חמישייה מקומית – 5 המלצות מאת מקומי לקראת טיול לאמסטרדם

בזמן נופש באמסטרדם, כמו כל חופשה בחו"ל, מומלץ לחפש את האטרקציות והמקומות שרק המקומיים מכירים. אז הנה משהו שכדאי מאוד לקרוא, לפני כל נסיעה לחופשה בעיר אמסטרדם - המלצות של גל עפרון, ישראלי תושב העיר, למקומות המועדפים עליו לבילוי וטיול.
גל עפרון
תמונה ראשית עבור: חמישייה מקומית – 5 המלצות מאת מקומי לקראת טיול לאמסטרדם
Depositphoto/Janoka

1. לאכול אצל ואן דר לינדה

החלטתי לבחור רק נציג אחד מתחום האוכל לחמישייה שלי מהעיר אמסטרדם -; וזה קשה... רק מי שמכיר אותי יודע כמה זה קשה. יש הרבה מקומות בהם אני מעדיף לבקר, לפני הכוך הנחבא של ואן דר לינדה. אבל אני חושב שאם הייתי תייר בזמן טיול באמסטרדם, הייתי רוצה שמישהו יגלה לי על קיומו של המקום הזה. אנשים מגיעים אליו בשביל שני דברים: בקיץ בשביל גלידת השמנת המדהימה ובכל השנה בשביל קרוקט הגבינה. הגלידה, שהמוכרים האפאטיים מעמיסים בכף לתוך גביע, היא רכה מדי בשביל ליצור כדור אז היא נראית אולי קצת מוזנחת. אל תצפו גם להתבלבל משפע הטעמים -; יש רק וניל. תשכחו גם מתוספות, רטבים וקישוטים אבל הטעם, הו הטעם... באמסטרדם אומרים שככה מרגישים, כשמלאך עושה את צרכיו על לשונך!

הקרוקט הוא מאכל הולנדי מאוד נפוץ. בדרך כלל, מדובר במעין עיסת בשר, בציפוי פריך של פירורי לחם ובטיגון עמוק... נהדר! אם חשקה נפשכם בקרוקט הבשר הכי מוצלח לכו לוואן דובן (v. Dobben -; Korte Regulierdwarsstraat 5 Amsterdam),אולם אצל ואן דר לינדה יש את קרוקט הגבינה הטעים ביותר שאני מכיר. כן זה נשמע מוזר, גבינה, פירורי לחם, טיגון עמוק... אבל תאמינו לי, שווה לנסות ומיד אחר כך - גביע גלידה לדרך. החנות הקטנטנה שוכנת כבר למעלה מ-70 שנה באמצע מדרחוב הקניות, שבין כיכר דאם לתחנה המרכזית (לשירותכם, מפת אמסטרדם).

• כתובת: Nieuwedijk 183 Amsterdam

ואן דר לינדהואן דר לינדה

2. שוק טן קאטה ורחוב קינקר

טן קאטה (Ten Kate) הוא שוק קטן, בשכונה המערבית של אמסטרדם, הפתוח בכל יום, מלבד יום א'. זהו שוק המשרת את תושבי השכונה, בה מתגוררים צעירים, משפחות ואוכלוסיה גדולה של מהגרים. תיירים בקושי מגיעים לשוק הזה בזמן חופשה באמסטרדם והוא בהחלט אחד המקומות הטובים בעיר, על מנת לקבל השראה ולאסוף מצרכים לארוחה טובה. הסחורה טרייה ובשפע והשוק נעים ונגיש. גם אם אין בכוונתכם לבשל, בשוק ובסביבתו ישנם מקומות רבים, בהם אפשר ליהנות מחטיפי רחוב משובחים. ישנן גם חנויות וינטאג' ויד שניה מדליקות רבות סביב השוק -; הנברנים ייהנו. השוק נמצא ברחוב טן קאטה, החוצה את רחוב קינקר (Kinker) - כשלעצמו מקום מומלץ לחובבי הקניות. לחנויות רבות, כולל כמה בתי כלבו, יש סניפים ברחוב הזה ולפי מה שמספרים לי הקניינים -; פחות צפוף פה ולפעמים המחירים גם יותר זולים, מאשר במרכז העיר ההומה. ניתן להגיע לאזור בנסיעה של כעשר דקות, עם מספר קווי חשמלית ממרכז העיר (7 או 17 למשל). אם אתם מחפשים קניות מדליקות בזמן נופש באמסטרדם - כדאי להגיע!

