מסלול לשלושה וחצי שבועות לדרום אפריקה
כללי
טיסה: הדרך הזולה ביותר להגיע לדרום אפריקה היא עם חברת אתיופיאן איירליינס כאשר יש קונקשן באדיס אבבה. סך הכל חברה לא רעה, לא היו עיכובים בזמנים (למעט דחייה של 24 שעות בטיסה חזור עליה הודיעו לנו כמה ימים לפני), אוכל סביר ובחלק מהטיסות המטוסים לא מלאים מה שהופך את הטיסה לנעימה יותר.

 
נהיגה והשכרת רכב: אין ספק שהנהיגה ברכב שכור בדרום אפריקה היא הדרך האידיאלית לטייל במדינה הענקית הזאת. אנחנו גמענו 5000 ק"מ ב-20 ימים (בימים האחרונים היינו ללא רכב). מהירות הנהיגה המקסימלית היא 120 קמ"ש והנהיגה לרוב נינוחה ונעימה, אין הרבה תנועה בכבישים הבינעירוניים ומצב הכבישים מצוין (ולא רק באוטוסטראדות אלא גם בכבישים נידחים יותר). שכרנו את הרכב דרך האתר ECONOMY CAR RENTAL שנתן את ההצעה הזולה ביותר (195 ראנד ליום, כולל הכל). בפועל הרכב נשכר דרך חברת באדג'ט בשדה התעופה ביוהנסבורג והוחזר במרכז קייפטאון. חובה לקחת רכב עם מזגן (ודאי אם נוסעים בחודשים אוקטובר-אפריל), וכן מומלץ לא לקחת את הרכב הכי קטן בקטגוריה כי אחרת יהיה לו קשה לסחוב בדרכים הרריות (מנוע 1.4 ידני יספיק).
מומלץ ביותר לקחת מכשיר GPS. אנחנו קיבלנו אחד כזה מחברים, אך ניתן לשכור מכשיר בארץ בעלות של כ300 שקלים.
יש לקחת בחשבון שהמרחקים גדולים ויהיו מספר ימים שיוקדשו כמעט רק לנסיעה (אם כי לרוב הדרך יפה ומהנה)

טיסה פנימית: סביר להניח שתזדקקו לפחות לטיסה פנימית אחת. ישנן 3 חברות עיקריות: KULULA1TIME וfly mango. אנחנו טסנו עם מנגו מקייפטאון ליוהנסבורג בעלות של 500 ראנד לכרטיס. מומלץ להשוות מחירים בין שלושתן ולהזמין כרטיס כבר מהארץ כי ככל שמזמינים את הכרטיס יותר מוקדם כך המחיר שלו יהיה יותר זול.

 
מזג אוויר: אנחנו נסענו בחודש נובמבר שנחשב לתחילת עונת הקיץ (אביב אם תרצו). בצפון (קרי יוהנסבורג, קניון בליידה וקרוגר) היה חם מאוד ויבש. באיזור הרי דרקנסברג היה גם חם אך פחות ומדי פעם ירדו גשמים בלילה. בדרום (דרך הגנים וקייפטאון), היה יותר קריר וגשום לפרקים, אך בעיקר בערבים ולא היה מדובר בגשמים חזקים. סך הכל חודש מומלץ ביותר לטיול.

