דוברובניק - מסלול יום בעיר

דוברובניק העתיקה מוקפת חומה מרשימה שאורכה 1,940 מ`. שטח העיר כחצי קמ``ר ורוב רחובותיה צרים למדיי. משום שחל איסור על כניסת כלי רכב אל שטח העיר העתיקה, כל הטיול הוא רגלי, ואורכו כחצי יום עד יום מלא - לבחירתכם. בהמשך, גם הצעות לחופים ומקומות לצלילה.
יוסי בן עמי
תמונה ראשית עבור: דוברובניק - מסלול יום בעיר
Dollarphotoclub ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

מסיירים לאורך החומה

נתחיל וניכנס למתחם העיר העתיקה דרך שער פילא (Porte Pille) המעוטר בפסלו של פטרון העיר סנט בלייז. בכיכר שנפתחת בפני המבקרים אפשר לראות צעירים רבים שבחרו במזרקת אונפריו כמקום מפגש חברתי. במבנה המזרקה יש כיפה המקרה אותה ממעל. המזרקה נבנתה באמצע המאה ה15 על ידי האדריכל האיטלקי אונפריו, לכבוד חגיגות השלמת פרויקט הספקת המים לעיר. בעבר חויבו כל באי העיר להתרחץ טרם כניסתם אליה. ממתחם השער עצמו נעלה לסיור על החומה. נצא במסלול הליכה קל ונוח המקיף את העיר העתיקה כולה. הסיור הזה מזמן תצפיות נפלאות על כל חלקי העיר, על המפרצים הרבים שבסביבתה וכן אל עבר העיר החדשה שמצפון. נקודת התצפית הגבוהה ביותר לאורך החומה היא מגדל מינצ`טה (Minceta) הממוקם בפינה הצפון-מזרחית של החומה.

אלה הבוחרים לקצר את המסלול יוותרו על הטיול לאורך החומה ויתחילו את הסיור במנזר הנשים סנטה קלרה (St. Clara), פירוט בהמשך. החומות האדירות הן ללא ספק המבנה המרשים ביותר בדוברובניק, ואולי בקרואטיה כולה. הן נבנו החל מהמאה ה11- ומהוות סמל לתקופת השיא התרבותי והכלכלי של עיר המדינה רגוזה - היא דוברובניק, שתוכננה על בסיס שיטות ונציאניות מאותה תקופה. לאורך החומה משובצים חמישה מבצרים, שלושה מגדלים עגולים, 14 מגדלים מרובעים ושני מבצרי פינה. החומות שרדו במשך מאות שנים פגעי טבע, וכן מתקפות רבות שהחמורה שבהן הייתה התקפת התותחים הסרבית בשנת 1991 שבמהלכה נורו כ2,000 פגזים על העיר. החומה שרדה מתקפה זו יותר מכל האתרים האחרים בעיר, ובכך היא מסמלת את עקשנותם של בני העיר לשמר את צביונה. מתקפה כבדה זו פגעה קשות במבנים רבים בעיר, ונדרשו שמונה שנות שיפוצים כדי להחזיר את העיר למצבה הקודם.

בתוך העיר העתיקה

בסיום המסלול על החומה נשוב אל שער פילא ונצא לסיור בעיר עצמה. נתחיל בהצצה אל מתחם המנזר הסמוך - מנזר הנשים סנטה קלרה. המנזר נבנה בסגנון הרומנסק בסוף המאה ה13 והוא אחד המבנים הייחודיים בעיר. בשנת 1434 הפך חלק מן המנזר לבית היתומים הראשון בעיר ומאות שנים אחר כך הוא שימש את הצרפתים, שכבשו את העיר בשנת 1801, כמחסן תחמושת וכארווה לסוסיהם. נשוב אל הרחוב הראשי של העיר, הוא הסטרדון או בשמו הרשמי פלצה (Placa). זהו מדרחוב רחב שתוכנן ונבנה לאחר רעידת האדמה הגדולה של 1667, והוא תוסס ומלא חיים בכל שעה של היום. הרחוב חוצה את העיר מצפון לדרום ולאורכו מסעדות ובתי קפה. בכל שלב של הסיור תוכלו "לחתוך" אל אחד מבתי הקפה ולנוח מעט. בחלקה הצפוני של הפלצה (ליד שער פילא), מול מנזר סנט קלרה, נמצא המנזר הפרנציסקני. מנזר מרשים זה הוא מהמאה ה14.הביקור במנזר כולל שניים מן החשובים שבאתרי העיר - הספרייה ובה אוסף של כ- 20,000 ספרים ובית המרקחת הפועל מזה כ- 700 שנה ברציפות. חצרו הפנימית של המנזר מוקפת קשתות ועמודים מרשימים (קלויסטר), ובימים חמים ניתן למצוא בה פינות נחמדות ושקטות לנפוש מעט.

