טיול משפחתי עם רכב שכור (6 נפשות –זוג הורים ו 4 ילדים בגיל 15 עד 22)

9.9.14- לקחנו טיסה מבן גוריון לסופיה (על מנת לחסוך בהוצאות הטיסה). נחיתה בסופיה ב8 בבוקר, קבלת רכב מושכר (europcar- Reno tragic ל9 נוסעים) . והתחלנו נסיעה למונטנגרו דרך סרביה. הנסיעה הייתה אמורה לערוך 10 שעות אך התארכה בשעתיים בעקבות ברבור (הגיפיאס לקח אותנו למסלול הקצר ביותר הכולל מעבר בקוסובו, שעולה כמאה יורו נוספים).הנסיעה הייתה מתישה אך בנופים המיוחדים וההרריים של סרביה. בלילה הגענו לkolasin. עיירה מקסימה. לנו בb&b kolasin, מקום. פשוט ונעים במחיר של 72 יורו למשפחה של שישה (כולל א.ב. מצוינת).

10.9.14-נסענו 10 קמ צפונית מקולסין ל biogradska-gora national park פארק עם אגם מדהים. בחרנו במסלול העולה. העלייה לקחה לנו 3שעות (בשילוט נכתב שעתיים). העלייה שווה את המאמץ, נוף משוגע מלמעלה ובקתה מגניבה (עם בקתות קטנות ללינה למעוניינים ב 5 יורו לאיש) . אחרי שחזרנו נסענו צפונה דרך גשר טרה (קיימת אופציה לעשות רפטינג בנהר/אומגה מעל הנהר) והמשכנו ללינה בzabljak. .אכלנו ארוחת ערב במסעדה מומלצת בתוך מלון Mb.

11.9.14- קמנו ויצאנו לטרק בפארק Durmitor. מסלול מעגלי למערת הקרח. עלינו בקצב מהיר מאוד בשעתיים וחצי עלייה של 900 מטר מרחק אווירי. מומלץ לעשות את המסלול עם מפת שבילים. בצהרים המשכנו בנסיעה לקוטור. נסיעה בדרכים מפותלות והרריות מאוד. ירידה מההרים לקוטור בדרך עם 25 עיקולים!!

12.9.14- הסתובבנו בעיר העתיקה של קוטור, עיר יפה, מלאה בבתי קפה וחנויות. משם המשכנו לbudva. עיר חוף והתמקמנו במלון מומלץ מאוד(pastrovsky konak hotel) בעיירה kuljace. אמנם דורש נסיעה הררית של 20 דקות אך שווה את המאמץ. יש אופציה לכבס בגדים במידת הצורך. אכלנו במסעדה איטלקית מומלצת קרוב לאי סבטי סטפן.

13.9.14- התחלנו את היום בעיר העתיקה של בודווה. השמש יצאה ואנחנו ניצלנו את ההזדמנות כדי להתרחץ בחוף מוגרן. הסתובבנו באזור העיר וליד האי סבטי סטפן. החלטנו לבשל בעצמנו במלון, היה מוצלח וכיף מאוד.

14.9.14- המשכנו להדרים, עצרנו בעיר החוף הדרומית ביותר של מונטנגרו, אולצין (ulcin ). לאחר רחצה בחוף וסיבוב בעיר עברנו לאלבניה ונסענו עד הכפק Theth הרחוקה הנמצאת 3שעות נסיעה משקודר.כדאי להצטייד בכסף המקומי (לאק , 1 יורו שווה 140 לאק) עם הכניסה לאלבניה ויש לדעת כי רוב הדרכים בצפון ומרכז המדינה קשות לנסיעה.

הדרך ל Theth מתאימה לרכב נוסעים אך עם זאת קשה מאוד לנהיגה ודורשת מיומנות רבה בפיתולי הדרך ויש לשים לב שעושים את הדרך בשעות אור. העיירה מדהימה ביופיה. לנו בvilla Gjecaj, מומלץ מאוד ללינה ושווה גם לאכול ארוחת ערב טעימה וביתית. יש בכפר עוד כמה ווילות יפות ללינה בסגנון Guest House כך שאפשר גם להגיע למקום בשעות האור ולחפש מקום.

