שלום לכולם.

כידוע לכולם, שני חודשי החופשה של הילדים (ולמעשה של כולם), מצריך אותנו ההורים לחפש מקומות לבלות יחדיו, ואם אפשר (כלכלית בעיקר) – שיהיה מחוץ לארצנו. (כי חם מידיי לטייל אצלנו)

אני, על הטיול הזה, התחלתי לשקוד כבר מחודש ינואר, אז כבר רכשתי כרטיסי טיסה וזאת גם בכדי לנצל את המחיר (המצחיק) לטיסות לסקנדינביה (שמתברר שהן זולות יחסית ליעדים אחרים באירופה) והן בכדי להיות דיי מוכן לטיול.

(פרטים על המחירים של כל דבר והתייחסות לכל מרכיב, בסוף הכתובים)

את כרטיסי הטיסה קניתי לתאריכים 19/08-27/0, כאשר היו לי הרבה חודשים בכדי ל”השתעשע” עם המלונות באתר בוקינג, וכמובן לתכנן את מסלול החופשה.

אם כך, להלן פירוט הטיול שביצענו ובהצלחה :

• 19/08 : – ההמראה מכאן היא בשעה 13:00. שעה קלאסית לכל המשתמע מכך. שדה התעופה היה ריק יחסית לתקופה בה אנו נמצאים, מה-גם הכרטוס לחברת Norwegian הוא בקצה הקומה השלישית, הרחק מכל הבלאגן של דוכני אל-על העמוסים. – הטיסה הייתה חלקה ונעימה, כאשר הנחיתה הייתה בשעה 17:00 לפי זמן שבדיה. הטרמינל במקום היה שומם, דלפק החתמת הדרכונים היה ריק וכך גם מסוע קבלת המזוודות. – מקבלת המזוודות, יש לעקוב אחר השילוט (באנגלית ובשבדית) אחר אתר השכרת הרכבים, כאשר ישנו אוטובוס (“השאטל”) שמבצע את הסעתכם לאזור קבלת הרכבים. ישנם 6 תחנות שונות, כאשר תחנה מס' 5 היא זו שלוקחת אתכם לאזור השכרת הרכבים. הנסיעה לשם אורכת פחות מ-10 דקות, כאשר בדרך ניתן לראות מטוס ג'מבו שהוסב לכדי מלון, לאלו שרוצים לשהות קרוב למלון ולהשקיף על מסלול ההמראה והנחיתה) – קיבלנו את הרכב מהר מאוד, איתרנו אותו ברחבת הרכבים הגדולה (לאחר הסבר מפורט מנציג החברה), חיברתי את מכשיר הטלפון לשמשה והשתמשתי בתכנת ניווט ראשונית וללא צורך בשימוש באינטרנט - שבהמשך התברר שלא סייעה רבות, אך בכדי להגיע ליעד הבא היא הייתה מספיקה. – העיר הראשונה, בה גם בילינו את הלילה הראשון, היא אופסלה (Uppsala). מרחק של כחצי שעה נסיעה על הכביש המהיר שמחבר את שטוקהולם לאזור צפון המדינה. – הגענו למלון, קיבלנו במהירות את החדרים, התארגנו בשנית ויצאנו מיד לאכול ארוחת ערב. – שימו לב כי מקומות האוכל והקניות במדינה, נסגרים דיי מוקדם – בשעות 19:00.(תלוי בימים) למזלנו, מצאנו את מבוקשנו וסעדנו את נפשותינו. לאחר מכן, טיילנו קצת במרכז העיר השומם מאדם, אבל ספגנו את האווירה והצינה של קווי הרוחב הצפוניים האלה.
  • 20/08 : – ארוחת הבוקר במלון הפתיעה אותי. מהיכן צצו כל האנשים האלו?? לא משנה. היה שקט מופתי, כאילו אתה אוכל בחדר האוכל בביתך.. לאחר מכן, צ'ק אאוט זריז, ומיד תחילת נסיעה לכיוון צפון. – עלינו בחזרה לכביש המהיר לכיוון צפון, בדרכנו לעיר גבלה. (Gavle) בכניסה לעיר, שבקה מחיה אפליקציית הניווט ללא האינטרנט. איתרנו מיד חנות לתיקון ומכירת טלפונים, שם קיבלתי כרטיס סים מקומי בחינם ואת ההטענה שלו ביצעתי בחנות אחרת, (סופרמרקט) במחיר דיי שווה. (10gb של גלישה