רקע

במקביל לבזארים והשווקים העירוניים היפהפיים בעריה המרכזיות של מרוקו, ניתן למצוא במדינה אינסוף של שווקים אוטנטיים בעיירות הקטנות ובכפרים, כולל אלה הנדחים ביותר. השווקים הללו מתקיימים תמיד ביום קבוע של השבוע ורק בו, ומהווים הזדמנות יחודית של האוכלוסיה הכפרית המקיפה אותו להתרועע, להחליף מידע וכמובן להתעסק בסחר ומכר. במקרים רבים, השווקים נקראים גם על שם היום בו הם מתקיימים (לדוגמא: סוק אל-חד הינו שוק שמתקיים ביום א', סוק אל-חמיס הינו שוק המתקיים ביום חמישי).

כל השווקים הללו אינם מהווים יעדי תיירות ולעיתים רחוקות תפגשו שם כאלה שאינם בני המקום. האוטנטיות שלהם, הפרצופים והתלבושות של האנשים, המגוון הייחודי של המוצרים הנמכרים, השמחה של בני המקום שיבחינו בכם כתיירים ויזמינו אתכם לטעום ממרכולתם - כל אלה מהווים חוויה ייחודית ונותנים אפשרויות צילום יוצאות דופן.

בלוג זה יעסוק ב - 8 שווקים מומלצים לביקור בדרום מרוקו בקו הדמיוני שמסאפי - מארכש - טינריר ודרומה. להדגיש ששווקי הערים הגדולות (מארכש, אגאדיר, א-סווירה וטארודאנט) אינם נכללים בבלוג זה. לציין שסדר הופעתם של השווקים כאן אינו מופיע לצרכי דירוגם.

א. סוק אל חד-דרע (Souk el Had Dra'a)

כ - 30 ק"מ מערבית ל- א-סווירה בעיירה שנקראת חד-דרע מתקיים בכל יום ראשון שוק אזורי ענק מימדים, הגדול ביותר שראינו במרוקו. שוק זה הינו בעל מסורת של מאות שנים ומגיעים אליו לא רק אכרים וסוחרים מכפרי האזור אלא גם מהדרום הרחוק. מרבית הרוכלים והסוחרים הינם ברברים והם מגיעים על גבי בהמות ועגלות לבושים במיטב בגדיהם המקומיים. השוק כולל מלבד פירות וירקות גם שוק בעלי חיים גדול (לעיתים אפילו גמלים), עבודות יד, מגוון ענק של כלי עבודה ומוצרים שונים (כולל אוכפים, דברי עור, עצים, כלים חקלאיים ואפילו עקלים לסחיטת זיתים) וכל מוצר שתדמיינו לעצמכם. במקום גם מוקמים אוהלים לאוכל ושתיה, עם מנגלים בלתי נגמרים של בשר כבשים ותרנגולות שנשחטו זה עתה, שמנים ובשמים, אבקות לגרוש עין הרע ועוד כהנה וכהנה. השוק נפתח בשעות הבוקר המוקדמות ומתרכז בתחילה באזור סחר הבהמות ואח"כ נפתחים בהדרגה שאר האזורים. סביב השעה 1400 מתחילים כולם להתקפל, כך שעדיף להגיע במהלך הבוקר. מי שבאמת רוצה לחוות את השוק, מומלץ שיתכנן על 3 -4 שעות הן בשל הגודל העצום והן בשל המגוון, הצבעים והטעמים. אל תפספסו את אזור מכירת החציר, המועמס בכמויות מטורפות ובתצורות הנדסיות לא הגיוניות על המשאיות המקומיות.

הגעה לשוק מא-סווירה באמצעות מונית שירות היוצאת מתחנת המוניות בסמוך לתחנת האוטובוס. עלות - 15 דירהם לאדם ומשך הנסיעה עד חצי שעה. השוק עצמו יושב על הציר המרכזי המוביל מא-סווירה לקזבלנקה (N-1) וכ-4 קילומטר צפונית לצומת הכפר אונארה (Ounagha), צומת מרכזית שמובילה מזרחה למראכש (R-207).

