מסלול חד יומי בקרקוב

רובי50

”טיול בפולין,ברטיסלבה ובודפשט“

קרא עוד

הנני גמלאית המטיילת לבד בעולם. ביום 25.08.17 טסתי לקרקוב.

מקרקוב נסעתי למכרה המלח וויילצקה. מבחינתי מקום מאכזב שניתן לוותר עליו.

למחרת נסעתי לאושוויץ-בירקנאו. זו היתה חוויה עוצמתית ומרגשת לראות את מקומות העינויים ומקומות הלינה שקורבנות השואה עברו. טיילתי בקרקוב בעיר העתיקה והמרשימה עם המבנים ההסטוריים, הטירה, הכנסיה, המבצר, הדרך המלכותית, הכרכרות והסוסים והמקום התוסס בהופעות, מסעדות מלאות אנשים, מקום מקסים.

תמונת הפרופיל של einat28
einat28

”יום בעיר העתיקה“

כייף לחקור את העיר ברגל.

ניתן להתחיל את היום בטירת ואוול (Wawel Castle). לאחר ביקור במצודה ובקתדרלה והתצפית על נהר הויסלה, נרד למטה למערת הדרקון השוכנת על גדת הנהר. בחורף המערה סגורה ויש להסתפק רק בפסל הדרקון שיורק אש כל כמה דקות. אם ממשיכים מהדרקון ימינה לכיון העיר העתיקה (כשהטירה מצד שמאל שלנו) יש מעבר לכביש כניסה לפארק. בכניסה אליו שוכן מבנה מפואר שמשמש כיום בית ספר לכמורה ולידו יש את הספסל עם פסל שני המתמטיקאים אשר לשיחתם האזין הוגו בשנת 1916 בעת טיולו בפארק.

בפארק עצמו יש עוד מלא ספסלים ופסלים שונים. הפארק מקיף את כל החלק של העיר העתיקה, אז כדאי להכנס לסמטאות העיר העתיקה ופשוט ללכת “לאיבוד” ברחובות הקטנים. בין מגוון החנויות והכנסיות ניתן למצוא בשפע נקודות עצירה רבות לנשנושים מתוקים וזולים.

בלב העיר העתיקה בכיכר השוק (Rynek Glowny) מומלץ להכנס לכנסיית סט מארי. מול הכנסייה – באולם הבדים נמצא את המוזיאון התת קרקעי והארכיאולוגי של קרקוב – Rynek Underground (כניסה 19 זלוטי). באולם הבדים יש שוק פתוח עם מגוון של דוכנים חביבים. מי שמעוניין יכול ברחבת הכיכר לקחת סיור בכרכרה עם סוס או לעשות סיור סגוואי.

מהכיכר נלך לכיון של הברביקן מגדל השמירה העגול ואחד משערי הכניסה אל העיר. הכניסה אל המגדל סגורה בחודשי החורף.

חובבי הקניות יוכלו להמשיך משם לקניון הגדול בקרקוב שנמצא צמוד לתחנה המרכזית של העיר – Galeria Krakowska.

לארוחת ערב מומלץ להגיע לרובע היהודי ברחוב Szeroka, שם תמצאו מגוון של מסעדות יהודיות זולות וטעימות (אך לא כשרות), ביניהן מסעדת חיים כהן או בשמה הפולני Dawno Temu Na

תמונת הפרופיל של ליאל_אורי
ליאל_אורי

”טיול יומי בקרבת קרקוב“

קרא עוד

החלטנו לצאת לטיול חד יומי באחד הערים המעניינות והיפות בסמוך לקרקוב. יצאנו לזשוב (Rzeszowׂׂ). עיר המחוז של מחוז גליציה, בפינה הדרום מזרחית של פולין. כשעתיים נסיעה מקרקוב. בעיר זאת ובכפרים הסמוכים לה היתה קהילה יהודית גדולה שהושמדה כולה על ידי הנאצים. מהרובע היהודי נותרו שני בתי כנסת (הישן והחדש). בית הקברות היהודי נמחה ובמקומו הוקם פארק זכרון. העיר עצמה יפה ונקיה. יש בה מספר אתרים יפים, עיר עתיקה מעניינת, ארמונות השליטים, מזרקות, גשרים יפים וכנסיות מהממות. מפת עיר ניתן לקבל בכל מלון בעיר. הגענו לזשוב מקרקוב. נסענו באוטובוס של חברת פולסקיבס. את הכרטיסים הזמנו באינטרנט במחיר של חמישה זלוטי לנוסע לכל כיוון. יצאנו בשעה 08:00 וחזרנו לקרקוב בשעה 21:00 כשבפינו טעם של עוד.

