טיול באמסטרדם - קפיצה לעיירה וויספ

העיירה וויספ היא מעין פרבר של אמסטרדם ויכולה להוות יעד לטיול יום ממנה. נסיעה של כעשר דקות תוביל אתכם למרכז העתיק של העיירה, שהוא יעד מוצלח לטיולי אופניים, לביקור בטחנות רוח ומוזיאונים, לשייט על נהר הפכט ולטעימה מאחת הגלידות הטובות בהולנד.
גל עפרון
תמונה ראשית עבור: טיול באמסטרדם - קפיצה לעיירה וויספ
Depositphoto/Janoka

אמסטרדם - אטרקציות סביב לה

בניגוד לבירות אירופאיות אחרות, אמסטרדם היא עיר קטנה. בהשוואה ללונדון למשל, פריז, ברלין או רומא, אמסטרדם היא עיירה או פרבר. מצד אחד, יש פה יתרון בולט למבקר הממוצע -; כל האטרקציות מרוכזות באזור קטן יחסית והתנועה ביניהן לא כרוכה בבזבוז זמן יקר ועלויות תחבורה. נפלא!
מצד שני, מבקרים רבים המגיעים ליותר מכמה ימים, מרגישים די מהר תחושת מיצוי מסוימת. "כבר היינו פה"! או "כבר חרשנו את כל העיר"! הן הערות שאני שומע ממבקרים ישראלים רבים. נכון, מי שבאמת פותח את העיניים ומקדיש את הזמן, יגלה, שגם בפעם המאה שהוא יעבור על תעלת הנסיך או ברובע יורדן, הוא יגלה דברים מרגשים וחדשים ושהעיר הקטנה הזו תמיד יודעת להפתיע מחדש, אבל לא לכולם יש את הסבלנות ויש מבקרים רבים, בעיקר בקרב עמנו ההיפר-;אקטיבי, שזקוקים לרמת גירוי גבוהה יותר. לאלה יש, למרבה המזל, שפע של אטרקציות המפוזרות סביב העיר ואליהן ניתן להגיע בנוחות רבה בנסיעה של פחות מ-30 דקות בתחבורה ציבורית. במטרופולינים אירופאים אחרים, מקומות אלה היו כבר מזמן נבלעים על ידי העיר, אך באמסטרדם, בזכות חוקי תכנון קפדניים ואהבה לשטחים הירוקים, נותרו מקומות אלו במרחק יריקה מהמרכז, אך עם זאת מאוד שונים ממנו.

אחד מהמקומות האלו, שבניגוד להרבה אחרים, עוד לא עלה על מפת אמסטרדם, אצל רוב התיירים, הינו וויספ (Weesp). כל מה שמפריד בין עיירה זו לבין גבולה המוניציפאלי המזרחי של אמסטרדם הם רצועה צרה של שדות מרעה ותעלה רחבה אחת. מתחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם יוצאות ארבע פעמים בשעה רכבות שעוצרות בתחנת הרכבת של וויספ אחרי 12 דקות.

חמש דקות הליכה מתחנת הרכבת ותמצאו את עצמכם במרכז העתיק של העיירה. בניינים עתיקים מהמאה ה-17 וה-18, תקופה בה וויספ הייתה עיירה חשובה כחלק ממערכת ההגנה של אמסטרדם ומוקד חשוב ליצור כלי פורצלן. העיר פרושה לאורך נהר הפכט (Vecht), שהוא, ללא ספק, אחד מאזורי הטבע היפים בהולנד. שמורת הטבע הראשונה במדינה נמצאת ממש מעבר לנהר והעיירה מאודן (Muiden) במורד הנהר מהווה יעד קסום נוסף.

תעלה בוויספ, צילום: גל עפרוןתעלה בוויספ, צילום: גל עפרון

אז מה עושים בוויספ?