ובאם אתם כבר ב - Ounagha, אל תפספסו את אחד היקבים הבודדים הנמצאים באזור זה - La Domaine du Val d'Argan - יקב שמייצר יין איכותי. יש להתקשר ולהזמין מקום מראש (ראו קישור בהמשך). כמוכן, בצומת עצמה ניתן לבקר בקואופרטיב של נשים מקומיות (קואופרטיב Mogador) המייצר במקום שמן ארגן איכותי במחיר סביר וכן מוצרי קוסמטיקה שונים המיוצרים משמן זה.

שוק החיות
שמונה כבשים קשורות לקראת הובלה
משאיות עמוסות לעייפה בחציר לבהמות
הר הזיתים
דלעות בלדי

ב. שוק הקרמיקה בסאפי/אספי Safi/Asfi

סאפי (או כפי שהיא נקראת על יד המקומיים - אספי Asfi), הינה עיירה ציורית ומעניינת, הידועה כבירת הקרמיקה של מרוקו. העיירה ממוקמת כ - 130 ק"מ צפונית לא-סווירה על חוף האוקיינוס האטלנטי. יש לא מעט אטרקציות בעיירה זו, כולל היסטוריה יהודית מעניינת מאד, אבל ענייננו בשוק הקרמיקה הייחודי של העיירה. שוק זה פתוח כל ימות השבוע אך ביום ראשון חלקים ממנו סגורים.

הפלוס הגדול של השוק הינו לא רק עושר הקרמיקה המצוי בו, אל גם העובדה שהוא נמצא בתוך העיר העתיקה היפהפיה וגם שבסמוך לו מצויה "גבעת הקדרים" (La Colline des Potiers או תל-אל-ח'זף בערבית), שם ניתן לבקר ב"סטודיו/כוכים" של טובי הקדרים בעיר ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מעבודתם. הם סימפטיים ומסבירי פנים, הנוף הסביבתי מיוחד במינו והמחירים של הקרמיקה - שחלקה יפהפה וייחודי - נמוכים ביותר. תמצאו שם הרבה כלים שימושיים לצרכי היומיום עם עיצובים וצבעים מקסימים. המחירים, כמובן, זולים משמעותית מערי מרוקו האחרות.

אגב, בעיירה נמצא המוזיאון הלאומי לקרמיקה - מוזיאון מודרני, אינפורמטיבי ומרתק למי שמתעניין בתחום זה.

השוק ליד אחד משערי העיר העתיקה
תבליט בכניסה לשוק ולגבעת הקדרים
קיר מצופה בחרסים ותנור שריפה בגבעת הקדרים
ייבוש בשמש טרם הכנסה לתנור השריפה
בתוך שוק הקרמיקה

ג. גולמים - Guelmim - שוק הגמלים והבהמות של אנשי המדבר

גולמים, עיירה שממוקמת כ - 200 ק"מ דרומית לאגאדיר נמצאת למעשה כבר בחלקו הצפוני של מדבר סהרה. עיירה זו מפורסמת בעיקר בשל שוק הגמלים שלה, הגדול במרוקו, כשלצידו שוק בהמות. השוק מתקיים כל יום שבת וייחודו בכך שמגיעים אליו ה"סחראווים" - "אנשי המדבר" שהם בני השבטים הערבים המיישבים את כל אזור הסהרה הן במרוקו והן מחוצה לה. הסחראווים דוברים ניב שונה של ערבית, שקרובה יותר לערבית המזרח תיכונית, לבושים בתלבושות שונות מתלבושות הברברים והמרוקאים הערבים, ומנהגיהם שונים במובנים רבים. הגמלים משמשים אצלם גם למשימות הרגילות של הובלות משאות אך גם למאכל. לאור העובדה שגולמים רחוקה יחסית מצירי הטיולים של הקבוצות, נדיר לראות בשוק הצבעוני הזה זרים. ואולם, אין כל בעיה להסתובב במקום עצמאית, לצלם, לשוחח עם המקומיים שמתעניינים בזרים המעטים המגיעים למקום וללמוד על מנהגיהם. בסמוך לשוק הגמלים והבהמות ישנו גם שוק פירות, ירקות ומוצרי סידקית נחמד וצבעוני.