בלבד, במחיר של 200 קורונות שבדיות שהן שוות ערך לכ-90 שקלים. הרבה יותר זול מהמחירים של הארץ והנפח העצום שמקבלים בהחלט שווה) – בעיר גבלה, פנינו (בעזרת מכשיר הטלפון והאינטרנט המקומי), לכיוון הפארק המקומי – Boulognerskogen, אשר נמצא גם בסמוך לבית העלמין המקומי. מדובר בפארק רחב ידיים, המכיל בתוכו אין ספור של דשא ירוק, עצי מחט שונים גבוהים גבוהים וכמובן – אגם במרכזו. הפארק היה גדול מידיי בשבילנו, מאחר והוא היה רק נקודת עצירה להתרעננות ולחילוץ איברים להמשך הדרך. החנינו את הרכב (יש בכניסה לפארק מצד ימין, חנייה חינמית, שגם אם אין יש להמתין כמה דקות עד שתתפנה חנייה), ונכנסו לתוך מעבה הפארק. בסמוך לאגם, כ-10 דקות הליכה לכיוון דרום ממקום החנייה, ישנה קרחת יער ובה מלא מקומות ישיבה ובית קפה קטן המציע דברי מאכל בנוסף למשקאות.ברחבי הפארק מפוזרים מסלולי מיני גולף, כאשר ישנו משרד קטן בקרחת היער בו ניתן להשכיר את האמצעים לשחק במשחק הזה. – שתינו קפה, הבנות השתעשעו בבמת ההופעות השוממת במקום אך המעוטרת בפרחים, והמשכנו את דרכנו לכיוון היעד הנוסף שלנו בו נלון את שני הלילות הבאים. – בדרך הלאה מגבלה, עצרנו בעיר Borlange, שם ישנו קניון בשם “Kupolen”, וזאת בכדי לאכול ארוחת צהריים כלשהי וכן בכדי להצטייד בדברי מאכל לבקרים הבאים שיבואו. (זאת מאחר ובמקום בו שהינו, לא הייתה ארוחת בוקר) – הגענו למלון בעיירה רטוויק (Rattvik) בשעת ערב מוקדמת, כאשר מאחר והשעה הייתה מאוחרת מידיי לעובדים בשבדיה (18:30), הושאר עבורי פתק בקבלה ובו מספר הביתן שלנו וכן מיקום המפתחות שלו. התמקמנו במהירות, התארגנו ויצאנו לכיוון מרכז העיר רטוויק, לכיוון המזח הארוך והידוע של אגם סילג'ן (Siljan). מדובר במזח שאורכו כ-600 מטרים, אשר מוביל אותך לכיוון אי קטן הנמצא בסופו שם תוכל ליהנות מהשקט והטבע של האגם המסתורי הזה. (שם המזח – langbryggan) מדובר באגם שעומקו רדוד מאוד, אפילו לאחר ההליכה הממושכת על המזח, ובדרך לאי צפינו בכמה שבדים עליזים שרוחצים בו לעת שקיעה, כאשר אנחנו עטופים בבגדים חמים דיו, עקב הרוח הקרה שנשבה. – את ארוחת ערב באחת המסעדות שתכננו, פספסנו עקב השעה. (אמנם יש מסעדות פתוחות, גם לאחר השעה 21:00, אך הן היו מכובדות מידיי בשביל קבוצת אנשים עם שתי בנות קטנות) – ישנו סופר במרכז העיר, הפתוח בימי חול עד השעה 22:00. (סופר ICA, שהוא דיי מרכזי ברחבי שבדיה ונמצא כמעט בכל מקום ובגדלים שונים) – את ארוחת הערב ביצענו בביתן שקיבלנו, מהאוכל שקנינו בדרך.
  • 21/08 : – ארוחת בוקר מהאמצעים שרכשנו יום קודם לכן. – נסענו צפונה כ-20 דקות, לכיוון העיר בודה (Boda), לכיוון מפל בשמורת הטבע Styggforsen, שם טיילנו במסלול של כ-2 ק”מ, וצפינו בזרימת מים ומפל חביב. לחובבי הגאולוגיה שבינינו, המקום מומלץ עקב המאפיינים שבו. (הכניסה חינם) – המשכנו צפונה עוד כ-50 דקות, לפארק הטורפים של אורסה (Orsa Grönklitt Björnpark), שהשם שלו מתייחס יותר לדובים המצויים