טיול לאיטליה - 10 המקומות הלא מוכרים

טיול באיטליה כולל אתרים שונים, המציעים למבקרים מגוון עצום של טיולים - החל מאזורי הצפון, הגובלים עם אוסטריה ועד לאזורי דרום המדינה בעלי הנוף, הארכיטקטורה והמסורת המשתנה בקיצוניות. לפניכם עשרת המקומות הפחות שגרתיים ומוכרים בארץ המגף.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: טיול לאיטליה - 10 המקומות הלא מוכרים
Shutterstock/Taiga

פריולי: פורדנון וסן דניאל

מחוז פריולי (Friuli) גובל עם אוסטריה מצפון וסלובניה במזרח. השם המלא של המחוז הוא פריולי-ונציה ג'וליה (Friuli-Venezia Giulia) וזהו חבל ארץ אוטונומי, עם חוק, היסטוריה וגיאוגרפיה ייחודיים. השטח ההררי מתחלף לסירוגין במישורים, נהרות חוצים אותו לאורכו ולרוחבו והוא נשלט, במשך רוב התקופה המודרנית המוקדמת, בידי אוסטריה, אשר הטביעה חותם זר מובהק, על האזור. במהלך תקופת הרנסנס, בעוד שבמרכז איטליה וונציה, פיתחו את הסגנון האמנותי העקבי, הידוע כבעל פרספקטיבה והרמוניה, האופי המבודד של ערים רבות בצפון פריולי, נטו יותר לסגנון ימי הביניים עם מאפיינים מקומיים. האמן המפורסם ביותר מאזור זה, הוא כנראה ג'ובאני אנטוניו פורדנון (Giovanni Antonio Pordenone), ששמו מתייחס לעיר הולדתו. ניתן לראות את הציורים והפרסקאות שלו בקתדרלות של פורדנון (Pordenone), ליד ספילימברגו (Spilimbergo) וסן דניאל (San Daniele). המרכז ההיסטורי של פורדנון חביב ונעים לשוטט בו. כמו כן, רחוב הקניות המרכזי שלה, מוקף קשתות ובתי קפה מזמינים לאורכה, אך אל תשכחו בסוף הרחוב המקורה, לצאת ולראות את חזית הבתים הצבועים והמקושטים. זהו מראה יוצא דופן והדוגמא הטובה ביותר לשימור המסורת האיטלקית. סעו צפונה בכביש המהיר (יום טיול קל אם נשארים בקרבת פורדנון) לסן דניאל דל פריולי (San Daniele del Friuli), ככל שניתן לעבר ההרים. בחודש יוני חוגגים את Aria di Festa, שהופך את העיר למרכז טעימות של מיטב הנקניקים. יחד עם זאת, לאורך השנה ניתן לארגן ביקורים למפעלים המקומיים אשר יציעו לכם טעימות מהמוצרים. לשימושכם, מפת צפון איטליה.

פארמה

פארמה (Parma) היא עיר שאוכל ומזון, מוגדרים כעניין רציני ביותר. בעיר זו יושב המטה של הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA) והמקור לפרושוטו די פרמה (Prosciutto di Parma) - נקניק העשוי מבשר חזיר מיובש ופרוס דק. כמו כן, פארמה היא עיר המקור לגבינת הפרמז'ן (Parmigiano Reggiano). לאור כל זאת, בהחלט לא ניתן להתכחש לאוכל בפארמה ואפשר להשתתף בסיורים יומיים בקבוצה, כדי לראות את תהליך הפקת גבינת הפרמז'ן. לפארמה יש גם מורשת אמנותית חשובה. בין הארוחות כדאי לבקר במרכז ההיסטורי, הכולל כנסיות רבות וארמונות יפים. אל תחמיצו את המנזר לשעבר, סן פאולו (Camera di San Paolo), בעל פרסקאות מעשי ידי קורג'ו (Correggio). סיירו בדומו (Duomo) בעל ציורי הקיר המרשימים, עם הסגנון היוצא דופן. בעיר יש גם מסורת מוזיקלית עשירה - בעיקר בחודש אוקטובר, בו ניתן ליהנות מאופרה נהדרת במהלך פסטיבל ורדי (Festival Verdi). אתר אינטרנט: www.teatroregioparma.org.

