דרום הפלופונז

ענבל מתיאשת מהקור שפוקד את האיים היוניים וחוזרת אל דרום הפלופונז. ברכבת מפטרה אל קלמטה, ואל האזור המוזר ביותר בו ביקרה- מאני פנינסולה...
inbal_f
תמונה ראשית עבור: דרום הפלופונז
© איתמר ברק

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/01/2021

• קוצר הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-3 ימים.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
לוגו וירוס קורונה

חבל מאני

כפי שכתבתי לאחרונה, הקור באיים היוניים , ומפגש מקרי עם בחור איטלקי, שהציע לי להצטרף אליו למסע, הובילו אותי לנטוש (זמנית?) את האיים, ולחזור לפלופונז, החלק הדרומי של היבשת ביוון. בעודי רודפת אחרי השמש, כאשר הכיוון הכללי הוא דרום (עלה אפילו רעיון להגיע עד לכרתים, אך מפאת קוצר הזמן הוא ירד מהפרק), עברתי באזור מיוחד שנקרא חבל המאני Mani Peninsula.

הדרך לחבל זה היתה באמת משעשעת. מפטרה ברכבת לקלמטה Kalamata - 1700 דרכמות, 6 שעות (אוטובוס: 4,500 דראכמות, כ-2.5 שעות). עוברים בין הרבה עצים שמתרסקים לתוך הרכבת, שנראית יותר כמו קרון בקר מטונף ובסוף מגיעים לעיר. סתם עיר. הכל רחוק מהכל ודורש הליכות של קילומטרים ספורים בין העיר העתיקה לנמל, שם מרוכזים כל מקומות הלינה הזולים וגם המסעדות Ready Made, לארוחות משפחתיות יווניות במחירים סבירים (אנחנו ישנו במלון Nevada- 5,000 דרכמות ללילה - חדר זוגי).

היתרון הגדול בקלמטה הוא שזו עיר ולכן ניתן בקלות לעשות סידורים רבים (כסף, קניות, סופרמרקט) והכי חשוב- ניתן לשכור מכונית או אופנוע, לכל המתכננים להדרים. אמנם קלמטה קצת רחוקה מהמאני, שהוא האטרקציה המרכזית (כ-80 ק"מ), אבל ככל שמגיעים לערים קטנות יותר, אפשרויות השכרת הגלגלים מצטמטמות, והמחירים עולים (ועל כך בהמשך).

עם שחר (טוב לא שחר.. בערך בצהרים..) הצטיידנו במצרכים לדרך והתחלנו לחפש תחבורה. נהגי האוטובוס צווחו עלינו ביוונית כשניסינו למצוא תחבורה בעיר עצמה בעיר עצמה, אז התייאשתי והחלטתי לבחור בדרך של גיל ההתבגרות- טרמפים...ורגע גיאוגרפיה כדי שנבין את התמונה: המאני מחולק לשני חלקים, לאקונין מאני Lakonian Mani ,ומסיניאן מאני Messinian Mani כשהראשון הררי וירוק והשני מדברי ושטוח.

וחזרה לטרמפיאדה- לאחר שעה של פרצופים מתחננים עצר לנו אדם נחמד, שגם דיבר אנגלית וגם עשה לנו "סיור רכוב" בלקוניאן מאני- פשוט על הכביש בדרכו הביתה. הנוף היה פשוט מדהים- מצד אחד הרים ענקיים (ההרים הכי גבוהים בפלפונז) וקרוב לים. הכל מלא באורנים וזיתים ובסוף - הים. הורידו אותנו בעיר שנקראת סטאופה Stouppa, עם חופים חוליים, בתים מאבן, סמטאות קטנות עמוסות בחנויות ובטברנות, והרבה תיירים מאנגליה שבאים לבלות סוף שבוע ארוך. העיר היתה קרירה ומקסימה. היינו "גיבורים" וישנו בקמפינג, שנמצא ממש בכניסה לעיר.

מסטאופה המשכנו למחרת אחה"צ. נואשים מנסיונות למצוא טרמפים, התחלנו להיגרר באוטובוסים- מסטאופה לאית`יו Ithio (550 דרכמות), מאית`יו לארפולי (260 דרכמות) ומשם לעיר הגדולה במאני-גית`יו Gythio (500דרכמות), שהיא גם עיר הנמל הדרומית של הפלפונז. גית`יו שימשה אותנו גם כבסיס לטיולים בחבל עצמו וגם כמקום לינה.הסיור עצמו היה במעין חצי עיגול - על החוף המערבי של חצי האי - מהעיר ארופולי, דרך מערות דירוס, נסיעה בכפרים הנטושים של החבל עד לות`ינה ומשם על החוף המזרחי - דרך מפרצונים וגבעות עם כבישים מפחידים במקום שנראה כמו מדבר שברחו ממנו ושכחו לחזור עד לגיתיו בחזרה.

