רקע

אחד האספקטים הפחות מוכרים של פורטוגל הינו עושר עבודות היד והאומנות שקיימים בכל רחבי המדינה. האריחים הצבעוניים והמעוטרים, ה - Azuleijos המפורסמים, מקשטים בתים רבים בערים, בעיירות ובכפרים והם עדות לכשרון האומנותי יוצא הדופן ושל הפורטוגלים. אבל הם נותנים רק חלק מהתמונה. מעבר לקרמיקה וקדרות, ניתן למצוא גם אריגות שטיחים ובדים, מוצרים ייחודיים העשויים משעם, עבודות מקש ומעור ועוד.

בלוג זה יסקור כמה מהמקומות המרכזיים בהם ניתן למצוא עבודות יד יוצאות דופן ברחבי המדינה.

קרמיקה

Sao Pedro do Corval

עיירת קדרים זו, המקום המפורסם ביותר בפורטוגל של קרמיקאים, נמצאת בקרבת מבצר Monsaraz , כ - 40 ק"מ מזרחית לעיר Evora ושעה וחצי נסיעה ממזרח לליסבון. למעשה, כל האזור מפורסם בקרמיקאים שלו מימים ימימה אבל עיירה זו ללא ספק הינה המיוחדת שבכולם. במקום מצויים למעלה מ - 20 בתי מלאכה מסורתיים בבעלויות משפחתיות, המעסיקים קרמיקאים בני המקום. ניתן להכנס ולהתרשם מעבודתם ולבקר בבתי המלאכה באופן חופשי, וכמובן לרכוש מהמוצרים, שפופולריים בכל רחבי המדינה. המחירים זולים והמוצרים צבעוניים, אוטנטיים ושימושיים (צלחות, קערות, כדים וכוסות). ההרגשה הינה שכל העיירה עוסקת בתחום הקרמיקה ומשמרת את המסורת ארוכת השנים של אמנות זו. מקום מיוחד ושווה ביקור. עדיף להגיע בשעות הבוקר עד הצהרים שכן חלק מבתי המלאכה נסגרים לאחר השעה 1400.

קרמיקאי באחד מבתי המלאכה
ייבוש בשמש
קערות עם מוטיביים מהווי המקום

חרסינה/פורצלן ב - Vista Alegre

קילומטרים ספורים דרומית לעיר Aveiro ("ונציה של פורטוגל"), נמצאת עיירה על גדות נהר ה - Boco בשם Ilhavo (איליאבו) ובה אחד מיצרני הפורצלן הגדולים באירופה והגדול בחצי האי האיברי - Vista Alegre. המפעל החל ליצר פורצלן כבר ב - 1824 ולא פסק מאז. המקום עצמו רחב ידיים, יפהפה ומשומר היטב, כולל גם תצוגה מרהיבה של היסטורית המוצרים שלהם, סרטים הממחישים את תהליך היצור וכמובן חנות גדולה עם מגוון גדול של מוצרים במחירים שונים. המקום פופולארי וזוכה לביקורים של פורטוגלים, ספרדים וצרפתים המגיעים לרכוש פורצלנים. עבודות מרשימות ויצירתיות - גם הפורצלן המסורתי וגם זה המודרני. שווה בהחלט ביקור למי שנמצא באזור.

טלפון : 234 320 600 351 + יש לשים Vista Alegre בוויז.

הכניסה למתחם
דמויות מפורצלן

מוזיאון הקרמיקה ב - Caldas da Rainha

7 קילומטר צפונית ל - Obidos, נמצאת עיירה קטנה בשם Caldas da Rainha ("המעיינות החמים של המלכה"), שאכן מפורסמת במעיינות החמים שלה. בנוסף, נמצא במקום מוזיאון ומפעל יצור קרמיקה של אחד הקרמיקאים המפורסמים בהיסטוריה המודרנית של פורטוגל, Rafael Bordalo Pinheiro, שהיה בראש ובראשונה קריקטוריסט. עבודותיו הייחודיות והמעוצבות הינן בעלות הומור מיוחד ושוכנות במבנה אבן עתיק ומרשים במרכז העיירה בתוך גן ירוק עם פינות חמד רבות. במרחק הליכה ממבנה זה נמצא המפעל המודרני והחנות שלו, שמבחינתנו היו פחות מרשימים. לא לפספס.

