טיול מחוץ לדוברובניק - האי קורצ`ולה

דוברובניק היא נקודת מוצא נוחה לטיולים בחלק הדרומי של קרואטיה. המסלול אל האי קורצ`ולה משלב נסיעה לאורך חופים ציוריים, דרך גנים בוטניים מרשימים ועיירות עתיקות, ושיט במעבורת לאי הגדול והמעניין.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: טיול מחוץ לדוברובניק - האי קורצ`ולה
Dollarphotoclub ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-26/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

טרסטנו

את הטיול אל קורצ`ולה אפשר לערוך ביום אחד עמוס למדיי או לחלק אותו על פני יומיים נינוחים, כדי ליהנות מהדרך. יוצאים מדוברובניק צפונה בכביש מספר 2 העובר סמוך לקו החוף. הדרך חולפת ליד מפרץ עם חופי רחצה שבהם בניינים עתיקים לצד מבנים חדישים ומפוארים. נוסעים אל העיירה טרסטנו (Trsteno) הנחשבת לאחת העיירות היפות באזור דוברובניק. האטרקציה העיקרית בעיירה בת 250 התושבים היא הגנים הבוטניים (The Trsteno Arboretum) העתיקים ביותר באירופה, ששטחם 255 דונם. הגנים, השייכים היום לאקדמיה הקרואטית למדע ולאמנות, הוקמו ב1498 על ידי בני משפחת גוצ`טיץ` סמוך לווילה שלהם, ושימשו פארק קיץ. יש בהם אוסף מרשים של צמחים אקזוטיים מרחבי העולם. בשנת 1991, במהלך המלחמה בקרואטיה, נשרפו חלקים גדולים של הגנים, אך למרבה המזל החלקים העתיקים והיפים ביותר כמעט שלא ניזוקו. במרכז הגנים יש שני עצי דולב גדולי ממדים וייחודיים בכל אירופה, שגילם כ400 שנה. בגנים יש גם פסלים, בריכה קטנה ומזרקה. מהצוק הסמוך לווילה יש תצפית נוף מרשימה על הים. מידע נוסף קיים באתר: http://mahazu.hazu.hr/ENG/arboretum.html. טלפון: 571019.

חצי האי פליאשאץ והעיר סטון

מטרסטנו ממשיכים בנסיעה צפונה לכיוון חצי האי פליאשאץ (Peljesac), הנחשב לאחד האזורים הרומנטיים ביותר לאורך הים האדריאטי. זוהי לשון יבשה צרה וארוכה עם מפרצים, חופים חוליים ולבנים למרגלות צוקי סלעים פראיים, חורשות עצי זית ואלון, מטעי גפנים ויקבים רבים. האזור ידוע ביינות המשובחים המיוצרים בו ובמזג האוויר הנוח השורר בו מרבית ימות השנה. בפתחו של חצי האי, במרחק של קילומטרים ספורים מכביש החוף הראשי (כביש מספר 2), שוכנת העיירה המעניינת ביותר בכל האזור - סטון (Ston).

בעיירה חיים 600 תושבים, והיא נמצאת באזור שהיה מיושב כבר בתקופה הפרה-היסטורית. גם הרומאים הטביעו את חותמם על האזור, אך תנופת הפיתוח הגדולה ביותר של העיר החלה בשנת 1333, כאשר רפובליקת דוברובניק השתלטה על האזור והכריזה על סטון כעל העיר השנייה בחשיבותה ברפובליקה. באותה שנה החלו בבניית חומות אדירות באורך של חמישה ק"מ וחצי, שכללו גם מגדלים וצריחים רבים. כאשר הסתיימה מלאכת בניית החומה היא נחשבה לחומה הארוכה ביותר באירופה, ולמעשה השנייה באורכה אחרי חומת סין! מומלץ לערוך סיור רגלי לאורך החומה, שנשתמרה כמעט בשלמותה. החומה נבנתה כדי להגן על העיר, והיא ממוקמת במקום אסטרטגי חשוב החולש על האוצר הטבעי שלה - המלח. התעשייה העיקרית בעיר באותן שנים הייתה תעשיית המלח, ועד היום ממשיכים להפיק מלח באזור. סמוך לעיר העתיקה ניתן לראות בריכות מי מלח רבות.

