חזרנו מביקור של ארבעה ימים ובוקר מפראג והיה מעולה!

לכן, נשתדל לתת טיפים מדויקים שיעזרו לכם לתכנן טיול טוב יותר, אז יאלה .

בקצרה על מה עשינו:

יום א'- נחיתה (10:30) , נסיעה עם רכב ונהג מוזמנים מראש, התארגנות, קפה בכיכר העיר העתיקה, הכרת הסביבה, ארוחת ערב במסעדת בית חב”ד החלבית, קניון פלדיום (לא משהו) וקניות מוצרי אוכל, לילה טוב.

יום ב'- גני ולדשטיין, מצודת פראג, גשר קרל, גלידה, כיכר העיר העתיקה, לילה טוב.

יום ג'- סיור מקיף ברובע היהודי, מנוחת צהרים, מגדל אבק השריפה, מסעדת דיניץ הכשרה, מצודת פראג וגשר קרל בלילה, לילה טוב.

יום ד'- גבעת פטרין (מגדל, מבוך מראות, מצודה), קבר הנודע ביהודה, המוזיאון הטכני הלאומי, לילה טוב.

יום ה'- קפה ונסיעה לשדה התעופה בתחבורה ציבורית.

עכשיו ארכז בראשי פרקים את עיקרי הדברים, ואכתוב בעיקר מה עשינו בפועל.

1. תחבורה והתמצאות.
  2. אתרים וסיורים.
  3. אוכל וכשרות.
  4. תינוק.
  5. כסף.

תחבורה והתמצאות

ככלל פראג מרושתת ברשת תחבורה יעילה מאוד הכוללת שלושה קווי מטרו (צהוב אדום וירוק), חשמליות ואוטובוסים.

אתר רשמי נוח וידידותי לתחבורה הציבורית- http://www.dpp.cz/en/

מפות תחבורה ציבורית- אנחנו לקחנו בתחנת המידע בבניין העיריה הישן שמתחת לשעון האסטרונומי שבכיכר העיר העתיקה, אפשר להוריד מהאתר .

ניווט- ממליץ מאוד על ניווט ותכנון צירים ברגל, ברכב, ובתחבורה ציבורית באמצעות google maps. עשה עבודה מעולה ותיכלל את כלל האמצעים על מנת להגיע בצורה הטובה ביותר. יתרון גדול מאוד בmaps, שכמעט כל אתר ומקומות שימושיים כמו מסעדות, מוזיאונים, בתי מרקחת וכל מה שעולה בדעתכם מופיע באפליקציה, כולל שעות פתיחה (מעודכנות בדרך כלל), ביקורות ועוד, כך שההתמצאות טובה ומאפשרת נגישות גבוהה על פלטפורמה אחת. יחד עם כל זאת, אני ממליץ תמיד לבחון את המסלול המוצע באפליקציה, לראות שנראה סביר וטוב ורק אז לנווט.

הגעה אל או משדה התעופה- תחבורה ציבורית באמת פשוטה, קו 119 משדה התעופה עד לתחנת Nádraží Veleslavín, ומשם מטרו A(ירוק) עד תחנת Staroměstská הסמוכה לכיכר העיר העתיקה (בהנחה שאתם ישנים באזור הכיכר..). כמובן הפוך בסיום הטיול.

אופציה שניה, הזמנה מראש של נהג. בהלוך לקחנו נהג (25 דקות לכיכר העיר העתיקה), מתוך רצון להימנע מאתגרים (ציוד ועגלת תינוק) עד שנתאפס בעיר, ובחזור נסענו בתחבורה ציבורית (כ45-50 דקות).

הנהג- אילן 420775628932+. 20 יורו. המתין לנו עם שלט בשדה, דובר עברית ונתן לנו מלא טיפים שימושיים כולל שליחה של טיפים לווצאפ- מומלץ!!

