טיול של 14 יום ברכב לצפון רומניה-ספטמבר 2015

טיול קודם ברומניה

בספטמבר 2013 כבר טילנו ברומניה עם רכב 12 יום בדגש על מרכז טרנסילבניה ( ברשוב, סיביו, סיגישאורה טרגו-מורש וכדומה ) וכבר אז אהבנו מאד את רומניה והחלטנו שבהזדמנות הראשונה נטייל שוב והפעם בצפון רומניה במחוזות מרמורש בוקובינה ומולדביה ואכן עשינו את זה בספטמבר 2015 בטיולנו הנוכחי.

יום ד' 16.9.15 Sibiu – Bucharest

הטיסה לבוקרשט יצאה בדיוק בזמן ב- 07.00 טיסת חב' אל-על 573 לבוקרשט.

הגענו לאחר כשעתיים וחצי לשדה התעופה ברומניה, לקחנו את המזוודות והלכנו לדלפק של חב' Sixt נסיעה קצרה בשאטל של החברה לחניה וקבלת הרכב, קיבלנו סקודה Rapid אוטומטית כמעט חדשה, הפעלה מהירה של Waze ויציאה מהשדה צפונה לכיוון סיביו בדרך המלך לנסיעה של כ-300 ק"מ עם שתי הפסקות בתחנות דלק לשירותיים, קפה וארוחה קלה.

300 ק"מ הוא מרחק לא קטן ליום רגיל, אבל אחרי לילה ללא שינה המשימה הייתה קשה אבל בסופו של דבר הגענו לסיביו למלון Casa Luxenbuurg שנמצא ממש במרכז העתיק של Sibiu, מלון מצוין שנמצא בבנין עתיק ששופץ ולמעט עליה לקומה השנייה במדרגות עץ לולייניות, הכל היה מושלם כולל ארוחת בוקר מצוינת בבופה.

בערב אחרי התרעננות ומנוחה קצרה עברנו את הכיכר (Piata Mica) לצידה השני מרחק של 50 מ' ואכלנו ארוחת ערב במסעדה רומנית מומלצת (Crama Sibiana) שהיה בה גם אוכל טוב וגם לא יקר ( 82 ליי לזוג ).

בשעה 22:30 הלכנו סוף כל סוף לישון אחרי 24 שעות ללא שינה.

יום ה' 17.9.15Sibiu – Baia Mara -

בבוקר אכלנו ארוחה טובה במלון, צ'ק אאוט ויציאה לכיוון באיה מארה,

המרחק מסיביו לבאיה מארה הוא כ-350 ק"מ אבל הפעם הנסיעה הייתה אחרי שינה של לילה שלם ולכן זה היה הרבה יותר קל.

הדרך ממש יפה, הכביש עובר בין גבעות מיוערות, המון מים , עצרנו לכמה צילומים על סכר של אחד הנהרות, עוד הפסקה לשירותים וארוחה קלה ובפרברים של באיה מארה נכנסנו למרכז קניות עם סופר ענק של אושון ( רשת צרפתית ) קנינו מים מינראליים, קצת נשנושים ופירות ונכנסנו לעיר העתיקה למלון Hotel Diafan שנמצא ממש על הכיכר המרכזית של באיה מארה במבנה עתיק ששופץ, למעט הצד האחורי של המלון שמשם הגענו עם הרכב ונראה לא משהו.. כל יתר המלון הוא ממש חדש ויפה, מיזוג אויר מצוין בחדר , אביזר מאד חיוני בסוף שבוע עם 33-35 מעלות צ'לסיוס.

התמקמנו בחדר שבו יש חלון תצפית לכל העיר העתיקה ובשעה 20:00 יצאנו לאכול במסעדה איטלקית שנמצאת הכיכר מתחת למלון ואכלנו ארוחה איטלקית מצוינת במחיר של 75 ליי. אחרי עוד סיבוב קצר באזור המלון, הלכנו לישון.

יום ו' 18.9.15 – Baia Mara -Sighetu-Sapanta- Baia Mara

ארוחת בוקר במסעדה של מלון Diafan , הזמנו לפי התפריט של המסעדה כולל שתיה חמה וקלה, ארוחת בוקר מצוינת שכלולה במחיר הלינה, נסיעה לעיירה סיגט, הדרך הראשית צפונה לסיגט הייה סגורה בגלל עבודות בכביש ולכן וויז לקח אותנו דרך כביש 184, דרך יפיפייה שמטפסת לגבעות סביב באיה מארה בין כפרים ציוריים, המון ערמות של חציר עבור הבהמות, שדות מעובדים וערמות רבות של עצי הסקה ליד כל בית. כמובן כמה עצירות על הכביש עצמו לצילום ( אין בכביש שוליים ) וגם כמה עצירות בגלל עבודות בכביש כהכנה לחורף, בהמשך דרך כביש 185 ועליה חזרה לכביש DN18 שחלקו הדרומי היה סגור. הגעה לסיגט ( Sighetu ), עיר ממש נחמדה, ביקור בבית-מוזיאון של אלי ויזל בעזרתו האדיבה של בחור צעיר שאחראי על המקום שהפגין ידע רב בהיסטוריה של הקהילה היהודית של סיגט למרות שהוא כלל לא יהודי, משם הלכנו ברגל לבית הכנסת הגדול של סיגט שהיה סגור אבל נכנסנו למבנה השכן שהוא משרד הקהילה היהודית של סיגט , קהילה שמנתה לפני השואה כ- 40,000 יהודים שמרביתם נשלחו לאושויץ בשנת 1944 עם כניסת הגרמנים לאזור וחלקם נרצח במחנה.

