בשלהי יולי האחרון בילינו, אשתי ואני, שבוע בחלקו הדרום-מזרחי של האי סיציליה. אם צריך לסכם, בטרם אתחיל, את השבוע באי, אזי ארשום "חוויה". זהו ביקורנו השלישי באיטליה (טרם לכן היינו בצפון איטליה ובאזור רומא-נאפולי-אמלפי), וכנראה הוא המוצלח שבהם (ודאי שקולינארית).

אפתח במס' סעיפים, שמא אומר המלצות, או אמירות כלליות, בטרם אתאר את המסלול שעשינו:

• שטח האי סיציליה דומה לזה של מדינת ישראל, כאשר מערכת הכבישים שבאי מייצרת נסיעות לא-קצרות ממקום למקום. לכן, בחרנו להתמקד בחצי האי המזרחי (קו דמיוני שיחבר את Taormina שבצפון, עם Agrigento בדרום-מערב יתחם במדויק את האזור בו הסתובבנו). על אף הפיתוי לעלות צפונה ומערבה, לאזור Palermo ולחופים הטובים של האי, החלטנו לדבוק באזור מסוים ע"מ להצליח לחוותו בצורה טובה. בדיעבד - החלטה טובה...
  • בהמשך לסעיף הקודם, בתכנון הטיול עלתה ההתלבטות של נדידה בין מקומות לינה שונים או להיצמד לאחד-שניים ולבצע טיול כוכב. על אף שתמיד ניתן להתמקם בנק' אחת וממנה לצאת לטיולי / סיורי יום, לדעתי - ע"מ לחוות את החלק המזרחי של האי ולהימנע מנסיעות לא-נגמרות (משום מה כל נסיעה ממקום למקום באי מתחילה ב-45 דק'...), בחרו 2-3 מקומות לינה בנק' שונות בהתאם למסלול המתוכנן שלכם.
  • הכנה / מידע מקדים - אנחנו לא אנשי מוזיאונים, והסיורים בעיירות השונות בוצע ע"י הליכה בין נק' עניין. היה לי מדריך אלקטרוני באנגלית על האי בפלאפון שנתן כיוון ומידע כללי, והסתובבתי עם סימונים של נק' העניין ב-Google Maps (ב-offline). ממליץ לבצע הכנה בהתאם למקומות שמגיעים אליהם (לקנות מדריך / לאסוף מידע מהאינטרנט / מדריך אלקטרוני...). אמנם "אין טוב ממראה עיניים", אך מדי פעם מעניין לשמוע גם קצת מעבר.
  • הבנייה באי - חשוב להתמקד בסעיף הזה לטובת הבנה של איך-יראה-הטיול. חלק גדול מהעיירות הציוריות והכפרים המתוירים נבנו על גבעות למיניהן. לכן, ההליכה בהם כוללות עליות וירידות. בנוסף, אני לא מוצא אופן אחר לתאר את צורת הבניה של אותם הכפרים ועיירות מאשר ערימה של בתים. תשכחו את המושג תכנית בניין עיר, או תכנון עירוני. בסיציליה תמצאו ערב רב של בתים מכל הסוגים, שביניהם צצים מגדלי כנסיות ומבנים עתיקים. בכלל, המושג "בארוקי" חוזר שוב ושוב בהקשר הבנייה באי. גשו ל-Wikipedia טרם הנסיעה ע"מ להבין במה מדובר. צורת הבנייה, אגב, מייצרת תצפיות מאוד יפות על אותן העיירות מבחוץ, תו"כ נסיעה בכביש שמוביל אליהן / מהן. שימו לב שאין נק' עצירה מסודרות בשולי אותם הכבישים, גם לא כשהעיירה נשקפת במלוא הדרה וממש, אבל ממש, חייבים לצלם.
  • כבישים - בסיציליה מס' אוטוסטרדות וכבישים מהירים, לפחות אחד מהם בתשלום (נסיעה בקטע הכביש בין Catania ל-Taromina, למשל, עולה €1.80). בכבישים הבין-עירוניים והעירוניים זה כבר סיפור אחר - שם תוכלו למצוא את כל סוגי הכבישים, בכל הרוחבים והצפיפויות הקיימות. השילוט באי טוב בגדול אך לפעמים לוקה בקטן. בקיצור, ממליץ על ניווט מבוסס GPS.
  • חניה - רבות סופר, תואר ודובר על הנהיגה והחניה באיטליה בכלל, ובסיציליה בפרט. אם צריך לבחור בהמלצה אחת, הייתי אומר לכו על כחול לבן, כמה שיותר קרוב למרכז. לנו זה עבד לא פעם. השלטים אמנם באיטלקית אך ברורים, יחסית, המחירים לשעה סבירים (€0.8 לכל היותר, במקומות שאנחנו חנינו) והזמן שנחסך בהליכה אל ומהאוטו ללא ספק שווה את ההשקעה.
  • צהריים בסיציליה - סיאסטה במיטבה. למעט המרכזים התיירותיים מאוד של האי, אין להפריע את מנוחת הצהריים של הסיציליאנים. במילים אחרות, חלק גדול מאוד מהמסעדות ומקומות הבילוי סגור. אל תתכננו ארוחת צהריים מאוחרת...
  • מז"א בסיציליה די דומה לזה שבארץ, לפחות בשבוע שאנחנו היינו. לפרקים הרגיש פחות לח, לפרקים לא, ובכל אופן אנחנו חווינו שבוע של טמפ' ממוצעת שמעל קו 30 המעלות. לשיקולכם, אם אתם מחפשים מפלט מחום יולי-אוגוסט - לא בטוח שהאי הוא המקום עבורכם.