בו. במקום ניתן לטייל כשעתיים וחצי, בדרך של כ-2 ק”מ מוסדרת במתחמי הפארק, כאשר בשעה 13:30 צפינו בקטע האכלת הדובים החומים שבפארק. במקום יש את כל סוגי הדובים הגדולים הקיימים, וכן כמה טורפים נוספים ממשפחת החתולים. (הכניסה בתשלום) – לאחר מכן, נסיעה של כ30 דקות לעיר הפסטורלית מורה (Mora), הממוקמת במרכזו של אגם סיליג'ן. במקום ישנו מרכז חביב לטיול, בשילוב האגם ומבנים ישנים. העיירה נמצאת באמצע הדרך למקום הלינה שלנו. משם עוד נסיעה של כחצי שעה לרטוויק. – יום קודם לכן גילינו שהמקום בו אנו שוהים, הנו מקום לינה למבקרים באתר הסקי שממש צמוד אליו. כעת הוא היה שומם, אך לא מנענו מעצמנו טיפוס לראשו וצפייה לכיוונו של האגם המסתורי שליווה אותנו ביומיים האחרונים. (Rättviksbacken – שם אתר הסקי)
  • 22/08 : – שוב קמנו בבוקר, אכלנו את מה שקנינו בסופר, והתחלנו בנסיעה לכיוון מערב. – הגענו לעיר קרלסטד (Karlstad), המלאה בסיפורי ההיסטוריה של שבדיה וכן עקב היותה שוהה לחופו של אגם ואנרן (Vanern), שהוא האגם השלישי בגודלו באירופה והוא בגודל של רבע ממדינתנו הקטנה. גם כאן שילבנו טיול אורבני קצר, במרכז העיר ההומה של העיר כאשר ליווינו אותו בסיפורי ההיסטוריה של העיר. – המשכנו משם בנסיעה של כשעה וחצי, לכיוון צפון. ברוב הדרך ליווה אותנו אגם Övre Fryken, בצורתו הנקיקית. הגענו לעיירה טורסבי (Torsby), שם (שוב) רכשנו מוצרי מאכל להמשך הבקרים הבאים. – חצי שעה מטורסבי, הגענו למקום הלינה השלישי שלנו בטיול זה – Hovfjället AB. מדובר באתר סקי, שבימי החורף הזועמים כאן, מלא עד אפס מקום. כעת, היינו לבדנו באתר כולו. אנחנו, הרכב שלנו, הבית שלו והטבע. הבית מכיל את כל צרכינו, בצירוף האוכל שהבאנו איתנו.
  • 23/08 : – שוב ארוחת בוקר זריזה, והתארגנות לנסיעה צפונה של כ-3 שעות. – הגענו לפארק הלאומי Fulufjället National Park, הנמצא בסמוך לגבול עם נורבגיה. במקום נמצא המפל הכי גבוה בשבדיה וכן עצים עתיקים בני 5000 שנים! הכניסה לאתר בחינם, וישנו מקום לאינפורמציה לגבי הטיולים במקום. לילדים מומלץ הטיול למפל ובחזרה, בדרך שנוחה לכל אחד ואורכה כ4.5 ק”מ. ישנם עוד הרבה מסלולים במקום, שבחלקם ניתן לשלב לינה בשמורה במקומות מיועדים לכך. את כל הפרטים לגבי כך, בצירוף מפות מפורטות של המקום, ניתן לקבל בביתן העזרה. במקום ישנם שירותים מסודרים ונקיים וכן מסעדה קטנה שמשמשת גם למכירת מזכרות ואוכל חם. לגבי המפל, אין מילים בפי מעבר לכך מלבד שבימי החורף הקרים הוא קופא ובמקום מתנהל ספורט מיוחד שעיקרו טיפוס על הקרחון שנוצר.. לציין, שמי שמתכנן לעשות את המסלולים היותר ארוכים שמציעה השמורה, יש להצטייד בארוחת הצהריים ובמים בטרם היציאה! – משם נסענו בחזרה לאתר הסקי העזוב שלנו, לעוד לילה חשוך אך מעניין.