 
עלויות מחיה: ראשית צריך לברר מה ערכו של הראנד בהשוואה לשקל. בטיול שלנו (נובמבר 2011), ראנד שווה מעט פחות מחצי שקל. דרום אפריקה אינה הודו אך גם לא אירופה.
- - האוכל והמסעדות זולים בכ-50% ממחירם בארץ ולעיתים אף יותר. מומלץ ביותר לקנות בסופרים, ניתן אפילו לרכוש שם אוכל טרי מוכן בגרושים (מומלצת במיוחד רשת SPAR שסניפים גדולים שלה ניתן למצוא בכל חור).
- - לינה: כאן העסק כבר מתחיל להיות מעט יותר יקר והכל תלוי ברמה שבה מחפשים. אנחנו ישנו במרבית המקומות בבקפקרס שהם המקומות הזולים ביותר (סדר גודל ממוצע של 100 ראנד לחדר משותף, 300 ראנד לחדר זוגי עם שירותים ומקלחת משותפים ו350 לחדר זוגי עם מקלחת ושירותים). במידה ורוצים להתפנק יותר בלודג'ים העסק כבר מתחיל להתייקר במחירים של 400-600 ראנד לזוג ובמלונות המחירים גבוהים ומתחילים במחירים של 700 ראנד לזוג.
- - דלק: נע בין 10-11 ראנד לליטר, לא זול וינגוס חלק נכבד מההוצאות אם אתם עושים טיול שהוא רק ברכב.
- - אטרקציות וכניסה לאתרים: לספארי דוגמת קרוגר נאלצנו להיפרד מ192 ראנד לראש. בשמורות קטנות יותר המחירים נמוכים יותר ולרוב לא עוברים את ה60 ראנד לאדם. אטרקציות אקסטרים ודברים דומים יקרים אך עדיין נמוכים בלפחות 30-40% ממחירם בארץ.
כדאי תמיד לבקש הנחה (באתרים ומקומות לינה), אנחנו ביקשנו הנחת סטודנט וכמעט תמיד נענינו בחיוב.

ביטחון אישי: רוב הזמן הרגשנו בטוחים בדרום אפריקה למרות האזהרות מהארץ. פשוט צריך לשמור על הכללים הבסיסיים של לא להסתובב בחושך במקומות לא מתויירים ולא לעצור בעיירות נידחות שלא נראות או מרגישות בטוחות.

 
הכנות מראש: למעט רכב, כניסה ולינה בפארק קרוגר וטיסה פנימית מקייפטאון ליוהנסבורג לא הזמנו בשום מקום מראש ובהחלט לא היה צורך בכך. אומנם נובמבר נחשב לחודש הראשון של עונת התיירות אך ההיצע כה רחב שכמעט בשום מקום לא נתקלנו במצב שאין מקום לישון.

 
חיסונים: יש לקחת כדורים נגד מלריה במידה ומגיעים לאיזורים נגועים (במקרה שלנו- פארק קרוגר ואיזור סנט לושיה). מעבר לכך יש להתייעץ עם רופא. בגדול לא עשינו חיסונים מיוחדים, אך לדעתנו כדאי לפחות להתחסן נגד טטנוס במידה ואין לכם חיסון בתוקף. החיסונים אינם בגדר חובה.

 
תקשורת: אנחנו קנינו כרטיס סים מקומי אבל היינו יכולים לעשות את זה רק בעזרת מישהי מקומית שהכרנו שם שגם צריך להיות עם תעודת הזהות שלו, כלומר אתם לא תוכלו לקנות סים מקומי בעצמכם. במידה והצלחתם לרכוש אחד כזה ניתן לטעון אותו בכל קופה בסופר בסכומים שונים (גם את הסים עצמו ניתן לרכוש בסופר או בחנויות סלולר)
מסלול
יוהנסבורג, קניון בליידה ופארק קרוגר

יום 1: נחיתה בשדה התעופה ביוהנסבורג, איסוף רכב ונסיעה על כביש N1 לפרטוריה, לינה אצל חברה שגרה שם.

 
יום 2: נסיעה לכיוון קניון בליידה על כביש N4 (כביש אגרה), פניה לכביש R36 לכיוון העיר ליידנבורג ולאחר מכן פניה לכביש 37R דרך מעבר "לונג טום", דרך הרים יפה ביותר. משם לעיירה סאבי ותצפית על מפלי לונג קריק ומפל המקמק. ישנם עוד מפלים באיזור אך אין צורך לבקר בכולם. הגעה לGarskop ולינה שם בלודג' Blue Swallows תמורת 300 ראנד לזוג (חדר ומקלחת פרטיים)

