אנחנו משפחה הכוללת הורים ושני ילדים (בגילאי 13, 10) מנוסים בטיולים משפחתיים. לאחר מס' שנים בהם טיילנו בארה"ב וקנדה, החלטנו כי השנה נחזור לטייל באירופה. אז החלה התלבטות, היינו כבר ביער השחור, בהולנד, באוסטריה, באיטליה, צרפת, סלובניה, קרואטיה ועוד. חיפשנו יעד שמזג האויר בו לא "קר" ואפשרי להנות מהשמש וממזג האויר ויחד עם זה גם לא יהיה יקר מידי. לפיכך, נבחר אזור מדריד ופורטוגל שתמיד עניינה אותי. זאת, תוך חשש ממזג האויר החם (שבדיעבד ברוב המכריע של הטיול היה נהדר). היעד אינו יעד קלאסי לטיול משפחתי, אך מנסיוני למדתי שכל יעד ניתן להפוך לטיול משפחתי, ע"י ביצוע התאמות כולל לינה במלונות הכוללים בריכות שחיה.
לאחר בחירת היעד כמובן שהחל שלב התכנון, תוך העזרות באינטרנט הן באתרים בשפה העברית (מומלץ מאוד האתר של משפחת מרום שטיילה מס' פעמים בפורטוגל) והן אתרים מהעולם. גובש מסלול לשלושה שבועות שמרביתו מתרכז בפורטוגל וחלקו (בעיקר החלק המיועד לילדים) במדריד וסביבותיה. נקודת היציאה והחזרה (טיול מעגלי) הינה מדריד. מרכיב חשוב שגיבשנו עם השנים זה לא "לרוץ" בטיול וליהנות גם מהמלונות והמנוחה במלון ומהשיטוט בעיירות וערים.
לאחר שגובש המסלול, הוזמנו הטיסות (טיסות סדירות בחברת "איבריה") ולאחר מכן החל שלב איתור והזמנת מקומות הלינה. כל מקומות הלינה הוזמנו מראש באמצעות האינטרנט (ישירות דרך אתרי המלונות או דרך אתר בוקינג) בכל ההזמנות ניתן היה לבטל את ההזמנה ללא קנס מ -48 שעות לפני עד מס' שעות לפני.
פירוט של מקומות הלינה בבלוג נפרד שהעליתי באתר.
רצ"ב השלד הבסיסי של הטיול. תיאור מפורט יותר לאחריו. התיאור כולל גם חלק ממידע שאספתי על אתרים שונים במקומות בהם ביקרנו, גם אם לא נכנסנו לכל אתר – יפורט בנפרד. התיאור בעיקרו פרקטי וכולל פירוט של דברים טכניים כגון: חנייה, אוכל, שופינג, מה כולל כל אתר וכד', היכול לסייע למטיילים הבאים ופחות בתיאור ההיסטוריה והרקע של המקומות בהם ביקרנו.
ליד המקומות המרכזים ניתן דירוג סובייקטיבי שלנו למקום, בסקלה של (*) לא מומלץ – (*****) מאוד מומלץ. כמובן שמטיילים אחרים עם העדפות שונות יכולים לדרג את המקומות אחרת.
תאריך
40 ק"מ
13.7
טולדו - CACERES
נסיעה מפארק לסיור בטולדו (65 ק"מ) + המשך נסיעה עד CACERES (כ- 270 ק"מ)
CACERES
340 ק"מ
14.7
מרוו - טומר
המשך נסיעה לפורטוגל לסיור בעיירהmarvo (כ – 120 קמ) המשך נסיעה לעיר טומר (עוד 120 ק"מ)
טומר
240 ק"מ
15.7
טומר - ליסבון
המשך נסיעה מטומר למרכז קניות CAMPRA (100 ק"מ) והמשך עד לליסבון (כ – 45 קמ)
145 ק"מ
22.7
23.7
עמק הדורו (Douro Valley)
וילה ריאל, ארמון מתיאוס (Vila Real,Solar de Mateus)
סינפאש (Cinfaes)
1.8
השלמות בוקר במדריד וטיסה בצהרים
11.7 – יום ההגעה
למרות הניסיון הקודם בטיולים משפחתיים, כל פעם מתרגשים מחדש.
הגענו לשדה כ – 3 שעות לפני הזמן וגילינו כי הטיסה נדחתה ב – 50 דקות. הטיסה עברה בנוחות , מטוס גדול וחצי ריק, מעט מאוד ישראלים וקבוצה גדולה של תיירים מצילה שביקרו בארץ. הילדים ניצלו את המצב "להשתלט" כל אחד על שורה שלמה. נחתנו בערך בשעה 11:00 בלילה. מהירידה מהמטוס עד ההגעה לבדיקת דרכונים כ – 20 דקות (כולל נסיעה ברכבת) מזוודות הגיעו מיד (נראה לי כי מרבית הנוסעים המשיכו ליעדים אחרים). לקיחת הרכב מחברת יורפאר (השכרה דרך אופרן) עלות של כ – 980 אירו ל – 18 יום רכב פולסווגאן טוארן 5+2. רכב גדול, נוח עם מקום רב למטען.