מנהל הקהילה פתח לכבודנו את בית הכנסת הגדול והמרשים ששרד את תקופת השואה רק בגלל שהפך למחסן של הצבא הגרמני ( יתר 6-7 בתי הכנסת האחרים בסיגט נהרסו ע"י הגרמנים ובעלי בריתם ההונגרים ) מנהל הקהילה נתן לנו הסבר מקיף כולל תמונות על כל ההיסטוריה של הקהילה היהודית, פגשנו בבית הכנסת גם בחור יהודי צעיר מהקהילה שיודע קצת עברית וכל הארוע היה מאד מרגש ומאד מעניין. נפרדנו בברכות שנה טובה מהיהודים של סיגט , עוד סיור קצר ברכב במרכז העיר ואז המשכנו לכיוון ספנצה ובית הקברות העליז שבו עשינו ביקור קצר, שילמנו בכניסה 20 ליי ועוד 5 ליי לתמונה שלא ביקשנו , עוד כמה תמונות במצלמות שלנו וסיור קצר בחניות המזכרות שנמצאות ברחוב של בית הקברות וחזרה בדרך כביש 19DN ובהמשך E58 לבאיה מארה, כשהפעם הדרך מטפסת דרך יער עבות, מאד מרשים עם כביש באיכות יחסית טובה ודרך מאד יפה, חזרה למלון בבאיה מארה, התרעננות ומנוחה קצרה ובהמלצת המלצר מהמלון יצאנו למסעדה מחוץ למרכז העיר, נסיעה של כ- 5 ק"מ לבית מלון בשם Castel Transilvania, מקום מאד מרשים עם בריכה שחיה חיצונית גדולה ועיצוב של טירה אבל האוכל לא משהו בלשון המעטה למרות שהיה יקר יותר ממה ששילמנו בערב הקודם. חזרנו לחניה של המלון ויצאנו לסיור קצר בכיכר המרכזית שהיית המלאה בהונגרים שחגגו בפסטיבל גדול עם במה ענקית והופעה של להקת רוק מקומית, קנינו באחד הדוכנים גליל של עוגת קורטש, התיישבנו בכיכר ואכלנו מהעוגה החמה, ממש נחמד ובשעה 23:00 עלינו לישון בחדר שבמלון.

יום שבת 19.9.15 – Baia Mare-Barsana-Viseu de sus

ארוחת בוקר טובה באחד השולחנות של המלון בחוץ בכיכר, צ'ק אאוט במלון, שילמנו 410 ליי על 2 לילות כולל ארוחת בוקר ( כ- 98 יורו ), פרידה מהצוות הצעיר והנחמד של המלון בכלל זה דניאל שהשתדל מאד לעזור למרות שבמקרה המסעדה מאתמול זה לא כל כך עזר... נסיעה לכיוון ברסנה דרך כביש 18 DN שהכוונה לראות בדרך את חלק מכנסיות העץ שהוכרזו כאתר שימור מורשת עולמית של אונסקו, לצערנו הדרך הנ"ל הייתה עדין סגורה בגלל עבודות בכביש ולכן חזרנו שוב לדרך של אתמול על כביש 184 שלמרות שהיה פתוח לתנועה עבדו גם עליו ולכן הנסיעה הייתה מאד איטית ומרגיזה, המשך דרך כביש 185 לכפר הראשון שרצינו Desti שבו יש שתי כנסיות עץ, אחת חדשה ברחוב הראשי גדולה ומרשימה וכנסית העץ השנייה בעליה צדדית של דרך כורכר באורך של כ- 200 מ' ( יש שילוט ) בתוך בית הקברות של הכפר, הכנסייה עתיקה מאד ושמורה יפה ST. Paraschiva כמה תמונות וממשיכים לכנסיה הבאה בכפר Budesti כנסיה בשם: ST. Nicolae הביקור דרש מאיתנו חזרה של כ-10 ק"מ בדרך שבא הגענו אבל היה שווה ומשם המשכנו למתחם הכנסיות בברסנה Barsana שבאמת מאד מרשים ומעניין, למזלנו עלינו עם הרכב עד החניה העליונה ליד השער למתחם דבר שחסך מאיתנו טיפוס בשמש בחום של 35 מעלות. שוב כמה תמונות למזכרת, סיבוב באתר שכאמור מאד יפה ומייד ממשיכים מזרחה על אותו הכביש לעיירה בשם רוזבליה Rozavlea שבספר כתוב שהיא מאד יפה, מה שלא כל כך ראינו... ביקרנו בעוד כנסית עץ עתיקה ונחמדה בעיירה בוטיזה Botiza, הכנסייה הוקמה בשנת 1694 ונמצאת בבית קברות מוזנח, באותו רחוב יש כנסיה חדשה וענקית שהוקמה בשנת 1974 ע"י הנוצרים האורתודוכסיים.

