המדבר Adelaide to Alice Springs

לאחר כמעט חודש לאורך חופי האוקינוס נכנסים הפלגים למדבר. טבע פראי במראה ובתחושה. ימים של נסיעות ולילות של כוכבים. תחושה חזקה של הרפתקאה הגם שהפעם אינם עוזבים את הכביש הסלול.
pelegim
תמונה ראשית עבור: המדבר Adelaide to Alice Springs

הקדמה

"מתי הנך יודע שסביבך טבע נטו", אני שואל את נמרוד בעודנו פוסעים לנו באמצע שום מקום ומיד עונה "כאשר הנך שומע את צעדיך שלך".

אנו כבר כמה ימים חוצים את יבשת אוסטרליה, גומעים מרחקים וגומעים מהתחושה המשכרת של ההרפתקאה. שעות על גבי כביש ישר לאין סוף, טיולים באוצרות טבע פלאיים, מדבר שמפתיע בעושר הצמחיה, המומים מההשפעה החיובית שיש למקום הכאילו שומם הזה. ה-Outback גורם לנו לתחושות נעימות. מוקפים רק בקו האופק מכל עבר. יש שיחשבו כי דווקא אז נרגיש בדידות ולא. דווקא על רקע התפאורה הזו הרגשנו כה ביחד, כל כך חיים.

אדלייד

עיר גדולה אחרונה לפני המדבר, לפחות כך התיחסנו אליה. שלחנו את הרכב לטיפול, את כרמל ונמרוד לרופא ואת ר"ז למשרדי ה-raa (הממסי המקומי) ולאינטרנט. ביקרנו במוזיאון דרום אוסטרליה הממוקם בעיר ונמשכנו כמגנט לתיעוד מרשים של אורך החיים האבוריגני, לפני שהופרע על ידי האדם הלבן. ידענו כי נפגוש בהם בקרוב ולא במיטבם, התרבות המערבית קפצה עליהם ללא התרעה ורבים מהם שמצאו עצמם מוקפים בתזזית הקידמה, לא יכלו לשינוי ונפלו דווקא ברישתה של הטיפה המרה. חשוב היה לנו להציג לילדים כיצד חיה לה תרבות אלפי בשנים ואף כיום, יכולה לאיתני הטבע, במקומות נידחים ביבשת, בהם לא נבקר ואליהם לא נגיע.

רגע לפני המדבר אנחנו מחליטים לבקר בקצהו הדרומי של הפארק הלאומי Flinders. הצצה קטנה בלבד, נפשינו כבר במרחבים. נמרוד מושך אותנו דווקא לאחר"צ ב-Port Germein. מקום קטן עם מזח עץ הארוך בעולם. "טרק" בכדי להגיע לקצה. הבנות נכנעות לרוח ונמרוד מתעקש לדוג. הפרס - דג שני והפעם אפילו די גדול וטעים מאוד. את ההרים נראה למחרת. דרך מתפתלת לוקחת אותנו לקניון נסתר בעל השם המפחיד Alligator. קניון עמוק שבחלקים ממנו ניתן כמעט לגעת בשני צידי קירותיו בו זמנית. נמרוד שרק אתמול צהל על המזח הארוך מחמיץ פנים, נמאס לו מטרקים... הוא עוד לא יודע על הקפת התבור... אה.. האולורו. יופיו של הקניון וכרמל המצחיק משכיחים את החמיצות, פיקניק בטבע ואנחנו עוצרים עצירה אחרונה לפני המדבר האמיתי, Port Augusta.

המדבר

דלק רזרבי, מים בשפע, שמן חדש ושקוף במנוע, מיכל למילוי חירום של גלגל מפונצ`ר, מזווה מלא ואנו יוצאים לדרך. אי שם בנבכי המנוע האלטרנטור כבר מתכנן לנו את חוויות המשך השבוע אך לבנתיים הכל נראה כשורה.

"בכל תחנה תמלא, אל תשאל שאלות" כך המליצו המקומיים וכך עשינו, מין סיור מקיף של כל תחנות הדלק על stuart hwy. ר"ז ידע לספר על המחירים. רותי ודניאל...על שירותי הבנות. הכביש כמעט ריק. מידי פעם חולף אותנו רכב, כולם מנופפים לכולם, אחווה אל מול איתני המרחב. בכל עשרים ק"מ גופת קנגרו מוטלת בצידי הדרך ונשרים ענקיים מנקרים בה. הנשרים מביטים בנו בבוז ורק לעיתים טורחים להמריא בקושי על מנת להתרחק מעט. המקום אוסטרליה, התחושה - סוואנה באפריקה. רכבות הדרכים, משאיות ארוכות, לעיתים ארבעה נגררים אורכם, הם האויב הלילי של הקנגרו. המפגש תמיד יסתיים בניצחון המשאית והנשר נהנה מההפקר...מקומי אחד תהה באוזנינו האם העוף הדורס עדיין משמר את יכולת הציד שלו או שזו תאבד לטובת "ליקוט" מין המוכן. גם לרכב שלנו יש "מגן קנגרו" בקידמתו אך אנחנו מחליטים מראש כי נקבל את ההמלצה להעדר מהכביש בלילות.