• Museu Bordallo Pinheiro - Campo Grande, 382 - 1700-097 Lisboa

• Tel.: (+351) 215 818 540

• E-mail: info@museubordalopinheiro.pt

אוזניים לכותל ויצירות אחרות

שעם - Cortiça בפורטוגזית

באזורים רבים בפורטוגל ניתן לזהות את יערות אלוני השעם (sobreiro בפורטוגזית), מהם מפיקים את החומר שממנו עשויים פקקי השעם של בקבוקי היין. פורטוגל הינה יצרנית השעם הגדולה בעולם (למעלה מחצי התוצרת העולמית) ומתברר שלא רק פקקים ליין מיוצרים מחומר ייחודי זה, אלא גם מגוון נרחב של מוצרים כולל כאלה המיועדים לתעשיות החלל. בכל השווקים בפורטוגל ניתן למצוא את התיקים העשויים משעם, נעליים וסנדלים וגם מוצרים אחרים, אך ישנם עדיין מעט מקומות בהם גם מייצרים מוצרי אומנות ופריטים שימושיים אחרים העשויים משעם.

את אלוני השעם ניתן בדרך כלל לזהות לאחר שקילפו מהם את הקליפה העוטפת את גזע העץ, היא קליפת השעם. ניתן להבחין לאורך הדרכים בגזעים האדומים של האלונים שעברו את התהליך הזה (כל עץ עובר קילוף כזה אחת ל - 9 שנים).

אלון שעם שזה עתה עבר קילוף

את הקליפות הללו מורידים בהליך ידני, אוספים אותם ומעבירים אותם למרכזים ייעודיים שם הם עוברים טיפול מיוחד על מנת להתאים לייצור. השכבה הבתולית של השעם המקולפת מהאלונים הצעירים נחשבת לאיכותית ביותר ובה עושים שימוש לתעשייות ההי-טק ובעיקר לתעשיית התעופה והחלל.

משאית נושאת מטען שעם שקולף זה עתה

למי שמעוניין להכיר את הנושא לעומק ולראות מה באמת ניתן ליצר מחומר ייחודי וטבעי זה, מומלץ לבקר במוזיאון השעם בפורטו, שהוא מוזיאון מודרני, אקולוגי, קליל ומאד אינפורמטיבי - Planet Cork

Portugal d'Alma - Castelo de Vide

Portugal d'Alma הינה חנות מדליקה במיוחד למוצרי שעם עם מגוון גדול של פריטים ייחודיים שלא ראינו בשום מקום אחר, ונמצאת ב - Castelo de Vide, עיירה מקסימה בה מבקרים ישראלים רבים בשל ההיסטוריה היהודית שלה. בעלת החנות, מנואלה, אישה אינטליגנטית ודוברת אנגלית מצויינת, עבדה שנים רבות כמהנדסת כימית בתעשיית השעם ותשמח לחלוק עמכם את ידיעותיה הרבות בנושא. מעבר לכך, החנות שלה הינה כאמור אוצר ייחודי של פריטים משעם בעבודת יד שמיועדים למתנות ולשימושים ביתיים. המוצרים כולם מיוצרים על ידי קבוצת נשים בנות האזור שמנואלה מארגנת. ממליצים מאד להכניס את המקום לרשימת הביקורים שלכם באם אתם באזור.