בשנת 1996 פקדה את סטון רעידת אדמה קשה שהוסיפה חורבן לפגעי המלחמה הקשים. בעידוד העירייה שיפצו התושבים במרץ רב את בתיהם הפגועים, וכיום העיר העתיקה של סטון מטופחת ומשמרת את אופי ימי הביניים, עם סמטאות צרות שופעות בצמחייה ועם אתרים היסטוריים מוגנים רבים. כדאי לבקר במצודת קורונה, בכנסיית אנטון הקדוש מהמאה ה14 ובכנסיית מייקל הקדוש, שנבנתה בראשית ימי הביניים. כיום מפורסם האזור גם בזכות הצדפות הרבות שמגדלים בו. סטון והעיירה הסמוכה לה, מאלי סטון (Mali Ston), המחוברת אליה בעזרת חומה ארוכה, בנויות ליד מפרצים עמוקים וחופי ים נהדרים, והן נחשבות יעד אידאלי לדייגים וידועות במסעדות טובות. מסעדה מומלצת במיוחד נמצאת בווילה קורונה (Vila Koruna) והיא נחשבת למסעדה העתיקה ביותר באזור. בבניין העתיק ששופץ לתפארת מגישים מאכלי ים מסורתיים. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר: http://vilakoruna.cjb.net. טלפון: 754359. בסטון יש גם אתר קמפינג ששמו Prapratno Campsite, השוכן שלושה ק"מ מערבית לעיירה, ונמצא במפרץ ציורי שבו חוף הים היפה ביותר בחצי האי. בקמפינג 1,200 מקומות ורואים ממנו את האי מלייט. סמוך לקמפינג יש כפר נופש קטן. מידע נוסף אפשר לקבל בלשכת התיירות של העיר, טלפון: 754452

אורביץ'

מסטון ממשיכים בכביש היחיד החוצה את חצי האי פליאשאץ עד לעיירה אורביץ` (Orebic) שבדרום-מערב חצי האי. אורביץ` היא עיירה שטופת שמש שבה כ1,500 תושבים והיא מוקפת גבעות. בעבר הייתה העיירה מרכז ימי חשוב ונחשבה לאחת מקהילות הספנות הגדולות במזרח התיכון. במאה ה19 היו בה המספנות הגדולות ביותר בעולם, שבהן בנו אניות מפרש גדולות. כשהחליפו אניות הקיטור את ספינות המפרש, ידעה הקהילה זמנים קשים, אך ניווט וספנות המשיכו להיות המקצוע המוערך ביותר בעיר במשך שנים. אפילו את שמה היא קיבלה ממשפחת רבי חובלים נודעת מהמאה ה16. בעיירה יש מוזאון ימי המציג את ההיסטוריה הימית המפוארת של האזור.

היום מחליף ענף התיירות את ענף הספנות באורביץ`, והיא שופעת בתי מלון, אתרי נופש, חופים חוליים ארוכים, מפרצונים זעירים עם מים צלולים, מתקני ספורט (בעיקר גלישת גלים ושיט) ומסעדות המתמחות במאכלי ים ויינות מקומיים. בעיירה יש גם מרינה יפה ומבחר בתי קפטנים מרשימים ליד הים, המוקפים בגנים עשירים שנעים לטייל בהם. האטרקציה הגדולה ביותר היא כנסיית "גבירתנו של המלאכים" (Gospa Od Angela), כנסייה פרנציסקנית שנבנתה במאה ה15- ושוכנת בגובה של 152 מ` מעל הים, כשהיא משקיפה אל הנוף של חצי האי, האיים והים. ספינות החולפות בתעלת פליאשאץ מתחת לכנסייה נוהגות לצפור שלוש צפירות לברכה, וכתשובה מצלצלים הכמרים בפעמונים המפיקים צליל מיוחד. בעיירה שוררת אווירה תוססת והיא שופעת פסטיבלים וחגיגות דתיות מסורתיות. החגיגה הגדולה מכולן היא חגיגת "גבירתנו מכרמן" (Gospa Od Karmena) המתקיימת מדי שנה ב16 ביולי.

קורצ'ולה

האי קורצ`ולה (Korcula) מרוחק שני ק"מ וחצי מעבר לתעלה. מאורביץ` יש שירות מעבורות סדיר לקורצ`ולה כל השנה, כולל מעבורות למכוניות היוצאות כמה פעמים ביום (תלוי בעונה). משך ההפלגה כ15- דקות לכל כיוון, והמעבורות מגיעות לטרמינל המרוחק שני ק"מ ממרכז העיר קורצ`ולה. מידע בנוגע למועדי ההפלגות באתר: http://www.korcula.net/grad/pitanja/q14.htm. המעבורות של חברת Mediteranska Plovidba מיועדות לנוסעים בלבד, והן מגיעות למרכז העיר העתיקה קורצ`ולה. משך ההפלגה כעשר דקות. פרטים באתר: http://www.korcula.net/grad/pitanja/q12.htm. ניתן להגיע לאי קורצ`ולה גם במעבורת ישירה מדוברובניק (לא בכל יום). פרטים באתר: http://www.jadrolinija.hr/interneng.nsf/sinter?openframeset.