 
יום 3: נסיעה בדרך הפנורמה 532R, עצירה בחלון האלוהים (GOD'S WINDOW), מפלי ליסבון, מפלי ברלין, בורות המזל של בורקה ושלושת הרנדווילים. בכל נקודה כזו תיאלצו לשלם (בין 5 ל30 ראנד לאדם). נופים מדהימים ועוצרי נשימה בכל אחד מהמקומות. לאחר מכן רצינו להתקרב כמה שיותר לפארק קרוגר על מנת להחיל למחרת את היום מוקדם שם אך זה הסתבר כטעות כי בשלב מסויים לא היו כמעט מקומות לינה לאורך הדרך (במידה ונכנסים דרך אחד השערים המזרחיים). במזל מצאנו במקום בשמורת מנייליטי הצמודה לקרוגר (350 לזוג+ 60 כניסה לשמורה), אך הדבר היה כרוך בנסיעה ארוכה בדרך עפר עד ההגעה למחנה.

 
יום 4: פארק קרוגר. כניסה דרך שער אורפן ולינה במחנה סאטרה. בהחלט מומלץ להצטייד באוכל יבש לפני הכניסה, אם כי המחירים בסופרים בתוך השמורה אינם מופקעים להחריד אלא גבוהים בשיעור של 10-20% מהמחירים בחוץ. אנחנו בחרנו לישון בקמפינג בשני הלילות שלנו שם וזה בהחלט משתלם (למי שזה מתאים כמובן). 180 ראנד עבור 2 אנשים ובתמורה מקבלים מקלחות חמות ונקיות, מיחם להכנת קפה ותה, ומטבח משותף. באופן כללי למי שאוהב קמפינג ניתן לעשות כך את כל הטיול (בכל בקפקר ובכל שמורה יש אפשרות לקמפינג והמחיר כמובן נמוך משמעותית מאשר חדר וניתן להוריד בצורה משמעותית את עלות הטיול).
יש לציין שיום בקרוגר מעייף ביותר, מתחילים מוקדם מאוד בבוקר ונוסעים מרחקים גדולים (לפחות 250 ק"מ), במהירות נמוכה (לא מעבר ל50 קמ"ש) כאשר חלק ניכר הוא בדרכי עפר ובמקביל מחפשים כל הזמן חיות. מתחילים את היום מוקדם (שערי המחנה נפתחים ב5 בבוקר) ומסיימים אותו לרוב לקראת ערב כאשר שערי המחנה נסגרים.

יום 5: פארק קורגר, לינה במחנה סקוקוזה

יום 6: פארק קרוגר, יציאה משער Malalane ולינה בעיירה Malalane בלודג' CYCAS המומלץ תמורת 400 ראנד (חדר ומקלחת פרטיים)

 
נסיעה לסנט לושיה דרך סווזילנד

יום7: נסיעה לסנט לושיה דרך סווזילנד בכביש N4, 571R, מעבר לסווזילנד (50 ראנד אגרת מעבר לרכב) ונסיעה בכביש MR3, MR16, 8MR. יש לקחת בחשבון עיכוב קל במעברי הגבול. המהירות המותרת בסווזילנד נעה בין 80 ל100 קמ"ש (תלוי בכמות הפרות שמסתובבת בכביש). גם שם מצב הכבישים טוב (אם כי פחות מפותח מאשר בדרום אפריקה). חזרה לדרום אפריקה ונסיעה בכביש N2 ואז ירידה לכביש 618Rשמגיע עד לעיירה סנט לושיה. העיירה הזכירה לנו מאוד את טבריה או אילת באופי התיירותי שלה. לינה בבקפקר BIB'S (280 ראנד לזוג, חדר ומקלחת פרטיים). מומלצת מאוד מסעדתBRAZA  שנמצאת ברחוב הראשי, מסעדת בשר זולה וטעימה במיוחד.