רותי נקראית לדגל! אחרי תשעה חודשים היא חוזרת למושב הנהג ובגדול! ר"ז לא מחכה שניה וכבר נרדם מאחור, המיטה פתוחה, כמה נוח. עוד מעט שקיעה ואנחנו מגיעים בחלוף 500 ק"מ לעיירת הכורים Coober Pedy, "העיר מתחת לאדמה". בחר לך חלקת אדמה בגודל דונם, שלם 45$, סמן את השטח עם ארבעה קלונסאות וחפור כאוות נפשך, המטרה, למצוא את אבן האופל. אבן יקרה שמצויה באיזור זה. יחודה הוא שאינה מחזירה את קרני האור כמראה אלא כקלידוסקופ, בשלל צבעים.

כך הפך שטח העיירה וסביב לה לגיבוב של ערמות סלעים חפורים, בורות ומכרות קטנים אין ספור. שלטים מזהירים את המבקר שלא לצעוד אחורנית פן יבלע לאחד החורים לבלי שוב. לשם לקחנו את הילדים...

על פי המלצה נהדרת של חברים אנחנו עוצרים חמישה ק"מ לפני העיירה ההזויה, בכדי ללון בקמפינג נהדר והזוי לא פחות. Riba`s Place. ריק הבעלים, כורה אבן אופל נלהב החליט לעשות שימוש חלופי במכרה המאכזב, אותו חפר במשך כחמש שנים ופתח בו אתר קמפינג יחודי. שאר תושבי העיירה עושים גם הם שימוש במכרות הקטנים והישנים ומתקינים בהם את בתי מגוריהם. נולד ילד חדש? אין בעיה. טרקטור מיוחד נכנס הביתה וחופר לילוד חדר חדש. על חלונות אין מה לדבר...

נחזור ל-Riba. "אם תרצו תוכלו לישון מתחת לאדמה לילה ראשון בחינם" מציג לנו ריק את המקום. דניאל מזועזעת מהרעיון ופוסקת, מעל האדמה ומשלמים...

בערב סיור מאלף במכרה. בעיניים נוצצות של כורה אמיתי מסביר לנו ריק על כל השלבים שעובר כורה אופטימי עד שהוא הופך לראלי שלא נגיד ..פסימי: בחירת השטח, טכניקת הפיצוצים התת קרקעיים, יחודיות האבן הזורחת באור אולטרה סגול, תגובת מטות נחושת למרבצים, התנסנו כמעט בהכל וכמעט נדבקנו בהתלהבות. למחרת ביקרנו בכמה מחנויות התכשיטים בעיר להתרשם מהאבן כשהיא מלוטשת, קנינו שרשראות לסבתות ו...ברחנו. העיר אינה נעימה אך החוויה היתה מאלפת.

נשמה-2:
 גמענו עוד 250 ק"מ והאלטרנטור מחליט כי הגיע הזמן לרמוז על ההפתעה שהוא מכין לנו. הרמזים פזורים בכל עבר אך כמו במשחק חידה אינם ברורים דיים עדיין. תוכניות על בילוי הלילה בחיק הטבע מתחלפות בכניסה לקמפינג צמוד לתחנת דלק, בכל תחנה יש אחד כזה. אנו זקוקים לחשמל חיצוני לתאורה ולטעינת המצבר. בבוקר נכנסים למוסך של התחנה. "יש לך עוד טעינה, כדאי שתמשיך למוסך באולורו". המצבר נטען בלילה, את המקרר כיבינו, אורות לא נדליק, אמור להצליח.

אולורו, הסלע הגדול והמדהים, כאילו שוכב על צידו, מרוחק 500 ק"מ, הרבה מעל לקיבולת מיכל הדלק שלנו. אנו עוצרים בתחנות בדרך וממלאים דלק ואף עוצרים מרחק 200 ק"מ מהסלע כשהוא נגלה לעיננו. ההתרגשות רבה, מצלמים ונחים בצידי הדרך. רק למחרת נבין כי התלהבנו מהסלע הלא נכון...Mount Connor שמו.

