הפלגה אל חופיה של קרואטיה

הפלגה אל חופיה המדהימים והטורקיזים של קרואטיה על סיפונה של יאכטה מופלאה (ובתוכה) יכולה להיות חוויה נהדרת. דובי זכאי מדווח על הפלגה כזו בה השתתף.
דובי זכאי
תמונה ראשית עבור: הפלגה אל חופיה של קרואטיה
Dollarphotoclub ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הכירו את היאכטה

"...ותורידו במהירות את הפנדרים, לא! לא! מעבר למעקה. כדאי שתפתח את הקשר, ...זהו, עכשיו תקשור מחדש, תחזיקו טוב ביד את ה`גנץ` ותהיו מוכנים לדחוף את הספינה מהמזח". לשניה השתררה דממה בים ההוראות, רק טרטור המנוע הספינה נשמע, אחרי דקה: "ברגע שאני מתקרב למזח, דובי, אתה שומע! (הכוונה אלי) אתה קופץ, מותח את החבל אל יתד העגינה על המזח, חסר לנו שהסירה תתקע במזח". מחלק הפקודות הוא יגאל, בדרך כלל חבר קרוב שלנו, עתה הוא ה`סקיפר` ה`בוס` של היאכטה ששכרנו. תפקידו, חוץ מלשגר פקודות, הוא להשיט אותנו (בשלום) בין האיים.

גם השנה יצאנו יחד שלושה זוגות ביאכטה צפופה למסלול שיט בן שבוע בין האיים לאורך החוף הקרואטי בים האדריאתי. שלושה זוגות של חברים, אחד מאיתנו בעל התואר `סקיפר` שמנצל אותו עד תומו. כמו בכל צוות כולנו שותפים במלאכת השיט, ה`סקיפר` מחלק הוראות, עורך את מסלול הדרך ומשתדל לא לעלות על אי או שרטון, אנו, בני התמותה הרגילים, הופכים ל`עבדים מרצון` בסיוע לשיט. כל עגינה או הרמת מפרשים, תיקונים, ניקיון בישולים וכו` חל עלינו. כל עוד אנו על מתערסלים על הגלים בים שלטונו של ה`סקיפר` ללא מיצרים, ברגע שרגלינו נוגעות באדמת החוף התמונה משתנה, ה`סקיפר` חוזר לגודלו המקורי ואנו (בצורה חברית) מחזירים לו כגמולו.

את היאכטה באורך 40 פיט (משהו כמו 14 מטר) שכרנו בארץ וקיבלנו אותה בדוברובניק. הגענו עמוסים בציוד (רובו מיותר) ל`אסי מרינה`, מזרחית לדוברובניק, מפרץ מדהים, לשון ים ארוכה שמסתיימת בעיירה Okomolac. במעגן הגדול עוגנות יאכטות מסוגים שונים, מפוארות מאוד ששייכות מן הסתם לבעלי האמצעיים, ושורות ארוכות של יאכטות שנושקות ירכתיים לירכתיים בגדלים שונים, מתאימות לזוג או שניים או ארבעה ואפילו שמונה. היציאה להפלגה לוקחת כמחצית היום. ה`סקיפר` ואנו משתרכים אחרי נציג החברה, מקבלים הסברים על ציוד הניווט, ההצלה, דרך ההפעלה של היאכטה, שעוני מהירות, רוח. לוקח לנו עוד יום כדי לראות ולהבין היכן נמצא כל דבר. היאכטה מיוצרת בצרפת, במרכזה תורן ארוך ממנו נשלף מפרש לבן גדול. שורה ארוכה של חבלים אחראית למתיחה וייצוב של המפרש. התורן מסתיים בתחתית הספינה במשקולת כבדה שנקראת `קיל`. אותה משקולת אחראית שהספינה לא תתהפך עם הרוח. בחרטום מפרש נוסף, שנקרא `ספיניקר` אותו אנו פותחים במידה ויש רוח חזקה כדי להתקדם ביתר מהירות. היאכטה נחשבת כסירת מפרש גדולה, מצוידת במנוע זעיר שמספק כשמונה כ"ס ויכול להשיט אותנו במהירות של 4-5 קשר. המהירות המיירבית של יאכטה מסוג זה עד 8 קשרים בעזרת מפרשים ורוח. לא נצא לשיט תחרותי אלא חופשה בסטלבט אמיתי על הסיפון.