עד כאן המלצות כלליות. בהמשך הבלוג אביא, כמיטב המסורת, פירוט מקוצר למסלול שאותו עברנו. פירוט נרחב וספציפי יותר יופיע בטיפים / מוזמנים להעלות שאלות... אז ככה זה הלך:

יום 1 (יום שלישי בשבוע) - נחתנו לקראת צהריים ב-Catania. לאחר המתנה של שעה לרכב שכור (הדלפק של חברת Maggiore לא האיר פנים...) עלינו צפונה. לאחר עצירה קלה ב-Aci Trezza לתצפית על האיים הקיקלופים ולעבר הטירה שעל מצוק-מעל-הים שב-Aci Castello (שני האתרים לא מרגשים, אם כי ההליכה בסמוך לקו-המים נחמדה) הגענו ל-Taormina. בטרם ההגעה למלון עלינו לתצפית מהכפר שמעל העיירה - כפר העונה לשם Castelmola. הנוף מהכפר, שמתנשא לגובה 500 מ' מעל פני הים, בכלל לא רע. לאחר סיבוב קצר במרכז הכפר ועלייה לתצפית בשרידי הטירה שבו ירדנו ל-Taormina והגענו למלון (Hotel Condor, ממוקם 7 דק' הליכה משער Messina).

מבט על Taormina מלמעלה

את הערב סיימנו בסיבוב ברחוב הראשי של העיירה - Corso Umberto. מדובר ברחוב באורך קילומטר, כמעט, עתיר בחנויות, מסעדות ותיירים והומה עד שעות הלילה.

טיפ 1# על Taormina - העיירה לא משופעת במקומות חניה. לכן, בהזמינכם מקום לישון בו, נא ודאו מה הסדרי החניה.

יום 2 - יום בסימן Taormina. במילים אחרות, מדובר ביום ללא נסיעה. את חצי היום הראשון הקדשנו לסדנת בישול אצל השף Massimo. מדובר ב-5שעות שמתחילות בקניית המצרכים בשוק המקומי ונגמרים בארוחת 5 מנות. מומלץ מאוד, פרטים נוספים בטיפ נפרד. בהמשך היום ירדנו לים, לחוף ה-Isola Bella. החוף (והים) הוא עם אבנים, ולא חול, שניתן לראותן בקושי בין המגבות והאנשים שתופסים כל חלקה פנויה. עם זאת, החוף עצמו אכן מיוחד. את הדרך למטה עשינו רגלית, במדרגות (חצי שעה, בערך, לירידה למטה), ואת העלייה עשינו ברכבל (€3 לאדם לכיוון). את הערב סיימנו - איך לא - בהליכה וארוחה באזור Corso Umberto.

