דרום איטליה - חצי האי גרגנו, גן עדן לאוהבי סחלבים

מחפשים אזור יפה ומקורי לטיול אביבי באזור דרום איטליה? חצי האי גרגנו נמצא בקצהו של המגף האיטלקי והוא איננו חלק ממסלול הטיולים הרגיל באיטליה. מי שמחפש מקומות שקטים והרבה טבע מוזמן להגיע לכאן ולצאת למסלולי הליכה, שחוצים שדות של פרחים מסוגים ומינים שונים, בהם סחלבים, אירוסים ושלל פרחי אביב נוספים.
יפה קוזלוב
תמונה ראשית עבור: דרום איטליה - חצי האי גרגנו, גן עדן לאוהבי סחלבים
Shutterstock/Taiga

מעט על גרגנו

אם אתם אוהבים את איטליה, אוהבים להיות בטבע, במקום שיש בו הרבה ייחוד, הרבה שקט ומעט תיירים, גרגנו זה המקום בשבילכם. פעם, לפני עשר שנים, בעלי קרא על הפריחה בגרגנו ומאז אנחנו חולמים לראות אותה. השנה, סוף סוף, הגשמנו את החלום וגילינו שבאביב אכן יש שם פריחה מיוחדת ומדהימה.

גרגנו היא הדורבן של המגף האיטלקי. חצי האי גרגנו היה בעבר אי, ולכן יש לו צמחיה שונה מאוד. בכל ההסטוריה היה האזור מנותק וכך גם היום. מגיעים לגרגנו מעט מאוד תיירים, בעיקר איטלקים, שבאים בקיץ לחופי הים, וכל השנה למקומות הקדושים. בעונת פריחת הסחלבים מגיעות כארבע קבוצות קטנות מכל העולם, שלוש מאנגליה ואחת מגרמניה, לטיולי פריחה. לא נתקלנו בהן. העונה, בה פורחים הסחלבים, מתחילה באמצע אפריל ונגמרת בשבוע הראשון של מאי. אנחנו הגענו באמצע אפריל לחמישה ימים והפריחה היתה בשיאה. התיירים שפגשנו היו כמה צליינים איטלקים וזוג אחד של תיירים משוודיה, שעשה בדיוק כמונו, למד מהאינטרנט איפה יש סחלבים, ולכן נתקלנו בהם שלוש פעמים.

מונט סנט אנג'לו

כבר בכביש מסן ג'יובני רוטונדו למונט סנט אנג'לו, עצרנו פעמיים, ובצעקות התפעלות ואושר התנפלנו על הגבעות. בגבעה אחת היו סחלבים, דבורניות, אירוסים ועוד פרחי אביב ובשניה אלפי אירוסים כחולים ומעט אירוסים לבנים וצהובים. כל גבעה כזאת, בכל הטיול, מחייבת מעבר בזחילה או התכופפות דרך גדר תיל, לא צפופה, שמיועדת למנוע מעבר בעלי חיים. את שני הלילות הראשונים בילינו במלון Hotel Santangelo, שנמצא כקילומטר מחוץ לעיר. המלון חדש, פשוט ונעים, והמחיר לזוג, כולל ארוחת בוקר, 62 יורו. טלפון: 39884-562146.

בכלל, המחירים בגרגנו סבירים לחלוטין, כמו צימר בגליל. בערב, אחרי שהתמקמנו במלון, קבלנו בו הסבר איך להגיע למדרחוב והמלצה למסעדה שהיתה בסדר גמור והיין בה היה מצוין. במדרחוב של מונט סנט אנג'לו היתה אוירה חגיגית, כל העיירה מטיילת בחוץ בערב. לא, לא היה שום חג, סתם יום חמישי רגיל. העיר מונט סנט אנג'לו נקראת על שם המלאך מיכאל, שהתגלה בה לשני רועים במערה בשנת 492 ומאז הפכה למקום של עליה לרגל. הצלבנים, לפני צאתם למסעות הצלב, עצרו להתפלל בכנסיה הבנויה על המערה.