על מנת לההנות מהשוק הנפלא הזה ובעיקר מהדמויות הייחודיות של ה"סחראווים", מומלץ להגיע לא יאוחר מהשעה 10, שכן לאחר שעות הצהרים שוק החיות מסיים את פעילותו. עשרות גמלים בצבעים ובגדלים שונים מקשטים את המקום ולמרות כמויות האבק, מצאנו את השוק מיוחד ואוטנטי ואף הופתענו מהצבעוניות של המקום, מהפעילות, מהאנשים ומהעובדה שלא הרגשנו כל בעיה להסתובב במקום.

ניתן להגיע לגולמים ישירות במונית שרות מאגאדיר, וכן מ - Tiznit ו - Sidi Ifni. מתחנת המוניות הבין-עירונית של העיירה מגיעים במונית מקומית לשוק (7 דירהם).

אהבת אמת

ד. שוק טינריר - Tinghir - אחד השווקים הגדולים בדרום מרוקו

טינריר ידועה למטיילים הישראלים כשער הכניסה לקניון הטודרה (Todgha). ואולם בטינריר, שהינה נווה המדבר הגדול במדינה, מתקיים מידי יום שני שוק ענק שהוא בעל מסורת של מאות שנים. מיקומו הנוכחי של השוק כ - 3 ק"מ דרומית לצומת של מרכז Tinghir לכוון ווארזאזאת, מול מלון Kasbah Lamrani.

השוק כולל מלבד פירות וירקות גם כלי עבודה מקומיים, עבודות יד, צמחים ופרחים, כבשים ועיזים וכמובן הרבה זיתים ותמרים. במיוחד נחמד להגיע למקום בעת עונת הגדיד - שפע של מינים ותצורות ומגוון צבעים משחור דרך חום ועד לבן של תמרים שלא רואים בהרבה מקומות במדינה. אגב, יש למעלה מ - 200 סוגים שונים של תמרים. הרוכלים יאפשרו לכם לטעום כאוות נפשכם מכל הסוגים, כולל מגושי הענק של התמרים הדחוסים והמתוקים. באופק נראית בבירור שרשרת הרי האטלס הגבוה, היפה במיוחד בהיותה מושלגת. כמעט כולם באזור הם ברברים, מה שהופך שוק זה לצבעוני ויפהפה במיוחד. משום מה, לא תראו בו הרבה תיירים. בקיצור, מי שמתכנן להגיע לאזור, עדיף לכוון לכך שתהיו בעיר ביום שני בשעות הבוקר-צהריים לחוות את המקום.

כתבה נחמדה על השוק: https://www.rogermimo.com/Todra/en-souk.htm

רק תמרים
ברקע - הרי האטלס הגבוה לאחר שלג ראשון

ה. ווארזאזאת - Ouarzazate - שוק יום השבת

עוד שוק מרשים וצבעוני בעל היסטוריה ארוכה ומהגדולים של דרום מרוקו הינו שוק יום הראשון בווארזאזאת (סוק אל-חד). אם תוכלו לכוון הגעתכם לעיירה ליום זה, אל תפספסו את הארוע, אליו מגיעים סוחרים וקונים מכל רחבי הדרום כולל מעיירות וכפרים רחוקים באזור המדברי שלה המדינה. גם כאן, מדובר בעיקר בברברים, אם כי ניתן להבחין פה ושם גם ב"סחראווים" - ערביי המדבר.

