ביולי 2019 יצאנו לדרך, זוג בני 45, לשם שינוי בלי הילדים, לטרק של 4 ימים באלטה ויה 1. זו כבר שנה שיעד הסקי של בעלי בחורף הופך למסלול הטיול שלנו בקיץ...שנה שעברה זו היתה בולגריה. את התכנון התחלנו רק כ- 3 חודשים לפני ומסתבר שזה די מאוחר. בשלב הזה קיבלנו הרבה תשובות שליליות מרפיוג'ים ותכנון המסלול כולו הושפע מהמקומות שכן הצלחנו להזמין. בסופו של דבר, כנראה שהכל לטובה, והמסלול שנבנה היה מושלם מבחינתנו.

נעזרנו בבניית המסלול באתר “סיפור דרך” שחלק מן המסלולים בו היוו השראה למסלול שלנו. סיפור הדרך שלנו מתאר את הזמנים לפי הקצב שלי. משמע, קצב איטי יחסית של הליכה בכיף אבל בלי עצירות. בדרך כלל לקח לנו כ- 15% יותר זמן מהכתוב בשלטים בדרך. תתאימו את הזמנים לקצב שלכם.

נחתנו בונציה בשעות הלילה והזמנו בהתחלה מלון בעיר מתוך מחשבה שלמלון זה נחזור בסוף הטיול וכך נוכל להשאיר את הבגדים של הטיסה ושל היום האחרון בונציה. אבל ממש ברגע האחרון הבנו שאין כל טעם להיכנס לעיר רק בשביל לצאת ממנה צפונה על הבוקר והזמנו B&B בעיירה קילומטר וחצי משדה התעופה. זה חסך לנו הרבה כסף (על מלון יקר בונציה ותחבורה לעיר) וגם זמן – האוטובוס צפונה משדה התעופה חוסך לפחות שעת נסיעה מאשר היינו נוסעים מהעיר….

אז נחתנו בערב ולקחנו למחרת את האוטובוס של 8:20 משדה התעופה לקורטינה ד'אמפצו של חברת ATVO. את הכרטיסים הזמנו באינטרנט עוד מהארץ. לא חייבים. אבל כנראה יותר זול.

עשינו בדרך עצירה של כשעתיים בקורטינה. היה שוק יום ראשון תוסס וססגוני. קנינו מפות. מספרי המפות 3, 31, 25

מקורטינה לקחנו אוטובוס ל- DOBIACO שיוצא אחת לשעה. דוביאקו יפהפיה אבל בניגוד לקורטינה מנומנמת ומשעממת אז אחרי גלידה עלינו מייד על האוטובוס הבא ל lago di braies שהיה מפוצץ באנשים. גשם אחה”צ הבריח את כולם ונשארנו רק דיירי המלון. את שעות הערב בילינו בטיולים מסביב לאגם ובארוחת ערב נהדרת במלון.

יום 1 - lago di braies- rifugi fodora – אורך: 11 קמ, זמן הליכה: 5:25 שעות

מקטע 1 - מהאגם דרך הגדה הימנית עליה ארוכה מאוד קשה עד לפס נוף מהמם ומשם 5 דק ירידה לרפיוג'י Biela . סה"כ 3:45 שעות עליה של 750 מטר בלי הפוגה. נוף יפה של האגם. היה קר וגשום אז ישנו בפנים ואכלנו מרק.

מקטע 2 - הליכה יפה ולא קשה 45 דקות על שביל 6a לרפיוג'י Sennes נוף מהמם, שטרודל תפוחים משובח, מהטובים שאכלנו בטיול.

מקטע 3 - ירידה על שביל 7 עד לפודורה. דרך יפה ולא קשה כ- 45 דק'.

רפיוג'י FODORA חדש מפנק עם אוכל מעולה הוא סטיה מהדרך ומוסיף כשעה לבוקר שלמחרת אבל שווהכל צעד וכל יורו. זה היה המקום היחיד בו ישנו בחדר זוגי עם מיטה זוגית ושירותים ומקלחת צמודים. הכל חדש וכיפי. נוף מקסים ואווירה נהדרת. רפיוג'י ממש ממש מומלץ.