האי קורצ`ולה הוא השישי בגודלו בין האיים בים האדריאטי. שטחו 280 קמ"ר, אורכו 47 ק"מ ורוחבו נע בין 5.3 ק"מ בנקודה הצרה ביותר ועד כשמונה ק"מ בנקודה הרחבה ביותר. מספר התושבים באי כולו הוא כ17,000 איש, ושתי הערים הגדולות על האי הן: ולה לוקה (Vela Luka) וקורצ`ולה. באי מספר עצום של מפרצים, שלחלקם יש גישה נוחה, אך האחרים, בפרט בחלק הדרומי של האי, מסתתרים מאחורי צוקים תלולים. האי קורצ`ולה הוא גם אחד האיים המיוערים ביותר מבין איי קרואטיה. מעל ל60 אחוז משטחו מכוסים בצמחייה סבוכה שבה מקננות ציפורי שיר רבות. הים סביב האי עשיר בדגים, סרטנים, צדפות ויצורים ימיים נוספים, שאותם ניתן למצוא בתפריטי המסעדות באזור.

האי בנוי מכמה הרים נמוכים, כאשר הגבוה מביניהם, קלופצ`ה (Klupca), מתנשא לגובה 568 מ`. האי היה מיושב כבר בתקופת הברונזה, ועקבות של חיים קדומים התגלו בו במקומות רבים. היוונים הגיעו אליו במאות החמישית-השישית לפסה"נ וכינו אותו: Korkira Melaina, שפירושו: "קורקירה השחורה", בגלל הצמחייה העבותה שהייתה בו. בשנת 35 לפסה"נ הפך האי לחלק מהאימפריה הרומית, ומאז ועד היום החליף בעלים ושליטים רבים, לעתים בקצב מסחרר למדיי. בין השאר הוא היה שייך לממלכת ונציה (במהלך שלוש תקופות שונות), לממלכה האוסטרו-הונגרית, לממלכת דוברובניק, לאוסטריה, לצרפת, לרוסיה ואפילו לאנגליה. ההשפעה הארכיטקטונית המשמעותית ביותר הייתה של הוונציאנים, והיא ניכרת בבירור בעיר קורצ`ולה.

העיר קורצ`ולה ממוקמת בחלק הצפון-מזרחי של האי. זוהי עיר נמל תיירותית אשר המרכז ההיסטורי שלה מוקף חומה עם מגדלים עגולים המזדקרים ממנה, שרק חלק מהם השתמרו עד ימינו. אזור זה יושב על לשון יבשה קטנה המוקפת ים מכל עבריה. רבים מכנים אותה "דוברובניק הקטנה" בזכות יופיה וסגנון הבנייה שלה. העיר בצורתה הנוכחית נבנתה במאה ה13, שהייתה תקופה של שגשוג וצמיחה. מרבית האתרים המעניינים בעיר מרוכזים מסביב לכיכר המרכזית - כיכר הקתדרלה. הקתדרלה של הקדוש מרקו (Katedrala Svetog Marka) היא הבניין הגדול והמרשים ביותר בעיר והיא נבנתה במאה ה15 בידי אמנים איטלקים מפורסמים.

דרומית לקתדרלה ניצב ארמון הבישוף (Opatska Riznica), שבו שמורים אוצרות הקודש לצד אוספי אמנות עשירים של אמני הרנסנס האיטלקים והקרואטים. צפונית לקתדרלה נמצאת כנסייה קטנה של הקדוש פטר, שהיא ככל הנראה הכנסייה העתיקה ביותר שנשתמרה בעיר (מהמאה ה-111). בצד המערבי של הכיכר ניצבת כנסייה נוספת: "כנסיית גבירתנו" (Crkva Gopojina) ובסמוך אליה ארמון גבריאליס (Gabrielis) הנחשב לאחד המבנים היפים ביותר בעיר, ובו שוכן המוזאון העירוני המציג כלי חרס יווניים, כלי בית רומיים ועבודות קרמיקה. בקרבת מקום ניצבים ארמונות נוספים: ארמון ישמאליס (Ismaelis) וארמון ארנרי (Arneri).

ההליכה מסביב לעיר העתיקה מתחילה במעבר על פני גשר פונאט (Punat), שדרכו נכנסים לעיר. כדאי לבקר במלון המודרני הראשון שנבנה בעיר, מלון קורצ`ולה, שנפתח בשנת 1912. ממרפסת המלון מומלץ לחזות בשקיעה המרהיבה, בעיקר בתחילת הקיץ, אז השמש שוקעת במרכז התעלה בין האי והיבשה. נקודת תצפית מוצלחת נוספת היא מראש הגבעה שמעל העיר, ליד רחוב ברנרדו ברנרדי (Bernardo Bernardi), שם ממוקם מגדל אנגלי הקרוי פורטרצה (Fortrca) המשמש היום מרכז תקשורת. מראש המגדל נשקף נוף קסום של ארכיפלג האיים הסמוכים לקורצ`ולה והאי מלייט במזרח, תעלת פליאשאץ והאי חוואר במערב ושל העיר העתיקה והרי סנט אליאס בצפון. תושבי העיר טוענים שההרפתקן האגדי מרקו פולו (1324-1264) נולד בעיר, ואפשר אפילו לבקר בבית שבו לדבריהם הוא גר, בסמוך לקתדרלה. בחלק המזרחי של העיר יש מרינה יפה ושפע מתקני ספורט ונופש. הספורט הימי מפותח מאוד בעיר. ניתן לשכור מפרשיות ויכטות ולשוט בין האיים.