 
יום 8: החלטנו לוותר על האטרקציות השונות והיקרות שמציעים משרדי התיירות בעיר (שיט לצפיה בלוויתנים וקרוקודילים, קייקים וכדומה) ועשינו טיול עצמאי בשמורת Isimangaliso Wetland Park (לשעבר שמורת סנט לושיה), 30 ראנד כניסה לאדם +35 ראנד עבור הרכב. נופים אחרים לגמרי מקרוגר, הרבה ביצות ואגמים. מבחר החיות שבהם נתקלנו היה הרבה יותר קטן מזה שבקרוגר. בקצהו של הפארק מגיעים לקייפ וידאל עם חוף ים לבן ובתולי, לכן מומלץ לקחת בגדי ים (אם לא קר מדי). סך הכל 5-6 שעות בשמורה מספיקות וממצות. חזרה ולינה נוספת בסנט לושיה.

 
הרי דרקנסברג

זה אולי האיזור שבו הכי תשמחו שיש לכם רכב כי ההתניידות באיזור כמעט בלתי אפשרית אחרת בצורה עצמאית. המרחקים בין השמורות גדול ואין תחבורה ציבורית כלל.
יום 9: נסיעה לכיוון החלק הצפוני של הרי דרקנסברג (נסיעה של כ450 ק"מ). מומלץ מאוד שלא לנסוע את כל הדרך באוטוסטראדה ולעשות את הדרך על כביש R74, דרך יפיפיה עם נופים עוצרי נשימה. לינה Amphitheatre BP תמורת 380 ראנד לזוג (חדר ומקלחת פרטיים). במידה וישנים באחד מהמקומות הקרובים לשמורות מומלץ לעצור באחת העיירות שלפני ולקנות אוכל כי בערבים אין ממש לאן לצאת (לרוב בעיר הקרובה ביותר תהיה במרחק של לפחות 20 ק"מ) והארוחות המוצעות בבקפקרים יקרות ולא ממש משתלמות.

 
יום 10: שמורת רויאל נטאל פארק (60 ראנד כניסה). מסלול הGORGE, מסלול רגלי הלוך חזור יפה של כ-15 ק"מ. יש מגוון של מסלולים בתוך השמורה בדרגות קושי שונות. אפשר תמיד להתייעץ במרכז המבקרים. לאחר מכן אכלנו במגדל הפיצה. מהמסעדות הבודדות ששוכנות באיזור, מומלץ ביותר אם אתם חובבי פיצות ופסטות.

 
יום 11: נסיעה לכיוון החלק המרכזי של הרי דרקנסברג לשמורת קת'דראל פיק. בשמורה אין הרבה אופציות לינה ולכן ישנו בקמפינג במחנה דידימה (180 ראנד לזוג) כי כל שאר המקומות היו יקרים מדי לתקציב שלנו. עשינו מספר מסלולים למפלי דורין + מערה עם ציורי בושמנים ולאחר מכן טיפוס קשה שארך כשעה לסלע הפטריה. נוף מהמם מובטח למי שמגיע לפסגה. גם כאן יש מגוון רחב של מסלולים לבחירה.

יום 12: שמורת MONK'S COWL (30 ראנד לאדם), מסלול רגלי למפלי נאנדיס (כ-10 ק"מ, הלוך חזור, 4 שעות הליכה). נסיעה לסאני פס בחלק הדרומי של הרי דרקנסברג (כ300 ק"מ משמורת MONK'S COWL, 3 שעות נסיעה בכביש N3 (כביש אגרה) ובכביש R617. לינה בסאני לודג' 300 ראנד לחדר זוגי עם שירותים ומקלחות משותפים. (יש לציין כי התקשרנו יום לפני על מנת להזמין מקום מכיוון שבאיזור הזה מבחר ההיצע של מקומות הלינה די מצומצם באופן יחסי, בעיקר אם תקציב הלינה שלכם לא מאפשר להשתולל).