ארופולי Aeropoli
היא עיר רפאים משעשעת, רחובות אבן שוממים עם סמטאות צרות וחלונות צבעוניים בבתים. קסם של מקום, לעצירה ולפיקניק עירוני, וזה מה שעשינו (ולא שהיתה הרבה ברירה, עד שהאוטובוס לגית`יו מגיע צריך להרוג שעתיים שלוש).גית`יו שימשה אותנו כבסיס טיולים ליומיים הקרובים, ושווה כמה מילים לפחות. זוהי עיר קטנה וצבעונית, שיודעת היטב איך להתמודד עם תיירים. עשרות מסעדות ובתי קפה, מלונות וחדרים לתיירים עניים כמונו.הקמפינג עצמו רחוק מאוד מהעיר (כ-10 ק"מ, כך שללא רכב בלתי אפשרי לגור שם, יש שני אוטובוסים ביום לגית`יו). חדר במרכז העיר ברמה ממש סבירה עלה 5,000 דרכמות לחדר זוגי, אחרי שימוש סביר ביכולות המיקוח הישראליות שלי.

אזור של ערי רפאים

ומכאן בעצם מתחיל החלק היותר תיאורי ופחות אינפורמטיבי של הכתבה. במשך יומיים טיילנו במאני התחתון, כלומר- במסיניאן מאני Messinian Mani. התיאור הכי מעמיק שאני יכולה לתת בשתי מילים על האזור- מאוד מוזר.

המעבר מהמאני הירוק וההרים הגבוהים לאזור כמעט מדברי, כאשר כל 4-5 קילומטר ישנו ישוב בנוי מאבן ומגדל גדול ועגול באמצע, לא נראה כמו שום דבר שראיתי עד כה. כאשר עוצרים ונכנסים לתוך הכפרים- ערים האלו נראה כאילו אף אחד לא גר שם ורוחות הרפאים היווניות שולטות באזור ביד רמה. רק יומיים אחרי, בשיחה עם כתב אנגלי סקוטי בקית`ירה (עליו אכתוב בכתבה הבאה), גיליתי שהערים הנטושות באמת, לא בכאילו, הודות למלחמות כנופיות וחמולות בין הכפרים ובתוכם, שהביאו להכחדה איטית והמונית של התושבים (מזכיר משהו מהארץ ???). אף אחד לא באמת זוכר איך זה התחיל, המקומיים אגב, טוענים, שהכל נובע מסערה לפני שנתיים, שהרסה את כל האיזור.

עיר-הרפאים הכי מרשימה ומשקפת את אזור מאני היא ויתינה Vithina שכולה מגדלי ובתי אבן, ומשקיפה על הנקודה הכי דרומית ביבשת יוון. אני עשיתי שימוש בגגות המגדלים כמקום מצויין לארוחת הצהרים שלי (פטה, טונה, לחם, זיתים, ענבים...).בין הערים הנטושות של המאני משובצים חופים קטנים, יפים (לא מדהימים, רק יפים) ונטושים גם הם ושמשמשים ריענון טוב לגוף שכואב מאוד מהנהיגה (180 קילומטר ליום על אופנוע, גרמו לי להלך בצורה מאוד משעשעת בערב שאחרי...).
אז זהו המאני. יפה. לא אתר חובה בעיני, אבל שונה מכל מה שראיתי עד כה. חזרנו לגית`יו ולאחר היסוסים וחישבונים עלינו על מעבורת לאי המקסים קית`ירה, אבל זה כבר סיפור אחר...

כמה טיפים לסיום:

1.כל מי שמתכנן לנייד עצמו על שניים או ארבעה גלגלים מאוד מומלץ לשכור רכב בקלמטה ולא בגית`יו. בגית`יו יש רק סוכנות אחת או שתיים, שבגלל חוסר בתחרות, גובים שם מחירים מאוד גבוהים להשכרה ( 6,800 דרכמות לאופנוע, 15,000 דרכמות למכונית ליום) ומאשימים את רשויות המס...
 2.מערות דירוס Caves of Diros , הן מערות נטיפים ענקיות ומרשימות, הנטיפים במקום הם מלאי צבעים וצורות.

למרות שהמערות הן מאוד תיירותיות, מאוד מומלץ להגיע אליהן. מחיר הכניסה יקר במקצת (2000 דרכמות לסטודנטים, 3900 דרכמות לשאר האזרחים, אין הנחות לחיילים ושוטרים במדים ...), אולם כאמור, הביקור במערות הוא מרשים ושווה את המחיר.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/01/2021

• קוצר הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-3 ימים.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.