אף על פי שאורח החיים באי השתנה משמעותית במהלך הדורות, ובעיקר במחצית השנייה של המאה ה20, עדיין נשמרים על פי המסורת המקומית מנהגים עתיקים רבים הקשורים לחגים דתיים וחגיגות משפחתיות, יותר מבכל מקום אחר באזור. בימי חג מסתובבים ילדים וצעירים מסביב לכפרים, לשכונות ולבתי חברים וידידים, שרים שירים מסורתיים עתיקים ומקבלים בתמורה ממתקים, פירות יבשים, תפוזים ואפילו כסף. האירועים מלווים גם בריקודי פולקלור אותנטיים בתלבושות מסורתיות. אחד הסמלים של העיר הוא ריקוד חרבות עתיק הנקרא מורסקה (Moreska), המסמל את חגיגות הניצחון על הכובש העות`מאני. הריקוד מתאר קרב בין צבא "המלך הלבן" לצבא "המלך השחור" שנועד להציל את הנסיכה שחטף המלך השחור. החל מהמאה ה12 ובעיקר במאות ה16 וה17 רקדו את הריקוד הזה במדינות רבות לאורך הים התיכון, כולל ספרד, איטליה, צרפת ואפילו אנגליה, אך היום ניתן לראות אותו רק בקורצ`ולה. אם בעבר רקדו בעיקר בחגים, הרי היום זוכה הריקוד לפופולריות מרשימה בקרב התיירים, ולכן נערכים בחודשי הקיץ מופעי ריקודים רבים במקומות שונים. קורצ`ולה מכונה גם אי היינות בזכות היינות האיכותיים המיוצרים באי. כדאי לטעום גם עוגות וממתקים מסורתיים, כמו קוקריני (Cukarini) ופריקלה (Prikle).

לומברדה

לאחר ביקור בעיר העתיקה של קורצ`ולה מומלץ לנסוע לעיירת הנופש לומברדה (Lumbarda), הממוקמת בקצה הדרום-מזרחי של האי. חופי הרחצה הטובים ביותר באי נמצאים בעיירה הזאת, המוקפת ב-20 איים קטנטנים ושופעת מסעדות מוצלחות המשקיפות לנוף יפהפה. העיירה גם מוקפת כרמים שבהם מייצרים יין לבן מצוין. אם מרחיקים 42 ק"מ לכיוון צפון-מערב מגיעים לעיר ולה לוקה שהיא העיר הגדולה באי ונחשבת למרכז הדיג הגדול ביותר באזור. הדרך חולפת על פני מפרצונים רבים שבהם נבנו בשנים האחרונות בתי מגורים חדשים ויפים, אשר רבים מהם משמשים דירות נופש למי שמחפש להתרחק מאזורי התיירות ההומים. ולה לוקה אינה מלהיבה במיוחד, אך היא מוקפת בטבע בראשיתי שאותו הצליחו לשמר בהצלחה. האזור ידוע במועדוני הבריאות והמרפא שלו, כדוגמת מרכז הבריאות קאלוס (Kalos) הממוקם בקצה המפרץ ומנצל את הבוץ הרפואי והמים המינרליים במקום לטיפולים שונים. מי שמחפש שלווה, חופים טובים וארוחות דגים ברמה גבוהה, מוזמן לשוט בספינות נוסעים קטנות היוצאות מוולה לוקה אל האי הקטן פרויזד (Proizd), שבו חופי רחצה יפים עם מים זכים במיוחד, ומסעדות המתמחות בצליית דגים ובשר.

בקרבת קורצ`ולה יש כמה איים נוספים המהווים יעדי תיירות אטרקטיביים, כגון האי חוואר (Hvar) והאי מלייט (Mljet) שבו יש פארק לאומי מעניין. מקורצ`ולה יוצאות מעבורות עם סיורים מודרכים לשני האיים. כדי לראות בנחת את כל המקומות האלה תזדקקו כאמור לפחות ליומיים. לשם כך כדאי ללון בעיר קורצ`ולה או בעיירה אורביץ`.

מידע רב נוסף על האי קורצ`ולה ואתרי התיירות שבו תמצאו באתרי האינטרנט: http://www.korcula.net ו- http://www.korcula.info

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-26/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.