המתנה קצרה לקליטת הלוויינים ב GPS ונסיעה של כ – 15 דקות למלון הוליידי אין אקספרס MADRID AIRPORT)) הסמוך. ציק אין קצר, חנייה בחניון התת קרקעי של המלון ו"הגענו ליעד" בלשון ה – GPS (צריך לשים לב להיכנס לכביש השרות כדקה לפני ההגעה ולא להמשיך בכביש הראשי). נרדמנו די מהר תוך ציפיה למחר.
12.7 – פארק וורנר
לאחר התארגנות וארוחת בוקר היעד היום היה פארק השעשועים וורנר (*****). החלטנו לנסות את מזלנו ולקבל את החדר מהמלון המתוכנן להיום (גם כן הוליידי אין אקספרס – פירוט בבלוג הנוסף שלי), כבר בבוקר. למזלנו החדר היה מוכן וקיבלנו את החדר ב – 10 בבוקר. העלינו את המזוודות לחדר ויצאנו לכיוון הפארק (כ – 20 דקות נסיעה).
מחיר כניסה לפארק 39 אירו לאדם מעל גובה 1.40/ 30 אירו מתחת ל 1.40 + חניה – 8 אירו.
שעות פתיחה: 11:00 – 24:00
כבר מהגעה לפארק הבנו כי "שפר מזלנו" והפארק "ריק". מיד התחלנו במספר רכבות הרים, מסלול אבובים (קונגו) בו נרטבנו כהוגן. קיימים עוד מס' מתקנים בהם נרטבים מאוד. התאים לנו מאוד למזג האויר. בנוסף, צפינו בהופעה של "האקדמיה של המשטרה" מופע מושקע מאוד עם פעלולי מכוניות ברמה גבוהה (אחת ההופעות היותר "שוות" מבין ההופעות שהיינו בפארקים אחרים בעולם, מתאימה מאוד לבנים חובבי מכוניות מהירות). ארוחת צהרים בפארק עלתה 11 אירו לאדם וכללה פיצה+פוטטו+שתיה.
לקראת השעה 20:00 עזבנו את הפארק, לא לפני שירד מבול שהספיק להרטיב אותנו שנית (זה הגשם הראשון והאחרון שנראה בטיול שלנו).
13.7 – טולדו - CACERES
לאחר ארוחת בוקר סטנדרדית בהולידי איין אקספרס יצאנו לדרך שהיעד הראשון מרוחק כ – 30 ק"מ מהמלון לעיירה Chinchon (**) שנותרה כמעט ללא שינוימאז ימי הביניים, ונבחרה בשל כך כאתר צילומים לסרט "גויה", בכיכובה של נטלי פורטמן. הגענו לעיירה בערך ב – 9:30 החנינו את הרכב באחד הסימטאות והלכנו כדקה לכיכר מאיור. בשעה שהגענו העיירה היתה מנומנמת וריקה מאדם, החנויות היו עדין סגורות ברובן. לאחר סיבוב קצר מאוד החלטנו להמשיך. לא מצאתי ייחוד בעיירה לעומת עיירות נוספות שנבקר בהם בהמשך. לדעתי שווה להגיע למקום רק אם מתקיים ארוע כלשהו במקום או אולי בשעה מאוחרת יותר.
המשכנו בנסיעה לטולדו (****) (70 ק"מ) כשעה נסיעה. חנינו מחוץ לחומות באחד הרחובות הסמוכים (תשלום במדחן כ – 2 אירו ל – 5 שעות). ניתן להיכנס עם הרכב דרך שער הכניסה קיימת חניה באמצע העלייה למרכז העיר, למי שרוצה לחסוך חלק מהעלייה.
עלינו ברגל כ – 20 דקות עד למרכז העיר (עליה תלולה אך במזג אויר טוב) בדרך עצרנו בחנות מכולת קטנה בה קנינו מרציפנים המזוהים מאוד עם המקום. הגענו לכיכר סוכודבר שהינה בכיכר המרכזית של העיר. שוטטנו בין הסמטאות היפות ולקחנו את רכבת התיירים העושה סיבוב בעיר ובסביבותיה של כ – 50 דקות. כרטיסים קונים בסמוך לרכבת בעלות של כ – 13 אירו לכל המשפחה. הסיור מהנה מאוד ומספק תצפיות מדהימות על העיר ועל חומותיה – מומלץ מאוד. למי שרוצה להתרשם יותר ובנחת ניתן לעשות את הסיור והתצפיות מחוץ לחומה עם רכב, כאשר לאורך הדרך ישנם מקומות תצפית נהדרות.
לאחר המשך שיטוט בעיר (וקצת קניות) וארוחת צהרים (סך הכל בילנו בעיר כ – 3 שעות) המשכנו בנסיעה לכיוון העיר CACERES כעצירת ביניים בדרך לפורטוגל. הנסיעה ארכה כ2.5 שעות בנוף משעמם ומונוטוני וכמעט ללא ישובים בדרך. שהגענו לעיר נתקלנו בקשיים לאתר את מקום הלינה שממוקם קצת מחוץ לעיר. לאחר עזרה שקיבלנו מפקיד קבלה באחד המלונות בעיר, הגענו למקום שהוא אתר קמפיניג הכולל צימרים (Bungalows Ciudad de Cáceres), מקום לקרוואנים ולאוהלים (פירוט על המקום בבלוג נפרד). התארגנות ויצאנו להשתכשכות קלה בבריכה.