מבוטיזה מובילה דרך לא כל כך טובה מערבה אל הכפר פוינילה איזיי Poienile Izei שבה יש כנסיה עתיקה עם גג קש משנת 1604 כשלצידה יש כנסיה חדשה ומרשימה שגשר עץ מחבר את שתיהן.

בתוכנית הייתה כנסית עץ נוספת ביאוד Ieud אבל השעה הייתה כבר 17:30 וראינו לא מעט כנסיות עץ והמון שערי עץ ולכן החלטנו לחתוך את הסיור ולנסוע ישר למלון בווישאו דה סוס Viseu De Sus המלון הוא מלון מונטנה Montana שנמצא ברחוב הראשי של העיירה, המלון נקי ומסודר עם מיזוג אויר וחדרים גדולים ויפים,אבל יש שתי בעיות למלון: אחת אין לו מעלית וצריך להעלות את המזוודות לפחות קומה אחת והדבר השני האינטרנט בחדר מאד חלש ואם רוצים להתחבר צריך לצאת לשטח הציבורי. התרעננות, מקלחת וירידה למסעדה של המלון לארוחת ערב מצוינת כולל מרקים, צלעות טלה וכדומה, סה"כ שילמנו אחרי הנחה של 10% לאורחי המלון 80 ליי.

יום א' 20.9.15 - Viseu de sus

הבוקר כיוונו את השעונים להשכמה בשעה 06:30 על מנת להגיע בזמן לטיול ברכבת הקיטור מוקאניצה Mocanita שיוצאת לסיור בשעה 09:00 מהתחנה בוישאו ומומלץ להגיע מוקדם כדי לקנות כרטיסים. אכלנו ארוחת בוקר מוקדמת עם עוד כמה אורחים שפגשנו יותר מאוחר ברכבת, נסיעה קצרה של כ- 5 דקות לתחנה וקניית שני כרטיסים בעלות של כ- 100 ליי.

המוקניצה היא רכבת קיטור, אחת הבודדות שפועלות עדין בעולם,היא נוסעת על מסילה צרה עם קטרי קיטור משנת 1932 שמוזנים בגזרי עץ מקומי שיש כאלו בשפע, המסילה נבנתה לאורך נהר Vaser לתוך עמקי היער ונבנתה על מנת להוריד את בולי העץ שנכרתו לעיירה ולהסיע את העובדים ליער. כיום היא משמשת בעיקר כאטרקציה תיירותית.

באמצע הסיור צוות הרכבת מכין ארוחת ברביקיו על גרילים כולל שתייה וחמוצים ובסוף הארוחה הצוות מקפל את כל הציוד כולם חוזרים לרכבת והיא נוסעת בחזרה לתחנה בוישאו.

בסיום הסיור אחה"צ נכנסנו לסופרמרקט שמתחת למלון, כמה השלמות כמו שישיית מים וכדומה, מנוחה קצרה והתרעננות בחדר ויציאה לארוחת ערב כאשר הכוונה לנסות את מסעדת מלון גבריאלה שנמצא כ-3 ק"מ מהמלון שלנו אבל במסעדה של המלון היה ארוע גדול כמו חתונה או משהו דומה ולכן חזרנו למסעדה הטובה של מלון Montana ואכלנו ארוחה מצוינת במחיר מצחיק של 60 ליי ובסביבות השעה 23:00 הלכנו לישון בחדר.