כל עצירה מחייבת התנעה, משמע צריכה מהמצבר המתרוקן. בזו האחרונה מול הסלע המתחזה המתנע כבר אינו משתף פעולה ואנו נחלצים על ידי כמה תיירים זקנים שנזעקים לסייע לשלושת הילדים שמנסים לדחוף רכב כבד מידי ליכולתם (אחד הילדים זוהה כאם המשפחה...). עכשיו אנחנו בחסדי שני מצברים מרוקנים ואלטרנטור בוגדני, עד כדי כך בוגדני שאפילו לא פעם אחת הדליק עבורינו את מנורת האזהרה. הרכב מתחיל לגמגם ככל שיורדים סיבובי המנוע. ר"ז מעלה סיבובים ומוריד מהלכים, המנוע מתרצה, את הקטע האחרון אנו נוסעים במהלך שלישי במהירות 100 קמ"ש. בכניסה למתחם האולורו, כמו השליח שרץ את 42 הק"מ לעיירה מרתון היוונית ומת, גווע המנוע. בזכות רכש לו הרכב את הכינוי "נשמה-2" ולא בחסד. לתוככי הקמפינג גרר אותנו אחד מאנשי המקום, ליבו נכמר למראה שלושת הילדים שדוחפים רכב כבד מדי..

למחרת מצאנו עצמינו במנוחה מבורכת. הרכב במוסך ואנחנו בקמפינג, נהנים ממראה הסלע העצום בזריחה וכתפאורה במהלך כל היום, הפעם הסלע הנכון. אחר הצהריים חזר אלינו הרכב כולו חיוכים, גם מנורת הטעינה החזירה לעצמה את סומק הלחיים. נסענו ל-Sun Set Point ויחד עם שכנינו לקמפינג, מכרים מליל הבירות והיין של אמש נהננו ממופע השקיעה של הסלע המרשים.

למחרת נקיף אותו ולא נטפס, כך ביקשו האבוריג`נים המקומיים, אנשי שבט האננגו. אנו מתקשים להחליט מה מרשים יותר, לראות את הסלע במלואו ממרחק או לחוות את העוצמה למרגלותיו. נמרוד מדגיש כי את העוצמה הבין כבר אחרי שני ק"מ, לשם מה להקיף את כל העשר ?... על ביקור בסלעי האולגה הסמוכים ויתרנו, ההמלצה אומרת שטעינו.

פנינו ל-Kings Canyon, מרחק 300 ק"מ מאולורו, 200 מהם נחזור על עקבותינו בדרכינו לכביש הראשי. את הלילה אנחנו מעבירים סביב המדורה, כבר חודש באוסטרליה וזהו לילה ראשון בו הטמפרטורות משתפות פעולה. למחרת הקניון.

הילדים שבעים מטיולים ואנחנו מוותרים, "נלך את המסלול הקצר בתוככי הקניון ולא את הארוך סביב המצוק". לאחר 10 דקות הגענו לנקודת התצפית של המסלול הקצר "בן השעה", מין שביל נכים קצר בתוככי הקניון. הסתכלנו אחד על השני והחלטנו כולם, היידה עולים למעלה. נעיד כי הקניון מרהיב, אכן שמו יאה לו.

את הקילומטרים הרבים אנו מנצלים בכדי לספר לילדים מכל הבא ליד, היסטוריה של המשפחה, של המדינה, של העולם. הם בולעים כל פרט ומרגישים כיצד סיפורים של סבא או סבתא, הבזקי חדשות, כותרות בעיתון וחומר לימוד הופכים למארג מידע כרונולוגי. נוסיף לכך את ההיכרות עם המקומיים או שיחות עם תיירים כמונו ואת הספרים הרבים שהינם קוראים ונקבל מקצוע שלא הכירו בעבר "ידע כללי" שמו...

אלפיים ק"מ במדבר ואנו בואכה העיר הגדולה באיזור - Alice Springs.
 על אליס ועל המשך הדרך - בכתבה הבאה.

הפעם ממטבחה של רותי:
 כולה מזיעה בסוף העליה לקצה מצוק kings canyon היא מפטירה- זה לא שאני אחרונה, אני במאסף!

טיפים והמלצות

1.אדלייד - עיר נחמדה ותוססת למדי, נסו להשאיר לה זמן באג`נדה.
2.מקומות לינה במדבר - ניתן לרדת מהכביש, רצוי על גבי דרך עפר, כך תקטינו את סכנת השקיעה. במקומות מנוחה מוסדרים תמצאו לעיתים מתקני בישול, מים ושירותים. בכל תחנת דלק תמצאו מאחור אתר קמפינג בסיסי, מצאנו בהם חשמל ומים חמים ולא נזקקנו ליותר.
3.קמפינגים של הרשתות הנבחרות - גילינו שהם יקרים יותר למרות ההנחות הנלוות ובעיקר מצאנו בהם ניכור. בזולים יותר תמצאו את אותם שירותים וחשוב מכך, את השכן האוסטרלי הלבבי.
 4.נשרים על הכביש - הם מתקשים להמריא לפינוי הדרך - האטו!