מידע נוסף שאספתי על המקומות:
Chinchon - כנסית Nuestra Señora de la Asunción מזדקרתמעל הכיכר ובתי העיירה. בכנסיה זו, אחיו של גויה שימש ככומר, וגויה עצמו צייר כאןאת עלייתה לשמים של מרים הבתולה. בכיכר ובסמטאות הסמוכות יש שלל חנויות של מזכרות, חפצי נוי, בגדים, תבלינים ועוד וכן גלריות, ברים ובתי קפה. טיפוב בסמטאותהצרות מוביל עד מבצרCondes המתנוסס מעל העיירה.
טולדו
את הצריח של הקתדרלה של טולדו רואים כמעט מכל מקום בעיר והביקור בה מומלץ. כנסייה חשובה נוספת בעיר היאכנסיית סנט תומה (Iglesia de St. Tomé). לא הרחק מהכנסייה שוכן ביתו של האמן הידוע אל גרקו, שמשמש כיום גם כמוזיאון. ציוריו של אל גרקו מוצגים במוזיאון הפראדו במדריד.
ההסטוריה היהודית של טולדו עשירה ומפוארת וזה המקום לעמוד מקרוב על המורשתההסטורית שהותירו היהודים בספרד. המוזיאון הספרדי ובית הכנסת El Transitoהם אתר חובה למבקרים בעיר. במבנה ששימש בעבר כבית כנסת, פועלהיום המוזיאון, שסוקר את מנהגי הדת היהודית ואת הההסטוריה של העם היהודי.
  • כתובת המוזיאון: C/ Samuel Leví, s/n
  • שעות פתיחה:בימי א' ובחגים - 10:00 - 14:00, לגבי שאר השבועיש לפנות במייל או בטלפון.
  • מחיר: 3 יורו
  • אתר אינטרנטwww.museosefardi.net
בית כנסת נוסף בטולדנו הואSanta Maria La Blanca, שהוקם במאהה- 12 ונבנה בסגנון מורי עם קשתות לבנות הממלאות את החלל הפנימי. השם הנוצרי שלהמבנה מעיד על כך שהפך במהלך השנים לכנסייה. כיום פועל במקום מוזיאון המציג ביןכתליו תערוכות אמנות.
  • כתובת: Calle Reyes Católicos 2
  • שעות פתיחה:אפריל - ספטמבר - 10:00 - 14:00, 15:30 - 19:00
  • מחיר: 2.3 יורו
בהמשך הרחוב שוכנת כנסייתSan Juan de los Reyesבמבנה אבןבסגנון גותי מהמם ביופיו, תוכלו להכנס פנימה בתשלום ולהתרשם מהחצר הפנימית המטופחתומהקפלה הקטנה המגולפת בשיש, או להסתפק במבט מבחוץ על קירות האבן האיתנים, המעוטריםבפסלי ענק.
אתרים נוספים בהם כדאי לבקר, ככל שמותיר לכם הזמן הם המסגד של טולדו, מצודתהאלכזאר וחומות העיר, אליהן ניתן להגיע בעזרת מדרגות נעות, ש"חוסכות" את הטיפוסברגל. דבר אחד שלא תוכלו להתעלם ממנו במהלך כל טיולכם בעיר הוא שפע חנויות דבר המתיקהשפועלות בה, ומציעות את המרציפן המקומי. אחת מהן היא החנות La Cure Gourmande, שהמבחר והצבעוניות שלה פשוט מסנוורים. שימו לב, שהעוגיות המוצעות למכירה במקוםיקרות מאוד, אך הן כלל לא איכותיות ומומלץ להמנע מלקנות אותן.
אנדרטאות היסטוריות ב טולדו
Alcázar: טירה בטיפול זה הוא אחד המבנים הצריח ביותר של טולדו, שימש מבצר על ידי הרומאים, Visigods, ערבים נוצרים. המלך אלפונסו השישי שנבנה כאן את מגוריו, כמה אמנים היוקרתי ביותר של ספרד ושל אדריכלים התערב הקמת הארמון המלכותי. הוא היה נהרס ב מאה ה-18 במהלך מלחמת הירושה, נבנה מחדש רק כדי להיות ניזוקו קשות כמה שנים מאוחר יותר באש ונבנתה ובכל זאת שוב. היה בפעם האחרונה הארמון נהרס במהלך ההתפרצות של מלחמת האזרחים, תוקן כאשר הסתיימה המלחמה.
הקתדרלה של טולדו: הקים בשנת המאה הראשונה של סן אוג'ניו, הבישוף הראשון של טולדו. הוא היה משתנה לתוך מסגד הערבים במהלך כיבוש ספרד מורית ולאחר מכן הוסב בחזרה קתדרלה על ידי אלפונסו השישי. ב מאה ה-13 נהרס, גותי מרשימים בבניית אשר ניתן לראות כיום נבנה על היסודות של הקתדרלה הישנה.