• במרכז העתיק יש מגוון (לא גדול, אבל נחמד) של חנויות למיניהן. ביום שלישי בבוקר מתקיים במרכז העיירה שוק כפרי נחמד ובימי שישי בבוקר שוק איכרים קטן, המציע מוצרים אורגניים.
  • אופניים -; אם יש יום יפה ו... כן, גם בחורף יש ימים יפים. ניתן להשכיר אופניים בחנות האופניים הנמצאת בתוך תחנת הרכבת. המחיר הינו 7.5 יורו ליום. רק יש לזכור שצריך להשאיר דרכון ו-50 יורו במזומן בתור עירבון לאופניים. ניתן לבלות כמה ימים רק בטיולי אופניים באזור יפה זה, אבל אם תיסעו לאורך הנהר, בכל מקרה, לא תתאכזבו.
  • הגלידה! במרכז העיר יש גלידרייה קטנה הקרויה נלי'ס (Nelis), גלידרייה קטנה זו נחשבת כבר שנים כאחת הטובות במדינה וזכתה בפרסים רבים. אתר: www.nelisijssalon.nl
  • שייט על הנהר -; בחודשי הקיץ יוצא כל יום ראשון בשעה 11:00 שייט של כארבע שעות על נהר הפכט הקסום. המחיר לאדם הינו בסביבות €20. אתר: www.tisset.nl
  • ישנן גם שלוש תחנות רוח יפות ופעילות סמוך למרכז העיר. אחת מהן פתוחה כל יום שבת בין השעות 10:00-14:00 למבקרים וניתן לקנות שם מאפים תוצרת בית מקמח המיוצר בתחנה.
  • שני מוזיאונים נחמדים בעיירה יכולים להוסיף עניין לביקור: מוזיאון האוטומטים -; מכונות משחק של פעם, מכונות מוזיקה, הימורים, משחקים וכו'. חמוד, כפרי וניתן גם להפעיל ולשחק בחלק מהמוצגים. פתוח בימי א', בין השעות 13:00-17:00. אתר: www.automatenkabinet.nl. המוזיאון העירוני מציג יצירות אומנות ומוצגים הקשורים להיסטוריה העשירה של העיר. פתוח כל יום מלבד ימי שישי ושני בין השעות 13:30-16:30. הכניסה לשני המוזיאונים כרוכה בתשלום סמלי של 2-3 יורו.
  • יש מבחר מפתיע של מקומות טובים לאכול, החל בדוכני מזון מהיר (שווארמה, צ'יפסים וכו') ועד למסעדות מצוינות. במרכז העיירה על שפת המים בתוך בניין עתיק יש מסעדה ספרדית (טאפאס) עם אוכל טוב ומחירים זולים, בבעלות ישראלית. המסעדה נקראת -; אל האמברה. אתר: www.alhambra-tapas.nl
  • מאודן הנה עיירה יפהפייה, השוכנת בפתחו של נהר הפכט. ניתן להגיע אליה בנסיעה של כחמש דקות באוטובוס מתחנת הרכבת של וויספ או עשר דקות של נסיעה נעימה באופניים. המרכז הקטן ציורי ויש בו מספר בתי קפה ומסעדות. במאודן נמצא גם ארמון מאודרסלוט (Muiderslot) המפורסם. ישנם סיורים מודרכים (גם באנגלית) בארמון ובגנים ויש פעילויות מיוחדות לילדים סביב הנושא של נסיכות ואבירים.

מידע לגבי כל הפעילויות והאתרים בעיר ניתן לקבל במרכז המידע לתיירים VVV. כתובת טלפון ושעות הפתיחה של משרד המידע ניתן למצוא באתר: www.toerismeweesp.info.

אמנם לא תמצאו מידע באנגלית בכל מקום וגם חנויות של מזכרות עדיין לא נפתחו, אבל תוכלו ליהנות מנוף יפה, היסטוריה ואוירה כפרית, במרחק של פחות מ-15 דקות נסיעה ברכבת ממרכז העיר אמסטרדם.

מרכז וויספ, צילום: גל עפרוןמרכז וויספ, צילום: גל עפרון

הכותב גל עפרון הוא מדריך בחברת איזי ריידר, המציעה סיורים מודרכים בעברית ברחבי הולנד ושירות הסעות משדה התעופה למלונות בעיר. www.easyrider-excursions.nl