בדרכנו אל הקצה הדרומי של הפלצה נפגוש בעמוד אורלנדו - לזכר גבורתו של הגיבור הלאומי שהתנדב לצבאו של קרל הגדול במלחמתו במוסלמים בספרד. בכל שנה ב10 ביולי נערכת במקום פתיחת פסטיבל הקיץ של דוברובניק, ודגל הפסטיבל מונף על ראש העמוד. מעט לפני עמוד אורלנדו נפנה לרחוב ז`ודיאוסקה (Zudioska) הוא רחוב היהודים. במעלה הרחוב הצר נמצא בית הכנסת של קהילת יהודי דוברובניק. הקהילה היהודית קמה עם תום מסעות הצלב בסוף המאה ה14, וקיבלה חיזוק משמעותי עם הגעתם של מגורשי ספרד ב- 1492 - 1502. מאזור בית הכנסת נמשיך למעלה אל עבר מתחם הכנסייה והמנזר הדומיניקני. בשל חשיבותו האסטרטגית נבנה המבצר בהשקעה רבה ובשילוב מעניין עם החומה עצמה. בכנסייה זו נמצאת ספרייה חשובה ובה כתבי יד עתיקים. מהכנסייה נשוב מערבה ונרד אל עבר ארמון ספונזה (Sponza). זהו אחד המבנים היפים בעיר ובו משולבים כמה סגנונות - הרנסנסי, הוונציאני והגותי. במקור שימש המבנה בית המכס עבור השלטון המקומי, אך כיום זהו הארכיון ההיסטורי. מומלץ להתעכב בחצר הפנימית של הארמון, מקום מפגש חשוב עבור סוחרי העיר בעבר. בחצר מופיעה כתובת לטינית שאומרת "משקלנו לא מתיר לרמות ולהיות מרומה, בזמן שאני שוקל את הסחורה, שוקל אותי אלוהים". ביציאה מן הארמון נמצא את עצמנו בקצהו הדרומי של רחוב פלצה. ברחבה עומד מגדל השעון שהוא דוגמה נפלאה למבנה שבו מיושמים כמה מן העקרונות של אדריכלות הרנסנס.

נמשיך בדרך פרד דבורום (Pred Dvorom) ונחלוף על פני בית העירייה בדרכנו אל ארמון הרקטור. ארמון זה הוא מהיפים בארמונות קרואטיה. הוא שימש את מושל דוברובניק וחיל המצב שלו לתקופה של חודש בלבד. בתום החודש התחלף המושל על פי מינויה של מועצת הרפובליקה. בארמון, ששימש גם את הממשלה וגם לקבלות פנים ומסיבות, יש אולמות רבים ועשרות חדרי משרדים. במורד הרחוב מול הקתדרלה של דוברובניק פונה החומה דרומה, ומובילה אותנו אל מצודת איון (Ion) המרשימה ואל המוזאון הימי. מוזאון זה כולל מאות רבות של פריטים הקשורים בהיסטוריה הימית של דוברובניק וסביבתה, ובמיוחד מתקופת שיא פריחתה של העיר במאות ה16-15 (ראו "תרבות").