מנזר סן חואן דֶה לוֹס רייס (Monastery of San Juan de los Reyes): מנזר מהמאה ה-15, בסגנון גותי שנבנה לפי דרישה המלכותי בתקופת שלטונו של המלך הקתולי והמלכה.
מנזר e דה סנטו דומינגו דה ):( Monastery Cisterciense de Santo Domingo de Silos מנזר מהמאה ה-16 עם ציורים אל גרקו, מי קבור כאן. האמן הספרדי צבועים הכנסייה. הנזירים המתגוררים עדיין נמצא במנזר למכור תוצרת בית ממתקים ומאפים למבקרים
פוארטה Bisagra: לכניסה הראשית אל העיר העתיקה של טולדו. מה שנראה כמו שער אבן מדהים אחד הוא infact שני: השער הישן שנבנה בתקופת הכיבוש מורית של טולדו ב השישית והשביעית ושער חדש ואשר מורחב המקורי נבנה במאה ה-16. זוהי הדרך הטובה ביותר להתחיל לבקר את טולדו, מאחר שקיים מקום חנייה לרכב ששמירת משני הצדדים של פוארטה את פרטי המידע לתיירים טוב מאוד רק ההפך בצד השני של הכביש הראשי.
המאה ה-13 Sinagogue אֶל Tránsito: sinagogue עם המוזיאון בתוך אשר מתאר את ההיסטוריה של יהדות טולדו והיה השפעת היהודים על התרבות המקומית ואירועים.
Sinagogue של סנט María la בּלאנקָה: היום זה sinagogue לשעבר מוזיאון עבודות־יד עם כלי חרס מעניינים, תערוכות מעץ.
מורו del גבוהים: שנבנה במאה ה-14 על ידי היהודים, ולא כאשר הם גורשו מן טולדו, המרה לפי סדר religous לתוך כנסייה. הכתבים בדופן העליון המקורי בעברית עדיין רואים היום.
לאחר שתסיימו את הביקור בעיר, סעו כשני קילומטר אל הפראדור (Parador), המצוי מעט מחוץ לעיר (זהו מבנה היסטורי שהוסב למלון). מעבר לעובדה שמדובר במלון קסום, הוא משקיף על העיר ומהווה נקודת תצפית עוצרת נשימה על העיר טולדו. בפראדור יש גם בית קפה המשרת אף את מי שאינו אורח המלון.
. 14.7 –marvo - טומר
היום אנו מצפים להיכנס לפורטוגל. לאחר התארגנות יצאנו לכיוון היעד הראשון בפורטוגל שהוא עיירה marvao (*****) הנמצאת במזרח פורטוגל ליד הגבול עם ספרד. בחרנו ביעד זה בעקבות המלצה שראינו באתר למטייל. לאחר נסיעה של כשעה (120 ק"מ) הגענו לעיירה הממוקמת על פסגת ההר ומוקפת בחומה. נכנסנו עם הרכב לתוך העיירה דרך שער הכניסה העשוי מאבן (חנייה קיימת בתוך סימטאות הכפר). שוטטנו בין סמטאות הכפר והבתים הלבנים ועלינו עד לפסגה של העיירה משם קיימת תצפית מרהיבה על כל העמק. המשכנו לטייל לאורך החומה המקיפה את העיירה. אין ספק כי המקום מדהים.
לאחר מכן המשכנו לעיירה Castelo De Vide(**) מרחק 15 דקות מהעיירה הקודמת, עיירה נחמדה, אך לא יותר. לדעתי לא חובה וניתן לוותר.
עזבנו את העיירה והמשכנו ליעד הבא העיירה טומר (***) (כשעה וחצי נסיעה). הגענו והתמקמנו במלון הנמצא בצמוד למדרחוב של העיירה (פירוט לגבי המלון בבלוג הנפרד) עשינו סיבוב קצר במדרחוב שלא היה מלא באנשים או תיירים. המדרחוב היה מקושט לכל אורכו בדגלים וסמלים בצבעים אדום ולבן (עדות לפסטיבל שהתקיים בעיר מס' ימים לפני כן). חיפשנו מה לאכול אבל מרבית המסעדות במדרחוב סגורות בין 15:00 ל – 20:00, לכן הרחקנו קצת לאזור החדש יותר של העיירה ואכלנו במקדולנד (הליכה של כ – 20 דקות מהמדרחוב – ניתן לנסוע עם הרכב, אם לא מפחדים לאבד את מקום החנייה). לאחר שחזרנו יצאנו לטייל בפארק הממוקם בצד השני של הנהר. פארק נאה עם מפלי מים מלאכותיים ומגרשי משחקים ועם אפשרות לשיט בסירות קטנות (לא היו פעילות). השעה היתה כבר 19:30 חזרנו למדרחוב, כל החנויות למעט מספר מסעדות היו סגורות והמדרחוב היה די שומם.