יום ב' 21.9.15 – Viseu de sus-Borsa-Vatra Dornei-Suceava

השכמה הפעם ללא לחץ, מזג האויר התהפך לחלוטין מטמפרטורה של 35 מעלות הוא ירד מתחת ל- 10 מעלות כולל גשם. ארוחת בוקר אחרונה במלון, צ'ק אאוט, שילמנו במלון Montana 357 ליי לשני לילות עם ארוחת בוקר מצויינת. מתחילים בנסיעה לכיוון מזרח בכביש DN18 לעיירה בורשה ( Borsa ) ירד גשם ולכן היה קשה להתרשם מהעיירה ובטח שלא לעלות למפל הסוסים ברכבל. ממשיכים אחרי בורשה בכביש DN18 לטיפוס במעבר פריסלופ כאשר כל הזמן יורד גשם והטמפרטורה צונחת ל- 7.5 מעלות, המעבר עצמו מנסים לכנס לאחד מבתי הקפה שנראים נטושים כנראה בגלל מזג האויר, כמה צילומים בפסגה בין הטיפות ומתחילים לרדת דרומה לכיוון ואטרה דורניי Vatra Dorneiעיירה מאד יפה שנהר גדול עובר במרכזה ( Dorna ) ונחשבת לעיר תיירותית של מחוז סוצ'אבה בבוקובינה. העיר מוכרת בזכות מעינות מים מינרלייםומרכזי הספא והמרפא שלה. עצרנו בחניה במרכז העיר ולמרות הגשם הלכנו עם מטריות במדרחוב וברחוב הראשי, התיישבנו בקונדיטוריה יפה, אכלנו בגט ועוגת תפוחים ( פלטשינטה ) שתחנו קפוצינו מעולה ובינתיים הגשם פסק ולכן המשכנו בנסיעה מזרחה בכביש E58 לכיוון סוצ'אבה כשבדרך עוברים עיירות יפות כמו Medovenesl Campulung עם רחוב מרכזי יפה ומלא בחניות, המשך לעיירה Vama וכניסה בדרך עפר לצילום מזכרת עבור אמה של פנסיון לינדנה ובסוף הגעה למנזר Vornet מנזר שהצבע הדומיננטי שלו הוא כחול והוא נמצא בקצה עיירה בשם זהה, הליכה קצרה לתוך המנזר שבאמת מאד מרשים ולמעט הצד הצפוני שהציורים עליו קצת דהויים, כל יתר הקירות השתמרו במצב מצוין כאילו צוירו בתקופה האחרונה כשהצד המערבי שבו הכניסה לכנסיה הוא המרשים מכולם. כמה צילומים לאחר תשלום של 10 ליי, סיור בתוך המנזר שבו אסור לצלם וקריאה בספר בניסיון לפענח את הציורים ובסיום הביקור חזרה לכביש הראשי ונסיעה למלון בסוצ'אבה זמן של כמחצית השעה. המלון Hotel Honnenhof הוא מלון 4 כוכבים חדש ( 2012 ) ממוקם קצת מחוץ למרכז, אבל מלון מרשים עם חדרים גדולים ויפים, מעלית ומזגן, מלון מקסים ומאד נוח, למלון גם מסעדה מפוארת עם מטבח בינלאומי.

יום ג' 22.9.15 – Suceava - מנזרים מצויירים – Suceava

השכמה בשעה 7:30, ארוחת בוקר במסעדה היפה של המלון, מסעדה עם כמה חדרים מעוצבים, המון עץ ופריטים דקורטיביים, גם האוכל עצמו מעולה, זאת ארוחת הבוקר הכי טובה שאכלנו עד היום, אין סוף מאכלים בבופה, בקיצור חגיגה...

עם סיום ארוחת הבוקר יצאנו לסיור במנזרים המציירים כאשר הראשון הוא Sucevita שנמצא במרחק של כ- 60 ק"מ מערבית לסוצ'בה, נסענו דרך כביש E85 לכיוון צפון ואז דרך A17 מערבה עד עיירה באותו השם ( סוצ'ביטה ). המנזר הזה הוא הגדול מבין הארבעה וגם האחרון שנבנה באזור, הציורים עליו צויירו בשנת 1596 והשתמרו בצורה מופלאה. הנזירות לא מרשות לצלם בתוך המנזר בעיקר בגלל הפלאשים שעלולים לגרום לנזק, אבל מאחר ואני לא מצלם כלל עם פלאש, צילמתי כמה תמונות בחטף מה שהרגיז מאד את אחת הנזירות, אבל לאחר שהבינה שאנחנו יהודים מארץ הקודש, היא הסבירה לנו בעזרת קרן אור את כל סיפורי התנ"ך שמצוירים בכנסיה כמובן הכל ברומנית אבל הצלחנו איכשהו להבין והיה מאד מעניין.

מסוצ'ביטה המשכנו דרומה למנזר מולדוביטה ( Moldovita ) דרך מעבר הרים מפותל בשם קואימרנה המרחק בניהם לא גדול כ- 20 ק"מ אבל בדרך מפותלת ויפה בתוך יער עבות, עצרו באחד השבילים מלא בגזעי עצי יער כרותים, נופים שעושים חשק לעצור ברכב כל כמה דקות ולצלם.

הגענו למנזר מולדוביצה שנמצא במרכזו של כפר חמוד, המנזר מוקף בחומה עם מגדלים ושערים שלא פחות יפים מהמנזר עצמו,הצבע השולט במנזר הוא הצבע הצהוב, מאד יפה. החצר עצמה קצת יותר קטנה אבל מטופחת ושמורה מאד.