פגשנו שם אנשים מקסימים הגאים בעירם. עיר יפה ונקיה ואתריה ברורים. אין צורך בתחבורה פנימית. תחנת האוטובוסים Podmiejski, שאליה מגיע האוטובוס, נמצאת בקרבת רוב האתרים ובסמיכות לעיר העתיקה ולרובע היהודי. בכל מקרה, נסיעה קצרה באוטובוס תעלה שלושה זלוטי לערך. מסלול טיול מפורט פורסם על ידי באתר למטייל בעיר זשוב.

תמונת הפרופיל של yael07
yael07

”טיול יום רגוע ונעים“

קרא עוד

היה לנו יום אחד לטייל בקרקוב ובחרנו להתמקד בעיקר ברובע היהודי. הסיור התחיל אמנם בעיר העתיקה של קרקוב, בהליכה איטית ונעימה בסמטאותיה היפות. בישיבה נינוחה בבתי הקפה שבה וגם במעט שופינג. לא התעכבנו על כנסיות ומבנים היסטוריים, כי זה פחות עניין אותנו בטיול הזה. הגענו לרובע היהודי והרגשנו בבית. חנויות קטנות ומקסימות. ציורי ואינטימי. בתי קפה מתוקים. לאורך כל הימים שלנו בפולין ההיסטוריה הזוועתית מאוד נוכחת גם למי שבוחר להתרכז בבתי קפה ושופינג. מעין משחק לא הוגן בין זיכרון ותודעה איומים להווה פסטורלי והנאה.

הלכנו ברגל מהעיר העתיקה ועד הרובע. המרחקים בסך הכל ממש קצרים. הכל קרוב. היינו שמחים להישאר שם לילה ולחוות גם העיר לעת ערב. בפעם הבאה.

תמונת הפרופיל של sima1959
sima1959

”מורסקי אוקו האגם החבוי“

קרא עוד

בחודש אוקטובר 2014 הגענו לזקאפונה – במרחק 40 -50 דקות נסיעה משם הגענו לאגם החבוי מורסקי אוקו. הדרך המובילה לאגם בצעידה רגלית היא 21 ק”מ הלוך וחזור, וישנה אפשרות גם להגיע בכרכרות עד 9 ק”מ ומשם להמשיך באופן רגלי עוד 1.5 ק”מ עד לאגם. בכניסה לא עדכנו אותנו שהכרכרות מסיימות את עבודתם בשעה 18.00 ונוצר מצב שהיינו צריכים לחזור בחושך 10.5 ק”מ עם חולצות קצרות, והיה כל כך חשוך שלא ראינו את מי שעמד לידנו, ורק למי שהיה פנס או טלפון יכל לראות את דרכו. לכן שימו לב, ובדקו את שעת החזרה שלכם שלא תתקעו בחושך בכביש . אין אפשרות כניסה לרכבים.