חוף Isola Bella

יום 3 - את היום התחלנו בנסיעה לשוק ב-Catania. את היום ליווה חשש כבד לאובדן, שמא אומר גניבה - החל מהארנק וכלה ברכב. בדיעבד, לא קרה כלום, אך רבים הסיפורים על גניבות של ציוד מתוך הרכב ועל כייסות-מקומית. השוק עצמו, שמשתרע על מס' רחובות וסמטאות באזור Piazza Carlo Alberto, מכיל את כל מה ששוק טוב צריך להכיל - בייחוד פירות וירקות מכל הסוגים, המינים והגוונים, לצד ביגוד, דגים וכו'. חוויה נחמדה ומומלצת. משם המשכנו לרחוב Via Crociferi, לראות מעט בנייה-עתיקה וכנסיות, וחזרנו דרך הרחוב הראשי של העיר - Via Etnea - העמוס בחנויות, כולל ביקור בגני Bellini שצמודים אליו. בסה"כ, ממליץ על ביקור בעיר (ניתן להגיע גם ברכבת לחוששים מהשארת הרכב). חזרנו לרכב (אגב, חנינו כחצי ק"מ מהשוק בכחול-לבן) ונסענו צפונה לכיוון Gole Alcantara. אין דרך טובה יותר לתאר את זה מאשר הסח'נה הסיציליאני. אמנם לא מדובר בבריכות אלא בנהר, והמים לא בטמפ' של 28 אלא יותר לכיוון מי קרח, אך ניכר שגם כאן כל פיסת גדה פנויה תפוסה ע"י מבלים (המנגל הישראלי מתחלף בפסטה מקופסה...). אנחנו התקדמנו כמה דק' במורד הנהר ומצאנו לנו פינה נחמדה. באתר, אגב, ניתן לרדת ישירות למים או לבצע סיור מעל הקניון (סוג של גן בוטני, להבנתי). לכן, למי שרוצה לרדת למים בלבד (ולא לעשות סיור בגן שמעל הקניון), נא שלא ייכנס לחניה של האתר אלא שיחנה 100-200 מ' במעלה הכביש ושירד במדרגות אל המים (€1.5 כניסה, 3 דק' ירידה במדרגות עד שמגיעים למים). את היום סיימתי באמפיתיאטרון שבטאורמינה. כנראה מדובר באמפי במיקום הטוב בעולם - נוף מרשים ביותר. עם זאת, 10 היורו שגובים בכניסה בשילוב שני שלטי הסבר ותו לא הופכים את הביקור באתר (חצי שעה, סדר גודל) למסחטת כסף. את הערב בילינו, באופן מפתיע, ב... Corso Umberto, הפעם במסעדת Nero D'Avola (מסעדה טובה שמתבססת עם בעלים יצירתי שמתבססת על תוצרת מקומית ומה שזמין באותו היום, יקרה יחסית), וקינחנו בקנולי (מאפה גלילי-מתוק ממולא במילוי שהוא לרוב ריקוטה) ב- La Pignolata Guinness. שווה לטעום שם את ממרח הפיסטוקים בתוצרת עצמית.

יום 4 - יום Etna. על הביקור בהר ניתן לקרוא במקומות רבים, לכן לא ארחיב יתר על המידה. אנחנו בחרנו באופציה התיירותית ביותר - עלייה ברכבל לגובה 2,500, משם נסיעה עם משאית יונימוג לגובה 3,000 מ' לאזור שניים מלועות הר הגעש (שנפערו בהתפרצויות ב-2001 ו-2002) וביצוע סיור של 45 דק' בערך באזור עם מעין "מדריך אלפיני" (בפועל מדובר באיטלקי שבמקרה הטוב מסביר קצת על ההר). בגדול, מדובר בחוויה מאוד יקרה (63 יורו לבנאדם), שהיא אמנם די ייחודית אך לא מאוד מרשימה, לפחות לדעתי. גם הנוף שנשקף מגובה 3,000 מ' לא "עשה לי את זה" (והיינו ביום עם ראות טובה, יחסית). ישנה אפשרות לטפס רגלית את כל העלייה או חלקה (עד לרכבל ו/או ממנו לכיוון הפסגה) - בתור מי שטייל בפירנאים, ב-GR20 ובדרך הליקית (ולא מעט בארץ, מן הסתם), מעבר לאתגר הפיזי של הטיפוס על הר הגעש לא נראה לי שיש ערך מוסף להליכה. משם המשכנו לנק' הלינה ל-2 הלילות הבאים, ממש בתוך Ortigia (הרובע העתיק של Siracusa, מעין אי שמחובר בגשר ליבשה). את אחה"צ והערב העברנו בשוטטות בין הסמטאות הצרות והצפופות של הרובע לכיכרות ועל קו החוף. כאן גילינו את האופי האיטלקי במיטבו - מהשעה 16:00 ועד השעה 19:00 לא היה כמעט מקום אחד פתוח לאכול בו.