משם המשכנו בנסיעה למנזר האחרון הומור Humor, ירדנו לכיוון דרום מזרח עד גורה אומולוי, דרך כבישים DJ176, DN17,E58 ומגורה אומולוי למנזר עצמו מרחק של כ-5 ק"מ. הכניסה למנזר היא דרך דוכני רוכלים של שטיחים מפות וביגוד רומני מסורתי, החניה כאן הייתה בתשלום של 3 ליי , המנזר עצמו קטן לעומת שלושת הקודמים,אבל נמצא בלב גן פורח בעיקר של ורדים עם ניחוח מדהים, הצבע השולט בציורים בהומור הוא חום אדמדם, מאד מיוחד. עוד כמה צילומים וטיפוס בגרם מדרגות חשוך וצר למגדל שנמצא באחת מפינות החומה ההיקפית , כמה צילומים של כל האזור מהתצפית שבמגדל וירידה בחזרה שלא יותר קלה מהעלייה ונסיעה של עוד כ-50 ק"מ דרך גורה הומולי וכביש E58 בחזרה לסוצ'אבה. מנוחה והתארגנות קצרה במלון ויציאה לארוחת ערב במסעדה.

יום ד' 23.9.15 - Suceava - Iasi

השכמה בבוקר בלי לחץ, היום אין תוכניות מיוחדות רק נסיעה ליאש כתחנת ביניים בדרך לדלתא של הדנובה. ארוחת בוקר מצוינת במלון Sonnenhof , צ'ק אאוט , שילמנו על שני לילות כולל ארוחת בוקר 134 יורו שהיה שווה כל סנט ונסיעה לכיוון יאש כ- 150 ק"מ.

סיור קצר בדרך ברחוב הראשי של בוטושן. וממשיכים ישרה למלון Unirea שנמצא בכיכר המרכזית של יאש, כיכר אונרי, מלון גדול של כ- 200 חדרים, 4 כוכבים שעבר לאחרונה שיפוץ ונראה מצוין, הכנסת הרכב בחינם לחניון תת-קרקעי שצמוד למלון וקבלת חדר יפה בקומה 9. לאחר ההתמקמות ירידה לכיכר לסיור רגלי באזור, הליכה של 10 דקות דרך מדרחוב יפה עד הארמון הגדול והמרשים שנמצע כרגע בשיפוצים, משמאלו יש את הפאלאס מול, קניון ענק ומדהים בעיצוב ובפאר שבו, כמה תמונות וחזרה ברחוב הראשי למלון, בדרך קניית בייגלה חם בחנות של דברי מאפה עם חלון קטן, בדיוק כמו במדרחוב בברשוב.

בערב אנחנו עולים לקומה 13 למסעדת "פנורמה" של המלון וכשמה כן היא, מסעדה עם תצפית על כל יאש, ארוחת ערב מצוינת במסעדה וחזרה לחדר לשינה ובדיעבד ממש חבל שתכננו רק לילה אחד של מעבר ביאש, העיר מאד יפה עם רחובות רחבים של 6 מסלולי נסיעה, בתים ואתרים היסטוריים מרשימים ואנשים מאד נחמדים ולבביים.

יום ה' 24.9.15– Iasi – Galati – Tulcea – Murighiol

השכמה מוקדמת בשעה 6:30 , היום אנחנו חייבים לעבור כ-350 ק"מ עד הדלתא של הדנובה, ארוחת בוקר זריזה במלון Unirea המצוין, חשבנו שבמלון הקודם בסוצ'אבה הייתה סוף הדרך ולהפתעתנו במלון הזה היא לא פחות טובה.... צ'ק אאוט , שילמנו 65 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר. מתחילים בנסיעה הוויז שלח אותנו לדרך קיצור עם כביש די משובש אבל עם מיעוט כפרים ומכשולים שבהם צריך לרדת במהירות ולכן נסענו כל הדרך במהירות ממוצעת של 80-90 קמ"ש.הגעה בשעות הצהרים לעיירה Galati שבה יש מעבורות שחוצות את הדנובה ממערב למזרח ובחזרה כל כחצי שעה עגולה. הגענו בטיימינג מעולה, ממש כמה דקות לפני שהתחילו לעלות על המעבורת, קנינו כרטיסים ( 21 ליי לרכב + 2 נוסעים )וחצינו את הדנובה תוך 15-20 דקות ביחד עם רכבים נוספים, כמה משאיות גדולות ועוד כמה כפריים שהגיעו ברגל עם חפצים וקניות שונות. ירדנו בזריזות מהמעבורת והמשכנו בנסיעה לכיוון טולצ'ה Tulcea מרחק של כ-100 ק"מ דרום מזרח למעבר. הכביש לא נכנס לעיר עצמה ועוקף את טולצ'ה ונוסע מזרחה עמוק לתוך הדלתא, עצירה באחת העיירות בדרך לשתיית קפה ואכילת פיצה מצוינת ( השעה הייתה כבר 16:30 היינו כבר רעבים ) המשך נסיעה של עוד כחצי שעה מביאה אותנו לפרברי העיירה Murighiol ולמלון Peninsula Resort שהוא מלון נחמד לא יותר מזה, הדרך מהכביש הראשי למלון היא דרך כורכר והמקום נראה מאד מבודד ולכן בו במקום החלטנו לקצר את השהות במלון ללילה אחד ולהזמין לילה נוסף במאמאיה ( Mamaia ). ירידה לאגם ולתעלות המים סביב המלון, כמה צילומים והתארגנות לשינה אחרי היום הארוך והמתיש.