השוק הוא בעיקרו שוק המיועד למקומיים ועל כן תמצאו בו שפע של ריחות, טעמים, צבעים, מאות אנשים ונשים, סוחרי בשר, מוצרי יד שניה, אבק והרבה אנרגיה חיובית. גם כאן, הזדמנויות אינספור לצילום של האנשים המגיעים לקניות ולהתעדכנות חברתית. השוק פתוח ולא במבנה מקורה, ונמצא בתוך אזור התעשייה של העיר בסמוך ל - College El Mansour Eddahabi. משום מה, תיירים לא מגיעים למקום ולא מן הנמנע שאתם כמבקרים תהיו גם אטרקציה. מומלץ מאד.

הסבון השחור - עשוי מזיתים טחונים עם שמן זית ומלחים שונים

ו. טאזנאחט - Taznakht - שוק השטיחים הברברים

טאזנאחט - עיירה ברברית הממוקמת כ - 80 ק"מ דרומית לווארזאזאת, היא שם דבר בכל הקשור לתעשיית השטיחים במרוקו. השטיחים אינם מיוצרים בעיירה עצמה, אלא נארגים על ידי בנות הכפרים הברבריים המקיפים את העיירה בחגורה שקוטרה עשרות קילומטרים. מי שיעלה בידו להגיע לכפרים הנדחים הללו, יוכל באמת לרכוש את השטיחים ישירות מהאומניות/יצרניות עצמן במחירים מגוחכים. ואולם, מי שלא יוכל לעשות זאת, השוק במרכז העיירה, הכולל מספר רב של חנויות ייחודיות ויפהפיות לשטיחים מקומיים, הינו מקום מעולה לעשות זאת. לציין שמחירי השטיחים במקום הינם 30 אחוז (ולעיתים פחות) מהמחיר שאותו שטיח יעלה במראכש, והמבחר הוא עצום ורב. אגב, בעיירה זו היתה קהילה יהודית משמעותית עד שנות ה - 50 ובבית הכנסת שלה הוחזק "ספר תיסלית" המפורסם שהועבר לארץ עם העליה הגדולה.

בניגוד לשווקים אחרים, אין בעיירה יום שוק לשטיחים והם נמכרים בכל ימות השבוע. עד לתקופת הקורונה, היו לעיתים מגיעים אוטובוסים עם תיירים במיוחד לקנות שטיחים בעיירה, ואולם כיום מצב העסקים גרוע - מה שהופך כל לקוח למלך. מומלץ מאד לבקר במקום למי שאוהב שטיחים.

חנויות שטיחים בשוק השטיחים ב - Taznakht
בכפר באיזור Taznakht
אורגת מביאה שטיחים למכירה שמגיעים ל - Taznakht

ז. טיזניט - Tiznit - שוק צורפות הכסף ושוק הפירות והירקות

טיזניט - אחת העיירות המעניינות במרוקו - נמצאת בדרום מערב המדינה כ - 100 ק"מ דרומית לאגאדיר. הקהילה היהודית שהתגוררה במקום עד סוף שנות ה- 50 היתה מפורסמת בצורפות הכסף שלה ושלטה לחלוטין על תחום זה. הברברים המקומיים ירשו רק חלק מיכולות אלה מהיהודים, והם מיצרים היום את מירב תכשיטי הכסף הנמכרים בכל הערים הגדולות של מרוקו. כך שאם חשקה נפשכם לראות את המקור של יצור כלי הכסף - טיזניט היא היעד.