15.9.14- - יצאנו לטייל בנחל Shalla- ירידה למפל ולקניון המרהיבים ביופיים הליכה של שלוש שעות פחות או יותר לפי הסימון האדום. יש אפשרות להמשיך בהליכה ל"עין הכחולה" אך לא עשינו זאת כדי שנוכל לצאת חזרה בשעות האור. ישנה עיירה בשם valbona הסמוכה לטת, מסלול של 10 קמ הליכה (לא ניתן להגיע ברכב מ Theth ל Valbona). .הצטערנו שלא עשינו את המסלול לולבונה וחזרה לאוטו בגיפ-מונית.

מ Theth נסענו כ4 שעות לkomani במטרה ללון שם ולתפוס את המעבורת צפונה אך בניגוד לפירסומים בטיפים ובספרים גילינו שמזה כשנה המעבורת פעילה עבור הולכי רגל בלבד וכי אין מעבורת למכוניות. ישנו במלון היחיד והלא ככ מוצלח.

16.9.14יום פתיחת שנת הלימודים האלבנית וסיום עונת התיירות הרשמי.ברחנו מקומני ובעיירה סמוכה מצאנו בית קפה מקומי שהכין לנו (לאחר עזרה בטלפון ממתורגמן באנגלית...) א.ב. ישראלית (ביצים, סלט וגבינות - אין במונטנגרו ואלבניה תרבות של ארוחות בוקר במסעדות ובתי קפה). משם נסענו לkroje- שם בעיר העילית היינו בעיר העתיקה והשוק התורכי (מאוד תיירותי, אחת החנויות בבעלות של נכד של חסיד אומות עולם – אם תבקשו הוא יציג את התעודה של יד ושם). בקרויה תחתית ישנו שוק מקומי ונחמד מאוד במרכז העיר. המשכנו לעיר החוף vlore. לנו במלון משפחתי על יד החוף ambasdor hotel, פשוט ונעים.

17.9.14- פתחנו את היום ברחצה בחוף הצמוד למלון – מים צלולים ונעימים. לאחר מכן המשכנו לכיוון Dermi אך למרות ההמלצות שקיבלנו לא מצאנו מקום מוצלח ללינה ולכן המשכנו לעיירת החוף הבאה Himare שלדעתנו יפה יותר מ Dehrmi .ישנו בחוף פוטמי במלון חדש הצמוד למלון dhima השייך לזוג מקסים. יש לציין שבגלל שאנחנו לא בעונה הצלחנו למצוא מקומות לינה מעולים במחירים נמוכים ללא הזמנה מראש . אכלנו ארוחת ערב במסעדה מומלצת בשם tavenna lefteri שנמצאת ברחוב המקביל לטיילת המרכזית.

18.9.14- גם היום התחלנו ברחצה בחוף ואופנוע ים. צמוד למסעדה מליל אמש מצאנו תופרת מקומית מקסימה שהסכימה לתפור שמלה במקום תמורת 25 יורו בלבד. המשכנו לכיוון סרנדה (עיר הקיט הדרומית ביותר באלבניה) בדרך יפיפיה על ההרים בקו החוף הדרומי (נחשבת לאחת הדרכים היפות ביותר באלבניה). עצרנו בדרך בעין הכחולה Syri Kalter - (blue eye- national park ) פארק קטן עם מעיין אדיר וקר מאוד. שווה ולא כדאי לוותר! מסעדה מומלצת בסרנדה - מסעדת demi, מסעדה הצמודה למלון על קו החוף. בטיילת מצאנו גלידה באלבניה מומלצת מאוד, רק 50 לאקים לשני כדורים.

19.9.14- הלכנו לראות שרידי בית כנסת עתיק בסרנדה הנמצא מעל מסעדה בשם לימן (liman) בטיילת המרכזית של העיר (צריך לשאול איפה ביה"כ – כולם מכירים!). לאחר מכן המשכנו לכיוון יוון, עצרנו בדרך בbutrinit national park, הצמוד לכפר ksamil. . Butrinit הוא חצי אי עם עתיקות מתקופות שונות דרכו אפשר לראות ממש את ההיסטוריה של האזור. חצינו את הגבול לכיוון יוון ( שימו לב ש הגיפיאס לא מכיר מעבר עם מעבורת פירטית קטנה על נחל צמוד ל Butrinit, ושולח אותך ע"מ לעבור ליוון בדרך עוקפת של כשעתיים!!) משם המשכנו לigoumenitsa ביוון כדי לקחת את המעבורת לאי קורפו (יש מעבורות לקורפו גם מסרנדה, אך הן יקרות יותר וגם ניתן לקנות ביוון כרטיס הלוך חזור במחיר מוזל).

