אין ספק שהרבה השתנה מאז שביקרתי בפוליה בפעם הראשונה בשנת 2001. חבל פוליה הפך בשנים האחרונות לאחד מיעדי התיירות המבוקשים ביותר. למרות שאני חוזר לפוליה כל שנה ומבלה את כל חודשי הקיץ כאן המלצתי הראשונה היא להימנע מלבקר בסלנטו החל מאמצע יולי ועד לתחילת ספטמבר. כמות התיירים המוגזמת שמציפה את סלנטו והעדר תשתיות מתאימות שיכולות להכיל את כל אותם המבקרים יכולה לתרום לחוויה מאד מאכזבת.

כשביקרתי לראשונה בפוליה לפני כ-18 שנים ציפיתי לפגוש נוף יבש ומשעמם. לא הכרתי כלל את חבל פוליה ומהמעט ששמעתי וקראתי נוצר רושם מוטעה לחלוטין. במקום זאת, מצאתי עיירות תוססות, תושבים אדיבים מלאי חיים, תרבות עשירה ומאכלים נפלאים. גם אני הושפעתי מכל אותם אמירות נדושות שטענו שהדרום הוא עני, לא מפותח וחסר תרבות עד שראיתי את לצ'ה.

לידיעתכם, לפני איחוד איטליה במאה ה-18, כשתושבים בחלקים נרחבים בצפון איטליה חיו בתנאים תת אנושים, הדרום היה נחשב לאחד האזורים העשירים והמפותחים ביותר באירופה. העיר נאפולי על מיליון תושביה הייתה העיר הגדולה ביותר באירופה. מצבה של דרום איטליה כפי שהוא כיום קשור בעיקר לעובדות היסטוריות הנוגעות למשפחת המלוכה סאבויה - Savoia שהשתלטו על כל איטליה בעזרתו של גאריבלדי - Garibaldi ולאחר איחודה בזזו את הדרום מאוצרותיו. מאז איחוד איטליה ועד היום סבל הדרום מאי צדק פוליטי שגרם לצפון להתפתח ולהתעשר על חשבון הדרום. הנושא כמובן הרבה יותר מורכב ומעניין מלהכיל בפסקה אחת כך שאולי ארחיב בנושא בפעם אחרת.

פוליה - Puglia נקראת למעשה לה פוליה (ברבים) - Le puglie ומורכבת משלושה חלקים עיקריים: פוג'יה- Foggia בצפון, בארי- Bari במרכז וחבל הסאלנטו - Salento בדרום. מדובר במישור עצום המשתרע מלצ'ה - Lecce לסנטה מריה די לאוקה - santa maria di leuca. אזור מרהיב ביופיו המהווה את הנקודה הדרומית ביותר של עקב המגף נקודת תצפית נפלאה המאחדת את חופי החול הלבנים של הים האיוני במערב עם החופים הסלעיים והנוף הפראי של הים האדריאטי במזרח.

קו החוף של חבל הסלנטו מתאפיין בשפע של מפרצים קטנים ומבודדים וכפרי דייגים ציורים הממוקמים ממש על החוף או על צוקים קטנים. הדרך שמחברת את לצ'ה לאוטראנטו, סנטה מריה די לאוקה וגליפולי מציעה נופים מרהבים ומיוחדים עם כל עיקול שתפגשו בכביש. הים הצלול בשלל גווניו הכחולים המזכיר לעיתים את החופים של איי סיישל ילווה אתכם לאורך כל המסלול.

לצ'ה בירת סאלנטו – Lecce

לצ'ה בירת סאלנטו (החבל הדרומי של חבל פוליה) מונה כ 94.000 תושבים ונקראת לעיתים תכופות ”פירנצה של הדרום“ (עוד אמירה שחוקה שלא קשורה לשום דבר) בעיקר בזכות שפע הבניינים האצילים המאותרים בסגנון הבארוק, כנסיות המפוארות מאבן הגיר הטיפוסית של לצ'ה, סמטאות ציוריות עם צמחים תלויים בכל פינה ואמפיתיאטרון רומי במרכזה. העיר תוססת ומלאת חיים לא מעט בזכות האוניברסיטה של לצ'ה הנחשבת מבין הטובות באיטליה ומושכת אליה סטודנטים מכל רחבי איטליה.

כדאי לחנות את הרכב מחוץ לחומות העיר העתיקה באזור פורטה נאפולי - porta napoli ולהתחיל את הסיור הרגלי ברובע הישן מנקודה זו. במהלך הסיור תפגשו כמה מהכנסיות החשובות שבעיר כמו Santa Maria della Provvidenza והבזיליקה המרשימה מהמאה-14 Basilica Santa Croce המהווה דוגמא מושלמת לסגנון הבארוק היחודי של העיר. בהמשך תפגשו גם כמה מארמונות העיר המרשימים כמו פאלאצו אדורנו - palazzo adorno ופאלאצו דל גוברנו - palazzo del governo.