Rua Bartolomeu Alvares da Santa, nº 92
Castelo de Vide
Email: portugal.dalma@gmail.com Phone: +351 915 844 367

בחנות של מנואלה

מרבדי הקיר/גובלנים בפורטאלגרה - MANUFACTURA DE TAPEÇARIAS DE PORTALEGRE

בעיירה Portalegre, השוכנת כ - 20 ק"מ דרומית ל - Castelo de Vide, קיימת תעשייה ייחודית לפורטוגל של יצור גובלנים או מרבדי קיר המבוססים על ציורים ותמונות אומנותיות. ציירים מביאים למקום ציורים שלהם והמפעל מייצר מרבדי ענק שהם העתק מדוייק ומוגדל של התמונה שצויירה. מרבדים מסוג זה אינם זולים, שכן הם נארגים בעבודת יד וכל אחד מהם הינו יצירת אומנות בפני עצמה. פריטי אומנות אלה מצויים בכל רחבי העולם ואחד מהם תלוי בשדה התעופה של ליסבון. ניתן לעיתים ובתיאום מראש לבקר במפעל עצמו ולראות כיצד מתבצעת העבודה, אבל מעניין לא פחות לבקר בתצוגה של מבחר מהגובלנים היפהפיים הללו וללמוד על הטכנולוגיה הייחודית הזו באמצעות סרטי הסברה המוקרנים במקום. המבנה העתיק בו שוכנת התצוגה נמצא במרכזה הישן של העיירה והוסב לפני מספר שנים לייעודו הנוכחי. מקום ייחודי ויפהפה הן ארכיטקטונית והן אומנותית ומומלץ מאד לביקור.

Rua Dona Iria Gonçalves, Nº2
Portalegre Tel: +351245301400

אחד הגובלנים ולידו מגוון צבעי החוטים בהם עושים שימוש
ציור האומן ומימין לו מרבד הקיר המוגדל שייצרו ממנו

עיירת השטיחים הרקומים - Arraiolos

העיירה הקטנה Arraiolos נמצאת כ - 20 ק"מ צפונית מערבית לעיר Evora במרכז של Alentojo, כ - 120 ק"מ מזרחית לליסבון. העיירה מפורסמת היסטורית בשטיחי הרקמה שלה - שטיחי צמר רקומים על בד קנבס או יוטה. תעשייה זו, שהגיעה לשיאה במאה ה - 18, קיימת במקום מאות בשנים וכפי הנראה החלה עוד בתקופה בה שלט האיסלאם בפורטוגל, כשהמוטיבים העיקריים בהם עושים שימוש הגיעו מפרס. בשנים האחרונות ישנה פריחה מחודשת של העבודה הייחודית הזו והיא נמכרת במחירים גבוהים בכל רחבי העולם. רבות מבנות העיירה מועסקות בתחום זה.

בכיכר המרכזית של הרובע העתיק בעיירה, בסמוך ללשכת המודיעין המקומית, שופץ מבנה עתיק המציג שטיחים יפהפיים כאלה בני מאות שנים וכן נותן הסבר מקיף על אופן הרקמה והייחודיות שלה. בהחלט שווה ביקור. אגב, מחפירות שבוצעו במקום התברר כי בכיכר המרכזית הזו היו למעשה בתקופות קדומות בריכות צביעה לחוטים שמהם טוו את השטיחים.

ברחובות המרכזיים של העיירה ניתן לבקר במספר גלריות מקומיות שם עובדות הרוקמות, ולהתרשם מהמגוון של השטיחים הללו עם המוטיבים הייחודיים. כל הגלריות יפות וצבעוניות. אחת מהמרשימות יותר הינה זו של Maria Hortense, ששטיח פרי עבודתה נמצא אפילו בוותיקן (https://www.hortensegalleryarraiolos.pt/en/).

הכיכר המרכזית ומרכז השטיחים
הגלריה והסטודיו של Maria Hortense
שטיח אריולו רקום מהמאה ה - 18
עוד שטיח מהמאה ה- 18 ולידו צילום של הכיכר המרכזית ובה בורות הצביעה שהתגלו בחפירות