20.9.14- התחלנו את היום בקרקירה, עיר הבירה של קורפו. סיירנו באי העתיקות, בעיר העתיקה ובסמטאות השוק המתוירות. אחר הצהרים התרחצנו בחוף Palaiokastritsa ושכרנו סירת מנוע איתה שטנו בצורה עצמאית בין המפרצים במקום (40 יורו לשעה + דלק) . בערב נסענו לקצה השני של האי ב Messonghi ואכלנו במסעדה מעולה אך קצת יקרה בשם Minore. יש גם באזור מסעדה מומלצת בשם 75 Steps שממוקמת כשמה כן היא במקום גבוה אך מכיוון שלא היו להם דגים יצאנו משם.

21.9.14- לקראת הצהרים חזרנו במעבורת ליוון ( מעבורת הלוך שעה וחצי, מעבורת חזור שעתיים) והתחלנו נסיעה לכיוון עמק הזאגוריה. התמקמנו בעיירה בשם monodendri בגסט האוס בראש ההר בשם Ladias , נעים ובמחיר מעולה ( 70 יורו לשני חדרים כולל א. בוקר!). המלון נמצא בקצה העליון של הכפר ויש שלט ברוכים הבאים בעברית בכניסה.

22.9.14- התחלנו ב monodendri במסלול קצר היוצא ממרכז הכפר לכנסיה בשם Agia Paraskevi והמשכנו אחריה כמה מאות מטרים בשביל מעט מסוכן על המצוק אך עם נוף מרהיב לקניון ויקוס (הקניון הכי עמוק באירופה). לאחר מכן נסענו לכפר vikos. והשארנו את הרכב בשער הכניסה ליישוב. התחלנו מסלול היורד לנחל ולבריכות שכבר היו יבשות בעונה זו ומשם עלינו רגלית לpapigo. כדאי מאוד להצטייד במפה טופוגרפית של האזור לפני היציאה לטיול. בכניסה למסלול יש שלט האומר כי המסלול אורך שעתיים אך לנו לקח 4 שעות בפועל. בחזור 2 מאיתנו תפסו טרמפ חזרה לויקוס כדי להביא את הרכב אך ניתן גם למצוא מישהו שיקפיץ בתשלום. לקראת הערב נסענו ללינה בעיירה kalambaka הסמוכה לאזור מטאורה.(elena hotel- מומלץ).

23.9.14- מטאורה - המנזרים התלויים. בבוקר מוקדם הגענו לטוריסט אינפורמיישן שברחוב הראשי ליד הכיכר ב kalambaka והצטיידנו במפת האזור. המנזרים והנוף מרשימים וייחודיים אך לתחושתינו מנזר אחד מספק את החוויה שהמקום מציע. עשינו טרק קצר שיורד מהמנזר שסמוך למנזר הגדול ביותר (המנזר הגדול סגור בימי שלישי) והמשכנו לכיוון סלוניקי. לאחר שיטוט וחיפושי מלון בעיר החלטנו לצאת לסביבה הקרובה והתמקמנו במלון מעולה Di Tania )הארוחת בוקר הכי שווה בטיול) . המלון נמצא בעיירה בשם Oreokastro כ20 דקות מסלוניקי.

24.9.14- סלוניקי, ידועה בשווקיה. הטוב ביותר בעינינו היה השוק מודיאנו קרוב לכיכר aristo telios. לאחר שיטוט בעיר הלכנו להתארגן לקראת ארוחת החג. לקחנו חלק בארוחת החג הכשרה שמארגן בית חבד (נמצא במרכז העיר במלון אסטוריה). היה ערב שמח,טעים וחגיגי מאוד. במלון יש מסעדה כשרה למעוניינים.