פאלאצו דיי צ'לסטיני – לצ'ה

התקדמו ברחוב פרינצ'יפי די סאבויה via principi di savoia-ו- וייה אומברטו - via umberto עד שתגיעו לפיאצה סנט'אורונצו - piazza sant'oronzo (פטרונה של העיר לצ'ה) מרכז של העיר העתיקה. כאן תמצאו שפע של בתי קפה אלגנטים המשקיפים אל הככר.

ככר סנט'אורונצו – לצ'ה

בכיכר תוכלו להתרשם מהאמפיתיאטרון הרומי שנבנה במאה השנייה לספירה והכיל יותר מ 20,000 מקומות ישיבה. רק חלק מהאמפיתיאטרון נותר כיום, רובו קבור תחת הבניינים שמסביבו.באותה הכיכר ניתן להתרשם גם משרידי פלאצו דל סיגיו - Palazzo del Seggio, הידוע גם בשם ,Sedile בית העירייה לשעבר שנבנה בשנת 1592וכעת משמש כמרכז התערוכה ומרכז הקונגרסים. כנסיית סן מרקו - San Marco וכנסיית סנטה מריה דלה גראציי - Santa Maria delle Grazie מהמאה השש-עשרה הופכות את הכיכר למקסימה עוד יותר.

אמפיתאטרון רומי – לצ'ה

במרחק קצר מהכיכר תמצאו את טירת קארלו החמישי - Carlo V הנקרא גם Castello di Lecce אשר נבנה בשנת 1539. במשך שנים רבות, הטירה שימשה להגנה על העיר. כיום משמשת הטירה כמרכז תרבותי שבו מתקיימות תערוכות ואירועים שונים. הטירה בהחלט שווה ביקור, במיוחד סאלונה דלה דוקסה - Salone della duchessa, אשר מכיל עיטורים מרהיבים.

לא הרחק מפיאצה סנט'אורונצו ניתן גם למצוא את הוילה קומונלה - villa comunale המוקפת בגנים יפיפיים ובהמשך לכיוון דרום מערב תגיעו לקתדרלה המרכזית של העיר, מריה סאנטיסימה אסונטה Maria Santissima Assunta שנבנתה בשנת 1144 ומכילה עיטורים ופרסקאות מרהיבים.

הזמן הטוב ביותר לבקר בלצ'ה הוא בשעת השקיעה כשאור השמש שוטף את המבנים מאבן הגיר הצהובה של לצ'ה. זה הזמן גם להתיישב באחד מבתי הקפה שבכיכר וליהנות מאפריטיף או אפילו קפה לצ'זה - Caffe leccese- קפה עם קרח וחלב שקדים במקום סוכר. לכל מי שאוהב אמנות, היסטוריה אדריכלות וסמטאות מלאות שארם, לצ'ה בהחלט שווה ביקור.

לצ'ה בזמן השקיעה

אוטרנטו – הנקודה המזרחית ביותר של איטליה – Otranto

העיר אוטרנטו - Otranto נמצאת בנקודה המזרחית ביותר של איטליה ומשתרעת על שפת הים האדריאטי בנקודה הצרה ביותר הנקראת canale di otranto - . אוטרנטו נחשבה לעיר אסטרטגית בשל מיקומה עוד בימי קדם. בשנת 1480 נכבשה העיר על ידי האוטומנים שרצחו את כל 800 הניצולים שסירבו להתאסלם. הקתדרלה החשובה של העיר מהתקופה הנורמנית עדיין מכילה את שרידיהם.

המזח של אוטרנטו

אוטרנטו, עיר קטנה ומקסימה נחשבת לאחד ליעדים המרכזים בפוליה בשל אוצרות האומנות והארכיטקטורה של העיר והאווירה הקסומה שהעיר מציעה.

ניתן להתחיל את הסיור ממרכז העיר העתיקה. כאן תוכלו להתרשם מנוף פנורמי עוצר נשימה על מפרץ אוטרנטו ומימיו הצלולים של הים האדריאטי. בהמשך תמצאו מספר כנסיות עתיקות כמו קתדרלה דל אנונציאטה annunciata- והכנסייה הביזנטינית על שמו של פטרוס הקדוש - san pietro המכילות אוצרות אומנות ועיטורים מרהיבים. ניתן גם לבקר בטירה הארגונזית - castello aragonese שנבנה בשנת 1226 על ידי פרידריך השני משווביה ושימש להגנה על העיר.

הרובע הישן של אוטרנטו

לאלו שאוהבים את הים חובה לבקר בנמל הישן של העיר ואחד החופים המרהיבים של אוטרנטו - במיוחד באיה דל טורקו - baia del turco שנמצא כ-6 ק“מ דרומית לאוטרנטו.