יום ו' 25.9.15 – Murighiol - Mamaia

ארוחת בוקר טובה במסעדה של המלון כאשר בסיום הארוחה בסביבות השעה 9:00 פנה אלינו המלצר ואמר לנו שיש קבוצת אורחים מהמלון שיוצאת לשייט של 3 שעות בדלתא ויש להם עוד 2 מקומות בעלות של 80 ליי לאדם, החלטנו מייד לצאת ולכן בזריזות התארגנו לבשנו חגורות הצלה והצטרפנו לקבוצה של 4 זוגות רומניים מיאש שהגיעו לנופש של כמה ימים במלון. החבורה הזו התגלתה כחבורה עליזה ונחמדה בסביבות גיל ה-50 שהגיעו עם יין לבן תוצרת עצמית והכינו כמובן "שפריץ" ( יין לבן עם סודה ) עוגות וכדומה, עלינו לסירה יחסית גדולה עם סקיפר שלקח אותנו בתעלות להפלגה של 15-20 דקות עד לקצה של אחת התעלות ועלייה עם חרטום הסירה ליבשה, ירדנו מהסירה הגדולה ועברנו לאגם לסירה אחרת הפעם יותר קטנה ( Speedboat ) עם מנוע ענק של 250 כ"ס ומיד יצאנו לשייט בתעלות ובאגמים הגדולים של הדלתא, חוויה ממש מדהימה, המון ציפורים, ברבורים, ענפות ושקנאים, צפרדעים פרחי מים, פרחי נופר יפים והמון קני סוף וצמחיית מים עשירה. הסקיפר הוביל אותנו במיומנות וזהירות בין האטרקציות השונות כ-3.5 שעות, כמובן אין סוף צילומים ובסופן חזרנו לסירת האם ובחזרה למלון. פרידה מהחבורה העליזה, צ'ק אאוט במלון, שילמנו לינה כולל ארוחת בוקר 210 ליי ויצאנו בסביבות השעה 13:00 לכיוון מאמאיה שבקונסטנצה, מרחק של כ- 150 ק"מ. בדרך עשינו סיבוב קצר בעיירה מוריגיול ונסענו ליעד הבא בכביש יחסית טוב ומהיר. בכניסה לקונסטנצה עצרנו בקניון גדול עם חנות ענקית של קרפו, שתינו קפה עם משהו קטן לאכול, קנינו עוד כמה מתנות לנכדים ונסענו למלון Del Mar שבמאמאיה. מנוחה קצרה במלון שנראה מצוין וירידה לארוחת ערב במסעדה של המלון, הפעם לארוחת דגים שמתאימה לאזור הים השחור. בסיום הארוחה הטובה עלינו לחדר לשינה.

יום שבת 26.9.15 – Mamaia

השכמה בשעה יחסית מאוחרת, ארוחת בוקר במסעדה של המלון ויציאה לסיור בחצי האי התיירותי של מאמאיה, כל הרחוב מלא בבתי מלון ומסעדות מה שמלמד מה קורה פה בקיץ, כרגע חלק מהעסקים כבר סגורים בגלל שהסתיימה עונת הקיץ. ירדנו לחוף הים והלכנו כ-100 מ' במזח יפה לתוך הים עם ספסלים לאורכו, כמה צילומים למזכרת וסיור מקדים למציאת מסעדה לערב.. אחרי הסיור בחצי האי, נסענו גם למרכז העיר קוסטנצה שנראית הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו, רחובות רחבים עם 3 מסלולי נהיגה וגם פה המון מלונות, מסעדות ובתי קפה. חזרה למנוחת צהרים במלון שבדרך עצירה לקפה ובגט באחת מתחנות הדלק. בערב יציאה למסעדה Sabroso שראינו בצהרים באמצע חצי האי שבאמת לא מאכזבת, תפריט גדול עם מגוון מאכלים איטלקיים כמו פיצות ופסטות אבל גם מאכלי בשר ועוף וגם דגים ופירות ים והכי חשוב שיש בתפריט תמונות של כל מנה. בחרנו כמה מנות מהתפריט בעזרתו האדיבה של מלצר צעיר עם אנגלית טובה, בסה"כ שילמנו כ- 100 ליי וחזרה למלון לשינה.