סחלבים. צילום: יפה קוזלובסחלבים. צילום: יפה קוזלוב

הטיול למנזר פולסנו (Abazia di Pulsano)

העובדים במלון חביבים מאוד, הם לא מדברים אנגלית, אבל מבינים קצת. הם הזמינו לנו ליום מחרת את המונית היחידה בעיר כדי שתיקח אותנו ל- Abazia di Pulsno, שם השארנו את המכונית שלנו. המונית לקחה משם את הנהג חזרה למלון, כך שהטיול ברגל, שתכף נתאר אותו, התחיל מהמלון.

הטיול למנזר פולסנו היה שווה את הנסיעה לגרגנו, פשוט מקסים. שדות רבים של פרחים, במיוחד סחלבים. בעיקר צהובים בהתחלה, אחר כך סגולים, דבורניות ורודות וגם אירוסים כחולים, ולבסוף דולינה (שקע קארסטי) מנוקדת באלפי נרקיסים ענקיים. נקודת ההתחלה היא כנסיה קטנה על הרכס (נקודות ציון ל- GPS - 41.709926,15.936624). אפשר להגיע לשם אם עולים ישירות למעלה מהמלון, 400 מטר בכיוון צפון, דרך טרסות עתיקות. אפשרות שניה היא להגיע מהמלון Palace Hotel San Michelle, מערבה על קו הרכס, כ- 1,600 מטר. אם אתם לא אוהבים ללכת הרבה ברגל, אפשר לעלות מעל הכנסיה הקטנה הזו על מדרגת סלע, שמשקיפה לעמק קרבונרה, ושם יש פריחה נהדרת ונוף נהדר. כל הדרך, המתוארת להלן, צריכה להמשך שלוש שעות הליכה, אבל מרוב פרחים מדהימים, צלמנו וצלמנו, והגענו כעבור חמש שעות למנזר. מחצר המנזר אפשר לראות שבאמצע הקניון חצבו דרך מפחידה על הצוק, שמובילה למבנה מבודד של נזיר.

תיאור הדרך מהכנסיה הקטנה שמעל המלון: מחצר הכנסיה הקטנה המשיכו מערבה כ- 900 מטר עד תחנת ממסר עם אנטנה. ההמשך הוא על דרך עפר, הממשיכה מערבה והנמצאת כ- 150 מטר דרומית לאנטנה. על בסיס דרך זו ממשיכים לצעוד כ- 2,400 מטר מערבה לתוך אזור מיוער עם חורבות עתיקות. יש כאן בתים עזובים. בנקודה זו יש לפנות דרומה. התוואי פחות מוגדר ויש להשתדל לשמור על קו רכס. האיזור קרסטי ושמירת כיוון יכולה להיות בעיתית כי הדולינות מחייבות מעקפים, אבל, רוב הזמן אפשר לראות את מנזר פולסנו, כי הוא מבנה ענק, ותמיד אפשר לטפס על הרכס ולראות אותו. כשצועדים דרומה נתקלים בכביש האספלט למנזר. כדאי לחצות את הכביש לכיוון חוות בקר קטנה. משם, הליכה של עוד כ- 1,200 מטר עד המנזר.

העליה למונט סקרו (Monte Sacro)

את שני הלילות הבאים בילינו ב- Agriturismo Monte Sacro שנמצא בחצי הדרך להר. תחילת הטיול הרגלי להר מסומנת ונמצאת במרחק 500 מטר מזרחה על כביש הגישה לחווה (41.756363, 16.033537 - GPS). שימו לב, שבאינטרנט כתובה כתובת האגרוטוריזם בעיר מטינטה, אבל זו החנות של הבת שלהם, ששמה הוא Imma.

אחרי התפתלות מיותרת בתוך העיר מטינטה, תגיעו לחצי הדרך למלון. את הדרך להר אפשר למצוא לבד, וכשמגיעים למעלה יש שילוט מצוין. ב- 45 יורו לאיש, קבלנו מלון שכלל גם ארוחת ערב טעימה, מיוחדת ואופיינית לאזור פוליה. שתי ארוחות הערב שקיבלנו היו שונות מאוד זו מזו ומעניינות. מי שמגיע לכאן צריך להיות בכושר - צריך לעלות לחדר בגובה של שתי קומות, במדרגות שגובהן חריג.