מעבר לעובדה שניתן לראות את האומנים בעבודתם, ניתן גם ללמוד רבות על המשמעויות של התכשיטים הברברים הייחודיים הללו. לנו היה מרגש לראות בכמה מקומות בשוק הכסף תכשיטים ברברים כאלה עם סמלים יהודיים, שיוצרו עוד בתקופה טרם עזיבת היהודים. המקומיים אינם מפסיקים להזכיר את העובדה שהיכולות של היהודים היו ללא תחרות. למי שאוהב תכשיטי כסף, המקום הינו ממש גן עדן בשל שפע החנויות והגלריות המתמחות בנושא, והמחירים כמובן זולים משמעותית ביחס למראכש. השוק עצמו נמצא בסמוך ל Place el Mechouar - הכיכר המרכזית של העיר העתיקה בסמוך ל - Bab el Jdid - השער החדש.

בנוסף, בכל יום חמישי מתקיים השוק השבועי של העיר. השוק של הפירות והירקות ממוקם במבנה מקורה, אך מסביבו מתקבצים ערב רב של רוכלים מכל האזור וגם מהסהרה המוכרים כל דבר אפשרי ויוצרים שטיח ענקי של בקתות אוהלים וסתם משטחים עם מוצרים ממוצרים שונים. גם כאן, הנוף האנושי מדהים וצבעוני וניתן לבלות שם שעות לא מעטות. מכיוון שכל האזור של ה - Souss Massa (שני הנחלים שנשפכים לאוקיינוס בין אגאדיר וטיזניט) הינו אזור חקלאי פורה ביותר, השפע כאן הוא בהחלט יוצא דופן אפילו במונחים של מרוקו.

תכשיטי כסף ואמייל תוצרת טיזניט

ח. אסני - Asni - שוק הברברי בהרי האטלס

בכל יום שבת מתקיים שוק איזורי אוטנטי ורחב מימדים ב - Asni, המהווה את אחד משערי הכניסה המרכזיים לאטלס הגבוה (הכניסה ל - Imlil ולג'בל Toubkal). לשוק זה מגיעים כל תושבי האזור הברברים המתגוררים בהרים שמסביב על מנת לרכוש אוכל למשך השבוע ולמכור את הסחורות שברשותם - בעיקר תפוחים, אגוזי מלך ושמן. שוק זה גם הוא מתקיים עשרות אם לא מאות בשנים ועד היום ניתן למצוא בסמוך לו את מקום חניית החמורים והסוסים עמם מגיעים חלק מתושבי ההרים הללו. כל האזור הינו חקלאי בעיקרו ושופע מים ובשל כך השוק מלא בסחורה טריה, יפה ותוסס ומהווה מקום מצוין להתרשם מאנשי ההרים, החיים בתנאים לא קלים. אגב, בסמוך לשוק ישנם לא מעט מסעדות ובתי קפה.

השוק נמצא במרחק של כ - 50 ק"מ דרומית למראכש וכשעה נסיעה ברכב. ניתן לבקר בשוק בטיול יום ממראכש (ישנן גם מוניות שירות רבות וגם אוטובוסים שמגיעים אליו ממראכש בנסיעה נוחה וזולה) או לחלופין להמשיך משם לאטלס הגבוה (אזור אימליל או Sitti Fatma). אפשרות נוספת הינה להמשיך מ - Asni על ציר R-203 לכיוון דרום מערב ל - Ouirgane ומשם למסגד Tin Mel ולאחד ממעברי ההרים היפים במרוקו - Tizi N'Test בדרך ל - Taroudant. לכל המקומות הללו ניתן להגיע בקלות במוניות שירות זמינות וזולות, היוצאות ממש מול השוק (על מנת להגיע עד ל - Taroudant בדרך המקסימה הזו, תאלצו כנראה להחליף מונית ב - Ijoukak).

במידה ואין באפשרותכם להגיע לשוק זה ביום שבת, מתקיים בכל יום שלישי שוק דומה (אך משמעותית יותר מתויר) ב - Amizmiz. גם היא עיירה ברברית הממוקמת כ - 60 ק"מ דרומית מערבית למראכש. חברות רבות משווקות טיול יום לשוק זה, אך כרגיל אין כל בעיה להגיע לשם עצמאית במונית שירות.