Azuleijos - האריחים המעוטרים - מוזיאון חדש שנפתח ב - Estremoz

אי אפשר לסיים בלי האריחים המעוטרים של פורטוגל - ה - Azuleijos - שבכל פעם מפליאים מחדש בעיצובים ובצבעים המיוחדים שלהם. לפני כשנה, נפתח בעיר Estremoz, כ - 170 ק"מ מזרחית לליסבון בתוככי Alentejo, מוזיאון נפלא, המגלם בתוכו 800 שנה של היסטורית האריחים הללו. מדובר במבנה מהמאה ה - 16 ( Palacio Tocha), שנקנה ושופץ על ידי אחד מעשירי המדינה - Jose Berardo - הידוע בחיבתו הרבה לאומנות. Berardo הזה אסף אריחים מעוטרים במשך עשרות שנים ומחזיק כפי הנראה את האוסף הגדול בעולם. אוסף זה, במשולב עם האריחים המקוריים של הבית והעיצוב האדריכלי הנפלא שבוצע יחד עם עבודת השימור - יוצרים את אחד האתרים האומנותיים המרשימים במדינה אם לא המרשים שבהם. לאור עושר הפריטים והיקף החדרים בבנין, מומלץ לקחת סיור מאורגן שיציג בפניכם את המוצגים העיקריים. בונוס מרכזי הוא שבסוף הביקור אתם זוכים לטעימות יין חינמיות של אחד היקבים המפורסמים ב - Alentejo, וזאת בחצר היפהפיה של הבניין. כל הביקור הזה כולל הטעימות עולה 3 יורו וצפויה לכם חוויה אומנותית יוצאת דופן.

פרטי המוזיאון:

268 080 281 351 +
museu.berardo@cm-estremoz.pt

שווקים כפריים בהם ניתן לרכוש עבודות יד ישירות מהאומנים

אין ספק שבשווקים ובחנויות הייעודיות בליסבון ופורטו ניתן לרכוש מגוון נרחב של עבודות יד מקומיות. ואולם, השווקים שנמצאים בעיירות הקטנות הם אלה בהם תוכלו לגלות את הטעם המקומי, לפגוש באומנים עצמם ולקנות ישירות מהם את עבודותיהם. להלן 3 מהשווקים המיוחדים בהם נתקלנו במדינה.

שוק Estremoz

Estremoz, עיירה במרכז Alentejo, השוכנת כ - 170 ק"מ מזרחית לליסבון, מקיימת מידי יום שבת בשעות הבוקר שוק מקומי תוסס בכיכר המרכזית, שבעיקרו הינו שוק חקלאי. בחלקים מסויימים מהשוק ניתן למצוא גם אומנים המוכרים את עבודות היד שלהם (בעיקר קרמיקה, קש ועבודות מתכת). נסו לחבר את הביקור בשוק עם המוזיאון החדש לאריחים המעוטרים שנפתח בעיר לפני כשנה, ונמצא במרחק הליכה מהשוק (ראה לעיל).

עבודות קש בשוק
קרמיקה מקומית אוטנטית
כלי נחושת למכירה בשוק
כדי חרס ענקיים ליין

שוק Barcelos

Barcelos הינה עיירה ציורית הממוקמת כ - 60 ק"מ צפונית לפורטו. העיירה מפורסמת בזכות פסל התרנגול שלה ( Galo de Barcelos), המוכר לעיתים כסמל של פורטוגל. לענייננו, מידי יום חמישי מתקיים בכיכר המרכזית של העיירה - Campo da Republica - השוק הפתוח הגדול והמרשים ביותר של פורטוגל, שהוא גם אחד הגדולים באירופה. רוכלים מכל רחבי צפון המדינה מגיעים למקום. מעבר לשפע המוצרים החקלאיים ניתן למצוא בשוק גם אזור שלם המוקדש לעבודות יד, והוא יפהפה וצבעוני. למי שאוהב שווקים - זהו שוק חובה.

תרנגולי Barcelos

שוק Ponte de Lima

בצפון פורטוגל, כ - 90 ק"מ צפונית לפורטו, שוכנת העיירה Ponte de Lima, המפורסמת בעיקר בשל הגשר העתיק שלה שחלקו הוקם עוד בתקופה הרומאית. מידי שבועיים בימי שני מתקיים על גדות הנהר Lima ובסמוך לגשר שוק פתוח, שנחשב לשוק העתיק ביותר בפורטוגל (מאז 1125). שוק זה ידוע גם כן בעבודות היד הייחודיות שלו שמקורן בצפון המדינה.