3. מבשלת הבירה איי

טוב, זה לא אוכל, זו בירה... כדי להצדיק את המסע למקדש הבירה הזה בעיר אמסטרדם, נקדים ונספר שהמבשלה ממוקמת בסמוך לטחנת רוח עתיקה. אז הנה... שתי ציפורים, שלוש או ארבע, במכה אחת, אם אתם צמאים ולא צריכים לנהוג אחר כך. מבשלת האיי (Ij), הקרויה על שם המפרץ בו שוכנת אמסטרדם, מייצרת כרבע מיליון ליטר בירה בשנה! כל מבחר הבירות מיוצר מחומרי יסוד המגודלים אורגנית. הבירות אינן מסוננות וכולן מיוצרות ומבוקבקות במקום, בתסיסה עילית (אם זה משנה לכם). חלק ניכר מהסחורה נמכר במקום, בבאר פשוט, הממוקם בבית מרחץ ישן, בסמוך לטחנת הרוח. ניתן לקבל ליד הבירה צלוחית קוביות גבינה או פרוסות נקניק איכרים וזהו -; פשטות הולנדית ויופי של מקום להתוודע אל הבירות המקומיות.

4. קנבס7

אם אתם נמצאים מחוץ למרכז אמסטרדם, כי טעיתם בדרך או שסתם קיבלתם מלון, שהסוכן בארץ נשבע שהוא 5 דקות מהמרכז ומצאתם את עצמכם באזור של תחנת הרכבת אמסטל, אל ייאוש. לכל דבר יש צדדים חיוביים, רק צריך לדעת למצוא אותם. בסביבה הזאת, למשל, תוכלו למצוא את קנבס7 (Canvas 7). זהו בית קפה/ באר/מועדון, הממוקם בקומה העליונה של בניין, ששימש פעם כמשרדים של "עיתון העם" וכיום ניתן לשכור בו משרד או סטודיו, אם אתה אמן או יזם צעיר באמסטרדם. הבניין הוא חוויה בפני עצמו -; מעוז של אלטרנטיביות ואומנות. הבאר מתהדר באחת מהמרפסות המוצלחות בעיר, עם נוף פנוראמי מהמם - מומלץ להשקיף משם, אם הרוח ההולנדית במקרה לא חותכת בבשר החי. אולם גם במקרה כזה, ניתן להתמקם מול קיר הזכוכית וליהנות ממשקה או ארוחה קלה - נסו את מנת הלאווה וויפן (נשים עצלות), שהיא למעשה מנת צ'יפס פריך, מתפוחי אדמה לא קלופים (יחי העצלות). הקפה טוב, הבירה מצוינת והנוף... שווה הכול. בפעם האחרונה שביקרתי במקום, חלקתי את המעלית עם בחור מזיע, שדחף מריצה עמוסה בחול. הוא עסק בהקמת מדשאה על גג של בניין סמוך, אליו ניתן להגיע, אם מטפסים דרך החלון במסדרון, כך שעד שתזדמנו לאזור, בטח יהיה עוד מקום יפה לשתות את הבירה מול השקיעה.

• כתובת: Volkskrantgebouw, Wibautstraat 150 Amsterdam
  • אתר אינטרנט: www.canvas7.nl

בירה ונוף בקנבאס 7בירה ונוף בקנבאס 7

5. החנות זאליו

את זאליו (Zalio) גיליתי במקרה, במהלך שיטוט חורפי ברחבי העיר במרכזו של מה שהיה פעם הרובע היהודי, סמוך לבית העירייה ולמוזיאון ההרמיטאג'. הכניסה לחנות נמצאת כמה מדרגות נמוך יותר ממפלס הרחוב והיא קרצה לי בשלל אורות וקישוטים מנצנצים. הדפתי את הדלת ועמדתי פעור פה בכניסה. השתכנעתי לזוז, רק בצלצול העשירי של הפעמון, שהודיע על כניסתי לחנות. נדחפתי פנימה למעבר הצר עם תחושה מעורבת של הקלה (על הפסקת הצלצול), סקרנות והידיעה שזה עניין של זמן עד שאני אשבור או ארמוס משהו. בתוך חלל המרתף הקטן, הצליחו הבעלים להעמיס כמויות לא יאומנו של אביזרי נוי, קישוטים, חפצי אמנות, קיטש ועוד. המדהים בכל הסיפור הוא שזה יפה! יכולת התמרון היא מוגבלת, אבל בכל פעם שאתה נדחף הצידה, כדי לאפשר למישהו לעבור, אתה מגלה עוד פינת חמד ועוד מיצג הזוי והערב-רב הזה גורם לך, באופן לא ברור, גם לרצות לקנות משהו ותמיד יש משהו יפה לקנות והמחירים דווקא סבירים בדרך כלל. אני ממליץ בחום לכלול ביקור בחנות הזו, בזמן נופש באמסטרדם.

• כתובת: Amstel 33 Amsterdam
  • אתר אינטרנט: www.zalio.nl

הכניסה לזאליוהכניסה לזאליו

גל עפרוןגל עפרוןהכותב גל עפרון הוא מדריך בחברת איזי ריידר
, המציעה סיורים מודרכים בעברית ברחבי הולנד ושירות הסעות משדה התעופה למלונות בעיר. www.easyrider-excursions.nl

להמלצות "חמישייה מקומית" נוספות מרחבי העולם הקליקו כאן.