רוונה

על החוף האדריאטי של איטליה, נמצאת העיר רוונה (Ravenna) הידועה בפסיפסים שלה, מסורת אשר פרחה במאות החמישית והשישית וממשיכה להתקיים עד היום. שמונה בניינים בעיר הוכרזו כאתרי מורשת עולמית, כך שהעיר אמנם ידועה, אך רק לעתים רחוקות כלולה במסלולי הטיול של התיירים. רוונה הייתה מעוז השלטון הביזנטי באיטליה, תחת שלטונו של הקיסר יוסטיניאנוס. הארכיטקטורה והקישוט של הכנסיות ברוונה מעוצבים בסגנון מזרחי. הכנסייה החשובה ביותר היא סן ויטלה (San Vitale) - האפסיס מפסיפס מציג את הקיסר יוסטיניאנוס, אשתו תיאודורה והעובדים שלהם. סן ויטלה היא כנסייה מרכזית מאוד, מוקפדת ושונה ממסורת הבזיליקה של הנצרות המערבית ומכנסיות מפורסמות אחרות ברוונה. למעשה היא אף שונה מכל כנסייה אחרת שתראו בכל הטיול לאיטליה. הרגשות העזים המתקשרים להווה עם העבר והצבעים באבני הפסיפס הקטנות, המקיפות את העיר, יגרמו לביקור שלכם בעיר להיות קסום ובלתי נשכח.

מערות הנטיפים. צילום: עודדמערות הנטיפים. צילום: עודד

אורבינו

לעיר אורבינו (Urbino) לא קל להגיע. אין תחנת רכבת, אוטובוסים אחדים פעילים וקיים רק שביל הררי. האזור אמנם מצטייר כמבודד ומנותק, אך זוהי בדיוק הסיבה שהמקום כה מדהים ואף בית המשפט החשוב, הרנסנסי הוקם כאן. ארמון הדוכס (The Palazzo Ducale), שהיה מושבו של בית המשפט, פתוח למבקרים וזוהי למעשה הסיבה העיקרית שכדאי, לבקר באורבינו. כיום, כולל הארמון את הגלריה הלאומית של אורבינו, בה תוכלו לראות תכשיטים אמיתיים של אמנות הרנסנס. אל תחמיצו את הציורים של פיירו דלה פרנצ'סקה (Piero della Francesca), רפאל (Raphael) ושל פאולו אוצ'לו (Paolo Uccello). התענוג האמיתי בסיור הוא הבניין עצמו, המאפשר חוויה של חזרה בזמן, כ-600 שנה אחורה. התרשמו מהחצר הרנסנסית, מדלתות העץ המסיביות ומחדר עבודתו של הדוכס הנקרא "Studiolo", בעל עיטורי עץ זעירים ומהקפלה הפרטית.

מערות הנטיפים במארקה

במערות הנטיפים (Grotte di Frasassi) הנמצאות מתחת לפני הקרקע, במחוז מארקה (Marche), תרגישו שאתם בפלנטה אחרת. מדובר בחוויה שלא מן העולם הזה. מטעמי בטיחות, התיירים נכנסים בקבוצה, למשך 70 דקות להליכה של קילומטר וחצי, על קרקע נוחה. לתיירים ההרפתקנים, יש את המסלול הארוך, בן שעתיים או שלוש שעות, עם מדריך וציוד טכני, שמספקים במקום. הטמפרטורה במערה היא 14 מעלות צלזיוס, כל ימות השנה, דבר שהופך אותה למקום נעים, במיוחד בימי הקיץ החמים. המדריכים מאוד מנוסים וישתפו אתכם במידע על אזורי מפתח במערה - כל "חדר" הוא בעל מאפיינים מסוימים, שהציתו את דמיונם של חוקרי המערות שגילו אותם. במערות ישנם נטיפים וזקיפים בגבהים מרשימים, בעלי צורות יוצאות דופן, למשל בצורת עוגב או כחרב דמוקלס (Sword of Damocles), נטיף בגובה של יותר משבעה מטרים. ניתן לטייל או לערוך פיקניק, בפארק הממוקם באזור המערות. כמו כן, אפשר לבקר במוזיאון הארכיאולוגיה והפליאונטולוגיה. בדרך חזרה, מומלץ לעצור בכפר פבריאנו (Fabriano) הסמוך. זהו האזור הראשון באיטליה, אשר ייצר נייר בקנה מידה רחב.