טומר - הנקודה היהודית
 פה מחכה לנו הפתעה. מתחת למצודת ארמון צלבנית מפוארת שאין כמוה בשום מקום אחר נמצא בית כנסת יהודי עלשמו של אברהם זוקאטו, האסטרונום היהודי-ספרדי שהכין את עזרי הניווט לוואסקו דה-גמא. פה היה מרכז המסדר הטמפלרי שנקרא: "הקונוונטו דה קריסטו" והשיטוט בתוך חדריו ומתחתלקירות המפוסלים בני החמש-מאות שנה, יעשה טוב בעיקר למי שאוהב בניינים מרשימיםונאים. זה המקום לראות מה אפשר לעשות עם כסף גדול. הארמון-מצודה-מנזר נבנה על ידידום עימנואל ה-1 עם הכסף שזרם מהכיבושים וגילויי העולם, להם הניח אנריקה הנווט אתהיסודות. בעצם רוב שכיות החמדה של פורטוגל היום – יסודן בתקופה הגדולה ההיא, שלבערך מאה שנות שליטה פורטוגלית מוחלטת בנתיבי הים בין אירופה לאסיה.
15.7 – טומר – מרכז קניות – ליסבון
היעד היום הינו ליסבון בדרך עצרנו באוטלט CAMPRA (ממוקם כ – 45 קמ מליסבון). בדיעבד הסתבר כי ניתן היה לוותר עליו היו מספיק מקומות לקנות בהמשך הטיול. המשכנו לליסבון דרך כבישים מהירים (עלות של כ – 5 אירו מטומר לליסבון).
הגענו למלון הולידי אין . מלון מצויין. הצטיידנו במפת ליסבון המחולקת במלון בחינם. עלינו לבריכה הממוקמת על גג המלון להתרענן בבריכה.
לאחר מנוחה יצאנו ברגל (כרבע שעה) לארוחת ערב במסעדת LUCCA ( Travessa Henrique Cardoso, 19-B LISBOATel: (+351) 21 797 26 87 - 21 797 10 51. רכבת תחתית ROMA (קו VERDE טורקיז)
מסעדה איטלקית מומלצת מאוד לחובבי פסטות ומאכלים איטלקיים למינהם, מלצרים חביבים ומרביתם דוברי אנגלית. מסעדה לא יקרה (כ – 8-10 אירו למנה). המסעדה עמוסה מאוד וכדאי להזמין מקומות מראש (כבר הזמנו בסיום הארוחה מקום ליום ראשון בערב).
חזרנו למלון תוך ציפיה למחר, לגלות את נפלאותיה של ליסבון.
16.7 – ליסבון
היעד בבוקר הינו רובע אלפמה (Alfama) (*****) העתיק, הצפוף, הססגוני והתלול נחשב לאחד מסמליה של ליסבון. הרובע בנוי על גבעה גבוהה, הוא למעשה הרובע היחיד בליסבון שנשאר עוד מימי הביניים ושרד את רעידת הקשה בשנת 1755.
יצאנו מהמלון שהיעד היה תחנת הרכבת התחתית Alameda (יוצאים מהמלון פונים שמאלה והולכים כ – 5 דקות עד שמגיעים לצומת מרכזית בעלת 2 רחובות מקבילים. ברחוב השני רחוב Guerra junquerio שהינו שדרה עם עצים פונים שמאלה וממשיכים בירידה קלה עד לתחנת הרכבת. סך הכל כ 10 עד 15 דקות הליכה). בדרך עצרנו לארוחת בוקר בבית קפה נהדר (כ 4 משקאות חמים + 3 מאפים בעלות של פחות מ 9 אירו) בשדרת Guerra junquerio . הבית קפה ממוקם במרכז השדרה ולא בתחילתה שם ממוקם בית קפה אחר (בו אכלנו ביום ראשון בגלל שהבית קפה הראשון סגור) היקר פי 2.
ירדנו לתחנת הרכבת התחתית, בה קיימות עמדה לכרטוס עצמי בלבד. בסמוך הייתה דיילת שסייעה לנו להוציא 4 כרטיסים ל – 24 שעות לרכבת, אוטובוס וחשמליות (4.45 אירו כל כרטיס). באם מוציאים לבד מומלץ להוציא כל כרטיס בנפרד ולא לבחור באפשרות של הוספת כרטיס כי ניתן להתבלבל (מה שקרה לנו יום למחרת) ולהוציא כרטיס אחד התקף ל – 4 ימים במקום 4 כרטיסים ליום אחד.
באופו כללי הנסיעה בתחתית נעימה, התחנות ממוזגות, מרווחות וברורות,הרכבות לא עמוסות.
מתחנת Alameda לקחנו את הקו הירוק (VERDE) עד לתחנת martom moniz. ביציאה מהתחנה לקחנו את חשמלית מס' 28 המגיעה עד לחלק העליון של הרובע (ניתן לאתר את מיקום התחנה לפי התור לידה). התחלנו בנסיעה בחשמלית אשר החלה לטפס במעלה הגבעה, אכן חוויה יוצאת דופן, לראות את החשמלית כיצד מפלסת דרכה בין המכוניות החונות ועולה בסמטאות המיוחדות. שמות התחנות לאורך הנסיעה לא תמיד ברורים אנחנו ירדנו בנקודת התצפיתMiradouro Largo das Portas do sol (לא ניתן לפספס את המרפסת הגדולה המשקיפה אל הים). מראה פשוט נפלא של הים שלמרגלותיו מאות בתים עם גגות אדומים.