טיפ 1# ל-Ortigia - החניה ברובע היא לתושבים בלבד, למעט שני אזורים בכניסה לרובע. הראשון הוא חניון בתשלום (להבנתי €10 ללילה/יום חניה) והשני הוא מגרש חניה בחינם, ממש קרוב לגשר היציאה מהאי בפינה הצפון מערבית שלו. החניה כמובן מלאה, תמיד, אבל תמורת טיפ של יורו "הסדרן" המקומי ("סדרנות" בחניות חינם היא תופעה נפוצה במחוזות סיציליה) יתפוס עבורכם את החניה הבאה שתתפנה.

טיפ 2# ל-Ortigia - שווה לישון ברובע עצמו, יש שם אווירה מיוחדת. יחסית קרוב לכניסה לרובע, בחלק הצפוני, ממוקם השוק העתיק (אמור להיות פתוח כל יום למעט ימי ראשון, בוקר עד צהריים) - מקום טוב (ומעט יקר ביחס למצופה) לרכוש תוצרת מקומית למי שגר בדירה ולא במלון וצריך לבשל את ארוחתו.

יום 5 - ביום הזה הסתובבנו בעיירות Noto, Modica ו-Ragusa Ibla (משמע החלק העתיק של Ragusa). בשלושת העיירות המאפיינים היו דומים - הגעה למרכז העתיק של העיירה וסיבוב רגלי בין האתרים המוכרים (קרי רחוב ראשי, קתדרלות וכו'). הבנייה הבארוקית ב-Noto אכן מרשימה, כאשר בולטת ביחס לכולם היא ה-Chiesa San Carlo. ב-Modica האטרקציה המרכזית היא שוקולד. ל-Modica הגענו בצהריים, מה שאומר שרוב המקומות סגורים. בכל אופן, כמה וכמה חנויות שוקולד פזורות לאורך הרחוב הראשי (שנושא את השם המפתיע Corso Umberto I) - החל במפורסמת שביניהן, ה-Antica Dolceria Bonajuto, אך לא רק. אמנם לא ביקרנו במוזיאון או בסדנה להכנת שוקולד, אך טעימות השוקולד בחנויות בהחלט העבירו את המסר של "ב-Modica עושים שוקולד". אגב, רק לאחר שחזרנו ארצה אכלתי את אחד מהשוקולדים שקנינו - אכן חוויה מיוחדת, אחד מהשוקולדים הטובים שאכלתי בחיי (מדובר בשוקולד מריר עם "תוספות" למיניהן במרקם שלא דומה לזה של טבלת שוקולד רגילה). בנוסף לחנויות שברחוב הראשי עשינו סיבוב בין שתי הקתדרלות המרכזיות (זהירות, עליה קלה לפניכם) וביציאה מהעיר לכיוון Ragusa עצרנו לתצפית על העיר.

מבט על Modica

גם ב-Ragusa Ibla עשינו סיבוב ברובע העתיק. נחמד, לא מרשים מדי. משם חזרנו ל-Ortigia לעוד סיבוב-ערב ברובע.

טיפ חניה ל-Ragusa Ibla - ממש ליד הגנים של העיר (Giardino Ibleo, בקצה המזרחי) יש חניה בחינם עד ל-20:00 (החל מהשעה הזו היא מיועדת לתושבים בלבד). שימו לב לשלטים.