כאורחינו, נזמין אתכם למטה, לסיור. 40 פיט נחשבת כיאכטה בינונית סטנדרטית, למטה, בסיפון התחתון נמצאים חדרי המגורים, שלושה חדרים רזים שמכילים מיטה כפולה וקצת ארונות. כמעט ללא מקום לעמוד. בחרטום, חדר גדול יותר, מיטה מרווחת וחלון שנפתח לסיפון, שני חדרי שירותים זעירים בהם גם מקלחת. מי שחולם על שירה במקלחת תחת זרם מים שישכח מהתחביב, מיכלי המים המתוקים קטנים ומספיקים לשתיה, בישול ומקלחת זריזה. גם מנוע היאכטה שוכן בקומה זו, כשהוא עובד, קשה מאוד לישון. הסלון מרווח, סיפון עץ כהה עם מקומות ישיבה, פינת בקרה של כל מכשירי הספינה, שולחן ניווט לכבודו של ה`סקיפר`. כרגיל חלק גדול מההפלגה מוקדש למזון, לכן יש מטבח מסודר עם כל כלי המטבח הנחוצים, ממזלגות ועד סירים גדולים, תנור שמופעל עם גז, כירת גז עם שתי להבות. אך החיים האמיתיים מתנהלים על הסיפון.

מתכוננים ליציאה

היעד שבחרנו לשיט השנה הם האיים לאורך החוף הארוך של קרואטיה. צורתה של קרואטיה במפה נראית כשעון חול עם בסיס רחב במיוחד, מותניה הצרות נלחצות בין בוסניה-הרצגובינה וסלובניה. הבסיס הרחב הוא רצועת החוף, הנמתחת לאורך של 1,778 ק"מ (למעט גישה צרה לים שהותירו בטובם הקרואטים לאנשי בוסניה). לאורך חופי הים האדריאתי זרועים 1,185 איים, רק 66 מתוכם מיושבים, היתר סתם תקועים בים ומפחידים שיטים אמיצי לב (כמונו). המסלול שתכננו היה יציאה מדוברוניק בשיט מזרחה, הפלגה רצופה עד הנקודה הרחוקה ביותר, האי קורצ`לה ומשם חזרה לאט לאט ובדרך לפקוד את הנמלים הזעירים וסיורים באיים, לעגון במפרצים חלומיים, לזנק למים לטבילה כשחם וכמובן להכין ארוחות דגים משובחות.

"אסי מרינה" נמצאת בקצה לשון ים ארוכה סמוך לדוברובניק, להשתחל בין היאכטות הצפופות זה מבצע מסובך לכל `סקיפר`. חוקי הים (הלא כתובים) אומרים שכדאי לשכניך משני הצדדים לעזור בדחיפה ולשמור מנזקים לכלי השיט שלהם בעת יציאה. שוחרי היאכטות הם בדרך כלל אנשים נחמדים שמתגייסים לעזרה במהירות ויעילות, בעזרת כמה פקודות נמרצות מ`הסקיפר` שלנו והנה יצאנו למפרץ בכוח המנוע.