משם המשכנו (כ- 5 דקות ברגל) למבצר Castelo de Sao Jorge,Saint George's Castle . תור קצר לכרטיסים (עלות של 10.5 למשפחה, ילד עד גיל 10 חינם) עלינו למבצר שוטטנו בחצר ובסביבת המבצר ועל חומות המבצר כאשר מכל הכיוונים נשקפים הנופים המרהיבים של ליסבון. חוויה מומלצת להורים והילדים.
עזבנו את המבצר והחלטנו להגיע למדרחוב אוגוסטה ברגל. התחלנו לרדת בסימטאות רובע בלם וגילינו את הרחובות האמיתים עם התושבים המקומיים ואת הזקנות היושבות במרפסות (כמו שקראנו במס' מקומות) נחמד מאוד. לאחר הליכה של כ – 20 דקות הגענו שוב לתחנת הרכבת martom moniz. החלטנו לנצל את הכרטיס היומי ונסענו 2 תחנות ברכבת התחתית עד לתחנת BAIXA. רחוב תוסס ומלא חנויות. לאחר כשעתיים העייפות הכריע אותנו וחזרנו למלון למנוחה (ולבריכה - החוב היומי לילדים).
בערב החלטנו ללכת אזור אקספו ולקניון ע"ש ואשקו דה גאמה (Centro vasco da gama). . רכבת תחתית מתחנה ALAMEDA (קו ורוד/אדום – VERMELNA) עד ל - Oriente .
מקום ענק ומרשים הכולל מרכז קניות ענקי וטייל גדולה על גדות הים. בה אטרקציות שונות מרכבל , מוזיאון מדעי המתאים מאוד לילדים ויספק להם תעסוקה מהנה מאוד, אושנריום ענק ובו מיני דגים, וכו. מקום מומלץ ביותר.
17.7 – ליסבון
היעד בבוקר הוא אזור בלם (*****). רובע מערבי זה מרכז בתוכו חלק מהאטרקציות שקשורות לתור הזהב של פורטוגל. תקופהזו מאופיינת במסעות בים של יורדי יםפורטוגלים שהביאו אותם לחבלי ארץ לא נודעים ביבשות אמריקה, אסיה ואפריקהוהניחו את היסוד לצמיחתה שלפורטוגל הקולוניאלית ששלטה במדינות רבות מעבר לים בהן: ברזיל, מוזמביק, אנגולה ועד לאיים שמול חופיסין. הרובע נקרא כיום בלם שנגזר מהם השם בית לחם.
ממלון קו ירוק (VERDE) בתחנה Alameda עד ל – rossio. משם חשמלית לתחנה ▼ Praça Da Figueira / ROSSIO קו 15 ירדנו בתחנה Mosteuiro Dos Jeronimos. המלצה כללית - לא מחלקים מפה של האוטובוסים לכן מומלץ להכין מראש ולהדפיס מבעוד מועד את מסלול הקווים בהם מתכננים להשתמש. באמצעות האתר http://www.carris.pt/en/home/
בירידה מהחשמלית מיד ניצב לפנינו מנזר ג`ירונימו (Mosteuiro Dos Jeronimos) האתר, שנמנה עלרשימת האתרים השמורים של אונסק"ו שימש את הימאים שיצאו מכאן להפלגות ארוכות. הסתפקנו בהתרשמות מבחוץ והמשכנו לעבר הפארק ממולו שהיה מלא באנשים כיאה ליום ראשון, ובתוך השדרה של הפארק היו עשרות דוכנים המוכרים עבודות אומנות מקומיים. בפארק עצמו חזינו גם במשמר המלך (חיילים הרכובים על סוסים) שבאו להרשים. המשכנו לככר האימפריה (Praca Do Imperio).
משם המשכנו במעבר התת קרקעי לכיוון פסל מגלי הארצות (הנרי הספן, וסקו דה גמה, קבאראל, המלך מנואל הראשון) (Padrao Dos Descobrimentos). משם המשכנו ברגל (כ- 10 דקות) עד ל מגדל בלם  (Torre De Belem)בפארק הסמוך למגדל היו חברי צעירים שניגנו לקהל הרחב.
לא ביקרנו בפאלאסיו דה בלם (Palácio Nacional de Belém) – הארמון המשמשכיום כמעונו הרשמי של הנשיא בכיכר אלבוקרק, ולא במוזיאון המרכבות (Museu Nacional Dos Coches

מקום מיוחד ומומלץ מאוד.
משם חזרנו לחשמלית מס' 15 (עולים בגשר הסמוך למגדל בלם ולאחר הירידה מהגשר נכנסים פנימה כ – 2 דקות עד לרחוב הפנימי ומצד שמאל נמצאת תחנת הרכבת – חוסך את החזרה הרגלית עד למנזר) ונסענו שוב לקניון ואסקו דה גמה, על מנת להשלים את מה שלא הספקנו אתמול.
כיאה ליום ראשון המקום היה מפוצץ באנשים. טיילנו לאורך הטיילת. שכרנו לילד מכונית עם פדלים (3.5 אירו לחצי שעה). לאורכה של הדרך המובילה לטיילת לאורך הים מונפים דגלים ממדינות שונות בעולם, כמובן שהצטלמנו כאשר ברקע דגל ישראל.