 
יום 13: טיול לסאני פס וללסות'ו. הדרך המקובלת להגיע לסאני פס היא בסיור עם רכב 4X4 שאותו ניתן להזמין מהמקום שבו אתם ישנים או באחד ממשרדי התיירות (למשל בעיר הימלוויל) שעלותו נעה בין 430-500 ראנד לאדם. הסיור כולל הדרכה, נסיעה ואוכל. אנחנו עשינו חלק מהמסלול ברגל (הליכה בעליה מתונה למרחק של כ-14 ק"מ). ובנקודת הגבול הדרום אפריקאית הצלחנו במזל רב למצוא טרמפ עם זוג דרום אפריקאי צעיר שגם היה חברה מהנה שלא היינו מקבלים בשום סיור. בחירה שלכם איך אתם מעדיפים לעשות את המסלול הזה, אבל בכל מקרה אל תשכחו את הדרכון שלכם כי הוא צריך להיות איתכם. במידה ורוצים לעשות את המסלול ברגל יש לקחת בחשבון כי בשלב מסויים העלייה נעשית תלולה יותר וסך הכל המרחק הוא כ-20 ק"מ עד לנקודת הגבול עם לסות'ו, וחוץ מזה צריך גם לחזור. הנוף בדרך מדהים (אם כי לנו היה קצת ערפל, ועדיין). החוויה בתוך לסות'ו הייתה בלתי נשכחת- ארץ של כלום, אבל כלום ראשוני ו"בראשיתי" אין כבישים, אין תחבורה, רק כבשים, אנשים עטופים בבדים ובתים מבוץ. בנקודת הגבול גם מחכה הסאני-טופ- הפאב הגבוה באפריקה. גם חוויה מומלצת ומהנה עם מחירים שפויים למרות אופיו התיירותי של המקום.
יש גם אופציות לטיולים ארוכים יותר של יומיים ושלושה וכן סיורי פוני, שלצערנו לא היה לנו זמן לנסות.

דרך הגנים וקייפטאון

יום 14: נסיעה ארוכה, מתישה ומשעממת לפורט אליזבת (כ-800 ק"מ) על כביש N2, לא הצלחנו לעמוד ביעד ולאחר 11 שעות נסיעה החלטנו לישון בבקפקר Whethu בעיר GRAHAMSTOWN. תמורת 380 ראנד לזוג (חדר ומקלחת פרטיים). לא מקום מומלץ, באופן יחסי ליתר הבקפקרים שהיינו בהם.

 
יום 15: נסיעה לפורט אליזבת וביקור בפארק האריות הלבנים SEAVIEW LION PARK (55 ראנד כניסה). מדובר בשמורה מלאכותית שהאטרקציה המרכזית בה היא אוכלוסיה של אריות לבנים וטיגריסים שמגדלים בשמורה במטרה להרבות את אוכלוסייתם וביום מן הימים לשחררם לטבע. החיות הגדולות נמצאות בכלובים פתוחים. בסוף המסלול מגיעים לאיזור שבו ניתן לצפות בגורי אריות וטיגריסים מתוקים להפליא. אם אתם אוהבי חתולים המקום הזה הוא בגדר חובה. לאחר מכן התחלנו למעשה את נתיב הגנים לאורך כביש N2. עצרנו בTsitsikamma Falls Adventurs לעשות מעין אומגה מעל מפלי ציצקאמה (300 ראנד לאדם), אטרקציה חביבה לחובבי האקסטרים לייט. מדובר ב8 אומגות הנפרשות מעל למפלים כאשר הארוכה שבהן מגיעה לאורך של 212 מטר. בגדול שווה את הכסף. לינה בBloukrans BP בצמוד לגשר בלוקראן 240 לזוג (חדר זוגי, מקלחת ושירותים משותפים) כמו כן יש 5% הנחה אם אתם מעוניינים בקפיצת הבאנג'י המטורפת אם ישנים בבקפקר הזה. ארוחת ערב במסעדת סטורמס ריבר שבפארק ציצקאמה (לא יקר וטעים)