יום א' 27.9.15 – Mamaia - Bucharest

השכמה , ארוחת בוקר במסעדה של המלון, כאמור ארוחת בוקר מצויינת, צ'ק אאוט שילמנו במלון Del Mar Mamaia כ- 160 יורו לשני לילות כולל ארוחת בוקר. יציאה מערבה לכיוון בוקרשט ( כמעט קו ישר בין מאמאיה לבוקרשט ) נסיעה קצרה על E81 ועליה לאוטוסטראדה A2 שהיא כביש אגרה אבל להפתעתנו הכביש היה פתוח ללא תשלום ( אולי בגלל יום ראשון ) הכביש הזה הוא הכביש הכי טוב שנסענו בו ברומניה, מהירות ממוצעת של 130 קמ"ש, קרוב לבוקרשט תידלקנו את הרכב למיכל מלא ופנינו קצת צפונה לקניון יחסית חדש שכולל חנות ענקית של קרפור וחנות גדולה של Ikea, הקניון נקרא: Baneasa Shopping city – Soseava Bucuresti Ploiesti 42D סיבוב בקניון הגדול שהיה מלא במשפחות עם ילדים וסתם מבקרים בגלל יום א', התיישבנו באחת השולחנות באזור הגדול של האוכל ואכלנו באחד מדוכני האוכל. מהקניון המשכנו למרכז בוקרשט מרחק של כ-15 ק"מ ישר למלון רמדה שנמצא ברחוב ויקטורי, הרחוב המרכזי של העיר העתיקה ולמזלנו שוב בגלל יום א' התנועה הייתה דלילה והגענו ללא בעיות למלון: Ramada Majestic Bucharest, calea Victoriei 38-40 השומר בכניסה למלון סידר לנו חניה ממש בכניסה, קיבלנו חדר מצוין בקומה 3 עם חלון גדול לחזית המלון וממוקם ממש מול המעלית. התארגנות בחדר, העלנו את כל מה שהיה מפוזר ברכב במהלך השבועיים האחרונים, מנוחה קצרה ויציאה לסיור באזור המלון. בערב יצאנו לאכול כאשר במרחק של כמה מאות מ' מהמלון יש שפע של מסעדות עם מאות סועדים, מאחר וכל העולם ואחותו המליצו על Caru cu bere ( קרו קו ברה ) הלכנו לשם בנסיון לקבל שולחן, אבל היו עוד כמה עשרות כמונו שרצו לאכול במסעדה בעיקר בגלל שביום א' יש במסעדה הופעה של להקת שירה וריקוד רומנית ולכן בהחלטה מהירה ויתרנו על ההמתנה והלכנו כמה עשרות מטר משם למסעדה מומלצת נוספת בשם: City grill Str. Lipscani 12 וגם במסעדה הזו היו הרבה אנשים למרות שכבר היה 21:30, אכלנו אוכל רומני מצוין שתינו בירה ושילמנו כ- 90 ליי לכל הארוחה כולל הטיפ. חזרנו תוך כמה דקות של הליכה רגלית למלון לשינה.

יום ב' 28.9.15 – Bucharest

השכמה , ארוחת בוקר בחדר האוכל של מלון רמדה, גם כאן ארוחת הבוקר עשירה, בופה עמוס בכל טוב, הרבה ירקות ופירות, נקניקים וגבינות, ממש חגיגה. בסיום הארוחה, נסיעה למשרד של Sixt שנמצא במלון רדיסון לא רחוק מהמלון שלנו באותו הרחוב, החזרת הרכב עברה חלק,נפרדנו מהרכב המצוין ששירת אותנו כ- 13 יום וכ- 2,500 ק"מ עם צריכת דלק ממוצעת של 18 ק"מ לליטר למרות שהיה רכב אוטומטי!! בסיום החזרת הרכב הליכה רגלית של כ- 15 דקות לקניון אונרי, Unirea shopping center – Piata Unirii עוד כמה השלמות לנכדים וחזרה במונית למלון. למרות שהמרחק בנסיעה הוא לא יותר מ- 2 ק"מ זה לקח יותר מחצי שעה בגלל העומס הגדול של התנועה שיש כל הזמן במרכז בוקרשט. מנוחה קצרה והחלטה לצאת היום לארוחת ערב במסעדה בשעה מוקדמת ולנסות את המסעדה שלא הצלחנו אתמול ואכן הגענו למסעד בסביבות השעה 18:00 וקיבלנו שולחן מצוין במרפסת של הקומה השנייה, שולחן שצופה על כל המסעדה המרשימה, אכלנו כמה מנות מצוינות, קינוח בפפנש שמאד מומלץ במסעדה ובאמת היה מעולה ( למזלנו לקחנו מנה אחת שכוללת שתי סופגניות פפנש גדולות וחילקו אותה לשתי צלחות וגם זה לא מעט... ) בסיום הארוחה עשינו טיול רגלי קצר באזור ( לפחות לנקות את המצפון מהקלוריות של הפפנש... ) כל הזמן יש טפטוף של גשם אבל לא קר וממש נעים לטייל בחוץ. חזרה למלון לשינה בידיעה שזה הערב האחרון שלנו בטיול.

