אישור הנסיעה האלקטרוני החדש של בריטניה (ETA) ממשיך להכות גלים. כזכור, בתחילת החודש (8 בינואר) נכנס לתוקף האישור החדש והוחל על מבקרים בינלאומיים – כולל אצלנו בישראל – ובחודש אפריל יוחל גם על מבקרים מאירופה. אלא שפחות מחודש לתוך התוכנית, משרד הפנים של בריטניה הודיע על כוונתו להעלות את אגרת הכניסה.
לפי התיקון המוצע, עמלת ה-ETA תעלה ב-60% מ-10 ליש"ט (11.82 אירו) ל-16 ליש"ט (18.91 אירו). משרד הפנים של בריטניה אומר שהשינויים הללו נועדו "להפחית את התלות של מערכת ההגירה והגבולות במימון משלמי המיסים", ומעריכים שהמהלך יגייס 269 מיליון ליש"ט (318 מיליון אירו) בכל שנה. בין היתר, העלאת האגרה תאפשר לייתר את תשלום האגרה על ידי נוסעים בטיסות מעבר (קונקשן) שכבר לא יצטרכו לשלם את האגרה כלל.
התגובות לאגרה המוגדלת בענף התעופה חלוקות
לצעד המסתמן הספיקו לקום מתנגדים רבים בענף התעופה, בראשם איגוד חברות התעופה בבריטניה (AirlinesUK) ואיגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), שמייצג למעלה מ-340 חברות תעופה ברחבי העולם.
"ההצעה להגדיל את עלויות ה-ETA רק שבוע לאחר הצגת המערכת היא מביכה", אומר מנכ"ל IATA, ווילי וולש. "הגיע הזמן שממשלת בריטניה תראה את התמונה הגדולה", ממשיך וולש. "יש לה מה להרוויח על ידי הפיכת בריטניה ליעד נסיעות בעלויות תחרותיות יותר - כולל הכנסות ממסים משמעותיות שנוסעים מייצרים. אין טעם להרתיע מבקרים בעלי עלויות גבוהות עוד לפני שהם דרכה בארץ".
מנכ”ל איגוד חברות התעופה בבריטניה, טים אלדרסלייד, הגיב באופן דומה על עליית המחירים “בריטניה לא יכולה לקוות להתחרות בעולם אם נמשיך להציב חומה של עלויות מול אלה שרוצים לבקר ולהשקיע במדינה הזו".
בעוד שעליית האגרה הצפויה הספיקה להרגיז רבים בענף התעופה, גורמים אחרים בתעשייה הספיקו לברך על הצעד המסתמן שיאפשר לנוסעים בטיסות מעבר לדלג על תשלום האגרה.
"הרחקת נוסעי המעבר בצד האווירי מתוכנית ה-ETA היא ההחלטה הנכונה, ואנו מברכים עליה", אמר תומס וולדבי, מנכ"ל הית'רו. "זה מראה שהממשלה מקשיבה לדאגות התעשייה ומוכנה לבצע שינויים נחוצים כדי לחזק את התחרותיות של בריטניה ולהניע צמיחה כלכלית".