 
יום 16: באנג'י!! מגשר בלוקראנס (הבאנג'י המסחרי הגבוה ביותר בעולם מוגבה 216 מטר, 690 ראנד לאדם + 70 ראנד אם אתם רוצים צילומים של עצמכם). מומלץ ביותר לחובבי הז'אנר ואם בא לכם להתנסות בזה לפחות פעם בחיים אין ספק שזה המקום. אם אתם פחדנים עדיין מומלץ להגיע ולהסתכל במטורפים אחרים עושים את זה מנקודת התצפית שנמצאת במקום. לאחר התאוששות כניסה לפארק ציציקאמה (54 ראנד לאדם) ומסלול רגלי הלוך חזור של כ-3 שעות לגשר התלוי שבשמורה ולאחריו לנקודת תצפית יפה. לאחר מכן נסיעה לעיירה פלטנברג ביי ולינה בבקפקר NOTHANDO ב380 ראנד לזוג, (חדר ומקלחת פרטיים) מומלץ ביותר!

 
יום 17: שמורת רוברג הצמודה לפלטנברג ביי (כניסה 30 ראנד לאדם). זוהי שמורה שהיא לשון יבשה באורך של 4 ק"מ בתוך האוקיאנוס. בשמורה יש 3 מסלולי הליכה כאשר הארוך ביותר מקיף למעשה את הלשון ואורכו כ-9 ק"מ ונמשך 5 שעות. מצד אחד הולכים במקביל למפרץ ומהצד השני בצמוד לאוקיאנוס. הליכה לא הכי קלה עם טיפוס על סלעים. יש המון כלבי ים בשמורה (ואם מתמזל מזלכם ניתן גם לראות דולפינים) ובקצה הלשון ניתן לרדת לכיוון האוקיאנוס לצפות בהם מקפצים ומשחקים ממש מרחק נגיעה מכם. מסלול מומלץ ומהנה ביותר. נסיעה לכיוון העיירה ניזנה ולינה בHighfields ב280 ראנד לזוג (חדר זוגי עם מקלחת ושירותים משותפים) ארוחת ערב מומלצת בMario's הנמצאת בלאגונה היפה של העיר.

 
יום 18: לאחר שהרגשנו כי התחלנו למצות את נתיב הגנים (רוב העיירות מתחילות בשלב מסוים לחזור על עצמן מבחינת הנופים והאטרקציות), החלטנו להצפין מעט לכיוון העיירה אודסהורן ומערות קנגו. נסענו דרך כביש N2 ולאחר מכן פנינו לכביש N9, חצינו את העיירה ג'ורג' והמשכנו על כביש R62, חצינו את העיירה אודסהורן ונסענו על כביש R326 לכיוון מערות קנגו. הנסיעה ארכה כשלוש-ארבע שעות והיה מדהים לצפות בשינוי הנוף המהיר מזה שאליו רגילים בנתיב הגנים. נוף סלעי ומדברי והמון חוות יענים בדרך. כשתגיעו למערות קנגו תצטרכו לבחור בין המסלול הרגיל (כשעה) למסלול האתגרי (כשעה וחצי). שני המסלולים כוללים הדרכה באנגלית. אנחנו בחרנו במסלול האתגרי הכולל מעברים צרים מאוד, זחילות וטיפוסים. לא משהו שמבוגרים לא יוכלו לעשות, אך אם אתם קלסטרופוביים או סתם לא אוהבים דברים כאלה תוותרו. אנחנו ממליצים מאוד כי זה מאוד משדרג את החוויה (כי מערות כאלה יש בשפע באירופה). לאחר מכן חזרנו לאודסהורן וישנו בבקפקר Paradise החביב (310 ראנד לזוג עבור חדר עם מקלחת ושירותים צמודים). בערב אכלנו במסעדת Bello Ciboהנמצאת מול הבקפקר, אולי המסעדה הטובה ביותר בכל הטיול. אם אתם לא שומרי כשרות אדוקים אל תפספסו את ההזדמנות לאכול שם סטייק יען.