25.9.14- עברנו למקדוניה. השער המקדוני הוא דינר (60 דינר=1 יורו, חייבים להחליף כסף – ניתן לעשות זאת רק ב Exchange ולא בבנקים!). התחלנו בנסיעה צפונה לכיוון אוכריד. עצרנו בעיירה Bitola שם הסתובבנו בשוק התורכי השקט יחסית והרחוב הראשי השוקק בתי קפה מקומיים. עברנו דרך national park felister לפיקניק צהרים והמשכנו לאוכריד. לנו בעיירה דרומית לאוכריד בשם Lagadin

26.9.14- התחלנו את היום בסבטי נחום- אתר הצמוד לאגם אוכריד. במקום ישנה כנסייה עם סיפור מעניין ובה נמצאים המעיינות מהם נובעים מי האגם. עשינו שיט משפחתי לאורך מקורות הנביעה עם בחור מקסים בשם ניקולה שמדקלם משפטים בעברית. ניקולה גם מציע למעוניינים הדרכה והובלת טיולים בכפרים יחודיים במקדוניה בתיאום מראש (צרו איתו קשר ב info@nikotours.com או כנסו לאתר שלו www.nikoturs.com או התקשרו +38970456057 ).לאחר מכן טיילנו בעיר העתיקה של אוכריד וברחוב הראשי השוקק בתי קפה זולים מאוד. משם המשכנו צפונה לMavrova national park ולנו בכפר Galicnik (הכפר ידוע בשם כפר החתונות על שם החתונות הסורתיות המתקיימות בכפר 16-17.7 כל שנה) ב Neda Guest House, מקום מקסים אך לא מטופח. אלנה, בעלת המקום לבבית ומארחת בצורה נפלאה במקום ומפעילה מסעדה מצוינת במקום. זכינו ממנה לא. ערב ביתית חמה.

27.9.14- התחלנו את היום בכנסייה בשם st. Jovan bigorski. בתוך הכנסייה עבודות עץ מיוחדות ומרשימות. מספר קמ דרומה מהכנסייה בכפר Rostushe יש מסלול של קמ לכל כיוון למפלי Duff. הליכה קצרה למפלים מרשימים. לאחר מכן התרחצנו בבריכות חמות (50 מעלות! ) הנמצאות בדרך לעיירה Debar ב.Kossovrasti כדאי לדעת שבעיר Debar ישנו שוק הפתוח כל יום שבת עד השעה 16:00. לנו בכפר מקסים בשם Lazarspole במלון Kalin - מומלץ מאוד - אירוח כיפי וחם עם מסעדה מעולה. בכפר יש גבן מעולה המוכר קשקבל וגבינה לבנה תוצרת עצמית.

28.9.14- התחלנו את היום בטיול במסלולים שיוצאים מהכפר. הסימון שבילים לא ככ ברור וכדאי להיעזר במפה הנמצאת בכניסה לכפר (מול המלון). יצאנו מ Mavrovo לכוון צפון והגענו לעיר Tetovo. בעיר יש שוק ירקות שוקק חיים. המשכנו לכיוון Skopje על הדרך המהירה ובסיומה ירדנו ל Canyon Metka היפה. שם שכרנו סירה עם מוביל שלקח אותנו למערת נטיפים מרהיבה (שעה הלוך חזור – 2000 דינר ל 5 איש). שווה. ניתן גם לעשות הליכה לאורך הקניון ברגל מעל המים - הלוך חזור (6 קמ כל כיוון) – אומרים שלוקח כ 3 שעות. שימו לב שמערת הנטיפים נמצאת בגדה השנייה למסלול ההליכה – אך יש אפשרות עם קצת מזל לרדת למים סמוך למערה ולבקש "טרמפ" מאחת הסירות...

המשכנו ל Skopje בניסיון למצוא שם מקום לינה אבל המחירים היו גבוהים לטעמנו ( לא פחות מ 120 יורו למקום דוחה). החלטנו להמר ולהתחיל בנסיעה לכיוון Sofia (4 שעות נסיעה). ואכן בדרך כ 20-30 קמ לפני הגבול עם בולגריה מצאנו מקום סביר במחיר נוח ואפילו אכלנו שם א. ערב טובה. אחכ הסתבר לנו שגם בהמשך הדרך היה לפחות עוד מוטל אחד שנראה טוב..

29.9.14- הגענו לסופיה לפני הצהריים ולאחר מסע שופינג קצר ביקרנו בביה"כ המרהיב ביופיו (פתוח עד 16:00) . בשעות עד הטיסה הלכנו למקום מיוחד שנקרא Escape room ב 126Sv. Kiril i Metodiy בו כל המשפחה נכנסת לחדר חשוך ומקבלת משימה קבוצתית לפצח מנעולים בעזרת פיתרון חידות ורמזים מגניבים. שווה!!

ארוחת סיום טיול היתה במסעדת הגורמה הכי טובה שאכלנו במשך הטיול והיתה גם זולה להפליא –מסעדת ויקטוריה