוקקת חיים, שלפניה משתרך בדרך כלל תור של תיירים ומקומיים רעבים. המסעדה מפורסמת, בין השאר, בזכות המזטים המעולים שהיא מגישה וההופעות החיות של מוזיקה יוונית שמתקיימות בה לעיתים קרובות.

• כתובת: Akti Tompazi 29-30
  • טלפון: 30-2821-041-570+
  • אתר: www.chalkina.com

Akrogiali Taverna – מסעדה נפלאה הנמצאת ממש על קו המים בחאניה. המקום מתמחה במנות דגים ובפירות ים טריים כשהכול אל מול הים והחוף. האוכל כאן טרי ופשוט תאווה לחיך, כשהמחיר מצוין לא פחות. מומלץ!

To Stachi – מסעדה צמחונית מעולה, המציעה טוויסט "ירוק" למנות יווניות מסורתיות. הסועדים במקום יזכו ליחס חם ולבבי מהבעלים-השף הנחמד שמנהל את המקום.

Pixsida Cafe – מסעדה נהדרת הממוקמת על הטיילת המקסימה של העיירה קיסאמוס, מערבית לחאניה. המקום מציע את כל מגוון המנות הגדול של המטבח הכרתי - מסלטים עשירים, דרך מוסקה ובוראקי ועד לדגים על הגריל. המחירים טובים והתמורה גבוהה. מומלץ בחום לעצור כאן לארוחת ערב מוקדמת בדרככם חזרה מהאחד מהחופים המפורסמים של האיזור.

• כתובת: טיילת קיסאמוס - Paliaio Telonio‬
  • טלפון: 30-28210-55144+

Spiliaraki – טברנת ספיליאראקי היא הרבה יותר מעוד מקום לאכול: היא ממוקמת על טרסה המשקיפה לנוף נהדר, היא מעוצבת בצורה נהדרת ויש בה אפילו ערסלים. מעבר לכך האוכל בה באמת נפלא, כולו מורכב מהמצרכים הגדלים במשק המשפחתי, ובעל המקום חם ולבבי וישמח לארח ולספר על כרתים.

מסעדות מומלצות במחוז לאסיתי

מחוז לאסיתי הוא המחוז הפחות מתוייר בכרתים. ריכוז המסעדות הגדול במחוז נמצאות באיוס ניקולאס, מרכז הבילויים של האיזור. רוב המסעדות נמצאות באגם של איוס ניקולאס, אך ניתן למצוא מקומות יותר אותנטיים ובמחירים נוחים יותר, באיזורים אחרים בעיירה. מקומות רומנטיים יותר ניתן למצוא בכפרים שונים כדוגמת הכפר סיסי, או הכפר מילאטוס.

מסעדות באיוס ניקולאוס (Agios Nikolaos)
Piato - מסעדה ביתית מומלצת, הנמצאת על הטיילת, ממש ליד החוף. בתפריט תמצאו אוכל יווני קלאסי פשוט, אך טעים, שיוגש על ידי הצוות הנחמד, באווירה נעימה ובמחירים סבירים מאוד.

• כתובת: Ammoudi, Aghios Nikolaos
  • טלפון: 30-28410-23173+
  • אתר: www.piato.gr

Barko - ממוקמת בחוף יפה ושקט, ומתמחה במטבח ים תיכוני ומטבח כרתי מצוין. מדובר במסעדה יוקרתית ואיכותית הנחשבת גם לאוינמאיירו (Oinomayirio), שזו מסעדה המתמחה ביינות. פירות הים והריזוטו מומלצים ביותר. בצמידות למסעדה שוכן Palazzo Cafe, בו ניתן לקנח בגלידה או קפה.

• כתובת: Akti Pagalou 8
  • טלפון: 28410-24610-30+

כפר מילאטוס (Milatos)
Socrates – מסעדה ביתית נעימה, המתמחה בדגים ובפירות ים טריים, שנשלו מהמים על ידי דייגים מקומיים מהאזור. כל מאכלי הים והבשר מתובלים בטעמים המאפיינים את כרתים והאזור והאוכל הוא פשוט, אך טעים ביותר. במתחם יש גם דירות נופש להשכרה.

כפר סיסי (Sissi)
Neramilos – מסעדה נחמדה ומומלצת במיוחד, הנמצאת בשולי העיירה. כשתגיעו, תתקבלו בברכה על ידי צוות חייכן ונעים, שיושיב אתכם בגינה נעימה, מתחת לעצי הדר ריחניים. האוכל הוא יווני טיפוסי וטרי, ומנות ראשונות ואחרונות יוגשו לכם על חשבון הבית.

• כתובת: קצה הכביש הראשי בעיירה
  • טלפון: 30-6972-031-277+

משהו מתוק לסיום...
זאכארופלאסטיאו (Zaharoplasteio) הן מגדניות/ממתקיות ביוון. כל אזור ביוון מתמחה במיני מתוקים ייחודיים לו. דרך נפלאה לספק לילדים חוויה אותנטית היא לחפש את השלטים המסמנים מקומות קטנים אלו. בחלק מחנויות אלו יש מקומות ישיבה מוסדרים ומשקאות.

בין המוצרים הנמכרים אפשר למצוא הרבה מתוקים - קינוחים, שוקולדים, קרואסונים, עוגות, עוגיות ומיני מאפים נוספים. בין הקינוחים המסורתיים ניתן למצוא בקלאוות מסוגים רבים, קינוחי תפוחים, יוגורט קינמון ודבש, מלון מתקתק, שני סוגי חלבה מפורסמים וקינוח ג`לי מוצלח ביותר.