שעת אחר הצהרים, החום בקרואטיה נושק את השלושים מעלות, על הים רוח קלילה שמעלה גלים רכים, אולי נוכל להרים מפרש בהמשך. השמש הולכת ומסתתרת אחרי גושי ההרים הגבוהים מגרניט, צובעת אותם בגווני השקיעה הזהובים. אנחנו כבר בפוזה של חופש, רובצים על הסיפון בבגדי ים, על השולחן מתייצב בקבוק ה`ראקי` המקומי (משהו כמו 120% אלכוהול נקי שחולף כמכת חשמל בגוף כשלוגמים ממנו), אני ניצב בחרטום מחבק את מפרש ה`ספינקר` ומהופנט מליחשוש המים שחרטום הספינה פולח אותם. השמש עושה הכנות לשקיעה, רומזת שכדאי למצוא מעגן ללילה המתקרב, היאכטה שלנו אינה מצוידת בראדאר ולכן לא כדאי להסתכן בשיט לילי. מצאנו את עצמנו במפרץ מקסים, לא רחוק מ`דוברובניק` מול הכפר הקטן זאתון (Zaton) ,העגינה בלב המפרץ פשוטה למדי, משליכים עוגן, מותחים אותו בנסיעה לאחור ומהר מאוד מזנקים למים הצלולים במרכז המפרץ, מקלחת קלה והכנות לארוחת ערב.

על החוף, במרחק של 200 מטר מאתנו, כפר טיפוסי טובל בבוסתנים עם בתים קטנים שנחבאים בין העצים ומזח קטן שמתאים לסירות הדיגים הקטנות. לרשותנו סירת מנוע קטנה ה"דינגי", תפקידה המקורי הוא סירת הצלה, אבל שימושיה רבים, כמו למשל... לרדת בעזרתה לחוף כדי לנהל מסע קניות של דגים מהמקומיים. חזרנו עם שלל דגים זולים, לחם שחור טרי וכמה בקבוקי בירה. פולחן האוכל מתחיל בהכנה של המטבח, מנצחות שתיים מנשותינו, אני אחראי על הטעימה (בדרך כלל: תוסיפו מלח) והכנת סלט הירקות הענק, בחירת היין המקומי (אגב, הוא מצויין). ארוחת הערב ושיחת החברים התמשכה עד אחרי חצות, מוסיקה ואורו של הירח מול הכפר הקטן בשלווה המוחלטת על גלי הים המערסלים.

ה`סקיפר` החליט (והוא הקובע) בלילה הראשון הגברים יעשו משמרות בגלל חשש מרוח חזקה לכיוון החוף. כשמחוג השעון נטש את השעה 2 אחר חצות וכולם ישנים, התחילה רוח חרישית. בתחילה כממתיקת סוד איתי, מהפנטת וכולי התמכרתי למשבים הקרירים, לאט לאט הרוח גברה ותוך דקות הבנתי שהעוגן שלנו לא יחזיק מעמד ואנו נסחף לחוף. תוך דקות כבר מנוע הספינה פעל, התרחקנו מהחוף והטלנו למים שני עוגנים. המפרץ השלו הפך להיות זירת קרב של גלים שהסתערו במרץ על הספינה שלנו לקראת הבוקר נרגע הים, הלילה הראשון עבר בשלום.

מגיעים לקורצ'לה

בוקר מקסים, השעה בסך הכל 7:30 וכבר אנו חותרים במרץ בשחיה מסביב ליאכטה. היום מתחיל המסלול הפתלתל בין האיים. קורצ`לה (Korcula) הוא הגדול בסדרה של 48 איים. אי מדהים ביופיו, ערים עתיקות, מידרונות שגדלים עליהם כמויות גדולות של ענבי יין ומפרצים מקסימים. היוונים הקדמונים הגיעו לכאן ונתנו לו את השם קוריקה מלאניה (korkyra Melaina) "קוריקה השחורה". העיר קורצ`לה הקטנה, מוקפת חומה שנבנתה במאה ה-14 על ידי הונציאנים. החומה נשמרה בשלמותה ומקיפה עיר זרועת גגות רעפים אדומים וסימטאות יפות. מכאן יצא למסעותיו מרקו פולו וביתו נמצא באחד הרחובות הקטנים והוא משמש כמוזיאון קטן. העגינה במרינה מסודרת מדי לטעמי. ליד הכנסיה המרשימה יושבת מסעדה משובחת (Adio Mare) שמגישה בשר וסלטים טעימים (אם לא הזמנתם מקום הסיכוי שלכם למצוא בה מקום, קטן) אתם יכולים להסתפק בגלידה מקומית טעימה שיש לה כמה מקומות ממכר בעיירה. חיי הלילה תוססים דווקא במרינה, יאכטונרים שזופים עד כאב מקנדה, רוסיה, אנגליה, גרמניה ואפילו ניו זילנד עוגנים זה לצד זה מחליפים חוויות (ובקבוקי בירה) ונותנים טיפים על מפרצים מקסימים לאורך הדרך.