תמונת הפרופיל של R e e F
R e e F

”מסלול יומי - מוזיאון שינדלר, הגטו היהודי ובית המרקחת“

קרא עוד

בקרקוב שבפולין התקיימה אחת מקהילות היהודים המפוארות של מזרח אירופה. בנוסף לרובע היהודי המעניין (קאזימיץ') אני ממליץ לסייר בעוד אתרים בעלי אופי יהודי ואשר נחרבו בעת השואה בתקופת מלחמת העולם השנייה. את הסיור אני ממליץ להתחיל במוזיאון הממוקם במפעל של חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר זצ"ל. מתחילים בכתובת: רח' ליפובה 4 Lipowa קרקוב. שעות פתיחה: חורף (נוב'-מרץ) שני 10:00-14:00, שלישי עד ראשון 10:00-18:00. קיץ (אפריל-אוק') שני 10:00-16:00 (יום ב' הראשון בחודש עד 14:00), שלישי עד ראשון 10:00-20:00. 25 למרץ - סגור. מחיר כניסה: 19 זלוטי, כרטיס משפחתי זוג + 2 ילדים 50 זלוטי. יש הנחה לתלמידים ופנסיונרים. מדריך פרטי 130 זלוטי. יש גם כרטיסים לקבוצות גדולות כולל הדרכה.

את המפעל לאמייל קיבל לידיו אוסקר שינדלר בשנת 1939 כחלק מהיותו חבר במפלגה הנאצית. רק בהמשך הפך למי שאנו מכירים כיום - חסיד אומות העולם והציל למעלה מ-1200 יהודים. גם כשסגרו הכוחות הרוסים על קרקוב, עבר שינדלר עם 900 מעובדיו היהודים לצ'כיה שם הקים מפעל חדש ליצור תחמושת עבור הצבא הגרמני ובכך למעשה מנע את גירוש עובדיו היהודים למחנות המוות. המבנה שהפך למוזיאון עבר גלגולים רבים ושופץ למתכונתו הנוכחית רק ב-2010.

התערוכה הקבועה מתמקדת בנושא הספציפי "קרקוב תחת הכיבוש הנאצי 1939-45" ומספרת למעשה את סיפורה של העיר בתקופת המלחמה. מיצגים הפזורים על פני 3 קומות וב-45 חדרים מכניסים את המבקר אט אט לאווירה, אשר שררה בעיר בתקופה האפלה בתולדות האנושות. עולים לקומה העליונה ביותר וממנה יורדים במסלול מעגלי לחוות את החיים בקרקוב החל מפרוץ המלחמה ב-1939.

בכניסה לחדר הראשון במוזיאון מוצגים החיים בעיר כפי שהיו לפני המלחמה, עת נכנסו אליה כוחות הכיבוש הנאציים וכאן כבר יש מיצגים של חיי הלוחמים בבונקרים ובקרבות. בהמשך תיאור של חיי הקהילה היהודית בעיר, הנצחת פועלו של שינדלר להצלת יהודים למרות היותו חבר במפלגה הנאצית תוך סיכון חייו וחיי בני משפחתו. ממש חשים במיצגים בחושך ובקור בבונקר, או של רצפת העץ החורקת במפעל האמייל ואפילו את תחושת אי הוודאות והמוות במחנות ההשמדה כאשר דורכים על קרקע נעה ובלתי יציבה. גם תחנות רכבת, בית יהודי מסורתי, מספרה ומחנה כפייה המתארים את סבלם של יהודי העיר, כולל מחנה העבודה בפלאשוב, מחנות ההשמדה באושוויץ-בירקנאו, עד למיצגים המראים את שחרורה של העיר בידי חיילי הצבא האדום. רשימת הניצולים של שינדלר מוצגת בחדר מיוחד ובקומת הקרקע מוצגת עשיית משפט בפושעים ששיתפו פעולה עם הנאצים. מותר לצלם כאן רק ללא מבזק. בכל חצי שנה מתקיימת תצוגה מתחלפת המתמקדת בנושא ספציפי מתקופת המלחמה, כעת ועד אוגוסט התערוכה המתחלפת בנושא "Kraków’s Disowned Soldiers" מספרת את סיפורם של החיילים שהמשיכו להילחם על עצמאותה של פולין. סיפור על מחתרת אנטי קומוניסטית שלחמה בסובייטים לפני מלחמת העולם השנייה. במהלך המלחמה לחמה בגרמנים ולאחריה המשיכה המאבק לעצמאות.

