גירונה - סיפורו של הרובע היהודי השמור ביותר בספרד

מה קרה באחד מלילות הקיץ החמים בעיר גירונה שהפר את האיזון שנשמר בה? ומדוע מבקרים רבים מצמידים את אזנם אל הלבנים העתיקות שמקשטות את הסמטאות הצרות בשכונה? הנה סיפור יוצא דופן על עיר יפהפיה מוקפת חומה עם זיכרונות שהופכים מוחשיים יותר עם כל צעד וצעד.
מארטי ג'ירונל אי גאמרו
תמונה ראשית עבור: גירונה - סיפורו של הרובע היהודי השמור ביותר בספרד
© יעל כפיר

באחד מלילות הקיץ החמים והלחים בגירונה (Girona), בשנת 1931, פרץ המון חמוש לבתי היהודים ברובע היהודי והפר את השקט ואת דו הקיום ששרר בעיר בצעקות "גיור או מוות". באותו לילה, מאות מיהודי העיר ננעלו במגדל ג'ירונלה ואולצו להתגייר או לעזוב את העיר. המאורעות האלו התרחשו אמנם לפני שנים רבות, אך המהומות, הקולות וההמולה, נותרו להדהד בסמטאות הצרות ואומרים שמי שנצמד ומקשיב דרך הקירות, מצליח עדיין לשמוע את את התושבים שדיברו בשפה שהורכבה משילוב של עברית וקטלאנית יחד.

הרובע היהודי של ג'ירונה

EL CALL (מהמילה העברית 'קהל'), נחשב לאחד מהרובעים היהודים השמורים ביותר בספרד ואחד האטרקטיביים ביותר באירופה. הליכה ברחובותיו המעוקלים, היא מסע אל ימי הביניים. ביקור במקום מהווה חזרה אחורה בזמן, אל הפאר מצד אחד והאומללות של אותה התקופה, מצד שני. זה מקום שנותן כבוד לזכרם של תושביו לשעבר וביניהם אסתר קרבידה, הרמב"ן ואף אברהם אסטרוק דס פורטל, הרופא המהולל שביתו וספרייתו הפרטית התגלו לאחרונה, מאות שנים לאחר שהוא עצמו נעל את דלתותיהם בפעם האחרונה. לצלול לתוך הסמטאות הללו הוא מסע מרגש אל מקום שלא ישאיר אתכם אדישים. אומרים שהאבנים כאן מדברות ואם זה נכון, היכונו להתרשם מהעושר של ההיסטוריה של אותם השנים. לכתבות נוספות על הרובע >>

הקירות המקשטים את רחובות הרובע היהודי מוקירים את זכרו של עם נרדף, אך גם את זכר פריחתה של התרבות העשירה שקמה כאן כנגד כל הכללים והאמונות. העיר משמרת את חותמה של דת שאינה תמיד מובנת לתושביה הלא יהודים, ואימצה גם את סודות המטבח היהודי העשירים במרכיבים שמקורם ממטבחי הים אגן הים התיכון.

סודות וזכרונות בתוך קירות מחוספסים

למרות החושך והלחות, מקרינים הקירות המחוספסים של הרובע אור מיוחד במהלך היום. מי שהולך לאיבוד באחת מפינותיו, מקבל פרשנות עשירה של המקום, של מסורת ושל חוקים, אשר שורשיהם החזקים במקום העניקו וממשיכים להעניק גאווה לעיר.

הליכה במבוך התלול ומרוצף האבן ברחובותיה, מעלה בדמיון חיים עשירים בחנויות ועסקים קטנים, כמו אטליז כשר ותנורים ששימשו לאפיית מצות, שלמרות האיסורים שגשגו באופן מופתי. מפתיע לגלות את הקסם שבפריסתם האחידה של הבתים בסגנון שהותאם לצורכי השטח הקטן שעמד לרשותם.

רחובות פורסה וסן לורנצו, הרחובות העתיקים והחשובים ברובע, יזמינו אתכם לטפס לכיוון החצר של מרכז בונסטרוק סה פורטה והמוזיאון להיסטוריית יהדות גירונה. כאן ישבו פעם נכבדי המדינה: אסטרונומים, רופאים, בעלי מלאכה, פילוסופים, עורכי דין, משוררים, הוגי דעות ומקובלים - ויחד, דנו בצרכיהם ובבעיותיהם של יהודי ספרד. למידע נוסף על המקווה של גירונה >>

ביקור בגירונה מומלץ לכל מבקר שמתעניין בתרבות ובהיסטוריה היהודית בספרד וכן במקום מושבו לשעבר של הרמב”ן. קריאת ספרות בנושא תקל עליכם את השיטוט בין הרחובות ותחשוף עבורכם סיפורים של גירונה האותנטית מלפני 1,391.

הגעה: גירונה נמצאת במרחק של כשעה וחצי ברכבת מברצלונה. ניתן לנסוע ברכבת מתחנת גרסיה או לקחת סיור באמצעות אחת מחברות הטיולים הרבות.

אודות המחבר: מארטי ג'ירונל אי גאמרו (Martí Gironell i Gamero) עיתונאי הטלוויזיה הלאומית של קטלוניה TV3 וסופר המתמחה ברומנים היסטוריים; מחברם של מספר רומנים כמו 'גשר היהודים' (2007) ו'הארכיאולוג' (2010), אשר תורגמו למספר שפות.

הזמנת חופשה לחירונה (גירונה)