מכאן המרחק קצר לאי היפה מילייט (Mliet), שליש מחלקו המערבי של האי שמורת טבע, שני אגמי מים מלוחים ענקיים במרכזו של האי מוקפים בצמחיה עשירה ובמרכז אחד האגמים אי יפה ועליו כנסיה עתיקה, מסעדות ושירותים. זה מקום קלאסי לרבוץ במים הקרירים. מסביב לאי מפרצים מקסימים ושם בחרנו לעגון ללילה הבא, רק ירח חיוור סימן את מקומנו, בודדים ללא מפרץ, ספינה קרובה או ישוב. שיטנו סביב האי היפה והגענו עד לחצי האי הקטן במזרח, משם היה קצת אקשן ביציאה לים הפתוח, גלים, רוחות, הרמה מהירה של מפרשים ואפילו פתיחת ה`ספינקר` שהסבו הנאה גדולה ל`סקיפר` שלנו, אקשן של עבודת צוות, לנו הגברים והרהורי בחילות לנשים. ההפלה בעזרת מפרש, מהנה פי אלף, הסירה נוטה בזווית מפחידה פולחת את המים ברחש נעים ומזמינה דולפינים שובבים לשוט במהירות לידינו תוך התחככות בחרטום הספינה.

העגינה באיים הבאים, הקטנים יותר, היתה מענגת. בכל נמל קטן נמצאת החנות המקומית, שם נפגשים עם דייגים ותושבי האי שמתעניינים היכן בכלל נמצאת ישראל. נכנסנו במיוחד לחצי האי סטון (Ston) לטעימת צדפות והליכה ארוכה על החומות משם המשכנו לביקור בשרשרת האיים בדרך לדוברובניק. האי לופוד (Lopud)המיוחד, שם טפסנו להר ולמצודה ברום של כמעט 300 מטר לחוות מראה מקסים של האי והסיום באי הנודיסטים לוקרום (Lokrom) סמוך לחופי דוברובניק. הנודיסטים נעלמו כמעט לחלוטין ממנו והאי הפך לנחלתם של קרואטיות לבושות בבגדי ים שיצאו מהאופנה בשנות הששים וילדים קרואטים שובבים, מזנקים למי הטורקיז מהסלעים מסביב. מה שהיה ידוע בעבר בשלל הגופות העירומים הפך, במלחמה עיקשת של הקרואטים, לאי שמרן של קרואטים.

כמה זה עולה וקצת טיפים

אנו שכרנו את היאכטה דרך חברת `תשוט` מתל אביב (03-5274222) המחיר לשבוע טרום עונה כ-1,900, כולל ביטוחים למיניהם. בספינה מצעים נקיים, מגבות, ציוד צלילה, שנרוקל וסנפירים, ציוד מטבח מלא ומיכל דלק מלא סולר. לסכום זה צריך להוסיף כרטיס טיסה לדוברוניק כ-400 דולר לאדם, וכלכלה שקונים יחד לפי טעמכם. צריך בסך הכל תיק קטן ומעט מאוד בגדים, סנדלים ושלל בגדי ים, המהדרין לא מתשמשים אפילו בהם. עוד טיפ קטן לחוששים מבחילות כדורי `טרבמין`, או ספריי של חומר טבעי שמותז לפה בעזרת משאף. ועוד טיפ אפשר לסים את הטיול כחברים טובים מאוד או אויבים בנפש, לכן כדאי לבחור טוב את החברים למסע. לאלה שרוצים לשוט ולא הצטיידו בחבר `סקיפר` יש אפשרות לשכור `סקיפר` מהארץ או מחו"ל שינהיג את הספינה תמורת תשלום.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.