טנזניה - הנדידה הגדולה

הפוסט שלי נכתב עבור השואלים המתעניינים והמבקשים לצאת לחוות ולצפות בנדידת עדרי הגנו (wilder beast) במישורי הסרנגטי  , ה -  high light  מבין טיולי הספארי באפריקה,מקווה כי המידע יסדר ויעזור בתכנון הטיול בסרנגטי .

המתכננים לטייל בטנזניה, יבדקו שוב ושוב מתי קורה הפלא הגדול  ה-"נדידה הגדולה"המתרחשת בסרנגטי . 3 מיליון חיות פרא - גנו ,זברות,אימפלה וטורפים המוכנים לצוד את טרפם ,נעים כגוש אחד במרחבי הסוואנה שהם מישורי הענק בסרנגטי . במסלול שיקח את העדרים מהסרנגטי בטנזניה למסאי מארה בקניה ובחזרה לסרנגטי כ 1000 ק"מ .אפשר לומר בי מסע זה הוא אחד הטרקים הארוכים ביותר של כל חיה יבשתית על פני כדור הארץ שלנו

הדיון העיקרי עבור המבקשים לטייל באפריקה הוא שאלת מיקומם של ה"נודדים",הקנייתים  יעידו כי ה"נודדים" יחצו את הנהר ויעברו אל קניה בחודשים אוגוסט עד דצמבר ואז ימשיכו בדרכם המעגלית יחצו את הנהר שוב לצפון סרנגטי . מכיוון שהמעגל איננו מדע מדויק חשוב לצאת לדרך עם מדריך בעל ניסיון וקשרים מקומיים אשר מכיר את האזורים המרוחקים וידע היכן למצוא את העדרים הנעים צפונה לעבר החצייה.

במהלך השנים ביקרתי בסרנגטי מס פעמים ובעונות שונות ,בכולן טיילתי עם Michael  בעל חברת הטיולים https://teamguideafrica.com/ ,(ממליצה בחום )חברה מקצועית בעלת ותק וניסיון .למעשה בביקוריי בסרנגטי ,הבנתי עד כמה מסלול הנדידה מורכב ומושפע ממזג האוויר, מזון ובגורמים סביבתיים נוספים ובחיות עצמן. נתיב הנדידה אמנם נחשב למעגל קבוע המתרחש בין מישורי סרנגטי בטנזניה בדרום לבין מסאי מארה בקניה בצפון בין מאי לדצמבר מדי שנה. אבל זה לא בדיוק כל הסיפור, העיתוי והמסלול הידועים  הם יותר הערכה מאשר מפת דרכים אמינה. (לדעתי כמובן)גם בתקופות קשות כמו -עונה יבשה או רטובה בצורה יוצאת דופן, הסיכויים גבוהים וסביר להניח שנראה אלפי גנו, זברות וצבאים בכל אזור נתון.

אז מהו הזמן הנכון להגיע לסרנגטי ואיך נתכנן

דצמבר עד אפריל יתקבצו ה"הנודדים" בחיפוש אחר דשא נוסף ואספקת מים. זוכרים ,3 מיליון , קשה להבין כשרואים את הדבר המופלא הזה .הסרנגטי הדרומי הוא המקום להיות בו במהלך ארבעת החודשים האלה, כאשר הגנו נשאר ברובו במקום. בסביבות פברואר, יוולדו  יותר מ 500,000 עגלים תוך שבועיים עד שלושה שבועות.עובדה שכדאי לדעת, בתוך 10 דקות מרגע הלידה, עגלי הגנו עומדים על רגליהם, מוכנים לתזוזה כאשר העדר מחליט לצאת לדרך . בחודשים אלו ניתן להבחין  בטורפים רבים מסביב לעדרי הגנו

מאי ויוני הנדידה (לעיתים מתחילה כבר בשלהי אפריל)

לאחר סיום העונה הגשומה, המישורים הדרומיים והמזרחיים של הסרנגטי מתייבשים, העדרים מתחילים לנוע צפונה זו תחילת הנדידה, ועדרים מתחילים לנוע צפונה ומערבה, אם כי לא כולם כקבוצה אחת. חלקם ייצאו למסדרון המערבי ונהר גרומטי

יולי עד נובמבר

זו נחשבת באופן מסורתי לעונה הטובה ביותר לצפייה בנדידה . בין יולי לאוגוסט, הגנו חוצה את נהר מארה במספרים גדולים ,מעברי נהר אלה הם בין הרגעים המבוקשים ביותר של הנדידה. האדרנלין נבנה ביושבים ברכב וצופים בחצייה דומה לאדרנלין של הגנו החוצה את הנהר

וזה עדיין לא נגמר! בדצמבר הנדידה מתחילה לעבור דרומה לתוך טנזניה, כך שיהיה הרבה מה לראות בדרום מסאי מארה בקניה ובצפון טנזניה.

הנדידה חוויה מרגשת ובלתי  רגילה אני ממליצה לצאת לדרך עם Michael   מחברת ,https://teamguideafrica.com/