  • 24/08 : – בבוקר, ארוחת בוקר והתארגנות לקראת נסיעה של כ-3.5 שעות לכיוון אחד מהפרברים של שטוקהולם – Sigtuna. – בדרך, לאחר כשעתיים של נסיעה, עצרנו בעיר אורברו (Orebro), שוב להתרעננות וטיול במרכז העיירה ובטירה הממוקמת בטבורה. (הרבה סיפורים נסובו על הטירה הזו, Örebro slott) – בהמשך, נסענו למקום משכננו בשלושת הלילות האחרונים. – בערב, לאחר שאגרנו כוחות, סעדנו את ליבנו במסעדת המבורגרים מעולה בעיירה מרסטה, (Märsta) ובמסעדה הקרויה Bistron. (מומלץ!)
  • 25/08 : – את שני הימים האחרונים, החלטנו לייחד עבור עיר הבירה. בדיעבד מתברר, שהם לא הספיקו… את הרכב החנינו באחד מהפרברים הקרוי אקלה ׁ(Akalla), שם מצויה תחנת רכבת תחתית שתביא אותנו ישירות למרכזה של עיר הבירה. חנייה יש בשפע – אם בתשלום ואם לא, תלוי בכמה תרצו ללכת. – בעיר עצמה מצוי מרכז מצוין לתיירים – Stockholm Visitor Center, הנמצא בכיכר Kristallvertikalaccent והסמוכה לתחנת הרכבת הקרויה – T-Centralen T-bana. שימו לב, שלתחנת הרכבת הזו יש מספר יציאות אשר ייתכן ויוציאו אותכם בנקודות אחרות שלא קרובות למרכז התיירים. – מרכז התיירים מציע אטרקציות רבות – החל מטיולים רגליים עם מדריכים, טיולים עם אוטובוסים בעיר או שיט בעיר, וכן כניסות למוזיאונים שונים בעיר. ניתן לרכוש כרטיס שכולל כניסה להמון מקומות ואף בחינם, ואף לנסיעה ברכבת ושיט. פרטים באתר – http://www.visitstockholm.com. אנחנו מצאנו את מבוקשנו, טיילנו במרכז העיר ובעיר העתיקה – Gamla Stan, שם בכל סמטה יש משהו מעניין אחר. – את היום סיימנו במקום הקרוי Skyview, אשר למעשה זו מעלית גדולה בצורת קפסולה שלוקחת אותך הרבה מעל לבנייניה של העיר. (יורדים בתחנת הרכבת התחתית Globen T-bana, וקל מאוד להבחין בכדור הלבן הגדול. הכניסה למקום, כמובן, בתשלום. במקום ישנו גם מרכז קניות קטן, אך שימו לב לשעת הסגירה המוקדמת שלו – 18:00)
  • 26/08 : – את היום האחרון החלטנו לבלות בשיט בתעלות של העיר. החנינו את הרכב באותה נקודה כמו אתמול, נסענו ברכבת למרכז המבקרים שם רכשנו את הכרטיסים לשיט. – ישנם כמה סוגי שיט : 50 דקות, באזור מרכז העיר, שעה וחמישים – הגשרים של העיר, ו3 שעות (עם מדריך) – טיול ברחבי הארכיפלגים הקיימים בעיר. (מונים כ40000!) – לאחר השיט, המשכנו לשוטט בחלק אחר של העיר, באזור כיכר Karlaplan. – ובכך סיימנו את טיולנו בשבדיה… ושבנו למקום הלינה שלנו בשעת ערב מאוחרת.
  • 27/08 : כאן אין הרבה מה לרשום, מלבד השעה המוקדמת של הטיסה בחזרה. קמנו ב3 לפנות בוקר, ונסענו כ20 דקות ממקום הלינה המשמים בו שהינו בשלושת הימים האחרונים. אין בעיה בהחזרת הרכב לחברות ההשכרה בשדה התעופה, אפילו אם הן לא עובדות בשעות האמורות. לכל חברה, יש את מיקום החזרת הרכב שם מחנים אותו ואת המפתח משלשלים בתיבה החזרת המפתחות. לאחר מכן, הולכים לתחנת האוטובוס ומחכים דקות ספורות ל”שאטל” שפועל בשדה בכל שעות היום. (הוא מגיע גם מהמלונות שנמצאים בתוך אזור שדה התעופה, כך שהאוטובוס מלא ברוב הזמן) בתוך השדה הבידוק והכרטוס מהיר מאוד, כאשר הדיוטי פרי הקטנטן של טרמינל 5, נפתח בשעה 5, אך לקנות ארוחת בוקר ושתייה חמה יש כל העת.