באיה דל טורקו – אוטרנטו

סנטה מריה די לאוקה – Santa Maria di Leuca

סנטה מריה די לאוקה, הנקודה הדרומית ביותר בעקב המגף של איטליה נמצאת בין Punta Ristola ו-Punta Meliso הנקודה שבו הים האדריאטי פוגש את הים האיוני. הכפר המונה כ 1263 תושבים הינו יעד תיירות חשוב בחבל הסלנטו. השם לאוקה שמקורו מיוונית - לאוקוס - leukos: ומשמעותו לבן, כונה כך על ידי הימאים היוונים ששימש עבורם כנקודת ציון חשובה.

סנטה מריה די לאוקה

סנטה מריה די לאוקה מציעה עם שפע של מפרצונים, חופים לבנים וצוקים סלעיים המלאים במנהרות טבעיות שאוכלסו על ידי המקומיים עוד בימי קדם. במהלך ימי הבינים שימשו מנהרות אלו למקלט לנזירים ביזנטיניים שהשאירו אחריהם כתובות על קירות המנהרות ביוונית ובלטינית.

כדאי לבקר את המגדלור שפעיל משנת 1866 ומגיע לכ-102 מ' מעל גובה פני הים. אורו של המגדלור נראה עד כ 50 ק“מ מחופה של סנטה מריה די לאוקה. לאלו שירצו לעלות למגדלור (כדאי לבדוק את שעות הפעילות מראש) אל המרפסת העגולה בראשו של המגדל יפגשו נוף פנורמי עוצר נשימה המשקיף אל ההרים של אלבניה, קלבריה והאי קורפו לכיוון מזרח. ניתן לבקר במגדלור רק בימים מסוימים של השנה..עד כמה שזכור לי המגדל פתוח לביקורים יום אחד בחודש, מאי עד ספטמבר (בד“כ ב- 6 לחודש). כדאי להתעדכן מראש לפני שמגיעים.

המגדלור של סנטה מריה די לאוקה

מכאן נפרדים מהים האדריאתי וממשיכים את הנסיעה לאורך הים האיוני לכיוון צפון בכביש SS274 כ40 דקות (47 ק“מ) עד לגליפולי.

גליפולי – הפנינה של הים האיוני – Gallipoli

בגליפולי תמצאו היסטוריה, תרבות, אמנות חופים עוצרי נשימה וברדק נוראי שיגרום לכם להצטער שהגעתם לכאן אם תחליטו לבקר בחודשים יולי אוגוסט. העיר נחשבת ליעד תיירותי מאד אטרקטיבי בעיקר עבור צעירים מאיטליה ומכל אירופה המגיעים לעיר בשל מסיבות החוף ”המפורסמות“ של גליפולי.

הרובע הישן של גליפולי

גליפולי העתיקה היא בעצם אי עם גישה דרך הים או באמצעות גשר מהמאה-ה16. העיר נחשבה לאזור אסטרטגי בעל השפעה עצומה על הסחר הימי באזור. במשך מאות שנים עברו כאן כובשים רבים כמו הרומאים, הברברים, הביזנטיים, היוונים, הנורמנים ורבים אחרים.

כשתגיעו לעיר כדאי לחצות את הגשר שמוביל לעיר העתיקה ולחנות את הרכב ברחבת החנייה שמימין לעיר העתיקה. כמו בכל עיר שתבקרו בפוליה, האטרקציה העיקרית של גליפולי היא העיר העתיקה centro storico. כדאי פשוט לשוטט בסמטאות המקסימות של העיר, לעצור לכוס יין אדום או קפה ופשוט להתפעל מיופייה של העיר. הבתים כאן בוהקים בצבעים בהירים והמרפסות הגדושות בפרחים וצמחים שונים. גם כאן תמצאו מצודה מהמאה ה13 ושפע של כנסיות עתיקות. אני מציע שפשוט תדלגו עליהם ופשוט תיהנו מהאוירה שהעיר מציעה לפני שתחזרו לרכב ותיסעו לבקר את אחד החופים המרהיבים שבמפרץ: Spiaggia di Punta della Suina, Samsara Beach, Spiaggia di Pescoluse (המלדיבים של סלנטו)

לאחר שסיימתם עם גליפולי ויש לכם עדיין תיאבון לעוד ניתן לשלב בטיול גם סיור בעמק הד'יטריאה valle d'itriaוהעיירות הציוריות שסובבות אותו (מרטינה פרנקה, צ'יסטרנינו ולוקורוטונדו) העמק נמצא כ 140 ק"מ צפונית לגליפולי באזור המורג'יה - Murgia ושונה ממה שפגשתם בסלנטו (למידע נוסף ראה “חבל פוליה – קצת אחרת”).