מכאן נשוב על עקבותינו אל עבר הקתדרלה שמעברה הצפוני נמצאת כיכר השוק ההומה - כיכר גונדוליץ` (Gundulic). קתדרלת עליית מרים השמימה (Catedrala Uznesenja Blazene Ojevice Marije) נבנתה במאה ה18 במקום שבו עמדו שתי קתדרלות עתיקות: הקתדרלה הביזנטית מן המאה השביעית ומולה הקתדרלה הרומנית מן המאה ה12-. בקתדרלה עצמה כמה מוצגים בעלי ערך אמנותי ייחודי כגון הציור של רפאל "המדונה עם הילד", כלים רבים מזהב וכסף וציורים רבים. נמשיך בסיור דרך חלקה הצפון-מערבי של רחבת הקתדרלה אל עבר כנסיית הישועים ואל גרם המדרגות וכנסיית סנט איגנציה, הבנויים בסגנון ברוקי. בתום הסיור נשוב אל אזור כיכר פילא וממנה נפנה אל מצודת בוקאר השולטת בפינה הצפון-מערבית ביותר של האי. המצודה המוקפת חפיר מרשים תוכננה על ידי מיקלוצו - מגדולי האדריכלים של פירנצה בתקופת הרנסנס. במצודה נערכים מופעים במסגרת פסטיבל הקיץ. בנוסף לכל סיור רגלי בעיר, מומלץ מאוד לעלות לנקודת התצפית בסרד (Srd). כדאי לעלות לנקודה זו בשעות הבוקר המאוחרות - זמן מצוין לצילום מוצלח של העיר כולה ושל האיים שבקרבתה.

חופים וצלילה

קרואטיה ידועה בחופי הים שלה השוכנים בקו הים האדריאטי, כולל בדוברובניק ובסביבתה. אפשר לשכור בחופים כיסאות נוח ושמשיות ובחלקם יש גם מקלחות וחדרי הלבשה. עוד ניתן למצוא בקרבתם מסעדות ובתי קפה. חוף פופולרי בקרב המקומיים הוא חוף סנט ג`קוב (St. Jakov) המכוסה אבנים רבות ונמצא בחלקה המזרחי של העיר העתיקה. חוף בנייה (Banje) דומה לו, ורואים ממנו את העיר העתיקה. חוף חולי אפשר למצוא במפרץ לאפאד (Lapad). חוף נודיסטים מצוי על האי לוקרום, המרוחק כעשר דקות הליכה דרומה ממעגן המעבורות.

רצועת החוף הקרואטית נחשבת לאחד מאזורי הצלילה הטובים בעולם. ז`ק איב קוסטו, האוקיינוגרף וההרפתקן המפורסם, אמר פעם שהעולם התת-ימי סביב דוברובניק הוא אחד היפים ביותר שראה, וכידוע הוא צלל הרבה. חלק מאזורי הצלילה סגורים או מוגבלים לציבור, אך יש מספיק אתרים מעניינים שבהם מותר לצלול. כל צוללן צריך אישור צלילה שנתי מאגודת הצלילה הקרואטית, שאותו ניתן לרכוש בארץ או בקרואטיה במרכזי צלילה וסוכנויות תיירות. לצוללנים מנוסים מומלץ לצלול לספינות שטובעו במהלך מלחמת העולם השנייה. למתחילים מומלצת צלילת קיר באי סנט אנדריאה
 (St. Andrija), שבו נופל המצוק משלושה מ` ל78 מ`. שימו לב - בעומק 26 מ` יש מערה. במקרי חירום ניתן לפנות לאגודה לחיפוש והצלה בים: 9155 DAN VHF channel 16,10,7.

הידעת?

• ב1038 נבנה מבצר לובריאנץ (Lovrjenac) בדוברובניק, שעליו מתנוססת הכתובת הלטינית "חופש לא יכול להימכר בעבור כל הזהב שבעולם".
  • בית האבות הראשון ובית החולים הראשון (Domus Christi) נפתחו בדוברובניק בשנת 1347.
  • חוק הביטוח העתיק ביותר באירופה נחקק בדוברובניק בשנת 1395. הוא כלל את כל האספקטים של חוקי הביטוח הימי, והקדים בהרבה את חוק לויד הלונדוני.
  • בית הספר הציבורי הראשון בדוברובניק נפתח בשנת 1435.
  • במרכז כיכר לוזה (Luza) ניצב פסלו של אביר שאורך זרועו הימנית, מקצות האצבעות ועד המרפק, היה יחידת האורך הרשמית ברפובליקת דוברובניק.
  • בקרואטיה כולה יש יותר מ30 חופי נודיסטים רשמיים ועוד רבים לא רשמיים.

*הכותב הוא גאולוג ומהנדס איכות הסביבה ומדריך בכיר בחברת "דרכים"

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.