 
יום 19: נסיעה לקייפטאון (סך הכל כ-600 ק"מ). ראשית דרך כביש R62, לאחר פניה לכביש R324 למעבר ההרים Tradouw Pass ולאחר מכן חזרה לכביש N2. לפני הכניסה לקייפטאון עצרנו בהרמונס שם ניתן לתצפת על לוויתנים בעונה. כשאנחנו הגענו עונת הנדודים של הלוויתנים הייתה לקראת סופה והסבירו לנו שהם כבר פחות קרובים לחוף לכן לא זכינו לראות שם משהו. אין משהו נוסף לראות או לעשות כאן כך שאם אתם לא מגיעים בעונה כדאי לוותר. לאחר מכן נסענו לסטלנבוש, מעין עיירת סטודנטים מגניבה (לנו היא הזכירה קצת את תל-אביב). יש אווירה סטודנטיאלית נחמדה ואינספור מסעדות ובתי קפה, אם זה הקטע שלכם מומלץ לבקר. כמו כן בדרך ישנם הרבה מאוד יקבים וכרמים (יין זה לא ממש הקטע שלנו אז ויתרנו על העצירות בדרך). קייפטאון היא עיר גדולה ובגדול בטוחה, רק צריך לשים לב שלא להסתובב לבד בחושך ובמקומות לא מתויירים ולשמור על החפצים שלכם בתוך תיקים (למשל לא להסתובב עם מצלמה בצורה גלויה). בקייפטאון ישנו 4 לילות אצל חבר כאשר הרכב חנה ברחוב ולא קרה לו כלום.

 
יום 20: שמורת Cape of Good Hope. נסענו מקייפטאון לכיוון עיירת הנופש Houtbay דרך פסגת צ'פמן בכביש M6(כביש אגרה), עליה דרך נופים מדהימים, מומלץ ביותר. בשמורה (כניסה 85 ראנד לאדם) ניתן לראות מעט חיות אך מגיעים בעיקר בשביל הנוף. האטרקציה המרכזית היא כמובן Cape Point המגדלור והנקודה הדרומית ביותר בשמורה (ניתן לעלות ברכבל, אך בגדול די מיותר וניתן לעשות ברגל). כמו כן יש מספר מסלולי הליכה בשמורה, אנחנו עשינו הליכה קצרה של כחצי שעה לכיוון המגדלור הישן וכן הליכה של כשעה וחצי לכף התקווה הטובה. כמו כן ניתן לצפות בלווייתנים גם כאן (הפעם היה לנו מזל). לאחר השמורה חזרנו לקייפטאון מהכיוון השני (כביש M4) דרך העיר סיימונ'ס טאון. האטרקציה העיקרית כאן היא הפינגווינים הרבים שמסתובבים בחוף. בחוף מבקשים דמי כניסה, אך ניתן לצפות בפינגווינים בחינם גם מהטיילת הקטנה שנמצאת במקביל לחוף. וחזרה לקייפטאון

 
יום 21: לאחר שהגענו להר השולחן וגילינו שהוא סגור בגלל מזג אוויר (רוחות חזקות, ובכל מקרה לפני שאתם מגיעים מומלץ להתקשר ולבדוק האם האתר והרכבל פתוחים למבקרים) נסענו לנמל ורכשנו כרטיסים להפלגה בצהריים לרובין איילנד, גם כאן כדאי להגיע אפילו יום לפני על מנת לרכוש כרטיס (עלות 220 ראנד לאדם הכולל שייט של כ45 דקות במעבורת לאי, סיור מודרך באוטובוס והרצאה של אסיר לשעבר, סך הכל כשלוש שעות). ישנה הפלגה כזו בכל שעתיים. עד שיגיע מועד ההפלגה סיירנו בCompany Gardens היפים של קייפטאון והלכנו לגלריה הלאומית IZIKO למי שאוהב אומנות מודרנית ואומנות בכלל, בהחלט תחושה של אירופה לכל דבר. לאחר מכן החזרנו את הרכב השכור והלכנו ברגל לנמל לקראת ההפלגה. הביקור ברובין איילנד מומלץ, בעיקר אם אתם חובבי היסטוריה. אני מאמין שכישראלים תהיה לכם הרגשה של ביקור במחנה ריכוז בפולין, אבל המקום מהווה נקודה חשובה בהיסטוריה של דרום אפריקה. מעבר לכך יש גם פינגווינים ובעלי חיים נוספים על האי וכן תצפית יפה על קייפטאון והר השולחן. לא ניתן להגיע ולסייר באי בצורה עצמאית.