יום 2 - יום מושלם. Rifugi Fodora – Rifugi Scotoni אורך: 19 קמ זמן הליכה: 6.5 שעות

מקטע 1 - ירידה ארוכה ולילה ומתעקלת עם נוף יפה לרפיוג'י פדרו של שעה עם 7. 55 דקות. זה המקטע שהיה נחסך למי שישן ב- PEDERU אבל מבחינתנו המיקום של פודורה שווה בהרבה וגם לא על כביש כמו פדרו.

מקטע 2- עליה לרפיוג'י FENNES השלישי Ucia de Fennes עם 7 שהופך ל- 11 אחרי שמגיעים ל- FENNES השני. הדרך היא עליה לא קשה של שעתיים בנוף חביב. עצרנו לשטרודל וקפה במרפסת של Ucia de Fennes המשקיפה על רפיוג'י LAVARELLA ועל עמק נפלא.

מקטע 3 - עולים עם 11 מול המרפסת של Ucia de Fennes עד לרפיוג'י FENNES האחרון 45 דק עוברים בדרך אגם מתוק. רוב הדרך בעליה מתונה

מקטע 4 - ממשיכים עם 11 בקטע מישורי בנוף מהמם 45 דקות לאורך נחל ועם המון מטיילים ומשפחות ורצים עד לפיצול שמאלה במעלה 20b. כאן אפשר להחליט לא לעלות עם 20b ולהמשיל ל- SCOTONI עם 11 שהופך ל-20 שהוא שביל סקי אבל אז מפספסים את החלק הכי יפה בדרך.

מקטע 5- עליה עם b20 עד הפס forcella di lago. בהתחלה לא מאוד קשה עד העליה האחרונה לפס עצמו אז הדרך יותר בולדרים והליכה בשלג ויותר תלול. אצלנו גם התחילה רוח קרה מאוד וקצת גשם. שעה ועשרים עד הפס. בפס למעלה נוף מטורף של המצוק.

מקטע 6- ירידה לאגם Lagazoui.. נוף מדהים של האגם והעמק. ירידה תלולה אבל לא מפחידה עם המצוק המטורף המתנשא מעלינו. 45 דקות. האגם מתוק. טבילה קצרה של הרגליים ומנוחה וצילומים מדהימים של האגם עם המצוק מעליו וממשיכים ל SCOTONI.

מקטע 7 - ירידה תלולה מטורפת לאורך מפל מהמם בשביל לא מפחיד שנסלל במורד המצוק. 20 דקות לרפיוג'י סקוטוני המתוק שיושב בעמק מושלם עם זוג אלפקות שקיבלו את פנינו. רפיוג'י במיקום מושלם עם קטע טיול שמוביל אליו שאסור לוותר. בסקוטוני צוות מקסים ואוכל טעים ואווירה נהדרת. החדרים צפופים.

יום 3 - עוד יום מושלם. Rifugi Scotoni – Rifugi Scoiattoli. אורך: 13 ק”מ, זמן הליכה: 6 שעות

מקטע 1 – עליה מסקוטוני לרפיוג'י לגזוי דרך 18b לקח 3 שעות לא נורא קשה רק בסוף קצת מעיק העיקולים ועמוס במטיילים שהגיעו ברכבל ויורדים למסלולי יום קצרים. מגיעים למעלה למרפסת הענקית של rifugi lagazoui לנוף עוצר נשימה בלתי נתפס ולמרק גולש מושלם שמשתלב נהדר עם כוס יין הבית.

מקטע 2 – כדאי ללכת לפסגה מעל הרפיוג'י נוף הרי אוסטריה. אפשר להשאיר את התיק ברפיוג'י. נוף מדהים.

מקטע 3 – יורדים טיפה חזרה מתחת לרכבל לשילוט “the tunnel gallery" שמוביל לירידה במנהרות האוסטרו הונגריות ממלחמת העולם הראשונה אל עבר col galina. אפשר גם ברכבל אבל החוויה של הגלריה מיוחדת. 10 דק' ירידה לאורך המצוק עד הכניסה למנהרה. צריך פנס ראש כפפות ורצוי קסדה כדי לא לדפוק את הראש (עשינו בלי). יורדים בתוך המנהרות דרך מוצגים מוזיאונים, חוויה מטורפת. יוצאים בצד השני של ההר וממשיכים לרדת בשביל אתגרי קצת לאורך המצוק. סה”כ ירידה 400 מטר. עד קול גלינה לקח לנו שעתיים ורבע. אחרי המצוק ירידה קצת מעיקה.