כרטיסים לתחבורה ציבורית: אנחנו קנינו בעיקר בתחנות המטרו ובקיוסקים שונים. כמה דגשים:

1. ישנן מכונות שמאפשרות באשראי, וישנן שרק במטבעות לוודא שתמיד יש מטבעות בכיס.
  2. לקרוא ולהבין מה אתם קונים. יש סוגים שונים של כרטיסים, ולפרקי זמן שונים. אזור פראג כולל גם את שדה התעופה. פרקי הזמן הם בין חצי שעה (כולל מעברים) לשלושה ימים ויותר. לקונים לפרקי הזמן הקצרים- יתכן ותצטרכו לשלם כרטיס נוסף על מזוודה.
  3. תיקוף הכרטיס- ישנן מכונות קטנות צהובות על גבי עמודים בכניסה למטרו, חשמלית וכד'. מרגע שתיקפתם את הכרטיס במכונה הוא תקף לפרק הזמן לו הוא מוגדר. בחלקו התחתון של הכרטיס תודפס שעה ותאריך שהם קובעים את תוקף הכרטיס. מי שנתפס עם כרטיס לא תקף משלם קנס משמעותי. לא ניסיתי.

נגישות- לא כל התחנות במטרו נגישות לעגלות/ כסאות גלגלים. על מפת המטרו מופיעים אייקונים ברורים על כל תחנה האם נגישה או לא. מצד שני מותר בפראג לעלות ולרדת עם עגלת תינוק על גבי מדרגות נעות, כך שעם קצת מאמץ אפשר להיכנס עם עגלת תינוק לכל תחנת מטרו.

טיפ כללי- יש מלא טיפים על התמצאות ואיזה קו מגיע לאיפה וכו' וכו'. כולם צודקים אלא אם כן נקודות המוצא שלך הן לא זהות לכותב הטיפ... למשל, קו 22, מככב במלא טיפים כאופציה להגעה למצודת פראג. מכיכר העיר העתיקה זה לא ממש האופציה הכי טובה, ויש אופציות נכונות יותר, וזוהי דוגמא אחת. רק אתם תדעו מה האופציה הטובה ביותר עבורכם..

אתרים וסיורים

בפראג כדאי פשוט להסתובב, לא להספיק ולא לרוץ, אנחנו הסתובבנו בכיף, קבענו מראש יעד יומי אחד וכל השאר פשוט הסתובבנו. פראג ציורית מאוד, וכל מקום שתסתובבו תיהנו מאוד. מבחינת אתרי חובה, אפשר לסגור בקלות את פראג בשלושה ימים, לכן, צריך להרגיע קצב, ופשוט להינות.

אגע ממש בקצה המזלג ומנקודות המבט שלי באתרים שהיינו בהם:

הדרכה-

אנחנו לקחנו סיור מודרך אחד (ארחיב בהמשך), והשתמשנו לא מעט באפליקציה שנקראת Tour-man, שהורדנו בארץ. תמורת 60 שקלים זכינו לסיור קולי על גבי הטלפון, עם מידע רב על אתרים רבים בעיר. מומלץ מאוד.

כיכר העיר העתיקה- כל מיני אטרקציות קטנות, מופעי יחיד קטנים או גדולים, נגנים ועוד. נחמד

גני וולדשטיין- למעשה הגענו בטעות, אבל לא הצטערנו.. גנים יפים מאוד, נעים להסתובב ולהתרשם, יותר לזוגות ומבוגרים, פחות לילדים. לגנים יש כניסה מכמה כיוונים שונים, אפשר להיכנס מייד מתחנת המטרו Malostranská או מכיוון מזרח דרך הארמון. בארמון לא ביקרנו.

מצודת פראג- אפשר להגיע כמובן בתחבורה ציבורית. אנחנו הגענו רגלית מגני וולדשטיין במעלה רחוב Thunovská. עלינו את המדרגות הידועות לשמצה (: עם עגלת תינוק וסחטנו מבטי הערצה. רק בדיעבד (כשירדנו מהמצודה לכיוון גשר קרל) הבנו שאפשר להגיע גם דרך רחוב Nerudova, גם עלייה, אך לפחות ללא מדרגות ויחסית נח. אנחנו ויתרנו על שלל התערוכות והסתפקנו בסיור הקולי של אפליקציית Tour-man (הרחבתי למעלה). היה מספק בהחלט, כולל סיור בגנים של הארמון. מהכיכר שלפני שער מתיאס, ישנה תצפית יפה מאוד על פראג- מומלץ גם בלילה.