הדרך הרגלית לטיול לראש ההר מסומנת ואם משגיחים לא לרדת מהשביל, אי אפשר לטעות. שוב, פרחים יפים ושפע סחלבים בעליה ולמעלה מנזר נטוש יפהפה, שבנוי במקום של מקדש עתיק. ניתן לרדת מההר בכוון צפון מזרח דרך סדרה של שבילי פרות, ולחזור דרך כביש צר שסובב את ההר. המייל של המלון: info@agriturismomontesacro.it

הטיול בחוף בין מטינטה לויאסטה

היה יום גשום. חשבנו שבחוף יהיה יותר חם ואולי לא יורד שם גשם, אך גילינו שהגשם המשיך גם בחוף, אך שם היה יותר חם והיתה ראות טובה. באינטרנט ראינו צילומים של צוקים מדהימים שיורדים לים וסלעים שיוצאים מהים. התחלנו לחפש את החופים האלו והתבררה אמת מרה מאוד - החופים היפים סגורים בתוך כפרי נופש, ובכל כפר נופש כזה, שסגור באפריל, עומד שומר חמוש, שדואג לכך שלא נכנס. הגענו לחוף של Baia di Zagara שהתמונות שלו היו הכי יפות, וראינו שגם שם עומד לו שומר. לאחר שהתייאשנו, החנינו את המכונית והתחלנו ללכת בשביל מרוצף באבני מדרכה אדמדמות, שפנה לכוון ההר. השומר עוד קרא אחרינו שהשביל פונה להר, אז ענינו לו שזה בסדר ושאנחנו רוצים לטייל. השביל הסתיים בבית. עלינו עוד כמאה מטר לכיוון ההר, ואז ראינו שיש אפשרות לפנות מזרחה. שם ראינו שביל שיורד לים. בקיצור, הגענו לחוף היפה בעולם ורק אנחנו היינו שם. תראו בתמונות ותסכימו שזה באמת מקום יפה.

לינה מומלצת בויאסטה

את הלילה האחרון בילינו בויאסטה ב- Rocca sul Mare. מלון מדהים בעיר העתיקה, עם נוף לים. במחיר 104 יורו לזוג לחצי פנסיון, קבלנו חדר מיוחד במבנה של מנזר לשעבר, מהמאה ה- 12. ארוחת הערב היתה באוירה קסומה. הארוחה כללה כדי מים ויין, מאכלים אופיינים לפוליה ודגים. שווה ללכת על חצי פנסיון. בפעם הראשונה בכל האזור דברו כאן אנגלית שוטפת. בבוקר, לפני שעזבנו, הלך איתנו בעל המלון כדי להראות לנו את רחוב היהודים ושוב חזר אותו סיפור של מדרגות בגובה חריג שמטפסות לחדרים שנמצאים בקומה שניה, בלי מעלית. טלפון: 390884702719, מייל: info@roccasulmare.it

פרטים על מזג האויר וההגעה לגרגנו

מקריאה באינטרנט הבנו שיכול לרדת גשם, כמו בכל מקום אחר באירופה בעונה זו, ואכן, יום אחד ירד גשם זרזיפי מהבוקר עד הערב. לכן, כדאי מאוד לצאת לשבוע שלם, ולא כמונו לחמישה ימים. הטמפרטורות הן כמו בחורף בישראל, בין 9 מעלות בלילה ל- 20 מעלות בצהריים. מישראל טסנו לרומא, ומשם ברכב שכור נסענו על האוטוסטרדה מזרחה לכיוון פסקרה, ומשם על קו החוף, על האוטוסטרדה לסן סוורו. מרומא, עד הירידה מסן סוורו לכיוון סן ג'יובני רוטונדו, הנסיעה אורכת שלוש וחצי שעות. בחזרה יצאנו מויאסטה, שם ישנו בלילה האחרון, לכיוון העיירה ויקו דל גרגנו. כחמישה קילומטר מויקו דל גרגנו מתחילה דרך מהירה, שמגיעה עד שדה התעופה ברומא ואורכה כארבע שעות וחצי. אנחנו עצרנו לטיול של שעתיים באמצע הדרך, לרגלי האברוצ'ים.

מעוניינים במידע נוסף על טיול אל דרום איטליה? הנה קישורים נוספים:

דרום איטליה - מסלול לאורף החוף טיול באיטליה - מסלול זוגי בדרום המגף המלצות מטיילים במערכת 1001 טיפים