יום 6 - ביום הזה התקדמנו לעבר נק' הלינה השלישית והאחרונה - מקום מבודד המרוחק כרבע שעה נסיעה מעיר הקרמיקה המפורסמת קלטג'ירונה (Caltagirone). התחלנו את היום בנסיעה ל-Enna, עיר הממוקמת על הר בגובה 900+ מ'. בדרך עצרנו באאוטלט (Sicilia Outlet Village), שהיה די בזבוז של זמן. ב-Enna עצמה, שלדעתי לא שווה ביקור, בלט אתר אחד - הטירה Castello di Lombardia בקצה העיר. הכניסה לטירה חופשית, ואפשר להסתובב בחצרות הפנימיות ולהבין את סדרי הגודל שלה. גולת הכותרת של הטירה היא הצריח. טפסו לראשו ותתרשמו מהנוף הנשקף. אם רציתם לראות את מרחבי סיציליה מהגובה - בואו לכאן, ותרו על העלייה לאתנה. לכן, על אף אי-ההמלצה לבקר ב-Enna, על הביקור בטירה לא הייתי מוותר. משם המשכנו ל-Villa Romana del Cesala. מדובר בשרידי אחוזה בני 1,700 שנה שחדריה, בייחוד רצפות החדרים הבנויות פסיפסים- פסיפסים, השתמרו בצורה חריגה. הכניסה לאתר עולה €10 (ועוד €2 לשעה על חניה), הביקור בו אורך כשעה, בגדול (מדובר באתר לא-גדול, כאשר שלטי הסבר נמצאים בכל חדר), והמחזה שווה את ההגעה. משם המשכנו למלון. לארוחת הערב נסענו למרכז Caltagirone. רצה הגורל, ובשני הלילות שבילנו באזור היה בעיר את חג הפטרון של העיר - העיר הייתה סגורה לרכבים, מוארת באופן מיוחד, כל התושבים הסתובבו ברחובות ותהלוכה ארוכה עברה מהכנסייה החדשה לישנה (ובערב שלאחר מכן בכיוון ההפוך).

הנוף שנשקף מהטירה

יום 7 - יום מלא אחרון על האי, בסימן ארכיאולוגיה. עיקר הפעילות ביום הזה הייתה ביקור ב- Valle dei Templi, או בשמו העברי עמק המקדשים, הנמצא בקרבת העיר Agrigento. לאחר שעתיים נסיעה הגענו לאתר. מדובר לא בעמק אלא במעין שלוחה, כשני ק"מ אורכה, שבמהלך הטיפוס בה חולפים על פני שרידי שבעה מקדשים ברמות שימור כאלו ואחרות. על אף שאת שרידי חלק מהמקדשים ניתן לראות מהכביש, אני ממליץ לא לוותר על ביקור באתר. המחזה של מקדש קונקורדיה, למשל, מרשים מאוד גם מקרוב. הביקור באתר אורך כשעתיים-שלוש (הליכה של הלוך-חזור, 2 ק"מ כיוון). החניה (€3) והכניסה לאתר (€10 לאדם) נמצאות ליד חלקו המערבי. משם המשכנו, לאחר גיחה קצרה בקניון העירוני וקניית ארוחת צהריים, לעבר חוף Scala dei Turchi. מדובר בחוף עם מצוק מסלע חור (Marlstone), דבר המייצר קירות לבנים-חלקים היורדים ממש אל קו המים. יפה. נק' תצפית טובה נמצאת במעין מצפה סמוך לכביש שמקביל לקו החוף (על המצוק) - פשוט תמשיכו מערבה ב-Punta Grande ותגיעו לשם. מהנק' הזו חזרנו למלון ולארוחת ערב נוספת ב-Caltagirone (פיצה לסיכום הטיול, אלא מה...), עם הזדמנות נוספת לצפות בתהלוכת האנשים לרגל יום הפטרון של העיר, הפעם בכיוון ההפוך.

מבט על מקדש Concordia - המרשים שבמקדשים באתר

יום 8 - קמנו, התארגנו ונסענו לשדה התעופה. תם ונשלם פרק סיציליה-מזרח.

עד כאן סיציליה. סיכמתי כבר בהתחלה, השתדלתי לתת את מירב המידע החיוני ועתה נותרה תהיה אחת - האם אי-פעם נגיע לביקור בחלקו המערבי של האי... תיהנו!