בערב שוה יצאנו למסעדת LUCCA. הזמנו 4מנות עיקריות + לחם ומטבלים שמקבלים בהתחלה + 4 שתיה הכל הסתכם ב – 44 אירו. בדרך חזרה למלון הטמפרטורה כבר ירדה ל – 16 מעלות.
18.7 (ב') – ליסבון - סינטרה
המטרה היום הייתה טיול מעגלי לאורף החוף ועד לקאבו דה רוקה - סינטרה וחזרה לליסבון.
יצאנו מליסבון כאשר היעד היה עיירת הנופש אשטוריל (**) (כ – 20 ק"מ מליסבון) הנחשבת לאתר בילויים יוקרתי ובה מתקיים מידי שנה מרוץ המכוניות היוקרתי "פורמולה 1". לאחר שהגענו לעיירה וסיבוב קצר ברכב לא איתרנו משהו יוצא דופן ששווה להתעכב בגללו לכן המשכנו לכיוון לקאבו די רוקה, הנקודה המערבית ביותר באירופה, על חוף האוקיינוס האטלנטי.
לאחר שהחנינו את הרכב בסמוך לכניסה. ישנו מסלול קצר ברגל לאורך המצוק המתנשא כ-150 מטר מעל לחוף, במקום היו רוחות די חזקות (רצוי להצטייד בבגד ארוך) אך המקום מספק תצפית נהדרת לאוקיינוס ולצוקים המזדקרים מתוך הים. מקום מרהיב ומומלץ. לאחר כשעה המשכנו לכיוון אתריסינטרה.
היעד הבא היה המבצר המוּרי( ****) (Castelo dos Mouros),. לאחר כ – 40 דקות נסיעה והרבה עליות לכיוון המבצר הגענו. מומלץ להמשיך עם הרכב עד הכניסה למבצר ולאחר מכן לעלות מעט עם הרכב בהמשך הכביש ולחנות בשולי הכביש. כרטיס משולב למבצר ולארמון פנה (שנבקר לאחר מכן) לכל המשפחה עלה 44 אירו. לאחר הליכה של כ – 15 דקות ביער בין העצים, כאשר בדרך עוברים ליד חפירות ארכיאולוגיות המתבצעות במקום, מגיעים למבצר עליו אפשר לטייל על חומותיו ולצפות בנוף היפה הנשקף מהן ובארמון פנה בו נבקר בהמשך. מקום בהחלט מומלץ הילדים נהנן מאוד (כדאי לבקר קודם במבצר זה ורק לאחר מכן בארמון הפנה המרשים יותר). המקום פתוח בעונה בין 9:30 – 20:00.

חזרנו לרכב והמשכנו בנסיעה של כשתי דקות לכיוון ארמון פנה לאחר שמגיעים לכניסה לארמון צריך להמשיך מעט קדימה ולרדת לחנייה הנמצאת בתוך היער. החניה היתה צפופה מאוד וצרה ומקום מועד לפגוע ברכב (ואכן בניסיון החניה פגענו בבולי עץ המסמנים את מקומות החניה וקימטנו את דפנות הרכב). בדיעבד מומלץ לחנות בחניה הראשונה מצד שמאל לאחר שממשיכים בנסיעה מהמבצר המורי, הנמצאת במרחק דקת הליכה מהארמון.

ארמון פנה (*****) בשער הכניסה לארמון קיימת אפשרות לעלות בהסעה (הלוך וחזור) עד לפתח הארמון ולחסוך הליכה רגלית בעלייה של כ – 15 דקות לפחות (עלות של 2 אירו לאדם, ילדים עד גיל 12 חינם). שיורדים מההסעה נגלה ארמון יוצא דופן שנראה כאילו הוצא מספרי האגדות. הארמון נבנה באמצע המאה ה-19עבור בעלה הגרמני של המלכה מריה השנייה. שוטטנו בהנאה בחלק החיצוני של הארמון, בחומה שמסביבו ובצריחים המקיפים אותו. לאחר מכן נכנסנו לסיור עצמי בתוך הארמון בו מוצגים חדרי הארמון כולל הריהוט. אין ספק מקום מומלץ מאוד להורים ולילדים שנהנו מאוד. צריך להקדיש למקום מינימום שעתיים (משלב החנייה) ואפשר כמובן הרבה יותר.
לאחר הסיור בארמון ירדנו לעיירה סינטרה (***). לאחר סיבוב קצר עם הרכב והתרשמות כללית (וחוסר מקומות חניה) המשכנו ליציאה מסינטרה ואכלנו במקדולנד מקומי.
כמובן שהאזור משופע בעוד אתרים למכביר (פירוט חלקי בהמשך) אך אנו החלטנו כי להיום זה מספיק. והתחלנו לעשות את דרכנו חזרה לליסבון.
טיפ כללי - מניסיון של טיולים קודמים אנחנו מעדיפים לוותר על מקום כזה או אחר (גם הוא רשום כאתר חובה) וזורמים עם הרצונות של בני המשפחה באותו רגע. הופך את הטיול לרגוע ומהנה יותר לכולם (הרי מקומות נוכל להמשיך לראות גם למחרת או בטיולים הבאים).