גשר קרל- עוד אתר חובה, ביום ובלילה עם הקשר יהודי באחד הפסלים, מקום נחמד עם נוף יפהפה ודוכנים מסוגים שונים. אנחנו ירדנו ממצודת פראג ברגל והלכנו עד לשער, ומשם לכיכר העיר העתיקה דרך נעימה, לא ארוכה ולא קשה.

הרובע היהודי- מסתבר שהרובע היהודי בפראג הוא האתר המטויל ביותר בפראג כולה. בית כנסת מלפני 800 שנה ועוד הרבה מסביב. אנחנו לקחנו לסיור זה הדרכה- מיכאל דייגו 420775602620+, ישראלי לשעבר, בעברית, ועם ידע מקיף ורחב מאוד. התמקד במקומות הנכונים והיה מעולה. 30 אירו לזוג לשעה. היה שווה כל אירו!!. לרובע היהודי צריך לקנות כרטיס (ההדרכה של דייגו היא ללא קשר לדמי הכרטיס לרובע היהודי) אפשר בסמטה שבין בנין הקהילה לבית הכנסת אלטנוישל, בית הקברות , בית כנסת הספרדי ועוד. יש מספר כרטיסים שונים- המקיף ביותר הוא בעלות 510 קרונות לאדם. אפשר כמובן לסייר באופן עצמאי, אבל אני מניח שהחוויה והידע יהיו שטחיים הרבה יותר.

מגדל אבק השריפה- למי שחובב מגדלים ואוהב לטפס על מדרגות- אחלה. יש גם נוף נחמד בסוף. מעבר לזה, המגדל ריק והאמת שלא ממש הבנתי למה גובים כסף בכניסה. מיותר לחלוטין.

גבעת פטרין- אתר נחמד שבו מספר אטרקציות- כשהולכים לכלל האטרקציות- העסק לא זול בכלל. המקום נחמד גם לילדים. עליה עם רכבל (שתקף בכרטיסי התחבורה הציבורית) או ברגל. באתר יש מגדל גבוה (נקרא משום מה מיני אייפל..) שגם עליו ניתן לטפס במדרגות או מעלית (תשלום נפרד) ובו תצפית יפה מאוד, מבוך מראות חביב וגנים נחמדים עם צל. מומלץ. הנוף הנשקף מהמגדל:

המוזיאון הטכני הלאומי- חובבי טכנולוגיה והתפתחותה, אסרונומיה ועוד, יהנו פה מאוד. יש תערוכות על כלל אמצעי התחבורה והתפתחותם כולל דגמים ישנים מאוד, תערוכות מתחלפות בנושאים שונים, אסטרונומיה והתפתחותה ועוד. מומלץ מאוד למי שמתעניין בתחומים אלו.

אוכל וכשרות

הנחת יסוד לביקורינו בחו”ל היא שאנחנו לנים בדירות עם מטבחון (AIRBNB למשל), מביאים סיר מהארץ, מכשירים מה שאפשר, מבשלים מה שאפשר ובתאבון. אפשר להביא מהארץ מוצרים בסיסיים, ובנוסף, בבירור מראש, או במקום, ניתן לקנות בחו”ל לא מעט דברים.

כללי לגבי קניות, ככל שמתרחקים מהמרכז, החנויות, בתי קפה וכד' נהיים זולים יותר.

ישנה רשת מכולות ZABKA שנראית לי זולה באופן סביר. המחירים שלה, לפחות לפי מה שראיתי זהים גם באזורים המרכזיים, וקיבלתי עליה המלצות מתושבי המקום.