מארמה

בעוד שרוב המסלולים מציעים עיירות ספציפיות, מארמה (Maremma) הוא אזור שלם בטוסקנה. אמנם טוסקנה ידועה ומוכרת, אך זהו אזור שתיירים לא פוקדים לרוב. מארמה ממוקם ליד הר אמיאטה (Monte Amiata), בקרבת סיינה (Siena) ממזרח והים הטירני (Tyrranian) במערב. גבולות טוסקנה תוחמים אותו מצפון ומדרום. במארמה הרים, מישורים וחופים מדהימים, אך החלק המרכזי הוא דווקא החקלאות הענפה. הרושם המתקבל מהמקום הוא כי פסענו אחורה בזמן, אל תוך מה שנראה הטבע הטהור. האטרוסקים שחיו כאן, השאירו שפע של עדויות. אתם עשויים להיתקל בקבר על תלולית ישנה, באמצע שום מקום. הרומאים השתלטו על רוב היישובים האטרוסקיים, לכן השרידים שלהם הם גם חשובים מאוד. בעבר האזור היה ביצתי ולא ניתן לעיבוד. כיום האדמה פוריה ומגדלים אורז, לבנדר, חיטה, פירות וירקות ואף כל קיץ, לאורך קילומטרים רבים, אפשר לראות שדות ענק של חמניות. במארמה שמורות טבע רבות, הטובה ביותר היא שמורת הטבע מארמה (Parco Nazionale della Maremma), הידועה כמקום נפלא לצפרות. ניתן לבחור בכל עיר על מנת ללון מספר לילות באזור זה, למשל Swanky Castiglione Della Pescaia, הנמצא על אחד החופים הטובים ביותר או דרומה יותר, ב-Manciano.

איי אלבה

אלבה (Elba Island) הוא האי הגדול ביותר מתוך שבעת האיים, בארכיפלג הטוסקני. אם אתם מעוניינים במים שקופים וצוקים מדהימים, זהו בדיוק המקום בשבילכם. בנוסף, ענפי הספורט באי הם ללא ספק הסיבה העיקרית לבקר כאן. ניתן לצאת לטיולים בשבילים מאתגרים למדי ולשייט בכלי שיט מסוגים שונים. החופים הם נפלאים, מהחוף Fetovaia העמוס יותר ועד המפרצונים הפחות מוכרים. במידה ואתם לא עייפים לאחר יום מלא פעילות, ניתן לצאת לבילוי לילי במועדון Capoliveri או במרינה די קמפו (Marina di Campo). אפילו ביום גשום, אלבה מציעה אינספור אפשרויות בילוי. תוכלו להתרשם מהמונומנטים התרבותיים, זאת תודות לגלות נפוליאון, ששהה עשרה חודשים באי, בשנת 1814. האתרים העיקריים הם שתי הווילות של נפוליאון - המגורים הציבורים בווילה דה מוליני (Villa dei Mulini) ובווילה הפרטית יותר, ווילה סן מרטינו (Villa di San Martino). באזור ישנו גם מבצר מדיצ'י (Medici Fortress) בעיירה פורטופריו (Portoferraio), מספר חורבות רומאיות ומוזיאון מינרליים (Mineral Museum). כדי לנצל את היתרון של ספורט המים באלבה, מומלץ להגיע בחודשי הקיץ. החודשים האידיאליים הם מאמצע מאי עד סוף ספטמבר. אתר אינטרנט:  www.elbalink.it.