מקטע 4 – מקול גלינה לרכבל bai de dones הליכה ביער מקסים עם נחלים. הליכה קלה וכיפית. 45 דק'

מקטע 5  – עולים ברכבת Rifugio Scoiattoly. הרכבל פתוח עד 17:00

Rif Scoiattoly מיקום מושלם מול הצ'ינקו טורי. אפשר לראות מטפסי הרי על הסלע הגדול. מרפסת ענקית עם מיטות שיזוף. רפיוג'י נחמד האנשים פחות.

יום 4 – Rifugio Scoiattoly – Pescul. אורך: 14 ק”מ. זמן הליכה: 6 שעות

מקטע 1 - עליה לרפיוג'י AVERAU לקח לנו 50 דק'. תלול אבל לא נורא. רואים כל הדרך מעלינו את RIF NUVOLAU לשם יעלה מי שמעדיף את שביל הויה פרטה ליום זה. הייתי מתה לעשות אותו. אבל פחדתי ולא היה לנו ציוד.

מקטע 2 - שביל 452 ל passo giou שימו לב שיש דרך קצרה יותר מסקויאטולי לפאסו ג'יאו ,יש שילוט ברפיוג'י. הדרך 452 אנחנו הלכנו בה, לא ברורה בשל מפולת סלעים, יש דרך עוקפת שפספסנו, צריך לשים לב לשילוט. לקח לנו שעתיים ורבע בגלל ההתברברות. דרך יפה.

מקטע 3 - אחרי שטרודל מושלם ב passo giou המשכנו עם 436 (חוצים את הכביש) עד ל porcella giou אוכף עם נוף מקסים. דרך כיפית עד העליה הקשה למדי לאוכף. 45 דק'

מקטע 4 - אנחנו כאן עוזבים את AV1 עם 465. הרוב ממשיכים עם 436 את השביל ומסיימים את היום ב Rifugio Passo Staulanza שהיה מלא כשניסינו להזמין ומאחר ורצינו למחרת להגיע לוונציה כמה שיותר מוקדם בחרנו לסיים את המלול בעיירה קרובה בשם PESCUL ולכן ירדנו עם 465 דרך מדשאות ונחלים עד שהדרך התחלפה ביער מקסים אך ירידה בלתי נגמרת. לאחר שעתיים ורבע יצאנו בכפר ששמו אינו ידוע והמשכנו עוד 1800 מטר נעימים לאורך הכביש עד למלון נהדר Hotel Orso Grigio בעיירת הסקי המנומנמת pescul לסיום מפנק לטיול. הלינה במלון כולל ארוחת ערב מעולה זולה יותר מכל ריפיוחיו בדרך כמובן.

בבוקר למחרת, כדי להגיע כמה שיותר מוקדם לוונציה ולוותר על החלופת אוטובוסים מייגעות, לקחנו מונית ל LONGARONE (הזמנו במלון ערב קודם. מחיר 70 יורו) ותפסנו את האוטובוס הישיר לוונציה של השעה 9:25. ככה נשארו לנו 24 שעות נפלאות בוונציה.

הערות כלליות:

1. מסלול הטיול שלנו הושפע ישירות מזמינות מקומות לינה ברפיוג'ים. הזמנו חודשיים קודם וברובם לא היה מקום. אנשים מזמינים גם 8-9 חודשים מראש....לשמחתנו הברירות מחדל שלנו היו מעולות למרות ובגלל שהיו מחוץ למסלול. בעיקר פודורה וסקוטוני

2. ציוד: מזג האוויר משתנה מיליון פעם ביום מגופיה ועד 4 שכבות....שיהיה זמין חולצה ארוכה דרייפיט, מיקרופליז, באפ , כובע גרב ומעיל גשם. תמיד למעלה זמין. כיסוי תיק חובה. לקחנו ליינר ומגבת קלה ולא השתמשנו בכלל. זה נכון לרפיוג'ים בהם אנחנו ישנו, לא יודעת לגבי אחרים. קסדה - חשוב למי שעושה ויה פרטה. לא עשינו בהיעדר ציוד וכי אני פחדנית. כפפות חשוב כנ”ל פנס ראש למי שעושה את הגלריה

3. מפות חשוב יחד עם האפליקציה map.me שמשלימים אחד את השני במקרה הצורך. את המפות קנינו בקורטינה. מפות 31,3, 25