מה שאכתוב בהמשך נכון לזמן שהותי בפראג. תמיד כדאי להתעדכן טרם ההגעה.

אתר הקהילה היהודית http://www.kehilaprag.cz/iw/page/community מלא בפרטים שיעזרו רבות לשומרי הכשרות. יש רשימות מסודרות של חנויות עם מוצרים כשרים, מסעדות עם כשרות ועוד. כן אני ממליץ לפנות לבית חב”ד ולהתייעץ עימם (זה מה שאני עשיתי). בנוסף, בבניין הקהילה היהודית, ישנו לוח מודעות בכניסה (maiselova 250/18) שמפרט מסעדות כשרות וכן בתי קפה וכד':

מוצרים- אמנה מספר מוצרים בסיסיים שניתן לצרוך ללא חשש:

אורז (לוודא שלא מופיע על האריזה משיחה בשומן), פסטה, פירות וירקות, חלב (למי שלא מקפיד על חלב ישראל), מיץ תפוזים של חברת RAUCH, גלידות של בנד&גריס (מופיע עליהן כ' גדולה ובתוכה K קטנה), דגי סלמון- לא ניתן להתבלבל בצבעם הכתום, ביצים.

חנויות כשרות-

שתי מכולות כשרות- בבית חב”ד (היינו) ובבנין הקהילה היהודית (לא היינו). יקר מאוד, אך יש שם גבינות וחלב ישראל, עוגיות וכד'.

מאפיה בשם “מנסון” ברחוב BILKOVA 6/8 לא רחוק מבית חב”ד- רק הלחמים כשרים. פתוח משעה 7:00 בבוקר. ניתן לקנות כיכר ולפרוס במקום. טעים ומומלץ.

רשת בתי קפה MAMACOFFE- ארבעה או חמשה סניפים, פחות באזור העיר העתיקה. המאפים כשרים, הקפה ללא הכשר (אנחנו שתינו בכוס זכוכית). טעים ומומלץ.

גלידה כשרה- ברחוב KAPROVA 15/11 סמוך מאוד לכיכר העיר העתיקה, ישנה גלידה בכשרות הרבנות פראג. רק הגלידות כשרות, ולא מוצרים אחרים. מומלץ וטעים.

מסעדות- יש מלא טיפים על מסעדות כשרות בפראג ולכן לא ארחיב. אנחנו אכלנו בדיניץ הבשרית (כ250 ש”ח עסקית זוגית, אוכל סביר) ובבית חב”ד החלבית (כ200 ש”ח לזוג, אוכל טעים).

בכל זאת פראג, אז אי אפשר בלי בירה :), אנחנו שאלנו יהודי מקומי ואמר לנו שבירה “פילזן” ניתן לשתות.

בתאבון!

תינוק

טיילנו עם תינוקת בת חודשיים והיה מקסים. כולם חייכו כל הזמן והייתה אוירה מעולה..

כמובן שהדבר מחייב רוגע בתכנון, פחות הספקים, והרבה נחת. במטרו כמו שכתבתי למעלה, לא כל התחנות נגישות עם מעלית עד למטה, עם זאת, ניתן לרדת במדרגות הנעות עם עגלת תינוק.

חשמליות- חלק מהקרונות נמוכים וחלק לא. ממתינים ומסתדרים..

ממליץ להביא מנשא- חוסך סרבול לעיתים.

לשים לב שאתם לוקחים מלון/דירה ללא הרבה מדרגות או לחילופין עם מעלית (באזורים העתיקים ישנן פחות מעליות)

כסף

אחרי קריאת טיפים בנושא “אתגר החלפת הכספים”, החלטתי להמיר פשוט בארץ.. המרתי בבאר שבע ישירות משקל לקורונה (מגיע בשטרות של 500), ולחשבוני הפסדתי בעסקה (המרתי 2000 ש"ח ) 20 ש”ח לעומת המרת שקל לאירו ומאירו לקורונה. לדעתי שווה את הנוחות והקלות של הביצוע