ויטרבו

אם אתם מעוניינים במקום עצירה בין טוסקנה ואזור דרום איטליה, ויטרבו (Viterbo) היא אופציה נהדרת. זוהי עיירה עם שפע של מזרקות. בימי הביניים המאוחרים הייתה לכך חשיבות רבה, כאשר ויטרבו הייתה עיר האפיפיור. האפיפיור התגורר בעיירה, במחצית השנייה של המאה ה-13. לאזור סביב ויטרבו, המכונה אטרוריה (Etruria), יש בהחלט הרבה להציע למבקרים. אטרוריה חולקת היסטוריה משותפת ומספר מאפיינים עם שכנתה, מארמה (Maremma). במקום ישנם קברים אטרוסקיים, אמבטיות תרמיות וגנים מהנים. בויטרבו ניתן לבקר בכל עונות השנה, אך כדאי באביב, כאשר מזג האוויר עדיין קריר ונעים.

טרולי באלברובלו. צילום: עודדטרולי באלברובלו. צילום: עודד

אלברובלו וארץ הטרולי

האיטלקים ידועים כאנשים בעלי תושייה, בייחוד כאשר מדובר בהעלמת מס. כאשר החליטו לקחת להם מס על גגות הבתים, התושבים המציאו מין גגות משונים, לקראת בואו של גובה המס. על כן, לפי האגדה, נולדו הטרולי (ברבים: Trulli), צורה יוצאת דופן של אדריכלות טיפוסית, בעמק איטריה (Valle d`Itria), באזור פוליה (Puglia). מדובר בבקתות עגולות קטנות, עם קירות עבים מאוד, בעלות מספר פתחים וגגות מלבנים הנשלפים בקלות ומסודרים בצורת קונוס. בתקופה האחרונה, הטרולי הפכו לאופנתיים ויקרים מאוד, לכל המעוניין לקנות כזה. כדאי להישאר לפחות לילה אחד במלון טרולו (Trullo) מפואר, כדי להתנסות בחוויה כמו שצריך. אלברובלו (Alberobello), המוגדרת כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו (UNESCO), היא עיירה הבנויה כולה עם טרולי. בעיירה קיימות חנויות רבות המוכרות לתיירים יינות מקומיים או Taralli (עוגייה מתוקה או קרקר מלוח, תלוי בסוג). ביקור בשעות הערב המאוחרות, הוא קסום במיוחד, כאשר הקירות הלבנים של הטרולי והגגות האפורים המסומנים בסמלים מסתוריים, מוארים בוורוד בזמן שקיעת השמש.

מטרה

באזור בזיליקטה (Basilicata), הגובל עם פוליה (Puglia), המאפיין הבולט ביותר של מטרה (Matera) הן המערות הפרה-היסטוריות. אנשים התגוררו בהן עד לפני זמן לא רב, כשהוכרזו כלא בטוחים בשנת 1952. המערות נראות עתיקות מאוד, לכן, אף הסרט "הפסיון של ישו" בכיכובו של מל גיבסון, צולם באזור. רובעי הסאסי (Sassi di Matera), ממוקמים באזור העתיק של העיר והבתים חצובים בסלע. בחלק מבתי המערות ניתן לבקר בתשלום סימלי, כך שתוכלו להתנסות בחייו של איכר איטלקי, במחצית הראשונה של המאה העשרים. בתי המגורים הם ללא חלונות ולעתים קרובות התושבים וחיות המשק חיו יחדיו בחדר אחד. קיימות גם כנסיות רבות שכדאי לבקר במערות, חלקן עם פרסקאות ביזנטיות, במצבי שימור שונים. מנגד, מטרה אף מארחת פיסול עכשווי, במוזיאון הנהדר Musma. במטרה אין תחנת רכבת ולכן תצטרכו להגיע ברכב או באוטובוס. כשתגיעו, מומלץ לשקול הליכה או רכיבה על אופניים, במהלך הביקור וישנם סיורים שונים לתיירים באזור. אתר אינטרנט: www.sassiweb.com.

נופים ממחוז בזיליקטה (Basilicata), בדרום איטליה.