צאו מהמוזיאון וחזרו חזרה בדרך שבאתם לכיוון הגטו היהודי. מרחוב Lipowa לכו מערבה וחצו שוב את מסילת הברזל ולכו על רחוב Kacik עד ל- "כיכר הכיסאות הריקים", היא כיכר גיבורי הגטו (Bohaterow Getta) בפינת הרחוב Targowa נמצא המבנה שבו היה בית המרקחת "מתחת לנשר" של תדאוש פנקייביץ'. רוקח פולני שגם כן הוכר כחסיד אומות העולם אשר סרב להעביר את בית המרקחת שלו מהגטו למרכז העיר למרות היותו פולני (לא יהודי) אשר בכל תקופת המלחמה תעד את פשעי הנאצים בגטו ביומן מיוחד וכן עזר ככל שיכל בתרופות ובאמצעים נוספים לקהילה היהודית בגטו. מסופר עליו שדאג להעביר ליהודים צבע לשיער כדי שיצבעו את שיער ראשם וזקניהם, כדי שלא יוכרזו "בלתי כשירים לעבודה" מכיוון שידע שגורלם יהיה מוות. עוד שמש בית המרקחת כנקודת קישור של המחתרת הפולנית לגטו. ברבות הימים הפך יומנו של פנקייביץ' כבסיס לספר "בית מרקחת בגטו קרקוב". ניתן להסתובב בין הבניינים האילמים שכבר לא מספרים את סיפור הגטו. מכאן מומלץ להמשיך לסיור ברובע היהודי הישן: קאזימיץ'.

תמונת הפרופיל של ליאל_אורי
ליאל_אורי

”מסלול יומי בקרקוב“

קרא עוד

קרקוב נמצאת על מפת התיירות בעיקר בגלל קרבתה למחנה אושוויץ ובירקנאו. כל הבאים לביקור באתרים אלו לנים בקרקוב. קרקוב נחשבת לאחת הערים היפות בפולין והעיר העתיקה שלה היא היפה מכולן. בסופי שבוע העיר מתמלאת בצעירים הבאים לבלות בה. בעיקר אלו הסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות והמכללות הרבות הנמצאות בקרקוב ומסביב לה. מכאן הקושי להשיג חדרים זולים בסופי השבוע. קרקוב בעברה שימשה כעיר הבירה ומכאן יופייה של העיר העתיקה. מקום מושבו של המלך היה במצודת האבל שבדרום העיר העתיקה ובסמוך לנהר הויסלה החוצה את העיר. הנאצים קבעו את מפקדתם העיקרית בקרקוב. אתרי ההשמדה העיקריים, אושוויץ ובירקנאו מוקמו בסמוך לעיר.

בקרקוב גרה קהילה יהודית גדולה אשר הטביעה את חותמה על היהדות האשכנזית. כאן קמה החסידות, כאן הוקמה תנועת "המזרחי", בקרקוב אושר ספר הדינים "קיצור שולחן ערוך". הקהילה היהודית שהתרכזה בעיקר ברובע קז'מירז' הושמדה כולה בשואה. כיום מאוכלס הרובע בעיקר בנוצרים. הרובע זוכה עד היום לכינוי "הרובע היהודי". נכון, ישנו ריכוז יהודי ברובע, אולם אלו בעיקר אנשים המחזיקים את האתרים היהודיים שנותרו. ברובע זה בולטת העברית הכתובה על שלטים. שמות רחובות מסוימים בגטו נקראים על שמם של חשובי הקהילה היהודית שהתגוררה במקום. כל היהודים הועברו מכאן לגטו שמוקם מדרום לוויסלה. חלקם הועבר לאחר מכן למחנה פלשנוב הנודע לשימצה (הסרט "רשימת שינדלר" מתבסס על מחנה זה). חלקם האחר נשלח לאושוויץ - בירקנאאו.