אם כך, למה שבדיה ?

טיסות – טיסה ישירה יש לחברת נורווג'יאן (Norwegian) בלבד. הטיסות הם בימים רביעי וחמישי. (מכאן יוצאים בשעה 13:00, חזרה יוצאים משבדיה בשעה 06:00) הטיסות הם במחירים סבירים ביותר, בייחוד לזמן שיא הנסיעות בו נסענו. (300$ לנוסע, כולל מזוודה) שימו לב שלא מחלקים ארוחות במהלך הטיסה, אך ניתן לרכוש בסכומים סמליים של חברות תעופה, במגוון דברים שמוצעים בתפריט הטיסה. כמו-כן, ישנו WIFI שמלווה אתכם במהלך כל הטיסה!, כך שלא תישארו מנותקים.

מלונות - המלונות במדינה זולים בהרבה בהשוואה לארצנו הקטנה. אני לא מכליל את המרכזיים בעיר הבירה, אלא את היותר שוליים ובערים השונות בהן ביקרנו. לקחנו בחשבון את מרחק הלינה מהעיר ובייחוד הרכב שהיה ברשותנו. כלל המלונות עלו לנו כ-4000 ש”ח. (ל-6 אנשים)

רכב - עלה כ2500 ש”ח. רכב ל-6 נוסעים. מחיר סביר ביותר לשירות שקיבלנו.

נקודות נוספות שעלו במהלך החופשה

- כפי שציינתי, שעות הפתיחה של המקומות – מסעדות, חנויות וכד'. הכול תלוי יום. בעיקרון מימי שני עד שישי, המקומות פתוחים בשיאם. ביום שבת הם פתוחים כמו בשעות של יום שישי אצלנו ואילו ביום ראשון ייתכן מאוד שחלק מהמקומות יהיו סגורים. בשטוקהולם רבתי, העניין אחר וניתן למצוא מקומות – בעיקר מסעדות, שפתוחות עד השעות הקטנות של הלילה.

- הכבישים : הכבישים במצב מעולה. הכבישים המהירים מסודרים ונוחים להבנה. הכבישים העירוניים קצת מפותלים לנסיעות מהירות, אך כוללים בתוכם את הנוף הייחודי של המדינה – מיליונים של עצים ועשרות אלפי אגמים. היזהרו ממכמונות של המשטרה. (קיימות התראות לגבן לפני הפגישה בהן)

- קניות : המחירים הם כמו בארצנו. מציאות ניתן למצוא במקומות Outlet. אנחנו היינו רק באחד כזה – Stockholm Quality Outlet, המכיל כמה חנויות מותגים נחמדות ובמחירים סבירים. יתר הדברים – מוצרי בסיס בסופרים, מסעדות, המחירים כמו אצלנו, כפי שציינתי.

ודברים אחרון

- השקט שקיים במדינה הזו, לא משנה היכן תבקר, וההשקעה העצומה בעיצוב הפנים ועיצוב החוץ של המבנים, מתאים בדיוק לאופים הנינוח של השבדים. המבנים מסותתים בפלס או מעוצבים בטעם טוב, הפנים שלהם מושפע ישירות מאיקאה המצויה שם בשפע. הדבר הזה בולט אפילו לעין שאיננה מחפשת אחר זה.

- חומר לימוד והכנה לגבי המדינה הזו, קשה למצוא בייחוד בשפה העברית. מצאתי ספר אחד בעברית (של שיחור), אך הוא לא השביע רצון.

ישנו ספר באנגלית מעולה הקרוי – The rough guide to Sweden. (הוצאת Rough Guides) הספר לא קיים בארץ. ניתן להזמינו בEbay או אם יש מישהו שמבקר באנגליה הוא יוכל לרכוש אותו שם. (או בכל מדינה הדוברת אנגלית)

מי שממש מתקשה להשיגו, יכול לקבל אותו ממני בהשאלה.

לסיכום

מומלץ בחום לאוהבי הטבע הצפון אירופי, בשילוב טיולים עירוניים מיוחדים. היינו צריכים להשקיע קצת יותר בשטוקהולם, כי יש לה הרבה להציע. הרבה מאוד.