 
יום 22: ביום הזה נאלצנו להסתדר עם תחבורה ציבורית, אחת הנקודות החלשות של קייפטאון בפרט ודרום אפריקה בכלל. ישנן מוניות שירות שנוסעות על הכבישים הראשיים ועוצרות בכל מקום שבו אתם עומדים. על מנת להגיע להר השולחן נסענו עם מונית לתחנת האוטובוס המרכזית של העיר (5 ראנד לאדם) ולאחר מכן לקחנו עוד מונית שהביאה אותנו עד הכניסה לאתר (20 ראנד לאדם). אם תגיעו להר השולחן ביום יפה תיאלצו לחכות בתור די ארוך. אנחנו הגענו ביום עם מזג אוויר מושלם ונאלצנו לחכות כמעט שעתיים בתור לרכבל (עלות 195 ראנד לאדם). ניתן כמובן לחסוך את התור ואת הכסף ולעלות ברגל, לא ניסינו אבל הבנו שמדובר בעליה מאוד לא קלה ובדרכים שלא מסומנות היטב. בפסגת ההר יש סיורים חינמיים פעמיים ביום (ב10 בבוקר וב12 בצהריים), אם אתם מגיעים לשם בזמן כדאי לנצל אותם. הנוף מהר השולחן בהחלט יפה ומרשים אך לדעתנו להכתיר אותו כאחד משבעת פלאי עולם זה מעט מוגזם. שעתיים-שלוש בפסגה בהחלט יספיקו למצות אותו. לאחר מכן נסענו במונית שירות ל Green Market השוק המרכזי של קייפטאון, מקום מומלץ לקנות מזכרות, יש כאן כמעט את כל המזכרות שראיתם במהלך הטיול במחירים סבירים (להתמקח, להתמקח להתמקח). לאחר מכן חזרנו לדירה ובערב המארח שלנו לקחת אותנו EASTERN FOOD BAZAR, מעין שוק אוכל מזרחי-אסייאתי, המקום נמצא ברחובLONG MARKET 96 קרוב לשוק, לא היינו מגיעים אליו אלמלא המארח המקומי שלנו. מקום מאוד מאוד מומלץ וזול (עד 40 ראנד למנה), מנות ענקיות ומאכלס בעיקר מקומיים. בלילה נסענו לאחת הtownships של קייפטאון- כינוי לשכונות העוני והפשע של דרום אפריקה. כמובן שאסור להגיע לשם בשום אופן להגיע בלילה, אנחנו עשינו זאת עם המארח המקומי שלנו שהכיר שם אנשים. מומלץ מאוד לבקר באיזורים האלה (ישנם סיורים מאורגנים בשעות היום) כדי לראות את דרום אפריקה האמיתית.

 
יום 23: למעשה זה היה אמור להיות יומו האחרון של הטיול עם טיסה מקומית מקייפטאון ליוהנסבורג (כשעתיים טיסה) ומיוהנסבורג לארץ, אך הטיסה שלנו נדחתה ב24 שעות, לכן שכרנו רכב ליום אחד משדה התעופה ונסענו למוזיאון האפרטהייד.(55 ראנד לאדם + 15 ראנד למדריך אודיו) חוויה מרתקת (מזכיר מעט את יד ושם), מומלץ לקחת אוזניות עם הדרכה קולית. במידה ותלכו במוזיאון בצורה מסודרת הביקור ייקח כשלוש שעות. לאחר מכן נסענו למארחת שלנו בפרטוריה.

 
יום 24: נסיעה לשדה התעופה ביוהנסבורג וחזרה לארץ.
יותר מאשמח לענות על שאלות ולתת טיפים במייל muykef@gmail.com