מסלול יומי שאציע כאן יעבור ברובע היהודי, בגטו קרקוב, מצודת האבל ובעיר העתיקה. את הסיור נתחיל מהצומת של העיר העתיקה ותחנת הרכבת המרכזית של קרקוב. ננוע דרומה על רחוב Westerplatte (ממזרח לחומת העיר העתיקה)וברחוב Starowislna נפנה ימינה וננוע עד רחוב Miodowa. ניתן להגיע עד כאן גם עם חשמליות 7, 13, 24. ההליכה היא בדרך די מעניינת. מיד בתחילת רחוב Miodowa נראה שביל הנכנס לכיוון דרום מימין לרחוב שאיתו הגענו. נכנס לשביל הקצר הזה שסופו הוא רחבת הרובע היהודי. מימין מוזיאון יהודי, ממול, בית כנסת של הרמ"א ובדרום הרחבה בית הכנסת הגדול (לא פעיל כבי"כ). בחזית ביה"כ מוצבת מפת הרובע עם ציון כל האתרים שברובע הקטן. זהו רובע Kazimierz. בבית הכנסת "יצחק" שברחוב יצחק יסביר לכם רב המקום היכן הקהילה מתפללת בפועל (בסמוך) ויציין בפניכם את שעות התפילה.

לאחר הסיור ברובע תחזרו לרחוב Westerplatte, תנועו דרומה ותעברו על הגשר החוצה את הויסלה. תגיעו לכיכר Boh. getta (גיבורי הגטו) ושם תראו את אנדרטת הכיסאות. כיסאות ברזל שהוצבו ברחבה ששימשה כמרכז הגטו. כאן בבית 18 נמצא "המוזיאון שמתחת לגשר". מכאן תמשיכו מערבה על רחוב Limaowskiego לכיוון רחוב Pilsudskiego. השטח שמדרום לויסלה, בין שני הגשרים, היה גטו קרקוב. ניתן להסתובב גם בסימטאות הסמוכות לכביש הראשי על מנת להתרשם מהאיזור ומהמבנים. זהו אזור עני עד היום. בדרכנו מערבה נראה מדרום כנסיית ענק עם שני צריחים בולטים וגבוהים, כנסיית ג'וזפה. הרחבה הגדולה שבקדמתה, זוהי כיכר השוק הישן, בתוך תחום הגטו. לאחר שנגיע לגשר המערבי נסתובב בהמשך הרחוב, זהו אזור קניות זול ותוסס. לאחר מכן נחצה את הגשר צפונה לכיוון מצודת האבל.

ניתן להמשיך על רחוב Krakowska שהמשכו הוא רחוב Stradomska עד למצודת האבל. עדיף לסטות מידי פעם ולהמשיך צפונה דרך סימטאות סמוכות ומעניינות. תמשיכו בעליה לתוך מצודת האבל וסיירו בה. לאחר שתצאו ממנה פנו צפונה לרחוב Grodzka המגיע עד לרחבת השוק (המדהימה) המהווה את מרכז העיר העתיקה. בדרך לרחבה תעברו בסמוך למבנים וכנסיות מדהימות. סיירו בסימטאות העיר העתיקה, ברחבת השוק והמבנים והכנסיות שבה. בסיום הסיור, צאו מרחבת השוק דרך חוב sw. jana המוביל לברביקן. לאחר שסיירתם בשער העיר לכו מזרחה עד לפינה הצפון מזרחית של העיר העתיקה. משם, דרך מנהרה העוברת צפונה תגיעו לתחנת הרכבת. הקניון הגדול של קרקוב "galeria krakowska" עומד בסמוך.

אם ונותר לכם זמן, והשעה היא 15:00 לכל היותר, ואתם מעוניינים להגיע למכרות המלח, גשו לרחוב Worcella, ממול הקניון, וקחו משם אוטובוס לוילנצ'קה, למכרות המלח. אם אתם מתברברים אז תשאלו שם את אחד הנהגים הוא יכוון אתכם לאוטובוס הנכון. מכרות המלח נסגרים בשעה שבע בערב. הסיור הוא רק שעתיים. אם אתם רוצים רק להתרשם מראייה במכרה, קחו סיור בפולנית (49 זלוטי) הוא זול בהרבה מסיור באנגלית (79 זלוטי). אם ונותר לכם ערב פנוי לאותו יום, העיר העתיקה היא המקום להסתובב בו.

מתוך הבלוגים - פוסטים על מסלול חד יומי בקרקוב

אין עדיין פוסטים על מסלול חד יומי בקרקוב.