יום ג' 28.9.15 – Bucharest – Tel Aviv

השכמה יחסית מאוחרת, הטיסה מתוכננת לשעה 21:45 בלילה ולכן יש לנו הרבה זמן, ארוחת בוקר אחרונה במלון ויציאה רגלית לכיוון כיכר אונרי מאחר וסיכמנו עם המלון על צ'ק אאוט מאוחר היה לנו מספיק זמן ובשעה 16:30 יצאנו על מנת לשתות קפה ועוגה בזמן שנותר עד ליציאה לשדה. תוך חיפוש בית קפה עברנו ליד המסעדה מאתמול ( קרו קו ברה ) וראינו שיש להם ארוחה עסקית בשעות 12:00-18:00 במחיר מצחיק של 19.90 ליי לאדם והכן נכנסנו למסעדה, הפעם ישבנו בקומת הכניסה ואכלנו ארוחה של 4 מנות בפחות מ- 20 ₪. בסיום הארוחה חזרנו למלון, בקבלה הזמינה לנו מונית שהגיעה תוך שתי דקות ויצאנו לשדה בתנועה הצפופה והמלחיצה של בוקרשט. הגענו לשדה ואז הסתבר שטיסת אל-על שהייתה אמורה להגיע לבוקרשט ולקחת אותנו, התעכבה בת"א כשעתיים בגלל בעיות במרחב האווירי של קפריסין. עשינו בנחת את כל הבדיקות בשדה, מסרנו את המזוודות והתייבשנו בהמתנה לטיסה הביתה. בסופו של דבר הטיסה יצאה בסביבות 12:00 בלילה והגענו אחרי שעתיים ורבע לת"א.

לסיכום

כמו כל דבר טוב גם הטיול הזה הסתיים. רומניה היא מדינה יפה עם המון מים, נופים משגעים, אנשים מאד חמים שמשתפים פעולה ומוכנים לעזור, אפשר להסתדר בקלות לבד עם השפה האנגלית, בכל בתי המלון שהתאכסנו בהם ידעו אנגלית ברמה סבירה, כמעט בכל המסעדות שאכלנו יש תפריט באנגלית, כך שבאמת קל מאד להסתדר, אם יודעים קצת רומנית זה עוד יותר קל.

נהיגה בכבישי רומניה, דיברו בכל הפורומים לא מעט על הכבישים הבעייתיים והכן ברומניה אין את האוטוסטראדות של גרמניה ולעיתים העבודות בכבישים הצרים בתוספת עגלות וכלים חקלאיים מעכבת את התנועה אבל לדעתי המפתח הוא הכנה ותכנון נכון של הנסיעה כך שלא יהיה מצב שצריך לנסוע מעל 200 ק"מ ליום, אנחנו טיילנו ברומניה 14 יום ונסענו כ- 2,500 ק"מ, ממוצע של כ- 180 ק"מ ליום, אבל במציאות היו לנו בהתחלה ובסוף יומיים עם מעל 300 ק"מ ולכן ביתר הטיול נסענו הרבה פחות.

מזג האוויר היה מצוין, למעט קצת גשם ביומיים האחרונים בבוקרשט וכמה ימים חמים בהתחלה, כל יתר הזמן הטמפרטורות נעו בין 15 ל- 25 מעלות ולכן זאת לדעתי תקופה נהדרת לטיולים למרות שבניגוד לדעה הרווחת היו הרבה מקומות שהמלונות המבוקשים היו מלאים ולכן לא כדאי להשאיר את ההזמנות לרגע האחרון.

אוכל רומני ערב מאד לחיכנו, אכלנו מאכלים שהזכירו את האוכל מהבית ומאד נהנינו, המחירים בהשוואה לארץ ובעיקר למערב אירופה מאד זולים, אבל להפתעתנו בכל המסעדות והמלונות הטובים קשה לקבל אוכל עממי כמו קבב רומני ( מיטיטיי ) או תבשיל של כרוב ממולא בבשר ( סרמל'ה )והיינו צריכים להמתין עד בוקרשט על מנת לאכול אוכל רומני עממי. יש ברומניה המון מסעדות של אוכל איטלקי עם פיצות ופסטות מעולות.

מלונות במהלך הטיול בחרנו דרך בוקינג בעיקר מלונות של 4 כוכבים עם מזגן, במיקום מרכזי ועם חניה מסודרת, למעט במקומות שהשיקול העיקרי היה המיקום וגם אז רק מלונות עם ציון של מעל 8.5 בבוקינג ובאמת לא התאכזבנו, כל המלונות שבחרנו היו מצוינים ועם ארוחות בוקר טובות. הממוצע ששילמנו בטיול על לינה נע סביב 70-60 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר לזוג, גם במלונות וגם במסעדות המחירים נמוכים בהרבה ממערב אירופה או ישראל ולכן בהיבט הכספי הטיול לרומניה מאד משתלם מעבר להנאה מהטבע, שפע המים, מזג האויר הנעים והתושבים מסבירי הפנים.