בדרך חזרה לליסבון בהחלטה ספונטנית החלטנו לעבור דרך מרכז הקניות FREEPORT DESIGNER OUTLET . ההחלטה השתלמה ולו רק בגלל העובדה שבכדי להגיע אליו חוצים גשר ארוך ומדהים החוצה את הים, מאוד מרשים. מרכז הקניות נחמד וכמובן מספק מענה לייצר הקניות.

הכפר שהושלך על המצוק
כ- 10 ק"מ מערבה מסינטרה תגיעו אל חוף ים עם שוניות ומצוקים. עוד 4 ק"מ צפונה מגיעים ל- Azenhas do Mar, כפר קטן שנראה כאילו הושלך על המצוק ומגיע עד קו השוניות של הים. מאחר ואין כאן חוף כהלכתו סידרו בני המקום פתרון ייחודי לרוחצים בים - למרגלות הצוקים יצרו תושבי הכפר מעין בריכה, שמימיה מגיעים מהגלים החובטים בצוקים.
אחוזת רגליירה:אם יוצאים ברגל מסינטרה וילה מערבה, מגיעים כעבור כרבע שעה לאחוזתרגליירה
(Regaleira) ולארמון סֵטִיאייש (Seteais, שבע האנחות), מהאלגנטייםביותר בפורטוגל. הארמון נבנה בסוף המאה ה-18, ורובו משמש היום מלון יקר. ממול ניצבהארמון הוויקטוריאני מונסרט (Monserrate) ששוכן ביער רומנטי. בשנים 1796-1793 גר בווויליאם בקפורד שנאלץ לברוח מאנגליה בגלל שערורייה הומוסקסואלית. אחר כך נקנה המקוםעל ידי בריטי עשיר, סר פרנסיס קוק, שהביא לכאן גנן מאנגליה והוא שנטע את היערהנפלא.
תשלום:כניסה בתשלום (יקר יחסית)

מנזרהקפוצ'ינים:במרחק תשעה קילומטרים מסינטרה וילה נמצא מנזר הקפוצ'ינים (Capuchos) שתאי הנזירים שבו חצובים בסלע ומצופים בשעם ונועדו כנראה לגמדים (זהירות, הראש!). לורד ביירון שביקר בסינטרה ב-1809 וכתב בהשראתה את "הרולד הנער", מזכיר ביצירה את המנזר הזה.
תשלום:כניסה בתשלום
ארמוןקלוש
 ארמון קלוש (Queluz) בולט בצבעו הוורוד ובסגנונו המצועצע. הוא נבנהעל ידי המלך דום פדרו השלישי כמתנה לאחייניתו, שעימה התחתן, המלכה מריה הראשונה. זובילתה כאן כחמישים שנה (1826-1777), מתוכן 27 האחרונות במצב נפשי רעוע אחרי מותבכורה. בארמון מבקרים בסיור מודרך שבו עוברים באולם הכס, בחדר המוזיקה ובחדר הפסל (כן, פסל אחד בלבד, של המלכה). הגנים היפים שמסביב כלולים במחיר הכניסה. בקיץ, בימירביעי בשעה 11:00, מתקיימת כאן תצוגת סוסים. חלק מהארמון משמש כיום פוסאדה (מלוןבמבנה עתיק), ואפשר לאכול במטבח הישן שלו. המקום מקסים, האוכל פחות. אל קלוש מגיעיםבנסיעה של עשרים דקות מליסבון ועוד רבע שעה ברגל מהתחנה (יש שילוט מכוון).
מרחק מליסבון:כ-12 קילומטר ממערב
Youth Card, Senior Citizens & 15 - 25 yr olds: Discount, under 14 yrs old free
 The gardens are open from 9:00 till 18.00

מנזרמאפרה
 את ספרו "דברי ימי מנזר" כתב ז'וזה סאראמאגו בהשראת בניית המנזרהזה, ובחיבורו לא חשך את שבטו מהפזרנות של המלך ז'ואו החמישי ומהשעבוד ההמוני שלבני עמו לשם בניית המנזר המגלומני. המלך נהג לפזר כסף (שהיה לו בשפע מהזהבוהיהלומים של ברזיל) באקסטרווגנטיות, והבטיח לבנות במאפרה (Mafra) מנזר ל-13 נזיריםפרנסיסקנים אם ייוולד לו יורש עצר. בסופו של דבר הוא בנה מנזר ענקי ל-300 נזיריםול-150 מתלמדים. הבנייה נמשכה 13 שנה ובחלק מהזמן הועסקו במקום כ-45 אלף פועלים. ישבו 5,200 דלתות, 2,500 חלונות ושני מגדלי פעמונים שבכל אחד כחמישים פעמונים בתכנוןפלֶמי (המלך הכפיל את שכר בוני הפעמונים ודרש שני מגדלים במקום אחד מתוכנן). אלתחמיצו את הספרייה היפה המכילה 35 אלף כרכים. כשלורד ביירון ביקר במקום, שאל אותומדריכו בגאווה מקומית: "האם יש בכלל ספריםבאנגליה?"